کار موسسهی اروپایی JACDEC تعیین میزان امنیت شرکتهای هواپیمایی در سراسر دنیاست. JACDEC که معتبرترین پژوهشهای این حوزه را انجام میدهد، با استفاده از اطلاعات و آمار سوانح و حوادث هوایی و سایر منابع موثق و اسناد رسمیِ موسسههای بینالمللی، امنیت شرکتهای هوایی دنیا را بر اساس ۸ معیار زیر سنجیده و هر ساله فهرستی از آنها را منتشر میکند.
۱- میزان درآمد سالانه در هر کیلومتر بر مسافر (RPK)
این رقم که معمولاً عددی ثابت است، برای شناسایی میزان عملکرد شرکت هواپیمایی مورد نظر استفاده میشود. JACDEC برای محاسبهی آن با توجه به قدمت ایرلاین (تا ۳۰ سال گذشته)، از روش غیرتجمعی استفاده میکند.
بیشتر بخوانید: بلیط هواپیما چگونه از چالش به راهکار سفر تبدیل شد؟
۲- تعداد مرگ و میر
JACDEC میزان کل افراد فوتشده در طول مدت هر پرواز را از لحظهی نشستن در هواپیما تا لحظهی پیاده شدن از آن به روش تجمعی محاسبه میکند. این آمار با توجه به قدمت ایرلاین تا حداکثر ۳۰ سال گذشته لحاظ میشود.
۳- از بین رفتن کلی
این فاکتور اشاره به تعداد وقایعی دارد که باعث شده هواپیما بهطور کلی تخریب، ناپدید یا به هر دلیلی کاملاً زمینگیر شود. این شاخص به تازگی در محاسبات JACDEC وارد شده و نسبت به شاخص پیشین از اهمیت کمتری برخوردار است.
۴- خطرهای بالقوه
با توجه به استانداردهای بینالمللی، تعداد تمام وقایعی را در نظر میگیرند که اگر ازشان جلوگیری نمیشد، منجر به سانحه میشدند. این شاخص هم به تازگی در محاسبات JACDEC وارد شده و نسبت به شاخصهای پیشین اهمیت کمتری دارد.
بیشتر بخوانید: خرید بلیط هواپیما در کمتر از ۵ دقیقه
۵- سالهای بدون حادثه
همانطور که از نامش پیداست، برای مشخص شدن این شاخص، تعداد سالهایی را که از آخرین سانحهی شرکت مورد نظر تا امروز گذشته است، میشمارند. هرچه تعداد این سالها بیشتر باشد، از نظر JACDEC ایرلاین مربوطه نمرهی بهتری خواهد داشت.
۶- عضویت در IOSA
اگر شرکت هواپیمایی مورد بررسی در «ممیزی امنیت عملیات یاتا» (IOSA) عضویت داشته باشد، نمرهی مثبت دیگری برای آن در نظر گرفته میشود. در حال حاضر در سراسر دنیا بیش از ۳۰۰ ایرلاین از طریق IATA عضو IOSA شدهاند. گفتنی است بر اساس ادعای یاتا (انجمن بینالمللی حملونقل هوایی)، در سال ۲۰۱۲ مجموع حوادثی که ایرلاینهای عضو IOSA داشتهاند، ۷۷درصد کمتر از ایرلاینهایی بوده که عضو این ممیزی نبودهاند. از دیدگاه JACDEC عضویت در IOSA تاثیر زیادی در نمرهدهی به ایرلاینها ندارد.
۷- زمان
با استفاده از فرمولی خاص JACDEC تصمیم گرفته کاری کند که حوادث و سوانحی که در گذشتهی دور در ایرلاینی رخ دادهاند، نسبت به سوانح نزدیکتر تاثیر کمتری در نمرهدهی داشته باشند.
۸- شفافیت کشور
JACDEC از سال ۲۰۱۳ شاخص جدیدی به معیارهای خود اضافه کرده و آن میزان شفافیت کشوری است که سانحه در آن اتفاق افتاده. بر این اساس کشورهایی که تعداد منابع و موسسههای مسئول در امر تحقیقات سوانح هوایی در آنها زیاد بوده و از درستی بالایی برخوردارند در سطح ۱، کشورهایی که دارای تنها یک یا تعداد معدودی مرجع ذیربط در تحقیقات هوایی هستند در سطح ۲ و کشورهایی که هیچ مرجع و موثقی ندارند در سطح ۳ دستهبندی میشوند.
بیشتر بخوانید:
امنترین شرکتهای هواپیمایی جهان
ممنون،خوب و مفید بود.
ازارائه اطلاعات مفیدوارزشمندتان متشکرم .