بنیانگذار «علی بابا» از آیندهی خلق شده ائتلاف «برای فردا» میگوید:
اتاق بازرگانی پتانسیل تغییر بستر کسبوکار از طریق تعامل با حاکمیت را دارد.
رایگیری نهمین دورهی انتخابات هیات نمایندگان اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران با حضور کاندیداهای مطرح از کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ائتلاف برای فردا) روز شنبه، ۱۱ اسفند ماه برگزار میشود.
در لیست ائتلاف برای فردا، نامهای بزرگی چون، «مسعود خوانساری»، رییس اتاق بازرگانی تهران، «مجید حسینی نژاد»، بنیانگذار علی بابا، «محمدرضا انصاری»، رئیس هیات مدیره شرکت کیسون، محمد امیرزاده،عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، عباس آرگون، مدیر عامل شرکت توسعه و تجارت فراگیر فولاد خوزستان و … به چشم میخورد.
این تعداد، بالاترین میزان حضور کاندیداهای صنعت ICT در تاریخ انتخابات اتاق تهران به شمار میآید و این موضوع نشانهی خوبی برای حوزه ICT است؛ چرا که راهیابی این ائتلاف به اتاق بازرگانی، میتواند کمک شایانی به بخش ICT، استارتآپی و دانشبنیان کشور باشد و صدای فعالان این اکوسیستم را به دولت برساند.
به همین دلیل است که نمایندگان بخش ICT در ائتلاف «برای فردا»، حمایت سایر نهادو تشکلهای صنفی را با خود به همراه دارند. به طوریکه ۱۰۰ تشکل بخش خصوصی از صنوف مختلف با نامه رسمی از لیست این ائتلاف حمایت کردهاند که از جمله آنها میتوانم به سندیکای مخابرات و اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی و پیمانکاری مخابرات اشاره کنیم.
نکتهی بارز سرلیست اعضای ائتلاف برای فردا، حضور مجید حسینی نژاد، بنیانگذار علی باباست که در سایه راهبری حرفهای او، علی بابای جوان به عنوان استارتآپی دانشبنیان، امروز به رتبه یک فروش بلیط سفر تبدیل شده است.
مجید حسینی نژاد در حال حاضر موسس و عضو هیات مدیره هلدینگ گردشگری توشا (توسعه تجربه شایسته سفر) است که برندهای شناختهشدهای چون، علیبابا و جاباما از زیرمجموعههای آن هستند.
بنیانگذار علی بابا باور دارد که راهیابی این ائتلاف به اتاق بازرگانی، نتیاج مثبتی در حوزه کسبوکارهای نوپا و برقراری ارتباط موثر و همافزایی با کسبوکارهای سنتی، صنوف مختلف کشور و… دارد. برای شناخت دقیقتر مجید حسینینژاد، بخشی از صحبتهایش در مورد ارتباط اکوسیستم استارتآپی و کارآفرینان قدیمیتر را با هم مرور میکنیم:
«امروز یکی از حلقههای مفقوده اقتصاد ایران این است: ارتباط کسب وکارهای بازرگانی، صنعتی، تولیدی و معدنی با فضای کسبوکار دیجیتال و آشنا کردن آن کسبوکارها با فضای اقتصاد دانشبنیان و استارتآپی.
معتقدم که فقدان ارتباط ارگانیک بین تیمهای استارتآپی با تجربه، قدرت و شم تجاری کارآفرینان قدیمیتر ایران باعث بالا رفتن نرخ شکست در کسبوکارهای استارتآپی شده است.
شخصا بیش از ۱۰ سال سابقه کار بازرگانی و ۵ سال سابقه کار تولید داشتهام، در ۲ کارخانه تولیدی عضو هیات مدیره هستم و ۵ سال هم در اکوسیستم استارتآپی فعال بودهام. با در نظر داشتن این سابقه، حضور من در اتاق بازرگانی در معیت بزرگان اقتصاد ایران، علاوه بر اینکه به رشد فردی و حرفهای من کمک خواهد کرد، موجب ایجاد پلی شایسته بین این دو بخش اقتصادی یعنی کارآفرینهای قدیمیتر و تیمهای استارتآپی خواهد شد.
سابقه بازرگانی و تولیدی من در طی این سالها، با تاکید بر اینکه همچنان در هر دو بخش فعال هستم، و تاسیس علیبابا و هلدینگ توشا به عنوان کسبوکارهایی با رشد چشمگیر، بستری از تجربه را در من ایجاد کرده است؛ بستری که به من این توانایی را میدهد تا با شناخت و استفاده از پتانسیلهای موجود و ایجاد همافزایی، ارتباط بین شرکتهای دانشبنیان و استارتآپی را با شرکتهای قدیمیتر صنعت و معدن و تجارت تسهیل کنم.»