غار مغان

غار مغان مشهد؛ زیبای مرموز در دل طبیعت

بیایید با غاری مرموز و خطرناک آشنا شویم

غارنوردی یکی از ماجراجویی‌های جذابی‌ است که در دل طبیعت می‌توان تجربه کرد. غارهای زیادی در کشورمان وجود دارد که ورود به هر کدام از آن‌ها با کشف چیزهای نو همراه است. غار مغان جزو این نوع غارها است. این غار اسرارآمیز در فهرست جاهای دیدنی مشهد قرار می‌گیرد.

غار مغان مشهد که یک جاذبه طبیعی است، قدمتی بالغ بر ۴۰ میلیون سال دارد. این غار پرپیچ‌و‌خَم، دارای چاه‌ها، چشمه‌ها، تونل‌ها و پرتگاه‌های متعددی است. علاوه بر این، داستان‎‌های شگفت‌انگیز زیادی در دل خود پنهان کرده است که خواندن هر کدام از آن‌ها شما را به فکر فرو می‌برد.

در این مطلب از مجله گردشگری علی بابا همراه ما باشید تا شما را با غار مغان، بخش‌های مختلف آن و نیز با افسانه‌های جن‌و‌پری و نهنگ خفته آشنا کنیم.

غار مغان کجاست؟
غار مغان در نزدیکی روستای مغان مشهد قرار دارد.
فاصله مشهد تا غار مغان چقدر است؟
فاصله مشهد تا غار مغان حدود ۳۵ کیلومتر است.
بهترین زمان سفر به غار مغان چه زمانی است؟
فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان‌ها برای بازدید از غار مغان است.
اطراف غار مغان چه جاذبه‌های دیدنی قرار دارد؟
در اطراف غار مغان روستاهایی بکر با چشم‌اندازهای تماشایی وجود دارد؛ روستاهایی مانند مغان، خانرود و اردمه.

آشنایی با غار مغان

قدمت غار مغان در مشهد به دوره دوم زمین‌شناسی برمی‌گردد. درون این غار پر است از ستون‌های استلاگتیت، چشمه‌های زلال، پرتگاه‌ها، تالارها و راهروهای متعدد.

همچنین فسیل‌هایی در غار مغان کشف شده که نشان‌دهنده حیات در ۱۰۰ میلیون سال پیش است.

غار مغان

عکس از: سایت Google maps

چند حلقه چاه در این غار وجود دارد که محل زندگی خفاش‌ها است. عمق یکی از این چاه‌ها به ۲۵ متر می‌رسد و بسیار خطرناک است.

طول غار حدود ۵۰۰ متر است. ارتفاعش از سطح دریا برابر با ۲۹۱۰ متر است. دو دهانه در قسمت‌های شرقی و جنوبی غار وجود دارد: دهانه شرقی به ابعاد ۵ در ۳ متر و دهانه جنوبی به ابعاد ۶ در ۲ متر است.

غار مغان

عکس از: سایت Google maps

جالب است بدانید چهار تالار در این غار وجود دارد که ارتفاع هر یک با دیگری متفاوت است؛ ارتفاع اولین تالار ۹ متر است، دومین تالار ۷ متر، سومین و چهارمین تالار ۶ متر. همچنین با عبور از هر تالار، طول هر یک نیز تغییر می‌کند تا در نهایت به تالاری ۲۳ متری ختم می‌شود.

غار مغان در مشهد

عکس از: سایت Neshanmap

کف غار پوشیده از سنگ‌های مرمر است که به‌ دلیل رطوبت در بیشتر قسمت‌ها لغزنده است.

درست است که غار مغان بسیار شگفت‌انگیز است، اما این نکته را در نظر بگیرید که دنیای درون این غار، پیچ‌در‌پیچ و گمراه‌کننده است. پس هیچ‌گاه تنها و بدون راهنما و تجهیزات لازم به آن وارد نشوید.

غار مغان کجاست؟

غار مغان در استان خراسان رضوی و در نزدیکی یکی از روستاهای مشهد به نام روستای مغان قرار گرفته است که حدود ۳۴ کیلومتر با شهر مشهد فاصله دارد.

این روستا به دلیل وجود غار مغان، مقصدی برای گردشگران و کوهنوردان است. البته بعد از رسیدن به روستا باید حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید تا به غار برسید.

لوکیشن غار مغان روی گوگل مپ

غار مغان کجاست؟

عکس از: سایت Neshanmap

مسیر دسترسی به غار مغان

همان‌طور که گفتیم، غار مغان مشهد در روستای مغان قرار دارد؛ روستایی که در حاشیه رشته‌کوه بینالود واقع شده است.

برای رسیدن به این روستا در ابتدا باید خود را به منطقه هفت‌حوض برسانید. از آنجا وارد یک جاده آسفالت می‌شوید که انتهای آن جاده به روستا می‌رسد.

غار مغان در مشهد

عکس از: سایت Destinationiran

در مسیر رسیدن به روستای مغان از روستاهای دیگری مانند اردمه، خا‌نرود و بالندر عبور می‌کنید که تماشای هر یک از آن‌ها شما را با شرایط زندگی مردم آن منطقه آشنا می‌کند.

مسیر رفتن به غار مغان

عکس از: سایت Ulduzmughan

از روستای مغان به طرف غار که راه بیفتید، مکانی به نام سرچشمه را می‌بینید که جای خوبی برای استراحت، خرید خوراکی و استفاده از امکانات رفاهی است.

در نهایت از روستا می‌توانید با کمک تابلوهای راهنما و افراد بومی، مسیر را در پیش بگیرید تا به غار برسید.

فاصله مشهد تا غار مغان

برای رسیدن به غار مغان از مشهد در ابتدا باید مسیر پل سیدی در جنوب مشهد را به سمت کوه‌های خلج در پیش بگیرید. از روستاهای اردمه، بالندر و خانرود بگذرید تا به روستای مغان برسید.

فاصله مشهد تا غار مغان

عکس از: سایت Iranwonders

دقت کنید که بخشی از جاده‌های منتهی به روستای مغان، باریک است؛ پس نکات ایمنی را برای عبور از این مسیرها رعایت کنید. بعد از حدود یک ساعت پیاده‌روی به روستای مغان خواهید رسید.

راهنمای رفتن به غار مغان از تهران

از تهران که حرکت کردید، وارد اتوبان امام رضا (ع) شوید و به سمت مشهد برانید. بقیه مسیر مانند قبل است. برای اطلاع از مسیر دقیق، به لوکیشنی که از غار مغان برایتان گذاشته‌ایم، رجوع کنید.

آب‌و‌هوای غار مغان

هوای منطقه اطراف غار در فصل‌های بهار و تابستان نسبت به پاییز و زمستان، معتدل‌تر و دلپذیرتر است و این موضوع به شما در انتخاب بهترین زمان سفر کمک می‌کند.

آب و هوای غار مغان

عکس از: سایت Google maps

اما از آنجایی که نور خورشید به داخل غار مغان نمی‌تابد، هوای درون غار در هر فصلی که به آن سفر کنید، خنک است. پس حتما لباس مناسب با خود به همراه داشته باشید.

بهترین زمان سفر به غار مغان

انتخاب بهترین زمان برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری، در ثبت تجربه‌ای راحت و شیرین به شما کمک می‌کند. غار مغان مشهد هم یکی از همین جاذبه‌ها است که اگر در زمان مناسب به آنجا بروید، مسحور زیبایی‌های متعدد مناطق اطرافش می‌شوید.

رفتن به غار مغان مشهد

عکس از: سایت Iranwonders

اگر دلتان می‌خواهد علاوه بر بازدید از غار مغان، گل‌ها، گیاهان دارویی، چمن‌زارها و زیبایی‌های طبیعت اطراف غار را نیز مشاهده کنید، از عطر خوش گل‌ها لذت ببرید، رودهای جاری از رشته‌کوه‌های بینالود را در روستای مغان ببینید، فصل‌های بهار و تابستان را برای بازدید انتخاب کنید.

علاوه بر زیبایی، به دلیل آب‌وهوای مناسب، غارنوردی در این دو فصل برایتان راحت‌تر خواهد بود. البته به‌هیچ‌وجه نباید بدون راهنما قدم در مسیر غار بگذارید.

Google Maps غار مغان 8

عکس از: سایت Google maps

آشنایی با روستای مغان

روستای مغان، روستایی کوهستانی در طرقبه مشهد است. این روستا ۲۷ کیلومتر با مشهد فاصله دارد. این روستا به دلیل قرارگیری روی دامنه کوه، داشتن هوای کوهستانی و چشم‌اندازهایی بکر از دشت توس، از محبوبیت زیادی میان گردشگران برخوردار است.

غار مغان مشهد

عکس از: سایت Iranwonders

در این روستا علاوه بر غار مغان، جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی نیز وجود دارد؛ جاذبه‌هایی همچون رودخانه مغان، دامنه‌های سرسبز رشته‌کوه بینالود، چشمه‌های آب طبیعی، قله مغان و… .

فصل‌های بهار و تابستان در این روستا بسیار تماشایی است. کوه‌های اطراف پر می‌شود از گیاهان دارویی و گل‌های زیبا. باغ‌های میوه جان می‌گیرند و چشم‌ها چیزی جز مناظر زیبا نخواهد دید.

تاریخچه روستا و غار مغان

روستای مغان علاوه بر همه زیبایی‌هایی که در خود جای داده است، روستایی تاریخی نیز به‌ شمار می‌آید. البته درمورد قدمت روستا اطلاعات دقیقی وجود ندارد، اما بعضی کتاب‌های تاریخی از حضور شاه عباس در قرن دهم هجری در روستا خبر داده‌اند.

غار مغان در مشهد

عکس از: سایت Iranwonders

غار مغان که در نزدیکی روستای مغان قرار گرفته است، قدمتی طولانی دارد. فسیل‌هایی حلزونی در مسیرهایی از غار کشف شده است که نشانی از حیات در ۱۰۰ میلیون سال پیش دارد. جالب است بدانید این غار با اسراری که در خود جای داده است، در سال ۱۳۲۴ شمسی توسط ۷۰ کوهنورد مشهدی کشف شد.

وجه تسمیه روستا و غار مغان

نام «مغان» از روی واژه «مغ» به معنای عالم، دانا یا بزرگ گرفته شده است. جالب است بدانید در زمان اشکانیان و ساسانیان به موبدان زرتشتی، میترایی و بعضی دیگر از ادیان دوران خود، مغ می‌گفتند.

غار در مشهد

عکس از: سایت Google maps

می‌گویند در زمان‌های قدیم، یک روحانی زرتشتی برای ریاضت به غار این روستا می‌رود. بعد از آن مریدانش در آنجا به او می‌پیوندند. به همین دلیل اسم روستا و غارش را مغان گذاشتند؛ یعنی جمع روحانی.

اسرار غار مغان

داستان‌ها همیشه جذابیت دارند. اغلب آدم‌ها حاضرند ساعت‌ها بنشینند و به داستان‌های مختلف گوش بدهند. پس اگر شما هم جزو همین دسته افراد داستان‌دوست هستید، بیایید تا داستان غار مغان را برایتان تعریف کنیم.

همان‌طور که گفتیم، قدمت غار مغان به دوره‌ دوم زمین‌شناسی برمی‌گردد. همین قدیمی بودن غار باعث شده است تا بسیاری از مردم محلی به وجود گنج‌ در این غار اشاره کنند؛ گنج‌هایی بسیار که نهنگی خفته در برکه غار از آن‌ها محافظت می‌کند.

غار مغان در مشهد

عکس از: سایت Iranwonders

حالا اگر کسی بخواهد به گنج‌ها دست‌درازی کند، چه می‌شود؟ نهنگ بیدار می‌شود و او را می‌بلعد. محلی‌ها غار مغان را مکانی طلسم‌شده و پناهگاه جن‌و‌پری‌ها می‌پندارند.

تا به الان چندین نفر به غار رفته‌اند و برنگشته‌اند. ناپدید شدن این آدم‌ها به داستان گنج، نهنگ و جن دامن زده است. درصورتی ‌که احتمالا این افراد در چاه‌هایی که عمقشان تا ۲۵ متر می‌رسد، سقوط کرده‌اند و جان خود را از دست داده‌اند.

به همین دلیل است که می‌گوییم نباید بدون راهنما و تجهیزات وارد این غار شوید.

غار مغان در مشهد

عکس از: سایت Wikimedia

ساختار غار مغان

بیایید با هم به دنیای درون غار سفر کنیم. غار مغان دو دهانه دارد؛ دهانه‌ جنوبی و دهانه شرقی. دهانه اصلی غار در جنوب قرار دارد. ارتفاع غار وقتی واردش می‌شوید، حدود ۴ متر است. هرچه در مسیر غار جلو می‌روید، ارتفاع زیاد می‌شود و به ۱۲ متر می‌رسد.

نکته جالب و شاید ترسناک، مسیر سراشیبی درون غار است. با هر قدم که برمی‌دارید، زمین رو به پایین شیب می‌گیرد و شما را به اعماق خود نزدیک‌ می‌کند.

ساختار غار مغان

عکس از: سایت Iranwonders

چهار تالار با طول و ارتفاع مختلف درون غار وجود دارد. راهروهای غار مغان، اسرارآمیزترین راهروهایی است که دیده‌اید. سنگ‌های آهکی و استالاگمیتی مانند قندیل از سقف غار آویزان شده‌اند.

یکی از بخش‌های خطرناک غار، چاه‌هایی عمیقی است که عمق بعضی از آن‌ها به ۲۵ متر می‌رسد. این چاه‌ها، مامن خفاش‌هایی است که صدای بال‌زدنشان در کنار صدای چکه‌ قطرات آب از سقف، سکوت غار را می‌شکند.

معماری غار مغان

عکس از: سایت Neshanmap

علاوه بر این، پرتگاهی با ارتفاع ۳۵ متر در دل غار وجود دارد که چشمه‌ای از آب سرد در کنارش در جریان است.

تمام این زیبایی‌ها در جهان تو در توی غار نهفته است. فضای داخلی غار مانند تونل‌هایی است که به یکدیگر راه دارند. همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از افراد نابلد در آن گم شوند و درون پرتگاه سقوط کنند.

بخش‌های مختلف غار مغان

چهار تالار درون غار مغان مشهد وجود دارد؛ تالارهایی که با گذر از هر کدام از آن‌ها، کم شدن ارتفاع را می‌بینید. ارتفاع اولین تالار ۹ متر است. دومین تالار ۷ متر و تالار سوم و چهارم ۶ متر.

طول تالارها نیز متغیر است. اولین تالار ۲۵۰ متر، دومین تالار ۳۰ متر، تالار سوم ۷ متر و تالار چهارم ۲۳ متر طول دارد.

غار مغان

عکس از: سایت Google maps

سنگ استالاگمیتی دوقلو یکی از پدیده‌های زیبای غار مغان است که بعد از پیمودن ۱۱۰ متر به آن می‌رسید. انتهای بعضی از تالارها صخره‌های بزرگی وجود دارد که تنها با طناب می‌شود از آن‌ها عبور کرد.

جاهای دیدنی نزدیک غار مغان

در نزدیکی غار مغان، روستاهای زیبایی وجود دارد که با بافت قدیمی و زیبایی‌های طبیعی خود، بسیار تماشایی هستند. اگر زمان کافی داشتید، می‌توانید سری هم به این مناطق بزنید. در ادامه شما را با این روستاها آشنا می‌کنیم.

روستای مغان

روستای مغان یکی از روستاهای طرقبه مشهد است. این روستای در دامنه رشته‌کوه بینالود قرار دارد.

زیبایی روستای مغان در فصل‌های بهار و تابستان چندبرابر می‌شود؛ کوه‌های اطراف روستا پوشیده می‌شود از گل و گیاهان دارویی و سرسبزی و طراوت.

روستای مغان

عکس از: سایت Iranwonders

روستای خانرود

روستای خانرود نیز یکی از روستاهای طرقبه است. این روستا در ۴ کیلومتری روستای مغان قرار دارد. شما به ‌راحتی بعد از گشت‌وگذار در روستای مغان می‌توانید به آنجا بروید.

وجود کوه و چشمه‌های خروشان، جلوه‌ای تماشایی به فضای روستا بخشیده است. در این روستا آثار تاریخی مانند کتیبه‌های سنگی وجود دارد که در حسینیه نگهداری می‌شود و نشانگر هویت این روستا است. قدمت این کتیبه‌ها به حدود ۲۳۵ سال قبل برمی‌گردد.

روستای خانرود

عکس از: سایت Instagram

روستای اردمه

روستای اردمه یکی دیگر از روستاهای زیبایی است که در امتداد رشته‌کوه بینالود قرار گرفته است. این روستا در کنار رودخانه قرار دارد. جالب است بدانید سرچشمه آب این رودخانه از روستاهای بالادست یعنی مغان و خانرود شروع می‌شود.

روستای اردمه

عکس از: سایت Mashhadrokhsar

روستای خانرود به تپه‌های زیبا و پوشش گیاهی متنوعش معروف است. گیاهانی همچون کاکوتی، گل ختمی، گوش‌بره، میخک، کنگر کوهی، چای کوهی، زیره کوهی، میخک و اسطوخودوس و… در آب‌وهوای خنک این روستا رشد می‌کنند.

اقامت در نزدیکی غار مغان

برای بازدید از غار مغان دو گزینه اقامتی پیش روی شما است. گزینه اول این است که هتل یا مهمانخانه‌ای در مشهد رزرو کنید و از آنجا به بازدید از روستا و غار مغان بروید.

گزینه دوم رزرو اقامتگاه‌های موجود در روستای مغان است. البته قبل از رفتن به آنجا باید از خالی بودن اتاق‌هایش اطمینان حاصل کنید.

اقامت در نزدیکی غار مغان

عکس از: سایت Neshanmap

توصیه‌هایی برای سفر به غار مغان

  • اولین و مهم‌ترین نکته برای بازدید از غار مغان مشهد همان‌طور که بارها در مقاله به آن اشاره کردیم، همراه بودن با یک راهنما است. وجود راهنما از شما در مقابل اتفاقات خطرناک، سقوط به پرتگاه‌ها و چاه‌ها محافظت می‌کند.
  • برای بازدید راحت‌تر از غار حتما کفش و لباس مناسب بپوشید.
  • در اطراف غار امکانات رفاهی و سوپرمارکت وجود ندارد؛ بنابراین آب و خوراکی از روستا برای خود تهیه کنید یا از قبل با خود به همراه داشته باشید.
  • داروهای ضروری و جعبه کمک‌های اولیه را در کوله خود بگذارید.
  • درون غار چند چشمه و برکه وجود دارد، اما نوشیدن و استفاده از آب آن‌ها توصیه نمی‌شود.
  • غار مغان یکی از جاذبه‌های طبیعی قدمت‌دار سرزمین ما است. زباله‌هایتان را درون غار یا در فضای اطرافش نریزید.
  • حتما قبل از رفتن به غار از شرایط آب‌وهوایی مطلع شوید. روزهای بارانی زمان مناسبی برای بازدید از غار مغان نیست.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.