فرض کنید برای سفری برنامهریزی کرده، از مدتها قبل بلیط و هتلتان را رزور کرده، چمدانتان را بسته، در فرودگاه حاضر شدهاید و از آن بدتر سوار هواپیما هستید و منتظر پروازید که به شما اطلاع داده میشود پروازتان به دلایل فنی یا جوی کنسل شده است.
اگر تصورتان از بدشانسی در سفر به دو گزینه بالا محدود میشود باید بدانید نوع دیگری از کنسلی وجود دارد که به مراتب آزارندهتر است. در شرایطی که وضعیت جوی در مقصد نامساعد باشد یا هواپیما برای فرود دچار نقص فنی شود، ممکن است شما به فرودگاه مبدا برگردانده شوید.
قطعا این اتفاق به خودی خود میتواند بسیار ناراحت کننده باشد و شما را از نظر زمانی و مالی دچار خسارت کند. پس بهتر است در اولین فرصت برای استرداد مبلغ بلیطتان اقدام کنید.
برای جستجو و خرید بلیط هواپیما، اینجا کلیک کنید.
حقوق مسافر در صورت کنسلی پرواز چیست؟
قدم اول برای پس گرفتن مبلغ پرداختی این است که یک کپی از بلیطتان را برای آژانس فرستاده و اصل بلیط را نگه دارید تا اگر لازم شد بتوانید ان را برای ایرلاین ارسال کنید.
معمولا مبلغ مربوط به استرداد کنسلی در یک بازه ۷۲ ساعته برای مسافر حواله شده و به او بازگردانده میشود. اگر بلیط تان را از سامانههای آنلاین خریدهاید این مبلغ میتواند به حساب کابریتان منتقل شود تا بتوانید در آینده از اعتبار آن برای سفرهای بعدی استفاده کنید.
همچنین ممکن است پرواز شما قبل از تاریخ درج شده روی بلیط تان کنسل شود، در این مواقع اغلب از طرف آژانس مسافرتی یا ایرلاین با شما تماس گرفته میشود. دراینجا دو راه پیشنهاد میشود: هم میتوانید کل مبلغی که برای بلیط پرداخت کردهاید را پس بگیرید، هم این امکان را دارید که یک پرواز جایگزین را انتخاب کنید. البته این در حالی است که چارترکننده پرواز جایگزینی ارائه دهد در غیر اینصورت امکان انتخاب پرواز جایگزین وجود ندارد.
دراکثر مواقع تلاش میشود این پرواز به تاریخ پرواز قبلی شما نزدیک باشد، در عین حال ممکن است پرواز جایگزین با توجه به تاریخ یا کلاس پروازی، از نظر قیمت با پرواز قبلی شما متفاوت باشد. در اینصورت پرداخت مابهالتفاوت این هزینه بر عهده مسافر است.
اگر تغییر در ساعت پرواز شامل نیم ساعت زودتر و یا تاخیر دوساعته باشد، مسافر میتواند پرواز را بدون پرداخت خسارت کنسل کند. این اتفاق معمولا، بدون آنکه از قبل به مسافر اطلاع داده شده باشد و پس از حضور او در فرودگاه میافتد.
بیشتر بخوانید: اگر از پرواز جا ماندید چه کار باید بکنید
اگر تاخیر در پرواز بیش از دو ساعت بود، شرکتهای هواپیمایی موظف هستند طبق پروتکلهای بینالمللی راحتی و آسایش مسافران را در طول حضور در فرودگاه یا داخل هواپیما تضمین کنند. در این شرایط پذیرایی از مسافران با نوشیدنی یا غذا، در اختیار قرار دادن راههای ارتباطی مثل تلفن و اینترنت برای مسافران، توجه به وضعیت افراد بیمار، سالمند و کودکان میبایست از اولویتهای شرکتهای هوایی باشد.
پیشنهادهایی برای آنکه کمتر دچار کنسلی پرواز شوید
برای اینکه از این وضعیت ناخوشایند و غیرمنتطره دور باشید، میتوانید برنامههای سفرتان را با وضعیت جوی مناسب هماهنگ کنید. مثلا در شرایطی که برف و بوران در جریان است یا پیشبینیهای هواشناسی تداوم بارش و یخبندان یا طوفان را پیشبینی میکند بهتر است از سفرهای هوایی صرف نظر کنید.
اگر سفرتان طولانی است سعی کنید تا جای ممکن از پروازهای مستقیم استفاده کنید. هرچه پروازهای شما متعدد باشد امکان لغو یکی از آنها به ویژه در شرایط نامساعد جوی بیشتر میشود.
اگر عازم سفر مهمی هستید بهتر است پروازتان را به نحوی تنطیم کنید که حتی در صورت لغو پرواز هم ملاقات یا جلسات مهمتان را از دست ندهید. همینطور بهتر است شرایط کنسلی پرواز و قوانین مربوط به آن را به خوبی مطالعه کرده و از آنها آگاه باشید.
و در نهایت در چنین شرایطی فورا با آژانس یا پشتیبانی سایتی که از آن خرید کردهاید، تماس بگیرید و راهکارهای پیشنهادی آنها را برای استرداد فوری بلیط یا تهیه بلیط جایگزین را به کار بگیرید.
بیشتر بخوانید:
از رزرو بلیط هواپیما چه میدانید؟
بلیط هواپیما خارجی | چه زمانی، چطور و از کجا بلیط پرواز خارجی بخریم؟
هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاینها
لطفا راهنمایی کنید چطور بلیط هواپیما رو که کنسل شده و من چک این کردم رو مجددا چک اوت کنم؟ چون پشتیبان میگه باید بری خودت چک اوت کنی
سلام
پرواز ما به تهران با هواپیمایی آتا دم پرواز باطل شد و ما نتونستیم به پرواز بعدیمون که از تهران به ترکیه بود برسیم
این وسط هزینه پرواز و رزرو تور و هتل ترکیه هم از دست دادیم
چجوری باید پیگیری کنیم و چه کسی پاسخگو هست؟
لطفن دربارهی شکایت از ایرلاین به دلیل خسارت ناشی از کنسلی هتل هم بنویسیم. ایرلاین درست کمتر از ۲۴ ساعت قبل از ساعت ورود به هتل بلیطشو باطل کرد
باید چه کنم
سلام وقت بخیر
اگر پرواز رفت باطل بشه ایا خسارت رزرو هتل و پرواز برگشت رو میپردازند؟
باسلام من از سایت علی بابا بلیط برای استانبول خرید کردم متاسفانه به خاطر تصادف مجبور شدم ۴ روز مانده به پرواز بلیط خودمو کنسل کنم با توجه به قانونی که خود علی بابا در سایت خودش داره هزینه استرداد بلیط ۴۰% هستش متاسفانه با کسر ۷۰%استرداد کردن به نظرم خیلی در حقم اجهاف شد
سلام وقتتون به خیر من الان استانبولم و خط موبایل فعال ندارم برای اطلاع از ساعت پرواز یا تغییر ساعت پرواز باید از کجا متوجه بشم؟
من بلیط گرفتم از پوکت به تهران دو مسیره است ، پوکت استانبول و استانبول تهران ، الان از طرف ایر لاین پرواز استانبول تهران کنسل شده ، پیشنهادشون پرواز بعدی همین مسیر از پوکت هست که یک هفته دیر تر هست الان به نظر چه باید کرد ، بریم استانبول بمونیم پوکت ؟ کی جوابگو هست راهی برای این مشکل وجود داره ؟
جالبه که چند ساعت مونده به پرواز خود ایرلاین کنسل میکنه بعد میگه برین از جای دیگه بلیت بگیرین خودتون حساب کنید ما بعد چند روز هزینه رو برمیگردونیم .مگه همه به چاه نفت وصلا که چند بار بتونن بلیت بخرن؟؟!
واقعا ظلم میکنن با این کارا
سلام
من پرواز قشم به تهران برای تاریخ ۲۰ بهمن رزرو کردم
الان تو سایتی که بلیط و گرفتم تو لیست پروازها نیست
پرواز کنسل شده؟ یا پر شده که نیست؟
ممنون میشم راهنمایی کنید🌸
۱- به صورت سیستمی با من تماس گرفته شد که پرواز شما دچار تغییر شده است. اما وقتی اومدم داخل سایت علیبابا بلیطم رو نگاه کردم هیچ تغییری نکرده. ۲- اگه ساعت پرواز تغییر کنه شماره پرواز هم تغییر میکنه یا همون قبلیه س؟ ۳- ممنون میشم پاسخم رو به ایمیلم ارسال کنید چون احتمالا اینجا برنمیگردم بخونم جواب شما رو.
سلام پوریا عزیز 🙂
جوابتون رو ایمیل کردیم.
سلام من بلیط گرفتم برا ۱۲ ۱۰ تاریخ خریدم ۹ ۱۰ بوده شرکت ایر لاین روز ۱۰ ۱۰ به من پیام کنسلی میده طبق قانون هواپیمایی کشور ایرلاین مربوطه باید ۳۰ درصد از بلیط رو به من برگردونه به عنوان خسارت ولی با تمام پرویی پیام داده که بعد از ۷۲ ساعت مبلغ بلیط به حساب شما واریز میشه دیگه نمیدونم چی بگم به خدا
سلام من بلیط پرواز از استامبول به تهران گرفتم روی تور از علی بابا شماره پرواز ۶۶۱۰ یه خانم توی واتس اپ پیام داده کنسله اینقدر پول بدین جایگزین کنیم همین. هرجام زنگ میزنیم برا پیگیریکسی پاسخی نمیده امروزم جمعه هست و فردا پروازه واقعا چیکار میشه کرد از کجا میشه اطلاعات گرفت اخه این چحورشه؟؟؟؟
سلام علیرضا عزیز 🙂
لطفا شماره سفارشتون رو به ما اعلام کنید تا موضوع رو پیگیری کنیم.
سلام.من از شرکتی پرواز گرفتم.۲۰ ساعت قبل پرواز گفتن کنسل شده.من هتل و پرواز برگشت هم گرفته بودم.الان به من میگن پرواز برگشت شما باید با جریمه به شما استرداد داده شود!!!!این درسته؟یعنی پرواز برگشت من به خاطر اشتباه شرکت باید جریمه بخوره؟
این روششونه :))) الان دقیقا همین مشکل برای من پیش اومد قبلا هم پیش اومده بود .
۰.۱درصد چیزای که نوشتن رو عملی نمیکنن این ایرلاینا
من از شرکت ایران ایرتور بلیط برگشت کیش به مشهد گرفتم پیام داده پرواز کنسل شده شرکت دیگه هم بلیط نداره حالا چرا چون پرواز امروز مشهد تهران نقص فنی داشته هواپیما ندارن اومدن پروازهای بعدی روکنسل کردن الان پول بلیط رفت و هتل روی هواست
سلام
تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۱۳پرواز بندرعباس به اصفهان من فامیلی دخترم رو اشتباهی فامیلی مادرش زده بودم.اجازه نمیدادن سوار بشه و مجبور شدم مجددا واسش با کلی مکافات بلیط مجدد بگیرم .هزینه استرداد بلیط اشتباهی رو چجوری پیگیری کنم؟چرا وقتی شخصی جا میمونه شرکت ها خودشون هزینه روبرنمیگردونن به کارتی که خرید کرده؟چند روزه پیگیرم.پشتیبانی تلفن گویاست و نمیشه.لطفا پیگیری کنید.این طریقه مشتری مداری نیست
سلام جواد عزیز 🙂
لطفا شماره سفارش و پیگیری رو برای ما ارسال کنید تا این مساله رو بررسی کنیم.
سلام من پرواز تبریز شیراز دارم کنسل کنم مبلغ پولی ک پرداخت کردم چجوری میتونم دریافت کنم
سلام حسن عزیز 🙂
وجه شما به همون شماره حسابی بانکی که زمان ساخت حساب کاربری ثبت کردید، واریز میشه.
سلام پرواز کرمانشاه به تهران باطل اعلام شد. الان هزینه رو چطور پرداخت میکنند؟به صورت آنلاین خریداری کردم. به حساب خودم واریز میشه؟
سلام صفورای عزیز 🙂
لطفا با کارشناسهای پشتیبانی تماس بگیرین و این مساله رو در میون بذارین: ۰۹۸۲۱۴۳۹۰۰۰۰۰
سلام من یک پرواز برای ۲۹ اسفند به کیش گرفتم دیروز بهم پیام دادند که پرواز باطل شده در صورتیکه پرواز باطل نشده و بلیط ما رو بعد ۲۰ روز باطل کردند میخواستم حقوق مسافر رو در این مورد بدونم ممنون
تیم پشتیبانی علیبابا به صورت ۲۴ ساعته آماده هست به سوالات شما درباره بلیط، تور و اقامت جواب بده و شما رو راهنمایی کنه. کافیه شماره سفارش یا کد پیگیریتون رو داشته باشید و با شماره ۰۲۱۴۳۹۰۰۰۰۰ تماس بگیرید.
سلام خسته نباشید
چند روز پیش بلیط گرفتیم و هتل رزرو کردیم الان به ما میگن هتل پر شده است هتل دیگه که تعداد ستاره آن پایینتر از قبلی هست رو پیشنهاد کردند و درخواست وجه اضافی هم داده اند باید چه کاری انجام بدیم
آیا میتونیم شکایت کنیم با اصلا روال کار به همین منوال است اگه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم
سلام دوست عزیز 🙂
لطفا شماره سفارشتون رو به ما بگید تا این موضوع رو پیگیری کنیم.
سلام ما یه پرواز کیش به شیراز داشتیم و پرواز باطل شد الان متاسفانه هیچ کسی پاسخگو نیست و به ما گفته شده هزینه رو هم استرداد نمیکنیم حتی به هزینه خودمون مجبور شدیم دو شب دیگه هم هزینه هتل رو پرداخت کنیم در صورتیکه که خودتون نوشتید باید هزینه استرداد شه و تیم پشتیبانی علی بابا پیگیری کنه
سلام مژده عزیز 🙂 مساله شمارو به تیم پشتیبانی منتقل کردیم.
خنده داره.من بلیط شش صبح برای یزد داشتم با ایرلاین و هواپیمای مثلا معتبر ایران ایر و ایر فرانس.
ما رو تا یازده صبح توی هواپیما معطل کردن اول گفتن نقص فنی داریم برید تو سالن منتظر باشید.
بعد دوباره یازده بلند شده و هواپیما نقص فنیش برطرف نشده و با سلام و صلوات و نذر و نیاز نشسته.
فارغ از استرسی که ما تجربه کردیم.
خسارت وقت تلف شده و کارهای عقب افتاده اون همه آدم چی؟!
واقعا لطف میکنند که اصل پول بلیط رو برمیگردانند.
همه ایرلاین های دنیا پروتکلی دارند که گاها چندین برابر پول بلیط رو بابت خسارت تاخیر پرداخت میکنند.
دوست عزیز بلیطتتون رو از کجا خریده بودین؟
واقعا احمقانه هست. چطور میشه اگه مسافر کنسل کنه. ۳۰ درصد جریمه میشه ولی شرکت کنسل کنه. خیلی لطف میکنن بعد ۷۲ ساعت اصل پول بلیط رو برمیگردونن.
من هفته پیشه برای اخر این هفته بلیط گرفتم ۶ روز مونده پیام دادن بلیط باطل شده. نمیدونم به چه دلیل مجبور شدم ۲۰۰ هزار بزارم روی بلیط قبلی تا بلیط جدید بگیرم. حقوق مسافر و مصرف کننده و کلا شهروندی تو ایران یه جوکه.
چون شرکت کارکنان زیادی داره به خیلی ها حقوق میده باید از مردم بگیره تا بتونه شکم سایت ها و کارکنانشو سیر کنه
پرواز من بعد از صدور کارت پرواز و عبور از گیت کنسل شد.
جالبه میگن فقط اصل پول برمیگرده و چون بخاطر شرایط جوی بوده هیچگونه خسارتی پرداخت نمیشه.
اینجوری بجای تأخیر در پرواز خیلی به نفع شرکتهای هواپیمایی است که پرواز را کنسل کنند تا جریمه ندن!