تاریخچه ایران ایر
شرکت هواپیمایی ایران ایر ۵۱ سال پیش در اسفند ۱۳۴۰ با نام اصلی «هواپیمایی ملی ایران» با نام اختصاری «هما» و با ادغام دو شرکت هواپیمایی ایرانیَن ایرویز و پرشیَن ایرویز تشکیل شد. این شرکت با هدف ایجاد یک خط هوایی ملی و خدمترسانی به ایرانیان فعالیت پروازی خود را به طور رسمی از فروردین ۱۳۴۰ آغاز کرد. در همان سال طراحی نشان تجاری هما در روزنامههای کیهان و اطلاعات به مسابقه گذاشته شد و طرح برنده تبدیل به نشان تجاری هما شد که یکی از زیباترین نشانهای تجاری به شمار میرود. این طرح برگرفته از سازههای سنگیِ پرندهی اساطیری هما در تخت جمشید است و سه ویژگی منحصربهفرد دارد: سر عقاب، گوش گاو و یال اسب.
اولین پرواز ایران ایر با هواپیمای جت در سال ۱۳۴۴ با استفاده از یک فروند بویینگ ۷۲۷ در مسیر تهران ـ بیروت انجام شد. پس از آن شرکت ایران ایر تصمیم گرفت تمام ناوگان خودرا به هواپیماهای جت تبدیل کند. در میانهی دههی هفتاد میلادی، این شرکت هواپیمایی از موفقترین مجموعههای حملونقل هوایی در جهان بود و روزانه پروازهای بدون توقف زیادی به قارهی اروپا داشت به طوری که در این دوره تنها در مسیر تهران ـ لندن بیش از ۳۰ پرواز هفتگی انجام میداد.
ایران ایر تا سال ۱۳۹۵
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این شرکت با نام اصلی «هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران» و نام اختصاری «هما» به فعالیتهای خود ادامه داد. ایران ایر از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل تحریمهای بینالمللی، با خروج نیروهای خارجی متخصص و لغو بعضی پروازهای بینالمللی مواجه شد اما در سالهای جنگ تحمیلی بهرغم همهی فشارها و تهدیدها، با کمک نیروهای توانمند و متعهدِ قدیمی خود و بهکارگیری نیروهای بومی و آموزش نیروی جوان و تحصیلکرده توانست نیازهای خود را برطرف کند و دانش تعمیرات هواپیما را که زمانی تنها در اختیار متخصصان خارجی بود، بومی کند. امروز خدمات فرودگاهی هما مطابق با استانداردهای بینالمللی و ارزشها و معیارهای جهانی، به بیش از ۲۰ شرکت هواپیمایی خارجی خدمترسانی میکند. همچنین دفاتر فروش ایران ایر در ۴۱ شعبهی بینالمللی در سراسر جهان و ۲۳ شعبهی داخلی در سراسر ایران در زمینهی فروش بلیط و پشتیبانی و خدمات بعد از فروش به مسافران ایرانی و بینالمللی فعالیت میکنند.
کلاسهای پروازی ایران ایر
ایران ایر بر اساس متغیرهای مختلف، کلاسهای پروازی مختلفی تعریف کرده که از لحاظ ارایهی خدمات و شرایط با هم متفاتاند. این کلاسها در دو گروه «هما کلاس» و «کلاس اکونومی» تعریف شدهاند که مزیرگروههای این دو گروه اصلی به این ترتیب تعریف میشوند:
هما کلاس: گروههای نرخی I, J, C
کلاس اکونومی: گروههای نرخی L, N, M, Q, V, Y
خدمات بار ایران ایر
میزان بار مجاز همراه مسافر در پروازهای داخلی ایران ایر به این ترتیب است:
یزان بار رایگان مسافردر پروازهای خارجی ایران ایر به این ترتیب است:
ناوگان ایران ایر
ایران ایر، بعد از انقلاب اسلامی تعدادی هواپیمای فوکر۱۰۰، ایرباس و بویینگ به ناوگان خود اضافه کرد و در حال حاضر ۴۳ فروند هواپیما در مسیرهای پروازی داخلی و خارجی در اختیار دارد که فهرست این ناوگان را در ادامه میبینید.
کترینگ ایران ایر
کیترینگ ایران ایر در تاریخ ۲۴/۱۲/۱۳۸۹ منطبق با استانداردهای جهانی صنعت غذا، به لحاظ مدیریت ایمنی و کیفیت غذا، پس از عبور از ممیزیهای مقدماتی و نهاییِ شرکت توف نورد، موفق به کسب گواهینامههای HACCP و ایزو ۲۰۰۸- ۹۰۰۱ و ایزو ۲۰۰۵- ۲۲۰۰۰ شد. همچنین در مهرماه ۱۳۹۰ موفق شد از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران گواهی استاندارد NACI دریافت کند. تمام کارکنانی که در فرآیندهای مختلف کیترینگ این شرکت فعالاند، در زمینهی ایمنی غذا و انطباق با اصول GMP/GHP دوره دیدهاند. همچنین نیروهای مستقر در آزمایشگاه کنترل کیفیت، تمام موارد را از لحاظ استاندارد و ایمنی بررسی میکنند. کیترینگ شرکت ایران ایر در فرودگاه امام خمینی (ره) در مساحتی بیشتر از ۱۶۰۰۰ مترمربع فضای اداری و سه طبقه عملیات تولید فعالیت میکند. در طول روز ۳۲ هزار سرویس غذا در ۲۴ ساعت و با استفاده از چهار شیفت ۱۲ ساعته تولید میشود. این کیترینگ با مشاورهی شرکت مشاور کیترینگهای آلمان ساخته و تجهیز شده است و در آینده یکی از مجهزترین کیترینگهای خاورمیانه خواهد بود.
سرویس غذایی هما کلاس
مسافران کلاس درجه یک ایران ایر یعنی در بخش هما کلاس از ابتدای پرواز خدمات ویژه ای دریافت میکنند که شامل خدمات در طول پرواز هم میشود. به عنوان مثال امکان انتخاب سرویس با استفاده از منو غذایی، سرو غذا در ظروف چینی، دریافت کیف هدیهی سفر، بستهبندی زعفران در جعبهی خاتم ، گل و … در طول پرواز برخی از جزئیات این خدمات ویژه است.
غذای مخصوص
در پروازهای بین المللی برای مسافرانی که به دلیل تجویز پزشک، عقاید مذهبی یا محدودیتهای گیاهخواری به غذای متفاوت نیاز دارند، وعدههای غذایی خاص نیز سرو میشود. برای این منظور می توانید ۴۸ ساعت قبل از پرواز با بخش رزروبلیط تماس بگیرید.
خاطرات خوشمزه
سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ بوئینگ ۷۴۷ کابینی در طبقهی دوم هواپیما با گنجایش حدود ۳۰ نفر مسافر داشت که آن قسمت را به شکل سنتی درآورده بودند تا امکان سرو غذاهای سنتی ایرانی مانند آبگوشت و چای سماور ذغالی برای مهمانان خارجی ایجاد شود تا قبل از این که مسافر به ایران برسد، کمی با طعم غذاها و فرهنگ ایران آشنا شود.این پروازهای ایرانی محبوبیت خاصی بین گردشگران خارجی داشتند. الیزابت تیلور یکی از اولین مسافران بوئینگ ۷۴۷ شرکت هواپیمایی ایران ایر بود.
بعد از پیروزی انقلاب و جنگ ایران و عراق با توجه به تحریمهای ظالمانه، و لزوم استفاده از حداکثر ظرفیت صندلیها در پرواز این قسمت از حالت سنتی خارج شد تا ظرفیت جابهجایی مسافر افزایش پیدا کند. در حال حاضر غذاها و دسرهای سنتی مانند شلهزرد و فرنی در پروازهای خارجی و پروازهای مسافران عتبات عالیات سرو میشود. برخی مناسبتها مانند ماه مبارک رمضان هم غذاها یا دسرهای مناسبتی مانند حلوا سرو میشود. طبق گفتهی مسئول کیترینگ ایران ایر، از میان غذاهای ایرانی که در پروازهای خارجی سرو میشود، خورش قیمه از غذاهای محبوب مسافران خارجی است!