وقتی از سفر با هواپیما حرف میزنیم، انواع هواپیما در کیفیت سفر تاثیر فوقالعادهای دارند. حتما پیش آمده که قبل پرواز از خودتان بپرسید، کدام مدل هواپیما را انتخاب کنید، بوئینگ یا ایرباس چه تفاوتی دارند، انواع بوئینگ کدامها هستند و چگونه از میان انواع هواپیماهای مسافربری بهترین را انتخاب کنیم.
خب این مقاله دقیقا برای شما نوشته شده است. در این مطلب از مجله علی بابا به انواع هواپیماهای مسافربری ایران میپردازیم و انواع هواپیما را بررسی میکنیم، تا شما بهترین و مناسبترین پرواز را برای سفرهای خود پیدا کنید. سپس میگوییم که هر یک از ایرلاینها کدام یک از این هواپیماها را در ناوگان خود دارند.
معرفی انواع هواپیماهای مسافربری ایران
برای اینکه راحتتر بتوانید با انواع مدل هواپیما آشنا شوید، ابتدا به صورت تیتروار شرکتهای هواپیمایی:
- انواع ایرباس
- انواع بوئینگ
- هواپیمای فوکر
- مک دانل داگلاس
۱- انواع ایرباس
ایرباس یکی از معروفترین انواع هواپیماهای مسافربری ایران است که تقریبا اکثر ایرلاینها از آن استفاده میکنند، در ادامه بیشتر با ایرباس آشنا میشویم. ایرباس از پرفروشترین و بهترین هواپیماهای مسافربری ایران است.
ایرباس A300
ایرباس A300 از هواپیماهای پهن پیکرِ ایرباس فرانسه است که طی سالهای ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۷ میلادی ساخته میشد. هواپیماساز اروپایی طی این مدت ۵۶۱ فروند ایرباس A300 به ایرلاینهایی از سراسر جهان تحویل داد و در حال حاضر ایرلاینهایی از امریکا، آلمان و ایران بیشترین استفاده را از این نوع ایرباس دارند.
طول مدل B4 هواپیماهای A300 که ایرانایر عمدتاً از آن استفاده میکند، ۵۳.۶۱ متر، ارتفاع آن ۱۶.۷۲ متر، فاصلهی نوک دو بالِ آن ۴۴.۸۳ متر و ظرفیتش نیز حداکثر ۲۶۶ مسافر است. متوسط سرعت این هواپیمای دوموتوره (موتورهای توربوفن) حدود ۸۹۵ کیلومتر بر ساعت برآورد میشود. بُرد پرواز ایرباس A300 نیز ۷۷۰۰ کیلومتر است.
ایرباس علاوه بر B4 که پروازهای طولانی از ویژگیهای اصلیاش است، مدلهای B1، B2، C4 و F4 و سری A300-600 را نیز به بازار هواپیمایی جهان عرضه کرده که امکاناتی نظیر ترابری و تغییر کاربری از خصوصیات متمایزکنندهی آنهاست.
ایرباس A310
ایرباس A310 نمونهی کوچکتری از A300 پهن پیکر است که شباهت زیادی به بوئینگ ۷۶۷ هم دارد. ویژگی خاص A310 شعاع عمل آن است. در این زمینه A310 از تمام مدلهای A300 عملکرد بهتری دارد. برای نخستین بار، هواپیمایی لوفتهانزای آلمان و سوئیس ایر، سفارش ساخت A310 را به ایرباس دادند، اما تا سال ۱۹۹۸ که آخرین نمونههای این هواپیما تولید میشدند، ایرلاینهای امریکایی، کانادایی، ایرانی و پاکستانی از خریداران اصلی آن به شمار میآمدند. در حال حاضر نیز ۱۱۳ فروند ایرباس A310 در سراسر جهان فعال است.
طول هواپیماهای ایرباس A310 معادل ۴۶.۶۶، ارتفاع آن ۱۵.۸ و فاصلهی نوک دو بالش ۴۳.۹۰ متر است. حداکثر برد این هواپیمای ۱۴۴ تنی نیز ۸۰۵۰ کیلومتر برآورد شده است. بنابر دادههای شرکت ایرباس، این هواپیما گنجایش ۲۲۰ مسافر را دارد.
ایرباس A319
A319 از خانواده ایرباس A320 و از هواپیماهای باریک پیکر و میان بُرد است. بیشترین ظرفیت A319 برای حمل مسافر ۱۶۰ نفر در نظر گرفته شده است. این هواپیما که از سال ۱۹۹۵ تا به حال در پرواز بوده، در ایرلاینهایی نظیر «ایزی جت»، «امریکن ایرلاینز» و «دلتا ایرلاینز» خدمت کرده است.
طول این هواپیما ۳۳.۸۴ و فاصلهی بین بالهای آن ۳۴ متر به ثبت رسیده است. متوسط برد پروازیاش نیز ۶۲۵۰ کیلومتر گزارش شده است. کارخانه ایرباس A319 را بهروز کرده و با برخی اصلاحات و پیشرفتها نمونه A319 neo را به صنایع هوانوردی عرضه کرده است.
ایرباس A320
یکی از محصولات شاخص ایرباس، خانوادهی A320 است. هواپیماهای A320، هواپیماهای باریک پیکری هستند که ساخت آن پس از سری A300 در دستور کار ایرباس قرار گرفت. A318، A319 و A321 سایر محصولات این خانوادهاند. از زمان پرواز نخستین A320 در سال ۱۹۸۷، سفارشهای متعددی به کارخانهی بزرگ ایرباس رسید. به این ترتیب، A320 بعد از بوئینگ ۷۳۷ رکورد بیشترین فروش در میان انواع هواپیماها را از آن خود کرد.
این مدل از ایرباسها به طور متوسط ۱۵۰ نفر ظرفیت مسافر دارد؛ فاصلهی نوک دو بالش ۳۵.۸۰ متر است و از این رو در میان هواپیماهای باریک پیکر طبقهبندی میشود. طول و ارتفاع ایرباس A320 به ترتیب ۳۷.۵۷ و ۱۱.۷۶ متر هستند. یکی از ویژگیهای این هواپیما، کاهش قابل توجه مسیر پیموده شده در زمان فرود است که کاهش مصرف سوخت و به دنبال آن افت تولید میزان دیاکسید کربن را با خود به دنبال خواهد داشت.
ایرباس A321
خانوادهی ایرباس A320 نئو
هم اکنون، خانواده ایرباس A320 نئو، به عنوان پرفروشترین مجموعه در میان انواع هواپیماها شناخته میشود. ایرباس از اواخر سال ۲۰۱۰ ساخت و توسعه A320 نئو را در دستور کار خود قرار دارد تا آن را جایگزین خانواده A320 کند. تغییرات در این مجموعه علاوه بر موتورهای جدید، برنامههای مدرنسازی را نیز در برمیگیرد که برخی از آنها عبارتند از: اصلاحات آیرودینامیک، بالچههای بزرگ و منحنی (موسوم به sharklets)، تغییر جنس بدنهی هواپیما از آلومینیوم به فیبر کربنی و سیستم تصفیهی هوای اصلاح شده.
یکی از مهمترین ویژگیهای ایرباس A320 نئو کاهش مصرف سوخت این مدل هواپیما نسبت به بقیه است. این کاهش سوخت به دلیل افزوده شدن بالچههای منحنی، به این مدل هواپیما انجام شده.
A320 نئو با ۳۵.۵۷ متر طول، ظرفیت ۱۹۵ نفر مسافر در یک کلاس پروازی و ۱۶۵ نفر در دو کلاس پروازی را دارد.
ایرباس A330 نئو
A330 نئو جدیدترین عضو خانواده A330 است و به اعتقاد تولیدکننده، نمایندهی خوبی برای معرفی ارزشهای مجموعه ایرباس یعنی بهرهوری بینظیر برای خطوط هوایی و آرامش فوقالعاده برای مسافران است.
این هواپیمای پهنپیکر از آخرین نسل موتورهای Trent 7000 رولزرویس و اصلاحات آیرودینامیکی برخوردار شده است. علاوه بر این، A330 نئو از آخرین تکنولوژیهای استفاده شده برای A350 XWB نیز بهرهمند است که شامل خلاقیتهای هنری در کابین مانند نورپردازی فول ال. ای. دی، اتصال به وایفای، پنل پرواز به روز رسانیشده و کترینگ جدید میشود. ضمناً A330 نئو در نتیجهی تمام تغییراتی که روی آن اعمال شده، مصرف سوخت کمتری از نمونههای A330 خواهد داشت. ایرباس مدعی است که این پرنده کمهزینهترین هواپیمای میان برد تولیدشده در جهان است.
A330 نئو در دو نمونه ساخته میشود که هر یک از آنها ظرفیت ۲۵۷ و ۲۸۷ مسافر را خواهد داشت (که البته ممکن است این عدد، با توجه به کلاسهای پروازی و طراحی چینش صندلیهای ایرلاین مختلف، کمی متفاوت باشد). پیشبینی میشود که اولین پرواز این محصول جدید در تابستان ۲۰۱۷ انجام شود.
ایرباس A350
ایرباس ۱۰۰۰- A350 که پهنپیکرترین محصول ایرباس است، از سال ۲۰۱۷ میلادی وارد چرخه ایرلاینهای بینالمللی شد. این هواپیمای غول پیکر که فاصلهی میان دماغه تا دُمِ آن ۷۴ متر است، یکی از محبوبترین هواپیماها در میان انواع مدل هواپیما است.، ایران ایر ۱۶ فروند از این هواپیما را خریده است. ظرفیت مجاز A350 سریِ ۱۰۰۰ حداکثر ۴۴۰ نفر است که ممکن است با طبقهبندی کلاس پروازهای مختلف، این تعداد کاهش پیدا کند.
موتور A350 سری ۱۰۰۰ از نوع Trent XWB است که رولزرویس بریتانیایی آن را میسازد و به واسطهی این موتور است که بزرگترین نمونه از خانواده A350 میتواند بالاترین سطح بهروهوری را داشته باشد.
ایرباس A380
A380 هواپیمایی پهنپیکر و بسیار بزرگ، از محصولات کم نظیر ایرباس است. در حال حاضر بسیاری از ایرلاینهای معتبر جهان از جمله امارات، لوفتهانزا و ایرفرانس از این غول چهار موتوره و دو طبقه در پروازهای خود بهره میبرند. چندین کشور از اعضای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه، آلمان، اسپانیا و بریتانیا در ساخت این هتل پرنده که امکانات منحصر به فردی نظیر رستوران، فروشگاه و سالن تفریح برای مسافران را در خود جای داده، سهیم هستند.
ایرباس A380 بزرگترین هواپیمای مسافری جهان در طول تاریخ هوانوردی است؛ هم از لحاظ حجم و هم تعداد مسافران. طبق اطلاعات سایت ایرباس، طول آن ۷۲.۷۲ متر، ارتفاعش ۲۴.۰۹ و فاصلهی میان دو بالش ۷۹.۷۵ متر است. این هواپیما که به نام سوپر جامبو نیز شناخته میشود، گنجایش ۵۴۴ مسافر را دارد البته این تعداد تا بیش از ۸۵۰ نفر نیز قابل افزایش است. با این وضعیت ۴۰ درصد بیشتر از بوئینگ ۷۴۷ ظرفیت حمل مسافر دارد، دیگر مزیت سوپر جامبو به رقیب امریکاییاش این است که نصف صدای داخل کابین بوئینگ ۷۴۷ را هنگام بلند شدن از زمین منعکس میکند. ضمن اینکه برد پروازیاش نیز به بیش از ۱۵ هزار کیلومتر میرسد.
ایرباس A340-600
ایرباس A310-300
ایرباس A310 نمونه کوچکتری از A300 پهن پیکر است که شباهت زیادی به بوئینگ ۷۶۷ هم دارد. ویژگی خاص A310 شعاع عمل آن است. در این زمینه A310 از تمام مدلهای A300 عملکرد بهتری دارد.
برای نخستین بار، هواپیمایی لوفتهانزای آلمان و سوئیس ایر، سفارش ساخت A310 را به ایرباس دادند، اما تا سال ۱۹۹۸ که آخرین نمونههای این هواپیما تولید میشدند، ایرلاینهای امریکایی، کانادایی، ایرانی و پاکستانی از خریداران اصلی آن به شمار میآمدند. در حال حاضر نیز ۱۱۳ فروند ایرباس A310 در سراسر جهان فعال است.
طول این مدل از هواپیماهای ایرباس A310 معادل ۴۶.۶۶ و فاصلهی نوک دو بالش ۴۳.۹۰ متر است؛ ظرفیت این نوع ایرباس بین ۱۷۵ تا ۱۹۳ نفر است.
ایرباس A300-600
ایرباس A300 از هواپیماهای پهن پیکرِ ایرباس فرانسه است که طی سالهای ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۷ میلادی ساخته میشد. هواپیماساز اروپایی طی این مدت ۵۶۱ فروند ایرباس A300 به ایرلاینهایی از سراسر جهان تحویل داد و در حال حاضر ایرلاینهایی از امریکا، آلمان و ایران بیشترین استفاده را از این نوع ایرباس دارند.
ایرباس علاوه بر B4 که پروازهای طولانی از ویژگیهای اصلیاش است، مدلهای B1، B2، C4 و F4 و سری A300-600 را نیز به بازار هواپیمایی جهان عرضه کرده است که امکاناتی نظیر ترابری و تغییر کاربری از خصوصیات متمایزکننده آنهاست.
این سری از A300 سوخت کمتری مصرف میکند و فاصلهی بین بالهای A300-600 به ترتیب ۵۴ و ۴۴.۸ متر است. با اعمال کلاسهای پروازی متفاوت، در هر پرواز ۲۲۴ تا ۲۷۳ نفر میتوانند با این مدل از ایرباس سفر کنند.
ایرباس A340-300
از آنجایی که A340- 300 نسبت به سایر اعضای خانواده خود در هر سفر ۵ درصد سوخت کمتر مصرف میکند، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
۲- انواع بوئینگ
خب از انواع ایرباس حرف زدیم حرف زدیم و حالا نوبت انواع بوئینگ رسیده. ببینیم که در آسمان بوئینگها چه خبر است و داستانشان چیست.
بوئینگ ۷۲۷
۷۲۷ که پس از ۷۰۷ توسط کارخانه امریکایی بوئینگ به صنایع هوایی جهان عرضه شد، حداکثر سرعت ۹۶۵ کیلومتر بر ساعت را به ثبت رسانده است. فاصلهی بین دو بال ۲۰۰-۷۲۷ معادل ۳۲.۹۲ متر و طول آن نیز ۴۶.۷ متر گزارش شده است.
بوئینگ ۷۳۷
۷۳۷ از اعضای خانوادهای است که ساخت آن از سال ۱۹۶۵ توسط کارخانه بوئینگ آغاز شده و تا به حال ادامه دارد. این هواپیمای تک راهرویی، مخصوص مسافتهای متوسط و دارای دو موتور توربوفن است. نخستین پرواز رسمی بوئینگ ۷۳۷ در سال ۱۹۶۷ انجام شد، نخستین مشتری این هواپیما نیز مانند بسیاری از هواپیماهای دیگر، لوفتهانزا بوده است.
هم اکنون ۴ نسل از انواع بوئینگ موجود است و به نظر میرسد اصلیترین رقیب این هواپیمای امریکایی، ایرباس A320 باشد.
این مدل از بوئینگ که طول آن ۳۶.۵ و فاصلهی بین دو بالش ۲۸.۸۸ متر است، میتواند ۱۴۹ تا ۱۸۹ مسافر را در خود جای دهد.۷۳۷ که به بچه بوئینگ هم معروف است، ظاهراً طرفداران بسیاری در میان ایرلاینهای بینالمللی دارد به طوری که تا به حال ۱۳ هزار فروند از آن سفارش و بیش از ۹ هزار فروند از آن تحویل داده شده است.
بوئینگ ۷۳۷ NG
نسل جدید بویئنگهای ۷۳۷ که با نام ۷۳۷ NG شناخته میشود، همان بوئینگهای ۷۳۷ در نمونههای ۶۰۰، ۷۰۰، ۸۰۰ و ۹۰۰ هستند. این هواپیما نسبت به محصولات قدیمی این برتری را دارد که از موتورهای جدید LEAP-1B استفاده میکند.
از آوریل ۲۰۱۲ تا به حال بیش از ۴۰۰۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ NG به ایرلاینهای بینالمللی از جمله سات وست ایرلاینز، رایان ایر و یونایتد ایرلاینز تحویل داده شده است.
بوئینگ ۷۳۷ MAX
بوئینگ ۷۴۷
یکی از معروفترین هواپیماهای پهن پیکر جهان بوئینگ ۷۴۷ است که بعد از ایرباس ای ۳۸۰ بیشترین ظرفیت جابهجایی مسافر را دارد. این مدل از بوئینگ که به نام جامبوجت نیز شناخته میشود از سال ۱۹۷۷ (۱۳۵۶ هجری شمسی) در ایران به پرواز درآمده است. جامبوجت چهارموتوره با ظرفیت حداکثر ۵۵۰ نفر، در زمان خود تحول عظیمی در صنعت هوایی جهان به شمار میرفت.
فاصله میان دو بال بوئینگ ۷۴۷ بسته به نوع آن ۵۹.۶، ۶۴.۴ و ۶۸.۵ متر و سرعتش بین ۸۹۵ تا ۹۱۸ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است. برد مدلهای مختلف این هواپیمای امریکایی متفاوت است و میتواند بین ۹۸۰۰ تا ۱۴۸۰۰ کیلومتر را در یک پرواز بپیماید.
آذر آبادگان به عنوان یکی از قدیمیترین هواپیماهای ایران ایر، یک بوئینگ ۷۴۷ است.
بوئینگ ۳۰۰-۷۴۷
بُرد پروازی انواع مختلف بوئینگ ۷۴۷ متفاوت است؛ اما بیشترین مسافتی که بوئینگ ۳۰۰-۷۴۷ در یک پرواز میتواند طی کند، ۹۸۰۰ کیلومتر است.
بوئینگ ۷۵۷
۷۵۷ یکی دیگر از محصولات هواپیماسازی بوئینگ است که در گروه هواپیماهای باریک پیکر طبقهبندی میشود. این هواپیمای دو موتوره برای نخستین بار در سال ۱۹۸۲ به پرواز درآمد و روند ساختش تا سال ۲۰۰۴ ادامه داشته است. این هواپیما که از خانواده بوئینگهای ۷۵۷، ۷۶۷ و ۷۷۷ است، بزرگترین هواپیمای مسافربری تک راهروئه در میان محصولات این هواپیماساز امریکایی است.
طول این هواپیما ۴۷.۳۲ متر و فاصلهی میان دو بال آن ۳۹ متر به ثبت رسیده و میتواند بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ مسافر را در خود جای دهد.
بوئینگ ۷۷۷
گاهی اوقات در برخی بلیطها یا برنامههای پروازی ۳۰۰-۷۷۷ با عنوان ۷۷۳ و ۷۷۷-۳۰۰ER با عنوان ۷۷۳B یا ۷۷۳ER قید میشوند.
۳- انواع فوکر
فوکر یکی دیگر از انواع هواپیماهای هلندی است که در ادامه یکی از مهمترین انواع این هواپیمای
فوکر ۱۰۰
فوکر ۱۰۰ هواپیمای میان سایز و دوموتوره توربوفان است. این هواپیما هزینهی اجرایی بسیار کمی دارد، همین ویژگی این هواپیمای هلندی را در دهه هشتاد میلادی به یکی از رقابتیترین محصولات در صنعت هوانوردی تبدیل کرد.
تا چهار سال قبل، ۱۵۶ فوکر ۱۰۰ در ۳۰ ایرلاین در سراسر جهان فعال بود؛ جت ایرلاینز نیز بزرگترین کاربری به شمار میآمد که از سال ۱۹۹۶ این هواپیما را وارد ناوگان خود کرد. ایران ایر و هواپیمایی استرالیا، همچنان از این محصول به عنوان یکی از اصلیترین پرندههای خود استفاده میکنند.
هواپیمای فوکر ۱۰۰ با حداکثر ظرفیت و در یک کلاس پذیرای ۱۲۲ مسافر است. یک کلاس و شرایط معمول، این تعداد را به ۱۰۷ و دو کلاس آن را به ۹۷ میرساند. طول این هواپیما ۳۵.۵۳ متر و فاصلهی بین بالهایش ۲۸.۰۸ متر است. بیشترین سرعتی نیز که برای این هواپیما به ثبت رسیده ۸۴۵ کیلومتر بر ساعت است.
۴- انواع مک دانل داگلاس
مک دانل داگاس یکی از شرکتهای هوافضایی آمریکایی است که در پی ادغام شرکت مک دانل و شرکت هواپیماسازی داگلاس تاسیس شده. این شرکت یکی از مهمترین شرکتهای تولید تجهیزات نظامی در ایالات متحده است. در سال ۱۹۷۷ کمپانی بوئینگ، مک دانل داگاس را خریداری کرد و این دو شرکت با هم ادغام شدند. حالا در ادامه مهمترین مدل های هواپیما این شرکت را بررسی میکنیم.
مک دانل داگلاس ام- دی ۸۰
مک دانل داگلاس ام- دی ۸۲
MD-82 در یک کلاس پروازی ظرفیت جابهجایی ۱۷۲ نفر و در دو کلاس ۱۵۵ نفر را دارد. طول آن نیز ۴۵.۱ و فاصلهی میان دو بالش ۳۲.۸۲ به ثبت رسیده است. این مدل نسبت به مدلهای قبلی، کمی قویتر است، علاوه بر این، ظرفیت حمل سوخت بیشتری نیز دارد. ۸۱۱ کیلومتر در ساعت به عنوان بیشترین سرعت، برای این هواپیما گزارش شده است. MD-82 در مقایسه با سایر مدلها، موتور قویتری دارد.
مک دانل داگلاس ام- دی ۸۳
MD-83 از اعضای خانواده مک دانل داگلاس ام- دی ۸۰ است. این هواپیما، در گروه هواپیماهای باریک پیکر و کوتاه تا میان برد طبقهبندی میشود.
MD-83 در یک کلاس پروازی ظرفیت جابهجایی ۱۷۲ نفر و در دو کلاس ۱۵۵ نفر را دارد. طول آن نیز ۴۵.۱ و فاصلهی میان دو بالش ۳۲.۸۲ به ثبت رسیده است. این مدل نسبت به مدلهای قبلی، کمی قویتر است، علاوه بر این، ظرفیت حمل سوخت بیشتری نیز دارد. ۸۱۱ کیلومتر در ساعت به عنوان بیشترین سرعت، برای این هواپیما گزارش شده است.
مک دانل داگلاس ام- دی ۸۸
MD-88 از اعضای خانواده مک دانل داگلاس ام- دی ۸۰ است. این هواپیما، در گروه هواپیماهای باریک پیکر و کوتاه تا میان برد، طبقه بندی میشود. این مدل از مک دانل داگلاس، آخرین مدلی است که توسط این هواپیماسازی تولید شده است. بنابراین بیشتر سیستمها و امکانات آن تا حد امکان بهبود یافته اند.
ایتیآر ۷۲
طول این هواپیما و فاصلهی بین دو بال آن تقریباً برابر و به ترتیب ۲۷.۱۷ و ۲۷.۰۵ متر هستند. سرعت آن نیز ۵۰۹ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.
تولیدکنندهی اروپایی، علاوه بر کاربری مسافربری و تجاری، گشت دریایی را نیز از قابلیتهای ایتیآر ۷۲ ذکر کرده است.
بیایئی ۱۴۶
هواپیمایی های ایران
در بالا انواع هواپیماهایی را که در ناوگان ایرلاین های ایران وجود دارد، معرفی کردیم. آشنایی هر چند مختصر با این هواپیماها به شما کمک میکند تا هنگام خرید بلیط با آگاهی عمل کنید. در ادامه به این موضوع میپردازیم که هر یک از ایرلاین های داخلی چه هواپیماهایی و از هر کدام به چه تعداد دارند.
طبق این چیزی که فرمودید این ناوگان ها ۲۰۰ فروند هواپیما دارند . خرید هایی که انجام میشده مثل بوئینگ و ایرباس توسط دولت و از بودجه عمومی پولش پرداخت می شد یا خود این ایرلاین ها با درآمد شون این رو پرداخت می کردند ؟؟؟
کاش لیست هواپیماهای هر ایرلاین را جدول میکردید چون اصلا خوانا نیست
ممنون از اطلاعات جامع و کاملتون هم در مورد انواع هواپیماها وهم از ایر لاین های ایران.عالی بود
ایران ایر تور هواکش ها را در این شرایط کرونایی فقط مقطعی روشن میکند و هر بار ما و دوستانمان مریض شدیم واقعا مدیریت های مادی ابن شرکت هواپیمایی باید جایگزین شود چون این ایراد ضعف مدیریتی یکی دو تا نیست در پرواز هم فرمهای انتقادی را نابود میکنند هیچکس زنگ نمیزند
عالی بود.
سلام به چه صورت میتوان برای دوره خلبان مسافربری اقدام کرد؟
سلام سلیمان عزیز 🙂
در این مقاله همه چیز از زبان یک خلبان واقعی توضیح داده شده:
https://www.alibaba.ir/mag/melika-karimi/
سلام- چجوری میتونیم روی یه هواپیمای مسافر بری سرمایه گذاری کنیم؟!
منظورتون از سرمایهگذاری چیه؟