طرح متروی اصفهان یکی از اولین ایدههای ساخت قطار شهری است که در ایران مطرح شد؛ اما متاسفانه بهدلایل مختلف علیالخصوص تاریخیبودن این شهر و وجود آثار باستانی زیاد در آن، اجرا و پیادهسازی آن، با مسائل و مشکلات فراوانی روبهرو شد. چراکه این امکان وجود داشت که لرزشهای ایجادشده در هنگام عبور مترو از زیر مناطق تاریخی و حفاری در این بخشها، آسیب جدی به آنها وارد کند.
با وجود همه این مسائل در حال حاضر بخشی از متروی اصفهان در حال ارائه خدمات به مسافران است و سایر خطوط آن در حال ساخت و یا طراحی است.
ساعات کاری متروی اصفهان در ۱۴۰۰ چیست؟
خطوط فعال متروی اصفهان در ۱۴۰۰ کدام است؟
کدامیک از ایستگاههای متروی اصفهان پارکینگ دارد؟
در این مقاله با نقشه متروی اصفهان، خطوط مترو، وضعیت فعالبودن یا نبودن، جدول زمانبندی و هزینه بلیط آن، آشنا میشویم. البته اگر بهعنوان یک مسافر میروید حتما راهنمای سفر به اصفهان را بخوانید.
نقشه متروی اصفهان
اگرچه متروی اصفهان هنوز بهطور کامل راهاندازی نشده اما دیدن نقشه آن خالی از لطف نیست. در این نقشه، ۳ خط از خطوط متروی درون شهری را میبینید که شمال اصفهان به جنوب (رنگ آبی) و شرق شهر را به غرب (رنگ قرمز) وصل کرده و همچنین با استفاده از ایستگاههای مشترک، بخش جنوب غربی شهر (رنگ سبز) هم با سایر بخشها مرتبط شده است.
در این نقشه مسیر خطوط را ببینید تا به سراغ معرفی دقیقتر این خطوط برویم.
با خطوط متروی اصفهان آشنا شویم
طبق برنامهریزیهای انجام شده برای خطوط متروی اصفهان، بهمنظور پوشش کامل درونشهری، ۳ خط و برای پوشش برونشهری، ۴ خط طراحی شده است. اما متاسفانه فقط یکی از این خطوط فعال و به مسافران شهری، سرویسدهی میکند.
با ما همراه باشید تا در ادامه با همه این خطوط، ایستگاهها، وضعیت فعالیت و برنامه زمانی خطوط فعال آشنا شوید.
خط ۱: قدس- دفاع مقدس (پایانه صفه)
تنها خط فعال متروی اصفهان، خط یک است که با ۲۰.۲کیلومتر و تعداد ۲۰ ایستگاه، شمال تا جنوب اصفهان را به هم متصل میکند. البته ناگفته نماند که این خط بهخاطر عبور از کنار چهارباغ عباسی و سی و سه پل، یکی از پرچالشترین خطوط متروی اصفهان بود که با تلاش فراوان، به گونهای طراحی و پیادهسازی شد که سلامت آثار باستانی را تحتتاثیر قرار ندهد.
جاهای دیدنی اصفهان را چقدر میشناسید؟
ایستگاههای خط ۱ بهصورت زیر است:
- قدس
- بهارستان
- گلستان
- شهید مفتح
- شهید علیجانی
- جابر
- پایانه کاوه
- شهید چمران
- شهید باهنر
- شهدا
- تختی
- امام حسین (دروازه دولت)
- انقلاب
- سی و سه پل
- دکتر شریعتی
- آزادی (دروازه شیراز)
- دانشگاه
- کارگر
- کوی امام (خوابگاه دانشگاه اصفهان)
- دفاع مقدس (پایانه صفه)
در میان ایستگاههای خط ۱، دو ایستگاه میدان امام حسین و آزادی، ایستگاههای تقاطعی هست که بهترتیب با خطوط دو و سه تلاقی دارد.
حرکت قطار خط ۱ از ایستگاه قدس ساعت ۶.۱۵ دقیقه آغاز و پس از حدود ۳۷ دقیقه به پایانه صفه میرسد. زمانبندی قطار برگشت یعنی از پایانه صفه بهسمت قدس هم به همین صورت است. جزئیات برنامه خط ۱ متروی اصفهان را در جدول زیر ببینید.
اما بهطور کلی ساعت کاری خطوط متروی اصفهان از ۶.۱۵ صبح تا ۹ شب است که بسته به شرایط کرونا و قرارگرفتن اصفهان در وضعیت قرمز، این ساعت به ۶ صبح تا ۶ عصر تغییر پیدا میکند.
در حال حاضر متروی اصفهان در روزهای تعطیل سرویسدهی نمیکند.
خط ۲: خمینیشهر- دارک
خط ۲ به خط شرقی غربی معروف است که از خمینیشهر شروع شده و پس از عبور از خیابان اشرفی اصفهانی، به ایستگاه مشترکش با خط یک، یعنی دروازه دولت میرسد و بعد از عبور از اطراف میدان نقش جهان به خیابان حافظ رفته و بهسمت شرق اصفهان ادامه پیدا میکند.
عملیات ساخت این خط بلافاصله بعد از اتمام خط ۱ بهصورت جدی آغاز شد؛ اما این پروژه هم چالشهای تاریخی برای عبور از اطراف میدان نقش جهان داشت که در نهایت منجر به تغییر مسیر شد.
این خط ۲۲ ایستگاه دارد که هنوز به مرحله استفاده توسط مسافران نرسیده است. ایستگاههای این خط شامل موارد زیر است:
- خمینیشهر
- ماربین
- شمس تبریزی
- پیام نور
- رهنان
- صمدیه
- جاوان
- کهندژ
- شهید خرازی
- کاشانی
- خلجا
- امام حسین (دروازه دولت)
- فلسطین
- نقش جهان
- امام علی
- ابن سینا
- قدس
- شاهد
- لاله
- عمان سامانی
- عاشق اصفهانی
- زینبیه
- دارک (شهید غفاری)
که تنها ایستگاه دروازه دولت که محل تلاقی با خط ۱ است، افتتاح شده و ایستگاههای کهندژ، خرازی، کاشانی و شاهد تا دارک در حال ساخت است و متاسفانه سایر ایستگاهها در مرحله طراحی باقی مانده است.
خط ۳: میدان آزادی- هفت تخترستم (کوه دنبه)
خط سوم متروی اصفهان از میدان آزادی، که به دروازه شیراز معروف و محل تلاقی خط ۱ و ۳ است، شروع میشود و پس از عبور از خیابان دانشگاه، ارتش بهسمت هفت تخترستم یا کوه دنبه حرکت میکند.
ایستگاههای خط ۳ بهصورت زیر است:
- میدان آزادی
- حکیم نظامی
- ارتش
- سیمین
- چهارباغ فردوس
- کشاورز
- قائمیه
- هفت تخت رستم (کوه دنبه)
به غیر از ایستگاه آزادی که با خط ۱ مشترک است، سایر ایستگاهها در حال طراحی است.
متروی برونشهری اصفهان
شرکت قطار شهری اصفهان بهمنظور رفاه حال مسافران برای تردد به شهرهای اطراف، برنامه راهاندازی متروی برونشهری اصفهان را در دستور کار خود قرار داده است. خطوط متروی اصفهان برای بخش برونشهری در حال حاضر موارد زیر را شامل میشود:
متروی اصفهان- زرین شهر
جاده اصفهان، زرینشهر از مسیرهای پرترددی است که به بهبود کیفیت سیستم حملونقل عمومی نیازمند است. برای حل این مسئله خط جدیدی از متروی اصفهان پیشنهاد داده شد که در کنار خط ۳، مسیر میدان آزادی بهسمت زرینشهر را پوشش دهد.
برنامه به این صورت است که این خط از میدان آزادی، شروع شود و بعد از عبور از فلاورجان، ایمانشهر و فولادشهر به زرینشهر برسد. اما اینجا آخر راه نیست؛ چراکه مسیر این مترو ادامه دارد و بعد از خارجشدن از زرینشهر، به کارکنان ذوب آهن هم، سرویسدهی میکند.
متروی اصفهان- شاهین شهر
خب به سراغ متروی شهر پر شور و هیجان شاهینشهر برویم. مسیر متروی اصفهان برای تردد مسافران شاهین شهر از ابتدای خط ۱، یعنی قدس، شروع میشود و بعد از عبور از ایستگاههای مختلف داخل شهر، بهسمت شاهینشهر میرود.
این خط به سرعت در حال ساخت است و انتظار میرود که در سال ۱۴۰۰ افتتاح و آماده ارائه خدمات به مردم شود.
متروی اصفهان- بهارستان
بهارستان یکی از نزدیکترین شهرهای اصفهان است که افراد زیادیاند که بهدلایل مختلف مانند گرانبودن هزینه اجاره در شهر اصفهان، شلوغی شهر و دلایل دیگر، به سکونت در بهارستان روی میآورند؛ اما شغل آنها در شهر اصفهان قرار دارد و ناچار به تردد در این مسیرند.
اگرچه برای تردد در این مسیر بهصورت دائمی، وسایل حملونقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی وجود دارد؛ اما راهاندازی متروی این مسیر، راحتی زیادی برای ساکنان این منطقه هدیه میآورد.
این خط از انتهای خط ۱، یعنی پایانه صفه، شروع و بعد از عبور از سپاهان شهر بهسمت بهارستان میرود. این مترو در حال حاضر در مراحل آخر ریلگذاری است که انتظار میرود تا پایان سال ۱۴۰۰ آماده ارائه خدمات و سرویسدهی شود.
متروی بهارستان- مجلسی
مجلسی یکی دیگر از شهرهای اصفهان است که اگرچه فاصله زیادی، حدود ۵۰کیلومتر با اصفهان دارد، اما طرح ساخت متروی بین شهری آن ارائه شده است.
این خط در صورت ساخت و راهاندازی از ایستگاه بهارستان آغاز و بعد از گذر از ده سرخ، زیباکنار و مبارکه بهسمت مجلسی حرکت میکند.
بلیط متروی اصفهان
مسافران میتوانند برای استفاده از خدمات متروی اصفهان از اصفهان کارت استفاده کنند. استفاده از این کارت در مترو اصفهان باعث کاهش هزینه حملونقل خواهد شد.
آنچه درباره مترو اصفهان گفتیم
در این مقاله درباره خطوط متروی اصفهان و چالشها و مسائل پیش رو برای تاخیر در راهاندازی خطوط مختلف صحبت کردیم. با خواندن مقاله متوجه میشوید که تنها خط فعال در مترو اصفهان، خط ۱ است و با ایستگاهها، برنامه زمانبندی و ساعت کاری قطارهای آن آشنا میشوید.
در خصوص تاخیر در راهاندازی سایر خطوط هم متوجه میشوید که وجود آثار باستانی فراوان و ضرورت حفظ آنها، نیاز به طراحیهای همهجانبه برای پیادهسازی متروی درون شهری اصفهان دارد. اما با وجود همه مشکلات، مسئولان این حوزه در حال تلاشاند که این مسائل را به بهترین شکل ممکن حل کنند بهگونهای که ضمن راهاندازی خطوط مترو، آسیبی به آثار باستانی وارد نشود.
اینقدر حیف ومیل میشه که مترویی باقی نمی مونه .
کاش یه خط صاف از کاوه به خورزوق یا سیمرغ و ،گز و شاهین شهر هم احداث میکردن اینجاها که آثار باستانی نداره
خیلی جالبه نوشته مترو سپاهانشهر تا آخر ۱۴۰۰ افتتاح می شه و حالا آخر۱۴۰۲ هستیم
سلام مشکلات نیروهای حجمی قطار شهری شیراز دریابید فاقد کارت رفاهی و بن غذا و بیمه تکمیلی وشماره پرسنلی
چرا خط برای فرودگاه نمیزارن…فرودگاه بینالمللی باید ایستگاه مترو داشته باشه ضمن اینکه تو مسیر فرودگاه هم کلی جاهای پر جمعیت هست قهجاورستان که یک شهر هست با جمعیت قابل توجه.. پایگاه هشتم شکاری که جمعیت فوقالعاده زیادی داره… حصه.. مولنجان.. جلوان.. زمانآباد… هم در مسیره.. از طرفی شهرک صنعتی جی با کلی کارخانه و شرکت و پرسنلی که داره و همینطور روستاهای اطرافش.. حتی از اون طرف هم میتونه متصل بشه به باغرضوان و اطرافش.. الان در اتوبان فرودگاه هر روز شاهد ترافیک سنگینی از تریلرها و کامیونها همچنین اتومبیلهای سواری هستیم چون که دو کنار گذر شرق تازه تاسیس هم از این اتوبان میگذره و متاسفانه آمار تصادفات خیلی زیاد شده
سید خب سخته ساختنش
یه جور ی بایدبسازن که هم ایستگاه در مناطق مهم داشته باشه . هم به آثار تاریخی آسیب نرسونه .
تازه خط مترو صاف و مستیقم هم باشه
سلام؛ طبق معمول قسمت آتشگاه هم که این همه آثار تاریخی دارد مثل همیشه در ایستگاه و خطوط مترو نادیده گرفته شده است حتی اتوبوس هم به تعداد کافی ندارد چه برسد به مترو!!!! ممنون از طراحان خطوط مترو با این همه تبعیض!!!!!!
کاش یه خط هم برای شرق میزاشتین
کامپوزیت ایستگاه سی و سه پل رو ما زدیم و پولمونو خوردن اون سال وقتی حق کارگرو میخورین و با حرام ساختو ساز میکنین مسلما کار پیشرفتی نداره
مترو بهارستان اصفهان چرا راه نمیافته؟
چرا مترو بهارستان را نمی افتد ؟کاش پاسخگو بودید
بسیار عالی و مفید بود از تمام کسانی که در طراحی و ساخت مترو برای مردم ،زحمت میکشن کمال تشکر وقدر دانی را دارم ،به امید ایران آباد…
۱۴۰۱ شد و هنوز خط های دیگه افتتاح نشدن
ای کاش یه مسیرم برا باغ رضوان میگذاشتید
یه مسیر به شرق بزارید.
خیلی وخیلی خوب
مردوم راهتند
بهتر اتوبوس هاست
خیلی خیلی خیلی خوب
مردم راحت شدند
اینجوری زوترمی رسند به کارشو