دریاچه پریشان

دریاچه پریشان فارس؛ دریاچه‌ای پریشان از خشکی

از دریاچه پریشان فارس چه می‌دانید؟

دریاچه پریشان یا دریاچه فامور یکی از جاهای دیدنی فارس است برای طبیعت‌گردی انتخاب اول خیلی از بومی‌ها و مسافران به حساب می‌آید. از آن جا که دورتادور تالاب پریشان را کوه‌ها احاطه کرده‌اند، منظره زیبایی حوالی این دریاچه درست شده است که جان می‌دهد برای عکاسی و کمپینگ!

با سفر به این دریاچه می‌توانید لحظات خاطره‌انگیز و ماندگاری را تجربه کنید. برای آشنایی بیشتر با دریاچه پریشان فارس به شما پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مطلب از مجله گردشگری علی بابا را از دست ندهید.

دریاچه پریشان کجاست؟
دریاچه پریشان در منطقه حفاظت‌شده ارژن قرار دارد. این دریاچه حدود ۱۵ کیلومتر با کازرون فاصله دارد.
بهترین زمان بازدید از دریاچه پریشان چه موقعی است؟
شما در تمامی فصل‌های سال می‌توانید به این منطقه سفر کنید، اما بهترین زمان فصل بهار، به‌خصوص اردیبهشت ماه است.
کدام جاذبه‌های گردشگری به دریاچه پریشان نزدیک است؟
دشت ارژن، تفرجگاه میان کتل، شهر تاریخی بیشاپور و تنگ چوگان از جمله جاذبه‌های گردشگری نزدیک دریاچه پریشان هستند.
دریاچه پریشان چه امکانات رفاهی و تفریحی دارد؟
هتل و مهمان‌پذیر، رستوران و اغذیه‌فروشی، پایانه، پمپ بنزین، نمازخانه، فوریت‌های پزشکی، سرویس بهداشتی، امداد خودرو و باجه خودپرداز امکانات رفاهی جاده شیراز – کازرون و کمپینگ، عکاسی و طبیعت‎گردی امکانات تفریحی منطقه به‌ شمار می‌روند.
در بازدید از دریاچه پریشان کجا اقامت کنیم؟
برای سپری کردن شب، می‌توانید در منطقه کمپ بزنید. اگر محل استراحت برای شما مهم است، به سراغ یکی از هتل‌ها و یا اقامتگاه‌های بومگردی اطراف بروید.

مشخصات دریاچه پریشان

علت به‌ وجود آمدن دریاچه پریشان، تغییر شکل پوسته زمین در طی میلیون‌ها سال است. این دریاچه در منطقه حفاظت شده ارژن-پریشان قرار دارد و به عنوان یک تالاب بین‌المللی شناخته می‌شود.

دریاچه پریشان در گذشته

عکس از: سایت Tripadvisor

تالاب پریشان، ۸۲۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و کوه‌ها دورتادور آن را احاطه کرده‌اند. مساحت دریاچه ۴۳۰۰ هکتار است و حوضه آبریز آن حدود ۵ کیلومترمربع وسعت دارد که در اردیبهشت ماه به بیشترین مساحت خود می‌رسد. دریاچه در فصول گرم سال حالت باتلاقی پیدا می‌کند و در این دوره حدود ۶ متر عمق دارد.

مردم روستاهای اطراف از راه‌های مختلفی مانند ماهیگیری، شکار پرندگان و گردشگری کسب درآمد می‌کنند. صدها چشمه کوچک و بزرگ منطقه از آب شیرین دریاچه پریشان تامین می‌شود.

مردم محلی دریاچه

عکس از: حسین خسروی

دریاچه پریشان کجاست؟

دریاچه پریشان در منطقه حفاظت شده ارژن قرار دارد. دریاچه پریشان از سمت غرب به شیراز می‌رسد و فاصله کمی تا کازرون دارد.

وضعیت فعلی دریاچه پریشان

عکس از: سایت YJC

در اطراف این دریاچه ۱۸ روستا وجود دارد که مردمانش از دریاچه پریشان کازرون درآمد کسب می‌کنند. روستاهای مالکی، عرب فامور، سی‌سخت، قلعه نارنجی، جروق، نرگس‌زار، زوالی، یازآباد و شهرنجان از روستاهای اطراف تالاب پریشان هستند.

لوکیشن دریاچه پریشان روی گوگلمپ

بهترین مسیر دسترسی به دریاچه پریشان

اگر از شیراز عازم دریاچه پریشان هستید، از سمت غرب وارد اتوبان شیراز – کازرون شوید، به مسیر خود ادامه دهید تا به ابتدای جاده پریشان برسید. فاصله کمی از جاده تا دریاچه وجود دارد. شما می‌توانید بلیط هواپیما یا اتوبوس به شیراز را خریداری کنید و پس از آن به سمت دریاچه حرکت کنید.

بهترین مسیر دسترسی به دریاچه پریشان

عکس از: سایت Tripadvisor

اگر هم قصد دارید در طول سفر بایستید و از جاذبه‌های اطراف لذت ببرید، می‌توانید با خودروی شخصی به دریاچه پریشان بروید.

– فاصله شیراز تا دریاچه پریشان

از شیراز تا تالاب پریشان حدود ۱۷۵ کیلومتر و مدت زمان آن حدود ۲ ساعت و ۳۵ دقیقه است.

– فاصله کازرون تا دریاچه پریشان

این دریاچه در ۱۵ کیلومتری شرق کازرون است. برای رسیدن به دریاچه از خروجی کازرون به سمت شیراز حرکت کنید.

دریاچه پریشان

عکس از: سایت Tripadvisor

– فاصله تهران تا دریاچه پریشان

از تهران تا کازرون حدود ۹۰۲ کیلومتر (۱۰ الی ۱۱ ساعت) فاصله وجود دارد. از کازرون تا دریاچه هم ۱۵ کیلومتر مسیر در پیش دارید.

بهترین زمان بازدید از دریاچه پریشان

بهترین زمان برای سفر به دریاچه پریشان فصل بهار و ماه اردیبهشت است. در این فصل آب‌وهوای منطقه بسیار دلپذیر می‌شود. اگر در فصل زمستان بارش باران زیاد باشد، در فصل بهار آب دریاچه بیشتر می‌شود.

دریاچه پریشان

عکس از: سایت Wikimedia

با توجه ‌به آب‌وهوای منطقه در این فصل سال مسافران بیشتری به دریاچه پریشان سفر می‌کنند و شلوغ‌تر می‌شود. هزینه ورودی در زمان شلوغی جاذبه‌های گردشگری بیشتر از زمانی است که مسافران کمتری به منطقه سفر می‌کنند.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه پریشان

از نظر تنوع زیستی، دریاچه پریشان محل مناسبی برای پرندگان مهاجر در فصل زمستان است. گیاهانی مانند بادام کوهی، زالزالک، گز، نی، داغداغان و… در این منطقه دیده می‌شوند. زردک، سرخه، پرک و مارماهی از جمله‌ ماهی‌های این آب شیرین هستند. در سال‌های گذشته ماهیان متعددی را وارد این آب‌ شیرین کردند که فقط ماهی کپور توانست با شرایط دریاچه سازگار شود.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه پریشان

عکس از: سایت Neshan

وضعیت فعلی دریاچه پریشان چگونه است؟

متاسفانه تالاب پریشان در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و مساحت زیادی از آن رو به خشکی کامل می‌رود. افزایش دمای هوا و کاهش بارش سالانه، حفر چاه‌های غیرمجاز، نیروگاه‌های اطراف و گرمای حاصل از آن نقش بسیار مهمی در خشکسالی این تالاب داشته‌اند.

دریاچه پریشان

عکس از: حسین خسروی

با توجه‌ به اتفاقاتی که در سال‌های اخیر برای دریاچه افتاده است، آب دریاچه به باتلاق تبدیل شد و بسیاری از لاک‌پشت‌های منطقه در آن خفه شدند. در صورتی که توجه درستی به دریاچه نشود، تالاب پریشان به زودی به ‌طور کامل نابود خواهد شد. گسترش حشرات، گنداب خاک، باتلاق و برهم خوردن اکوسیستم از جمله پیامدهای از بین رفتن تالاب هستند.

خشکی بیش‌ازحد منطقه، زندگی جانوران و پوشش گیاهی اطراف را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در صورتی ‌که تدبیر مناسبی اندیشیده نشود، زندگی جانوران اطراف در خطر قرار خواهد گرفت.

دریاچه پریشان خشک شده

عکس از: حسین خسروی

جاهای دیدنی اطراف دریاچه پریشان

زمانی که به دریاچه پریشان سفر می‌کنید، علاوه ‌بر خود دریاچه جاذبه‌های دیگری هم در اطراف وجود دارد که می‌توانید از دیدن آن‌ها لذت ببرید. در ادامه با چند نمونه از جاهای دیدنی اطراف تالاب پریشان آشنا خواهیم شد.

– شهر تاریخی بیشاپور

این شهر تاریخی در نزدیکی دریاچه پریشان و از جمله جاهای دیدنی کازرون است. شهر تاریخی بیشاپور در ۴۰ کیلومتری تالاب پریشان و در ۲۰ کیلومتری از سمت شمال غربی کازرون قرار دارد. بیشاپور یکی از مهم‌ترین شهرهای باستانی مربوط به دوران ساسانیان است. ۶ نقش‌برجسته در کرانه رودخانه شاپور از جمله مهم‌ترین آثار دیدنی منطقه هستند.

شهر تاریخی بیشاپور

عکس از: سایت Neshan

معبد آناهیتا یکی از آثار تاریخی دوره‌ ساسانی این منطقه است. جایگاه نذورات بیشاپور، تالار تشریفات و ایوان موزاییک از آثار تاریخی و دیدنی منطقه بیشاپور هستند. اگر به مناطق تاریخی و آثار باستانی علاقه دارید، از منطقه بیشاپور دیدن کنید. در تمام این شهر آثار تاریخی مهم و برجسته‌ای برای بازدید وجود دارد.

– تفرجگاه میان کتل

این تفرجگاه در ۳۰ کیلومتری شرق کازرون و ۲۰ کیلومتری دریاچه پریشان قرار دارد. این تفرجگاه با نام دیگر دشت برم هم شناخته می‌شود. یک کاروانسرای تاریخی در این تفرجگاه قرار دارد که هنگام بازدید از منطقه حتما سری هم به این جاذبه‌ گردشگری بزنید.

تفرجگاه میان کتل

عکس از: سایت Neshan

اوایل فصل بهار، درختان و دشت رنگارنگ با گونه‌های متعدد به چشم می‌خورد. تفرجگاه میان کتل محل زندگی گونه جانوری گوزن زرد ایرانی است. شقایق‌های وحشی زیبایی در این دشت به چشم می‌خورند. اگر به طبیعت و هوای آزاد علاقه‌مند هستید، از گشت‌وگذار در این دشت لذت خواهید برد.

دشت شقایق

عکس از: سایت Neshan

– تنگ چوگان

تنگ یا دره چوگان از دیگر جاهای دیدنی اطراف کازرون است که روبروی شهر تاریخی بیشاپور قرار دارد. این دره در قدیم، محل گشت‌و‌گذار پادشاهان ایرانی بوده و درباریان در این منطقه چوگان بازی می‌کردند. علت نام‌گذاری منطقه هم همین بوده است.

تنگ چوگان

عکس از: سایت Wikimedia

– دشت ارژن

دشت ارژن در مسیر شیراز – کازرون قرار دارد و با طبیعت بکر به محلی امن و زیبا برای مسافرت تبدیل شده است. این دشت زیبا در فاصله ۶۰ کیلومتری دریاچه پریشان قرار دارد. دشت ارژن در فصول بهار و تابستان پر از گل و گیاهان زیبا می‌شود و طبیعت بی‌نظیری را به تصویر می‌کشد. علاقه‌مندان به عکاسی می‌توانند تصاویر زیبایی را در این دشت ثبت کنند.

دشت ارژن

عکس از: سایت Gstatic

در دشت ارژن به‌ جز دریاچه‌ای زیبا، آبشاری به نام چرونیز هم وجود دارد. در بهار می‌توانید با پیاده‌روی و گشت‌و‌گذار در دشت ارژن، از سفر به کازرون لذت بسیاری ببرید.

تفریحات حوالی دریاچه پریشان

اگر به این منطقه سفر کردید، می‌توانید تفریحات زیر را آن جا تجربه کنید.

– کمپینگ

تالاب پریشان یکی از جاذبه‌های دیدنی فارس برای کمپینگ و خوشگذرانی است. شما می‌توانید چادر مسافرتی خود را در نزدیکی دریاچه برپا کنید و از مناظر چشم‌نواز اطرافش لذت ببرید و شب را در زیر نور ستارگان سپری کنید.

کمپینگ

عکس از: سایت Neshan

– عکاسی

عکاسی یکی از لذت‌ها و تجربه‌های بی‌نظیر در هر سفری است. شما می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی و زیباهایی اطراف منطقه عکس بگیرید و لحظات بی‌نظیری را ثبت کنید. دشت ارژن و تفرجگاه میان کتل از جمله جاذبه‌هایی هستند که هنگام رفتن به دریاچه پریشان می‌توانید به آنجا بروید و مشغول عکاسی شوید.

دریاچه پریشان کجاست

عکس از: سایت Neshan

– طبیعت‌گردی

قایق‌هایی در اطراف دریاچه وجود دارند که شما می‌توانید برای گشت‌وگذار در منطقه از آن‌ها استفاده کنید. با این قایق‌ها به نقاط مختلف تالاب بروید و از منظره‌های جذاب دیدن کنید. دشت‌های اطراف دریاچه محل مناسبی برای پیاده‌روی و طبیعت‌گردی است.

دریاچه پریشان

عکس از: سایت Neshan

امکانات رفاهی دریاچه پریشان

در روستاهای اطراف دریاچه مانند روستای دشت ارژن شما می‌توانید به بازارهای محلی بروید و خوراکی‌ها و اقلام موردنظر خود را خریداری کنید. اگر به دنبال غذاهای باکیفیت هستید، به سراغ رستوران‌های اطراف منطقه بروید.

بهترین زمان بازدید از دریاچه پریشان

عکس از: سایت Googleusercontent

رستوران‌های شاندیز ارژن، صوفی و ولیعصر از جمله رستوران‌های اطراف منطقه هستند. همچنین هتل و مهمان‌پذیر، رستوران و اغذیه‌فروشی، پمپ بنزین، نمازخانه، فوریت‌های پزشکی، سرویس بهداشتی، امداد خودرو و باجه خودپرداز از جمله امکانات رفاهی جاده شیراز – کازرون به ‌شمار می‌روند.

اقامت در دریاچه پریشان

اقامت یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام سفر است. پس از گشت‌وگذار و لذت بردن از محیط دریاچه پریشان، شما باید برای شب محلی را برای استراحت و رفع خستگی‌های روز پیدا کنید. کمپینگ‌ها، هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی کازرون، از جمله محل‌های اقامتی هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

اقامت در دریاچه پریشان

عکس از: سایت Tripadvisor

کمپینگ و شب‌مانی حوالی دریاچه پریشان

اگر قصد برپایی چادر و ماندن در همان حوالی دریاچه پریشان را دارید، باید وسایل موردنیاز را که در زیر لیست کرده‌ایم، با خود به همراه داشته باشید:

  • چادر مسافرتی
  • زیرانداز
  • قمقمه و فلاسک
  • بالش و پتوی مسافرتی
  • صندلی و میز مسافرتی
  • کیسه‌خواب
  • ظروف غذا
  • وسایل روشن کردن آتش
کمپینگ و شب‌مانی حوالی دریاچه پریشان

عکس از: سایت Neshan

هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی کازرون

اگر محل خواب برای شما مهم است و ترجیح می‌دهید در محلی با امکانات کامل استراحت کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم یکی از اقامتگاه‌های بومگردی اطراف را انتخاب کنید. در ادامه چند نمونه از اقامتگاه‌های اطراف دریاچه را معرفی می‌کنیم:

  • اقامتگاه بو‌مگردی کلبه مامان جون
  • اقامتگاه‌بو‌مگردی حجار
  • اقامتگاه‌ بو‌مگردی مقدم
اقامتگاه بومگردی

عکس از: سایت Neshan

توصیه‌هایی برای سفر به یادماندنی در دریاچه پریشان

دریاچه پریشان در منطقه حفاظت‌شده ارژن قرار دارد. بنابراین باید به نکات زیر هنگام سفر به منطقه توجه داشته باشید:

  • به دلیل شرایط بحرانی منطقه به اکوسیستم آسیب نرسانید.
  • اطراف دریاچه آتش روشن نکنید.
  • با ماشین آفرود در مسیر خشک دریاچه پریشان رانندگی نکنید.
  • به گیاهان اطراف آسیب نرسانید.
  • زباله‌های خود را در منطقه رها نکنید (حتی پوست میوه).
بهترین زمان بازدید

عکس از: سایت Travital

اگر به این منطقه زیبا سفر کردید، تجربه‌تان را درباره آن جا با مخاطبان علی‌بابا در میان بگذارید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 دیدگاه

  1. محمد می‌گوید

    حیفو صد حیف

  2. صادق می‌گوید

    دریاچه ای نمونده دیگه
    خشک شد رفت

  3. حسین می‌گوید

    من خودم بچه کازرونم بخاطر همینم زدم رو لینک. دریاچه پریشان قشنگ نیست قشنگ بود ۳۰ سال پیش خشک شد🤣🤣

  4. اسماعیل می‌گوید

    البته کویر پریشان مد نظر شما بود

  5. شیرن کازرون می‌گوید

    حالت خوبه🤣🤣🤣🤔🙄

  6. مصطفی می‌گوید

    حالا که حرف از پریشان شد.استان فارس ۴ تا دریاچه بزرگ خودشو با همین بی تدبیرهای از دست داده.دریاچه طشک.دریاچه بختگان.دریاچه پریشان.دریاچه دشت ارژن.یه جایی بود بهش میگفتن دم دریا اونم رفت.

  7. مهرداد می‌گوید

    خدا خیرتون بده چرا امار ۳۰ سال پیش میدید به مردم
    بعد از افتتاح نیروگاه کازرون که چاهای عمیقی برای برج خنک کننده حفر شد دریاچه تبدیل به بیابان شد

  8. :))) می‌گوید

    شما خودت تاحالا اومدی دریاچه پریشان با خاک کف دریاچه میشه تیمم کرد انقدر که خشکه حالا شما بگو قایق سواری و ماهیگیری
    چاه های کشاورزی خشک سالی های چندین ساله و مخصوصاً نیروگاه سیکل ترکیبی نزدیک به دریاچه دلایل اصلی خشک شدن دریاچه هست و غم انگیز ترین قسمت ماجرا اونجاست که از سال ۸۷ یا ۸۸ دیگه هیچ کس اون دریاچه رو ندیده فقط خاک و بیابان دیده

  9. همشهری می‌گوید

    سلام، کجای کارید شما؟؟خوابید یا بیدار و یا خودتون را به خواب زدید؟دریاچه چند ساله که خشک شده رفته

  10. مهدی می‌گوید

    سلام
    آخه اینجور که شما نویسنده محترم مقاله از دریاچه پریشان نوشتید و تصاویر ۳۰سال پیش رو گذاشتید هر خواننده ای فکر میکنه دریاچه پریشان پر از آب هست و بساط ماهیگیری و قایقسواری پهنه و هرچی توریست ریخته کنار دریاچه پریشان
    از سال ۸۶ که یکبار برای تحقیقات دانشگاهی اونجا رفتم و دیدم تبدیل به بیابان شده و چندین بار تا همین امسال رفتم اطراف دریاچه بغیر از خشک زار بیابانی چیزی برای قایقسواری یا ماهیگیری وجود نداره
    یکی از علت‌های اصلیش برمیگرده به کم آبی و خشک شدن مجاری ورودی اصلی آب به دریاچه و دلیل مهم تر چاه های غیر مجاز کشاورزان اطراف دریاچه(مخصوصا روستاهای چسبیده به دریاچه) و پیش روی زمین‌های کشاورزی به سمت دریاچه هست
    و افسوس که چقدر منابع آبی( همچون آب سیدحسین)کازرون دارد که در حال تلف شدن و ریختن به رودخانه های شور و نهایتا خلیج فارس دارد و می‌توان آن آبها را هدایت کرد به سمت دریاچه یا حداقل سدی بر روی آنها ایجاد کنند تا از هدر رفت آنها جلوگیری کنند
    اینهمه که در رسانه های کشور به فکر دریاچه ارومیه هستند، اندکی به فکر احیا دریاچه پریشان نیستند
    توصیه میکنم توریست‌های محترم هم وقت خودشون الکی برای رفتن و دیدن این دریاچه بیابان شده تلف نکنند

    1. علی می‌گوید

      علت اصلی خشکی دریاچه پریشان اول و مهمتریت علت کاهش بسیار زیاد بارندگی دوم نیروگاه برق کازرون سوم چاه های کشاورزی نمیتوان کاهش بارندگی رو ندید گرفت و تقصیرا رو انداخت گردن کشاورزان زحمت کش چون این چاه ها و این کشاورزان از سال ها قبل بوده و اگر. کشاورزان عامل اصلی خشکی دریاچه میبودند سال ها قبل باید خشک میشد

      1. مصطفی می‌گوید

        شما خودت کشاورزی؟یکی از عوامل اصلی خشک شدن دریاچه ها کشاورزی سنتی هست تاکید می‌کنم سنتی.اما علت اصلی فقط و فقط احداث سد هست.

  11. ایران می‌گوید

    سلام
    یادش بخیر
    افسوس که نابود شد

  12. ع.س می‌گوید

    سلام. چند سالیست که دریاچه پریشان کاملا خشک شده‌است و هیچ جاذبه ای ندارد

  13. صادق می‌گوید

    داداش این عکسها مطعلق به حداقل ۳۰سال قبل هست
    چون دریاچه از اون موقع خشک شده

  14. رضا می‌گوید

    بابا کاملا خشک شده دریاچه آب نداره

  15. منصور می‌گوید

    فکرکنم اینی که این توضیحات رونوشته تازگیاازدریاچه پریشان اطلاعی نداره. دریاچه پریشانی بودوتمام شدالان فقط یه منظره مثل کویرازش مونده. جدیداهرکی بره اونجاوته مانده دریاچه روببینه باغم واندوه بایدبرگرده دلایل زیادی واسه خشک شدن دریاچه هست که دوتاازدلایل اصلی کم شدن بارش وحفرچاهای عمیق فراوان دراون منطقه ازعلل اصلی خشک شدن دریاچه هست

  16. محمد امین می‌گوید

    بابا حرف از کدوم دریاچه کدوم آب کدوم کشک میزنید ۲۰سال خشک شده این دریاچه شده جنگلی در از درختان گز