102 15

قلعه ناریکالا تفلیس؛ قلعه مادر گرجستان

تاریخ گرجستان در قلعه ناریکالا

شهر تفلیس، شهر معماری‌های عجیب است. کافی است هر کجای این شهر که هستید، به سمت ارتفاعات این شهر برگردید تا با قدیمی‌ترین سازه‌ این شهر تاریخی روبه‌رو شوید. جاهای دیدنی گرجستان به واسطه قدمت و عقبه‌ کشور، بسیار زیاد است؛ امام قلعه ناریکالا تفلیس از مکان‌هایی به حساب می‌آید که شهرت جهانی دارد و به تنهایی به عنوان جاذبه‌ای برای سفر به این کشور به‌ حساب می‌آید.

طبق آمارهای گردشگری، بین همه جاهای دیدنی تفلیس، قلعه ناریکالا تنها مکان تاریخی است که هیچ گردشگری، تفلیس را بدون دیدن آن ترک نمی‌کند.

قلعه ناریکالا از همه‌ جای شهر تفلیس قابل‌رویت است و مردم محلی یک باور زیبا در مورد این قلعه دارند: «زندگی در تفلیس زیر سایه قلعه ناریکالا جریان دارد.» اگر قصد سفر به تفلیس، پایتخت گرجستان را دارید، با مجله گردشگری علی بابا همراه باشید.

قلعه ناریکالا کجاست؟
قلعه ناریکالا در کشور گرجستان و در ارتفاعات شهر تفلیس قرار دارد.
چه زمانی به قلعه ناریکالا برویم؟
قلعه ناریکالا تعطیلی ندارد و رایگان است. شما در هر فصل و هر روزی می‌توانید از قلعه دیدن کنید. بهترین فصل برای بازدید از قلعه به سلیقه شما بستگی دارد. در فصل‌های بهار و تابستان گردشگران زیادی به تفلیس می‌روند.
چگونه به قلعه ناریکالا برویم؟
برای رسیدن به قلعه ناریکالا هم می‌توانید از میدان آزادی در تفلیس قدیم به سمت بالا پیاده‌روی کنید هم از پارک اریک سوار تله‌کابین‌های شیشه‌ای شوید.
قلعه ناریکالا چقدر قدمت دارد؟
ساخت قلعه به دوره ساسانیان باز می‌گردد، اما تا قرن ۱۷ و ۱۸ بارها و بارها مورد بازسازی و توسعه قرار گرفته است.

معرفی قلعه ناریکالا

قلعه ناریکالا تفلیس، اولین‌ بار به دست ساسانیان ساخته شد و به عنوان دژ دفاعی مورداستفاده قرار می‌گرفت. سال‌ها بعد نیز قلعه به دست امویان، مغول‌ها، عثمانی‌ها و خود گرجی‌ها بزرگ‌تر شد و بناهای جدیدی به قلعه‌ اولیه اضافه شد.

قلعه ناریکالا

عکس از: سایت ۳۶۰Georgia

ناریکالا یا نارین قلعه که به زبان مغولی به معنای قلعه کوچک است، بر روی صخره‌ای در رشته‌کوه تابوری و بر فراز شهر قدیم تفلیس قرار دارد. باغ گیاه‌شناسی در پشت قلعه قرار دارد و سقف‌های گنبدی حمام‌های گوگردی هم در پای قلعه قرار گرفته است.

قلعه ناریکالا

عکس از: سایت Tacdn

قلعه ناریکالا کجاست؟

قلعه ناریکالا در کشور گرجستان و در شهر تفلیس قرار دارد. شما هر کجای شهر تفلیس باشید، قلعه ناریکالا در افق نمایان است و بر بلندی‌های رشته‌کوه تابوری خودنمایی می‌کند.

لوکیشن قلعه ناریکالا روی گوگل مپ

دسترسی به قلعه ناریکالا در تفلیس

برای دیدن نارین قلعه، باید خود را به تفلیس برسانید. برای رسیدن به تفلیس می‌توانید با پرواز مستقیم از تهران به تفلیس بروید. اگر قصد دارید اقتصادی‌تر و زمینی خود را به تفلیس برسانید نیز می‌توانید از اتوبوس‌هایی که از تهران مستقیم به تفلیس می‌روند، استفاده کنید یا با خودروی شخصی این مسیر را طی کنید.

قلعه ناریکالا

عکس از: سایت Almosafer

برای سفر با خودروی شخصی، سه مسیر وجود دارد که در ادامه برایتان لیست کرده‌ایم:

ترکیه: خود را به مرز ترکیه برسانید و از ترابزون وارد گرجستان شوید.

ارمنستان: خود را از مرز نوردوز به ارمنستان برسانید، سپس از ایروان به گرجستان بروید.

آذربایجان: در این مسیر باید ابتدا به باکو و بعد به سمت تفلیس حرکت کنید.

زمانی که به تفلیس زیبا رسیدید، دو مسیر برای بازدید از ناریکالا وجود دارد. راه اول این است که شما از میدان آزادی که یکی از مناطق بسیار زیبا در تفلیس قدیم است، پیاده به سمت ناریکالا حرکت کنید؛ اما اگر قصد پیاده‌روی ندارید، مسیر جذاب دیگری نیز وجود دارد: تله‌کابین.

قلعه ناریکالا

عکس از: سایت Advisor

شما می‌توانید از پارک رایک که یک مجموعه ورزشی و تفریحی است، سوار تله‌کابین‌های شیشه‌ای بشوید و در مسیر، مناظر را از بالا تماشا کنید.

بهترین زمان سفر به قلعه ناریکالا

فصل سفر به تفلیس کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. قلعه ناریکالا در تمام فصول زیبا و دیدنی است. بهار گرجستان نسبت به ایران کمی خنک‌تر است، اما تابستان‌های گرمی دارد. فصل پاییز هوا معتدل و خنک خواهد بود و در زمستان هم هوا نسبتا سرد و با بارش باران همراه است. اگر اهل فستیوال و شلوغی و تفریحات آبی هستید، به شما فصل تابستان را برای سفر پیشنهاد می‌کنیم.

قلعه ناریکالا

عکس از: سایت Amazonaws

از آن‌جایی که گرجستان سال‌های زیادی جزو قلمرو ایران بوده است و فرهنگ نزدیکی داریم، در بهار می‌توانید با سفر به شهر تفلیس در جشنواره‌های بهاره و جشن‌های نوروزی شرکت کنید. اگر دنبال فصلی خلوت با هوای عالی برای سفر به قلعه ناریکالا هستید، بهترین زمان سفر، پاییز خواهد بود.

قلعه ناریکالا

عکس از: سایت Humbo

ساعت کاری قلعه ناریکالا

ناریکالا یا نارین قلعه هرروزه و به ‌صورت ۲۴ ساعته باز است. اگر با تله‌کابین به سمت این قلعه بروید، باید هزینه تله‌کابین را در پارک پرداخت کنید.

تاریخچه قلعه ناریکالا

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، ناریکالا به دست حکومت ساسانی با معماری ایرانی ساخته شد. این قلعه که به رودخانه متکواری مشرف است، در آن دوران به عنوان دژ و به ‌منظور دفاع از شهر ساخته شده بود.

در گذشته به نارین قلعه، شوریس سیخه (Shuris-tsikhe) به معنای قلعه رقیب یا قلعه حسد می‌گفتند. اما بیشتر دیوارهای فعلی قلعه به قرن هشتم، یعنی زمانی که اعراب در این شهر بودند، بازمی‌گردد. امیران عرب در داخل قلعه برج‌هایی برای خود ساخته بودند و این مجموعه را قلعه مادر می‌نامیدند.

قلعه ناریکالا

عکس از: سایت AustriaForum

در دوره‌های مختلف، با روی کار آمدن دولت‌های دیگر، ساخت‌وسازهایی در این قلعه انجام شد و عمده آنچه امروزه از قلعه دیده می‌شود، مربوط به بازسازی‌های قرن ۱۷ و ۱۸ است. در سال ۱۸۲۷، بخش‌هایی از نارین قلعه با زلزله از بین رفت.

قلعه ناریکالا

عکس از: سایت Wikimedia

معماری قلعه ناریکالا

ناریکالا در ارتفاعات شهر تفلیس و در رشته‌کوه تابوری ساخته شده است. این قلعه بین باغ گیاه‌شناسی تفلیس و حمام‌های گوگردی قرار گرفته است. از آن‌جایی که در ابتدا این بنا به منظور دفاع از شهر ساخته شده، معماری ارگ‌های ایرانی در آن مشهود است. با فاصله‌های یکسان، اتاق‌های نگهبانی ساخته شده و این نظام در ساخت‌وسازها و بازسازی‌های بعدی نیز حفظ شده است.

قلعه ناریکالا

عکس از: سایت Georgia

در دل این قلعه، کلیسای سنت نیکلاس قرار دارد . کلیسای سنت نیکلاس در سال ۱۹۹۰ به‌ جای کلیسای قرن دوازدهمی قبلی که به دلیل آتش‌سوزی از بین ‌رفته بود، ساخته شد؛ اما از ناقوس‌های قدیمی برای این کلیسا استفاده کردند.

در طی بازسازی‌هایی که انجام شده، برخی لوح‌ها و آثار باستانی مربوط به کلیسا و قلعه پیدا شده که در موزه نگهداری می‌شود.

قلعه ناریکالا

عکس از: سایت Photohound

جاهای دیدنی نزدیک قلعه ناریکالا

اگر از این قلعه تاریخی بازدید کردید، بد نیست نگاهی هم به جاهای دیدنی اطراف آن بیندازید.

– کلیسای سنت نیکلاس

کلیسای سنت نیکلاس در مرکز فضای سبز کلیسا قرار دارد؛ کلیسایی کوچک و بسیار زیبا که باید حتما از آن دیدن کنید. این کلیسا از ساعت ۱۱ صبح تا ۶ عصر باز است. لازم به ذکر است که برای ورود به این کلیسا باید زانوها و شانه‌های خود را بپوشانید و پوشیدن روسری برای خانم‌ها الزامی است. عکاسی از فضای داخل کلیسا نیز ممنوع است.

کلیسای سنت نیکلاس

عکس از: سایت Tacdn

– مجسمه مادر

مجسمه مادر گرجستان یکی از سری مجسمه‌هایی است که در دوران جماهیر شوروی در گرجستان، ارمنستان و… ساخته شد. این مجسمه ۲۰ متری در سال ۱۹۵۸ ساخته شد و در ابتدا چوبی بود. سال‌ها بعد مجسمه مادر را با آلومینیوم بازسازی کردند. برای دیدن این مجسمه تنها کافی است ۵۰۰ متر به سمت غرب بروید و از منظره‌ شهر لذت ببرید.

مجسمه مادر

عکس از: سایت Georgiantravelguide

– کلیسای سنت جرج

در فاصله ۸۰ متری قلعه، یک کلیسا آجری زیبا قرار دارد. قدمت این بنا به قرن سیزدهم بازمی‌گردد و دیوارهای بیرونی با گچ‌بری تزیین شده است. در داخل این کلیسا چهار نقاشی دیواری بزرگ با عناوین «مسیح در باغ»، «پشیمانی یهودا»، «مسیح و قایق‌رانان» و «زمان برداشت» به ‌چشم می‌خورد. این نقاشی‌ها در طی بازسازی‌های قرن ۱۸ کشیده شده‌اند.

کلیسای سنت جرج

عکس از: سایت Wikimedia

– باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان

باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان یکی از جاهای دیدنی تفلیس است که حتما باید آن را ببینید. گونه‌های عجیب درخت‌ها و گیاهان بومی، زینتی، دارویی، گلخانه‌ها و نارنجستان از قسمت‌های لذت‌بخش باغ گیاه‌شناسی است. برای رسیدن به باغ گیاه‌شناسی کافی است چند ده متری از مجسمه مادر فاصله بگیرید تا یکی از ورودی‌های آن را ببینید.

باغ گیاه_شناسی ملی گرجستان

عکس از: سایت Visitwalesimages

اگر هم از قلعه مستقیم به باغ می‌روید، از دروازه‌ اصلی قلعه به سمت راست حرکت کنید؛ حدود ۲۰۰ متر آن‌طرف‌تر، ورودی دیگری برای باغ وجود دارد. این باغ هر روز از ساعت ۹ صبح الی ۵:۳۰ بعدازظهر به روی گردشگران باز است و برای بازدید باید بلیط تهیه کنید.

– مسجد جامع تفلیس

یکی از دیدنی‌ترین بناهای شهر تفلیس، مسجد جامع این شهر است. این مسجد که با ناریکالا فقط ۴۰۰ متر فاصله دارد، یادآور رابطه دوستانه و زندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان و مسیحیان گرجستان است. سبک معماری بیرونی مسجد شباهت زیادی به معماری ایرانی – اسلامی و معماری داخلی آن به معماری اسلامی ترکیه شباهت دارد.

مسجد جامع تفلیس

عکس از: سایت Advantour

به عبارت ساده، شما با تماشای یک بنای کم‌نظیر، تلفیقی از چند سبک هنری در معماری را می‌بینید. این مسجد در دوران حکومت عثمانی ساخته شده است.

– حمام‌های گوگردی تفلیس

در تفلیس قدیم، چشمه‌های آب گرم وجود دارد که آب حمام‌های گوگرد را تامین می‌کند. درست بین ناریکالا و مجسمه، پای قلعه می‌توانید حمام‌های گوگرد تفلیس را ببینید. به باور عموم مردم، آب این حمام‌ها خاصیت درمانی دارد و برای بیماری‌هایی چون روماتیسم، ورم مفاصل و مشکلات پوستی مفید است.

اقامت در نزدیکی قلعه ناریکالا

از آنجایی که تفلیس یک شهر توریستی است، شما به راحتی می‌توانید برای اقامت خود هتل، هاستل و اقامتگاه رزرو کنید. یکی از بهترین انتخاب‌های شما می‌تواند The House Hotel Old Tbilisi باشد، یک اقامتگاه رویایی در یک هتل بومی در دل شهر قدیمی تفلیس. در ادامه ۵ مورد از بهترین هتل‌های تفلیس را که به ناریکالا نزدیک هستند، برای شما لیست می‌کنیم. این هتل‌ها با توجه به امتیاز مسافران انتخاب شده است.

  • Citade Narikala Hotel
  • Sandali Metekhi Boutique
  • Galaktioni 22
  • Graf Hotel
  • Hotel Flower
اقامت در نزدیکی قلعه ناریکالا

عکس از: سایت Booking

در گرجستان هم مانند هر کشور دیگری، قوانین خاصی برای کمپ کردن وجود دارد. مکان‌های مشخصی برای چادر زدن وجود دارد و شما می‌توانید در دل طبیعت اقامت داشته باشید.

تجهیزات موردنیاز در سفر به قلعه ناریکالا

اگر با خودروی شخصی به سمت قلعه می‌روید، می‌توایند خودروی خود را اطراف میدان آزادی در پارکینگ‌های عمومی پارک کنید. پارک اریک نیز پارکینگ دارد. حواستان باشد که قلعه در ارتفاعات قرار دارد و مسیر پیاده‌روی اصلا هموار نیست؛ درنتیجه پوشیدن کفش مناسب واجب است.

قلعه ناریکالا

عکس از: سایت Georgiaabout

فضای قلعه کاملا باز است؛ پس کرم ضدآفتاب و کلاه و عینک آفتابی فراموش نشود. همان‌طور که بالاتر شاره شد، اگر قصد بازدید از کلیسای سنت جرج را دارید، باید لباس پوشیده داشته باشید و خانم‌ها یک روسری به همراه داشته باشند. اگر فراموش کردید، جلوی در ورودی کلیسا می‌توانید از روسری‌هایی استفاده کنید که کلیسا برای استفاده بازدیدکنندگان قرار داده است.

مسیر برای افرادی که با ویلچر یا عصا هستند، خیلی مناسب نیست. پیشنهاد می‌شود که افراد کم‌توان یا مادرانی که کودک کالسکه‌ای دارند، با تله‌کابین به بالای کوه بیایند.

از بالای قلعه منظره بی‌نظیزی از طبیعت اطراف دیده می‌شود؛ دوربین عکاسی را فراموش نکنید.

قلعه ناریکالا

عکس از: سایت Wendywutours

توصیه‌هایی برای بازدید از قلعه ناریکالا

ناریکالا بخش مهمی از هویت شهر تفلیس و تاریخ گرجستان است. این بنای دیدنی در تمام روزها، حتی تعطیلات نیز به‌ روی گردشگران باز است و هزینه ورودی ندارد. نه تنها قلعه که مناظر اطراف آن نیز بسیار دیدنی است، به همین دلیل در برنامه‌ریزی سفر خود یک صبح تا عصر را برای آن کنار بگذارید.

اگر قصد بازدید از دو کلیسای سنت نیکلاس و سنت جرج را نیز دارید، بهتر از قبل از ساعت ۵ عصر به بالا بروید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.