علیبابا پلاس آخرین محصول شرکت سفرهای علیبابا چندی پیش رونمایی شد. این پلتفرم که بر پایۀ محتوای تولیدشده توسط کاربر یا UGC اجرا شده است، این امکان را فراهم کرده است تا مسافران نظرها و تجربههای خود از مقصد سفرشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این محصول در فاز اول مناطق گردشگری پنج شهر پرمخاطب کشور یعنی مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و رشت را در برگرفته است. مقصدهای گردشگری در این محصول به پنج دسته خوردوخوراک، جاذبههای گردشگری، خرید و اقامت طبقهبندی شده است و برای هر شهر دستکم ۳۰۰ مکان به نمایش در آمده است.
مجید حسینینژاد مدیرعامل علیبابا در رابطه با این محصول گفت: «همان طور که از اسمش برمیآید، علیبابا پلاس بخشی از آیندۀ علیباباست. ما اهداف بلندی مثل «توانمندسازی جامعه برای خلق تجربۀ شایستۀ سفر» و «خلق ثروت برای مناطق محروم» را دنبال میکنیم؛ بنابراین رسالت علیبابا پلاس از دو بخش تشکیل شده است: در قدم اول بهسمت ایجاد چرخهای برای تولید و استفاده از محتوای دستۀ اول مسافران حرکت میکنیم. سپس با انعکاس نظرات مردم و تجربههای منحصربهفردشان از جاذبههای موجود در شهرها، خدمات علیبابا در چرخۀ سفر (بهخصوص در حین سفر) تکمیل خواهد شد. بهعلاوه تلاش ما آشنایی مناطق ناشناخته کشورمان است که از طریق علیبابا پلاس عملیاتی است.»
وی افزود: «طبق آمار تنها کمتر از چند روز، از در دسترس قرارگرفتن، بیش از ۳٬۰۰۰ تجربه در علیبابا پلاس به ثبت رسیده است. در واقع ما نوید این را میدهیم که بهمرور با مشارکت مردم در این پلتفرم تعاملی و فرایند امتیازدهی (Rate & Review)، کیفیت خدمات گردشگری در ایران بهطور چشمگیری افزایش پیدا کند. بهاینترتیب خدماتدهندگان و تأمینکنندگان برای بهبود جایگاهشان در نگاه مسافر هرچه میتوانند، انجام میدهند؛ چراکه درآمدشان مستقیماً به نظرات مشتریان وابسته است.»
با نگاه به وبسایت علیبابا پلاس درمیابیم که در حال حاضر تمامی ۱۵۶۰ مقصد سفر با ۱۵ تصویر منحصربهفرد به نمایش درآمده و برای هرکدام اطلاعات دسترسی کاملی (لوکیشن و آدرس) موجود است. بهعلاوه شمارۀ تلفن مقصدها و سایر اطلاعات مرتبط، امکانات و تجهیزات نیز آورده شده است؛ همچنین طبق برنامۀ زمانی اعلامشده، وضعیت آبوهوا، موقعیت مکانی کاربر برای راحت پیداکردن مقصدهای نزدیک و سفرسازی (Trip Planner)، بهزودی در این پلتفرم جای خواهد گرفت. تعداد شهرهای علیبابا پلاس نیز با اضافهشدن کیش، قشم، یزد، اهواز و گرگان تا نوروز۱۴۰۰ به عدد ۱۰ افزایش خواهد یافت.
حسین ساداتیپور مدیر محصول علیبابا پلاس، در رابطه با تکنولوژی این محصول میگوید: «در فرایند پیادهسازی علیبابا پلاس، ما به سراغ زبان برنامهنویسی Go و Vue3 رفتیم که یکی از بهروزترین تکنولوژیهای حال حاضر دنیاست؛ بنابراین در عین سادگی، به قابلیتهایی همچون بهینگی، مقیاسپذیری و همزمانی (Concurrency) نگاه ویژهای شد؛ اما در نگاه کاربر، ازآنجاکه جابهجایی بین مقاصد گردشگری یک شهر، بعضاً در حین گشتوگذار مسافر اتفاق میافتد، موفق شدیم از طریق ارائۀ راهکارهای فنی، سرعت بارگزاری را به طرز محسوسی بالا ببریم.»
او تأکید کرد: «طی دو ماه آینده نیز از نسخۀ کامل علیبابا پلاس در اپلیکیشن علیبابا رونمایی میکنیم. ورود ما به اپلیکیشن علیبابا همراه با توسعۀ امکانات ویژهای خواهد بود تا بتوانیم از طریق ارائۀ امکاناتی همچون برنامۀ سفر و پیشنهادات حین سفر؛ تجربه همراهی و پشتیبانی صفر تا صد سفر را برای کاربرانمان ایجاد میکند. به همین خاطر یکپارچگی نسخۀ موبایل و دسکتاپ علیبابا پلاس، از مراکز توجه ما در مسیر طراحی محصول بود.»
به نظر میرسد علیبابا با سرمایهگذاری عظیم بر این محصول، تلاش کرده تا سبد خدمات خود در دیگر لایههای سفر را تکمیل و زیرساختهای لازم برای توسعهاش را هموار کند. بهعبارتدیگر علیبابا بهمرور در حال حرکت از فضای رزرواسیون بهسمت دربرگرفتن کل چرخۀ سفر است. در نتیجه علیبابا پلاس، برخورد علیبابا با مشتریانش را از حالت مقطعی در فصول پیک سفر، به تعاملی مستمر و عمیق تغییر خواهد داد.
بهگفتۀ روابط عمومی این شرکت، علیبابا پلاس در بلندمدت با مشارکت مردم و اضافهشدن مناطق بیشتر، تبدیل به بستر مرجع «جمع تجربههای سفر» و تبادل اطلاعات گردشگری در جامعه خواهد شد. برای نمونه از ابتدای سال ۱۴۰۱ امکان درخواست فعالیت کاربران به این محصول اضافه خواهد شد، بهنحویکه میتوانند محتوا تولید کرده و POI منحصر به تجربه سفرشان را به محصول اضافه کنند.