رویدادها و نمایشگاههای سالانه مرتبط با صنعت سفر و گردشگری یکی از مهمترین فرصتهای ویژه سرمایهگذاری و تجارت برای عرضهکنندگان خدمات گردشگری و مسافرتی در جهان است.
نمایشگاه گردشگری سالیانه آلمان یاBerlin ITB یکی از بزرگترین رویدادهای حوزه توریسم است که با رضایتمندی بالای ۹۰ درصد شرکتکنندگان سالهای قبل و گردش مالی بیشتر از ۶ میلیارد یورو از پرارزشترین گردهماییهای فعالان عرصه گردشگری محسوب میشود.
آغاز موج جدید از ویروس کرونا با نام امیکرن خیلی از کشورها از جمله آلمان را بر این داشت تا از برگزاری رویدادهایی با مقیاس جهانی صرفنظر کنند.
به نقل از خبرگزاری نمایشگاه آی تی بی برلین بنا بود این نمایشگاه در تاریخ ۶ الی ۱۰ مارس برابر با ۱۵ تا ۱۹ اسفند سال ۱۴۰۰ در شهر برلین برگزار شود؛ اما بر خلاف اعلانیههای مطرح شده از سوی نمایشگاه و به دلیل شدت موج جدید کرونا در اروپا به صورت حضوری لغو شد. این نمایشگاه در تاریخی که از پیش اعلام شد، به صورت کاملا مجازی برگزار خواهد شد. دو رویداد گذشته ITB برلین نیز به همین منوال و در سایت رسمی این رویداد برگزار شد.
برای ثبت نام و شرکت در این رویداد باشکوه میتوانید به وبسایت رسمی این نمایشگاه به آدرس www.itb-berlin.com مراجعه کنید.
تاریخچه نمایشگاه ITB Berlin
نمایشگاه گردشگری برلین از سال ۱۹۶۶ به طور سالانه در کشورآلمان آغاز به کار کرده است. علاوهبر آلمان، تاکنون کشورهای هند ، چین و سنگاپور نیز میزبان این رویداد سالانه بودهاند. این نمایشگاه به عنوان یکی از برترین پلتفرمهای B2B در گردشگری شناخته میشود که سالانه بیش از ۲۰۰ هزار بازدیدکننده دارد.
این نمایشگاه عمدتا در پنج روز برگزار میشود که سه روز از آن به مباحث تخصصی صنعت گردشگری و معرفی فعالان این حوزه اختصاص دارد.
دو روز بعدی به نمایشگاه عمومی اختصاص پیدا میکرد که امکان بازدید توسط عموم مردم را دارد. همین مسأله میتوانست قدم بزرگی در معرفی امکانات و تکنولوژی های جدید در عرصه سفر برای مردم باشد که با شروع کرونا این موضوع کمرنگ شد. از بزرگترین مزیتهای این نمایشگاه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- حضور بیش از ۱۸۰ کشور از پنج قاره
- حضور بیش از ۱۰۰۰ خریدار و سرمایهگذار صنعت توریسم
- حضور بیش از۱۰ هزار شرکت کننده و غرفهدار
- سالنهای وسیع و فراوان با مساحتی بیش از ۱۶۰ هزار متر مربع درپایتخت آلمان
موضوعات نمایشگاه آی تی بی برلین در سال ۲۰۲۲
این نمایشگاه به طور کلی موضوعات حیطه سفر و تکنولوژیهای معرفی شده در این صنعت را پوشش میدهد. این موضوعات شامل تجهیزات سفر، معرفی آژانسهای گردشگری و مسافرتی پیشتاز، خدمات نوین برای مسافران ، معرفی شرکتهای حملونقل بینالمللی ، آشنایی با پلتفرمهای جدید رزرو بلیط و خدمات گردشگری خواهد بود.
شعار نمایشگاه امسال ITB Berlin Now نیز بازنگری ، نوسازی و نگاهی مجدد به گردشگری برای ایجاد یک شرایط بهتر است که باتوجه به روند کنترل همهگیری ویروس کرونا به نظر میرسد موضوع قابلبحثی برای فعالان این حوزه و کارآفرینان حیطه گردشگری باشد.
در نمایشگاه ITB Berlin چه خواهد گذشت؟
همانطور که بالاتر اشاره کردیم، این نمایشگاه در دو بخش تخصصی و عمومی برگزار میشود که معمولا بین ۳ تا ۵ روز ادامه خواهد داشت. طبق اخبار منتشر شده در کانال اطلاعرسانی نمایشگاه ITB ، رویداد امسال در ۴ روز برگزار خواهد شد که هر روز یک برنامه و شعار مشخص دارد.
روز اول نمایشگاه – افتتاحیه
روز اول نمایشگاه آیتیبی برلین به موضوعاتی از قبیل آینده صنعت توریسم و تاثیر پیشرفت حوزه Tech در این صنعت خواهد بود.
مدیرعاملان و مدیران ارشد سازمانهای هواپیمایی، هتلها و صنایع کشتیرانی در این بخش سخنرانی خواهند کرد. از دیگر موضوعاتی که در روز اول به آن اشاره خواهد شد مباحث مربوط به توسعه گردشگری پایدار و تغییرات جغرافیایی و آبوهوایی زمین خواهد بود.
روز دوم نمایشگاه برلین
دومین روز از نمایشگاه گردشگری برلین به بازاریابی و مارکتینگ در حوزه توریسم اختصاص دارد. تحولات بازار گردشگری luxury یا لوکس نیز همراه گردشگری سلامت از مباحث مورد بررسی دومین روز این نمایشگاه است.
روز سوم نمایشگاه
روز سوم به ویروس کرونا و تاثیر covid-19 بر سفر و گردشگری اختصاص پیدا کرده است. در این بخش از پلتفرمهایی که ایدههای جدید داشتهاند، رونمایی می شود و راهکارهای جدید اقتصادی معرفی میشود.
روز چهارم نمایشگاه برلین – اختامیه
بهعنوان جمعبندی و اختتامیه این نمایشگاه روز آخر به موضوع وظیفه سازمانی و مسئولیت شرکتهای فعال حیطه توریسم در برابر گرمایش زمین و مشکلات زیست محیطی اختصاص پیدا کرده است. در این بخش از سیستم جمع آوری دادهی مسافران در اروپا یا «یورو مانیتور» رونمایی خواهد شد که در این چندسال تاثیر بسزایی در کنترل پندمیک توسط دولتها داشته است.
برای دریافت ویزای نمایشگاهی آلمان چه اقداماتی لازم است؟
کشور آلمان با برگزاری بیشتر از دو سوم رویدادهای نمایشگاهی در جهان، رتبه اول میزبانی نمایشگاههای تجاری در جهان را دارد.
شاید شما هم از آن دسته شرکت کنندگان و غرفهدارانی باشید که قصد شرکت در نمایشگاه گردشگری آلمان را دارد. برای شرکت در این نمایشگاهها میتوانید با اخذ ویزای نمایشگاهی و تکمیل واکسیانسیون به آلمان سفر کنید.
برای دریافت ویزای نمایشگاهی مانند دیگر مدلهای ویزا ، پس از جمعآوری مدارک موردنیاز و ارسال آن به سفارت، موظف به شرکت در یک مصاحبه و پرداخت هزینه صدور ویزا هستید که این موارد بین دو الی سه هفته به طول میانجامد.