جاهای دیدنی مسکو

جاهای دیدنی مسکو؛ ماجراجویی در قلب روسیه

بیایید در کوچه‌های مسکو قدم بزنیم

مسکو، قلب تپنده روسیه و پایتخت باشکوه آن، شهری است که تاریخ و تمدن را همزمان نشان می‌دهد. این شهر، بزرگ‌ترین شهر اروپا است و معماری خیره‌کننده مکان‌های دیدنی مسکو، موزه‌های جذاب، پارک‌های سرسبز و فرهنگی پویا، آن را به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده‌اند. مسکو فراتر از یک شهر است و شما را به اعماق تاریخ و فرهنگ غنی روسیه می‌برد.

مسکو ترکیبی از معماری متنوع، از بناهای تاریخی روسی تا ساختمان‌های مدرن را به نمایش می‌گذارد. فرهنگ روسیه نیز در این شهر به بهترین شکل نمایان است و تئاترها، موزه‌ها، کنسرت‌ها و جشنواره‌های آن فرصتی برای آشنایی با این فرهنگ غنی را فراهم می‌کنند. غذاهای روسی نیز بسیار متنوع و لذیذ هستند و مسکو بهترین مکان برای امتحان‌کردن آن‌ها است.

سفر به مسکو فرصتی برای کشف تاریخ روسیه، تجربه فرهنگ روسی، خرید سوغاتی‌ها، لذت‌بردن از طبیعت و آشنایی با مردم این کشور است. در ادامه این راهنما، ما شما را با اسم جاهای دیدنی مسکو آشنا می‌کنیم. پس برای یک سفر فراموش‌نشدنی به مسکو با مجله گردشگری علی بابا همراه باشید.

مسکو کجاست؟
مسکو پایتخت و بزرگترین شهر روسیه است. این شهر روی رودخانه مسکوا در روسیه مرکزی قرار دارد.
بهترین گزینه‌های طبیعت‌گردی در مسکو کدام است؟
بهترین گزینه‌ها برای طبیعت‌گردی در مسکو بازدید از پارک اسپارو هیلز، پارک کلومنسکی و رود موسکوا است.
بهترین مرکز خرید در مسکو کجاست؟
از بهترین مراکز خرید و از جاهای دیدنی مسکو می‌توان به فروشگاه زنجیره‌ای تی‌اس‌یو‌ام، مرکز خرید جی‌یو‌ام و مرکز خرید ماننایا پلوشاد اشاره کرد.
معروف‌ترین جاذبه طبیعی مسکو کدام است؟
تپه‌های اسپرو معروف‌ترین جاذبه‌ طبیعی و از جاهای دیدنی مسکو است.
بهترین جاهای تاریخی و دیدنی مسکو کدام است؟
از بهترین جاهای دیدنی شهر مسکو می‌توان به میدان سرخ، موزه هنرهای مردمی مسکو و برج ناقوس ایوان مخوف اشاره کرد.

جاذبه‌های طبیعی مسکو

مسکو، پایتخت روسیه طبیعت بسیار زیبایی نیز دارد که گردشگران را به خود جذب می‌کند. با وجود اینکه مسکو یک کلان‌شهر پرجنب‌ و جوش و پرجمعیت است، اما فضای سبز، پارک‌های وسیع و رودخانه‌ آرام در دل این شهر، فرصتی بی‌نظیری را برای فرار از هیاهوی شهری به شما می‌دهند. جاذبه‌های طبیعی به مسکو یک چهره آرام‌تر و لطیف‌تر می‌بخشند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

– پارک اسپارو هیلز (Sparrow Hills Park- Vorob’yevy gory)

پارک اسپارو هیلز ، یکی از مشهورترین مناطق طبیعی این شهر و از دیدنی های مسکو است و به عنوان یکی از بهترین مکان‌ها برای گردش و تفریح شناخته می‌شود. این پارک به علت تپه‌های اسپرو شهرت یافته است.

پارک های مسکو

عکس از: سایت Wikimedia

پارک اسپارو هیلز با مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، محلی عالی برای گذراندن یک روز لذت‌بخش است. بازدیدکنندگان می‌توانند از برج‌های پارک مناظر زیبایی از مسکو را تماشا کنند.

تپه‌های اسپرو هم که بخشی از پارک اسپارو هیلز هستند و از جاهای دیدنی مسکو محسوب می‌شوند. این تپه‌ها یکی از بلندترین نقاط مسکو محسوب می‌شوند و سکوی رصدی در ارتفاع ۸۵ متری از سطح رودخانه یا ۲۰۰ متری از سطح دریا در این تپه‌ها قرار دارند.

جاهای دیدنی مسکو

عکس از: سایت Wikimedia

استادیوم مرکزی لنین، محل برگزاری افتتاحیه و اختتامیه المپیک تابستانی ۱۹۸۰، درست در پایین تپه و در آن سوی رودخانه قرار گرفته است. صومعه نوودویچی با برج‌های باروک ناریشکین نیز در نزدیکی پارک قرار دارد. دانشگاه دولتی مسکو و کلیسای ترینیتی نیز از جاذبه‌های اصلی این منطقه هستند.

آدرس: روسیه، ۲۸ مسکو، اولیتسا کوسیگینا، شماره ۱۱۹۲۷۰

لوکیشن پارک اسپارو هیلز روی گوگل مپ

– پارک کلومنسکی (Kolomenskoye)

پارک کلومنسکی، یک عمارت سلطنتی سابق در جنوب شرقی مسکو است که در امتداد جاده باستانی منتهی به شهر کولومنا قرار دارد. این منطقه دیدنی ۳۹۰ هکتاری که در دهه ۱۹۶۰ بخشی از مسکو شد، مشرف به کرانه‌های شیب‌دار رود مسکو است.

پارک کلومنسکی روسیه

عکس از: سایت Wikimedia

کلومنسکی کاخی بزرگ داشت که توسط تزار الکسیس اول ساخته شد و به دلیل بام‌های زیبای خود مشهور بود. این کاخ بعدها تخریب شد و کاترین بزرگ یک کاخ سنگی و آجری ساده‌تر در آن مکان ساخت. امروزه این منطقه، پارک کلومنسکی نام دارد و میزبان مجموعه‌ای چشمگیر از سازه‌ها و اشیای تاریخی مختلف است.

آدرس: روسیه، ۳۹ مسکو، خیابان آندروپوا، شماره ۱۱۵۴۸۷

لوکیشن پارک کلومنسکی روی گوگل مپ

دیدنی های مسکو

عکس از: سایت Russiaeguide

– رود موسکوا (Moskva River)

رود موسکوا، رودی در غرب روسیه است که از استان‌های اسمولنسک و مسکو عبور می‌کند و در نهایت به رود اوکا می‌ریزد. این رود که حدود ۴۷۳ کیلومتر طول دارد، از مرکز شهر مسکو، پایتخت روسیه، می‌گذرد و از جاهای دیدنی موسکو است.

بستر فعلی رود موسکوا حدود ۱۲ هزار سال پیش شکل گرفته و منشأ قبایل مختلف از جمله اسلاوها و فنلاندی‌ها بوده است. نام شهر مسکو احتمالاً از نام این رود گرفته شده و ریشه آن به معنای مرطوب یا رودخانه در منطقه مرطوب یا باتلاق است.

جاهای دیدنی شهر مسکو

عکس از: سایت Wikimedia

این رود ۴۹ پل در محدوده شهر مسکو دارد و اولین پل سنگی آن در سال ۱۶۹۲ ساخته شد. رود موسکوا همچنین جزایر متعددی از جمله جزیره مصنوعی در مرکز شهر و جزیره سربریان‌بور دارد.

کشتی‌های یخ‌شکن نیز مسیرهایی تفریحی را در طول رود موسکوا طی می‌کنند که فرصتی برای گردشگران فراهم می‌کند تا مناظر زیبای شهر را از رودخانه تماشا کنند.

لوکیشن رود موسکوا روی گوگل مپ

جاذبه‌های تاریخی مسکو

مسکو، پایتخت روسیه، شهری است که با تاریخ غنی و میراث فرهنگی بی‌نظیر خود شناخته می‌شود. این شهر، به‌عنوان مرکز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور، مملو از بناها و آثار تاریخی است که هر کدام به نحوی داستانی از گذشته پرفراز و نشیب روسیه را روایت می‌کنند.

جاذبه های تاریخی مسکو

عکس از: سایت Wikimedia

با گشت و گذار در میان دیدنی‌های مسکو، می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی برجسته‌ای دیدن کنید. در اینجا با برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی مسکو آشنا خواهیم شد که هر کدام بخشی از هویت ملی و فرهنگی این کشور را به تصویر می‌کشند.

– میدان سرخ (Red Square)

میدان سرخ، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین میدان‌های مسکو است که در مرکز تاریخی شهر و در مجاورت دیوارهای شرقی کرملین قرار دارد. این میدان که به عنوان نماد برجسته شهر شناخته می‌شود، بناهای مشهوری مانند کلیسای سنت باسیل، مقبره لنین و فروشگاه بزرگ گام را در خود جای داده است. میدان سرخ با مساحت حدود ۷۳ هزار متر مربع، از سال ۱۹۹۰ به عنوان یک سایت میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

مکان های تاریخی مسکو

عکس از: سایت Lonelyplanet

نام میدان سرخ در زبان روسی قدیمی به معنای میدان زیبا است و در شهرهای دیگر روسیه نیز چنین نامی برای میدان‌های اصلی استفاده می‌شود. در مسکو، این نام ابتدا برای ناحیه کوچکی در اطراف کلیسای سنت باسیل استفاده می‌شد، اما تزار الکسی میخایلوویچ آن را به کل میدان گسترش داد.

آدرس: روسیه، مسکو، میدان سرخ، شماره ۱۰۹۰۱۲

لوکیشن میدان سرخ روی گوگل مپ

– کلیسای جامع سنت باسیل (St. Basil’s Cathedral)

کلیسای سنت باسیل  یک کلیسای ارتدوکس در میدان سرخ و از مکان‌های دیدنی مسکو است که به عنوان یکی از مشهورترین نمادهای فرهنگی روسیه شناخته می‌شود. این کلیسا که اکنون به عنوان موزه استفاده می‌شود، بین سال‌های ۱۵۵۵ تا ۱۵۶۱ به دستور ایوان مخوف ساخته شد و ۹ گنبد دارد که به شکل شعله‌های آتش طراحی شده‌اند.

کلیسای معروف مسکو

عکس از: سایت CNN

این بنا با رنگ‌های متنوع و معماری منحصر‌به‌فرد خود، اوج معماری ملی روسیه در قرن ۱۷ بود. این کلیسا شامل ۹ نمازخانه می‌شود که هر کدام به کلیسای متفاوتی مربوط می‌شوند و به عنوان نمادی زمینی از شهر آسمانی تلقی می‌شدند.

مسیر دسترسی به کلیسای سنت باسیل

عکس از: سایت Tripsavvy

کلیسای سنت باسیل در سال ۱۹۲۸ از جامعه ارتدوکس روسیه مصادره شد و به عنوان بخشی از موزه تاریخی دولتی مورد استفاده قرار گرفت. این کلیسا از سال ۱۹۹۰ به عنوان بخشی از میراث جهانی یونسکو در کرملین مسکو و میدان سرخ شناخته می‌شود و خدمات مذهبی مسیحیان ارتدوکس از سال ۱۹۹۷ در آن برگزار می‌شود.

آدرس: روسیه، میدان سرخ، ۷ مسکو، شماره ۱۰۹۰۱۲

لوکیشن کلیسای جامع سنت باسیل روی گوگل مپ

– آرامگاه لنین (Lenin’s Mausoleum)

مقبره لنین که در میدان سرخ مسکو واقع شده، محل دفن ولادیمیر لنین، رهبر شوروی است. این مقبره در حال حاضر در روزهای سه‌شنبه تا یکشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱ بعد‌از‌ظهر برای بازدید عموم باز است. بازدیدکنندگان باید قبل از ورود بازرسی شوند و باید داخل مقبره احترام بگذارند. عکاسی، فیلمبرداری، صحبت‌کردن، سیگار‌کشیدن و دست در جیب‌گذاشتن هم ممنوع است.

مناطق دیدنی مسکو

عکس از: سایت Tumoscu

از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، مقبره لنین تغییرات ظاهری زیادی داشته است. یکی از اولین تغییرات قابل توجه، نصب دروازه در پله‌های منتهی به تریبون بود. مقبره همچنین در سال ۲۰۱۲ تحت بازسازی‌های اساسی قرار گرفت که به دلیل ساخت یک ساختمان متصل به آن در سال ۱۹۸۳ ضروری بود. پس از بازسازی‌ها، مقبره در ۳۰ آوریل ۲۰۱۳ مجددا افتتاح شد.

آدرس: روسیه، میدان سرخ، ۱ مسکو، شماره ۱۰۹۰۱۲

لوکیشن آرامگاه لنین روی گوگل مپ

– کاخ کرملین (Grand Kremlin Palace)

کاخ کرملین تز قدیمی‌ترین جاهای دیدنی مسکو است که در مرکز جغرافیایی و تاریخی شهر واقع شده است. این قلعه برای اولین بار در قرن دوازدهم ساخته شده است. کرملین مسکو مجموعه‌ای از آثار برجسته معماری را از جمله کلیساهای مهمی که در میدان کلیسای جامع واقع شده‌اند، در خود جای داده است.

کاخ های شهر مسکو

عکس از: سایت Russiaeguide

این کلیساها توسط معماران ایتالیایی طراحی شده‌اند و سبک معماری آن‌ها تحت تأثیر معماری ایتالیایی است. کاخ فاسیت‌ها هم در کاخ کرملین قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌ها در کرملین محسوب می‌شود و در قرن پانزدهم ساخته شده است.

آدرس: مسکو، میدان سرخ، شماره ۱۰۳۱۳۲

لوکیشن کاخ کرملین روی گوگل مپ

– موزه تاریخی دولتی مسکو (State Historical Museum)

موزه تاریخ دولتی روسیه، واقع در میان میدان سرخ و میدان مانژ در مسکو، گنجینه‌ای از تاریخ روسیه را در خود جای داده است. این موزه در سال ۱۸۷۲ توسط گروهی از اسلاووفیل‌ها که مشتاق ترویج تاریخ و خودآگاهی ملی بودند، تأسیس شد.

موزه های مسکو

عکس از: سایت Advantour

ساختمان موزه براساس طراحی نئو-روسی ولادیمیر اسیپویچ شروود بین سال‌های ۱۸۷۵ و ۱۸۸۱ ساخته شد. این موزه میلیون‌ها شی تاریخی دارد که از دوران پیش از تاریخ تا آثار هنری ارزشمند خاندان رومانوف را در بر می‌گیرد.

دکوراسیون داخلی موزه در دوران شوروی دستخوش تغییراتی شد و نقاشی‌های دیواری آن به عنوان زشت شناخته و پوشانده شدند. این موزه در سال ۱۸۹۵ به موزه تاریخ روسیه امپراتوری تزار الکساندر سوم تغییر نام داد.

مکان های دیدنی مسکو

عکس از: سایت Russinfo

در سال ۲۰۲۲، گوگل با طراحی یک دودیول، ۱۵۰مین سالگرد تأسیس موزه را گرامی داشت. این موزه گواهی بر تاریخ غنی و پرافتخار روسیه است و با دکوراسیون داخلی خود، که توسط هنرمندان برجسته تزئین شده است، به مکانی دیدنی تبدیل شده است.

آدرس: روسیه، ۱ مسکو، میدان سرخ، شماره ۱۰۹۰۱۲

لوکیشن موزه تاریخی دولتی مسکو روی گوگل مپ

– گالری ترتیاکوف (The State Tretyakov Gallery)

گالری تریتیاکوف دولتی، واقع در مسکو، به عنوان برترین گنجینه هنر زیبا روسی در جهان شناخته می‌شود. این گالری در سال ۱۸۵۶ توسط پاول میخایلوویچ تریتیاکوف، بازرگان مسکویی، بنیان‌گذاری شد که مشتاق ایجاد یک موزه هنر ملی بود.

گالری های هنری مسکو

عکس از: سایت Arthive

تریتیاکوف در سال ۱۸۹۲ مجموعه خود را که شامل حدود ۲۰۰۰ اثر هنری بود، به ملت روسیه اهدا کرد. این گالری بیش از ۱۳۰۰۰۰ نمایشگاه دارد که از آثار هنری مذهبی تا نقاشی‌های مدرن را در بر می‌گیرد.

نمای بیرونی گالری توسط نقاش ویکتور واسنتسوف طراحی شده و در سال‌های ۱۹۰۲ تا ۱۹۰۴ ساخته شد. این گالری در طول قرن بیستم گسترش یافت و به چندین ساختمان مجاور نیز راه یافت.

گالری ترتیاکوف

عکس از: سایت Art

گالری تریتیاکوف در سال ۲۰۲۰ حدود ۸۹۴۳۷۴ بازدیدکننده داشت و در فهرست ۱۳ موزه هنری پربازدید جهان قرار گرفت. این گالری همچنین میزبان رویدادهای فرهنگی متنوعی از جمله مسابقات قهرمانی شطرنج جهان در سال ۲۰۱۲ بوده است.

آدرس: مسکو، لاوروشینسکی، شماره ۱۱۹۰۱۷

لوکیشن گالری ترتیاکوف روی گوگل مپ

– موزه دولتی هنرهای پوشکین (State Pushkin Museum)

موزه دولتی هنرهای زیبای پوشکین، واقع در خیابان ولخونکا و از دیدنی های مسکو، بزرگ‌ترین موزه هنرهای اروپایی در این شهر است. این موزه مجموعه‌ای غنی و متنوع از آثار هنری با بیش از ۷۰۰۰۰۰ اثر هنری از دوران باستان تا قرن بیست و یکم دارد.

موزه دولتی هنرهای پوشکین

عکس از: سایت Advantour

قدیمی‌ترین آثار این موزه شامل موزاییک‌ها و آیکون‌های بیزانسی می‌شود، در حالی که مجموعه‌های دیگر هنر غربی، هنر گرافیک، مجسمه‌سازی، هنرهای تزئینی و باستان‌شناسی را پوشش می‌دهند. این موزه همچنین میزبان جشنواره موسیقی بین‌المللی «شب‌های دسامبر سویاتوسلاو ریخترو» است که از سال ۱۹۸۱ برگزار می‌شود.

موزه های مسکو

عکس از: سایت Russia.tours

بخش باستان‌شناسی موزه که هسته اصلی آن را تشکیل می‌دهد، شامل بسیاری از آثار اصیل از تمدن‌های باستانی مصر، خاورمیانه و آسیای مرکزی می‌شود. بخش نشانه‌شناسی موزه نیز بیش از ۲۰۰۰۰۰ قطعه و یک کتابخانه تخصصی دارد. موزه دولتی هنرهای زیبای پوشکین با مجموعه گسترده و متنوع خود، گنجینه‌ای ارزشمند از تاریخ هنر را به نمایش می‌گذارد.

آدرس: روسیه، ۱۲/۲ مسکو، اولیتسا پرچیستنکا، شماره ۱۱۹۰۳۴

لوکیشن موزه دولتی هنرهای پوشکین روی گوگل مپ

موزه های شهر مسکو

عکس از: سایت Cultural heritage online

– تالار نمایش بلشوی (Bolshoi Theatre)

تالار نمایش بلشوی، یک خانه اپرای تاریخی و از جاهای دیدنی مسکو است. این تئاتر میزبان رقص باله بولشوی و اپرای بولشوی است که از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین شرکت‌های باله و اپرا در جهان هستند.

تالار نمایش بلشوی

عکس از: سایت B37mrtl

تئاتر بولشوی بیش از ۲۰۰ رقاص باله دارد و به عنوان بزرگ‌ترین شرکت باله جهان شناخته می‌شود. این تئاتر همچنین با آکادمی باله بولشوی مرتبط است که یکی از برجسته‌ترین مدارس باله محسوب می‌شود و شعبه‌ای در برزیل دارد.

ساختمان اصلی تئاتر بولشوی، که توسط معمار یوسف بووه طراحی شده است، چندین بار بازسازی شده و در آخرین بازسازی در سال ۲۰۱۱، کیفیت آکوستیک و دکور امپراتوری اصلی آن بازیابی شد.

جاذبه های دیدنی مسکو

عکس از: سایت Wikimedia

تصویر این تئاتر به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی روسیه، روی اسکناس ۱۰۰ روبلی روسیه چاپ شده است. تئاتر بولشوی اخیرا تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته و از اجرای برنامه در برخی کشورها منع شد؛ اما همچنان از جاهای دیدنی مسکو است.

آدرس: روسیه، ۱ مسکو، شماره ۱۲۵۰۰۹

لوکیشن تالار نمایش بولشوی روی گوگل مپ

– مرکز نمایشگاهی ودنخا (VDNKh)

مرکز نمایشگاهی ودنخا یا نمایشگاه دستاوردهای اقتصاد ملی، یک پارک تفریحی به سبک استالینی در مسکو است که شعار شوروی کاخ‌های کارگران را به نمایش می‌گذارد. این مکان که اخیرا بازسازی شده، شامل سالن‌هایی است که هر کدام به سبک خاص خود، جمهوری‌های شوروی و صنایع مختلف را به نمایش می‌گذارند.

جاهای دیدنی مسکو

عکس از: سایت Rusmania

از ویژگی‌های برجسته آن می‌توان به فواره دوستی ملت‌ها با مجسمه‌های زن طلایی در لباس‌های قومی مختلف و فواره گل سنگی با سنگ‌های نیمه‌قیمتی اشاره کرد. این مکان همچنین شامل یک سالن فضایی می‌شود که به موشک‌ها و ایستگاه‌های فضایی اختصاص دارد.

جاهای دیدنی شهر مسکو

عکس از: سایت Wikimedia

بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند از باغ‌های گیاه‌شناسی مسکو یا پارک Ostankino که اطراف کاخ Ostankino را احاطه کرده‌اند و از جاهای دیدنی مسکو هستند، بازدید کنند.

آدرس: روسیه، مسکو، شماره ۱۲۹۲۲۳

لوکیشن مرکز نمایشگاهی ودنخا روی گوگل مپ

– برج تلویزیونی اوستانکینو (Ostankino Tower)

برج اوستانکینو، یک برج تلویزیون و رادیو در مسکو، و متعلق به شبکه تلویزیونی و رادیویی روسیه است و از جاهای دیدنی مسکو محسوب می‌شود. این برج ۵۴۰.۱ متر ارتفاع دارد و توسط نیکولای نیکیتین طراحی شده است. این برج که به مناسبت پنجاهمین سالگرد انقلاب اکتبر ساخته شده، بلندترین سازه آزاد ایستاده در اروپا و دوازدهمین سازه بلند در جهان است.

دیدنی های مسکو

عکس از: سایت Tvtower

این برج که در سال ۱۹۶۷ تکمیل شد، تقریبا ۱۰ میلیون نفر را تحت پوشش سیگنال خود داشت که تا سال ۲۰۱۴ به بیش از ۱۵ میلیون نفر افزایش یافت. این منطقه مسکو و حومه آن و همچنین بخش‌هایی از مناطق مجاور را پوشش می‌دهد. برج اوستانکینو به عنوان یک نماد قابل مشاهده در افق مسکو شناخته می‌شود و در شرایط جوی مناسب، از شهرهای اطراف نیز قابل مشاهده است.

آدرس: روسیه، ۱۵ مسکو، خیابان آکادمیکا کورولوا، شماره ۱۲۷۴۲۷

لوکیشن برج تلویزیونی اوستانکینو روی گوگل مپ

– کلیسای کلمنسکوی (Kolomenskoye)

کلیسای کلمنسکوی را در سال ۱۵۳۲ در املاک سلطنتی کولومنسیسکویه،به مناسبت تولد شاهزاده‌ای که بعدها تزار ایوان چهارم شد، ساختند. این کلیسا اکنون در نزدیکی مرکز مسکو، روی شیب تندی که به سیلاب‌گاه رود مسکو می‌رسد، قرار دارد.

این کلیسا نمادی از مرحله جدیدی در معماری روسیه است و اولین کلیسای سنگی با سقف چادری محسوب می‌شود.

دیدنی های شهر مسکو

عکس از: سایت Gallerybyzantium

گالری‌هایی که با پله‌هایی در سطوح مختلف قابل دسترسی هستند، کلیسا را احاطه کرده‌اند. در بخش شرقی گالری که به سمت رودخانه مسکو قرار دارد، یک صندلی سلطنتی به شکل تخت با یک سایبان سنگی سفید در بالای آن دیده می‌شود.

آدرس: موسکو، خیابان آندروپوا، شماره ۱۱۵۴۸۷

لوکیشن کلیسای کلمنسکوی روی گوگل مپ

– صومعه نوودویچی (Novodevichy Convent)

صومعه نوودویچی که به نام صومعه بگورودی‌تس-اسمولنسکی نیز شناخته می‌شود، احتمالاً مشهورترین صومعه و از جاهای دیدنی مسکو است. این صومعه در قرن ۱۷ ساخته شده و به دلیل حفظ ساختار اصلی خود، در سال ۲۰۰۴ به عنوان میراث جهانی یونسکو اعلام شد.

صومعه نوودویچی

عکس از: سایت Wikimedia

این صومعه شامل چندین کلیسا، برج ناقوس، دیوارهای سنگی بلند با ۱۲ برج و یک پارک اطراف آن است. قدیمی‌ترین ساختمان آن، کلیسای اسمولنسکی با شش ستون و پنج گنبد است که به تصویر بانوی اسمولنسک اختصاص دارد.

جاهای دیدنی شهر مسکو

عکس از: سایت Advantour

این کلیسا در مرکز صومعه قرار دارد و نقاشی‌های دیواری زیبایی دارد. سایر ساختمان‌های صومعه نیز به سبک باروک مسکو طراحی شده‌اند و به احتمال زیاد توسط پیتر پوتاپوف طراحی شده‌اند. برج ناقوس بلند و باریک صومعه، با ارتفاع ۷۲ متر، یکی از بلندترین سازه‌های مسکو در قرن ۱۸ بود.

آدرس: روسیه، ۱ مسکو، پاساژ نوودویچی، شماره ۱۱۹۴۳۵

لوکیشن صومعه نوودویچی روی گوگل مپ

– کلیسای جامع مسیح منجی (Cathedral of Christ the Saviour)

کلیسای جامع مسیح منجی یک کلیسای ارتدوکس روسی در مسکو، روسیه است که در کرانه شمالی رودخانه مسکو قرار دارد. با ارتفاع ۱۰۳ متر، این کلیسا سومین کلیسای بلندترین مسیحی ارتدوکس در جهان است.

این مکان شاهد ساخت دو کلیسا بوده است. کلیسای اصلی که در قرن نوزدهم ساخته شد، بیش از ۴۰ سال طول کشید تا تکمیل شود و محل نخستین اجرای اورتور ۱۸۱۲ اثر چایکوفسکی بود.

کلیسای جامع مسیح منجی

عکس از: سایت Rusalia

این کلیسا در سال ۱۹۳۱ به دستور دولت شوروی تخریب شد تا جای خود را به ساخت یک قصر کلوسال به نام قصر شوراها بدهد. با این وجود، ساخت قصر هرگز تکمیل نشد و پس از فروپاشی شوروی، کلیسای کنونی بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ در همین مکان ساخته شد.

آدرس: روسیه، ۱۵ مسکو، اولیتسا ولخونکا، شماره ۱۱۹۰۱۹

لوکیشن کلیسای جامع مسیح منجی روی گوگل مپ

– میدان مانژ (Manezhnaya Square)

میدان مانژ یک فضای پیاده‌روی در منطقه توارسکوی مسکو، در قلب پایتخت روسیه است. این میدان در مرکز شهر مسکو قرار دارد و میدان سرخ را به خیابان اصلی ترافیکی شهر، خیابان توارسکایا، متصل می‌کند. میدان مانژ توسط سه ایستگاه مترو مسکو یعنی اوخوتنی ریا، پلاشفاد ریولیوچی و تئاترالنا خدمت‌رسانی می‌شود.

مناطق دیدنی مسکو

عکس از: سایت Advantour

این میدان از سمت شرق به هتل مسکووا، از سمت جنوب به موزه دولتی تاریخ و باغ الکساندر، از سمت غرب به مانژ مسکو و از سمت شمال به مقر قرن هجدهم دانشگاه دولتی مسکو منتهی می‌شود.

لوکیشن میدان مانژ روی گوگل مپ

– خیابان وارواکا (Varvarka Street)

خیابان واروارکا  یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین خیابان‌های مسکو است که میدان سرخ را به میدان دروازه‌های واروارکا متصل می‌کند. این خیابان نام خود را از کلیسای سنگی سنت باربارا، بزرگ‌مهر، که در قرن شانزدهم ساخته شده، گرفته است. خیابان واروارکا در طول تاریخ خود نام‌های مختلفی داشته و شاهد رویدادهای مهمی مانند انقلاب اکتبر بوده است.

مناطق دیدنی شهر مسکو

عکس از: سایت Wikimedia

در طول خیابان واروارکا، معابد قدیمی بسیاری مانند کلیسای ماکسیم، بزرگ‌مقدس و کلیسای پنج‌گنبدی سنت جورج پیروز وجود دارد. این خیابان همچنین میزبان دادگاه قدیمی انگلیسی است که یکی از معدود ساختمان‌های سنگی حفظ‌شده از قرن شانزدهم در مسکو محسوب می‌شود. خیابان واروارکا با فضای جذاب و تاریخی خود، مکانی منحصر‌به‌فرد در مسکو به شمار می‌رود.

لوکیشن خیابان وارواکا روی گوگل مپ

– منطقه زاموسکوورچیه (Zamoskvorechye District)

منطقه زاموسکوورچیه یکی از مناطق ناحیه مرکزی اداری شهر فدرال مسکو، روسیه است. این منطقه نیمه شرقی ناحیه تاریخی زاموسکوره‌چیه را شامل می‌شود و جمعیتی بالغ بر ۵۵,۶۱۲ نفر دارد.

منطقه زاموسکوورچیه

عکس از: سایت Tsarvisit

این منطقه از خیابان‌های بالچوگ، بولشایا اوردینکا، کورووی وال و میتنایا عبور می‌کند و نیمه غربی ناحیه تاریخی زاموسکوره‌چیه و مناطق خیابان زاتسهپا و ایستگاه راه‌آهن پاولیتسکی را در بر می‌گیرد.

لوکیشن منطقه زاموسکوورچیه روی گوگل مپ

– کلیسای جامع اسماپشن (Dormition)

این کلیسا که همچنین به نام کلیسای اسماپشن شناخته می‌شود، یک کلیسای ارتدکس روسی است. این کلیسا در شمالی‌ترین نقطه میدان کلیساهای کرملین مسکو واقع شده و یکی از قدیمی‌ترین کلیساها در این مکان است که در سال ۱۳۲۶ ساخته شد.

مکان های دیدنی مسکو

عکس از: سایت Wikimedia

این کلیسا تحت فرمان پرنس بزرگ ایوان سوم بازسازی شد و از سال ۱۵۴۷ تا ۱۸۹۶، تاج‌گذاری‌های پادشاهان روسی در اینجا برگزار می‌شد. کلیسای اسماپشن به عنوان مکان دفن بسیاری از متروپولیتان‌های مسکو و پاتریارک‌های کلیسای ارتدکس روسی مورد استفاده قرار می‌گرفت و اکنون بخشی از موزه‌های کرملین مسکو است.

لوکیشن کلیسای جامع اسماپشن روی گوگل مپ

– صومعه نوفوسپاکی (Novospassky Monastery)

صومعه نوفوسپاکی یکی از صومعه‌های fortified در جنوب شرقی مسکو است که توسط کلیسای ارتدکس روسی ساخته شد و از جاهای دیدنی مسکو محسوب می‌شود. این صومعه در اوایل قرن چهاردهم در مکانی که اکنون صومعه دانیلوف قرار دارد، تأسیس شد. این صومعه در سال ۱۴۹۱ به کرانه چپ رودخانه مسکوا انتقال یافت.

مکان های دیدنی شهر مسکو

عکس از: سایت Tripfactory

این صومعه مورد حمایت بویارهای شریمیتوف و رومانوف قرار داشت و به عنوان مقبره خانوادگی آن‌ها خدمت می‌کرد. صومعه نووپسکی در برابر حملات مکرر تاتارهای کریمه در قرن شانزدهم مقاومت کرد.

آدرس: روسیه، ۱۰ مسکو، کرستیانسکایا پلوشچاد، شماره ۱۱۵۱۷۲

لوکیشن صومعه نوفوسپاکی روی گوگل مپ

– برج ناقوس ایوان مخوف (Ivan the Great Bell Tower)

برج ناقوس ایوان مخوف یک برج کلیسایی در داخل مجموعه کرملین مسکو است. با ارتفاع ۸۱ متر، این برج بلندترین سازه در کرملین به شمار می‌آید. این برج در سال ۱۵۰۸ در میدان کلیساها ساخته شد و به عنوان ناقوسخانه سه کلیسای ارتدکس روسی در نزدیکی آن عمل می‌کند.

برج ناقوس ایوان مخوف

عکس از: سایت Wikimedia

برج ناقوس ایوان بزرگ به عنوان بخشی از موزه‌های کرملین مسکو مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در مسکو است.

لوکیشن برج ناقوس ایوان مخوف روی گوگل مپ

– موزه تساریتسینو (Tsaritsyno Palace)

موزه تساریستینو یک موزه کاخ و منطقه پارک در جنوب مسکو و از جاهای دیدنی مسکو است که در سال ۱۷۷۵ به عنوان اقامتگاه تابستانی امپراتریس کاترین دوم تأسیس شد. با این وجود، ساخت این مجموعه ناتمام ماند و برای مدت طولانی به عنوان پارکی نیمه‌متروک با ویرانه‌های دیدنی شناخته می‌شد.

موزه های مسکو

عکس از: سایت Russiable

در دهه ۲۰۰۰، کاخ طبق طرح‌های اصلی بازسازی شد و امروزه به عنوان یک موزه و مکانی محبوب برای تفریح مسکوئی‌ها و گردشگران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آدرس: روسیه، مسکو، دولسکایا اولیتسا، شماره ۱۱۵۵۶۹

لوکیشن موزه تساریتسینو روی گوگل مپ

– موزه آرموری چمبر (Armoury Chamber)

موزه آرموری چمبر، یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های مسکو، در قلب کرملین مسکو واقع شده است. این موزه که در سال ۱۵۰۸ به عنوان زرادخانه سلطنتی تأسیس شد، به تولید، خرید و ذخیره سلاح‌ها، جواهرات و لوازم خانگی تزارها اختصاص داشت.

جاهای دیدنی مسکو

عکس از: سایت Expedia

این موزه، خانه برخی از بهترین صنعتگران، جواهرسازان و نقاشان آن دوران بود. با گذشت زمان، کارگاه‌های تصویرنگاری و نقاشی نیز به آن اضافه شدند و در نهایت در سال ۱۷۰۰، گنجینه‌های اتاق‌های طلایی و نقره‌ای تزارهای روسیه به آن افزوده شد.

موزه های مسکو

عکس از: سایت Russinfo

موزه آرموری چمبر گنجینه‌ای از تاریخ و هنر روسیه است که شامل مجموعه‌ای از سلاح‌ها، جواهرات و لوازم خانگی می‌شود. این موزه نه تنها تاریخ نظامی روسیه را به نمایش می‌گذارد، بلکه شاهدی بر مهارت و استعداد صنعتگران و هنرمندان آن دوران است.

لوکیشن موزه آرموری چمبر روی گوگل مپ

– موزه کیهان‌شناسی (Museum of Cosmonautics)

موزه یادبود کیهان‌نوردی  واقع در مسکو، گنجینه‌ای از اکتشافات فضایی است. این موزه مجموعه گسترده‌ای از نمایشگاه‌ها و مدل‌های مرتبط با فضا را در بر می‌گیرد. این موزه با حدود ۸۵۰۰۰ شی مختلف و ۳۰۰۰۰۰ بازدیدکننده سالانه، یکی از جاذبه‌های محبوب گردشگری است.

جاذبه های دیدنی مسکو

عکس از: سایت Rambler

موزه بر برنامه فضایی شوروی تمرکز دارد و شامل نمایشگاه‌هایی در مورد یوری گاگارین، نخستین انسان در فضا، مهندس موشکی سرگئی کوروکف، ماهواره اسپوتنیک و فضاپیمای سوئوز می‌شود.

پس از بازسازی در سال ۲۰۰۹، موزه بخش‌های جدیدی را به برنامه‌های فضایی جهانی اختصاص داد و نمایشگاه‌های تعاملی و مسیر پیاده‌روی بازسازی‌شده‌ای را معرفی کرد.

آدر: روسیه، ۱۱۱ مسکو، خیابان میرا، شماره ۱۲۹۲۲۳

لوکیشن موزه کیهان‌شناسی روی گوگل مپ

– موزه هنرهای چندرسانه‌ای (Multimedia Art Museum)

موزه هنرهای چندرسانه‌ای مسکو، یک موزه دولتی و از جاهای دیدنی مسکو است که به هنر معاصر مرتبط با فناوری‌های چندرسانه‌ای اختصاص دارد. این موزه در سال ۲۰۱۰ در محل خانه عکاسی مسکو افتتاح شد، اما ریشه‌های آن به سال ۱۹۹۶ و تأسیس خانه عکاسی مسکو بازمی‌گردد.

موزه هنرهای چندرسانه‌ای مسکو بخشی از یک مجتمع بزرگ‌تر است که شامل مدرسه عکاسی و چندرسانه‌ای الکساندر رودچنکو و آرشیوی با بیش از ۹۰۰۰۰ عکس می‌شود.

جاذبه های دیدنی شهر مسکو

عکس از: سایت Myguide

این موزه تاریخچه‌ای غنی از نمایشگاه‌ها و انتشارات دارد و در سال ۲۰۱۶، وب‌سایتی با عنوان تاریخ روسیه در عکس‌ها را راه‌اندازی کرد. این پروژه غیردولتی شامل آرشیوی آنلاین با بیش از ۱۰۰۰۰۰ تصویر و ۱۰۰ نمایشگاه مجازی است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله تاریخ، مد، معماری و زندگی روزمره را پوشش می‌دهد.

مردم می‌توانند عکس‌های خود را به اشتراک بگذارند و نمایشگاه‌های مجازی ایجاد کنند که آن را به منبع ارزشمندی برای مطالعه و قدردانی از هنر عکاسی تبدیل می‌کند.

آدرس: روسیه، ۱۶ مسکو، اولیتسا اوستوژنکا، شماره ۱۱۹۰۳۴

لوکیشن موزه هنرهای چندرسانه‌ای روی گوگل مپ

– موزه هنرهای خاوری (Museum of Oriental Art)

موزه دولتی هنرهای شرقی در مسکو، یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات فرهنگی در جهان برای حفظ، تحقیق و نمایش هنر شرقی و از جاهای دیدنی مسکو است. این موزه در ساختمانی تاریخی در مرکز مسکو واقع شده و مجموعه‌ای گسترده و متنوع از هنرهای آسیایی را در بر می‌گیرد.

جاذبه های دیدنی شهر مسکو

عکس از: سایت Orientmuseum

نمایشگاه‌های دائمی موزه شامل گالری‌هایی از هنرهای چینی، ژاپنی، کره‌ای، جنوب شرقی آسیا، قفقاز و آسیای میانه است. علاوه‌بر نمایشگاه‌های هنری، موزه برنامه‌های متنوعی را نیز برگزار می‌کند که شامل مراسم چای، یوگا، کلاس‌های آموزشی، سخنرانی‌ها، کنسرت‌های موسیقی و کنفرانس‌ها برای محققان و علاقه‌مندان به هنر شرقی می‌شود.

موزه های معروف مسکو

عکس از: سایت Homofaber

این موزه با مجموعه‌های باستان‌شناسی و هنرهای کاربردی خود، گنجینه‌ای ارزشمند از فرهنگ‌های مختلف شرقی را به نمایش می‌گذارد و درک عمیق‌تری از تنوع و زیبایی هنر این مناطق ارائه می‌دهد.

آدرس: روسیه، ۱۲А مسکو، بلوار نیکیتسکی، شماره ۱۱۹۰۱۹

لوکیشن موزه هنرهای خاوری روی گوگل مپ

– موزه پیروزی مسکو (Museum of the Great Patriotic War)

موزه جنگ ملی بزرگ که به نام موزه پیروزی نیز شناخته می‌شود از مناطق دیدنی مسکو بوده و روی کوهستان پکلونایا واقع شده است. طراحی این موزه توسط معمار آناتولی پلیانسکی انجام شده و ساخت آن از سال ۱۹۸۶ آغاز و در سال ۱۹۹۵ به روی عموم گشوده شد.

این موزه به نمایش و یادبود جبهه شرقی جنگ جهانی دوم که در روسیه جنگ ملی بزرگ نامیده می‌شود، اختصاص دارد.

موزه پیروزی مسکو

عکس از: سایت Tildacdn

موزه ۱۴,۱۴۳ متر مربع فضای نمایشگاهی دائمی و ۵,۵۰۰ متر مربع فضای اضافی برای نمایشگاه‌های موقت دارد. در نزدیکی ورودی موزه، سالن فرماندهان با شمشیر و سپر پیروزی و نیم‌تنه‌های برنزی دریافت‌کنندگان نشان پیروزی، بالاترین نشان نظامی شوروی، قرار دارد.

آدرس: روسیه، مسکو، پلوشچاد پوبدی، شماره ۱۲۱۱۷۰

لوکیشن موزه پیروزی مسکو روی گوگل مپ

– موزه باستان‌شناسی (Museum of Archeology)

موزه باستان‌شناسی در عمق هفت متری زیر مرکز تاریخی مسکو واقع شده و از جمله جاذبه‌های پنهان این شهر به شمار می‌رود. این موزه که در دهه ۱۹۹۰ محل حفاری‌های باستان‌شناسی مهمی بود، مجموعه‌ای گسترده از آثار باستانی را از دوره پارینه‌سنگی تا قرن نوزدهم به نمایش می‌گذارد و اطلاعاتی در مورد روش‌ها و پژوهش‌های باستان‌شناسی ارائه می‌دهد.

جاهای دیدنی مسکو

عکس از: سایت частныемузеи

ساختار منحصر‌به‌فرد موزه، به همراه نمایشگاه‌های گسترده به بازدیدکنندگان این احساس را می‌دهد که در دل کشفیات باستان‌شناسی مسکو حضور دارند و به جستجوی تاریخ این شهر می‌پردازند.

آدرس: روسیه، ۱A مسکو، میدان مانژ، شماره ۱۰۹۰۱۲

لوکیشن موزه باستان‌شناسی روی گوگل مپ

– موزه معماری شچوسف (Shchusev Museum of Architecture)

موزه شچوسف معماری، موزه ملی معماری روسیه است که در مسکو و در خیابان وزدویژنکا قرار دارد. این موزه در سال ۱۹۳۴ تأسیس شده و به نام معمار روسی و شوروی، الکسی شچوسف، نامگذاری شده است. مجموعه‌های موزه شامل بیش از ۸۰۰,۰۰۰ قلم اشیاء است و به عنوان مرکز تحقیقاتی برای مطالعه و ترویج میراث معماری و شهری نیز عمل می‌کند.

موزه معماری شچوسف

عکس از: سایت Arthive

موزه اولیه آکادمی معماری که در صومعه دونسکوی قرار داشت، در سال ۱۹۴۶ به مدیریت شچوسف به موزه شچوسف معماری تبدیل شد. شچوسف با استفاده از ارتباطاتش خانه تالیزین را برای موزه آزاد کرد و این موزه به پناهگاهی برای یهودیان بیکار تبدیل شد.

موزه های معروف مسکو

عکس از: سایت Wikimedia

در سال ۱۹۶۴، موزه‌های مختلف با هم ادغام شدند و موزه شچوسف معماری تأسیس شد. پس از اخراج موزه از صومعه در سال ۱۹۹۱ و مشکلات نگهداری، موزه در قرن بیست و یکم به مکان اصلی در خیابان وزدویژنکا منتقل شد و خانه ملنیکوف در سال ۲۰۱۸ به مجموعه آن اضافه شد.

آدرس: روسیه، ۵/۲۵ مسکو، خیابان وزدویژنکا، شماره ۱۱۹۰۱۹

لوکیشن موزه معماری شچوسف روی گوگل مپ

– کلیسای کاتولیک (Immaculate Conception)

کلیسای Immaculate Conception، واقع در مرکز مسکو، بزرگ‌ترین کلیسای کاتولیک در روسیه و یکی از سه کلیسای کاتولیک در این شهر است. ساخت این کلیسا که در ناحیه اداری مرکزی مسکو قرار دارد، از سال ۱۹۰۱ آغاز و در سال ۱۹۱۱ به پایان رسید.

کلیساهای معروف مسکو

عکس از: سایت Wikimedia

طراحی نئوگوتیک آن توسط معمار توماش بوهدانوویچ-دورزسکی انجام شده و تحت تأثیر کلیسای وستمینستر و کلیسای میلان قرار دارد. این کلیسا در ابتدا به عنوان کلیسای جامعه لهستانی‌های مسکو به بهره‌برداری رسید.

پس از انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ و تأسیس اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۲۲، کلیسا در سال ۱۹۳۸ بسته و به انبار و خوابگاه تبدیل شد. با فروپاشی کمونیسم در سال ۱۹۹۱، کلیسا در سال ۱۹۹۶ به وضعیت مذهبی خود بازگشت و در سال ۲۰۰۲ به کلیسای اصلی ارتقا یافت.

جاهای دیدنی مسکو

عکس از: سایت Wikimedia

پس از بازسازی گسترده، این کلیسا در سال ۲۰۰۵ دوباره تقدیس شد و اکنون به عنوان محل برگزاری مراسم مذهبی به زبان‌های مختلف و کنسرت‌های خیریه با موسیقی ارگ و کلیسا شناخته می‌شود. ارگ آن که سومین ارگ این کلیسا از زمان ساخت است، توسط کلیسای بازل اهدا شده و کلیسا به عنوان بنای میراثی در روسیه محافظت می‌شود.

آدرس: روسیه، ۲۷/۱۳ مسکو، مالایا گروزینسکایا اولیتسا، شماره ۱۲۳۵۵۷

لوکیشن کلیسای کاتولیک روی گوگل مپ

– خانه اپرای مسکو (Teatr Ermitazh)

باغ هرمیتاژ، یک تئاتر فضای باز و از مناطق دیدنی مسکو است که در سال ۱۸۹۲ تأسیس شد و بلافاصله با استقبال گسترده‌ای مواجه شد. این تئاتر میزبان هنرمندان مشهور، خوانندگان اپرا، ارکسترها و هنرمندان سیرک بود و همچنین برای اولین بار در روسیه، سینما را به نمایش گذاشت. تئاتر باغ هرمیتاژ هنرمندان و نویسندگان برجسته‌ای را جذب کرد و به مکانی نوآورانه و مشهور تبدیل شد.

خانه اپرای مسکو

عکس از: سایت Expresstorussia

در سال ۱۹۹۱، دولت مسکو ساختمان تئاتر را به تئاتر نوایا اپرا واگذار کرد و ساخت یک خانه اپرای مدرن آغاز شد. تئاتر جدید که در سال ۱۹۹۷ افتتاح شد، ظرفیت بیش از ۷۰۰ نفر دارد و با تجهیزات نورپردازی و ماشین‌آلات صحنه پیشرفته‌ای تجهیز شده است. این تئاتر همچنین لابی راحت، سالن‌های متعدد، استودیوهای مدرن ضبط صوتی و تصویری، کتابخانه و سایر امکانات را دارد.

آدرس: روسیه، ۳ مسکو، اولیتسا کارتنی ریاد، باغ هرمیتاژ، شماره ۱۲۷۰۰۶

لوکیشن خانه اپرای مسکو روی گوگل مپ

– گالری هنری نور (Ogni Moskvy)

ایده موزه چراغ‌های مسکو که موزه‌ای درباره تاریخ روشنایی شهری مسکو است، از دهه ۱۹۳۰ و از زمانی که چراغ‌های خیابانی قدیمی با مدل‌های جدید جایگزین شدند، مطرح شد. با این وجود، تلاش‌های اولیه برای ایجاد موزه با موانعی مواجه شد و مجموعه‌های اولیه چراغ‌ها از بین رفتند.

جاهای دیدنی مسکو

عکس از: سایت Russinfo

در نهایت، در سال ۲۰۰۴، کارکنان موزه، سازمانی غیردولتی با نام موزه چراغ‌های مسکو تأسیس کردند. این موزه به تاریخ روشنایی شهری مسکو از قرن هجدهم تا به امروز اختصاص دارد و مجموعه‌ای از وسایل روشنایی مختلف را به نمایش می‌گذارد.

جاهای دیدنی مسکو

عکس از: سایت частныемузеи

بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق نمایشگاه‌ها، برنامه‌های تعاملی و تورهای پیاده‌روی، با تاریخ روشنایی مسکو آشنا شوند. موزه همچنین امکاناتی در اختیار بازدیدکنندگان با نیازهای ویژه بصری و ناتوانی‌های ذهنی می‌دهد و عضو انجمن موزه‌های علمی و فنی IC OM است.

آدرس: روسیه، ۵-۳ مسکو، آرمیانسکی پرئولوک، شماره ۱۰۱۰۰۰

لوکیشن موزه چراغ‌های مسکو روی گوگل مپ

– موزه هنرهای مردمی مسکو (Museum of Decorative & Folk Art)

موزه هنرهای مردمی مسکو، مجموعه‌ای گسترده از آثار هنری و صنایع دستی را از سراسر روسیه و جمهوری‌های پیشین شوروی به نمایش می‌گذارد. این موزه بیش از ۴۰,۰۰۰ قطعه دارد که هنرها و فرهنگ‌های متنوعی را به نمایش می‌گذارد.

موزه هنرهای مردمی مسکو

عکس از: سایت Production

بازدیدکنندگان می‌توانند طیف وسیعی از آثار را مانند اسباب‌بازی‌های چوبی، عروسک‌های ماتریوشکا، ظروف لاکی خوک hloma، سبدهای بید سیبری، گلدوزی‌های شمالی و سرامیک‌های دیمکوفو مشاهده کنند. این موزه که از جاهای دیدنی شهر مسکو است، مجموعه‌ای قابل توجه از پاله‌خ، جعبه‌ها و سینی‌های لاکی سیاه دارد که با صحنه‌های داستان‌های پری روسی نقاشی شده‌اند.

جاهای دیدنی مسکو

عکس از: سایت Tripadvisor

این موزه آثار هنرمندان برجسته‌ای مانند ایوان گولیکوف و ایوان مارکیچف را به نمایش می‌گذارد که بنیان‌گذاران سبک پاله‌خ محسوب می‌شوند. علاوه‌بر این، چینی‌های معروف به چینی‌های تبلیغاتی با طرح‌های انقلابی نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

آدرس: روسیه، ۳ مسکو، دلگاتسکایا اولیتسا، شماره ۱۲۷۴۷۳

لوکیشن موزه هنرهای مردمی مسکو روی گوگل مپ

جاذبه‌های تفریحی مسکو

مسکو، پایتخت پرجنب‌ و جوش روسیه با ترکیبی از تاریخ غنی و زندگی مدرن، میزبان مجموعه‌ای از جاذبه‌های تفریحی است که هر بازدیدکننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. در این شهر، هر گوشه‌ای داستانی دارد و هر جاذبه‌ای، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی به گردشگران می‌دهد. در ادامه جاذبه‌های مهم تفریحی در مسکو را بررسی می‌کنیم.

– خیابان آربات (Arbat Street)

خیابان آربات یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های مسکو، به طول یک کیلومتر در مرکز تاریخی شهر واقع شده است. این خیابان از قرن ۱۵ میلادی وجود داشته و در گذشته مسیر تجاری و محل زندگی صنعتگران بوده است.

 خیابان آربات

عکس از: سایت Wikimedia

در قرن ۱۸، آربات به منطقه‌ای معتبر تبدیل شد و در قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰، محل سکونت اشراف، هنرمندان و دانشگاهیان بود. پس از آتش‌سوزی بزرگ ۱۸۱۲، آربات بازسازی شد. در دوره شوروی، مقامات دولتی در آن ساکن بودند. از سال ۲۰۱۶، این خیابان به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم مسکو با ساختمان‌های تاریخی و حضور هنرمندان تبدیل شده است.

لوکیشن خیابان آربات روی گوگل مپ

– پارک گورکی (Gorky Park)

پارک مرکزی فرهنگ و تفریح گورکی از جاذبه‌های دیدنی مسکو است و به افتخار ماکسیم گورکی نام‌گذاری شده و در سال ۲۰۱۸ نودمین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت. این پارک در سال ۲۰۱۱ تحت بازسازی گسترده‌ای قرار گرفت.

جاهای دیدنی شهر مسکو

عکس از: سایت Timesofindia

پس از این تغییرات، پارک گورکی به یکی از مدرن‌ترین پارک‌های جهان تبدیل شد. همچنین در این پارک یک پیست یخی بزرگ با بخش‌های مختلف برای کودکان و اسکیت در زمستان‌ها فعالیت می‌کند.

آدرس: روسیه، ۹ مسکو، کریمسکی وال، شماره ۱۱۹۰۴۹

لوکیشن پارک گورکی روی گوگل مپ

– باغ وحش مسکو (Moscow Zoo)

باغ‌ وحش مسکو بزرگ‌ترین باغ‌ وحش روسیه با مساحت ۲۱.۵ هکتار است که در سال ۲۰۰۸ در یک ساختمان تاریخی دو طبقه تأسیس شد. از سال ۲۰۱۵، این باغ‌وحش به موزه‌ای عمومی تبدیل شده و نمایشگاهی از تاریخ باغ‌ وحش و مجموعه‌ای از علوم طبیعی را به نمایش می‌گذارد. این باغ‌وحش همچنین به عنوان مرکز آموزشی ملی روسیه برای آموزش پرسنل و دامپزشکان فعالیت می‌کند.

 باغ وحش مسکو

عکس از: سایت Tripadvisor

آدرس: روسیه، ۱ مسکو، خیابان بولشایا گروزینسکایا، شماره ۱۲۳۲۴۲

لوکیشن باغ وحش مسکو روی گوگل مپ

– پارک الکساندر نوسکی (Alexander Garden)

پارک الکساندر نوسکی یکی از اولین پارک‌های عمومی و از مناطق دیدنی مسکو است که به طول ۸۶۵ متر در امتداد دیوار غربی کرملین قرار دارد و شامل سه بخش است. باغ بالایی میزبان آرامگاه سرباز گمنام با شعله جاودان است که به یاد سربازان کشته شده در جنگ بزرگ میهنی ساخته شده است.

پارک های مسکو

عکس از: سایت Pridnestrovie

همچنین غار مصنوعی و ابلیسکی از گرانیت فنلاندی در این بخش قرار دارد. باغ میانی با برج کوتافیا و ورودی متروی مسکو شناخته می‌شود و باغ پایینی که در سال ۱۸۲۳ طراحی شد به برج بوروییتسکایا منتهی می‌شود.

آدرس: روسیه، مسکو، شماره ۱۱۹۰۷۲

لوکیشن پارک الکساندر نوسکی روی گوگل مپ

– سیرک بزرگ مسکو (Moscow State Circus)

سیرک دولتی مسکو به دو سیرک معروف در مسکو یعنی سیرک نیکولین که به نمایش‌های حیوانات مشهور است و سیرک بولشوی که بیشتر بر نمایش‌های آکروباتیک و ترامپولین تمرکز دارد، اشاره می‌کند.

جاهای دیدنی مسکو

عکس از: سایت Tripadvisor

در دوران شوروی، سیرک‌های روسی به اوج خود رسیدند و با نمایش‌هایی مثل دلقک‌بازی، آکروباتیک و نمایش‌های حیوانات در جهان شناخته شدند. این سیرک‌ها، با تمرکز بر فرهنگ شرق اروپا، داستانی‌تر و رقص‌محورتر از سیرک‌های غربی بودند. این سبک روایتی اکنون در نمایش‌های معروفی مانند Cirque du Soleil نیز دیده می‌شود.

آدرس: روسیه، ۷ مسکو، شماره ۱۱۹۲۹۶

لوکیشن سیرک بزرگ مسکو روی گوگل مپ

– دلفیناریوم مسکو

دلفیناریوم مسکو یکی از جاذبه‌های اصلی پایتخت روسیه است که به خاطر نمایش‌های شگفت‌انگیز خود شهرت زیادی دارد. این مجموعه با دلفین‌های خود که در نمایش‌های مختلف ترفندهای جالب و سرگرم‌کننده‌ای نشان می‌دهند، موفق به جلب توجه و محبوبیت زیادی شده است.

دلفیناریوم مسکو

عکس از: سایت Dolphinproject

آدرس: روسیه، ۱ مسکو، خیابان بولشایا گروزینسکایا، شماره ۱۲۳۲۴۲

لوکیشن دلفیناریوم مسکو روی گوگل مپ

– پارک آبی مسکو (Akvapark Luzhniki)

پارک آبی مسکو از جاذبه‌های دیدنی مسکو و در محوطه مجموعه ورزشی لوژنیکی قرار دارد. این پارک آبی شش طبقه امکانات تفریحی متنوعی ارائه می‌دهد. طبقه اول شامل گالری خرید و به زودی شبیه‌ساز موج مصنوعی Surf Point است.

پارک آبی مسکو

عکس از: سایت Tripadvisor

طبقه دوم پارک آبی با ۹ جاذبه، استخرهای تفریحی و شهر آبی کودکان را شامل می‌شود. طبقه سوم به استخرهای ۲۵ متری و مجموعه حرارتی با حمام‌های تی rolian و مدیترانه‌ای اختصاص دارد و برای کودکان ساحل مصنوعی و اتاق نمک در نظر گرفته شده است.

جاهای دیدنی شهر موسکو روسیه

عکس از: سایت Luzhniki

طبقه چهارم به سرسره‌های آبی و طبقه پنجم به مرکز فیتنس کروکوس و آکادمی بوکس اختصاص دارد. این پارک با ۹ سرسره آبی، ۹ استخر تفریحی و مساحتی ۱۲,۱۰۰ متر مربعی، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های آبی سرپوشیده روسیه است و می‌تواند تا ۲,۰۰۰ بازدیدکننده را همزمان پذیرش کند.

لوکیشن پارک آبی مسکو روی گوگل مپ

مراکز خرید مسکو

مسکو با خیابان‌های تاریخی و معماری باشکوهش، به مرکز خرید و تفریحی پررونق تبدیل شده است. از مراکز خرید لوکس و مدرن گرفته تا بازارهای سنتی و شلوغ، هر گوشه از این شهر فرصتی برای خرید و سرگرمی به شما می‌دهد. در ادامه نگاهی به بهترین مراکز خرید مسکو در پایتخت روسیه می‌اندازیم.

– مرکز خرید جی‌یو‌ام (GUM)

مرکز خرید جی‌یو‌ام که به معنای فروشگاه اصلی و چندمنظوره است، یکی از مهم‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرهای سابق اتحاد شوروی به شمار می‌رود. در دوران شوروی، این فروشگاه‌ها به نام فروشگاه دولتی و چندمنظوره شناخته می‌شدند.

مراکز خرید موسکو

عکس از: سایت Introducingmoscow

مشهورترین GUM در برابر میدان سرخ و در منطقه کیتای-گورود مسکو واقع شده و به‌عنوان یک مرکز خرید بزرگ فعالیت می‌کند. این ساختمان که پیش از دهه ۱۹۲۰ به نام ردیف‌های تجاری بالایی شناخته می‌شد، در دوران شوروی به‌عنوان فروشگاه دولتی عمل می‌کرد. از سال ۲۰۲۱، GUM شامل بیش از ۱۰۰ برند مختلف و کافه‌ها و رستوران‌های زیادی در داخل مرکز خرید است.

– مرکز خرید اوکانتی راید (Okhotny Ryad mall)

مرکز خرید اوکانتی راید یکی از بزرگ‌ترین و پرترددترین مراکز خرید مسکو است. این مرکز علاوه‌بر ارائه انواع محصولات از برندهای معتبر پوشاک، کفش و لوازم آرایشی، شامل کافه‌ها و رستوران‌های مختلف نیز است.

جاهای دیدنی مسکو

عکس از: سایت Tripadvisor

– مرکز خرید ایزمیالوو (Izmailo shopping center)

مرکز خرید ایزمیالوو که درون دیوارهای کرملین ایزمایلوو واقع شده، شبیه به یک قلعه افسانه‌ای روسی است. این بازار بزرگ با غرفه‌های منظم، حس یک بازار محلی واقعی را به شما می‌دهد.

عروسک‌های دست‌ساز ماتروشکا در اینجا فروخته می‌شوند. همچنین می‌توانید در این بازار خزهای روسی، یادگاری‌های شوروی، جواهرات کهربایی، جعبه‌های لاکی، ست‌های شطرنج چوبی، لباس‌های سنتی روسی و غذاهای خیابانی را پیدا کنید.

مرکز خرید ایزمیالوو

عکس از: سایت Tripadvisor

– مرکز خرید ماننایا پلوشاد (Mannaya Plushad shopping center)

این مرکز در قلب مسکو و نزدیک به میدان سرخ واقع شده است که به شما این امکان را می‌دهد تا در حین خرید، از پیاده‌روی در کنار کاخ کرملین و کلیسای سنت باسیل لذت ببرید.

مراکز خرید شهر موسکو

عکس از: سایت Tildacdn

این مرکز خرید سه طبقه با معماری خاص خود، برندهای معروف داخلی و خارجی را ارائه می‌دهد. با این حال، مواد غذایی ندارد، اما یک سوپرمارکت در همان خیابان واقع شده است. این مرکز خرید به ویژه برای جوانان و توریست‌ها مناسب است و بسیاری از فروشندگان آن به زبان انگلیسی مسلط هستند که خرید را برای بازدیدکنندگان خارجی آسان‌تر می‌کند.

– مرکز خرید متروپلیس (Metropolis Mall)

مرکز خرید متروپلیس که در ژانویه ۲۰۰۹ افتتاح شد، یکی از بزرگ‌ترین و جدیدترین مراکز خرید مسکو است و با مساحت ۲۴۱,۰۰۰ متر مربع، بیش از ۲۰۰ فروشگاه دارد. این مرکز شامل هایپرمارکت Karusel، فروشگاه‌های الکترونیکی M Video و برندهای معروفی مانند مارکس و اسپنسر، H&M و زارا می‌شود.

مرکز خرید متروپلیس

عکس از: سایت Wikimedia

علاوه‌بر فروشگاه‌ها، متروپلیس سینمایی با ۱۲ سالن، باشگاه بولینگ و ۲۲ کافه و رستوران دارد. همچنین شامل خدمات دیگر مانند بانک، خودپرداز، آژانس مسافرتی، داروخانه و خشک‌شویی است. این مرکز مجهز به سیستم‌های امنیتی و ضدحریق مدرن بوده و پارکینگ بزرگ زیرزمینی و چند طبقه با ظرفیت حدود ۳۰۰۰ خودرو نیز دارد.

– خیابان تورسکایا (Tverskaya Street)

خیابان تورسکایا که بین سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۹۰ به نام خیابان گورکی شناخته می‌شد، یکی از اصلی‌ترین خیابان‌های شعاعی مسکو است. این خیابان از میدان مرکزی مانژ در جهت شمال‌غربی به سمت سن پترزبورگ امتداد دارد و در نهایت به جاده حلقه باغ (Garden Ring) می‌رسد.

جاهای دیدنی موسکو

عکس از: سایت Wikimedia

این خیابان نام خود را به منطقه تورسکوی (Tverskoy District) داده و به عنوان یکی از محورهای اصلی مسکو، به خیابان‌های دیگری مانند خیابان اول تورسکایا-یامسکایا و بزرگراه لنینگرادسکی متصل می‌شود.

– مرکز خرید اوروپسکی (Evropeysky shopping mall)

مرکز خرید اوروپسکی یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مراکز خرید مسکو است که در هشت طبقه و با مساحت حدود ۱۸۰,۰۰۰ متر مربع ساخته شده و این مرکز در موقعیت مرکزی واقع شده و نزدیک به کاخ سفید روسیه، خیابان آربات و پارک پیروزی است.

مراکز خرید خوب در شهر مسکو

عکس از: سایت Wikimedia

این مرکز خرید با بیش از ۴۰۰ فروشگاه، میزبان برندهای معروف است و طراحی داخلی آن شامل پنج آتریوم به نام پایتخت‌های اروپایی می‌شود. علاوه‌بر خرید، امکانات تفریحی زیادی مانند سینما با ۹ سالن و یک سینمای سه‌بعدی، پیست اسکیت سرپوشیده و مرکز سرگرمی کودکان نیز ارائه می‌دهد.

این مرکز همچنین سوپرمارکت ۲۴ ساعته، خدمات زیبایی، پارکینگ با ۱۲۰۰ جای پارک و دسترسی آسان به ایستگاه متروی کیفسکایا دارد.

– مرکز خرید آویا پارک (Aviapark Shopping Mall)

مرکز خرید آویا پارک که در نوامبر ۲۰۱۴ افتتاح شد، بزرگ‌ترین مرکز خرید اروپا با مساحت کل ۳۹۰,۰۰۰ متر مربع و ۲۳۰,۰۰۰ متر مربع فضای اجاره‌ای است.

مرکز خرید آویا پارک مسکو

عکس از: سایت Wikimedia

این مرکز شش‌طبقه در منطقه خودروسکوی مسکو واقع شده و شامل بیش از ۵۰۰ فروشگاه و یک آکواریوم چهارطبقه به ارتفاع ۲۲.۳۱ متر است که به عنوان بلندترین آکواریوم استوانه‌ای جهان توسط گینس ثبت شده و دسترسی به این مرکز خرید از طریق مترو امکان‌پذیر است و تا ایستگاه متروی سی‌اس‌کا تنها چند دقیقه پیاده‌روی فاصله دارد.

– بلوار پتروفکا (Petrovsky Boulevard)

بولوار پتروفسکی یکی از بولوارهای مهم مسکو است که از میدان دروازه‌های پتروفکی آغاز شده و به میدان ترابنایا ختم می‌شود. این بولوار بخشی از حلقه بولوارهاست و اتصال بین بولوار استراستنووی و بولوار روزدستونسکی را تکمیل می‌کند.

مکان های گردشگری مسکو

عکس از: سایت Wikimedia

نام این بولوار به خاطر صومعه ویسکو-پتروفسکی است و در این منطقه هنوز تعداد قابل توجهی از ساختمان‌های قرن نوزدهمی باقی مانده، هرچند که در حال کاهش است.

– منطقه کیتای گورود (Kitay-gorod)

منطقه کیتای گورود که در قرن‌های ۱۶ و ۱۷ به نام پوساد بزرگ شناخته می‌شد، ناحیه‌ای فرهنگی و تاریخی در مرکز مسکو است. این منطقه با دیوارهای دفاعی قدیمی، خیابان‌های باریک و ساختار فشرده شهری مشخص می‌شود.

منطقه کیتای گورود

عکس از: سایت Osttravelvita

منطقه کیتای گورود از کرملین و میدان سرخ جدا است اما به عنوان یک منطقه مستقل شناخته نمی‌شود، چون در آن رأی‌گیری و انتخابات شهری برگزار نمی‌شود. از سال ۲۰۰۳، این ناحیه بخشی از منطقه تورسکوی و تحت مدیریت منطقه مرکزی اداری است.

– فروشگاه زنجیره‌ای تی‌اس‌یو‌ام (TsUM)

فروشگاه زنجیره‌ای تی‌اس‌یو‌ام، بزرگ‌ترین فروشگاه چندمنظوره مرکزی مسکو، در یک ساختمان تاریخی به سبک گوتیک احیاء شده در خیابان پتروکا و میدان تئاتر قرار دارد و بخشی از گروه Mercury است.

فروشگاه های موسکو مناسب خرید

عکس از: سایت Google maps

این فروشگاه لوکس که در سال ۲۰۰۷ بازسازی شده، با عرضه بیش از ۱۰۰۰ برند لباس، عطر و جواهرات، به بزرگ‌ترین فروشگاه مد در شرق اروپا تبدیل شده است. TsUM همچنین رستوران ‘TsUM Globus Gourmet’، اتاق سیگار، کافه و بار شامپاین دارد و به خاطر همکاری با طراحان معروف و برگزاری رویدادهای مد مشهور است.

خدمات اضافی مانند خرید VIP، مشاوره استایلیست، خدمات زیبایی و سخنرانی‌های هنری نیز به مشتریان ارائه می‌شود.

دیدنی های مسکو

عکس از: سایت Google maps

– مرکز خرید اوچان (Auchan shopping mall)

در سال ۲۰۰۲، فروشگاه‌های اوچان در روسیه شروع به فعالیت کردند و از آن زمان چندین نوع فروشگاه مختلف را معرفی کرده‌اند. این گروه به نیازهای مشتریان توجه کرده و پروژه‌هایی مثل مراکز باغبانی Auchan Sad، خدمات تلفن همراه A-Mobile، فروش آنلاین از سال ۲۰۱۰، و فروشگاه شراب Château Chanau را راه‌اندازی کرده‌اند.

جاهای دیدنی شهر مسکو

عکس از: سایت Metropolis-group

همچنین با زنجیره سوپرمارکت‌های تخفیفی خود به عرضه محصولات ضروری می‌پردازند. مرکز خرید اوچان شامل ۴۷ فروشگاه، ۱۷ رستوران، خدمات خشکشویی، آژانس مسافرتی، بانک‌ها و صرافی می‌شود.

– خیابان کوزنتسکی موست (Kuznetsky Most)

خیابان کوزنتسکی موست خیابانی در مرکز مسکو است که از خیابان بولشایا دمیتروکا تا خیابان لوبیانکا ادامه پیدا می‌کند. نام این خیابان به معنای پل آهنگر است و به پل قرن هجدهم که روی رودخانه نگلی‌نایا ساخته شده و همچنین به کارگاه‌های آهنگری و محل سکونت کارگران آن‌ها اشاره دارد.

جاهای دیدنی مسکو

عکس از: سایت Wikimedia

این خیابان تحت مدیریت ناحیه توارسکوی (در غرب) و ناحیه می‌شانسکی (در شرق) است و از جاهای دیدنی مسکو محسوب می‌شود.

توصیه‌های علی بابا برای تجربه سفری خاطره‌انگیز به مسکو

مسکو، پایتخت روسیه، شهری پرجنب و جوش با جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی است که توانسته مسافران زیادی را به خود جذب کند. اگر قصد سفر به این شهر پر از جاذبه‌ را دارید، توصیه‌های زیر، تجربه سفر شما را لذت‌بخش‌تر می‌کند:

  • لباس‌های مناسب فصل: اگر در زمستان به مسکو سفر می‌کنید، حتماً لباس‌های گرم و ضدآب مانند کاپشن، شال و کلاه همراه داشته باشید. در بهار و پاییز نیز بهتر است لباس‌های لایه‌لایه بپوشید.
  • کفش‌های راحت: مسکو شهری بزرگ است و برای بازدید از جاهای مختلف باید زیاد پیاده‌روی کنید، بنابراین کفش‌های راحت و مناسب پیاده‌روی را فراموش نکنید.
دیدنی های مسکو

عکس از: سایت Wikimedia

  • گردش در خیابان‌ها: خیابان‌های مسکو با فروشگاه‌های متنوع و هنرمندان خیابانی، مکانی عالی برای خرید سوغاتی و لذت‌بردن از فضای هنری مسکو هستند.
  • آمادگی برای تفاوت‌های فرهنگی: روس‌ها ممکن است در ابتدا سرد به نظر برسند، اما با احترام‌گذاشتن به فرهنگشان، می‌توانید تجربه‌ای خوب و دلپذیر از ارتباط با مردم محلی داشته باشید.
  • استفاده از مترو: مترو مسکو یکی از زیباترین و کارآمدترین سیستم‌های حمل‌ و نقل عمومی در جهان است. علاوه‌بر این، بیشتر مکان‌های دیدنی مسکو به راحتی از طریق مترو قابل دسترسی هستند.
  • یادگیری چند عبارت روسی: اگرچه بسیاری از مردم مسکو به زبان انگلیسی مسلط هستند، یادگیری چند عبارت ساده روسی می‌تواند به شما در برقراری ارتباط کمک کند.

اگر قصد دارید در مدت زمان سفر خود تمام جاذبه‌های دیدنی مسکو را ببینید، بهتر است قبل از سفر برنامه‌ریزی کنید. همچنین می‌توانید در تورهای راهنما ثبت‌نام کنید و بیشتر با این شهر آشنا شوید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.