معرفی تیمها در علی بابا بهانهای است برای آنکه از نزدیک علیباباییها را ملاقات کنیم، دغدغههایشان را بشنویم و پای صحبتشان بنشینیم تا از روزهایشان برایمان تعریف کنند؛ اینکه در علی بابا چه میکنند و هر کدامشان چه ارزشی برای کاربران خلق کردهاند.
ما در این مقالات، داستانهای علی باباییها را از زبان خودشان برایتان بازگو میکنیم و با کسانی همراه میشویم که تعهدشان توانمند کردن جامعه با قدرت تکنولوژی است؛ تا جایی که همه مردم به تجربهای شایسته از سفر دسترسی داشته باشند. این داستانها برای ما خواندنی است چرا که از دل برآمده و پنجرهای است برای ورود به دنیای علی باباییها.
بعد از معرفی تیمهای محتوا و کپیرایتینگ، طراحی محصول، دیجیتال مارکتینگ، دواپس و منابع انسانی حالا نوبت رسیده به تیمی که در عین جمعیت سه نفرهاش، از پس کارهای بزرگ برمیآید. استودیو دیزاین علی بابا که در دپارتمان بازاریابی فعالیت میکند با حضور شراره، حمیدرضا و رامین معنا پیدا کرده است.
اگر آمادهاید که با تیم خلاق دپارتمان بازاریابی همکلام شوید، پس تا آخر این مقاله را بخوانید.
در استودیو دیزاین واحد بازاریابی علی بابا چه خبر است؟
قبل از هر چیز از تیم دیزاین خواستیم تا به صورت خلاصه بگویند که چه رسالتی دارند و چگونه در علی بابا خلقِ ارزش میکنند. از پاسخشان به این نتیجه رسیدیم که:
- استودیو دیزاین کیفیت و اثربخشی ارتباطات بازاریابی علی بابا را ارتقا میدهد و کاری میکند که پیام برند به درستی به مخاطبانش برسد.
- برای علی بابا یک هویت بصری یکپارچه، منسجم و مرتبط خلق میکند تا تصویری متناسب با استراتژی برند علی بابا در ذهن مخاطب شکل بگیرد.
- و در نهایت با ارائه راهحلهای خلاق کمک میکند تا پروژهها و محصولات دپارتمان بازاریابی بتوانند به اهدافشان دست پیدا کنند.
حالا وقت آن شده تا با اولین عضو این تیم وارد صحبت و گفتگو شویم. هر چه باشد خانمها مقدماند!
شراره، طراح گرافیک
شراره صبور، خوشبرخورد و مهربان است و سه سالی میشود که در علی بابا مشغول به کار است و روزهای خاطرهانگیز زیادی را اینجا سپری کرده است. شراره میگوید علی بابا برایش معنی تغییر و تحول دارد و از روزی که به علی بابا پیوسته، شاهد همه این تغییر و تحولاتی بوده که در نهایت به رشد منجر شده است.
او میگوید: «کار ما به تنهایی تنوع را در دل خودش دارد. حالا تصور کنید با رشد دائمی و میل به تحول و تغییر در علی بابا همراه هم شود؛ اما اینکه متحول شویم یا تغییر کنیم، انتخاب خود ماست!» همین تنوعی که از ویژگیهای کار شراره است، به عقیده او، بهترین بخش کارش به حساب میآید.
از شراره درباره کارهایش در علی بابا پرسیدیم. او میگوید که کارش به طور کلی به دو بخش تقسیم میشود:
یکی دیزاینهای مربوط به بازاریابی و تبلیغات و دیگری دیزاینهای درونسازمانی به درخواست تیمهای دیگر مثل منابع انسانی. به طور کلی بیشتر وقت شراره در علی بابا معطوف به شبکههای اجتماعی علی باباست؛ به عبارتی تقریبا دیزاین همه پستهای شبکههای اجتماعی علی بابا دستپخت شراره است.
در کنار همه اینها ردپایی از هنر شراره را میتوان در سایر پروژههای دپارتمان بازاریابی علی بابا مثل برنامههای تبلیغاتی کتاب سفر هم دنبال کرد.
شراره درباره تیمش میگوید:
«همدلی و همراهی که در تیممان جریان دارد، حس خوبی به من میدهد؛ اینکه میتوانم روی همتیمیهایم حساب کنم و از آنها یاد بگیرم. ما در کنار هم انگیزه و برنامه داریم و برای توسعه فردی و توسعه درونتیمیمان از همین همدلی انگیزه میگیریم و برای آینده برنامه میچینیم. ما میخواهیم چپتر موفقتر و موثرتری در دپارتمان بازاریابی باشیم.»
شراره درباره دورکاری بر خلاف خیلیهای دیگری نظر مساعدی دارد. او میگوید شاید برای خیلیها دورکاری به سر رفتن حوصلهشان ختم شود و دوست داشته باشند حتما در فضای کار حضور داشته باشند؛ اما برای او با بالا رفتن راندمان همراه شده است.
شراره میگوید: «دورکاری برای من یک توفیق اجباری است که باعث شده از روزم استفاده مفیدتری بکنم و به جای خستگی مسیر و ترافیک، انرژی بیشتری برای کارم بگذارم؛ البته هرازگاهی حضور در محیط و معاشرت واقعی به جای جلسات دیجیتال خالی از لطف نیست و گاهی دلتنگش میشوم.»
از شراره درباره علی بابا هم پرسیدیم. او میگوید محیط کاری علی بابا محیط شغلی رویایی او در بیست سالگی است و حالا بعد از گذشت چند سال به آن رسیده و از این محیط لذت میبرد. البته با شیطنت خاص خودش اضافه میکند: «البته من الان بیستویک سالهام و خیلی از آن روزها که جایی شبیه علی بابا را آرزو کرده بودم نمیگذرد!»
شراره به این نکته اشاره میکند که کار کردن در علی بابا برایش همیشه خاطرهساز بوده و هر روزش خاطرهای جدید به حساب میآید؛ با تمام اینها از بین همه پروژهها و کارهایی که تا امروز در علی بابا انجام داده به پروژه برندینگ ساختمان روز اول اشاره میکند که از آن بسیار یاد گرفته و لذت برده تا جایی که مزه شیرین این خلق را همیشه در خاطرش نگه خواهد داشت.
همینجا به شراره خداقوت جانانهای میگوییم و میرویم سراغ حمیدرضا، طراح ارشد گرافیک تیم.
حمیدرضا، طراح ارشد گرافیک
حمیدرضای خوشخنده و ایدهپرداز، صحبتش را با این جمله آغاز میکند: «حدودا ۹۵۰ روز است که علی بابا هستم.»
ما هم مثل همیشه از این حاضرجوابی هوشمندانه او لذت بردیم. اینکه حساب روزهایش را در علی بابا دارد خیلی جالب بود.
حمیدرضا از همان ۹۵۰ روز پیش که پایش را در علی بابا گذاشته، روی کمپینهای محیطی و تبلیغاتی علی بابا وقت صرف کرده؛ آخرین کمپین علی بابا یعنی راهکار جامع سفر هم دستپخت حمیدرضا بود که تصاویر آن را میتوانید در این صفحه ببینید.
از حمیدرضا خواستیم بیشتر برایمان از کارها و دغدغههایش در علی بابا بگوید. او کارش را اینطور توضیح میدهد: «میشود گفت از اولین مراحل هر کمپینی که داریم من حضور دارم ولی نقش پررنگترم بیشتر سمت حضور در جلسات ایدهپردازی، خلاقیت و در نهایت طراحی ایده است.»
او در ادامه اشاره میکند: «طی این چند سال روی بیشتر از ۱۰ کمپین محیطی و دیجیتال کار کردم و تلاش کردم تا کاراکتر برند علی بابا را بهتر و بهتر کنم. علاوه بر علی بابا، در کمپینها و پروژههای برندهای مختلف گروه علی بابا حضور داشتم؛ مثلا در سالهای ۹۷ و ۹۸ برای جاباما هم دو کمپین دیزاین کردهام.»
حمیدرضا از پروژه سفربازی سال ۹۹ علی بابا و کمپین سال ۱۴۰۰ علی بابا یعنی راهکار جامع سفر به عنوان خاطرهانگیزترین پروژههایش در علی بابا یاد میکند. به طور کلی او از فرآیند ایدهپردازی و بروز خلاقیت در کارش بیشترین لذت را میبرد.
حمیدرضا بسیار اجتماعی است و از ارتباط حضوری و مستقیم با همکارانی که دوستشان دارد لذت میبرد. خودش میگوید پیش از دورکاری به علت تعاملات خوب و سازندهای که با همکاران و دوستانش داشته حال روحیاش بهتر بوده است، اما با توجه به شرایط فعلی دورکاری را ترجیح میدهد. با تمام اینها از نگاهش میخوانیم که دوست دارد زودتر این وضعیت پایان یابد و باز به روز اول برگردد.
از حمیدرضا میخواهیم نکته پایانیاش را بگوید و ما را با دعای خیری راهی صحبت با رامین بکند. با توجه به شناختی که از بیان طنازانه او داریم، از جوابش تعجب نمیکنیم! او میگوید: «امیدوارم همه عاقبتبهخیر شویم.»
ما هم همراه با او آمین بلندی میگوییم و سراغ مدیر استودیو دیزاین میرویم.
رامین، مدیر استودیو دیزاین
رامین مدیر استودیو دیزاین، حدودا سه سالی میشود که در علی بابا مشغول دیزاین است. او سه سال پیش با عنوان شغلی طراح ارشد گرافیک وارد علی بابا شده و حالا مسئولیت مدیریت استودیو دیزاین را به عهده گرفته است.
او برای شروع، کارش را برای ما مثل یک فرمانده طوری دقیق تقسیمبندی میکند که به خوبی با وظایفش آشنا میشویم.
او میگوید: «وظیفه من این است که:
- مسائل ارتباطی و بیزینسی علی بابا را به درستی بفهمم، استراتژی کلی را درک کنم و همه اینها را به یک بریف دیزاین مشخص و واضح برای اعضای تیم تبدیل کنم. سپس در مرحله ایدهپردازی و اجرا کنار حمیدرضا و شراره باشم تا با هم بتوانیم به راهحلهای درست، مرتبط و کاربردی برسیم؛
- با کمک بچههای تیم، زیرساخت لازم برای رسیدن پروژهها و برنامههای بازاریابی به اهدافشان را فراهم کنم. به عبارتی میتوان این طور گفت که برای تقویت زیرساختها وظیفه دارم برنامههایی برای توسعه پروژهها از منظر تخصصی دیزاین و مهارتهای تخصصی و منابع مورد نیاز تیم را در دسترسشان قرار دهم؛
- بستر مناسب برای رشد و توسعه فردی و حرفهای خودم و افراد تیم را فراهم کنم؛
- و در نهایت از دو یار همیشگیام یعنی چای و موسیقی در این مسیر غافل نشوم!
رامین آنقدر باحوصله و دقیق از وظایفش صحبت میکند که دیگر جای سوال باقی نمیگذارد، با این همه ما سوالات زیادی در آستین آماده داریم که بپرسیم و بیشتر با او آشنا شویم. بنابراین با این سوال ادامه میدهیم که کدام بخش از این لیست بلندبالا توجهش را جلب میکند؟ او میگوید:
«به طور کلی برای من ارتباط با آدمها خیلی جذاب است. خوشبختانه موقعیت شغلیام این امکان را به من میدهد تا با تعداد زیادی از بچههای دپارتمان بازاریابی در ارتباط باشم که این ارتباط را خیلی زیاد دوست دارم.»
او به این موضوع هم اشاره میکند که در علی بابا همیشه یک سری مساله هست که هر کسی با توجه به تخصصش برای پیدا کردن پاسخ آن مساله تلاش میکند. به عقیده رامین وقتی راهحلها و پاسخها به نتیجه میرسند و خروجی مثبتش را میتوان به چشم دید، رضایتبخشترین لحظات کاری رقم میخورد.
از رامین درباره وضعیت حاضر و آینده پیشِ روی استودیو دیزاین هم پرسیدیم. به عقیده رامین استودیو دیزاین امروز، تیمی همدل و همراه است و روحیه کار تیمی در آن موج میزند. تیم یکدستی که میتواند اختلافنظرهای احتمالی را به گفتگو تبدیل کند. رامین با قاطعیت میگوید: «این مهمترین ویژگی تیم ماست.»
در مورد آینده این تیم هم مسلما هر چقدر که ما خوشبینیم، رامین هم هست. رامین وقتی از آینده تیم حرف میزند به دوردست خیره میشود و میگوید:
«علی بابا باید باکیفیتترین دیزاین را در بین برندهای اکوسیستم استارتاپی ایران داشته باشد. ما خیلی جاها توانستیم به این کیفیت برسیم، مثل کتاب سفر که نسبت به کتابهای الکترونیکی که در ایران منتشر میشود در حوزه کیفیت دیزاین حرفی برای گفتن دارد. جاهایی هم هست که هنوز با ایدهآلمان فاصله داریم، اما در تلاشیم تا روزبهروز به آن کیفیتی که مد نظر خودمان هست نزدیکتر شویم.»
رامین میگوید هدفشان در این تیم رشد و بالا رفتن کیفیت دیزاین در علی باباست؛ بنابراین با شبکهای از دیزاینرهای درجه یک خارج از علی بابا هم در ارتباطند تا هرجا به این نتیجه برسند که حضور فردی متخصص خارج از سازمان به کیفیت کارها کمک خواهد کرد، بخشی از کار را به او بسپارند.
رابطه رامین با دورکاری هم یکی دیگر از سوالات ماست. از آنجایی که مدتی است که رامین به نسبت قبل بیشتر در دفتر روز اول آفتابی میشود، متوجه میشویم که بعد از مدتی طولانی دورکاری، حالا انتخابش حضور در دفتر است.
رامین روز اول را مثل خانه خودش دوست دارد. او میگوید دلیل اصلی این وابستگی پروژه برندینگ روز اول است که در آن مشارکت داشته است. رامین از روزهای اول دفتر «روز اول» که داشته از آبوگل درمیآمده تا روزی که از صدا، نور و حرکت پر شده، مدام در این ساختمان رفتوآمد کرده و برای رشدش تلاش کرده است.
رامین با برقی در چشمانش که از این علاقه نشات میگیرد میگوید: «روز اول برای من یک چیز دیگر است!»
او عقیده دارد که سقف دفتر روز اول خیلی بلند است تا هر کسی هرچهقدر که بخواهد قد بکشد. از نظر رامین علی بابا جایی است که اگر واقعا بخواهی رشد کنی، فضا برایت مهیاست.
تعبیر رامین آنقدر واقعی است که تصمیم گرفتیم این بحث را عین به عین با حرف خودش به پایان ببریم: «ناگهان به خودت میآیی و میبینی که دیگر آن آدم سابق نیستی و در حال انجام دادن کارهایی هستی که روزی برایت غیر ممکن بود. این خاصیت علی باباست.»
شما هم میتوانید عضو این تیم باشید
اگر دوست دارید به رامین و شراره و حمیدرضا بپیوندید و در کنارشان باشید، میتوانید همین حالا برای موقعیت شغلی طراح ارشد گرافیک از طریق صفحه موقعیتهای شغلی علی بابا رزومه بفرستید. ما به همکاری با شما مشتاقیم و بیصبرانه منتظریم تا شما هم به این تیم بپیوندید و خودتان را در علی بابا کشف کنید.
تا کجا میتوان پر باز کرد و پرواز کرد؟
اگر خواننده پروپاقرص مقالات معرفی تیمهای علی بابا باشید حتما میدانید که ما زیاد از تعبیر «کوه بدون قله» استفاده میکنیم. اساسا همه ما در علی بابا معتقدیم که در پس صعود به هر قله، قله دیگری هم هست که انتظار ما را میکشد. پیشرفت درست مثل کوهی است که شیبی تا بینهایت دارد و در این مسیر سنگلاخ، اوج و فرودهای متعددی انتظارمان را میکشد.
در علی بابا مهم این است که پرواز را آغاز کنید و در آسمان رشد غوطهور شوید. مطمئن باشید که تا هر جا که عشق شما را راهنمایی کند، بالهای پرواز هم شما را همراهی خواهند کرد.
چیزی که در این سالها کاملا مشهوده پیشرفت تیم دیزاین علی باباست .ساده، گویا و خلاق.
امیدوارم موفق باشید همیشه .