سرمایهگذاری ۱۲ میلیارد تومانی علی بابا در استارتاپ مدگو (شرکت مداوا گستران ارکید)، آخرین راند سرمایهگذاری این شرکت در حوزه «سلامت» است. با این سرمایهگذاری، اکنون گروه علیبابا مالک ۴۰ درصد از استارتاپ مدگو شده است. مدگو قصد دارد با این سرمایه چندین محصول از جمله دکترنکست، را رشد داده و در حوزه سلامت بیش از پیش فعال شود.
به گزارش دیجیاتو، گروه علی بابا دامنه سرمایهگذاری خود را در زمینه سلامت نیز گسترش داده است. امروز بازیگر اصلی بازار آنلاین گردشگری پس از سرمایهگذاری در استارتاپ مدگو، قصد دارد با ارائه محصولات جدیدی در کنار این تیم، در حوزه تکنولوژی سلامت نقش پررنگتری را در این صنعت بازی کند.
دکترنکست، بزرگترین هدف پیش رو در ایام کرونا
به دنبال رشد صنعت سلامت با تکیه بر تکنولوژی، این حوزه به یکی از فضاهای جذاب برای سرمایهگذاران در سالهای گذشته تبدیل شده است. «سعید طاهری» مدیرعامل استارتاپ مدگو در گفتگو با دیجیاتو تاکید کرد که همکاری آنها با گروه علی بابا مربوط به امروز نیست و از تابستان ۹۷ این همکاری شکل گرفته است. او گفت در آبان ۹۸ این همکاری وارد فاز جدیدی شد به طوری که در بهمن ماه کیوسکهای ویزیت مجازی این استارتاپ تولید شد که هماکنون در کشور افغانستان نصب شده و به زودی به عراق نیز میرسد. طاهری تاکید کرد که سرمایهگذاریهای علی بابا در هر راند موجب شده که تیم آنها بتواند به رشد محصولات خود بیش از پیش بپردازد و سرمایهگذاری فعلی که با رقمی ۱۲ میلیارد تومانی انجام شده را نیز موجب رشد سرویس جدید این تیم به نام دکترنکست میداند. او در همین رابطه به دیجیاتو توضیح داد:
«دکترنکست که یک پلتفرم هوشمند پرونده الکترونیکی پزشکی است در حال ارائه خدمت به پزشکان کشور بوده و در زمینه مدیریت مطب، سازماندهی الکترونیکی نوبت های بیماران، ثبت و نگهداری کامل سوابق درمانی بیماران و استفاده از هوش مصنوعی در راستای افزایش دقت تشخیص و کیفیت درمان به کمک پزشکان آمده است. این سرویس همه مجوزهای لازم به منظور فعالیت را از وزارت بهداشت دریافت کرده و کاملا به زیرساختهای سازمان های بیمه و سلامت کشور متصل است و امکان ارسال نسخه های الکترونیکی تجویز شده توسط پزشک را به صورت الکترونیک به داروخانه و آزمایشگاه های سطح کشور دارد..»
طاهری در پاسخ به این سوال که چرا دنبال توسعه چنین محصولی در ایام کرونا بودهاند به دیجیاتو میگوید توسعه دکترنکست به عنوان یک پلتفرم پرونده پزشکی آنلاین، از این جهت رخ داده که وزارت بهداشت در سالهای اخیر تاکید خاصی روی ایجاد این موضوع داشته است:
«پنج سال است که در تبصره آخرین قانون بودجه سلامت کشور، دولت به دنبال الکترونیکی کردن نسخه است. وزارت بهداشت سالهاست تلاش کرده این کار اجرایی شود ولی همواره مشکلاتی وجود داشته. این کار نیاز به یک خصوصی سازی داشت که خوشبختانه در دیدگاه جدید وزارت بهداشت رخ داده و آنها چارچوبها و قواعدی تدوین کردند که باید بر اساس آن پرونده پزشکی آنلاین را پیاده سازی کرد و دکتر نکست بر اساس همین چارچوبها و مجوز وزارت بهداشت کار خود را انجام داده است.»
به گفته طاهری آنها میخواهند این پلتفرم آنلاین را گسترش دهند. به گفته او، مالک دیتاها در این پلتفرم آنلاین بیمار است و این خود بیمار است که میتواند دیتاها را با دیگر پزشکان اشتراک بگذارد: «باور داریم پیاده سازی گسترده این سرویس رضایت بیشتر بیماران را به وجود میآورد. بخاطر شیوع ویروس کرونا، وزارت بهداشت بسیار مصمم است که سرویس نسخه الکترونیکی را در بسیاری مراکز راهاندازی کند و ما هم به دنبال تحقیق درست این موضوع هستیم.»
مدیارا
به گفته طاهری ۱۵ ایده گوناگون در تیم آنها بعد از همکاری با علی بابا شکل گرفته که چندین مورد آنها از جمله همین دکتر نکست به محصول تبدیل شده است اما کار گسترش محصولات آنها فقط به همینجا ختم نشده است. به جز این محصول، محصولی همچون پاسخگویی پزشکی در فضای ابری در دست توسعه است که برخلاف محصولات دیگر در بازار ایران، زیرساخت پلتفرمی ندارد و تمرکز بیشتر روی جنبه خدمت رسانی است: «این محصول میتواند جایگزین سرویسهای پاسخگویی تلفنی وزارت بهداشت و مراکز بهداشتی باشد.»
سعید طاهری در ادامه معرفی محصولاتی که قصد توسعهشان با سرمایهگذاری جدید دارند به دیجیاتو گفت: «علاوه بر دکتر نکست و محصولات دیگرمان، محصولی به نام «مدیارا» قرار است در سوی دیگری از این مبادله خدمات سلامت، همراه هوشمند بیمار باشد و برای او، پزشک مناسب را پیدا کند، نوبت بگیرد و پرونده پزشکی بسازد.»
کیوسک ویزیت مجازی
او همچنین به محصول جدید آنها یعنی کیوسکهای ویزیت مجازی اشاره میکند که به گفته او وزارت بهداشت ایران چندان استقبالی نسبت به آن نشان نداده و آنها در حال حاضر مشغول ارائه این محصول به کشورهای همسایه نظیر افغانستان و عراق هستند:
«این دستگاه میتواند در کشورهایی که پزشک متخصص خوبی وجود ندارد، رابط مجازی بین بیمار و پزشک باشد. در این کیسوک دستگاههایی وجود دارد که فرد میتواند با آنها اقدامات پزشکی گوناگون انجام دهد و پزشک از راه دور صدای قلب او را بشنود و یا فشارش را بگیرد و یا کارهایی پیشرفتهتری نظیر ترنومتر (تبسنج) و… انجام شود.»
کسب و کارهای حوزه سلامت با تمرکز بر تکنولوژی امروزه فرصت بیشتری برای ارائه خدماتشان به جامعه را دارند. به نظر میآید تکنولوژی سلامت همچنان بازاری دست نخورده و بکر است و فرصت برای سرمایه گذاری در این حوزه در راستای ارائه خدمات باکیفیت بسیار است. آنطور که طاهری میگوید مالک ۴۰ درصد این استارتاپ گروه علی بابا است که با آیندهنگری دقیقی سهم خود را از این حوزه بیشتر کرده است. طاهری در پاسخ به این سوال که آینده صنعت گردشگری سلامت در ایران چگونه خواهد بود، گفت در حال حاضر ایران در حال حاضر ارزانترین کشور دنیا برای خدمات پزشکی است:
«در هیچ کشوری ویزیت پزشک متخصص قیمتش ۲ دلار نیست و از این لحاظ ما در حال حاضر به صرفهترین کشور برای ارائه خدمات پزشکی هستیم. سرویسهای گردشگری سلامت اما متاسفانه در بازار فیزیکی و غیرشفاف و به صورت دلالی بسیار وجود دارد و بازیگران آنلاین آن هنوز تعداد زیادی نیستند و بسیاری از مسافرین نیز با دلالها راحتتر کنار میآیند، موضوعی که باید با فرهنگسازی بیشتر جا بیفتد تا این بازار یک بازار شفاف بهتری پیدا کند.»
این مطلب اولین بار در دیجیاتو منتشر شده و در اتاق خبر علیبابا بازنشر شده است.