مجتمع گردشگری ماجرا

بازدید وزیر میراث فرهنگی از استان هرمزگان: برنامه‌ریزی و اجرای طرح توسعه گردشگری دریایی در خلیج فارس

بازدید ضرغامی از استان هرمزگان و نتایج خوشایند آن

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، عزت‌الله ضرغامی، صبح روز ۴ آذر ماه سال ۱۴۰۰ با استقبال کناری‌زاده، فرمانده بندرعباس وارد استان هرمزگان شد. این بازدید در ادامه‌ بررسی و نیازسنجی موقعیت‌ها و فرصت‌های موجود در استان هرمزگان صورت گرفته است. یکی از اهداف این سفر بازدید از پروژه‌های درحال احداث در جزیره‌های هرمز و لارک بود.

مهندس ضرغامی با بازدید از محل پروژه مرمت قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز در جریان روند فعالیت‌های انجام شده و مجموعه‌های گردشگری در حال احداث قرار گرفت.

ضرغامی با اشاره به اینکه پروژه‌های گردشگری دریایی باعث ایجاد نشاط در مردم می‌شود، به این نکته اشاره کرد که با احداث و راه‌اندازی مجموعه‌های گردشگری دریایی در این استان مشکلات مربوط به کمبود شغل حل خواهد شد. این موضوع باعث اشتغال‌زایی جوانان بومی استان می‌شود. در نتیجه‌ باعث کاهش مهاجرت بومیان منطقه به خارج از استان خواهد شد.

یکی دیگر از مزایای رونق گردشگری و احیای مناطق تاریخی در این منطقه افزایش امنیت و کاهش فعالیت‌های غیرقانونی مثل قاچاق سوخت است.

بررسی موانع سرراه اسکله شهید حقانی بندرعباس

در ادامه‌ بازدید وزیر گردشگری ازاین استان، محوطه و اسکله‌های شناور، دستگاه‌های شناور مسافرتی بررسی و بر اهمیت نوسازی و احیای کشتی‌های تفریحی  گردشگری تاکید شد.

همچنین وزیر میراث فرهنگی روند توسعه‌‌ اسکله مسافربری شهید حقانی را که یکی ازشاهراه‌های ارتباطی جزایر استان هرمزگان به بندرعباس است، پیگیری کرد. علاوه‌براین طی تماس تلفنی با رئیس کل گمرک ایران، میراشرفی، مشکلات و موانع موجود بر سر راه مجتمع گردشگری و تفریحی اسکله‌ی حقانی بندرعباس را مطرح کرد.

بازدید ضرغامیدر همین خصوص وزارت راه و شهرسازی سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان طی اطلاعیه‌ای از افتتاح اولین و پیشرفته‌ترین بندر گردشگری ایران تا پیان سال ۱۴۰۰ خبر داد. معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در ادامه‌ بازدید وزیر میراث فرهنگی، طی مراسمی با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، تفاهم نامه‌ همکاری با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری امضا کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر، راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی از ظرفیت ۲۴ میلیون نفر مسافر دریایی در سال خبر داد که این مقدار با توسعه‌ برنامه‌های در حال احداث به سالانه ۲۵ میلیون نفر خواهد رسید.

او همچنین از فعالیت ۵۷ فروند کشتی مسافربری و ظرفیت بیش از ۷ هزار صندلی در مسیر پرتردد بندرعباس به قشم خبر داد.

او در خصوص ساماندهی قایق‌های موتوری فعال در خطوط تفریحی هم به این موضوع اشاره کرد که این شناورها باید کاربری گردشگری پیدا کنند و در باشگاه‌های گردشگری به فعالیت بپردازند. تا کنون ۱۲ هزار قایق فعال ثبت شده که از این بین حدود ۵۰۰ فروند قایق در باشگاه‌های گردشگری فعالیت مستمر دارند.

بازدید از قلعه پرتغالی هاعلاوه‌براین موارد، حدود ۵۰ فروند لندینگ کرافت به قصد جابه‌جایی مسافران و گردشگری حوزه خلیج‌فارس در بنادر کشور فعالیت دارند که مسیر اصلی تردد آن‌ها بین جزایر استان و جزیره‌ قشم است. این لندینگ کرافت‌ها ظرفیت جابه‌جایی بیش از ۲هزار خودرو و ۸هزار نفر مسافر را دارند که به جز قشم در مسیرهای محدود گناوه، خارک و کیش نیز در حال فعالیت هستند.

در ادامه‌ این جلسه همچنین از احداث بزرگ‌ترین بندر صرفا گردشگری در ساحل چمخاله استان گیلان اشاره شد که در حال حاضر تا ۵۰درصد پیشرفت داشته و به نظر می‌رسد تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد. تاسیس این اسکله‌ گردشگری می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین تغییرات نوار ساحلی استان گیلان تاکنون باشد.

بازدید وزیر میراث فرهنگی از بازارچه صنایع دستی جزیره هرمز

مهندس ضرغامی در ادامه بازدید از بندرعباس وارد جزیره‌ هرمز شد و پس از بازدید اسکله‌ این جزیره به بررسی بازارچه صنایع دستی واقع در همین اسکله پرداخت. او با هنرمندان و فروشندگان آثار صنایع دستی جزیره به گفتگو پرداخت و در جریان موانع و مشکلات این قشر قرار گرفت.

بازدید ضرغامی

پس از این بازدید بنا شد تا برای این بازارچه مکانی مناسب تعبیه و غرفه‌هایی برای فروش آثار دستی هنرمندان جزیره ساخته شود. اکثر هنرمندان جزیره هرمز که به فروش صنایع دستی می‌پردازند، بانوان بومی جزیره هرمز هستند که با استفاده از سوغات منطقه و زینت‌های دریایی به ساخت و فروش آثار خود مشغول هستند.

توسعه‌ این بازارچه منجر به اشتغال‌زایی بانوان این منطقه و همچنین رونق اقتصادی بومی نشینان جزیره هرمز خواهد شد.

بازدید وزیر از مجتمع تفریحی گردشگری «ماجرا»

یکی دیگر از پرو‌ژه‌های در حال احداث و موفق استان هرمزگان، مجتمع گردشگری ماجرا ساخته شده در جزیره هرمز است. این اقامتگاه بومگردی که با بهره‌گیری از معماری متناسب با محیط جزیره توجه افراد زیادی را در سراسر دنیا جلب کرده است، به طوری که در سال ۲۰۲۰ موفق به دریافت جایزه بهترین طراحی بومی در مسابقه‌ی معماری TIDA شد.

این اقامتگاه رنگارنگ که به واسطه‌ طراحی منحصربه‌فردش توجه همه را در اخبار و شبکه‌های اجتماعی جلب کرده در نوار ساحلی جزیره هرمز ساخته شده و مناسب اقامت گردشگرانی است که هر سال در ماه‌های آخر سال و عید نوروز مهمان جزیره می‌شوند.

این پروژه با الهام از خاک‌های رنگی جزیره هرمز از تاریخ ۲۵ دی سال ۹۶ با اخذ موافقت سازمان میراث فرهنگی کلید خورد. اقامتگاه ماجرا هرمز با مساحتی حدود ۲۸۰۰ مترمربع و سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد ریالی در حال حاضر آماده بهره‌برداری است که با شروع به کار این مجموعه برای ۸۰ نفر از بومیان منطقه اشتغال‌زایی خواهد شد.

گردشگری در ماجرالازم به ذکر است که پروژه ساخت و تکمیل این اقامتگاه در طی این سال‌ها نیز برای بومیان منطقه اشتغال‌زایی کرده؛ چرا که تمام ساخت این پروژه با بهره‌گیری از نیروی بومی و آموزش آن‌ها صورت گرفته است.

مجتمع گردشگری ماجرا در هرمز دارای ۲۰ سوییت و ۹۰ تخت است که با استفاده از مصالح متناسب با بافت ساحلی و تکنیک سندبگ (Sand bag) باعث همگونی این پروژه با کل جزیره شده است.

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان نیز در مصاحبه با خبرگزاری جام‌جم آنلاین درباره این پروژه گفت: جزیره هرمز منطقه‌ای با ظرفیت گردشگری بالاست که تا امروز امکانات و زیرساخت‌های تفریحی متناسب با ظرفیت گردشگران نداشته است.

حال این پروژه می‌تواند این مشکل را برطرف کند و باعث جذب گردشگران بیشتری شود. او در ادامه گفت که بیش از نیمی از ساکنان جزیره به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در حوزه گردشگری فعالیت دارند. احداث این پروژه خودش می‌تواند باعث پیشرفت بزرگی در کسب‌وکار بومیان جزیره شود.

دستور بازگشایی قلعه پرتغالی‌ها

در جریان سفر وزیر به جزیره‌ هرمز، پس از بازدید از بخش‌های مختلف جزیره، یکی از آثار تاریخی و مهم هرمزگان نیز مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

مسئولین از قلعه‌ پرتغالی‌ها که چندوقتی است به دلیل اجرای عملیات مرمت آثار باستانی به شکل موقت تعطیل شده، بازدید کردند. با توجه به مطالبات مردم از ویزر میراث فرهنگی بنا شد تا قلعه در اسرع وقت بازگشایی و روند مرمت جدی تر پیگیری شود تا گردشگران بتوانند با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از منطقه بازدید کنند.

کشتی پرتغالیآینده‌ روشن سواحل خلیج فارس

با کاهش ابتلا و درگیری مردم با ویروس کرونا، تمایل عامه مردم برای سفر بیشتر شده است. از طرفی با نزدیکی سال نوی میلادی و شروع فصل زمستان، سفر به مناطق جنوبی کشور رو به افزایش خواهد بود.

جدا از گردشگران داخلی، با صدور روادید برای گردشگران خارجی و برگزاری نمایشگاه EXPO 2020 در دبی، امکان رشد دوباره‌ گردشگری در سواحل جنوبی برقرار شده که امید است با بهبود زیرساخت‌های ضعیف جنوب کشور و همچنین بهره‌برداری از پروژه‌های اقامتی بتوان گردشگری دریایی در خلیج فارس را رونقی دوباره بخشید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.