1001004

معرفی تیم محتوا و کپی رایتینگ علی‌بابا

کلام علی‌بابا در کدام تیم منعقد می‌شود؟

داستان‌های علی‌بابا داستان تیم‌ها و آدم‌هاست. قصه‌های عجیب‌وغریبی نیست که از دل افسانه‌ها بیرون کشیده باشیم. حکایت همین آدم‌های معمولی است که آرزوهای بزرگ دارند و با پشتکاری مثال‌زدنی، آرزوهای ریز و درشتشان را کنار هم جا داده‌اند و آرزوهای بزرگ‌تر ساخته‌اند. زنان و مردانی که خلاقند و از همه فرصت‌ها برای رسیدن به آنچه مطلوب و شایسته است، استفاده می‌کنند.

حالا ما می‌خواهیم داستان همین آدم‌ها را برایتان تعریف کنیم. داستان‌های علی‌بابا را از دل همکاری‌ها و همدلی‌ها بیرون بیاوریم و نتایج طلایی آن‌ها را برایتان بازگو کنیم. می‌خواهیم به زبان ساده بگوییم که تیم‌های کوچک و بزرگ در علی‌بابا چه می‌کنند و روزشان را چطور سپری می‌کنند.

در اولین مقاله از سری مقاله‌های معرفی تیم‌های علی‌بابا، سراغ تیمی رفته‌ایم که متن، پیام، استراتژی، خلاقیت و بازاریابی را در یک نقطه گرد هم آورده‌اند؛ یعنی تیم محتوا و کپی‌رایتینگ علی‌بابا.

سلام و علیک با تیم محتوا و کپی‌رایتینگ علی‌بابا

تیم محتوا وکپی‌رایتینگ علی‌بابا تیم شش‌نفره‌ای است که در واحد بازاریابی علی‌بابا مستقر شده است. اگر از کاروبار تیم محتوا بپرسید می‌توانیم این‌طور بگوییم که مدیریت رسانه‌های محتوایی علی‌بابا، خلق هر کلامی که از برند علی‌بابا به گوش و چشم مخاطب می‌رسد و راهبری خلاقیت در مسیر استراتژی بازاریابی جزو مسئولیت‌های این تیم است. به بیان دیگر تیم محتوا گویش علی‌باباست و هر جا که به ارتباطات کلامی نیاز باشد، تیم محتوای علی‌بابا زیر چتر استراتژی و بازاریابی محتوایی دست‌به‌کار می‌شود.

سارا، سمیرا، امیرحسین، مطهره، متینه و یوسف چرخ‌دنده‌هایی هستند که در تیم محتوا کنار هم جفت‌وجور شده‌اند. هر کدام بخشی از کار را به‌عهده گرفته‌اند و مشغول سروسامان دادن به آن حوزه هستند. اگر بخواهیم همه پروژه‌ها و حیطه‌های کاری اعضای تیم محتوا را به تفکیک معرفی کنیم، به سرفصل‌های زیر می‌رسیم:

  • مدیریت مجله گردشگری علی‌بابا
  • مدیریت پروژه و تولید پادکست رادیو دور دنیا
  • تولید محتوای متنی شبکه‌های اجتماعی و مجله گردشگری علی‌بابا
  • کپی‌رایتینگ
  • یوایکس‌رایتینگ
  • راهبری خلاقیت
  • تدوین و نگه‌داشت هویت کلامی

در ادامه ضمن اینکه هر کدام از این بخش‌ها را بیشتر برایتان باز می‌کنیم، می‌رویم که به ترتیب حروف الفبا، با تک‌تک اعضای تیم هم گپ‌و‌گفتی داشته باشیم و با آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

سارا، سردبیر مجله گردشگری علی‌بابا

سارا سردبیر مجله است و مسئولیت تدوین و اجرای استراتژی بلاگ، کنترل کیفی مقالات و ارتباط با تیم فریلنسرهای مجله گردشگری علی‌بابا را به‌عهده دارد. سارا از زمان کودکی تا امروز خودش را در دنیای کتاب‌ها غرق کرده و دنیای داستان‌ها را آن‌قدر دوست دارد که در هشت‌سالگی، کتابخانه‌ای برای خودش ساخته بود و کتاب‌های داستانی‌اش را به بچه‌های فامیل و همسایه‌ها امانت می‌داد؛ اما در نهایت، مثل تمام جوان‌های هم‌نسلش، از او انتظار می‌رفت که یا دکتر شود یا مهندس!

1003

وقتی از او پرسیدیم چه شد که پا به دنیای بازاریابی محتوایی گذاشت، گفت: «تصمیم گرفتم کنار تحصیل، علاقه‌ام را هم دنبال کنم. در ادبیات فارسی و انگلیسی عمیق شدم و بعد از گذراندن دوره ترجمه ادبی، قلم هم به دست گرفتم. آن‌قدر خواندم و یاد گرفتم و نوشتم تا به امروز و اینجا رسیدم.»

سارا درباره هم‌سفری با مجله علی‌بابا می‌گوید: «خوشحالم که علاقه‌ام به نوشتن و سفر، من را به علی‌بابا رساند. حالا هر روز صبح با لبخند پشت سیستم می‌نشینم. حالا هر روز چیزهای جدیدی از همکارانم یاد می‌گیرم.»

او می‌گوید برای این مسیر انتهایی متصور نشده است. تصمیم دارد همچنان جاده محتوا را با پای پیاده طی کند. سارا می‌خواهد فقط از مسیر و زیبایی‌هایش لذت ببرد و کوله‌بار تجربه‌هایش را سنگین‌تر کند. همچنین تصمیم دارد به‌زودی مطالعه زبان و ادبیات فرانسه را هم شروع کند.

سمیرا، مدیر پروژه مجله گردشگری علی‌بابا

سمیرا مدیر پروژه مجله گردشگری علی‌باباست. زیرساخت‌های فنی مجله را با دقت بررسی می‌کند، روی استراتژی‌های سئویی کار می‌کند و حواسش هست تا این مجله روز‌به‌روز به مرحله بلوغ خودش نزدیک‌تر شود. سمیرا همه تلاشش را می‌کند که موانع به سرعت برداشته شوند و کارها روی روال بیفتد. سمیرا می‌گوید: «ارتباط با افراد دیگر، پیگیری کارها از آن‌ها، گفتگوها و پیدا کردن راهکار برای حذف موانع و محدودیت‌ها از جذاب‌ترین بخش‌های کار من است.»

سمیرا دورکاری را از آن جهت دوست دارد که انعطاف‌پذیری بیشتری به زندگی‌اش داده است. او از اینکه می‌تواند در ساعت‌های مختلف روز، با توجه به درجه اهمیت و اولویت کارها، به آن‌ها رسیدگی کند، خوشحال است. هرچند او هم مثل سایر اعضا ترجیح می‌دهد روزهایی را هم در دفتر روز اول سپری کند تا بین دورکاری و حضور در شرکت تعادل ایجاد شود.

1006

همکاران سمیرا اعتقاد دارند وقتی کاری را به سمیرا بسپاری می‌توانی با خیال راحت نفسی تازه کنی و منتظر بمانی تا سمیرا یک تنه به جنگ مشکلات برود و کارها را شسته‌و‌رفته تحویل دهد.

سمیرا به آینده خوش‌بین است. او می‌گوید: «بدون شک تیم محتوا با وجود هم‌تیمی‌هایی که کنار تخصص، انگیزه دارند و به کار مشتاقند، می‌تواند به مسیرهایی وارد شود که پیش از آن هیچ‌کس آن مسیرها را طی نکرده است.»

سمیرا در پایان صحبت‌ها اضافه می‌کند که دوست دارد فرهنگ «شیرینی دادن» را بیشتر از گذشته در تیم محتوا و کپی رایتینگ جا بیاندازد!

امیرحسین، مدیر پروژه پادکست رادیو دور دنیا

امیرحسین نهمین‌ ماه حضورش را در تیم محتوای علی‌بابا می‌گذراند. او مدیر پروژه پادکست رادیو دور دنیا است و درباره پروژه‌اش این طور توضیح می‌دهد: «برای من که فوتبالی‌ هستم، تحویل‌گرفتن پروژه رادیو دور دنیا مثل تحویل‌گرفتن تیم رئال مادرید توسط آنچلوتی بود؛ آن هم بعد از دورانی که زیدان روی نیمکت رئال حضور داشت!»

«در آن روز‌ها، رادیو دور دنیا بعد از اینکه به مرحله بلوغ خودش رسیده بود، نیاز داشت از هرمنظری توسعه پیدا کند و از طرفی، تغییراتش خدشه‌ای در رشدش به‌ وجود نیاورد و روز‌به‌روز مخاطب‌های بیشتری به سمت خودش بکشاند.»

1009

امیرحسین در جواب این سوال که چرا پروژه رادیو دور دنیا را این‌قدر دوست دارد، می‌گوید: «از هرمنظری که نگاه می‌کنم، رادیو دور دنیا برای من جذاب‌ترین پروژه در دپارتمان بازاریابی علی‌باباست. جذابیتش به این دلیل است که در این رسانه و به‌صورت کلی در تیم محتوای علی‌بابا، خلق‌کردن و نگاه خلاقانه هیچ‌وقت از بین نمی‌رود و این خلاقیت از نظر من بیشتر از هرجای دیگری می‌تواند خودش را در رادیو دور دنیا نشان دهد.»

امیرحسین درباره آینده رادیو دور دنیا این‌گونه می‌گوید: «دور دنیا تا امروز مسیر پیشرفتش را پرقدرت ادامه داده و با همین فرمان هم ادامه می‌هد. خبر خوب اینکه قرار است اتفاق‌های بزرگ‌تری هم در این پادکست دوست‌داشتنی بیفتد که هم برای خود ما هیجان‌انگیز است، هم قطعا برای مخاطبان پروپاقرصمان.»

مطهره، کپی‌رایتر ارشد

مطهره کپی‌رایتر ارشد تیم است و زمان خود را با کلمه‌ها سپری می‌کند. از نظر مطهره، هر کلمه باتوجه به بستری که در آن مورداستفاده قرار می‌گیرد، پیامی متفاوت را بیان می‌کند و این از جذابیت‌های کار یک کپی‌رایتر است.

1011

علت انتخاب این مسیر شغلی توسط مطهره این است که به تمام مفاهیم به‌صورت متفاوت و عمیق نگاه می‌کند؛ گاهی یک مفهوم را خلاقانه و با زاویه‌دیدی جدید بیان می‌کند و گاه به شفاف‌ترین حالت ممکن می‌نویسد.

زندگی یک کپی‌رایتر از نظر مطهره، زندگی با پیداکردن راه‌حل‌های متفاوت برای هر چالش است؛ مثل چالش‌های مطرح‌شده در برنامه‌های ارتباطی و بازاریابی و یاری‌گری کلمه‌ها در رفع آنها… .

متینه، لید خلاقیت

متینه راهبری یا به عبارت بهتر تسهیل‌گری خلاقیت را به‌عهده دارد. هم‌چنان که از ذهن درخشان تمام همکارانش در دپارتمان بازاریابی برای رسیدن به ایده‌های تازه و بکر کمک می‌گیرد، ایده‌ها را زیر سایه استراتژی به جریان می‌اندازد تا در رسانه‌های مختلف علی‌بابا، کمپین‌ها و فعالیت‌های ارتباطی، همیشه حرف تازه‌ای از سفر به گوش و چشم مخاطب باهوش علی‌بابا برسد.

هر پروژه‌ای که در دپارتمان بازاریابی علی‌بابا در جریان باشد و نیاز به راه‌حل و خلاقیت داشته باشد، می‌تواند روی کمک متینه حساب کند؛ بنابراین مدیریت جلسات ایده‌پردازی (از ارسال بریف خلاقه برای مشارکت‌کنندگان تا رسیدن به ایده‌های نهایی) و تقویت فرهنگ خلاقیت و… به‌عهده اوست. علاوه‌بر این‌ها، مسئولیت‌هایی مثل کپی‌رایتینگ کمپین‌ها و نام‌گذاری کسب‌وکارهای جدید علی‌بابا هم روی میز کار متینه می‌نشینند.

کپی رایتینگ علی بابا - متینه

متینه آن دسته از کارهایش را دوست دارد که بتواند در آن‌ها خلاقیت خودش را بروز بدهد. او می‌گوید: «روزهایی که راه‌حلی درخور برای مسائل پیدا می‌کنم و خلاقیتم به ثمر می‌نشیند، بیشتر از بقیه روزها احساس مفیدبودن می‌کنم؛ به همین دلیل مدیریت جلسات ایده‌پردازی، ترکیب‌کردن ایده‌ها برای رسیدن به یک راه‌حل و در نهایت یار دیرینه‌ام کپی‌رایتینگ را از دیگر مسئولیت‌هایم بیشتر دوست دارم.»

برای متینه، علی‌بابا جایی است که توانسته در آن تمام حواسش را به کار بی‌اندازد، استعدادهایش را به میدان توانایی بیاورد و برای تقویتشان با چالش‌ها دست‌وپنجه نرم کند. اگر از متینه بپرسید چه چیزی در تیم محتوا پایبندش می‌کند می‌گوید: «بودن در یک تیم حرفه‌ای، آدم را حرفه‌ای می‌کند. کسانی که حرفت را می‌فهمند و تو هم منظور آن‌ها را درک می‌کنی. در تیم محتوا و دپارتمان بازاریابی علی‌بابا هر شخص به معنای واقعی مفید است و پر از ایده‌های خلاقانه برای نوآوری.»

یوسف، سرپرست تیم محتوا و کپی‌رایتینگ علی‌بابا

یوسف نزدیک به هفت سال است که مدیر تیم محتوا و کپی‌رایتینگ علی‌باباست. او برای معرفی از جمله موردعلاقه‌اش یعنی «نوشتن کسب‌وکار من است» استفاده می‌کند و در ادامه توضیح می‌دهد که کار اصلی‌اش در تیم چیست:

«تیم ما متشکل از افرادی است که مسئولیت پروژه‌های مختلفی را به‌عهده دارند و به همین دلیل، طیف مسئولیت‌هایمان به‌شدت رنگارنگ، متنوع و گسترده است. وظیفه اصلی من در این تیم، ایجاد هماهنگی بین فعالیت‌های ارتباطی مختلف است.»

105 1

یوسف هم مثل بقیه اعضای تیم عاشق خلاقیت است. وقتی از او می‌پرسیم کدام وجه از کارش را بیشتر دوست دارد، می‌گوید: «همه بخش‌ها برایم جذابند، اما پروژه‌هایی که خلاقیت بیشتری بخواهد بدون شک جذاب‌ترند؛ منظورم پروژه‌هایی است که لازم است با رویکردی خلاقانه، راهکارهایی برای حل یک مساله پیدا کنم.»

نظر یوسف را در مورد تیم فعلی محتوا و کپی‌رایتینگ و برنامه‌های آینده تیم پرسیدیم؛ با لحنی قاطع، امیدواری‌اش را نشان می‌دهد و می‌گوید: «من معتقدم در حال حاضر یکی از بهترین تیم‌های محتوای ایران را در علی‌بابا داریم. تیمی حرفه‌ای که برای طراحی و اجرای انواع برنامه‌های محتوایی توانمند است. اعضای تیم رویکردی خلاق به حل مسائل دارند و روحیه کار تیمی برقرار است. در آینده هم توسعه بیشتری روی محصولات محتوایی علی‌بابا خواهیم داشت.». یوسف در ادامه اشاره می‌کند که درباره توسعه‌ای از جنس تحول و عوض‌کردن قواعد بازی صحبت می‌کند، نه تغییرات کوچک!

وقتی از مدت طولانی حضورش در علی‌بابا می‌پرسیم، می‌گوید: «روحیه امیدوار، الهام‌بخش و پرانرژی علی‌بابایی‌ها در تمام سطوح من را پایبند علی‌بابا کرده است؛ روحیه‌ای که باعث شده من هم مانند آن‌ها حتی یک لحظه از فکر توسعه و پیشرفت برای خودم و سازمان عقب‌نشینی نکنم. این جمله معروف که حتما آن را خیلی شنیده‌اید، کاملا واقعی‌ست؛ علی‌بابا واقعا کوه بدون قله است!»

تیم نویسندگان فریلنسر علی‌بابا

تیم محتوای علی‌بابا به این شش نفر محدود نمی‌شود و تحریریه‌ای به وسعت ایران دارد. علی‌بابا جمعی از نویسندگان و کارشناسان محتوای خوش‌ذوق را دور هم جمع کرده است تا از راه دور و از شهرهای مختلف، محتوای ناب گردشگری برای مجله گردشگری علی‌بابا خلق کنند.

همان ابتدای مطلب گفتیم که سارا مسئولیت ارتباط با این تیم را به عهده گرفته است. اگر در مجله گردشگری علی‌بابا دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید هر مقاله به قلم کدام یک از این نویسندگان نوشته شده است. با کلیک روی عکس نویسنده هر مقاله هم می‌توانید سایر مقاله‌های آن نویسنده را هم بخوانید.

قصه ما به سر رسید؟

ممکن است فکر کنید حالا که یکی از داستان‌های علی‌بابا را برایتان تعریف کردیم، با همه اعضای تیم محتوا و کپی رایتینگ علی‌بابا آشنا شده‌ایم و از نزدیک شاهد کارها، پروژه‌ها و دغدغه‌هایشان بودیم، وقت آن است که بگوییم قصه ما به سر رسید؛ اما راستش را بخواهید، قصه‌های این شکلی هیچ وقت به پایان نمی‌رسند. این جور داستان‌ها، قصه تلاش و توسعه‌اند و تا هر وقت که دنیا برقرار باشد، ادامه پیدا می‌کنند.

تا کلمه هست، تیم محتوا و کپی رایتینگ علی‌بابا هم هست. تا وقتی زور قلم بچربد و داستان‌ها را روایت کند، هیچ قصه‌ای به سر نخواهد رسید. پس تا داستان بعدی منتظر بمانید و بدانید داستان‌های علی‌بابا تمام نمی‌شود؛ این ماییم که از داستانی به داستانی دیگر منتقل خواهیم شد.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 دیدگاه

  1. سپیده می‌گوید

    یعنی یه روز علی بابایی میشم؟!

    1. avatar-image
      تحریریه علی‌بابا می‌گوید

      سلام سپیده عزیز 🙂
      چراکه نه؟

  2. سحر می‌گوید

    خیلی با لذت خوندم و واقعا کارکردن با آدم حرفه‌ای خیلی لذت‌بخشه. امیدوارم همیشه در قله باشید. من با سولماز و سمیرا خیلی احساس نزدیکی کردم. یوسف هم که جای خود دارد.😍