روستای گرمه

روستای گرمه اصفهان؛ کویری سبز و اعجاب‌انگیز

زیبایی در کویر

امروز می‌خواهیم در سفری مجازی شما را به روستایی ببریم که بیابان خشک و طبیعت سرسبز را یک‌جا کنار هم دارد؛ روستای گرمه نائین که یکی از جاهای دیدنی اصفهان است.

فکرش را بکنید قدم در روستایی می‌گذارید که خانه‌هایش روی تپه بنا شده است و چشم‌اندازی مسحورکننده از نخلستان‌ و کوه را پیش رویتان می‌گذارد. از نخلستان‌ها و باغ‌های میوه بگیرید تا چشمه‌ای که هزار سال است از دل کوه می‌جوشد، این روستا پر از جاذبه‌های دیدنی و زیبا است.

پس اگر می‌خواهید بیشتر درباره روستای گرمه بدانید، در این مطلب از مجله گردشگری علی بابا همراه ما باشید.

روستای گرمه کجاست؟
روستای گرمی در قسمت شمال شرقی اصفهان قرار دارد. این روستا از توابع شهرستان نائین و بخش خور و بیابانک است.
بهترین زمان بازدید از روستای گرمه چه موقعی است؟
بهترین زمان بازدید از روستای گرمه فصول بهار، پاییز و زمستان است که هوا خنک‌تر است.
جاهای دیدنی روستای گرمه کدام است؟
قلعه ساسانی، نخلستان‌ها، چشمه و خانه‌های محلی از جاهای دیدنی روستای گرمه است.
در بازدید از روستای گرمه کجا اقامت کنیم؟
در بازدید از روستای گرمه می‌توانید در اقامتگاه‌های بومگردی مانند مازیار یا آتشونی، عزیز و آلما اقامت کنید.

مشخصات روستا

روستای گرمه یکی از جاذبه‌های مسحورکننده استان اصفهان است. چیزی را که می‌گوییم تصور کنید: خانه‌هایی خشتی که در کنار هم روی تپه بنا شده‌اند و بوی کاهگل از دیوارهایشان توی کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا بلند است. همچنین ساباط‌ (گذرگاه‌های مسقف)هایی که برای فرار از گرما در کوچه‌ها ساخته شده است تا عابران دقایقی زیر سایه خنکشان استراحت کنند.

روستای گرمه کویر مصر

عکس از: سایت Flickr

از همه این‌ها که بگذریم، می‌رسیم به طبیعت اسرارآمیز روستا که ترکیبی از نخل‌های سرسبز و چشمه هزارساله است با شن‌های یک‌دست کویر. فکرش را بکنید در روستا هستید و چشمتان مناظری خیره‌کننده را از کوه و نخلستان سربرافراشته می‌بیند.

روستای گرمه خور و بیابانک

عکس از: سایت Flickr

کمی دورتر از روستا در بیابان‌ها و مزرعه‌ها، دسته‌ شترها دیده می‌شود که روی شن‌ها حرکت می‌کنند و نشانه‌های کویر را میان نخل‌های سبز یادآوری می‌کنند. جالب است بدانید مردمان زحمتکش روستای گرمه به زبان پهلوی که قدیمی‌ترین زبان ایران است، صحبت می‌کنند که البته در زبان محلی به آن «هسب» می‌گویند.

روستای گرمه

عکس از: سایت Google maps

ادیبان و فرهیختگانی مانند حبیب یغمایی و یغما جندقی، زاده این منطقه هستند و از افتخارات روستا به حساب می‌آیند. در ادامه بیشتر شما را با جاذبه‌های روستای گرمه خور و بیابانک و همچنین چشمه آب معدنی که هزار سال است در این منطقه می‌جوشد، آشنا می‌کنیم.

روستای گرمه کجاست؟

این روستا در کویر مرکزی ایران و شرق استان اصفهان قرار دارد؛ روستایی زیبا از توابع شهرستان نائین، بخش خور و بیابانک.

لوکیشن روستای گرمه روی گوگل‌مپ

روستای گرمه کجاست؟

عکس از: سایت Google maps

بهترین مسیر دسترسی به روستای گرمه

برای رسیدن به روستا دو مسیر وجود دارد:

در مسیر اول از شهر خور به طرف مهرنجان و یزد حرکت کنید. ۲۷ کیلومتر را که طی کردید، باید وارد جاده فرعی نیشابور و گرمه ‌شوید. ۸ کیلومتر که در آن جاده پیش بروید، تابلوی نخلستان را می‌بینید.

رفتن به روستای گرمه

عکس از: سایت Flickr

در مسیر دوم از شهر خور به سمت یزد حرکت کنید. بعد از آن که حدود ۱۰ کیلومتر پیش رفتید، به یک جاده خاکی می‌رسید. از جاده خاکی تا روستای گرمه حدود ۱۵ کیلومتر پیش رو دارید.

فاصله تهران تا روستای گرمه

فاصله تهران تا روستای گرمه ۶۹۱ کیلومتر است؛ یعنی چیزی در حدود ۷ ساعت و ۲۸ دقیقه.

فاصله تهران تا روستای گرمه

عکس از: سایت Google maps

فاصله نائین تا گرمه

فاصله نائین تا روستای گرمه ۲۳۵ کیلومتر است؛ یعنی چیزی در حدود ۲ ساعت و ۴۱ دقیقه.

فاصله نائین تا روستای گرمه

عکس از: سایت Google maps

فاصله اصفهان تا روستای گرمه

فاصله اصفهان تا روستای گرمه ۳۸۱ کیلومتر است؛ یعنی چیزی در حدود ۴ ساعت و ۳۶ دقیقه.

فاصله کویر مصر تا گرمه

فاصله کویر مصر تا روستای گرمه ۸۷ کیلومتر است؛ یعنی چیزی در حدود ۱ ساعت و ۸ دقیقه.

فاصله کویر مصر تا روستای گرمه

عکس از: سایت Google maps

بهترین زمان بازدید از گرمه

بهترین زمان بازدید از روستای گرمه خور و بیابانک، فصل‌های بهار، پاییز و زمستان است. در این سه فصل، هوا خنک‌تر است و گرما خیلی کلافه‌تان نمی‌کند.

روستای گرمه نایین

عکس از: سایت Flickr

علاوه بر هوای مطبوع، زیبایی‌های روستا در این فصل‌ها نمایان می‌شود؛ مثلا در زمستان و بهار، برکه‌ها پر می‌شود از مرغابی و اردک. کبک و تیهو روی تپه‌ها می‌خوانند و همه چیز برای بازدیدی خاطره‌انگیز برای شما فراهم می‌شود.

دیدنی‌های روستای گرمه

روستای گرمه، این روستای زیبا در دل کویر، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی دارد که بازدید از آن‌ها می‌تواند خاطره‌ای به‌یادماندنی در دفتر زندگی‌تان رقم بزند. در ادامه شما را با چند مورد از این جاذبه‌ها آشنا می‌کنیم.

روستای گرمه کویر مصر

عکس از: سایت Google maps

قلعه ساسانی

در مرکز روستا، قلعه‌ای تاریخی وجود دارد که قدمتش به دوره ساسانیان برمی‌گردد. این قلعه از خشت، گل و چوب و در چهار طبقه ساخته شده است. معماری قلعه ساسانی را شبیه به قلعه بیاضه واقع در روستای بیاضه می‌دانند. قلعه ساسانی در گذشته یک دژ دفاعی بوده و همچنین کاربری مسکونی نیز داشته است.

قلعه ساسانی

عکس از: سایت Neshanmap

نخلستان‌های روستای گرمه

نخلستان‌های روستای گرمه نائین علاوه بر زیبایی منحصربه‌فردی که به فضای روستا بخشیده، از برکت زیادی هم برخوردار است. آب‌وهوای این روستا برخلاف دیگر روستاهای کویری، در فصل زمستان خیلی سرد نیست. همین موضوع باعث می‌شود تا خرما به خوبی به بار بنشیند و نخلستان‌ها سرسبز باشد.

نخلستان‌های روستای گرمه

عکس از: سایت Akharinkhabar

اما این همه ماجرا نیست؛ لابه‌لای نخل‌های خرما، درختان زردآلوی زیادی وجود دارد که چشم‌اندازی تماشایی و پربرکت در دل کویر می‌سازد.

چشمه روستای گرمه

یکی از شگفتی‌های روستای گرمه، چشمه آب معدنی آن است. این چشمه هزاران سال است که از دل کوه می‌جوشد. آب چشمه گرم است و برای درمان آرتروز، درد پا و کمر مفید است.

چشمه روستای گرمه نایین

عکس از: سایت Iribnews

باغ‌های روستا

جالب است بدانید علاوه بر نخلستان‌های سرسبز و درختان زردآلو، باغ‌هایی پوشیده از درخت نیز در دل روستا وجود دارد؛ درختانی مانند بادام، انجیر، انار، نارنج و انگور.

خانه‌های محلی

خانه‌های روستای گرمه یکی از دیدنی‌های این روستا است؛ به‌خصوص برای کسانی که به عکاسی علاقه دارند. این خانه‌های خشتی با بافت سنتی خود روی تپه‌های خاره بنا شده‌اند و چشم‌اندازی تماشایی از نخلستان‌ها دارند. قدم زدن میان کوچه‌های باریک و پُر‌پیچ‌وخم و خنک شدن زیر سایه ساباط‌ها را هنگام بازدید از روستای گرمه از دست ندهید.

خانه های روستا

عکس از: سایت Iribnews

سوغات روستای گرمه

همانطور که گفتیم، روستای گرمه خرماهای مرغوب و خوشمزه‌ای دارد. اگر به آنجا سفر کردید، به‌عنوان سوغاتی می‌توانید خرما یا شیره خرما بخرید. یکی دیگر از گزینه‌های جذاب برای خرید سوغاتی، سبدهایی است که محلی‌های زحمتکش از لیف خرما درست می‌کنند. محصولات باغ‌های روستا نیز می‌تواند گزینه‌ خوشمزه‌ای برای تهیه سوغاتی باشد.

سوغات روستای گرمه

عکس از: سایت Iranroute

امکانات تفریحی روستای گرمه

از آنجایی که این روستا در نزدیکی کویر مصر قرار دارد، بسیاری از گردشگران بعد از بازدید از روستای گرمه به کویر مصر می‌روند، در رمل‌های آن پیاده‌روی می‌کنند و شترسواری و سافاری در شن‌های کویر را تجربه می‌کنند.

البته این نکته مهم را به خاطر بسپارید که رفتن به کویر مصر بدون همراه بودن با تور و راهنمای آگاه به مسیر اصلا امکان‌پذیر نیست.

امکانات روستا

عکس از: سایت Google maps

در خود روستا نیز تفریحاتی مانند عکاسی با پس‌زمینه بافت قدیمی و نخلستان‌ها، تماشای غروب و آسمان پرستاره شب وجود دارد که هم سفرتان را خاطره‌انگیز می‌کند و هم برای لحظاتی شما را از دغدغه‌های زندگی شهری آسوده می‌کند.

امکانات رفاهی روستای گرمه

در روستای گرمه امکانات رفاهی زیادی وجود ندارد. اگر قصد دارید به این روستا سفر کنید، در کوله‌تان دارو و وسایل ضروری بگذارید. البته در این روستا برای خوردن غذا، کافه‌های کوچک و سنتی وجود دارد. همچنین چند اقامتگاه بومگردی در آنجا بنا شده است که می‌تواند خیالتان را از بابت اقامت راحت کند.

امکانات رفاهی روستای گرمه

عکس از: سایت Google maps

اقامت در روستای گرمه

درست است که روستای گرمه هتل ندارد، اما از اقامتگاه‌های بومگردی زیبایی برخوردار است که تجربه زندگی آرام با حال‌وهوای سنتی را برای شما رقم می‌زند. در ادامه شما را با چند اقامتگاه بومگردی در این روستای زیبا آشنا می‌کنیم:

اقامتگاه های بومگردی روستای گرمه

عکس از: سایت Google maps

– اقامتگاه بومگردی مازیار یا آتشونی

این بومگردی که یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف روستا نیز هست، قدمتی ۳۰۰ ساله و داستانی جالب دارد. داستانش برمی‌گردد به شخصی با نام مازیار آل داوود که از زندگی شهرنشینی در تهران خسته شد و به روستا آمد تا خانه اجدادی‌شان را به اقامتگاهی زیبا و صمیمی تبدیل کند.

اقامتگاه بومگردی مازیار یا آتشونی

عکس از: سایت Iranroute

اقامتگاه بومگردی مازیار یا آتشونی ۷ اتاق دارد. چیدمان اتاق‌ها سنتی است و حس‌وحال زندگی در زمان‌های قدیم را برایتان زنده می‌کند. اگر اهل شکم‌گردی باشید، می‌توانید از غذاهای ایرانی خوشمزه‌ای که در این اقامتگاه طبخ می‌شود، نوش‌جان کنید.

– اقامتگاه بومگردی آلما

بومگردی آلما یکی دیگر از بومگردی‌های سنتی روستای گرمه با فضایی دنج و گرم است. در این بومگردی انواع غذاهای سنتی و محلی خوشمزه طبخ می‌شود و فضایی مناسب برای اقامت گردشگران فراهم می‌کند.

اقامتگاه آلما

عکس از: سایت Google maps

– اقامتگاه بومگردی عزیز

بومگردی عزیز، اقامتگاهی سنتی با ۶ اتاق در روستا است. فضای داخلی و اتاق‌های این بومگردی به شیوه سنتی و زیبا چیدمان شده است و فاصله کمی با نخلستان دارد.

روستای گرمه

عکس از: سایت Google maps

توصیه‌هایی برای سفر به‌یادماندنی به روستای گرمه

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با روستای گرمه آشنا کنیم. همانطور که خواندید، این روستا دارای جاذبه‌های دیدنی و تاریخی است.

  • برای این که سفر به جانتان بنشیند، بهتر است در فصل‌های خنک، یعنی بهار، پاییز و زمستان به روستا سفر کنید.
  • برای اقامت در روستای گرمه، حتما از قبل در مورد شرایط اقامتگاه‌ها و اتاق‌های خالی آن اطلاعات کسب کنید.
روستای گرمه خور و بیابانک

عکس از: سایت Google maps

  • اگر قصد داشتید که بعد از بازدید از روستا، سری هم به کویر بزنید، حتما همراه با تور و راهنمای گردشگری به آنجا بروید.
  • روستای گرمه داروخانه و درمانگاه ندارد؛ پس حتما داروهای ضروری را همراه خود داشته باشید.
  • فضای روستا و بافت قدیمی خانه‌ها سوژه جذابی برای عکاسی است؛ پس سعی کنید با ثبت عکس‌هایی با پس‌زمینه‌های جذاب، خاطره‌ای خوش برای خود رقم بزنید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.