بیست و ششم و بیست و هفتم آذر دومین رویداد برنامهنوسی هکاتون هکاندچنج با حمایت و اسپانسری علیبابا و میزبانی پارک علموفناوری استان البرز برگزار شد.
هکاتون رویدادی است مابین استارتآپویکندها و مسابقات حرفهای برنامهنویسی مثل ایسیام که شرکت کنندگان آن، برنامهنویسان و توسعهدهندگان نرمافزار هستند. هکاتون حاصل ادغام دو واژهی هک و ماراتن است و هکاندچنج در فارسی به کدنویسی و تلاش بیوقفه ترجمه میشود. پس شرکتکنندگان هکاتون کدنویسانی (برنامهنویسان) هستند که در یک بازهی زمانی بیست و چهار ساعته با تلاش و پشتکار فراوان همراه با تیم خود مشغول برنامهنویسیِ ایدهیشان هستند و با هم رقابت میکنند. در حقیقت هر برنامهنویس و طراحی که ایدهپرداز باشد و بتواند در فرصت کوتاهِ بیست و چهار ساعته عضوی از تیمی شود و بیوقفه در تلاش باشد و به تولیدِ نمونهی ناب و اولیهی ایدهای کمک کند، میتواند در این رویداد شرکت داشته باشد.
هدف از برگزاری رویداد هکاتون حمایت از ایدههای نو و افراد خلاق، توانمند و حرفهای و نیز همکاری جهت ایجاد کسبوکار است. بنابراین بهترین ایدههایی که به بهترین نمونه تبدیل شده باشند برندگان این رویداد خواهند بود. رویداد هکاتون متشکل از تیم برگزار کننده، اسپانسرها، مربیان (منتورها)، داوران و شرکتکنندگان است.
دومین ماراتن برنامهنویسی هکاتون هکاندچنج از صبح پنجشنبه ۲۶ آذر با رقابت سخت و نفسگیر ۱۴ تیم شروع و بعدازظهر جمعه ۲۷ آذر به پایان رسید. در این رویداد که علیبابا اسپانسر طلایی آن بود، فرصتی فراهم شد که شرکتکنندگان بتوانند علاوه بر رقابت در خودِ رویداد، در چالش علیبابا نیز که ماراتن برنامهنویسی با موضوع تجربهی شایستهی سفر بود شرکت کنند.
صبح پنجشنبه با گردهمآمدن تمام شرکتکنندهها، مدیرعامل علیبابا، آقای حسینینژاد، در فضای صمیمانهی هکاتون سخنرانی خود را آغاز و دربارهی اهداف و عملکرد خانوادهی علیبابا صحبت کرد. همینطور با اشاره به اهمیت رویداد هکاتون شرکتکنندگان را که همگی جوانهایی خلاق و با پشتکار بودند به رقابت در چالش برنامهنویسی علیبابا دعوت کرد. او حمایت همهجانبهی علیبابا را برای سرمایهگذاری بر روی ایدههای جذاب و ایدههای نفرات برتر چالش علیبابا اعلام کرد که این میتواند برای صاحبان ایده و نفرات برتر این ماراتن فرصتی طلایی برای همکاری با مجموعهی علیبابا و همینطور جذب اسپانسر باشد.
بعد از صرف صبحانه و پایان سخنرانیها، شرکتکنندگانی که ایدهی برنامهنویسی داشتند در ۶۰ ثانیه ایدهی خود را مطرح کردند. ایدههای منتخب، موفق به جمعآوری تیم شدند و شرکتکنندگانی که ایدهیشان انتخاب نشد و موفق به جمعآوری تیم نشدند به تیمهای دیگر پیوستند. هر تیم بین سه تا پنج نفر و متشکل از نفراتی بود که با تخصصهای متفاوت کنار هم جمع شدند و از جنبههای مختلفی ایده را توسعه دادند. به این ترتیب، ماراتن نفسگیرِ بیست و چهار ساعته شروع شد و ۱۴ تیم با سختکوشی و تلاش و هوشیاری در طول ساعتهای نیمهشب تا صبح، تمام سعی خودشان را بهکار گرفتند تا بهترین نمونهی اولیهی ایده را رقم بزنند.
بعد از یک شبانهروز تلاش بیوقفه، فرصت به پایان رسید و نمونههای تولید شده ابتدا به صورت خصوصی به داوران توضیح داده شدند و بعد برای تمام حاضرین در رویداد ارایه شدند. در بین ۱۴ تیم شرکتکننده، ۱۰ تیم ایدههای خود را به چالش علیبابا اختصاص دادند و پس از پایان داوری، چهار تیم برندهی رویداد هکاتون و سه تیم برتر چالش علیبابا اعلام شدند.
تیم داوری شامل مجید حسینینژاد (مدیرعامل علیبابا)، شاهین طبری (رئیس هیئت مدیرهی شرکت چارگون)، علیرضا مسکین (تولید کننده نرم افزار)، نیما نورمحمدی (مدیرعامل پونیشا)، مانی قاسمی (مدیرعامل دیجیاتو)، آرش برهمند (سردبیر مجله پیوست) و آرش سروری بود که اسامی تیمهای برنده را به ترتیب زیر اعلام کردند:
برندگان رویداد هکاتون
- تیم بُرجینو (Borjino)
- تیم بلو هوم (Blue Home)
- تیم نوتهاب (NoteHub)
- گردشگر (Gardeshgar)
برندگان چالش علیبابا
- تیپتیریپ (TipTrip)
- گردشگر (Gardeshgar)
- فانچی (FunChi!)
نکته قابل توجه این رویداد، دست یافتن تیم برنامهنویسی علیبابا به جایگاه دوم این رقابتها بود.
در پایان، جوایزی ارزنده از طرف برگزارکنندههای رویداد و علیبابا، اعم از جوایز نقدی و غیر نقدی بهشرح زیر اهدا شد:
جوایز رویداد هکاتون
- تیم برتر در مجموع سه بخش بهترین طراحی و پیادهسازی، بهترین حل مسئله/محصول و بهترین کسبوکار:
- نیم سکه به تمام اعضای تیم
- ورود به مرکز رشد جهاد دانشگاهی بدون طی کردن مراحل مرسوم
- اعطای وام کم بهره ۵۰ میلیون تومانی در صورت تشکیل شرکت
- شرکت در کارگاههای آموزشی شتابدهندهی آواتک (منتورشیپ)
- تیمهای برتر در بخشهای بهترین طراحی و پیادهسازی، بهترین حل مسئله/محصول و بهترین کسبوکار هر کدام:
- ورود به مرکز رشد جهاد دانشگاهی بدون طی کردن مراحل مرسوم
- اعطای وام کم بهره ۵۰ میلیون تومانی در صورت تشکیل شرکت
- شرکت در کارگاههای آموزشی شتابدهندهی آواتک (منتورشیپ)
جوایز چالش علیبابا
- تیم اول
- ۳ میلیون تومان جایزهی نقدی
- ۳۰ ساعت منتورشیپ فنی برنامهنویسی بنا به انتخاب تیم در حوزهی معماری نرمافزار یا برنامهنویسی موبایل
- ۳۰ ساعت منتورشیپ در حوزهی طراحی تجربهی کاربری و طراحی بصری
- تیم دوم
- ۲۰ ساعت منتورشیپ فنی برنامهنویسی بنا به انتخاب تیم در حوزهی معماری نرمافزار یا برنامهنویسی موبایل
- ۲۰ ساعت منتورشیپ در حوزهی طراحی تجربهی کاربری و طراحی بصری
- تیم سوم
- ۱۰ ساعت منتورشیپ فنی برنامهنویسی بنا به انتخاب تیم در حوزهی معماری نرمافزار یا برنامهنویسی موبایل
- ۱۰ ساعت منتورشیپ در حوزهی طراحی تجربهی کاربری و طراحی بصری
همانطور که در بالا هم اشاره کردیم علیبابا و شهرداری کرج برای سرمایهگذاری بر روی ایدههای برتر اعلام آمادگی کردند و دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات استانداری البرز هم حمایت خود را از گروههای منتخب جهت مشاوره و ایدهپردازی در حوزههای خدمات دولتی، مدیریت شهری و… اعلام کرد.
در پایان از مربیان (منتورها) خانم سمیرا نصیری (برنامه نویس) و آقایان مهدی راد (برنامه نویس)، سعید زبردست (برنامه نویس)، امیر صدیقی (برنامه نویس)، علیرضا رنجبر شورابی (متخصص گیمیفیکیشن) و میلاد نوری (برنامه نویس موبایل) که همراه تیمها بودند و همینطور از تیم برگزارکننده خانم سهیلا مولایی، آقایان اسماعیل صابرینیا، محمد طهائی، رضا سمیعی و رامین خطیبی که زحمت برگزاری و برنامهریزی دومین رویداد هکاتون را کشیدند تشکر میکنیم.
به این ترتیب دومین رویداد برنامه نویسی هکاتون هکاندچج نیز به کار خود پایان داد.
سلام و خسته نباشید؛
ممنون از شما و دوستانتون برای هماهنگی و نشارکت در اجرایی کردن این رویداد؛ فقط نکته ای که جا افتاده بود اینه که توی این هکتون تیم های منتخب توی ۴ دسته معرفی شدند؛ که تیم چهارم که تیم گردشگر بود منتخب در قسمت طراحی شد که جا نداختید(علاوه بر دوم شدن این تیم در چالش علی بابا؛ جزو تیم های منتخب هم بود)
موفق باشید.
سلام دوست عزیز!
ممنون از دقت نظرتون. موردی که یادآور شدید اصلاح شد. خوشحالیم که با تیزبینی مطالب رو دنبال میکنید و افتخار میکنیم که در کنار ما هستید.
برقرار باشید