دریاچه شهیون

دریاچه شهیون خوزستان؛ طبیعتی بکر از پیوستن خشکی و آب

تفریحات آبی در قلب خوزستان

احتمالا شما هم وقتی نام خوزستان را می‌شنوید، فقط نخلستان‌های خرما و دریای جنوب در ذهن‌تان نقش می‌بندد. اما باید بگوییم طبیعت زیبای جنوب ایران تنها‌ به این دو جاذبه خلاصه نمی‌شود. در این مطلب از مجله گردشگری علی بابا قرار است از دریاچه شهیون دزفول، یکی از زیبایی‌های سبز و زیبای خوزستان برایتان رونمایی کنیم.

دریاچه شهیون یا دریاچه سد دز، یکی از ناب‌ترین جاهای دیدنی خوزستان است که در قلب شهرستان دزفول جا خوش کرده است. وقتی به دریاچه نزدیک می‌شوید، نخستین چیزی که به چشمتان می‌خورد، تصویر آبی آنجاست که در آغوش کوه‌ها و دشت‌های سرسبز اطرافش خودنمایی می‌کند. هوای تازه و بوی خاک مرطوب همراه با صدای پرندگان، نوید یک سفر فراموش‌نشدنی را به شما می‌دهد.

دریاچه شهیون کجاست؟
دریاچه شهیون در استان خوزستان، شمال غربی شهر دزفول و نزدیکی روستای پامنار قرار دارد.
بهترین زمان بازدید از دریاچه شهیون چه موقعی است؟
فصل‌های بهار و پاییز، بهترین زمان برای بازدید از دریاچه سد دز است.
دریاچه شهیون چه امکانات رفاهی و تفریحی دارد؟
کمپ پامنار، مجتمع گردشگری و قایق‌سواری، ماهیگیری در فصل‌های مجاز، روستاگردی و پیاده‌روی در طبیعت، دره‌نوردی و کمپینگ از تفریح‌های دریاچه شهیون دزفول است.
آیا شنا و ماهیگیری در دریاچه شهیون مجاز است؟
خیر. شنا در این دریاچه به طور کلی ممنوع است و ماهیگیری نیز در فصل‌های مجاز با گرفتن مجوز از سازمان حفاظت از محیط‌زیست مجاز است.

مشخصات دریاچه شهیون

دریاچه شهیون یا دریاچه سد دز از آن دسته مکان‌هایی است که حضور در آنجا، حسی از شگفتی و احترام به طبیعت را در دل شما زنده می‌کند.

تصور کنید در راه رسیدن به این دریاچه بکر و آرامش‌بخش هستید؛ جاده‌ای که شما را به سوی دریاچه هدایت می‌کند، پر از پیچ‌وخم‌های کویری و سبز است که درختان بومی منطقه، آن را همچون پالت رنگی بهاری، آراسته‌اند.

دریاچه شهیون

عکس از: سایت Irna

اطراف دریاچه، جایی است که زندگی با آرامش خود را نشان می‌دهد. قایق‌های کوچک روی سطح آب که به آرامی حرکت می‌کنند، جزیره‌های کوچک و سبزی که همچون لکه‌های زمرد در میان آب نمایان شده‌اند، همگی نویدبخش یک تجربه عمیق از دل طبیعت هستند. درختان کهن‌سال با شاخه‌های پر از برگ، همچون سایبانی طبیعی شما را از گرمای آفتاب محافظت می‌کنند و نسیمی ملایم که از سطح دریاچه برمی‌خیزد، لطافتی دلنشین را به همراه می‌آورد.

دریاچه سد دز

عکس از: سایت Irna

این دریاچه که به واسطه ساخت سد دز در منطقه‌ای با طبیعتی منحصربه‌فرد ایجاد شده، همچون یک نگین در دل طبیعت می‌درخشد. این سد با ارتفاع ۲۰۳ متر، به‌عنوان بلندترین سد خاورمیانه و ششمین سد بلند دنیا شناخته می‌شود و همین امر باعث پدید آمدن دریاچه شهیون ملایر در آن منطقه شده است.

این دریاچه که آب آن از رودخانه دز سرچشمه می‌گیرد و از ارتفاعات اراک و الیگودرز تامین می‌شود، به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل شده و با نام تالاب شهیون هم شناخته می‌شود.

دریاچه شهیون مریوان

عکس از: سایت Irna

در داخل دریاچه، چندین جزیره کوچک و بزرگ شکل گرفته که رویشان را انبوهی از درختان کنار و بادام کوهی پر کرده است. جزیره بزرگ وسط دریاچه ۶۰ هزار مترمربع وسعت دارد و به‌خاطر پوشش گیاهی کلخنگ، بادام کوهی و کنار یکی از زیباترین مناظر و جاهای دیدنی دزفول را ساخته و مشهور شده است.

تالاب شهیون

عکس از: سایت Irna

اگر اهل دره‌نوردی باشید، دریاچه شهیون خوزستان حتما برای شما جذاب خواهد بود. منطقه اطراف دریاچه شامل بخش‌های شمالی و جنوبی است. در بخش جنوبی دره‌های پرعمق و زیبایی قرار دارد که با قلوه‌سنگ‌ها و ماسه‌ها پوشیده شده‌اند و بخش شمالی هم از مارن‌های سرخ و لایه‌های ماسه‌سنگ تشکیل شده است.

دریاچه شهیون کجاست؟

دریاچه سد دز در استان خوزستان، شمال غربی شهر دزفول، پشت کوه‌های شاداب و تنگوان در کنار روستای پامنار دزفول قرار دارد. به محض ورود به منطقه، ابتدا کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده شهیون توجه شما را جلب می‌کنند و سپس در دل این کوه‌ها، دریاچه‌ای پهناور و درخشان نمایان می‌شود که از دل طبیعت برآمده است.

دریاچه شهیون کجاست؟

عکس از: سایت Balad

این دریاچه به دلیل نزدیکی به روستاهای زیبا و تاریخی مانند پامنار، گاومیر و لیموچ، مقصدی مناسب برای علاقه‌مندان به طبیعت و فرهنگ محلی محسوب می‌شود. این روستاها با داشتن معماری سنتی و محیطی بکر، تجربه‌ای متفاوت از بودن در روستا را برای شما فراهم می‌کنند.

لوکیشن دریاچه شهیون روی گوگل مپ

بهترین مسیر دسترسی به دریاچه شهیون

برای رسیدن به دریاچه شهیون از تهران چند مسیر مختلف پیش رو دارید. شما می‌توانید از مسیر آزادراه خرم‌آباد – اندیمشک به سمت خوزستان حرکت کنید و پس از حدود ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه رانندگی به مقصد برسید.

اگر از مسیر آزادراه خلیج فارس به سمت خرم آباد هم حرکت کنید، تقریبا با همین زمان‌بندی به دریاچه شهیون خوزستان می‌رسید.

فاصله تهران تا دریاچه شهیون

عکس از: سایت Irna

مسیر سوم آزادراه تهران – کرج به سمت اراک و خرم‌آباد است که ترافیک کمتری دارد؛ اما طولانی‌تر بوده و حدود ۹ ساعت در راه هستید.

زمانی که به دزفول رسیدید، باید به سمت شهیون حرکت کنید و تا رسیدن به جاده انحرافی دریاچه مسیر را ادامه دهید. این جاده تا نزدیک دریاچه، آسفالت است و در کنار دریاچه هم یک پارکینگ مناسب برای گردشگران آماده شده است تا بتوانند ادامه مسیر را با خیالی راحت بروند.

مسیر دریاچه سد دز

عکس از: سایت Irna

اگر اهل طبیعت‌گردی و پیاده‌روی هستید، می‌توانید مسیرهای زیبای اطراف دریاچه را پیمایش کنید و با حدود یک ساعت پیاده‌روی به فضایی سرسبز و پوشیده از درخت نخل برسید و از مناظر فوق‌العاده آن لذت ببرید.

فاصله تهران تا دریاچه شهیون

فاصله تهران تا دریاچه شهیون دزفول در مسیرهای مختلف حدود ۶۸۰ تا ۷۵۰ کیلومتر است.

فاصله تهران تا دریاچه شهیون دزفول

عکس از: سایت Irna

فاصله دزفول تا دریاچه شهیون

از دزفول تا دریاچه شهیون حدود ۴۸ کیلومتر فاصله دارید و با یک ساعت رانندگی به آنجا می‌رسید.

بهترین زمان بازدید از دریاچه شهیون

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه شهیون، فصل‌های بهار و پاییز است. در این فصل‌ها، آب‌وهوای منطقه معتدل و دلپذیر است و طبیعت اطراف دریاچه سرسبز و زیبا می‌شود. در تابستان به دلیل گرمای شدید خوزستان، سفر به این منطقه را چندان توصیه نمی‌کنیم. همچنین، در ایام نوروز دریاچه بسیار پرمسافر و شلوغ‌تر است و هزینه‌های سفرتان را بیشتر می‌کند.

بهترین زمان بازدید از دریاچه شهیون

عکس از: سایت Irna

چرا شنا در دریاچه شهیون ممنوع است؟

وقتی پای دریاچه وسط باشد، حتما فکر آب‌تنی روحتان را نوازش می‌کند؛ اما باید به شما هشدار بدهیم که شناکردن در دریاچه شهیون ممنوع است و خطرات جانی به همراه دارد. همانطور که گفتیم این دریاچه به خاطر وجود سد دز ساخته شده، همین موضوع باعث می‌شود که عمق زیادی داشته باشد.

ممنوعیت شنا در دریاچه سد دز

عکس از: سایت Irna

همچنین در کناره‌ها و نزدیکی دیوار سد هم به دلیل وجود توربین‌ها، مکندگی قوی‌ای در عمق آب جریان دارد که ممکن است باعث غرق شدن شما شود؛ بنابراین بهتر است به‌جای شنا، قایق‌سواری را امتحان کنید و از بودن در آب لذت ببرید.

دلیل نام‌گذاری دریاچه شهیون

نام دریاچه شهیون را از نام روستایی که در نزدیکی آن قرار دارد، گرفته‌اند. البته این دریاچه با نام تالاب شهیون و دریاچه سد دز هم شناخته می‌شود. دلیل نام‌گذاری آن به دریاچه سد دز هم کاملا مشخص بوده و به نام سد بازمی‌گردد.

دریاچه شهیون خوزستان

عکس از: سایت Irna

جاهای دیدنی اطراف دریاچه شهیون

در اطراف دریاچه شهیون دزفول می‌توانید جاذبه‌های دیگری هم پیدا کنید که در سفرتان از آن‌ها بازدید کنید.

– روستای پامنار

اطراف دریاچه شهیون پر از روستاهای زیبا و بکری است که هر یک جاذبه‌های خاص خود را دارند. روستای پامنار، یکی از معروف‌ترین و نزدیک‌ترین روستاها به دریاچه شهیون است. این روستا با خانه‌های کاهگلی و مردم مهمان‌نوازش، شما را به سفری در دل تاریخ و فرهنگ بومی منطقه می‌برد.

روستای پامنار

عکس از: سایت Google maps

شما می‌توانید با حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی یا کمتر از ۵ دقیقه سواری، خودتان را از این روستای دیدنی به دریاچه برسانید.

– دره ارواح

دره ارواح یکی از اسرارآمیزترین جاهای دیدنی دزفول است که در نزدیکی دریاچه شهیون قرار دارد. این دره با نام‌های «کول خرسان»، «کول خرسون» یا «اشکفت زرده» هم شناخته می‌شود و در فاصله ۲۵ کیلومتری دزفول و در نزدیکی روستای بیشه بزان قرار گرفته است.

دره ارواح

عکس از: سایت Wikimedia

این دره آب‌وهوای بسیار خنکی دارد به همین دلیل در تابستان مقصد بسیاری از دره‌نوردها است. متاسفانه این دره تاکنون جان بسیاری از گردشگران را گرفته است؛ برای همین توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌عنوان بدون راهنمای محلی گردشگری و تجهیزات مناسب به آنجا نروید.

تالاب شهیون تا دره ارواح حدود ۱۶ کیلومتر فاصله دارد و با ۳۰ دقیقه رانندگی به این مقصد رازآلود می‌رسید.

– آبشار شوی

آبشار شِوی از جاهای دیدنی خوزستان است که در مرز این استان با استان ایلام قرار دارد. این آبشار بزرگ با صدای خروشان آب و محیط سرسبز اطرافش، یکی از مقصدهای محبوب طبیعت‌گردان به شمار می‌رود. فاصله این آبشار تا دریاچه شهیون ۷۵ کیلومتر است.

آبشار شوی

عکس از: سایت Irna

– قلعه شاداب دزفول

قلعه شاداب دزفول، یکی از جاذبه‌های تاریخی این منطقه است که با دیوارهای سنگی و برج‌های بلند، بازدیدکنندگان را به یاد دوران باستان می‌اندازد. این قلعه در ارتفاعی بالاتر از دریاچه قرار دارد و با ۱۰ کیلومتر طول و ۴ کیلومتر عرض یکی از طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین قلعه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود.

قلعه شاداب دزفول

عکس از: سایت Wklcdn

قلعه شاداب در فاصله یک کیلومتری دریاچه شهیون قرار گرفته و با کمتر از ۵ دقیقه رانندگی یا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی به آنجا می‌رسید.

امکانات تفریحی دریاچه شهیون

با سفر به دریاچه شهیون خوزستان، تفریح‌های زیادی را می‌توانید تجربه کنید. همه لذت‌های سفرتان به این مکان بکر بستگی به این دارد که شما اهل چه چیز باشید؛ طبیعت، آب، دره یا نخلستان.

به‌طورکلی قایق‌سواری یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها در این منطقه است. تصور کنید که روی سطح آرام و زلال دریاچه، با قایقی کوچک حرکت می‌کنید و نسیمی ملایم صورت شما را نوازش می‌دهد. همچنین جزیره‌های کوچک و پراکنده‌ای که در سطح دریاچه قرار دارند، مقصد مناسبی برای توقف و استراحت کوتاه در میان آب هستند.

قایق سواری در دریاچه سد دز

عکس از: سایت Irna

– کمپینگ

اگر به کمپینگ علاقه‌مند هستید، اطراف دریاچه شهیون مکان‌های مناسبی برای برپایی چادر و شب‌مانی وجود دارد. تماشای ستارگان در شب و شنیدن صدای سکوت آرام‌بخش طبیعت، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شما خواهد داشت. فقط کافی است که تجهیزات کافی به همراه داشته باشید و از شرایط جوی مطمئن شوید تا سفری دلچسب را تجربه کنید.

کمپینگ

عکس از: سایت Irna

– عکاسی

برای دوستداران عکاسی، این دریاچه در حکم بهشت است. کافی است کمی ذوق داشته باشید و از فرصت‌های طلایی استفاده کنید تا از طلوع تا غروب آفتاب، مناظر خیره‌کننده‌ای از کوه‌ها، آب و آسمان را به تصویر بکشید. اینجا مکانی است که هر زاویه‌ای از آن می‌تواند سوژه‌ای برای عکاسی حرفه‌ای یا حتی عکس‌های ساده و یادگاری باشد.

– طبیعت‌گردی

سفر به دریاچه شهیون را می‌توان مساوی با سفر به دل طبیعت جنوب دانست که مکانش بکر و از هر گوشه‌اش یک شگفتی جدید بیرون زده است. پیاده‌روی در روستاهای اطراف دریاچه، بازدید از نخلستان‌های زیبا، جزیره‌گردی در میانه‌های دریاچه و بازدید از دره‌های اطرافش می‌تواند این سفر به شکل ویژه‌ای در خاطر شما ماندگار کند.

تالاب شهیون

عکس از: سایت Irna

– ماهی‌گیری

آب دریاچه دز شیرین است، به همین دلیل زیستگاه گونه‌های مختلف آبزیان که بومی منطقه هستند، محسوب می‌شود. همین موضوع باعث شده تا هرگونه ماهیگیری در نیمه‌های اسفند تا اردیبهشت‌ماه (فصل ممنوعه) در این دریاچه ممنوع باشد. در سایر فصل‌ها هم با گرفتن اجازه و مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست می‌شود در آنجا ماهیگیری کرد.

تالاب شهیون

عکس از: سایت Irna

امکانات رفاهی دریاچه شهیون

در نزدیکی این دریاچه یک پارکینگ برای ماشین‌ها در نظر گرفته شده است تا گردشگران بتوانند با خیال راحت ماشین‌ خود را در آنجا پارک کنند و به تفریحشان بپردازند. همچنین سرویس بهداشتی، محل مخصوص کمپینگ، پیست قایق‌سواری و گردشگری پامنار هم در نزدیکی دریاچه است.

امکانات دریاچه شهیون دزفول

عکس از: سایت Irna

البته در محدوده سد نمی‌توان فروشگاه‌های مجهزی پیدا کرد و اگر می‌خواهید در آنجا کمپ بزنید بهتر است خوراکی و وسایل لازم را از روستاهای اطراف تهیه کنید. قایق‌رانی، اسکی، پیاده‌روی، روستاگردی و دره‌نوردی از تفریحات این منطقه به شمار می‌رود.

اقامت در دریاچه شهیون

با توجه به اینکه سبک سفر شما چیست، می‌توانید از گزینه‌های مختلفی برای اقامت در دریاچه شهیون استفاده کنید. اما بهتر است در آن منطقه به دنبال هتل ۵ ستاره نباشید، چون در آن طبیعت دست‌نخورده، از این ساخت‌وسازهای چندلایه خبری نیست.

اقامت در دریاچه شهیون

عکس از: سایت Irna

به جای آن می‌توانید لذت استراحت در خانه‌های روستایی یا اقامتگاه‌های بومگردی و سنتی یا چادرزدن را تجربه کنید.

کمپینگ و شب‌مانی حوالی دریاچه شهیون

اطراف دریاچه فضایی مناسب برای کمپینگ و شب‌مانی در دل طبیعت دارد. البته برای این نوع اقامت، به تجهیزات کمپینگ مانند چادر، کیسه خواب، و وسایل گرمایشی نیاز دارید تا شب‌های خنک اطراف دریاچه را راحت سپری کنید.

کمپینگ دریاچه شهیون خوزستان

عکس از: سایت Irna

اقامتگاه‌های بومگردی روستای پامنار

در نزدیکی دریاچه و در روستاهای اطرافش، اقامتگاه‌های بومگردی متفاوتی فعالیت می‌کنند. برای مثال اقامتگاه بومگردی خانه پامنار، اقامتگاه بومگردی گشتاسب و اقامتگاه بوم‌گردی شهیون گزینه‌های مناسبی برای اقامت هستند که تجربه‌ای محلی و متفاوت از زندگی روستایی را به شما ارائه می‌دهند.

اقامتگاه بومگردی دریاچه شهیون

عکس از: سایت Irna

توصیه‌هایی برای سفر به‌یادماندنی در دریاچه شهیون

برای اینکه تجربه‌ای به‌یادماندنی از سفر به دریاچه شهیون داشته باشید، این چند نکته مهم را در نظر بگیرید:

  • بهار و پاییز بهترین فصل‌ها برای بازدید از دریاچه هستند، وقتی که آب‌وهوا معتدل است و طبیعت در زیباترین حالت خود قرار دارد.
  • شنا در دریاچه شهیون ممنوع است. می‌توانید از دیگر تفریحات جذاب دریاچه مانند قایق‌سواری و اسکی لذت ببرید.
دریاچه شهیون

عکس از: سایت Google maps

  • به قوانین محلی، به‌ویژه در زمینه حفاظت از محیط‌زیست و ممنوعیت ماهیگیری در فصول مشخص (اسفند تا اردیبهشت) احترام بگذارید. در سایر فصل‌ها هم فقط با داشتن مجوز می‌توانید ماهیگیری کنید.
  • حتما زباله‌های خود را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را در طبیعت رها نکنید.
  • دره‌های اطراف دریاچه شهیون می‌تواند خطر جانی برای شما داشته باشید؛ پس بدون حضور راهنما و تجهیزات لازم به آنجا نروید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.