جاهای دیدنی عربستان

جاهای دیدنی عربستان؛ ماجراجویی در فرهنگ، تاریخ و طبیعت

اسم عربستان در ذهن همه ما، با خانه خدا، مکه و مدینه گره خورده است. دیگر نهایتا با آمدن اسم عربستان به یاد کویر، خورشید و شن‌های طلایی بیفتیم. اما این‌بار می‌خواهیم در مجله گردشگری علی بابا برایتان تعریف کنیم که عربستان فقط در مکان‌های مذهبی و معنوی خلاصه نمی‌شود.

در این مطلب به شهرهای مختلف عربستان سفر می‌کنیم و لیستی بلندبالا از اسم جاهای دیدنی عربستان را یک‌به‌یک بررسی می‌کنیم؛ از جاذبه‌های طبیعی و سواحل حیرت‌انگیز تا مکان‌های تاریخی و بازارهای درجه یک.

البته فکر نکنید که در این مطلب به مکان‌های مذهبی سر نمی‌زنیم؛ اتفاقا به مسجدهای معروف و مکان‌های معنوی عربستان هم گریزی می‌زنیم. در واقع عربستان القابی مثل سرزمین وحی، سرزمین حرمین شریفین و مهد اسلام را به دوش می‌کشد و همه این‌ها به خاطر این است که دین اسلام از این سرزمین آغاز شده است. بنابراین این لیست بدون جاذبه‌های مذهبی کامل نمی‌شود.

عربستان کجاست؟
کشور عربستان سعودی در منطقه استراتژیک خاورمیانه و هم‌مرز با خلیج فارس و دریای سرخ است.
بهترین گزینه‌های طبیعت‌گردی در عربستان کدام است؟
مسیر قرنیز دمام، خلیج هاف مون، جزیره المرجان، ساحل النخیل، کوه‌های جبل‌الاخضر و پارک ملی عسیر بهترین گزینه‌های طبیعت گردی در عربستان هستند.
بهترین مرکز خرید در عربستان کجاست؟
بازار دیره ریاض، مرکز خرید الجبیل، بازار مدینه و مرکز خرید الرشید از بهترین مراکز خرید در عربستان هستند.
معروف‌ترین جاذبه طبیعی عربستان کدام است؟
ساحل هاف مون، ساحل العقیر، کوه‌های ‌جبل‌القاره، کوه احد، واحه الاحساء و بیابان ربع‌الخالی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی عربستان هستند.
بهترین جاهای تاریخی و دیدنی عربستان کدام است؟
مسجدالنبی، موزه مدینه، مداین صالح، مسجد شجره، مسجد قبا، مسجدالحرام و کعبه بهترین جاهای تاریخی و دیدنی عربستان هستند.

جاهای دیدنی عربستان در شهر دمام

– مسیر قرنیز دمام (کورنیش الدمام)

مسیر قرنیز دمام خطی ساحلی است با چشم‌انداز دریا و امکانات متعدد که بسیار محبوب است. این مسیر از ساحل عزیزه تا جزیره تاروت ادامه دارد و کل مسیر با فضای سبز پوشیده شده است.

دیدنی های عربستان

عکس از: سایت Britannica

در مسیر قرنیز دمام زمین بازی کودکان و دکه‌های غذافروشی زیادی وجود دارد که برای وقت‌گذرانی خانوادگی عالی است. پیاده‌روی در مسیر قرنیز دمام برایتان خاطره‌انگیز می‌شود، به ویژه اگر طرفدار تماشای غروب آفتاب بر فراز دریا باشید. آرامش و حس خوب این لحظه هرگز از خاطرتان پاک نمی‌شود.

آدرس: عربستان سعودی، الدمام، الکورنیش

لوکیشن مسیر قرنیز دمام روی گوگل مپ

مسیر قرنیز دمام

عکس از: سایت Ootlah

– جزیره المرجان

جزیره المرجان یکی دیگر از مناطق دیدنی عربستان در شهر دمام است که به طور مصنوعی ساخته شده است و از بهترین ساحل‌های عربستان محسوب می‌شود. جزیره المرجان یکی از بهترین مکان‌های برای گذراندن تعطیلات بین خانواده‌های عربستانی و گردشگران است.

جاهای دیدنی شهر عربستان

عکس از: سایت Wikimedia

محل‌های اقامتی بزرگ در کنار فضای سبز کم‌نظیر و امکانات تفریحی متعدد، جزیره المرجان را به یکی از مقاصد گردشگری در عربستان تبدیل کرده است. شما در این جزیره می‌توانید قایق‌سواری و ماهیگیری کنید، تفریحات آبی داشته باشید، پیک‌نیک‌های به‌یادماندنی برگزار کنید و کودک عزیزتان را در زمین‌ بازی مخصوص کودکان تماشا کنید.

جزیره المرجان

عکس از: سایت Eyeofriyadh

از تورهای قایق‌سواری برای تماشای جزیره هم غافل نشوید که منظره جزیره بسیار تماشایی و جذاب است.

آدرس: عربستان سعودی، شهر دمام، جزیره المرجان

لوکیشن جزیره المرجان روی گوگل مپ

– دهکده میراث فرهنگی دمام (القریه الشعبیه بالدمام)

در سفر خود به شهر دمام، سری بزنید به دهکده میراث فرهنگی تا با تاریخچه و فرهنگ این شهر بیشتر آشنا شوید. این دهکده از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که یکی از هیجان‌انگیزترین آن، بخش آشنایی با غذاهای سنتی سعودی است.

 دهکده میراث فرهنگی دمام

عکس از: سایت Rehlat

در بخش‌های دیگر مصنوعات، عتیقه‌جات و اشیای تاریخی قرار دارد و شما فرصت آشنایی با زندگی‌های قدیمی در شهرهایی مثل عسیر، جزان، طائف، البهاء، حجاز و نجد را خواهید داشت. همچنین برای یادگاری می‌توانید در استودیو دهکده با لباس‌های سنتی عکس بگیرید و از بازار سنتی سوغاتی و یادگاری بخرید.

مکان های دیدنی عربستان

عکس از: سایت Wafyapp

منظره کافه و رستوران این دهکده، آب‌های فیروزه‌ای خلیج فارس است که می‌تواند تجربه‌ای به‌یادماندنی را برایتان رقم بزند.

آدرس: عربستان سعودی، دمام، ساحل آش الغربی، پیاده‌رو کورنیش

لوکیشن دهکده میراث فرهنگی دمام روی گوگل مپ

جاذبه های دیدنی عربستان

عکس از: سایت Wafyapp

دیدنی های عربستان در شهر الجبیل

– ساحل النخیل

ساحل النخیل از مکان های دیدنی عربستان در شهر الجبیل است که برای یک تعطیلات همه‌چیز‌تمام، انتخاب مناسبی است. این ساحل زیبا به سه بخش تقسیم می‌شود: فضای سبز با درختان نخل، بخش ورزشی و ساحل.

بخش اول، پوشیده از درختان نخل، به ساحل نخلی معروف است. بخش دوم، بخش موردعلاقه ورزشکاران به ویژه والیبالیست‌ها و بسکتبالیست‌ها است؛ چرا که زمین‌های بازی حرفه‌ای محاصره شده با درختان نخل دارد.

ساحل النخیل

عکس از: سایت Advanceinfotech

بخش آخر هم به خود ساحل می‌رسد و برای استراحت و دور شدن از دغدغه‌های زندگی، مکانی فوق‌العاده است. در این بخش سایه‌بان‌های بزرگی در کنار درختان نخل، از شما در برابر آفتاب سوزان عربستان محافظت می‌کند.

آدرس: عربستان سعودی، شهر الجبیل،ساحل النخیل

لوکیشن ساحل النخیل روی گوگل مپ

– تفرجگاه بندری الفناتیر (کورنیش الفناتیر)

اگر طرفدار تفریحات ساحلی، آب‌های خلیج فارس و غروب آفتاب هستید، در تفرجگاه بندری الفناتیر به شما خوش می‌گذرد. این اسکله محیطی آرام‌بخش و زیبا به همراه مناظر شگفت‌انگیز غروب و طلوع آفتاب دارد.

تفرجگاه بندری الفناتیر

عکس از: سایت almosaferoon

ماهیگیری، غواصی، اسکی روی آب بخشی از فعالیت‌هایی است که می‌توانید در این اسکله تجربه کنید. تفرجگاه بندری الفناتیر برای کودکان امکاناتی مثل زمین مخصوص و وسایل بازی دارد. در کنار این امکانات، رستوران و غرفه‌های فروش نوشیدنی و تنقلات را هم اضافه کنید. به دلیل همین امکانات تمام و کمال است که می‌گوییم الفناتیر برای تفریحات خانوادگی بسیار مناسب است.

مناطق دیدنی عربستان

عکس از: سایت almosaferoon

این ساحل مدرن دایره‌ای‌شکل، مسیرهای سرسبز و پوشیده از درخت هم برای پیاده‌روی و دویدن دارد. تصور کنید در حال پیاده‌روی در یک مسیر خلوت با منظره غروب خورشید هستید و صدای آب روحتان را نوازش می‌کند. تصورش هم زیباست، نه؟

آدرس: عربستان سعودی، الجبیل، خیابان الشاطئ

لوکیشن تفرجگاه بندری الفناتیر روی گوگل مپ

 جاذبه های عربستان در شهر ابها

– کوه‌های جبل‌الاخضر

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی عربستان که کمتر به آن توجه شده، کوه‌های جبل‌الاخضر در شهر ابها است. البته این جاذبه را با کوه‌های جبل‌الاخضر عمان اشتباه نگیرید. این جاذبه طبیعی که کمتر به آن پرداخته می‌شود، در ارتفاعی حدود ۲ هزار متری در ناحیه جنوبی شهر قرار دارد.

کوه های جبل الاخضر

عکس از: سایت CNN

کوه‌های جبل‌الاخضر با چشم‌انداز و طبیعت بسیار زیبا دل شما را می‌برد و می‌توانید احساس آرامش را در این ارتفاعات تجربه کنید. در نقطه بالایی این کوه، کافه‌ای هم قرار دارد که می‌توانید در حین تماشای مناظر، از نوشیدنی‌تان لذت ببرید.

آدرس: عربستان سعودی، منطقه عسیر، شهر ابها، کوه‌های جبل‌الاخضر

لوکیشن کوه‌های جبل‌الاخضر روی گوگل مپ

– پارک ملی عسیر (منتزه عسیر الوطنی)

پارک ملی عسیر در منطقه ابها و استان عسیر عربستان از سواحل دریای سرخ تا کوه‌ها ادامه دارد و شامل مناطق دریایی و خشکی است. در مساحت ۶۴۹۱ کیلومترمربعی این پارک بیش از ۳۰۰ گونه گیاه نادر و وحشی زندگی می‌کنند.

 پارک ملی عسیر

عکس از: سایت Tripadvisor

در امتداد ساحل، درختان حرا و دشت ساحلی این پارک را با پوشش گیاهی بیابانی کم می‌بینید. کوهپایه‌های غربی محل زیست جنگل‌های اقاقیا و درختچه‌های خار هستند. پوشش گیاهی این منطقه کم، اما بسیار نادر است و برخی از گیاهان بومی منطقه را می‌توانید از نزدیک ببینید.

جاهای دیدنی شهر عربستان

عکس از: سایت Google maps

جالب است بدانید کوه سودا، بلندترین کوه عربستان، در پارک ملی عسیر قرار دارد. طراوت و تازگی این پارک باعث شده در تابستان‌های گرم عربستان همچنان خنک باشد و از گردشگران زیادی میزبانی کند.

 آدرس: عربستان سعودی، منطقه عسیر، پارک ملی عسیر

لوکیشن پارک ملی عسیر روی گوگل مپ

دیدنی های عربستان

عکس از: سایت Google maps

 جاهای دیدنی عربستان در شهر الخُبَر

– ساحل هاف مون (شاطئ نصف القمر)

ساحل زیبای هاف مون در شهر خلیجی الخبر قرار دارد و به شما فرصت می‌دهد تا در آب‌های خلیج فارس آب‌تنی کنید. البته که ساحل هاف مون ساحلی خصوصی متعلق به شرکت پتروشیمی آرامکو است.

 ساحل هاف مون

عکس از: سایت Tripadvisor

این خلیج زیبا با قدمت ۸۰ ساله خود، هر ساله میزبان تعداد زیادی از مردم به ویژه کارمندان این شرکت و خانواده‌هایشان بوده است. با امکانات تفریحی متعدد، هاف مون به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری خانوادگی در عربستان تبدیل شده است.

ساحل های تفریحی عربستان

عکس از: سایت Ootlah

در ساحل هاف مون می‌توانید قایقرانی و ماهیگیری کنید، از پارک‌های آبی لذت ببرید، غواصی یاد بگیرید و خلاصه کلی خاطره زیبا و به‌یادماندنی بسازید. شهربازی شاهزاده محمد، شهر ساحلی ملک فهد، استراحتگاه پالم بیچ، دهکده هاف مون و روستای الخلیج مکارم از جاذبه‌های تفریحی این خلیج هستند.

آدرس: عربستان سعودی، نزدیک شهر الخبر و الظهران، منطقه شرقی عربستان

 لوکیشن ساحل هاف مون روی گوگل مپ

– منطقه الخبر

منطقه الخبر یکی از جذاب‌ترین مناطق دیدنی عربستان است که در امتداد ساحل خلیج هاف مون قرار دارد. این تفرجگاه ساحلی تا شهر دمام ادامه دارد و انواع فعالیت‌ها و امکانات مختلفی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.

الکورنیش الخبر

عکس از: سایت Wafyapp

مسیر پیاده‌روی زیبا، با چشم‌انداز آب‌های نیلگون خلیج فارس بسیار رویایی است. مسیری که با درختان و فضای سبز، زیباتر هم شده و مکانی مناسب برای پیک‌نیک‌های خانوادگی است. زمین‌های بازی و پیست دوچرخه‌سواری را هم به لیست جذابیت‌های این منطقه اضافه کنید.

این منطقه یک جزیره کوچک با برجی سه‌طبقه در وسط هم دارد که بسیار دیدنی است. کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های متعدد در مکان‌های سرپوشیده و در فضای بیرونی و مراکز خرید از دیگر امکانات منطقه الخبر است.

جاهای دیدنی عربستان

عکس از: سایت Wafyapp

در رستوران‌های این منطقه می‌توانید طعم لذیذ غذاهای سعودی و حتی غذاهای بین‌المللی را بچشید. در طبقه آخر برج الخبر هم رستورانی قرار دارد که می‌توانید هنگام صرف غذا از منظره دریا و شهر لذت ببرید.

آدرس: عربستان سعودی، الخبر، جاده کورنیش

لوکیشن منطقه الخبر روی گوگل مپ

– مرکز خرید الرشید (الراشد مول)

مرکز خرید الرشید در شهر الخبر عربستان قرار دارد. معماری این مرکز خرید زیبا، بسیار هوشمندانه و در راستای تعریف جدیدی از عربستان است؛ عربستانی که در عین مدرنیته به ارزش‌های فرهنگی و تاریخی خودش احترام می‌گذارد.

مراکز خرید عربستان

عکس از: سایت Tourism-ar

به همین خاطر مرکز خرید الرشید در عین مدرن بودن، ریشه‌های فرهنگ عربستان را به نمایش می‌گذارد و در تزیینات خود از آن استفاده می‌کند. جدا از معماری هوشمندانه و زیبا، یک بازار کامل است که می‌توانید یک روز کامل را در آن بگذارند.

جاذبه های دیدنی عربستان

عکس از: سایت Tourism-ar

شما می‌توانید در مرکز خرید الرشید خرید کنید، در رستوران‌های پاساژ غذا بخورید، در سینما فیلم ببینید، در شهربازی سرپوشیده بازی کنید و کودکتان را به سرزمین بازی مخصوص کودکان ببرید. خلاصه که هر فعالیت تفریحی که بخواهید در این مرکز خرید پیدا می‌شود.

آدرس: عربستان سعودی، الخبر، خیابان فراس بن الندور

لوکیشن مرکز خرید الرشید روی گوگل مپ

 جاذبه های عربستان در شهر حفوف

– ساحل العقیر (شاطئ العقیر)

ساحل العقیر از قطب‌های اقتصادی مهم عربستان و یک بندر زیبا در ۷۰ کیلومتری حفوف در الاحساء است که با آب‌های زلال و نیلگون توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

اگر می‌خواهید روزی آرام را در کنار آب‌های فیروزه‌ای خلیج فارس بگذرانید و از زیبایی مناظر لذت ببرید، ساحل العقیر انتظارات شما را برآورده می‌کند. همچنین اگر به دنبال تفریح و خوش‌گذرانی هستید، ساحل العقیر با ورزش‌‌ها و تفریحات آبی مثل قایقرانی و جت اسکی از شما استقبال می‌کند.

سواحل عربستان

عکس از: سایت Alriyadh

همچنین بنایی مانند کولوسئوم رم ایتالیا دارد که بسیار زیبا و دیدنی است و به صورت هلالی ساحل را احاطه کرده است. بناهایی در ساحل العقیر وجود دارد که قدمتش به دوران عثمانی برمی‌گردد. بنابراین ساحل العقیر به یکی از جاهای تاریخی، تفریحی و جاذبه‌های طبیعی عربستان تبدیل می‌شود که هر گردشگری باید از آن دیدن کند.

 آدرس: عربستان سعودی، منطقه الشرقیه، ساحل العقیر

لوکیشن ساحل العقیر روی گوگل مپ

مکان های دیدنی عربستان

عکس از: سایت Ahlanwasahlan

– کوه‌های ‌جبل‌القاره

کوه‌های‌جبل‌القاره از جاذبه های دیدنی عربستان در شهر حفوف هستند که تجربه هیجان‌انگیزی از ماجراجویی بین غارها و کوه‌ها به شما می‌دهند. غاری که در دل این کوه‌های آهکی در اثر فرسایش طبیعی درست شده، از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این کشور است.

کوه های جبل القاره

عکس از: سایت Welcomesaudi

در کنار کوه‌های ‌جبل‌القاره، رستوران‌های متعددی با غذاهای خوشمزه محلی وجود دارد که ماجراجویی شما را تکمیل می‌کند؛ به ویژه که کاوش در غارهای جبل‌القاره بیش از ۲ ساعت طول می‌کشد و بسیار خسته خواهید شد. پس چه چیزی بهتر از تجدید قوا با غذاهای محلی عربستان.

 آدرس: عربستان سعودی، الاحساء، کوه‌های جبل القاره

لوکیشن کوه‌های ‌جبل‌القاره روی گوگل مپ

– واحه الاحساء

منطقه تاریخی واحه الاحساء از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که تمدن و زندگی بشری را به خود دیده و بین ریاض و دمام قرار دارد. این مکان تاریخی زمانی مرکز تجارت و توقفگاه بازرگانان بوده و در میان مسیرهای تجاری قرار داشته است.

واحه الاحساء

عکس از: سایت Unesco

اگر اهل تاریخ و علاقه‌مند به کاوش در گذشته‌ها هستید، واحه الاحساء را در لیست جاهای دیدنی عربستان قرار دهید؛ چرا که قدمت این شهر به دوره نوسنگی برمی‌گردد و آثار باستانی زیادی دارد. همچنین مناظر طبیعی و خیره‌کننده واحه الاحساء بسیار دیدنی است. این منطقه به خاطر کویرهای زیبایش به سرزمین کویرها هم معروف است.

مناطق دیدنی عربستان

عکس از: سایت CNN

بخش شرقی منطقه الاحساء به دلیل نزدیکی به خلیج ‌فارس از رطوبت بیشتری نسبت به فلات مرکزی عربستان برخوردار است؛ به همین دلیل گیاهان مختلفی مثل علف و گل‌های رنگی زیبا فرصت رویش روی تپه‌های شنی را دارند و منظره‌ای دیدنی در این منطقه می‌سازند.

 آدرس: عربستان سعودی، الاحساء، حفوف، واحه الاحساء

لوکیشن منطقه الاحساء روی گوگل مپ

– قصر ابراهیم (قصر إبراهیم الأثری)

در شهر حفوف از استان الاحسا قصری وجود دارد به نام قصر ابراهیم که در دوره اول عربستان سعودی ساخته شده است. هدف از ساخت این قصر استفاده از آن به عنوان پایگاه نظامی و سربازخانه بوده که امروز به یکی از آثار تاریخی حفوف تبدیل شده است.

قصر ابراهیم

عکس از: سایت Wikimedia

این مجموعه شامل قلعه، زندان و حمام است که در طول تاریخ آسیب‌های متعددی دیده‌اند. اما مسئولان، رسیدگی‌ها و مرمت‌های لازم را انجام دادند تا قصر ابراهیم میزبان گردشگران باشد. این مرمت شامل بازسازی قسمت‌های آسیب‌دیده و فروریخته، ترمیم گچ‌کاری و تزیینات، رنگ‌آمیزی ساختمان و بازسازی میدان رو‌به‌روی کاخ می‌شود.

آدرس: عربستان سعودی، استان الاحسا، شهر حفوف، منطقه رفع، خیابان ملک خالد

لوکیشن قصر ابراهیم روی گوگل مپ

– بازار قیصریه (سوق القیصریه الأحساء)

اگر به شهر حفوف سفر کردید، بازار قدیمی و تاریخی قیصریه را به هیچ وجه از دست ندهید. این بازار یکی از مراکز خرید عربستان است و از سال ۱۳۲۸ هجری قمری تا به امروز در حال کار است و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متعددی دارد.

بازار قیصریه

عکس از: سایت Google maps

بازار قیصریه بسیار زیبا و دیدنی است و حتی اگر خرید هم نکنید، از معماری و تزیینات بازار لذت می‌برید. راهروهای سرپوشیده و سقف‌های مرتفع از ویژگی‌های اصلی معماری این بنا هستند که نور طبیعی خورشید و هوای مناسب و دلپذیر را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند.

بازارهای عربستان

عکس از: سایت Google maps

این بازار حدود ۴۲۲ مغازه با کالاهای متنوع دارد که می‌توانید برای خرید شخصی و یا سوغاتی از این مغازه‌ها دیدن کنید. کالاهایی که در این بازار می‌توانید پیدا کنید شامل صنایع مس، چرم و کفش، طلا، ساعت، عطر، منسوجات، پوشاک، فرش، عباهای سنتی، مبلمان خانگی، لوازم برقی، ظروف خانگی، مواد غذایی و همچنین صرافی‌ها می‌شود.

آدرس: عربستان سعودی، حفوف، الرفاع شمالی، خیابان پادشاه عبدالعزیز

لوکیشن بازار قیصریه روی گوگل مپ

جاهای دیدنی شهر عربستان

عکس از: سایت Google maps

 جاذبه های عربستان در شهر مدینه

– کوه احد

از مشهورترین جاذبه‌های طبیعی عربستان در مدینه که حتما اسمش را شنیده‌اید، کوهی سرخ‌رنگ به نام کوه اُحد است. اهمیت تاریخی این کوه از جنگ احد، جنگ بین پیامبر اسلام (ص) و دشمنانش می‌آید. امروز اما اهمیت این کوه به دلیل مسجد مقدسی است که بسیاری از مسلمانان برای اقامه نماز از آن استفاده می‌کنند.

دیدنی های مذهبی عربستان

عکس از: سایت Tripadvisor

بسیاری از حج‌گزاران و زائران ایرانی در سفر زیارتی خود به شهر مدینه، از این کوه و قبرستان شهدای جنگ احد بازدید می‌کنند. در کل، این کوه حال‌و‌هوایی معنوی و مذهبی دارد.

 آدرس: عربستان سعودی، مدینه، کوه احد

لوکیشن کوه احد روی گوگل مپ

– مسجدالنبی

بی‌شک یکی از مشهورترین جاهای دیدنی عربستان مسجدالنبی یا مسجد پیامبر (ص) است که برای مسلمانان سراسر جهان اهمیت ویژه‌ای دارد. این زیارتگاه مهم، مسجدی تاریخی در مدینه است که اولین آجرهایش را حضرت محمد (ص) با همراهی مهاجرین و انصار بنا گذاشت.

مسجدالنبی

عکس از: سایت Facts

مسجدالنبی دومین مسجد بزرگ در جهان با معماری بی‌نظیر است که سالانه از میلیون‌‎ها زائر از سراسر جهان میزبانی می‌کند. مسجد پیامبر هرگز بسته نمی‌شود و در همه روزهای سال و تمام ساعات شبانه‌روز درهایش باز است.

مسجدالنبی در مدینه

عکس از: سایت Isna

سایه‌بان‌های خودکار این مسجد از معروف‌ترین المان‌های معماری آن هستند که در روزهای گرم و سوزان دما را تا ۱۰ درجه پایین می‌آورند و زیبایی بصیری زیادی دارند. ستون‌های زیبا، طاق‌های نعل اسبی و مرمرهای سفید از امضاهای این مسجد تاریخی هستند.

 آدرس: عربستان سعودی، مدینه، خیابان السلام

لوکیشن مسجدالنبی روی گوگل مپ

دیدنی های عربستان

عکس از: سایت Isna

– موزه مدینه

یکی دیگر از دیدنی های عربستان در شهر مدینه، موزه مدینه است که تاریخ و میراث این شهر را در دل خود نگه می‌دارد. این موزه ۲۰۰۰ اثر کمیاب را به نمایش می‌گذارد و مجموعه‌های باستان‌شناسی مختلف، گالری‌های بصری و تصاویر نادر مربوط به مدینه بخشی از دیدنی‌های آن است.

موزه های عربستان

عکس از: سایت Almosafer

اطلاعات و اشیا تاریخی از زمان پیامبر اسلام (ص)، مدل اصلی مسجدالنبی و مراحل توسعه و ساخت، طراحی مقبره پیامبر (ص) و اشیا مربوط به حکومت عثمانی از بارزترین آثاری است که می‌توانید در این موزه ببینید.

موزه مدینه ۱۴ بخش مختلف دارد که سیر تاریخی را از زمان پیامبر (ص) تا زمان ملک عبدالعزیز و امروز طی می‌کند و اطلاعات تاریخی ارزشمندی را از هر دوره به نمایش می‌گذارد.

آدرس: عربستان سعودی، مدینه، خیابان السلام

لوکیشن موزه مدینه روی گوگل مپ

– مداین صالح، هگرا (الحِجْر)

در دل بیابان‌های عربستان، محوطه‌ای باستانی قرار دارد که آن را با نام مداین صالح می‌شناسیم. مداین صالح به دلیل اهمیت تاریخی و نشانه‌های سکونت نبطی‌ها (مربوط به قرن اول میلادی) از مناطق دیدنی عربستان در مدینه به شما می‌رود.

این مکان تاریخی اسم‌های مختلفی دارد؛ در منابع عربی و اسلامی از آن به عنوان مداین صالح یاد می‌شود، در متون تاریخی آن را هگرا می‌خوانند و به خاطر خانه‌های عجیب و غریبش به آن حجر هم می‌گویند.

جاهای تاریخی عربستان

عکس از: سایت Wikimedia

به خانه‌های عجیب مداین صالح اثالث می‌گویند. این خانه‌ها دل کوه جای گرفته‌اند. اهمیت دینی مداین صالح نیز از آیات ۸۰ تا ۸۴ سوره حجر می‌آید. مداین صالح برای سال‌های متمادی شاهد تمدن‌های مختلف بوده و به دلیل آثار مهمی مثل ۱۳۱ گور از دوران نبطی‌ها، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

آدرس: عربستان سعودی، استان مدینه، شهر العلا

لوکیشن مداین صالح روی گوگل مپ

مداین صالح عربستان

عکس از: سایت Wikimedia

– مسجد قبا

مسجد قبا به عنوان اولین مسجد ساخته شده در جهان اسلام شناخته می‌شود و سنگ بنای آن به دست حضرت محمد (ص) گذاشته شده است. این مسجد در قریه‌ای به نام قبا در نزدیکی مدینه در سال اول هجری به پیشنهاد عمار یاسر ساخته شد.

مسجد قبا

عکس از: سایت Saudiarabiatours

مثل سایر مکان‌های تاریخی عربستان، مسجد قبا هم در طول سال‌ها توسط حکومت‌های مختلف بازسازی شده و آخرین بار سعودی‌ها آن را گسترش دادند. در آخرین بازسازی، رواق‌ها گسترش یافتند، چهار گلدسته و شش گنبد بزرگ به مسجد اضافه کردند و مساحت شبستان را افزایش دادند.

مسجدهای مشهور عربستان

عکس از: سایت Ana

این مسجد امروزه هم بسیار موردتوجه و استقبال زائران قرار گرفته و یکی از محبوب‌ترین مساجد مسلمانان است.

آدرس: عربستان سعودی، مدینه، خیابان الخاتم، خیابان الحجرا

لوکیشن مسجد قبا روی گوگل مپ

– قبرستان البقیع

قبرستان بقیع یکی از معروف‌ترین قبرستان‌های دنیا در شهر مدینه است که آرامگاه تعدادی از اهل‌بیت (ع)، شخصیت‌های صدر اسلام و یاران پیامبر اسلام است. این آرامگاه معروف حالت هشت‌ضلعی دارد و در ساعات خاصی از روز به روی زائران باز می‌شود.

قبرستان بقیع

عکس از: سایت Visitmadinahsa

آدرس: عربستان سعودی، مدینه، جاده شاه عبدالعزیز

ٰلوکیشن قبرستان البقیع روی گوگل مپ

– مسجد القبلتین (مسجد ذوقبلتین)

مسجد القبلتین که به مسجد ذوقبلتین هم معروف است، در شهر مدینه قرار دارد. شاید از خود بپرسید چرا به این مسجد قبلتین یا دو قبله می‌گویند؟ دلیلش یک روایت تاریخی است. گفته می‌شود پیامبر (ص) همراه با اصحابش در این مسجد مشغول اقامه نماز به سمت بیت‌المقدس بودند که آیه قبله بر پیامبر نازل شد. در میانه نماز پیامبر به سمت کعبه برگشت و نمازش را به سمت قبله جدید ادامه داد.

مساجد دیدنی عربستان

عکس از: سایت Wikimedia

این مسجد هم مثل سایر مساجد تاریخی عربستان در طول زمان مورد بازسازی‌های متعددی قرار گرفته و امروز با معماری اسلامی، دیوارهای سفید و تزیینات طلایی میزبان نمازگزاران است.

آدرس: عربستان سعودی، مدینه، جاده شاه عبدالعزیز

لوکیشن مسجد القبلتین روی گوگل مپ

– بازار مدینه

اگر طرفدار جاهای تاریخی هستید و خرید کردن را هم دوست دارید، بازار مدینه انتظارات شما را یک‌جا برآورده می‌کند. بازار مدینه یکی از قدیمی‌ترین بازارهای عربستان است که اسمش را در لیست میراث فرهنگی یونسکو هم می‌بینید.

بازار قدیمی مدینه

عکس از: سایت Tripadvisor

این بازار زیبا و قدیمی با ۱۳ کیلومترمربع وسعت، یکی از بزرگ‌ترین بازارها در خاورمیانه و از مناطق دیدنی عربستان است. هر چیزی را که در جستجوی آن باشید، در بازار مدینه پیدا می‌کنید: فرش، ابریشم، لباس، کیف، کفش، خوراکی، ادویه، لوازم چوبی، جواهرات، عتیقه و صنایع دستی، عطر، لوازم آرایشی و بهداشتی و رستوران، همگی در بازار مدینه در کنار هم جمع شده‌اند.

جاهای دیدنی مدینه

عکس از: سایت Regencyholidays

اجناس مختلف با قیمت‌های مناسب بازار مدینه، گزینه‌ای عالی برای خرید سوغاتی هستند. همچنین این بازار با مسجدالنبی فاصله کمی دارد و بسیاری از حجاج این بازار را برای خرید انتخاب می‌کنند.

آدرس بازار مدینه: عربستان سعودی، مدینه، المناخه، خیابان عبدالمحسن بن عبد العزیز

لوکیشن بازار مدینه روی گوگل مپ

جاذبه های دیدنی شهر مکه

– کوه صفا و مروه

کوه صفا و مروه از تاریخی‌ترین و مشهور‌ترین مناطق دیدنی عربستان و مقصد تمام حج‌گزاران است. در واقع این مقصد تاریخی و مذهبی، دو کوه جدا به نام کوه صفا و کوه مروه است که حدفاصل آن‌ها ۳۷۸ متر است. این دو کوه کم ارتفاع در ضلع شرقی مسجد‌الحرام قرار دارد و حج‌گزاران باید هفت بار این مسیر را طی کنند تا مناسک حج خود را کامل به جا آورند.

جاهای دیدنی عربستان در مکه

عکس از: سایت Wikimedia

داستان تاریخی کوه صفا و مروه به هاجر، مادر حضرت اسماعیل (ع) برمی‌گردد. مادری که برای سیراب کردن فرزندش در بیابان در امید پیدا کردن آب، هفت بار این مسیر را طی می‌کند، اما چیزی جز سراب نمی‌یابد. پس از هفت بار طی کردن حدفاصل این دو کوه، به اذن خدا چشمه زمزم از زمین می‌جوشد تا هاجر و نوزادش را سیراب کند.

 آدرس: عربستان سعودی، مکه، باب العمره، کوه صفا و مروه

لوکیشن کوه صفا و مروه روی گوگل مپ

– عرفات

دشت عرفات، مکانی مذهبی و تاریخی در نزدیکی شهر مکه است و در نهم ماه ذیحجه، معروف به روز عرفه، شلوغ‌ترین روز خود را تجربه می‌کند. در این روز زائران به عرفات می‌آیند تا یکی از مهم‌ترین مناسک حج خود را با خواندن دعای عرفه، لبیک و نمازهای ظهر و عصر به جا آورند.

 آدرس: عربستان سعودی، مکه، المشیر، عرفات

لوکیشن عرفات روی گوگل مپ

عرفات

عکس از: سایت Matters

– مسجدالحرام

بزرگ‌ترین و مشهورترین مسجد جهان، لقب مسجد الحرام است. قطع به یقین، بیشتر مردم عربستان را به همین مسجدالحرام می‌شناسند که از مقدس‌ترین مکان‌ها برای مسلمانان و یکی از جاهای تاریخی عربستان در شهر مکه است. هر ساله میلیون‌ها مسلمان از سراسر جهان به مکه و مسجدالحرام می‌آیند تا تکلیف دینی خود را به جا آورند.

مسجد الحرام

عکس از: سایت Welcomesaudi

بی‌شک یکی از معنوی‌ترین مکان‌هایی که می‌توانید در آن قرار بگیرید، مسجدا‌لحرام است که خانه خدا، کعبه، در آن قرار دارد. علاوه بر قبله مسلمانان، اشیا، بنا و اماکن مقدسی همچون حجر الاسود، ملتزم، مستجار، حطیم و حجر اسماعیل در این مسجد جای گرفته‌اند.

آدرس: عربستان سعودی، مکه، خیابان ملک عبدالعزیز

لوکیشن مسجدالحرام روی گوگل مپ

مهم ترین مسجد عربستان

عکس از: سایت Irna

– کعبه

کعبه مقدس‌ترین عبادتگاه مسلمانان و از جاهای دیدنی عربستان است که میلیون‌ها انسان به سوی آن نماز می‌خوانند. کعبه یا همان قبله مسلمانان اهمیت دینی و تاریخی انکارناپذیری دارد و حس‌وحال معنوی‌اش در جای دیگر پیدا نمی‌شود.

کعبه مقدس

عکس از: سایت Wikimedia

کعبه با ساختار مکعبی، درب‌هایی از جنس طلا و پرده‌ای سیاه‌رنگ، سالیان سال است که در میان مسجدالحرام می‌درخشد. البته این بنا از ابتدا به این شکل نبوده و با آجرهایی ساده و دور از ریا ساخته شده بود. اما با گذشت زمان، هم کعبه و هم مسجدالحرام گسترش پیدا کردند تا ظرفیت میزبانی از زائرین بیشتری را داشته باشند.

آدرس: عربستان سعودی، مکه، خیابان ملک عبدالعزیز، مسجدالحرام

لوکیشن کعبه روی گوگل مپ

– غار حرا

یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی در دین اسلام، غار حرا است که به عنوان مکان بعثت پیامبر شناخته می‌شود. از این جهت برای مسلمانان اهمیت ویژ‌ه‌ای دارد و سالانه میلیون‌ها گردشگر و زائر از آن دیدن می‌کنند.

غار حرا در دل کوه نور (جبل النور)، در منطقه حجاز مکه قرار دارد. جایی که اولین آیات قرآن از سوره علق در این غار بر پیامبر اسلام (ص) نازل شد. غار حرا به دلیل داشتن فضایی روشن و به دور از هیاهو، مکانی مناسب برای عبادت و نیایش بوده و هست.

غار حرا

عکس از: سایت Wikimedia

غار حرا ویژگی‌های اعجاب‌انگیز زیادی دارد. برای مثال ورودی غار به سمت بیت‌المقدس، اولین قبله مسلمانان است و از ورودی آن یک انسان با قد متوسط رد می‌شود. گنجایش غار یک نفر به طور ایستاده و پنج نفر به شکل خمیده یا نشسته است.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این غار این است که با وجود بهره‌مندی از نور آفتاب، داخل غار اصلا گرم نیست و به همین دلیل پیامبر (ص) از غار حرا برای عبادت استفاده می‌کرده است. بازدید از غار حرا جز اعمال واجب حج نیست، اما بسیاری از مسلمانان آن را جز اعمال مستحب می‌دانند.

جاذبه های دیدنی عربستان

عکس از: سایت Wikimedia

آدرس: عربستان سعودی، مکه، کوه‌های جبل النور

لوکیشن غار حرا روی گوگل مپ

– مسجد شجره

مسجد شجره در راه خروجی مدینه به سمت مکه قرار دارد و یکی از مقدس‌ترین مسجدها برای مسلمانان محسوب می‌شود. داستان تاریخی و اهمیت مسجد شجره به پیامبر اسلام بازمی‌گردد. روایت‌ها می‌گویند حضرت محمد (ص) در هنگام رفتن به مکه، در زیر درخت سمره نماز خوانده و به همین مناسبت، آن را مسجد شجره می‌نامند.

مسجد شجره

عکس از: سایت Wikimedia

جدا از این، اتفاقات تاریخی مهم زیادی در این مسجد افتاده که توضیحاتش طولانی می‌شود؛ فقط به همین بسنده می‌کنیم که در تاریخ اسلام، مسجد شجره شاهد رویدادهای مهمی بوده است. در طول تاریخ، این مسجد آسیب‌های متعددی دید و یک‌ بار توسط حکومت عثمانی و یک بار توسط سعودی‌ها بازسازی شد. امروز مسجد شجره امکانات اختصاصی زیادی مثل یک پارکینگ اختصاصی وسیع دارد.

آدرس: عربستان سعودی، مکه، الحجون

لوکیشن مسجد شجره روی گوگل مپ

– حجرالاسود

حجرالاسود به معنی سنگ سیاه در عربی، سنگی است سیاه‌رنگ که بر دیوار پایه کعبه قرار دارد. کعبه که قبله مسلمانان جهان است، مقدس‌ترین مکان مذهبی برای مسلمانان محسوب می‌شود. طواف به دور کعبه، از مناسک اصلی حجاج، از این سنگ آغاز می‌شود.

حجرالاسود

عکس از: سایت Timesofisrael

حجرالاسود سنگی شکسته است که تکه‌های آن با یک بست نقره‌ای به هم وصل شده است. درباره تاریخچه و تقدس آن باید بگوییم که در دوران پیش از اسلام در سرزمین عربستان پرستشگاه‌هایی ساده قرار داشته که قبایل عرب، بت‌های خود را در آن می‌گذاشتند و برای عبادت جمع می‌شدند.

مکان های دیدنی عربستان

عکس از: سایت Mashreghnews

در هر یک از این پرستشگاه‌ها، سنگی مقدس رابط بین زمین و آسمان بود. سنگ مقدس کعبه هم حجرالاسود بود و به همین خاطر از گذشته تا به امروز اهمیت دینی و معنوی زیادی دارد.

آدرس: عربستان سعودی، مکه، خیابان ملک عبدالعزیز، مسجدالحرام، کعبه

لوکیشن حجرالاسود روی گوگل مپ

– وادی طیب‌الاسم

یکی از دنج‌ترین جاهای دیدنی عربستان و از جاذبه های طبیعی این کشور، وادی طیب‌الاسم است که آن را به اسم دره حضرت موسی (ع) هم می‌شناسیم. دلیل این لقب هم باور برخی افراد است که معتقدند حضرت موسی (ع) بعد از اینکه دریا را شکافت، در این دره فرود آمد.

وادی طیب الاسم

عکس از: سایت Wikimedia

وادی طیب‌الاسم دره‌ای دنج و آرام است که فاصله کمی از ساحل دارد و برای دوری از هیاهوی شهر گزینه بسیار خوبی است. سایه‌های خنک در طول مسیر در کنار آب تازه و گوارا که در بخش‌هایی از دره جریان دارد، تحمل گرمای سوزان عربستان را راحت‌تر می‌کند.

 آدرس: عربستان سعودی، تبوک، وادی طیب‌الاسم

لوکیشن وادی طیبالاسم روی گوگل مپ

– بیابان ربع‌الخالی

بیابان ربع‌الخالی با شن‌های طلایی در جنوب شرقی عربستان قرار دارد و بخشی از صحرای عرب محسوب می‌شود. بیابانی که فقط بخشی از آن در عربستان است و قسمت‌هایی از عمان، امارات متحده عربی و یمن را هم شامل می‌شود.

بیابان‌های عربستان

عکس از: سایت Wikimedia

بیابان ربع‌الخالی با مساحت ۶۵۰ هزار کیلومترمربع، یکی از بزرگ‌ترین صحراهای ماسه‌ای جهان است. ارتفاع برخی از تپه‌های ماسه‌ای این بیابان به ۳۳۰ متر می‌رسد. این بیابان خانه موجوداتی مثل پشه، مگس، خرمگس، ملخ، مارمولک، سوسمار، مار، عنکبوت، عقرب و برخی از درختان است.

مناطق دیدنی عربستان

عکس از: سایت Soraya.news

ربع‌الخالی به باد و توفان‌های بسیار قوی و شدید در زمستان و تابستان معروف است، بنابراین در تمام سال در ربع‌الخالی گردوخاک برپاست و تپه‌های ریگ و تلماسه‌ها در حال حرکت هستند. دمای ربع‌الخالی هم در نوع خود جالب است، چرا که در برخی روزها مرز ۵۰ تا ۶۰ را هم رد می‌کند و در همان شب به زیر صفر می‌رسد.

 آدرس: عربستان سعودی، صحرای عربی، جنوب شرقی شبه الجزیره عربستان

لوکیشن بیابان ربع‌الخالی روی گوگل مپ

جاذبه‌های عربستان در شهر ریاض

– قلعه المصمک

قلعه المصمک از دیدنی های عربستان است که در پایتخت این کشور، شهر ریاض، قرار دارد. این قلعه تاریخی برای مردم عربستان اهمیت زیادی دارد و قدمت آن به قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد. قلعه المصمک، بنایی گلی و آجری است و گفتنی‌های زیادی از پادشاهان عربستان در دل خود دارد.

قلعه المسمک

عکس از: سایت Welcomesaudi

قلعه المصمک محل استقرار ملک عبدالعزیز، اولین پادشاه و بنیان‌گذار حکومت پادشاهی در عربستان سعودی بوده و از این جهت اهمیت تاریخی زیادی دارد. این قلعه باستانی دارای مجموعه‌ای غنی از آثار تاریخی است که اطلاعات زیادی نسبت به فرمانروایان پیشین و نحوه زندگی آن‌ها به شما می‌دهد.

جاهای دیدنی شهر عربستان،

عکس از: سایت Wikimedia

در درون قلعه المصمک ۴ برج دیدبانی، یک مسجد و یک دیوان مجلل، مملو از تزیینات داخلی و یک تخت پادشاهی قرار دارد. در این قلعه می‌توانید آثاری مثل تفنگ‌های عتیقه، لباس و وسایل کشاورزی قدیمی را از نزدیک ببینید.

 آدرس: عربستان سعودی، ریاض، الدیره، خیابان الثمیری

لوکیشن قلعه المصمک روی گوگل مپ

– موزه ملی و مرکز تاریخی شاه عبدالعزیز

موزه ملی و مرکز تاریخی شاه عبدالعزیز برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ عربستان، گزینه‌ای بسیار خوب برای گردش و ماجراجویی است. این مرکز تاریخی شامل موزه ملی، پارک، کتابخانه عمومی، کاخ المرابا، سالن همایش، ساختمان‌های پژوهشی و بناهای سنتی و گلی است.

موزه ملی و مرکز تاریخی شاه عبدالعزیز

عکس از: سایت Welcomesaudi

موزه ملی این مرکز، ۸ گالری ثابت و ۲ گالری برای نمایشگاه‌های موقت دارد که هر کدام نشان‌دهنده یک دوره زمانی خاص از آفرینش جهان تا عصر حاضر است. رویکرد موزه برای به تصویر کشیدن تاریخ بشر برگرفته از حقایق و واقعیات اسلامی است که در آفرینش انسان یافت می‌شود.

موزه های عربستان

عکس از: سایت Google maps

بازدید از این موزه سفری کوتاه است از اسرار تولد کیهان، در دوران پیش از تاریخ و تمدن‌های باستانی،  تا اوایل دوران پیش از اسلام (جاهلیت). بعد از آن با گالری‌های ظهور حضرت محمد (ص) و تمدن اسلامی، گالری سعودی‌ها و در نهایت گالری مربوط به حج و حرمین شریفین روبه‌رو می‌شوید.

دیدنی های عربستان

عکس از: سایت Google maps

 آدرس: عربستان سعودی، ریاض، خیابان الملک فیصل

لوکیشن موزه ملی و مرکز تاریخی شاه عبدالعزیز روی گوگل مپ

– برج الفیصلیه

برج الفیصلیه از نمادهای مدرنیته در شهر ریاض و از جاهای دیدنی عربستان است که حتما باید آن را ببینید. این برج، شاهکار مهندسی و نقطه شروعی برای مدرن‌سازی ریاض به حساب می‌آید. این آسمان خراش تجاری هرمی‌شکل، ۲۶۷ متر ارتفاع دارد و از بلندترین ساختمان‌های عربستان است.

برج الفیصلیه

عکس از: سایت Factmagazines

ساخت برج الفیصلیه به دستور شاهزاده عبدالله الفیصل در سال ۱۹۹۴ م. شروع شد و تا امروز اهمیت تجاری و گردشگری خود را حفظ کرده است. این آسمان‌خراش در دل خود یک هتل پنج ستاره، مرکز خرده‌فروشی در سه طبقه و سالن اجتماعات و کنفرانس به همراه ۳۰ طبقه فضای اداری دارد.

جاهای دیدنی عربستان

عکس از: سایت Google maps

بخش هیجان‌انگیز برج، سکوی رصد پانوراما است که نمایی ۳۶۰ درجه از شهر ریاض را به شما می‌دهد. در همین قسمت یکی از بهترین رستوران‌های عربستان به نام گلوب قرار دارد که به شما فرصت تجربه غذاهای درجه‌یک را در کنار چشم‌انداز شهر ریاض می‌دهد.

 آدرس: عربستان سعودی، ریاض، منطقه العلیا، خیابان ملک فهد

لوکیشن برج الفیصلیه روی گوگل مپ

– پارک ملک عبدالله (منتزه الملک عبدالله)

پارک ملک عبدالله در ریاض با مساحت ۳۱۸ هزار مترمربع، بزرگ‌ترین پارک و از جاهای دیدنی عربستان محسوب می‌شود. این پارک زیبا با مسیر پیاده‌روی عریض خود که از میان درختان و گل‌ها می‌گذرد، فضایی بسیار مناسب و امن برای خانواده‌ها است.

پارک ملک عبدالله

عکس از: سایت Artic

زمین بازی مخصوص کودکان، زمین ورزشی، رستوران و  آلاچیق بخشی از امکانات پارک ملک عبدالله هستند. فواره‌های رقصان با بازی و هنرنمایی نور، چشم را به خود خیره می‌کند. این پارک نقش ویژه‌ای در روزهای مهم عربستان مثل عید فطر و روز ملی عربستان ایفا می‌کند و میزبان رویدادها و جشن‌های عمومی مختلفی است.

جاذبه های دیدنی عربستان

عکس از: سایت Tourism-ar

دریاچه مصنوعی پارک ملک عبدالله هم بسیار دیدنی است. در کل اگر می‌خواهید با دوستان و خانواده خود در ریاض ساعاتی خوش را تجربه کنید، پارک ملک عبدالله گزینه بسیار مناسبی است.

آدرس: عربستان سعودی، ریاض، الملز، خیابان الأمین عبدالله النعیم

لوکیشن پارک ملک عبدالله روی گوگل مپ

– باغ وحش ریاض

باغ وحش ریاض بزرگ‌ترین باغ وحش عربستان و یکی از جاذبه‌های تفریحی این کشور است که و شگفتی‌های حیات وحش را به نمایش می‌گذارد. این باغ وحش با بیش از ۱۳۰۰ حیوان از ۱۹۰ گونه که بعضا در خطر انقراض هم هستند، فعالیت می‌کند. در واقع این باغ وحش در ابتدا برای نگهداری از حیوانات اهدایی به پادشاه عربستان ساخته شد و بعدها درهایش به روی عموم باز شد.

باغ وحش ریاض

عکس از: سایت Timeoutriyadh

شیر، اسب، فیل، عقاب، گورخر، زرافه، شیر سفید و پاندای قرمز بخشی از گونه‌های شگفت‌انگیزی است که در این باغ وحش زندگی می‌کنند. بخش آموزشی این باغ وحش برای کودکان بسیار جذاب است و کودک شما فرصت آشنایی و یادگیری درباره حیات وحشmaps.app.goo.gl/FjyB8je4Xue62zut9 را پیدا می‌کند.

مکان های دیدنی عربستان

عکس از: سایت Sabq

محوطه پیک‌نیک، رستوران و غرفه‌های غذا، فروشگاه، زمین بازی کودکان و تئاتر حیوانات از دیگر امکانات این باغ وحش است.

آدرس: عربستان سعودی، ریاض، منطقه الملز، خیابان الامیر سعدبن‌عبد‌ الرحمن الاول

لوکیشن باغ وحش ریاض روی گوگل مپ

مناطق دیدنی عربستان

عکس از: سایت Trfihi-parks

– بازار دیره ریاض

عربستان‌گردی که بدون خرید و بازارگردی نمی‌شود. بازار دیره ریاض هم از آن بازارهای جذاب عربستان است که دیدنش خالی از لطف نیست. این بازار قدیمی مجموعه بزرگی از فروشگاه‌ها و بوتیک‌های جذاب دارد که از آن‌ها دست خالی بیرون نمی‌روید.

در بازار دیره ریاض برندهای سعودی و بین‌المللی زیادی به چشمتان می‌خورد که همگی زیر یک سقف جمع شده‌اند. یکی از کارهای جذاب در این بازار، دیدن لباس‌های سنتی عربستان است که بسیار زیبا هستند.

بازار دیره ریاض

عکس از: سایت Timeoutriyadh

بازار دیره ریاض یک بازار تمام و کمال است؛ از لباس عروس تا لباس بچه، از برندهای محلی تا بین‌المللی و از کیف و کفش تا صنایع دستی، همگی را در این بازار پیدا می‌کنید. بخش صنایع دستی برای خرید سوغاتی گزینه بسیار خوبی است.

مراکز خرید عربستان

عکس از: سایت Google maps

اگر هنوز مطمئن نیستید که به این بازار سنتی بروید، باید به شما بگوییم که در این بازار مغازه‌های طلا و جواهرفروشی، عطاری، عطرفروشی، مغازه لوازم آرایشی و بهداشتی، رستوران و کافه‌های متعددی هم پیدا می‌کنید. بازار دیره امکاناتی از قبیل خودپرداز، پارکینگ، مسجد و سرویس بهداشتی هم برای بازدیدکنندگان دارد.

آدرس: عربستان سعودی، ریاض، الدیره، شارع الثمیری

لوکیشن بازار دیره ریاض روی گوگل مپ

جاهی دیدنی عربستان در شهر جده

– گالری اثر (معرض أثر)

گالری اثر از زمان آغاز به کار خود در جده در سال ۲۰۰۹، نقشی اساسی در ساخت صحنه هنر معاصر در عربستان ایفا کرده است. ارزش‌گذاری برای آزمایش و کشف ایده‌های جدید، انتشار نقش هنرمندان در فرآیند خلاقیت و تاثیر آن‌ها در جامعه، بخشی از ماموریت گالری اثر است.

جاهای دیدنی شهر عربستان

عکس از: سایت CNN

گالری اثر خودش را حامی هنرمندان جوان و بی‌نام و نشان می‌داند و محدود به مرزهای عربستان نیست و رویکردی بین‌المللی دارد. این گالری میزبان مراسم و نمایشگاه‌های هنری شامل عکاسی، مجسمه‌سازی، منظره‌سازی و دیگر صورت‌های هنری از سراسر جهان است.

دیدنی های عربستان

عکس از: سایت Google maps

اگر هنردوست هستید و هنر معاصر را می‌پسندید، حتما باید سری به گالری اثر بزنید و از آثار هنرمندان جوان لذت ببرید. گالری اثر در جده متولد شده است، اما امروز در الولا و ریاض هم شعبه دارد.

 آدرس: عربستان سعودی، جده، خیابان مگامال

لوکیشن گالری اثر روی گوگل مپ

– مسجد شناور/ مسجد الرحما

یکی از مناظر رویایی عربستان همین مسجد الرحما معروف به مسجد شناور در جده است. این مسجد در حاشیه جاده کورنیش و در بالای بخش شمالی آب‌نمای جده در دریای سرخ قرار دارد. در هنگام جزر و مد به نظر می‌رسد که مسجد بر روی امواج دریای سرخ در پایین شناور است، به همین دلیل به مسجد شناور معروف است.

جاهای دیدنی عربستان

عکس از: سایت Welcomesaudi

ترکیب حس و حال مذهبی با آرامش آب و دریا، این مسجد را به یکی از مناطق دیدنی عربستان تبدیل کرده است. معماری مسجد ترکیبی از معماری قدیمی و مدرن اسلامی با گنبد فیروزه‌ای‌رنگ و مناره‌های سفید است. سقف گنبد با شیشه‌های رنگی تزیین شده و بسیار چشم‌نواز است.

 آدرس: عربستان سعودی، جده، مسیر الکورنیش جده

لوکیشن مسجد الرحما روی گوگل مپ

– پارک تفریحی و شهربازی الشلال

اگر طرفدار بازی و هیجان هستید، به هیچ وجه پارک تفریحی و شهربازی الشلال را از دست ندهید. این پارک تفریحی در شهر جده قرار دارد و یکی از جاذبه های دیدنی عربستان محسوب می‌شود. پارکی پر از بازی‌های شگفت‌انگیز برای کودکان و بزرگسالان که برای وقت‌گذرانی و خاطره‌سازی خانوادگی بسیار مناسب است.

جاذبه های دیدنی عربستان

عکس از: سایت Leaders-mena

اگر طرفدار سواری‌های هیجان‌انگیز هستید که آدرنالین‌ خونتان را بالا ببرد، سوار ترن هوایی‌های این پارک شوید. اسکیت در پیست یخ، قایق‌سواری در دریاچه، سالن بولینگ و بیلیارد، انواع بازی‌ها و دستگاه‌های مناسب کودکان در کنار رستوران‌های لبنانی و چینی بخشی از امکانات و تفریحات این پارک است.

مکان های دیدنی عربستان

عکس از: سایت Leaders-mena

این پارک یک مرکز خرید دوطبقه هم دارد که از جذابیت‌های پارک محسوب می‌شود. آبشارهای مصنوعی در کنار بازی و شادی کودکان و خانواده‌ها، فضای پارک را فوق‌العاده جذاب کرده است.

آدرس: عربستان سعودی، جده، طریق الکورنیش

لوکیشن پارک تفریحی و شهربازی الشلال روی گوگل مپ

– کورنیش جده

یکی دیگر از جاهای دیدنی عربستان که بسیار زیبا و چشم‌نواز است، منطقه‌ای تفریحی به نام کورنیش جده است. کورنیش جده به طول ۳۰ کیلومتر در طول خط ساحلی شهر جده امتداد می‌یابد و منظره‌اش رو به دریای سرخ است.

کورنیش جده

عکس از: سایت Timeoutjeddah

این منطقه تفریحی در دل خود جاده ساحلی، دستگاه‌های شارژ تلفن، امکانات تفریحی، زمین بازی، مسیر پیاده‌روی، آلاچیق و فضای استراحت روبه‌روی دریا دارد. مسجد الرحما یا همان مسجد شناور جده به علاوه فواره معروف پادشاه فهد، مرتفع‌ترین فواره جهان، هم در همین منطقه است.

مناطق دیدنی عربستان

عکس از: سایت Saudiarabiatourismguide

فضاهای ویژه پیک‌نیک باعث شده کورنیش جده از مکان‌های تفریحی جده و انتخاب اول خانواده‌ها باشد. همچنین این منطقه دارای چند ساحل خصوصی با هزینه ورودی و جزیره‌ای مصنوعی به شکل هلال ماه است. به طور کلی، اگر می‌خواهید یک روز فوق‌العاده را در کنار دوستان خود بگذرانید، کورنیش جده را فراموش نکنید.

آدرس: عربستان سعودی، جده، ساحل آش

لوکیشن کورنیش جده روی گوگل مپ

سواحل تفریحی عربستان

عکس از: سایت Timeoutjeddah

– آکواریوم فقیه

اگر در عربستان هوس دیدن موجودات دریایی را در آکواریوم کردید، آکواریوم فقیه تنها آکواریومی است که می‌توانید بروید. این آکواریوم زیبا در شهر جده قرار دارد و به شما فرصت آشنایی با بیش از ۷ هزار آبزی از ۲۰۰ گونه مختلف را می‌دهد.

آکواریوم فقیه عربستان

عکس از: سایت Tripadvisor

ماهی‌های رنگارنگ دریای سرخ، لاک‌پشت، کوسه، اسب دریایی، مورای، دلفین و شیر دریایی بخشی از آبزیانی هستند که می‌توانید در آکواریوم فقیه ببینید. نمایش‌های شیر‌های دریایی و دلفین‌ها نیز از بخش‌های جذاب، به ویژه برای کودکان هستند.

جاهای تفریحی عربستان

عکس از: سایت Tripadvisor

رستورانی به نام بلو اوشن هم در این مرکز قرار دارد که بعد از گشت‌وگذار در آکواریوم، می‌توانید در آن تجدید قوا کنید.

آدرس: عربستان سعودی، جده، جاده کورنیش

لوکیشن آکواریوم فقیه روی گوگل مپ

سوق محمود سعید

سوق محمود سعید، بازاری محلی و قدیمی در جده عربستان است که محبوبیت زیادی بین شهروندان جده دارد. محصول اصلی این بازار بیشتر لوازم خانگی و مبلمان است، اما در کنار آن محصولاتی مثل صنایع دستی، خواربار و خشکبار هم دارد.

مراکز خرید عربستان

عکس از: سایت Google maps

سوق محمود سعید بیشتر میزبان خانواده‌هایی است که برای خرید لوازم خانگی مثل مبل، فرش، لوازم دکوری منزل، تخت، لوستر و ساعت به این بازار می‌آیند. قیمت‌های بسیار مناسب و تنوع زیاد کالا از ویژگی‌های این بازار هستند.

آدرس: عربستان سعودی، جده، شارع المکرونه

لوکیشن سوق محمود سعید روی گوگل مپ

جاذبه‌های عربستان در شهر طائف

– کاخ شبرا (قصر شبرا التاریخی)

کاخ شبرا از دیدنی های شهر عربستان است که به عنوان مکانی تاریخی در شهر طائف اهمیت زیادی دارد. کاخ شبرا توسط علی عبدالله بن محمد بن عبدالمعین بن عون پاشا ظرف دو سال ساخته شد و بعدها ملک عبدالعزیز و فیصل بن عبدالعزیز از آن برای اقامت استفاده کردند.

کاخ شبرا

عکس از: سایت Heritage

امروزه کاخ شبرا به عنوان موزه فعالیت می‌کند و آثار تاریخی و باستانی شهر را به نمایش می‌گذارد. ستون‌ها، طاق‌ها، درها، پنجره‌ها و سقف‌های کاخ با نقوش چوبی تزیین شده است. این کاخ چهار طبقه دارد. در موزه کاخ شبرا مجموعه‌ای از ابزارهای سنگی، قطعات سفالی و نقاشی‌های روی سنگ را می‌توانید ببینید.

آدرس: عربستان سعودی، الطائف، منطقه العزیزیه، خیابان شبرا

لوکیشن کاخ شبرا روی گوگل مپ

جاهای دیدنی شهر عربستان

عکس از: سایت Google maps

دیدنی های عربستان در شهر الاحسا

– مسجد جواثا

مسجد جواثا یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌ های دیدنی عربستان است که از زمان پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص)، ساخته شده و تا به امروز سرپا است. همچنین روایت‌ها می‌گوید مسجد جواثا اولین مسجد ساخته‌شده در قسمت شرقی عربستان است و از این منظر اهمیت ویژه‌ای دارد.

مسجدهای عربستان

عکس از: سایت Wikimedia

بنای اصلی مسجد جواثا به دلیل قدمت بسیار طولانی در طول زمان آسیب‌های زیادی دید، تا جایی که بنا را کاملا از نو ساختند.

آدرس: عربستان سعودی، استان الاحسا، جواثا، خیابان الکلابیه

لوکیشن  مسجد جواثا روی گوگل مپ

جاهای دیدنی عربستان در شهر تبوک

– قلعه تبوک

قلعه تبوک یکی از باستانی‌ترین جاهای دیدنی عربستان است که در سال ۱۵۵۹ میلادی ساخته شده و امروزه به عنوان موزه به کار خود ادامه می‌دهد. به صورت کلی منطقه تبوک عربستان، منطقه‌ای تاریخی و باستانی است که تمدن‌های زیادی را به خود دیده است.

از این حیث این قلعه اهمیت زیادی برای سعودی‌ها دارد و آن را یک میراث تاریخی عمومی می‌دانند. قلعه تبوک در گذشته یکی از ایستگاه‌های سفر حج مسافران از شام به مدینه بوده و  از زائران در میانه راه پذیرایی می‌کرده است.

دیدنی های عربستان

عکس از: سایت Arabnews

این قلعه دو طبقه دارد و در طبقه نخست یک فضای باز با اتاق‌های متعدد به همراه یک مسجد و یک چشمه می‌بینید. کتیبه منبت‌کاری‌شده در سردر قلعه تبوک و ظروف قدیمی و باستانی از آثار برجسته این قلعه است.

آدرس: عربستان سعودی، تبوک، خیابان العام

لوکیشن قلعه تبوک روی گوگل مپ

– مسجدالتوبه

یکی دیگر از دیدنی های عربستان در منطقه تبوک، مسجدالتوبه است. مسجدی با قدمت طولانی که به زمان قبل از حضرت محمد (ص) برمی‌گردد. گفته می‌شود این مسجد در زمان امویان ساخته شده و در طول زمان به دست عثمانی‌ها و بعدها به دست سعودی‌ها مرمت شده است.

جاهای دیدنی عربستان

عکس از: سایت Wikimedia

اهمیت تاریخی مسجدالتوبه به برخی روایت‌ها برمی‌گردد که حضرت محمد (ص) با ۳۰ هزار همراه خود در راه جنگ، به مدت ۱۰ شب در این مسجد نماز خوانده است. این مسجد در زمان امویان با مصالحی مثل خشت، برگ خرما و سنگ ساخته شد، اما سعودی‌ها به سبک معماری اسلامی و با الهام از مسجدالنبی آن را مرمت کردند. بنابراین شما با مسجدی مدرن و تمیز با ظاهری تماما سفید رو‌به‌رو می‌شوید.

آدرس: عربستان سعودی، تبوک، خیابان العام

لوکیشن مسجدالتوبه روی گوگل مپ

جاهای دیدنی عربستان شهر الجبیل

– مرکز خرید الجبیل

الجبیل، معروف به قطب صنعتی عربستان، یکی از شهرهای قدیمی عربستان است که بازارهای متعددی دارد. اما ما از بازارهای سنتی الجبیل عبور می‌کنیم و می‌خواهیم یکی از مدرن‌ترین مراکز خرید در این شهر را به شما معرفی کنیم؛ مرکز خرید الجبیل یا همان پاساژ الجبیل.

دیدنی های عربستان

عکس از: سایت Google maps

انواع لباس‌های زنانه، بچگانه، مردانه و لباس ورزشی، از برندهای عربستانی و بین‌المللی، مثل زارا و منگو را در بازار الجبیل پیدا می‌کنید. همچنین می‌توانید از مغازه‌های عطرفروشی، لوازم آرایشی، لوازم خانگی و سیسمونی این مرکز خرید در عربستان خرید کنید. کافه و رستوران، سینما و پارک‌های سرپوشیده برای کودکان هم در این مرکز خرید وجود دارد.

آدرس: عربستان سعودی، الجبیل، جاده الملک عبدالعزیز

لوکیشن مرکز خرید الجبیل روی گوگل مپ

جاهای دیدنی عربستان

عکس از: سایت Google maps

توصیه‌های علی بابا برای تجربه سفری خاطره‌انگیز به عربستان

برای تجربه یک سفر خاطره‌انگیز به عربستان، توصیه‌هایی داریم که این سفر را برایتان شیرین و به‌یادماندنی کند.

  • اولین توصیه، توصیه آب‌وهوایی است. بهترین زمان سفر به عربستان فصل‌های پاییز و زمستان است. در بهار و تابستان گرمای سوزان عربستان از لذت سفر کم می‌کند.
  • دقت کنید لباس‌هایتان متناسب با فضای فرهنگی و دینی عربستان باشد.
  • در مکان‌های مذهبی و مقدس عربستان، با احترام رفتار کنید.
  • مکه و مدینه برای زیارت، ریاض برای تجربه مدرنیته و جده برای دیدن آثار باستانی و آشنایی با تاریخ و فرهنگ عربستان مقصدهای مناسبی هستند.
  • با استفاده از اپلیکیشن‌هایی مثل اوبر و کریم می‌توانید برای گشت در شهر تاکسی بگیرید.
  • حداقل ۱۰ روز قبل از ورود به عربستان باید واکسن مننژیت بزنید. این واکسن به ویژه برای زائران حج و عمره اجباری است.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.