روستای الیت

روستای الیت مازندران؛ روستایی به چشم‌انداز سوئیس

آغوش طبیعت برای استراحت چند روزه

در دامنه‌های البرز مرکزی و در استان سرسبز مازندران، نگین سبزی وجود دارد که بازدید و اقامت در آن، تجدید قوایی برای هر گردشگر خواهد بود.

فرقی ندارد که از شلوغی تهران به روستای الیت می‌روید یا قصد دارید شبی را در آرامش بگذرانید یا حتی می‌خواهید با دوستان خود اوقات خوشی را داشته باشید، روستای الیت که از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی چالوس است، بهترین انتخاب شما خواهد بود.

طبیعت و مناظر این بهشت گم شده، دست کمی از عکس‌های مکان‌های سر سبز دنیا ندارد و با این سفر قرار است شگفت‌زده شوید. پس با مجله گردشگری علی بابا همراه باشید تا بیشتر با روستای الیت چالوس آشنا شوید.

روستای الیت کجاست؟
روستای الیت در استان مازندران و بین چالوس و مرزن‌آباد واقع شده است.
بهترین زمان بازدید از روستای الیت چه موقعی است؟
بهترین فصل بازدید از روستا فصل تابستان است.
فاصله تهران تا روستای الیت چقدر است؟
روستای الیت در فاصله دو ساعته از تهران قرار دارد. این مسیر حدود ۱۲۰ کیلومتر است.
روستای الیت چه امکانات رفاهی و تفریحی دارد؟
از امکانات رفاهی می‌توان به رستوران‌های محلی، پمپ بنزین، مراکز درمانی و از امکانات تفریحی نیز به کوه‌نوردی، آبشارها، چشمه‌های طبیعی و جنگل‌ها اشاره کرد.
در بازدید از روستای الیت کجا اقامت کنیم؟
شما می‌توانید در خانه‌های روستایی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و ویلاهای اطراف اقامت کنید. البته که کمپینگ نیز در این منطقه ممکن است.

مشخصات روستای الیت

روستای الیت چالوس، روستای کوهستانی و خوش‌آب‌وهوا در نزدیکی مرزن‌آباد است. تا چشم کار می‌کند در این روستا پر از گل، جنگل‌های سرسبز و طبیعت بکر است. به دلیلی مجاورت این روستا با کوهستان، هوای منطقه قالبا سرد و معتدل است.

روستای الیت

عکس از: سایت Wikiloc

این روستا که خانه چشمه‌های طبیعی آب است، خاک حاصلخیزی دارد. دامداری، کشاورزی، باغداری و البته مناظر و طبیعت بی‌نظیر روستا و اطراف آن، هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

این روستا طبق آمار در سال ۱۳۸۵ تنها ۱۰۰ نفر جمعیت داشته که شامل ۲۵ خانوار می‌شدند؛ اما در طی ده سال این عدد به ۲۵۰ نفر و ۸۳ خانوار افزایش پیدا کرده است. این افزایش را می‌توانیم به دلیل حضور گردشگران و سیر صعودی چرخش مالی آن بدانیم.

روستای الیت چالوس

عکس از: سایت Pinterest

روستای الیت که خانه قوم طبری است، نام خود را نیز از این زبان دارد. الیت به زبان طبری به معنای جایگاه عقاب است. احتمالا دلیل انتخاب این نام این است که روستای الیت چالوس در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا و در مجاورت کوه‌هایی چون علم کوه قرار دارد.

روستای الیت کجاست؟

روستای الیت بین شهر چالوس و مرزن آباد قرار دارد. این روستا در کنار روستاهای دلیر و درماکوتی واقع شده است.

لوکیشن روستای الیت روی گوگل‌مپ

روستای الیت کجاست؟

عکس از: سایت Wikiloc

بهترین مسیر دسترسی به روستای الیت

اگر قصد دارید از تهران به این روستای دیدنی سفر کنید، بهترین مسیر دسترسی به روستای الیت، جاده تهران-چالوس است؛ از سیاه بیشه عبور کنید، بعد از رستوران همسفر و قبل از مرزن‌آباد، از فرعی سمت راست جاده خارج شوید.

در ابتدا برای چند متری جاده خاکی است؛ اما در ادامه مسیر را در جاده آسفالت ادامه خواهید داد. این مسیر هم برای انواع اتوبوس، میدل و ‌سواری مناسب است.

فاصله تهران تا روستای الیت

از تهران به روستای الیت چیزی حدود ۱۱۹ کیلومتر فاصله است و شما باید تقریبا ۲ ساعت رانندگی کنید.

فاصله تهران تا روستای الیت

عکس از: سایت Wikiloc

فاصله چالوس تا روستای الیت

از شهر زیبای چالوس تا روستای الیت نیز ۶۷ کیلومتر راه است. برای رفتن به الیت از چالوس باید حدود یک ساعت و نیم رانندگی کنید.

تاریخچه روستای الیت

اطلاعات دقیقی درمورد دوره تاریخی این روستا در دسترس نیز اما موضوعی که روشن است این است که وقتی در الیت قدم می‌زنید، روی لایه‌هایی از تاریخ که تا دوره اشکانیان به اثبات رسیده است، را می‌روید.

تاریخچه روستای الیت شمال

عکس از: سایت Wikiloc

سند این ادعا، پایه‌های برج و بارو، خندق‌ها، بناها و خرابه‌هایی است که قدمت باستانی دارند. البته که در این منطقه آثاری مربوط به دوران نوسنگی نیز پیدا شده است.

روستای الیت چالوس

عکس از: سایت Wikiloc

در این روستا تپه‌ها و غارهای باستانی وجود دارد که نشانه‌هایی مبنی بر سکونت انسان‌ها دارند. علاوه‌بر این‌ها معماری برخی از خانه‌های الیت، سابقه و تاریخ این روستا را به سال‌های دور می‌برد. با توجه به آثار تاریخی این منطقه می‌توان حدس که روستای الیت چالوس در مسیر تجارت و داد و ستد بوده است و اقوام مختلفی در آن زندگی می‌کردند.

بهترین زمان بازدید از روستای الیت

انتخاب بهترین زمان سفر به روستای الیت، بیشتر به سلیقه شما بستگی دارد؛ اما از آنجایی که این روستا در منطقه کوهستانی قرار دارد، بهترین زمان بازدید، فصل تابستان است.

بهترین فصل رفتن به روستای الیت

عکس از: سایت Wikiloc

در پاییز نیز تمام طبیعت بکر و دیدنی، به رنگ‌های گرم پاییزی درمی‌آیند و مناظر بی‌نظیری را رقم می‌زنند. فصل پاییز صرف‌نظر از سرما، بهترین فصل برای عکاسان طبیعت است.

در انتهای زمستان نیز ساکنان روستا به استقبال بهار می‌روند و چوپانان با نوروزخوانی، نوید روزهای بهاری را می‌دهند. این زمان نیز برای گردشگران، تجربه ناب و بی‌نظیری خواهد بود.

دیدنی‌های روستای الیت چالوس

روستای الیت، در بین جنگل‌ها، مزارع، چشمه‌های طبیعی و رودخانه‌ها محاصره شده است. هرکدام از این موارد به تنهایی جذاب هستند. با این حال این روستا، میزبان تمام این میراث طبیعی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

– دره الیت

در الیت یکی از مشهورترین و سخت‌ترین دره‌های ایران است. این دره که بهشت کوه‌نوردان باتجربه و حرفه‌ای است. برای دره نوردی و عبور از دره الیت به تجهیزات حرفه‌ای و تجربه بالا نیاز دارید.

روستای الیت چالوس

عکس از: سایت Wikiloc

– رودخانه الیت

در جنوب این روستا، رودخانه الیت وجود دارد. رودخانه الیت در بیشتر روزهای سال مملو از آب خنک است و اهالی در فصل تابستان در این رودخانه، آبتنی می‌کنند. از ویژگی‌هایی بازر این رودخانه می‌توان به تمیزی و زلالی آب اشاره کرد.

رودخانه الیت

عکس از: سایت Istockphoto

– چشمه‌ها و آبشارهای الیت

چشمه‌های آب طبیعی و آبشارهای روستای الیت، از دیگر جاذبه‌های مهم این روستا هستند. چشمه‌های پر آب این روستا که به باور عموم مردم خواص درمانی دارد، از معروف‌ترین جاهای دیدنی الیت است.

از معروف‌ترین این چشمه‌ها می‌توان به چتی چشم، قلقل چشم و اسپه اشاره کرد.

روستای الیت مازندران

عکس از: سایت Wikiloc

از طرفی نیز آبشار طبیعی در فصل‌های ابتدایی سال، جلوه‌ای رویایی به روستا می‌دهند. گته نیمچال و نفت چاک از معروف‌ترین آبشارهای روستای الیت به حساب می‌آیند.

– زیارتگاه‌های الیت

زیارتگاه‌های روستای الیت به نام‌های حضرت احمدرضا و حضرت زینب رضا، از جمله مهم‌ترین مکان‌ها تاریخی و دیدنی این روستا هستند. در کنار بعد معنوی این بناها، دیوار نوشته‌ها و کتیبه‌های این زیارتگاه‌ها به سابقه و قدمت روستا اشاره دارد.

روستای الیت

عکس از: سایت Wikiloc

– جنگل‌های الیت

این منطقه مملو از جنگل‌های بکر است که از ابتدای جاده آغاز می‌شوند. در بین تمامی آن‌ها می‌توان به جنگل ایسان، جنگل داماد گوند، جنگل اسکی نو، جنگل گزنه، جنگل شرون دارا و جنگل راش گوند اشاره کرد.

جنگل های الیت

عکس از: سایت Facebook

جاهای دیدنی اطراف روستای الیت

– روستای دلیر

روستای دلیر نیز مانند روستای الیت، یک منطقه تاریخی است. دلیر نیز کوهستانی و بسیار سرسبز است. در کنار طبیعت بکر و خنک، می‌توان به استخر آب‌گرم روستا اشاره کرد که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. از روستای دلیر تا الیت تنها ۲ کیلومتر فاصله است و شما با ۳۰ دقیقه پیاده‌روی به آنجا می‌رسید.

روستای دلیر

عکس از: سایت Google maps

– دهکده مازیچال

دهکده مازیچال در فاصله دو ساعته از روستای الیت قرار دارد. مازیچال نیز به دلیل ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا، آب‌وهوای مطبوعی دارد و مقصد بسیاری از گردشگران است. این دهکده در بیشتر از روزها از ابر پوشیده شده است.

مازیچال

عکس از: سایت Hamshahrionline

امکانات تفریحی روستای الیت

روستای الیت، طبیعت بکری دارد. در این روستا در مدت اقامت خود می‌توانید به عکاسی از طبیعت، طبیعت‌گردی، غارنوردی، کوه‌نوردی، آبتنی و ماهیگیری در رودخانه‌ها بپردازید.

روستای الیت با توجه به موقعیت و ظرفیتی که دارد، بهترین گزینه برای سفرهایی به قصد رفع خستگی و استراحت در آرامش است.

امکانات روستای الیت

عکس از: سایت Wikiloc

امکانات رفاهی روستای الیت

شما در روستای الیت می‌تواند وعده‌های غذایی خود را از مردم محلی خریداری کنید. خوب است بدانید که در نزدیکی روستا نه تنها مرکز درمانی و خانه بهداشت که پمپ بنزین هم وجود دارد. برای خرید مایحتاج خود نیز نیازی به ترک روستا ندارید. در الیت یک سوپر مارکت کوچک محلی وجود دارد.

روستای الیت چالوس

عکس از: سایت Wikiloc

زبان و فرهنگ مردم روستای الیت

از آنجایی که روستای الیت در استان مازندران قرار دارد، مردم این روستا نیز به زبان مازنی صحبت می‌کنند. فرهنگ مردم شباهت زیادی به سایر بخش‌های این استان دارد.

اغلب مردم الیت دامدار و کشاورز هستند. برخی نیز به باغداری مشغول‌اند. باغ‌های سیب این روستا شهرت بسیاری دارد.

دهکده الیت

عکس از: سایت Wikiloc

خوب است بدانیم از آن‌جایی که این روستا، قدمت و تاریخ غنی‌ای دارد، جز معدود روستاهایی در استان مازندران است که یک ماه مانده به عید، مراسم نوروزخوانی را با شور و هیجان برگزار می‌کنند.

سوغاتی روستای الیت

شما می‌توانید از این روستای دیدنی برای خانواده و دوستان خود، محصولات لبنی، عسل، گیاهان دارویی، صنایع دستی چوبی و فرش و قالیچه به سوغات ببرید.

روستای الیت مازندران

عکس از: سایت Wikiloc

اقامت در روستای الیت

برای اقامت در این روستا می‌توانید کمپ کنید. طبیعت بکر این منطقه، موقعیت مناسبی برای افرادی است که تجهیزات کافی و مناسب برای کمپ دارند. در غیر این صورت می‌توانید خانه‌های روستایی را از اهالی اجاره کرده  و اقامت کنید.

روستای الیت

عکس از: سایت Wikiloc

در داخل روستا اقامتگاه بوم‌گردی یا ویلاهای مجهزی برای اجاره وجود ندارد و نیاز است که کمی از روستا فاصله بگیرید؛ برای مثال می‌توانید به دلیر بروید و در یکی از بوم‌گردی‌های کلسکا یا میرکا اقامت داشته باشید. روستای دلیر تا الیت ۵ دقیقه رانندگی فاصله دارد.

توصیه‌هایی برای سفر به‌یادماندنی در روستای الیت

  • اگر قصد کمپ کردن در طبیعت الیت را دارید، با تجهیزات سفر کنید.
  • سکوت منطقه را با آلودگی صوتی و صدای بلند خراب نکنید.
  • کوله سبک یک‌روزه به همراه داشته باشید.
  • یک دست لباس اضافه داشته باشید.
  • بدون تجربه و تجهیزات به غارنوردی، دره‌نوردی و کوهنوردی نروید.
  • در آخر نیز این طبیعت بکر را پاکیزه نگه‌دارید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.