اگر قصد دارید توسعه صنعت ریلی ایران از سال ۸۸ تا امروز را در یک نگاه ببینید، عکس زیر را از دست ندهید:
ایستگاه راهآهن شیراز در ۱۳ خرداد ۱۳۸۸، در حالی افتتاح شد که عبور اولین قطار مسافری از آن، به دلیل ضعف در زیرسازی خطوط، با موفقیت همراه نبود. در نهایت این مسیر در مهرماه سال ۱۳۹۰ به بهرهبرداری رسید.
خط ریلی کرمان-زاهدان نیز در ۱۸ خرداد ۱۳۸۸، با هدف اتصال به ایستگاه مرزی میرجاوه برای توسعه صادرات، افتتاح شد، اما در آن برهه زمانی، عبور قطار در این مسیر از ایستگاه کرمان به زاهدان صورت نپذیرفت. از نکات قابل ذکر در این اتصال، عرض خط متفاوت در بخش زاهدان-میرجاوه ( ۱۶۳۵ میلیمتری) است که مشابه ارتباط با ترکمنستان در ایستگاه سرخس، شرایط ویژه ای را برای صادرات به پاکستان ایجاد کرده است.
در مهرماه ۱۳۹۰، ایستگاه راهآهن ملایر به صورت اتصال آنتنی از مسیر جنوب افتتاح شد تا امید اتصال کرمانشاه به شبکه سراسری ریلی پررنگتر شود.
ضمن اینکه بهرهبرداری از ایستگاه شوشتر نیز در سال ۹۲ صورت گرفت، در این سال پایه های اتصال ارومیه به شبکه ریلی با افتتاح ایستگاه مهاباد بنیان نهاده شد.
در ادامه توسعه شبکه ریلی با هدف انجام مراودات و صادرات با کشورهای همجوار، ایستگاه مرزی اینچهبرون در سال ۹۳ به بهرهبرداری رسید و خواف نیز در سال ۹۵ به هرات افغانستان متصل شد.
در سال ۹۶ در شهرهای همدان و کرمانشاه، نیز صدای سوت قطار شنیده شد؛ دو شهری که از سالها قبل برنامه توسعه خطوط ریلی برای آنها در دستور کار قرار داشت. و در نهایت در سال ۹۷ اتصال استانهای گیلان و آذربایجان غربی به شبکه ریلی، با افتتاح ایستگاه های رشت و ارومیه محقق شد.