تحلیل رفتار سفر، به این موضوع میپردازد که مردم در سفرهای خود بیشتر از چه الگوهایی پیروی میکنند. علیبابا بهعنوان رهبر صنعت گردشگری کشور در تلاش است برای اهالی سفر و متخصصان این حوزه، مرجعی قابل اتکا در مسیر شناخت و تحلیل بهتر رفتار سفر جامعه باشد. در همین راستا، این گزارش را در چهار بخش «کاربران از چه طریق خرید میکنند؟»، «مردم چقدر برای سفر خود هزینه میکنند؟»، «مردم چه مقصدهایی برای سفر دارند و چطور سفر میکنند؟» و «مردم چقدر سفرهای خود را به اشتراک میگذارند؟» تهیه کردهایم.
همچنین برای درک بهتر این رفتار، آمار تحلیلها را بهصورت مقایسهای در کنار مدت مشابه سال گذشته قرار دادهایم.
شما میتوانید نسخه PDF گزارش رفتار سفر کاربران را از اینجـــــــا دانلود کنید.
بخش اول:
کاربران از چه طریق خرید میکنند؟
برای شناخت از چگونگی خرید مردم، ابتدا تعداد کاربران و روش خرید آنها بررسی شد.
تعداد کاربران در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۴.۷% رشد داشته است. این یعنی مشتاقان به سفر بیشتر شدهاند. اگر بخواهیم آمار مشتریان جدید را به تفکیک هر ماه در طول این دو سال مقایسه کنیم، در تیر ۱۴۰۰ و اردیبهشت ۱۴۰۱ بیشترین تفاوت در جذب کاربر به چرخه سفر مشاهده شده است.
بیشتر چه نسلهایی از علیبابا خرید میکنند؟
طبق آمار افراد ۱۸ تا ۲۴ سال بیشترین سفر را داشتهاند؛ البته باید در نظر داشت که طبیعتاً عادت خرید آنلاین در نسل Z بیش از باقی نسلها است.
بخش دوم:
مردم چقدر برای سفر خود هزینه میکنند؟
در این بخش میتوان با مشاهده وضعیت فروش ریالی خدمات علیبابا، تعداد خرید و همچنین متوسط ارزش هر خدمت، تقریبی از هزینهای که مردم برای رفتوآمد و اقامت خود در سفر دارند، به دست آورد.
روند تعداد خرید و حجم فروش هر دو، تا مرداد ۱۴۰۱ روند صعودی داشته و بیشترین هزینه و تعداد خرید نیز در ماههای خرداد، تیر و مرداد بوده است.
میانگین ارزش سفارشها در نیمه اول سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱
پرواز داخلی:
ظرفیت ناوگان هوایی کشور به عنوان مهمترین متغیر در کنار تورم، باعث افزایش میانگین قیمتها شده است.
پرواز خارجی:
در سال ۱۴۰۱ تقاضا برای مسیرهای مثل استانبول از اردیبهشتماه افزایش پیدا کرد. این افزایش در کنار رشد نرخ ارز باعث شد میانگین قیمت مسیرهای اینچنینی در مرداد ماه حتی به ۱۳ میلیون برسد که اتفاقی بیسابقه بود.
هتل داخلی:
میانگین قیمت هتل داخلی در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ بیش از دو برابر شده که تنها محصول با چنین رشد قیمتی بوده است. به نظر میرسد دلیل این رشد، در کنار تورم، عدمافزایش یا افزایش بسیار کم قیمت هتل داخلی در دوران کرونا باشد. در نتیجه، بعد از رفع محدودیتهای کرونایی و افزایش علاقه مردم به سفر، قیمتها یکباره افزایش یافته است. همچنین با توجه به کاهش توان مردم برای سفر خارجی، مردم به سفر داخلی گرایش پیدا کردند؛ تا جایی که افزایش قیمت این محصول نیز مانعی برای فروش هتل داخلی نبوده است.
هتل خارجی:
در این بخش شاهد افزایش قیمت ۱.۶ برابری بودیم که تقریباً همتراز پرواز خارجی است. همچون بیشتر محصولات، تورم و افزایش سفر پس از اوج کرونا، از دلایل این افزایش است.
قطار:
تورم و به تبع آن افزایش هزینههای شرکتهای ریلی مخصوصاً در حوزه تعمیرات و نگهداری، مهمترین دلایل افزایش قیمتهای بلیط نسبت به سال گذشته است. بهعلاوه با توجه به اعلام سقف قیمت از سوی راهآهن کشور، شرکتهای ریلی بلیطهای خود را در پیک فروش (شش ماهه اول سال و افزایش تقاضا)، با تخفیف کمتری به فروش رساندند.
اتوبوس:
با توجه به قوانین، هر سال سازمان راهداری کشور پیرو افزایش تورم و هزینههای مربوط به حملونقل جادهای، قیمت بلیط اتوبوس را افزایش میدهد. این افزایش در سال ۱۴۰۱، ۳۰% بود.
تور:
میانگین قیمت تورهای داخلی و خارجی در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه، بهطور مشابه حدود ۶۰% افزایش یافته است که رسیدن هر دو محصول به تعادل بعد از افول ناشی از کرونا را نمایش میدهد.
بااینوجود روند قیمت در نیمه اول ۱۴۰۱ در محصول تور داخلی نشان از ثبات از ابتدای سال دارد؛ در حالی که این رفتار در تورهای خارجی با روند سریعی در این شش ماه رو به افزایش بوده است؛ تا جایی که در مدت زمان شش ماه، قیمتها ۵۰% رشد داشته است. این موضوع نشاندهنده تعادل بازار تورهای داخلی با سرعت بیشتر نسبت به محصول تور خارجی است.
رشد فروش محصولات به تفکیک
در کنار آمارهای مطرحشده، نمایش رشد هرکدام از محصولات علیبابا میتواند نشاندهنده اقبال عمومی نسبت به روشهای حملونقل و اسکان مردم در سفر باشد.
رشد خرید بلیط پرواز داخلی:
با توجه به افزایش هزینههای پرواز، بهطورکلی تمایل شرکتهای هوایی به عرضه خدمات به صورت آنلاین به شدت کاهش یافته است؛ چراکه سیاست قیمتگذاری دستوری (تعیین سقف نرخی) توسط دولت، موجب فروش بلیط زیر قیمت تمامشده و درنهایت زیان انباشته خواهد شد.
در سه ماه تابستان ۱۴۰۱ بهموجب افزایش شدید تقاضا و البته بهصرفه نبودن عرضه بلیطها در بستر آنلاین، خدمات بیشتر در کانالهای فروش آفلاین فروخته شد و نرخ فروش در پلتفرمهای آنلاین کاهش یافت. مجموع این موارد متأسفانه موجب صرف زمان بیشتر از سوی مردم برای دسترسی به بلیطها، کاهش شفافیت در بازار و عدم نظارت بر کیفیت خدمات حوزه هوایی است.
رشد خرید بلیط پرواز خارجی:
از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ و با افزایش نرخ واکسیناسیون و کاهش محدودیتهای کرونایی، تقاضا برای سفرهای خارجی افزایش یافت. این افزایش در ماههای ابتدایی برای مسیرهایی مثل استانبول و دبی چشمگیرتر بود و در ماههای تیر و مرداد به مسیرهای اروپایی و کانادا نیز کشیده شد.
رشد خرید بلیط قطار:
کاهش محدودیتهای سفر با قطار و رفع نگرانیهای مردم باعث شده استقبال از قطار در ۶ ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه حدود ۵۰% رشد داشته باشد. وزن بیشتر این افزایش مربوط به فصل بهار بود. بیشترین آمار خرید در شش ماهه نخست ۱۴۰۱ نیز در ماه خرداد بوده است.
رشد خرید بلیط اتوبوس:
- کاهش نگرانی مردم از کرونا باعث شده تا آمار خرید بلیط اتوبوس در شش ماهه ابتدایی ۱۴۰۱، به طور متوسط رشدی ۷۲ درصدی را در مقایسه با ۶ ماه اول سال گذشته تجربه کند.
- بیشترین رشد ماهیانه با ۱۱۵% مربوط به اردیبهشت و سپس تیرماه با ۹۰% افزایش بوده است. کمترین رشد نیز ۴۳% و مربوط به ماه شهریور بود که از محدودیتهای راهداری در ایام اربعین نشأت میگرفت. این در حالی است که رشد در این محصول به دلیل محدودیتهای همهگیری کرونا از شهریور سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ همچنان ادامه دارد.
رشد خرید هتل داخلی:
فروش هتل داخلی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به ۶ ماهه اول سال قبل، ۸۱% رشد داشته است. اقدامات ویژه علیبابا در راستای رشد این محصول به همراه افزایش تمایل مردم به سفر موجب این افزایش بوده است.
رشد خرید هتل خارجی:
فروش هتل خارجی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به همین زمان در سال گذشته، ۶۰% رشد داشته که دلایل مشابهی با روند فروش هتل داخلی دارد.
رشد خرید تور داخلی:
فروش تورهای داخلی در خرداد و تیر ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال گذشته تقریباً برابر بوده است. در این ماهها شرایط کرونا در سال ۱۴۰۰ وضعیت قرمز نداشته؛ اما در مرداد ماه ۱۴۰۰ با اوجگیری دوباره کرونا فروش تورهای داخلی افت شدیدی پیدا کرد که در نمودارها مشخص است. جالب آنکه طبق آمار، در شهریور هر دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به دلیل کاهش مبتلایان به کرونا و پایداری شرایط، فروش برابری وجود داشته است. این موضوع نشاندهنده واکنش بسیار سریع مردم به شرایط کرونا برای خرید تورهای داخلی است.
رشد خرید تور خارجی:
خرید تورهای خارجی در شهریور ۱۴۰۱ تقریباً با شهریور ۱۴۰۰ برابر بود. این موضوع نشان میدهد بعد از اتمام همهگیری کرونا سرعت واکنش بازار به سفرهای خارجی با تور کمتر از سفرهای داخلی است؛ اما به مرور بازار با رشد پیوستهای در تورهای خارجی به شرایط عادی نزدیک شده است.
بخش سوم:
مردم چه مقصدهایی برای سفر دارند و چطور سفر میکنند؟
در این بخش به انتخابهای جامعه در مورد مقاصد محبوب و وسائل نقلیه محبوب برای هر شهر میپردازیم. در کنار تمام این اطلاعات، متوسط روزهایی که مردم در هتل ماندند یا میانگین تعداد بلیطهایی که هر نفر خریداری کرده، آورده شده که میتواند تحلیلی نسبی از میزان سفر تنهایی یا جمعی جامعه باشد.
برای رفتن به این شهرهای محبوب، مردم بیشتر از چه وسائل نقلیهای استفاده کردهاند؟
طبق آمار، قطار، وسیله محبوب برای سفر به شهرهای تهران، قم و مشهد بوده؛ در حالی که سفر به شیراز بیشتر با هواپیما انجام شده است. همچنین آمار سفر به مقصد تبریز بین هواپیما، قطار و اتوبوس پراکنده شده است.
میانگین تعداد بلیطهای خریداریشده در هر وسیله نقلیه توسط هر نفر:
طبق آمار، قطار، وسیله محبوب برای سفر به شهرهای تهران، قم و مشهد بوده؛ در حالی که سفر به شیراز بیشتر با هواپیما انجام شده است. همچنین آمار سفر به مقصد تبریز بین هواپیما، قطار و اتوبوس پراکنده شده است.
متوسط تعداد شباقامت مردم در هتلهای داخلی و خارجی:
طبق آمار، متوسط مدت اقامت مردم در سفرهای خارجی بیشتر از سفرهای داخلی است.
مردم چقدر از طریق پلتفرم علیباباپلاس سفرهای خود را به اشتراک میگذارند؟
آمار اشتراک سفر در این بخش فقط مربوط به پلتفرم علیبابا پلاس است، علیبابا پلاس پلتفرمی بر پایه محتوای تولیدشده توسط کاربر یا UGC است که این امکان را فراهم کرده تا مسافران نظرها و تجربههای خود را از مقصد سفرشان با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این محصول ۲۶۶۴ مکان دیدنی (POI) را در ۱۰ شهر در برگرفته است.
تا به حال مردم ۱۱،۱۷۶ تجربه از مقصد سفرشان و ۱،۳۷۹ عکس از تجربه سفر خود در علیبابا پلاس به اشتراک گذاشتهاند. مقصدهای گردشگری در این محصول به چهار دسته خوردوخوراک، جاذبههای گردشگری، خرید و اقامت طبقهبندی شده است.
عالی
بسیار عالی