انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی اعلام کرده است ضررها در مقیاس جهانی ممکن است به میلیاردها دلار برسد و براساس پیشبینی اخیر کاپا تعداد زیادی از شرکتهای هواپیمایی دنیا بدون حمایت ورشکست خواهند شد.
به گزارش فوربس تعداد شرکتهای هواپیمایی که در زمان شیوع ویروس کرونا ورشکست شدهاند آماری تکان دهنده است و شرکتهایی که تاکنون دوام آوردهاند در شرایط ایدهآلی به سر نمیبرند. تحقیقی نشان میدهد ناوگان شرکتهای حمل و نقل در آمریکا ووچرهایی مجموعا معادل ۱۰ میلیارد دلار را به دنبال بحران کرونا به مشتریان خود ارائه دادهاند.
در لیست زیر نگاهی به بزرگترین ورشکستگیهای صنعت هوایی ناشی از بحران کرونا خواهیم انداخت.
لاتام: تاکنون بزرگترین شرکت هواپیمایی که با شیوع ویروس کرونا به کار خود پایان داد، هواپیمایی لاتام شیلی بود که در ماه می درخواست حمایت دولتی در برابر این بحران را ثبت کرد. لاتام میگوید تا تسویه کامل بدهیهای خود به انجام پروازها ادامه خواهد داد.
اویانکا هولدینگز: این شرکت به عنوان دومین شرکت حملونقل بزرگ آمریکای جنوبی سالها پیش توانست بحران اقتصادی دهه ۳۰ را پست سرگذارد اما در نهایت پاندمی به فعالیت این هواپیمایی بزرگ پایان داد. آویانکا نیز مانند لاتام تا تسویه کامل بدهیهای خود به انجام پروازها ادامه میدهد.
ویرجین استرالیا: این شرکت هواپیمایی پس از ۲۰ سال فعالیت به عنوان دومین هواپیمایی بزرگ استرالیا، بزرگترین سقوط این صنعت در تاریخ کشور را رقم زد. این هواپیمایی طی توافقی به یک شرکت خصوصی به قیمت نامشخصی فروخته شد و در حال حاضر آیندهاش نامعلوم است.
فلایبی: شرکت هواپیمایی فلای بی بریتانیا قبل از بحران کرونا نیز با شرایط سختی دست و پنجه نرم میکرد و حتی دولت بریتانیا و شرکت ویرجین آتلانتیک پیشنهاد سرمایهگذاری و نجات این هواپیمایی از ورشکستگی را داده بودند. در نهایت اقبال بد این شرکت هواپیمایی و شیوع ویروس کرونا موجب از دست دادن شغل چند هزار کارمند این شرکت شد.
هواپیمایی بینالمللی میامی: پس از ۲۹ سال ارائه خدمت، هواپیمایی بینالمللی میامی نیز تنها تا پایان پرداخت بدهیهای خود به فعالیت ادامه خواهد داد. این شرکت با ناوگانی از هواپیماهای بویینگ ۷۳۷ در دنیا پروازهای مسافرتی تیمهای ورزشی، نیروی نظامی آمریکا و … را به عهده داشت.
بیآرای: در ابتدای آوریل هواپیمایی سوئدی بیآرای درخواست خود را مبنی بر حمایت در برابر ورشکستگی اعلام کرد. در حال حاضر این شرکت تمامی پروازهای خود را متوقف کرده و ممکن است در پایان تابستان پروازهای خود را از سر گیرد.
ساناکسپرس داچلند: این هواپیمایی ترکیهای که دو شرکت لوفتانزا و ترکیش مالکیت آن را در دست دارند، دیگر به مقاصد خود در ترکیه پرواز نخواهند کرد. بزودی عملیات پروازی این هواپیمایی متوقف و شرکت منحل خواهد شد.
هواپیماییهای ایر ماریتیوس، لول یوروپ، آفریقای جنوبی، ایر دیکن، کامپس و راین نیز در لیست بلند ورشکستگیهای عظیم صنعت هوایی قرار میگیرند. بر اساس گزارشها و پیشبینیهای سازمان جهانی گردشگری دربارهی محدودیتهای سفر و زمان رفع آنها، شرکتهای هواپیمایی برای بازگشت به بازار با چالشهای فراوانی روبه رو هستند.