کلیسای ساگرادا فامیلیا

کلیسای ساگرادا فامیلیا بارسلون؛ رویایی که کامل نشد

حدود ۱۴۰ سال است که غول سنگی باشکوهی در خیابان‌های زیبای بارسلونا، سر به آسمان کشیده است؛ بنایی بی‌نظیر از دل تاریخ به نام کلیسای ساگرادا فامیلیای بارسلون خیره‌کننده!

شاید باورتان نشود که بعد از حدود یک قرن و نیم از آغاز ساخت کلیسای ساگرادا فامیلیا یا کلیسای خانواده مقدس که چشم هر بیننده‌ای را محو عظمت و شکوه خود می‌کند، بنای این کلیسا هنوز کامل نشده است! کارشناسان امیدوارند که ساخت این بنا در سال ۲۰۲۶ به پایان برسد.

این کلیسا صرفا مکانی مذهبی محسوب نمی‌شود، بلکه یک اثر هنری بی‌نظیر و جاذبه گردشگری معروفی است که هر ساله، میلیون‌ها نفر از سراسر جهان را به اسپانیا و شهر بارسلونا می‌کشاند.

این شاهکار معماری که از جاهای دیدنی بارسلونا و جاهای دیدنی اسپانیا محسوب می‌شود، تجسمی از نبوغ معمار مشهور اسپانیایی، آنتونی گائودی است. در این مطلب از مجله گردشگری علی بابا، با هم گشت‌وگذاری در این بنای شگفت‌انگیز با ستون‌ها و مناره‌های بلند و طاق‌‌های منحنی و نماهای بی‌نظیر خواهیم داشت.

کلیسای ساگرادا فامیلیا کجاست؟
کلیسای ساگرادا فامیلیا در شهر بارسلونای اسپانیا و در خیابان مایورکا واقع شده است.
در کلیسای ساگرادا فامیلیا چه آثاری نگهداری می‌شود؟
این کلیسا خود یک اثر هنری بی‌نظیر محسوب می‌شود.
ساعت کاری کلیسای ساگرادا فامیلیا چه زمانی است؟
ساعت کاری کلیسای ساگرادا فامیلیا در ماه‌ها و موقعیت‌های مختلف متفاوت است.
معماری کلیسای ساگرادا فامیلیا چگونه است؟
کلیسای ساگرادا فامیلیا ترکیب بی‌نظیری از معماری گوتیک، مدرنیسم کاتالانی و هنر نو است که شاهکار بی‌بدیل هنر و معماری اروپا و حتی جهان به شمار می‌رود.
کلیسای ساگرادا فامیلیا چه زمانی تکمیل می‌شود؟
گفته می‌شود که مراحل ساخت‌وساز کلیسا در سال ۲۰۲۶ به پایان خواهد رسید.

معرفی کلیسای ساگرادا فامیلیا

کلیسای ساگرادا فامیلیا با نام کامل El Templo Expiatorio de la Sagrada Familia که کلیسای خانواده مقدس هم نامیده می‌شود، در مرکز شهر بارسلونا و در محله‌ای به همین نام واقع شده است.

ساگرادا فامیلیا، یک کلیسای کاتولیک ناتمام است که از مشهورترین شاهکارهای معماری جهان و بزرگترین کلیسای اروپا محسوب می‌شود.

معرفی کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت Adsttc

این بنای عظیم نماد بارسلونا و یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی اسپانیاست. گفته می‌شود هر ساله حدود ۵ میلیون نفر از کلیسای ساگرادا فامیلیای بارسلون بازدید می‌کنند.

کلیسای ساگرادا فامیلیا کجاست؟

کلیسای ساگرادا فامیلیا در منطقه‌ کاتالونیای اسپانیا، مرکز شهر بارسلونا و در خیابان مایورکای (Mallorca) ناحیه ایسمپل (Eixample) قرار دارد.

لوکیشن کلیسای ساگرادا فامیلیا روی گوگل مپ

آدرس کلیسای ساگرادا فامیلیا: اسپانیا، کاتالونیا، شهر بارسلونا، ناحیه ایسمپل، خیابان مایورکا

کلیسای ساگرادا فامیلیا کجاست؟

عکس از: سایت Arch2o

مسیر دسترسی به کلیسای ساگرادا فامیلیا

راحت‌ترین راه برای رفتن به ساگرادا فامیلیا استفاده از مترو است. ایستگاه متروی ساگرادا فامیلیا که درست کنار کلیسا قرار دارد، از خطوط ۲ (بنفش) و ۵ (آبی) متروی بارسلون قابل دسترسی است.

برای رسیدن به ساگرادا فامیلیا، خط مترو L2 یا خط ۲ (بنفش) را از ایستگاه «پارال ل» سوار شوید و در ایستگاه مترو ساگرادا فامیلیا پیاده شوید. گزینه‌ دیگر استفاده از خط ۵ (آبی) است که شما از ایستگاه «بارسلونا-سانتس» مستقیما به ساگرادا فامیلیا می‌رساند.

مسیر دسترسی به کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت Wikimedia

برای رسیدن به ساگرادا فامیلیا می‌توانید از خطوط اتوبوس شماره‌های ۱۹، ۳۳، ۳۴، D۵۰، H10 یا B24 استفاده کنید. سریع‌ترین خط اتوبوس D50 است که از ایستگاه «روندا سانت پائو – فولک ای تورس»(Ronda Sant Pau – Folch I Torres)  حرکت می‌کند.

خط اتوبوس H10 که از ایستگاه «پی‌جی سانت آنتونی – پل سانتس» حرکت می‌کند، شما را به محدوده‌ای نزدیک کلیسای خانواده‌ مقدس می‌رساند.

زمان‌بندی حرکت اتوبوس‌های خط H10

  • روزهای دوشنبه تا شنبه: ۵ صبح تا ۱۰ شب، هر ۹ دقیقه
  • روزهای یکشنبه‌: ۸ صبح تا ۱۰ شب، هر ۱۵ دقیقه

زمان سفر با ماشین شخصی

کلیسای ساگرادا فامیلیا در بارسلونا در فاصله ۱۰ دقیقه‌ای بزرگ‌ترین میدان شهر قرار دارد. از هر جای شهر که بخواهید به کلیسا بروید، می‌توانید مسیر خود را در گوگل مپ پیدا کنید.

کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت Britannica

بازدیدکنندگان عادی از ورودی عمومی در خیابان لا مارینا استفاده می‌کنند. بازدیدکنندگان گروهی از ورودی گروه‌ها در خیابان لا مارینا وارد می‌شوند. مدارس هم از ورودی گروه‌ها وارد کلیسای ساگرادا فامیلیا می‌شوند.

بهترین زمان بازدید از کلیسای ساگرادا فامیلیا

ساگرادا فامیلیای بارسلون یکی از باورنکردنی‌ترین بناهای تاریخی اسپانیا و اروپاست. اگر قصد دارید به اسپانیا سفر کنید، بازدید از ساگرادا فامیلیا را در اولویت قرار دهید. فصل تابستان و ماه‌های آوریل تا سپتامبر شلوغ‌ترین زمان برای بازدید از کلیسای ساگرادا فامیلیای بارسلون است.

بهترین زمان بازدید از کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت Britannica

گردشگرانی که به آنجا رفته‌اند توصیه می‌کنند بین ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ صبح از این کلیسا بازدید کنید، چون با مجموعه‌ای زیبا مملو از نور و رنگ مواجه خواهید شد که کلیسای جامع را منحصربه‌فرد می‌کند.

هر روز تعداد مشخصی از بازدیدکنندگان می‌توانند به بازدید از کلیسای ساگرادا فامیلیا در بارسلونا اسپانیا بروند، پس حتما قبل بازدید ساگرادا فامیلیا بلیط تهیه کنید تا چندین ساعت در صف نمانید.

بهترین زمان بازدید از کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت CNN

اگر به هر دلیلی نتوانستید بلیط آنلاین بخرید، دفاتر گردشگری بارسلونا می‌توانند بلیط را برای شما بخرند که البته باید هزینه‌ای هم برای خدمات خرید بلیط بپردازید.

برای کودکان کوچک‌تر از ۱۱ سال، دانش‌آموزان و دانشجویان (همه‌ کارت‌های دانشجویی معتبر ملی یا بین‌المللی پذیرفته می‌شوند)، معلولان و سالمندان (بالای ۶۵ سال)، تخفیف‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت Amazonaws

ساعت کاری کلیسای ساگرادا فامیلیا

ساعات کاری کلیسای ساگرادا فامیلیا بارسلونا در ماه‌های مختلف و تعطیلات بدین شرح است:

ماه‌های نوامبر تا فوریه

روزهای دوشنبه تا شنبه: ۹ صبح تا ۶ عصر

روزهای یکشنبه‌: ۱۰:۳۰ صبح تا ۶ عصر

ماه‌های مارس و اکتبر

روزهای دوشنبه تا جمعه: ۹ صبح تا ۷ عصر

روزهای شنبه: ۹ صبح تا ۶ عصر

روزهای یکشنبه: ۱۰:۳۰ صبح تا ۷ عصر

ماه‌های آوریل تا سپتامبر

روزهای دوشنبه تا جمعه: ۹ صبح تا ۸ عصر

روزهای شنبه: ۹ صبح تا ۶ عصر

روزهای یکشنبه: ۱۰:۳۰ صبح تا ۸ عصر

توجه داشته باشید که ساعات و روزهای بازدید ممکن است به ‌دلیل برگزاری رویدادهای خاص تغییر کند.

ساعت کاری کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت CNN

ساعات بازدید ویژه

در تاریخ‌های ۲۵ و ۲۶ دسامبر، ۱ و ۶ ژانویه، ساعات بازدید از ۹ صبح تا ۲ بعدازظهر است.

تاریخچه کلیسای ساگرادا فامیلیا

داستان ساخت این بنای غول‌پیکر از سال ۱۸۸۲ میلادی آغاز شد. نام کلیسای ساگرادا فامیلیا بارسلونا همیشه کنار اسم آنتونی گائودی آمده است، اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که طراحی اولیه ساگرادا فامیلیا را فرانسیسکو د پائولا دل ویلار معمار اسپانیایی، انجام داده است.

تاریخچه کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت Cntraveler

دل ویلار طرحی نئوگوتیک را برای این سازه عظیم در نظر گرفت که شامل ۱۸ برج، یک شبستان بزرگ و یک طاق گنبدی بلند بود.

سال ۱۸۸۳

دل ویلار تا یک سال بعد یعنی ۱۸۸۳ روی این پروژه کار کرد، ولی کمی بعد، به دلیل اختلاف‌نظر با انجمن داوطلبان سنت جوزف کار را رها کرد. پس از آن، آنتونی گائودی، معمار مشهور و افسانه‌ای کاتالان، مسئولیت این پروژه را بر عهده گرفت.

سال ۱۸۵۵

تالار عبادت یا نمازخانه‌ سنت جوزف در سرداب کلیسا افتتاح و اولین مراسم عشای ربانی برگزار شد.

سال ۱۸۹۱

کار روی نمای ولادت مسیح یا تولد مسیح کلیسای ساگرادا فامیلیا آغاز شد.

سال ۱۹۲۵

برج ناقوس سنت برنابا یا بارناباس در نمای عیسی مسیح تکمیل شد. برج ناقوس اختصاص داده‌شده به سنت برنابا تنها برج ناقوسی بود که گائودی آن را به پایان رساند.

سال ۱۹۲۶

در سال ۱۹۲۶ گائودی دار فانی را وداع گفت. در آن زمان حدود ۲۵ درصد بنا آماده بود. ساخت‌وساز ساگرادا فامیلیا به دلیل جنگ داخلی اسپانیا، کمبود بودجه و اختلافات بین معماران کُند پیش می‌رفت.

کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت Hswstatic

سال ۱۹۳۶

در طول جنگ داخلی اسپانیا، وندال‌ها وارد ساگرادا فامیلیا شدند. طرح‌ها و عکس‌ها را سوزاندند و بخشی از کلیسا را تخریب کردند.

سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۵۲

در سال ۱۹۳۹ پله‌های نمای ولادت مسیح تکمیل و نمای کلیسا برای اولین بار روشن شد.

سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۱

پایه‌های نمای مصائب مسیح گذاشته و موزه‌ای برای شرح عناصر تاریخی و فرهنگی و نمادین کلیسا تاسیس شد.

سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۸

برج‌های ناقوس نمای مصائب مسیح تکمیل شدند و ساخت نماهای جانبی آغاز شد.

سال ۱۹۸۶

کار روی پایه‌های تمام راهروها، ستون‌ها، طاق‌ها و نماهای راهروی اصلی، تقاطع‌ها و محراب آغاز شد.

کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت I0wp

سال ۲۰۰۵

نمای ناتیویتی یا ولادت مسیح و زیرزمین کلیسای ساگرادا فامیلیا بارسلونا در اسپانیا به‌ عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

سال ۲۰۱۰

پاپ بندیکت شانزدهم کلیسا را تقدیس کرد. حدود ۶ هزار نفر در این مراسم شرکت کردند و مراسم عشای ربانی برگزار شد.

سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸

ساخت برج‌های بشارت‌دهندگان، مریم باکره و عیسی مسیح آغاز شد. بر بالای نمای مصائب مسیح، صلیب  گذاشته شد.

سال ۲۰۲۰

همه‌ پنل‌های طبقات برج در جای خود قرار گرفتند. تنها قسمت‌ باقی‌مانده مربوط به نوک برج است که با یک ستاره درخشان دوازده‌پر تزیین خواهد شد.

سال ۲۰۲۱

در سال ۲۰۲۱ تلاش‌ها بر تکمیل برج مریم باکره، دومین برج بلند کلیسا با ارتفاع ۱۳۸ متر متمرکز شد. در این سال ستاره درخشان بر بالای برج نصب شد.

کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت Ladykflo

سال ۲۰۲۲

بر‌ج‌های لوقا و مرقس، دو برج از چهار برج بشارت‌دهندگان یا انجیل‌نویسان تکمیل شدند. به برج عیسی مسیح دو طبقه اضافه شد و به طبقه هشتم از مجموع دوازده طبقه و ارتفاع ۱۲۵.۸۵ متر رسید.

سال ۲۰۲۳

در ۱۲ نوامبر ۲۰۲۳، چهار برج انجیل‌نویسان یا بشارت‌دهندگان افتتاح شد. برنامه‌ریزی شده که برج مرکزی نمای عیسی مسیح در سال ۲۰۲۶ تکمیل شود.

معماری کلیسای ساگرادا فامیلیا

کلیسای ساگرادا فامیلیا در بارسلونای اسپانیا ترکیب بی‌نظیری از معماری گوتیک، مدرنیسم کاتالانی و هنر نو است که شاهکار بی‌بدیل هنر و معماری اروپا در جهان به شمار می‌رود.

ساگرادا فامیلیا با الهام از کلیساهای جامع بزرگ اسپانیا، ساختاری عظیم و پیچیده دارد. دو راهرو بلند، برج‌های متعدد و سه ورودی باشکوه از جمله ویژگی‌های بارز این بنا هستند. تمرکز این بنا بر جزییات و تزیینات، حیرت‌انگیز است.

کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت Guim

در طراحی ساگرادا فامیلیا، گائودی تمام هنرش را به کار گرفته و از نوآوری‌های معماری استفاده کرده است. با الهام از طبیعت، او فرم‌های هندسی پیچیده و منحنی‌های زیبایی را در طراحی این بنا به کار برده است.

روش‌های نوآورانه او باعث شده ساخت کلیسای ساگرادا فامیلیا بسیار طولانی شود، اما استحکامی بی‌نظیر داشته باشد.

– ستون‌های کلیسا

ستون‌ها در کلیسای ساگرادا فامیلیا بارسلونا از مواد مختلفی ساخته شده‌اند. بلندترین و محکم‌ترین ستون‌ها از سنگ آتشفشانی به نام پورفیری یا گرانیت قرمز (red porphyry) ساخته شده‌اند.

این ستون‌های خاص از پنج برج مرکزی ساگرادا فامیلیا پشتیبانی می‌کنند. ستون‌های کوچک‌تر و تیره‌تر ساخته‌شده از بازالت، ردیف بیرونی ستون‌هایی را تشکیل می‌دهند که کلیسا را سرپا نگه می‌دارند.

بهترین زمان بازدید از کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت Cloudfront

کوچک‌ترین ستون‌ها از گرانیت استخراج‌شده از مونتجوئیک (Montjuïc) ساخته شده‌اند. این مواد با هدف استحکام بنا و کمک به زیبایی و غنای نمادین معماری داخلی انتخاب شده‌اند.

– دیوارهای زیبا

در ساخت کلیسای ساگرادا فامیلیای بارسلون، دیوارهای خارجی فقط مسئولیت تحمل وزن خود را بر عهده دارند، زیرا وزن و فشار از طاق‌ها و از طریق ستون‌های داخلی به کف منتقل می‌شود. این دیوارها دارای خروجی‌های متعددی مانند اوژین‌‌ها یا قوس‌های مدور و پنجره‌های بزرگ هستند که وزن کلی دیوارها را به ‌طور چشمگیری کاهش می‌دهند.

کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت Medium

آنتونی گائودی به‌ طور گسترده از هایپربولوئیدها (Hyperboloid) استفاده کرد تا مؤثرترین راه‌حل‌های فنی و زیبایی‌شناختی را اجرا کند. هایپربولوئید نوعی شکل هندسی است که از چرخش یک هذلولی حول یکی از محورهای تقارن آن به دست می‌آید. این انتخاب به مجسمه‌سازان اجازه داد تا جزییات پیچیده‌ای از جمله تصویرگری فرشتگان نوازنده، فرشتگان خواننده و بعضی تزیینات دیگر روی این دیوارها را بسازند.

– محراب

یک فضای نیم‌دایره‌ای پشت محراب قرار گرفته است. سرداب یا زیرزمین ساگرادا فامیلیا در این قسمت قرار دارد. آنتونی گائودی، معمار ساگرادا فامیلیا، از جمله افرادی است که در سرداب دفن شده‌ است. پله‌های منتهی به طبقات بالاتر در دو طرف محراب قرار دارند. داخل محراب هفت نمازخانه با طراحی متفاوت وجود دارد.

محراب کلیسا

عکس از: سایت Visitarsagradafamilia

در محراب، مجسمه‌ای از عیسی مسیح روی صلیب نصب شده است. پنجره‌های بزرگ رنگی اطراف صلیب را احاطه کرده‌اند. این پنجره‌ها با نورهای رنگارنگ فضای داخلی را زیبا می‌کنند. پشت محراب نیز پله‌های دیگری وجود دارد که به لوله‌های اُرگ منتهی می‌شود.

– فضای داخلی

فضای داخلی ساگرادا فامیلیا دارای پنج شبستان است و حالتی روحانی و باشکوه دارد. سقف شبستان مرکزی، بلندتر از دیگر قسمت‌هاست. محراب در مقابل مجموعه‌ای چشمگیر از شیشه‌های رنگی، زیبایی خاصی به فضای داخلی می‌بخشد. با طراحی ستون‌های پیچیده و طاق‌های بلند و نورپردازی هنرمندانه، شما آرامش را در این فضا تجربه می‌کنید.

کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت Staticflickr

– برج‌های سربه‌فلک

یکی از ویژگی‌های شاخص ساگرادا فامیلیا، داشتن برج‌های بلند است. گائودی معمار اصلی این کلیسا ۱۸ برج طراحی کرده و هر یک از آن‌ها را نمادی از یک شخصیت مذهبی قرار داده است: ۱۲ برج برای حواریون، ۴ برج برای بشارت‌دهندگان (نویسندگان انجیل‌های چهارگانه)، یک برج برای مریم مقدس و بلندترین برج به عیسی مسیح تعلق دارد.

کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت Wikimedia

بلندترین برج که به عیسی مسیح اختصاص داده شده و حدود ۱۷۲ متر ارتفاع خواهد داشت، قرار است به نماد بارسلونا تبدیل شود. در نوک این برج صلیبی بزرگ نصب خواهد شد. وقتی مراحل ساخت این برج به پایان برسد، کلیسای ساگرادا فامیلیا در بارسلونا بلندترین کلیسای جهان خواهد بود.

تا سال ۲۰۲۳، ۱۳ برج از ۱۸ برج تکمیل شد. در نوک ۴ برج‌ بشارت‌دهندگان، مجسمه نمادهای سنتی این شخصیت‌ها کار شده است؛ گاو بال‌دار برای لوقا (Luke)، مرد بال‌دار برای متی (Matthew)، عقاب برای یوحنا (John) و شیر بال‌دار برای مرقس (Mark).

کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت Triptripnow

– نماهای روایت‌گر

کلیسای ساگرادا فامیلیای بارسلونا سه نما دارد که روایتی از زندگی مسیح هستند. این سه نما عبارت‌اند از نمای ولادت مسیح یا ناتیویتی در شرق، نمای مصائب مسیح در غرب و نمای عروج مسیح در جنوب. نمای ولادت، با تزیینات رنگارنگ، تولد مسیح را جشن می‌گیرد و اولین نمایی است که ساخته شده است. نمای مصائب مسیح با خطوط شکسته و نمادهای درد و رنج، داستان مصلوب شدن مسیح را نشان می‌دهد.

نماهای روایتگر

عکس از: سایت Visitarsagradafamilia

ساخت این بنا در سال ۱۹۵۴ آغاز شد. نمای عروج نیز به آسمانی شدن مسیح اشاره دارد. کار ساخت نمای عروج یا بزرگ‌ترین نمای کلیسای ساگرادا فامیلیا نیز از سال ۲۰۰۲ آغاز شده است. علاوه بر داستان عروج مسیح، قرار است در این نما طرح‌هایی از دوزخ، برزخ و هفت گناه کبیره و هفت فضیلت آسمانی به تصویر کشیده شود. ساخت نمای جنوبی هنوز به پایان نرسیده است.

– پلان کلیسای ساگرادا فامیلیا

بخش زرد: محراب کلیسای ساگرادا فامیلیا

بخش نارنجی‌: قدمگاه یا آستانه

بخش قرمز: جایگاه هم‌سرایان

بخش بنفش‌: جناح کلیسا

بخش آبی‌: نماها

بخش‌ سبز تیره: شبستان اصلی

بخش سبز روشن: راهروها

بخش خاکستری روشن: رواق

بخش خاکستری تیره: محل بازسازی مدارس

پلان کلیسا

عکس از: سایت Wikimedia

بخش‌های مختلف کلیسای ساگرادا فامیلیا

این کلیسا بخش‌های مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

– نمای تولد مسیح

همان‌طور که گفتیم، نمای ولادت مسیح یا نمای تولد مسیح اولین نمای ساگرادا فامیلیا بود که ساخت آن از ۱۸۹۴ تا ۱۹۳۶ به طول انجامید. گائودی، با دقت و ظرافتی بی‌نظیر، خودش جزییات این نما را طراحی کرد. او می‌خواست این نمای تولد مسیح نمادی از تولد دوباره باشد. هنگامی که گائودی درگذشت، تنها برج سن برنابا کاملا به پایان رسید و سه برج دیگر باقی مانده بودند.

نمای تولد

عکس از: سایت Visitarsagradafamilia

این نما به‌ سمت شرق قرار دارد تا با طلوع خورشید، نمادی باشد از تولد مسیح. نمای تولد مسیح سه رواق یا سه ایوان دارد که هر یک از آن‌ها به یکی از فضایل الهی یعنی امید و رحمت و ایمان می‌پردازد.  مجسمه‌ها و تزیینات این نما با الهام از طبیعت ساخته شده‌اند. لاک‌پشت‌ها، آفتاب‌پرست‌ها و سایر موجودات طبیعی، نماد تغییر و تحول و زیبایی‌های خلقت‌اند.

روایت تولد مسیح

عکس از: سایت Visitarsagradafamilia

نمای ولادت مسیح چهار مناره یا برج دارد که هریک از آن‌ها به یکی از حواریون مسیح تقدیم شده است. این حواریون عبارت‌اند از: متیاس (Matthias)، برنابا، یهودای تادئوس (Jude) و شمعون (Simon).

مجسمه‌های این نما طوری طراحی شده‌اند که گویی زنده‌اند و با طبیعت اطرافشان تعامل دارند. گائودی این نما را به ‌عنوان الگویی برای ادامه ساخت کلیسا در نظر گرفته بود که نمادی از امید و زندگی دوباره است.

– نمای مصائب مسیح

نمای مصائب مسیح پس از دوران گائودی ساخته شده است. این نما در خیابان ساردانیا (de Sardenya) و رو به غرب ساخته شده است تا نمادی باشد از مرگ مسیح. نمای مصائب مسیح نشان‌دهنده‌ مصائب، شکنجه و مرگ عیسی مسیح است. به همین دلیل، ظاهری خشن و فوق‌العاده برهنه با اشکال لبه‌دار هندسی دارد.

نمای مصائب مسیح

عکس از: سایت Metalocus

این نما از یک ایوان یا رواق شش‌ستونی با سه در تشکیل شده است. مانند دو نمای دیگر، نمای مصائب مسیح سه ورودی دارد که به سه فضیلت اختصاص یافته است. سادگی نما با وجود ستون‌های استخوانی‌شکل و مجسمه‌های ساده تشدید شده است.

مانند نمای ولادت مسیح، برج‌ها مشخص‌ترین و اصلی‌ترین عناصر نما هستند. دو برج مرکزی ۱۱۲ متر و دو برج بیرونی ۱۰۷ متر ارتفاع دارند. از طریق پله‌های مارپیچی می‌توان از این برج‌ها بالا رفت.

نمای مصائب مسیح

عکس از: سایت NYT

سطح برج‌ها لوزی است، اما از ارتفاع مشخصی بیضی‌شکل می‌شوند. برج‌های نمای مصائب مسیح به سنت جیمز (Saint James)، سنت بارتولومئو (Saint Bartholomew)، سنت توماس (Saint Thomas) و سنت فیلیپ (Saint Philip) اختصاص دارند.

صحنه‌های سنگ‌تراشی‌شده در نمای مصائب مسیح به‌ شکل حرف S بالا می‌روند و تصاویر به صلیب کشیده شدن عیسی مسیح را نشان می‌دهند.

در طبقه‌های پایینی، صحنه‌های شب قبل از مصلوب ‌شدن عیسی مسیح، شامل شام آخر، بوسه یهودا و محاکمه مسیح به مخاطب نشان داده می‌شود. در طبقه وسط نیز محل مصلوب‌ شدن عیسی شامل «مریم‌ها» (The Three Marys)، سربازی که پهلوی مسیح را با نیزه سوراخ کرد و چهره مسیح بر پرده ورونیکا به تصویر کشیده شده است.

نمای مصائب مسیح

عکس از: سایت Sightseeing

– نمای عروج مسیح

ساخت نمای عروج مسیح‌ از سال ۲۰۰۲ آغاز شد. این نما عروج عیسی مسیح را به تصویر می‌کشد و قرار است بزرگ‌ترین نمای ساگرادا فامیلیا باشد.

گائودی می‌دانست که هنگام ساخت این نما زنده نخواهد بود، پس طرحی از آن را رسم کرد که متاسفانه طرح اصلی از بین رفت و فقط قسمت‌هایی از آن باقی ماند. معمارانی که الان روی این نما کار می‌کنند، می‌کوشند از همین طرح‌های باقی‌مانده استفاده کنند.

نمای تولد

عکس از: سایت Visitarsagradafamilia

به قیاس مقدسات کلیسای کاتولیک، نمای عروج مسیح هفت در خواهد داشت. این مقدسات عبارت‌اند از: غسل تعمید، تصدیق، مراسم عشای ربانی، توبه، آیین‌های مقدس، ازدواج و کمک به بیماران.

جاهای دیدنی نزدیک کلیسای ساگرادا فامیلیا

حالا که تا اینجا آمده‌اید و کلیسای ساگرادا فامیلیا را دیده‌اید، حیف است از جاهای دیدنی نزدیک این کلیسا بازدید نکنید.

– خیابان گائودی

خیابان گائودی در ناحیه ایسمپل قرار دارد و فاصله آن از کلیسای ساگرادا فامیلیا کمتر از ۵۰۰ متر است که با پای پیاده، حدود شش دقیقه طول می‌کشد. خیابان گائودی از جلوی کلیسا شروع می‌شود و تا ساختمان بیمارستان سنت پائول ادامه دارد. این خیابان از مسیرهای جذاب پیاده‌روی شهر است و کافه‌ها و رستوران‌های خوبی در آن قرار دارد.

خیابان گائودی

عکس از: سایت Jakpost

می‌توانید بعد از یک پیاده‌روی دلچسب در کافه بنشینید، قهوه بنوشید و از تماشای نمای زیبای کلیسا لذت ببرید.

– خانه دیدنی کاسامیلا

خانه کاسامیلا یا کازا میلا (Casa Milà) که به آن لا پدررا (La Pedrera) هم می‌گویند، یکی از مشهورترین و عجیب‌ترین ساختمان‌هایی است که آنتونی گائودی، معمار نابغه، آن را طراحی کرده است. ساختمان کاسامیلا فاقد هر گونه خط راست یا زاویه قائمه است. شکل‌های ارگانیک و موج‌دار ساختمان از آن اثر هنری متفاوتی ساخته است.

خانه دیدنی کاسامیلا

عکس از: سایت Expedia

گائودی در ساخت کاسامیلا از مواد طبیعی مانند سنگ، آهن و شیشه استفاده کرده است تا ساختمان با محیط اطرافش هماهنگ باشد. هر جزیی از ساختمان، از دودکش‌ها گرفته تا پنجره‌ها، دارای نمادگرایی خاصی است که به طبیعت و جهان هستی اشاره دارد.

خانه دیدنی کاسامیلا

عکس از: سایت Expedia

فضای داخلی ساختمان هم متفاوت و جالب است. ساختمان کاسامیلا ۹ طبقه و بخش اصلی دارد: زیرزمین، طبقه همکف، نیم‌طبقه، طبقه اصلی، چهار طبقه فوقانی و اتاق زیرشیروانی. خانه کاسامیلا در خیابان پسیچ دی گراسیا قرار دارد و حدود ۱.۶ کیلومتر با کلیسای ساگرادا فامیلیا فاصله دارد. با ماشین حدود ۶ دقیقه طول می‌کشد تا به کلیسا برسید.

– پارک گوئل

پارک گوئل از زیباترین و معروف‌ترین آثار آنتونی گائودی در شهر بارسلوناست. این پارک که در تپه ال کارمل واقع شده، یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف جهان است. در این پارک، گائودی توانسته با تکه‌های سرامیکی، دنیایی رنگارنگ و موزه‌ای در فضای باز پدید آورد.

پارک گوئل

عکس از: سایت HRS

گوشه‌وکنار پارک پُر است از نمادهای مختلف که به طبیعت، دین و فلسفه اشاره دارند. پارک گوئل، فضایی باز و دلنشین را برای پیاده‌روی، استراحت و لذت از طبیعت فراهم می‌کند.

معروف‌ترین بخش پارک گوئل، تراس موزاییکی است که با قطعات سرامیکی رنگارنگ تزیین شده است. پارک گوئل در فاصله ۲.۲ کیلومتری ساگرادا فامیلیا قرار دارد.

– موزه پیکاسو

کمتر کسی است که پیکاسو را نشناسد. او تاثیرگذارترین هنرمند قرن بیستم بوده است. به همین دلیل، موزه پیکاسوی بارسلونا یکی از مهم‌ترین مقاصد هنری در شهر بارسلونا و جهان است. این موزه، مجموعه‌ای بی‌نظیر از آثار پابلو پیکاسو را در خود جای داده است.

موزه پیکاسو

عکس از: سایت Eseibusinessschool

موزه پیکاسو در سال ۱۹۶۳ تاسیس شد. گیوم آپولینر (Le prix Guillaume-Apollinaire)، دوست و کلکسیونر آثار پیکاسو، مجموعه شخصی‌اش را به این موزه اهدا کرد.

موزه پیکاسو در فاصله ۳.۶ کیلومتری ساگرادا فامیلیا قرار دارد که با ماشین حدود ۱۲ دقیقه و با پای پیاده حدود ۳۵ دقیقه طول می‌کشد این مسیر را طی کنید.

– منطقه گوتیک

منطقه گوتیک از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین مناطق شهر بارسلوناست. با قدمتی بیش از ۲ هزار سال، این منطقه پذیرای گردشگران بسیاری است. کوچه‌های باریک سنگ‌فرش‌شده، ساختمان‌های تاریخی زیبا، کلیساهای باشکوه و میدان‌های دلنشین، فضایی چشم‌نواز را ایجاد کرده‌اند.

منطقه گوتیک

عکس از: سایت Througheternity

کلیسای جامع بارسلونا، میدان رویال پلازا (Royal Plaza)، موزه تاریخ بارسلونا و کلیسای سانتا ماریا دل مار (Basílica de Santa María del Mar) بخشی از دیدنی‌های منطقه گوتیک هستند.

این منطقه زیبا در ۳.۶ کیلومتری کلیسای ساگرادا فامیلیا قرار دارد.

– خیابان پسیج د گراسیا

خیابان پسیج د گراسیا (Passeig de Gràcia) یکی از خیابان‌های مشهور، زیبا و لوکس بارسلوناست که به‌ خاطر معماری باشکوه، مراکز خرید لوکس و فضایی شاد معروف است. پسیج د گراسیا گران‌ترین خیاباناسپانیاست.

خیابان پسیج د گراسیا

عکس از: سایت Barcelonapaseodegracia

این خیابان حدود ۳ کیلومتر با ساگرادا فامیلیا فاصله دارد که با ماشین حدود ۱۰ دقیقه و با پای پیاده حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد به آنجا برسید.

اقامت نزدیک کلیسای ساگرادا فامیلیا

چندین هتل در نزدیکی کلیسا وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید.

هتل چهار ستاره بارسلونا در فاصله‌ ۶۵۰ متری کلیسا، نزدیک‌ترین هتل به کلیسای ساگرادا فامیلیاست.

اقامت در نزدیکی کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت Accor

هتل سه ستاره ساگرادا فامیلیا در فاصله‌ یک کیلومتری کلیسا قرار دارد و با ۴ دقیقه پیاده‌روی می‌توان به آن رسید. این هتل ۱۷ کیلومتر تا فرودگاه فاصله دارد. هتل ساگرادا فامیلیا به‌ دلیل نزدیکی به ساگرادا فامیلیا و قیمت مناسب، یکی از گزینه‌های محبوب گردشگران است.

مرکز اقامتی بارسلونا سنترو (ibis Barcelona Centro) با قیمت مناسب و موقعیت مکانی خوب و نزدیکی به مترو، انتخاب بسیاری از گردشگران است.

اقامت در نزدیکی کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت Accor

این‌ها بعضی از مراکز اقامتی نزدیک ساگرادا فامیلیا بودند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌های رزرو هتل‌ها و خواندن نظرات مسافران و خدمات ارائه‌شده، بهترین محل را برای اقامت خود انتخاب کنید. به این نکته توجه کنید که قیمت هتل‌ها در فصول مختلف سال متفاوت است.

توصیه‌هایی برای بازدید از کلیسای ساگرادا فامیلیا

  • برای بازدید از کلیسای ساگرادا فامیلیا به این نکته‌ها توجه کنید:
  • گردشگران می‌توانند از شبستان، سرداب، فروشگاه و برج‌های نمای مصائب و تولد مسیح بازدید کنند.
  • کیف، وسایل شخصی و وسایل عکاسی و فیلمبرداری گردشگران بازرسی می‌شود.
  • اگر مشکلات حرکتی یا اضافه ‌وزن دارید، از برج‎های ساگرادا فامیلیا بالا نروید. صعود با آسانسور انجام می‌شود، اما هنگام پایین آمدن باید از پلکان مارپیچ بلند و باریکی پایین بیایید.
  • به دلایل ایمنی فقط کودکان بزرگ‌تر از ۶ سال می‌توانند از بر‌ج‌ها بازدید کنند و افراد زیر ۱۶ سال باید به همراه یک بزرگسال از برج‌ها دیدن کنند.
کلیسای ساگرادا فامیلیا

عکس از: سایت Wikimedia

  • هنگام خرید بلیط، راهنمای صوتی را هم رزرو کنید، چون با راهنمای صوتی بازدید از ساگرادا فامیلیا لذت‌بخش‌تر خواهد برد.
  • سر ساعت خودتان را به کلیسا برسانید، چون اگر زمان بازدید بگذرد، دیگر به شما اجازه ورود داده نخواهد شد.
  • برای ورود به هر کدام از برج‌ها باید از قبل بلیط تهیه کنید. در برج‌ها آسانسور کار گذاشته شده است. از آنجا می‌توانید به روی پلی قدم بگذارید که برج‌ها را به هم وصل می‌کند. برای پایین آمدن، باید از راه‌پله‌ای مارپیچ با حدود ۳۰۰ پله پایین بیایید.
  • از بازدیدکنندگان خواسته می‌شود که در محوطه کلیسا سکوت را رعایت کنند. همچنین نباید در کلیسا چیزی بخورید یا بنوشید.

اگر از تماشای شاهکارهای معماری لذت می‌برید و دلتان می‌خواهد آثار معماران بزرگی مانند گائودی را از نزدیک ببینید، سفر به بارسلونای اسپانیا و فرصت بازدید از کلیسای ساگرادا فامیلیای باشکوه را از دست ندهید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.