آفریقای جنوبی

راهنمای سفر به آفریقای جنوبی؛ فراتر از حیات وحش

کشوری پهناور با جاذبه های گردشگری زیبا

کشور آفریقای جنوبی بین دو اقیانوس اطلس و هند واقع شده است. اگرچه آفریقای جنوبی با نام نلسون ماندلا گره خورده است، اما بسیاری از مردم دنیا آن را به‌عنوان کشوری توریستی و حیات وحشش می‌شناسند.

پایتخت این کشور شهر «پرتوریا» است و حدود ۶۳ میلیون نفر جمعیت دارد که به‌عنوان سومین کشور پرجمعیت آفریقا محسوب می‌شود. سواحل زیبا و طبیعت چشم‌نواز از جمله دلایل رشد این کشور است. جالب است بدانید این کشور ۱۰ زبان رسمی (آفریکانس، انگلیسی، ندبله و…) دارد.

در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با دیدنی های آفریقای جنوبی آشنا کنیم. پس با راهنمای سفر به آفریقای جنوبی در مجله گردشگری علی بابا همراه باشید.

بهتر است چه زمانی به آفریقای جنوبی سفر کنیم؟
بهترین زمان برای سفر به این کشور از اواخر سپتامبر تا اوایل ماه ژوئن است که بارندگی وجود ندارد و می‌توانید از دیدن مناظر آنجا لذت ببرید.
جاهای دیدنی آفریقای جنوبی کجاست؟
شهرهای ژوهانسبورگ، کیپ تاون، پورت الیزابت، پارک ملی کروگر، سواحل متعدد و… از جمله مکان‌های دیدنی در این کشور هستند.
بهترین هتل‌های آفریقای جنوبی کدام است؟
بهترین اقامتگاه‌های این کشور شامل هتل د پالاس آو لاست سیتی، هتل کسادکس، هتل سوهو، هتل کاباناس و هتل رادیسون بلو ژوهانسبورگ است.
از کدام فرودگاه می‌توان به آفریقای جنوبی سفر کرد؟
دبی، استانبول، ایروان و نجف از جمله شهرهایی هستند که به شهرهای ژوهانسبورگ و کیپ‌تاون پرواز دارند.

آفریقای جنوبی کجاست؟

این کشور در جنوبی‌ترین نقطه قاره آفریقا قرار دارد و در جنوب کشورهای نامیبیا، زیمباوه و بوتسوانا واقع شده است. موزامبیک و سوازیلند در سمت شمال و شمال شرق این کشور واقع شده‌اند.

آفریقای جنوبی سرزمینی با وسعت ۱.۹۳ میلیون کیلومترمربع است که خط ساحلی طولانی با سواحل اطلس و هند دارد. همچنین بخش‌های مرکزی این کشور توسط دشت‌ها، فلات‌ها، کوه‌ها و بیابان‌های زیادی پوشانده شده است.

سفر به آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Baystatebanner

آب‌وهوای این کشور بسیار مطبوع است. آفریقای جنوبی کشوری دو فصل محسوب می‌شود، به همین دلیل در بسیاری از روزهای سال پذیرای گردشگران زیادی از سراسر دنیاست. این کشور آفریقایی ۶۳ میلیون نفر جمعیت دارد که ۱۴ درصد آن‌ها را سفیدپوستان تشکیل می‌دهد.

جالب است بدانید در داخل این کشور، یک کشور کوچک دیگر به نام «لسوتو» قرار دارد که شاید فکر کنید یکی از استان‌های این کشور است. البته جاهای دیدنی آفریقای جنوبی آن‌قدر زیاد است که فرصت بازدید از همه‌شان را پیدا نکنید.

مردم آفریقا

عکس از: سایت Stategov

اغلب مردم آفریقای جنوبی مسیحی هستند و در بین آن‌ها گروهی نیز به ادیان اسلام، یهودیت، هندویسم و مذاهب سنتی آفریقایی اعتقاد دارند.

این کشور چهار پایتخت دارد که عبارت‌اند از شهرهای:

  • ژوهانسبورگ (پایتخت اقتصادی)
  • پرتوریا (پایتخت اجرایی)
  • کیپ تاون (پایتخت قانونی)
  • بلوم فونتین (پایتخت قضایی)

در این بین، دوربان و پورت الیزابت از دیگر شهرهای بزرگ این کشور محسوب می‌شوند. این کشور دو جزیره در اقیانوس هند و در ناحیه جنوب شرقی شهر کیپ تاون، به نام‌های «پرنس ادوارد» و «ماریون» نیز دارد که ۱۹۰۰ کیلومتر با این کشور فاصله دارند و جزو جاهای دیدنی آفریقای جنوبی محسوب می‌شوند.

راهنمای سفر به آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Thecityfix

همچنین خلیج والویس در اقیانوس اطلس هم زیر نظر این کشور است که ۶۰۰ کیلومتر با شمال رود اورنج فاصله دارد.

دماغه امیدنیک یک شبه‌جزیره صخره‌ای است که در جنوب غربی این کشور قرار دارد و به اقیانوس اطلس مشرف است. شاید بازدید از این مکان هم برایتان جالب باشد.

لوکیشن آفریقای جنوبی روی گوگل مپ

نقشه گردشگری آفریقای جنوبی

طبق تقسیمات سیاسی کشور آفریقای جنوبی، این کشور از ۹ ایالت تشکیل شده است:

ایالت کیپ شرقی | Eastern Cape

بزرگ‌ترین ایالت آفریقای جنوبی که در جنوب شرقی این کشور قرار دارد. شهرهای پورت الیزابت (Port Elizabeth)، ایست لندن (East London) و یومتاتا (Umtata) در همین ایالت قرار دارند. این ایالت به دلیل جاذبه‌های گردشگری از جمله حیات وحش زیبا، سواحل چشم‌نواز و تورهای قایقرانی شهرت دارد.

ایالت های آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Squarespace

ایالت کیپ غربی | Western Cape

ایالت کیپ غربی در جنوب غربی آفریقای جنوبی قرار دارد و از شهرهای کوچک و روستاهای زیبایی تشکیل شده است. این ایالت دارای مناطق کوهستانی، از جمله فینبوس (fynbos)، آب‌و‌هوای مطبوع و شهرهای معروف و ساحلی مثل موصل بی (Mossel Bay) است.

خلیج موصل یکی دیگر از جاهای دیدنی آفریقای جنوبی است. اینجا مکان‌های توریستی زیادی دارد؛ یکی از آن‌ها مجتمع موزه بارتولومئو دیاز (Bartolomeu Dias) است که شامل موزه دریایی، موزه صدف و باغ گیاه‌شناسی است.

جاذبه های گردشگری آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Travelandleisure

کیپ شمالی | Northern Cape

در شمال استان وسترن کیپ یکی دیگر از ایالت‌های این کشور به نام «کیپ شمالی» قرار دارد. از جمله‌ شهرهای معروف این استان باید به یوپینگتون (Upington) و کیمبرلی (Kimberley) اشاره کنیم. این استان هم جاهای دیدنی زیادی دارد.

شهر کیمبرلی مرکز این ایالت است که بیشتر به خاطر داشتن معادن الماس شناخته شده است. گالری هنری ویلیام هومفری از مهم‌ترین آن‌ها است که آثار هنرمند آفریقای جنوبی، نقاشی‌های قدیمی استادانه، نقاشی‌های اروپایی قرن هفدهم و هنر مدرن را به خوبی نشان می‌دهد.

ایالت شمال غربی | North West

ایالت نورث وست در شمال غربی این کشور قرار دارد. این ایالت به دلیل داشتن حیات وحش و سافاری در طبیعت بین توریست‌ها مشهور است. پارک ملی پیلانبرگ (Pilanesberg) و منطقه مادیکوی (Madikwe) از جمله جاذبه‌های گردشگری این ایالت محسوب می‌شوند.

دو شهر معروف کلرکزدراپ (Klerksdorp) و مافیکنگ (Mafikeng) هم در ایالت نورث وست واقع شده‌اند.

سفر به آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Lhfuntravel

ایالت فری استیت | Free State

«فری استیت»، یک ایالت دیگر  از کشور آفریقای جنوبی است که در ۳۴۰ روز از سال آفتابی است. شهر زیبای بلومفونتین (Bloemfontein) در این ایالت قرار دارد و باید از آن به‌عنوان هفتمین شهر بزرگ آفریقای جنوبی نام ببریم.

ایالت گایوتنگ | Gauteng

این ایالت، معدن طلا و مرکز اقتصادی آفریقای جنوبی است و شهرهای مهمی مثل ژوهانسبورگ را در خود جای داده است.

نقشه آفریقای جنوبی

عکس از: سایت CFR

ایالت کوازولو ناتال | Kwazulu Natal

این ایالت دارای سواحل رنگارنگ، کوهستان‌های زیبا و جاذبه‌های توریستی متعددی است. شهر تاریخی دوربان (Durban)، شهر پیرماریتزبورگ (Pietermaritzburg) و همچنین شهر Hluhluwe در این ایالت قرار دارد.

ایالت لیمپوپو | Limpopo

اگر در نقشه کشور آفریقای جنوبی به سمت شمال شرق بروید، با یک استان دیگر به نام لیمپوپو مواجه می‌شوید. این استان به کشورهای بوتسوانا (Botswana)، زیمبابوه (Zimbabwe) و موزامبیک (Mozambique) نزدیک است.

راهنمای سفر به آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Cntraveler

همچنین در کنار اقیانوس هند قرار دارد و بنابراین باید به چشم‌انداز سواحل زیبای آن اشاره کنیم. پولوکوان (Polokweane) و هوئداسپرویت (Hoedspruit) دو شهر معروف در این ایالت هستند.

ایالت امپومالانگ | Mpumalanga

این استان دارای مناظر طبیعی، آبشارها، جنگل‌های زیبا و حیات وحش منحصربه‌فرد است. Big Five یا پنج بزرگ که شامل شیر، پلنگ، فیل، کرگدن و گاومیش آفریقایی است، نمادی برجسته از قاره سیاه است. یک پارک ملی بزرگ به نام Kruger هم در این ایالت قرار دارد.

از جمله شهرهای ایالت امپومالانگ باید به نل اسپروت (Nelspruit) یا امبومبلا (Mbombela) اشاره کنیم.

ایالت امپومالانگ

عکس از:‌ سایت Africamojatours

نقاط گردشگری در جنوب آفریقای جنوبی

در جنوب این کشور مکان‌های توریستی زیادی وجود دارد که از جمله آن‌ها باید به رود مولوپو (Molopo River)، رودخانه نارنجی (اورنج)، کوه  Outeniqua، خلیج ریچاردز، خلیج سنت فرانسیس، خلیج سنت هلن، رودخانه توگلا (Tugela River)، خلیج فالس، گروت ولوئر (Groot Vloer)، اقیانوس هند، دماغه امیدنیک، کویر کالاهارا و کوه‌های لوبمبو اشاره کنیم.

تاریخچه آفریقای جنوبی

طبق بررسی باستان‌شناسان، این کشور تاریخی از عصر حجر تاکنون پایدار بوده و حتی فسیل‌هایی در غارهایش پیدا شده است که نشان می‌دهد این کشور بیش از سه میلیون سال قبل نیز وجود داشته است. همچنین نمونه‌هایی از اجساد انسان‌های اولیه (هومو هابیلی و هومو ارکتوس) هم در این کشور پیدا شده است.

حتی همو ساپینس (انسان مدرن) نیز در این کشور زندگی کرده که تعدادی اجساد از آن‌ها به دست آمده است. بنابراین گردشگران علاقه‌مند به دوران باستان می‌توانند با سفر به آفریقای جنوبی از آثار باستانی و تاریخی دیدن کنند.

تاریخچه آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Nationsonline

تاریخ مکتوب این کشور از قرن ۱۵ میلادی آغاز می‌شود. درست زمانی که دریانوردان اروپایی که از طریق راه‌های بازرگانی هند شرقی از کنار این کشور می‌گذشتند، به آنجا راه یافتند. در سال ۱۴۸۸ میلادی، یک کاشف پرتغالی به نام «بارتلومیو دیاس» برای اولین بار به این سرزمین سفر کرد.

در همان سال‌ها، گروه دیگری از ماهیگیران پرتغالی در سواحل این کشور پهلو گرفتند. اما بعدها هلندی‌ها در سال ۱۶۵۳ م. با راه‌اندازی نمایندگی کمپانی هند شرقی در دماغه امیدنیک به این کشور راه پیدا کردند.

تاریخچه آفریقا جنوبی

عکس از: سایت Kantar

در قرن ۱۸ میلادی تعداد بیشتری از مردم هلند به این کشور آمدند تا در نهایت آفریقای جنوبی به مستعمره این کشور تبدیل شد. بعد از این بود که بین بومیان آفریقای جنوبی و تازه‌واردها جنگ‌های زیادی از جمله جنگ‌های مرزی کیپ به دلیل تصاحب زمین و دام اتفاق افتاد.

از آنجا که آفریقای جنوبی دارای منابع طبیعی زیادی بود، به نیروی کار زیادی نیاز داشت. هلندی‌ها برای رفع کمبود نیروی کار، بردگانی از هند، اندونزی و ماداگاسکار را به این کشور آوردند که حالا بخشی از جمعیت آن را تشکیل می‌دهند و به آن‌ها «مالایی‌های کیپ» گفته می‌شود.

جاهای دیدنی آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Brightspotcdn

در اواخر قرن ۱۸ م. بود که کمپانی هند شرقی هلند ورشکسته شد و در همین زمان بریتانیا توانست بر هلند غلبه کرده و آفریقای جنوبی را به مستعمره خود تبدیل کند. البته بین آن‌ها درگیری‌هایی نیز رخ داد که به پیروزی انگلستان منجر شد.

انگلستان تا چندین دهه در آفریقای جنوبی حکمرانی کرد و بسیاری از بومیان و حتی برده‌های مهاجر را با خود به اروپا برد.

الماس و طلا به ترتیب در سال‌های ۱۸۶۷ و ۱۸۸۶ م. در این قاره کشف شدند. همین عامل، طمع سرمایه‌داران انگلیسی را برای چپاول ثروت آفریقای جنوبی بیشتر می‌کرد که نتیجه آن جنگ بین مردم بومی با بریتانیایی‌ها بود. نتیجه این جنگ به نفع بریتانیایی‌ها تمام شد که کنترل کامل این سرزمین را به دست گرفتند.

دیدنی های آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Blacktomato

سرانجام در سال ۱۹۱۰ م. بود که جنگ بین مردم بومی با بریتانیا تمام شد و حکومت مستقل سلطنتی بر آفریقای جنوبی مسلط شد. در سال ۱۹۴۸ م. حزب ملی این کشور با انتخابات، قدرت را به دست گرفت و قوانین آپارتاید برای جدایی بین سفیدپوستان و سیاه‌پوستان را اجرا کرد.

در نهایت با تلاش نلسون ماندلا این قانون نژادپرستانه در سال ۱۹۹۱ م. لغو شد. در سال ۱۹۹۴ م. هم اولین انتخابات دموکراتیک این کشور برگزار شد که طی آن سیاه‌پوستان، نلسون ماندلا را به‌عنوان رئیس‌جمهور خود انتخاب کردند.

جاذبه های گردشگری آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Nationsonline

حالا این سرزمین با پشت سر گذاشتن یک تاریخ پرفرازونشیب، به یک کشور پیشرفته و صنعتی تبدیل شده است. دلایلی که باعث رشد و توسعه این کشور شده‌ است، عبارت‌اند از:

  • داشتن منابع غنی از طلا و الماس
  • داشتن طبیعت زیبا و حیات وحش منحصربه‌فرد و جذب توریست
  • قرار داشتن بر سر راه کشتی‌های اروپایی و آسیایی (تا قبل از کانال سوئز)

آب‌وهوای آفریقای جنوبی

برای هر توریستی که قصد بازدید از جاذبه‌ها و جاهای دیدنی آفریقای جنوبی را دارد، آب‌وهوا مهم است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که فصل تابستان و زمستان در این کشور درست برخلاف آن چیزی است که در ایران و بیشتر کشورها وجود دارد. یعنی وقتی در ایران زمستان برقرار است، این کشور روزهای تابستانی را پشت سر می‌گذارد.

آب و هوای آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Schroders

این اختلاف آب‌وهوای آفریقای جنوبی با سایر کشورها به خاطر قرار گرفتن در نیمکره جنوبی است. به همین دلیل طبیعی است که آب‌وهوای آن با کشورهایی که در نیمکره شمالی قرار دارند، متفاوت باشد.

این کشور دارای دو الگوی آب‌وهوایی متمایز است. به‌طوری که در ماه‌های بین اکتبر تا مارس، تابستان با بارش‌های فراوان برقرار است؛ ولی در ماه‌های بین ژوئن تا اکتبر، فصل زمستان خشک و بدون بارش است. به همین دلیل آب‌وهوای این منطقه در زمستان مطبوع‌تر است.

آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Thetimes

سرزمین‌های حاشیه‌ای این کشور در سمت شرق، غرب و جنوب به اقیانوس ختم می‌شوند. به همین دلیل آب‌وهوای این مناطق، گرم و مرطوب است. در شهرهای شرقی این کشور به دلیل اینکه با اقیانوس هند همجوار است، توده هوای مرطوب، خط ساحلی کوازولو – ناتال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بسیاری از روزهای زمستان، باران می‌بارد.

شهرهایی که در غرب این کشور قرار دارند و به اقیانوس اطلس نزدیک هستند، تحت تاثیر توده‌های هوای خنک قرار می‌گیرند و اغلب هوای این مناطق سردتر از شهرهای شرقی است.

فصل های آفریقای جنوبی

عکس از:‌ سایت Expatica

آب‌وهوای آفریقای جنوبی در فصل‌های مختلف سال

این کشور دارای ارتفاعات، دشت‌ها، مناطق ساحلی و چندین فلات است و پنج منطقه آب‌وهوایی مختلف دارد که عبارت‌اند از:

  • حوضه کالاهاری (نیمه‌بیابانی و بیابانی)
  • منطقه فینبوس (گرم و مرطوب)
  • منطقه هایولد (آب‌وهوای نیمه‌خشک تا ساوانا)
  • ناحیه کارو (بسیار خشک تا نیمه‌بیابانی)
  • دارکنزبرگ (کوهستانی و سرد)

میزان بارش باران در هر یک از شهرها به موقعیت و عرض جغرافیایی، نفوذ اقیانوس و ارتفاعات بستگی دارد. میزان بارش‌ها در شهرهایی که در خط ساحلی شمال شرقی و شرق قرار دارند، بیش از دو برابر شهرهایی است که در میانه کشور واقع شده‌اند.

طبیعت آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Andbeyond

شهرهایی که در نیمه غربی این کشور قرار دارند، در فصل زمستان سردتر می‌شوند و میانگین دمای آن‌ها در طی روز بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. البته شهرهای شمالی این کشور هوای معتدل‌تر با جریان هوای اقیانوس اطلس و میانگین دمای ۱۸ درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کنند.

برخی از شهرهای این کشور هم آب‌وهوایی برعکس سایر شهرها دارند که از جمله آن‌ها‌ باید به ایالت «کیپ» اشاره کنیم که دلیل آن بالا بودن عرض جغرافیایی و تاثیر جبهه اقیانوس اطلس است که باعث می‌شود در زمستان پربارش باشد و تابستان‌هایی خشک داشته باشد.

بهترین زمان سفر به آفریقای جنوبی

افریقای جنوبی کشوری بزرگ است و بهترین زمان سفر، بر اساس شهر مقصد شما تعیین می‌شود. دمای هوا و میزان بارش‌ها در همه شهرهای این کشور (درست مثل ایران) یکسان نیست.

در شهرهای شمالی این کشور، هوا گرم‌تر از شهرهای جنوبی است. همچنین (همان‌طور که اشاره کردیم)، فصل‌ها در ایالت کیپ با سایر مناطق این کشور تفاوت دارد.

بهترین زمان سفر به سفر به آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Natgeofe

از آب‌وهوا که بگذریم، هزینه‌های سفر به آفریقای جنوبی در طول سال یکسان نیست و ماه‌های زمستان (ژوئن تا سپتامبر) ارزان‌تر است. همچنین، اگر عاشق تماشای نهنگ‌ها و سافاری در حیات وحش این کشور هستید و می‌خواهید در طبیعت گشت‌و‌گذار داشته باشید، زمستان فصل بهتری برای سفر است.

جاهای دیدنی آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Afar

در ماه ژانویه (دی ماه) که تعداد گردشگران آفریقای جنوبی به دلیل تعطیلات کریسمس زیاد می‌شود، هزینه‌های سفر نیز بیشتر می‌شود. هر چند شما می‌توانید در این ماه در طبیعت بچرخید و با سافاری، از دیدن حیات وحش و جنگل‌های آن لذت ببرید.

حمل‌ونقل در آفریقای جنوبی چطور است؟

این کشور بالاترین نرخ سرقت خودرو در دنیا را دارد و به همین دلیل است که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند فقط برای مواقع ضروری از ماشین‌های شخصی‌شان استفاده کنند.

سیستم حمل‌ونقل عمومی در این کشور شامل تاکسی، اتوبوس و قطار است. این کشور شلوغ‌ترین شبکه راه‌آهن در آفریقا را دارد و بسیاری از شهرها نیز با مسیر اتوبوس به همدیگر متصل می‌شوند.

حمل و نقل در آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Afar

خوشبختانه این کشور هم از پیشرفت‌های تکنولوژی عقب نمانده است و می‌توانید از این اپلیکیشن‌ها برای استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی در این کشور استفاده کنید:

  • اپلیکیشن GauRider برای برنامه‌ریزی سفر با اتوبوس یا قطار
  • اپلیکیشن Moving Gauteng برای پیدا کردن اطلاعات مسیر، تابلوهای حرکت و برنامه‌ریزی‌های سفر
  • اپلیکیشن MyCiTi برای محاسبه کرایه اتوبوس و پرداخت درون‌شبکه‌ای

قطار در آفریقای جنوبی

این کشور ۲۰۹۶۴ کیلومتر خط ریلی دارد و سالانه ۵۳۰ میلیون مسافر با استفاده از قطار جابه‌جا می‌شوند. به همین دلیل، بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین شبکه ریلی در قاره آفریقا به‌شمار می‌آید.

آژانس راه‌آهن مسافربری آفریقای جنوبی (PRASA) بخش زیادی از خدمات ریلی مسافربری این کشور (مانند مترو و قطارهای معمولی و لوکس) را بر عهده دارد.

آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Afar

در آفریقای جنوبی، چهار شبکه مترو ریل راه‌آهن فعالیت دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از مناطق حاشیه به مرکز شهر بروید:

  1. کیپ شرقی (iMpuma-Koloni در Xhosa): دو خط مجزاست که یکی از آن‌ها پیوند بین پورت الیزابت به Uitenhage را فراهم می‌کند.
  2. گوتنگ (eGoli در زولو): برای پیوند شهرهای Germiston، Johannesburg، Pretoria، Sebokeng،  Soweto و Springs
  3. کوازولو-ناتال (iKwaZulu-Natali به زبان زولو): ۷ خط مجزا برای ارتباط شهرهای کاتو ریج، دوربان، کلسو، کواماشو، پین تاون، استنگر و املازی
  4. کیپ غربی (Wes-Kaap در آفریقایی): چهار خط در مرکز کیپ تاون با امکان سفر به شهرهای ville، Malmesbury، Paarl، Simon’s Town، Stellenbosch و Wellington
  5. سرویس ریلی مسافربری خصوصی (Gautrain): سه خط Ekurhuleni، Johannesburg و Pretoria با اتصال به فرودگاه بین‌المللی O. R. Tambo در شهر ژوهانسبورگ
دیدنی های آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Wikimedia

یکی دیگر از قطارهای آفریقای جنوبی با عنوان «قطار آبی» شناخته شده است که باید آن را یک قطار لوکس بدانیم. قطار آبی در این کشور نماد قدمت و شکوه در عرصه سفرهای ریلی است. مسیر این قطار از کیپ تاون تا شهر پرتوریا است که ۱۶۰۸ کیلومتر را طی ۲۶ ساعت طی می‌کند.

اتوبوس در آفریقای جنوبی

دومین وسیله حمل‌ونقل پرکاربرد در آفریقای جنوبی اتوبوس است که در سراسر شهرهای این کشور مسافران را جابه‌جا می‌کند. هر یک از شهرهای این کشور نیز دارای تعداد زیادی شرکت اتوبوس‌رانی است که برخی از آن‌ها توسط شهرداری‌ها اداره می‌شود.

اما تعداد دیگری از اتوبوس‌ها نیز متعلق به شرکت‌های خصوصی هستند که امکانات بیشتری را برای مسافران فراهم می‌کنند.

اتوبوس در آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Medium

تعدادی از شرکت‌های اتوبوسرانی در آفریقای جنوبی که از دید مردم این کشور اعتبار بیشتری دارند، عبارت‌اند از:

  • بلومفونتین
  • شرکت اتوبوسرانی کیپ تاون
  • شرکت‌های اتوبوسرانی Durban، Aqualine، Durban People Mover و Mynah
  • شرکت اتوبوسرانی شهرداری جورج (George Munisipaliteit)
  • شرکت اتوبوسرانی ژوهانسبورگ: متروبوس و رآ وایا (جابه‌جایی سریع مسافران)
  • شرکت پولوکوانه
  • شرکت اتوبوسرانی پورت الیزابت
  • شرکت پرتوریا
جاذبه های گردشگری آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Expatica

در همه شهرهای آفریقای جنوبی، وسیله نقلیه دیگری هم به نام «تاکسی‌مینی‌بوس» وجود دارد که از اتوبوس کوچک‌تر است. این وسیله حمل‌ونقل بیشتر شبیه به ون‌هایی است که در داخل ایران مسافران را جابه‌جا می‌کنند. تویوتا کوانتوم هم یکی دیگر از وسایل حمل‌ونقل برای بازدید از جاهای دیدنی آفریقای جنوبی است.

برای سفر با این وسایل حمل‌ونقل فقط پول نقد همراه داشته باشید.

تاکسی در آفریقای جنوبی

کرایه تاکسی در این کشور متری مشخص می‌شود و میزان آن به طول مسیر سفر بستگی دارد. با این حال قبل از اینکه سوار تاکسی شوید، بهتر است در مورد نرخ کرایه تاکسی با راننده صحبت کنید.

در نزدیکی مراکز اصلی حمل‌ونقل، هتل‌ها، مناطق تجاری و مراکز خرید، تاکسی‌های زیادی قرار دارند. تاکسی تلفنی و تاکسی آنلاین هم از طریق برنامه‌های زیر در دسترس هستند:

  1. Bolt
  2. inDrive
  3. Orange cabin (فقط در گوتنگ)
  4. Taxi Live Africa
  5. Uber
  6. Yookoo Ride
 سفر به آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Afar

فرودگاه‌های آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی یک کشور بزرگ و وسیع است که سفرهای بین‌شهری آن با اتوبوس یا قطار ممکن است بیش از حد طولانی شود. برای مثال، اگر بخواهید از کیپ تاون به ژوهانسبورگ بروید، سفر با اتوبوس ۱۸ ساعت و با قطار ۳۰ ساعت طول می‌کشد. در حالی که فاصله این دو شهر از طریق خطوط هوایی فقط دو ساعت طول می‌کشد.

به همین دلیل است که در سیستم حمل‌ونقل عمومی این کشور، هواپیما هم طرفدار زیادی دارد و بسیاری از سفرهای داخلی و خارجی از طریق هوایی انجام می‌شود. در حال حاضر سه شرکت خطوط هوایی در آفریقای جنوبی فعال هستند: Airlink و FlySafair و kulula

فرودگاه های آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Airports

این هم فرودگاه‌های مهم کشور

  • فرودگاه بین‌المللی O.R. Tambo در شهر ژوهانسبورگ با پرواز مستقیم به تمام قاره‌ها
  • فرودگاه تامبو اینترنشنال در پارک کمپتون و ۲۱ کیلومتری ژوهانسبورگ (دومین فرودگاه بزرگ آفریقا (بعد از فرودگاه قاهره در مصر) و بزرگ‌ترین فرودگاه کشور آفریقای جنوبی)
  • فرودگاه بین‌المللی کیپ تاون که دومین فرودگاه شلوغ در این کشور است
  • فرودگاه بین‌المللی کینگ شاکا در ۳۵ کیلومتری شهر دوربان و در لا‌مرسی
  • فرودگاه بین‌المللی کروگر مپومالانگا در ۲۷ کیلومتری شمال شرقی امبوبلا و در نزدیکی پارک ملی کروگر که با کاهگل ساخته شده است.
  • فرودگاه بین‌المللی برام فیشر (بلومفونتین)
  • فرودگاه کینگ فالو (شرق لندن)
  • فرودگاه بین‌المللی رئیس داوید استورمن (پورت الیزابت)
  • فرودگاه Wonderboom (پرتوریا)

محدودیت‌های سفر به آفریقای جنوبی

سطح امنیت حمل‌ونقل عمومی در این کشور متفاوت است:

  • اتوبوس‌ها بهترین گزینه برای سفرهای داخل شهری هستند. برای سفرهای بین شهری هم بهتر است از هواپیما استفاده کنید.
  • در متروهای این کشور سرقت زیاد اتفاق می‌افتد که باید مراقب پول، تلفن همراه و وسایل ارزشمند خود باشید.
  • امنیت تاکسی‌مینی‌بوس‌ها نسبت به قطار بیشتر است. اما از آنجا که اعمال مقررات دولتی بر روی این تاکسی‌ها کم است، رانندگی ضعیفی دارند و در بسیاری از مواقع تصادف اتفاق می‌افتد.
  • پیاده‌روها و مسیرهای اطراف ایستگاه‌های قطار فاقد روشنایی و سنگ‌فرش هستند و رفت‌و‌آمد را برای خانم‌ها در شب کمی دشوار می‌کند.
محدودیت های سفر به آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Britannica

در زمان بازدید از جاذبه‌های گردشگری و مراکز خرید شلوغ هم باید مراقب سارقان باشید. در سال‌های اخیر میزان جرم و جنایت در این کشور افزایش یافته است و متاسفانه توریست‌ها هم در امان نخواهند بود.

مسیرهای دسترسی به آفریقای جنوبی

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، این کشور راه ریلی به سایر کشورها ندارد و برای سفر باید از طریق اتوبوس یا هواپیما اقدام کنید. از ایران به آفریقای جنوبی هم فقط می‌توانید از طریق هواپیما سفر کنید.

سفر به آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Afar

سفر به آفریقای جنوبی با هواپیما

هیچ پرواز مستقیمی از تهران به آفریقای جنوبی وجود ندارد و پروازها در کشورهای همسایه (قطر، امارات، ترکیه، عراق و ارمنستان) توقف دارند.

سفر به آفریقای جنوبی از طریق دوحه قطر

در کشور قطر ایرلاین‌های متعددی وجود دارد که روزانه مسافران زیادی را بین امارات و آفریقای جنوبی جابه‌جا می‌کنند. شما می‌توانید از طریق دوحه به شهرهای ژوهانسبورگ و کیپ تاون سفر کنید. فاصله بین دوحه تا شهر ژوهانسبورگ به طور متوسط ۱۵ ساعت طول می‌کشد.

رفتن به آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Britannica

سفر به آفر‌یقای جنوبی از طریق دبی

یکی دیگر از راه‌های سفر هوایی به آفریقای جنوبی، پرواز مستقیم از دبی به شهرهای کیپ تاون و ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی است. اغلب هواپیماهای این خط هوایی، «ایرباس» و «بویینگ» هستند.

فاصله بین دبی تا ژوهانسبورگ حدود ۱۴ ساعت (بدون در نظر گرفتن توقف) است.

 سفر هوایی به آفریقای جنوبی از طریق ترکیه

تعدادی از شهرهای ترکیه (آنتالیا، استانبول، ازمیر، آلانیا و دنیزلی) برای سفر به آفریقای جنوبی (ژوهانسبورگ و کیپ‌تاون) پرواز مستقیم دارند. فاصله بین استانبول تا ژوهانسبورگ با در نظر گرفتن توقف‌ها و نوع ایرلاین، حدود ۱۹ ساعت است.

پروازهای شهرهای مختلف ترکیه به سمت این کشور به صورت هفتگی انجام می‌شود و از طریق هواپیمای بوئینگ و ایرباس می‌توانید سفر کنید.

رفتن به آفریقا از ترکیه

عکس از: سایت Britannica

سفر به ژوهانسبورگ از نجف

علاوه بر موارد گفته شده، می‌توانید به نجف در کشور عراق بروید و از آنجا با پرواز مستقیم به سمت ژوهانسبورگ سفر کنید. در این صورت سفر شما با توجه به نوع ایرلانی که انتخاب کرده‌اید و با در نظر گرفتن توقف‌ها، حدود ۱۹ ساعت طول می‌کشد.

سفر به آفریقای جنوبی از ایروان

یکی دیگر از راه‌های دسترسی به این کشور از طریق سفر به ایروان است. البته در این صورت مسافت و هزینه سفر شما افزایش می‌یابد. مدت زمان این سفر حدود ۲۳ ساعت خواهد بود که نوع ایرلانی که انتخاب می‌کنید، در طولانی یا کوتاه شدن مسیر سفر تاثیر دارد.

جاذبه های گردشگری آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Britannica

جاهای دیدنی آفریقای جنوبی

تا اینجا به اختصار با شمایل کلی کشور آفریقای جنوبی آشنا شدید. اگر تصمیم دارید به این کشور سفر کنید، شناخته جاذبه‌های گردشگری آن اهمیت زیادی دارد. در اینجا تعدادی از بهترین دیدنی های آفریقای جنوبی را معرفی کرده‌ایم تا راهنمای شما برای سفر باشد.

شهر کیپ تاون

یکی از زیباترین شهرهای آفریقاست که به‌عنوان دومین شهر پرجمعیت این کشور نیز شناخته می‌شود. شهر کیپ تاون را به دلیل تنوع نژادی، شهر «رنگین‌کمان ملت‌ها» هم می‌گویند. این شهر مناظر طبیعی زیبا، کوهستان‌های سربه‌فلک‌کشیده، سواحل با آب‌های فیروزه‌ای و جاذبه‌های توریستی بی‌شماری دارد.

شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Resourcesformula

از جمله مکان‌های توریستی در شهر کیپ تاون باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دماغه امیدنیک
  • کوه‌های زیبای تیبل
  • گشت‌و‌گذار در جاده چپمنز پیک
  • وی‌اندآلفرد واترفرانت
  • باغ‌های گیاه‌شناسی کیستنبوش
  • سواحل کیپ تاون

بهترین زمان برای بازدید از این شهر ماه‌های سپتامبر تا نوامبر و مارس تا می است که طبیعت آن به اوج زیبایی خودش می‌رسد.

لوکیشن شهر کیپ تاون روی نقشه

دوربان

یکی دیگر از بهترین جاذبه‌های گردشگری آفریقای جنوبی شهر دوربان (Durban’s Golden Mile) است. این شهر رنگین‌کمان آفریقاست و در کنار اقیانوس قرار دارد که به دلیل داشتن سواحل با شن‌های طلایی رنگ مشهور است. وجود امکاناتی از جمله هتل‌های لوکس، فروشگاه‌های مدرن، مراکز تفریحی به‌روز، رستوران‌های متعدد و امکانات سرگرمی در سواحل باعث جذب گردشگران زیادی در دوربان شده است.

دوربان

عکس از: سایت Guim

از جمله نقاط دیدنی این شهر زیبا باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پارک بوتانیکال دوربان
  • مینی تاون
  • ساحل مایل طلایی
  • موزه دوربان
  • پارک آبی و باغ وحش
  • استادیوم موزس مابیدا

بهترین زمان بازدید از شهر دوربان اواخر سپتامبر تا اوایل آوریل (معادل بهار و پاییز این کشور) است. در این زمان از سال، شهر آب‌وهوای مطبوع و آفتابی دارد. در طول سال در این شهر جشنواره‌ها و فستیوال‌های زیادی برگزار می‌شود.

لوکیشن شهر دوربان روی نقشه

شهر ژوهانسبورگ

شهر «ژوهانسبورگ» بزرگ‌ترین شهر و مرکز اقتصادی آفریقای جنوبی است. اینجا دارای تعداد زیادی معدن طلاست و به همین دلیل به آن شهر طلا نیز گفته می‌شود.

در این شهر هم جاذبه‌های توریستی زیادی وجود دارد که در سفر خود از آن‌ها دیدن کنید:

  • موزه آپارتاید
  • تپه قانون اساسی
  • شهر صخره طلایی
  • خزانه کلکسیونر با کتاب‌های کمیاب دنیا
  • شهرک سووتو (زادگاه نلسون ماندلا)
شهر ژوهانسبورگ

عکس از: سایت Andbeyond

برای بازدید از این شهر می‌توانید از ماه سپتامبر تا ماه می اقدام کنید.

لوکیشن شهر ژوهانسبورگ روی نقشه

پارک کالاهاری

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی در آفریقای جنوبی پارک کالاهاری (Kgalagadi Transfrontier Park) نام دارد. اینجا در واقع صحنه‌ای از حیات وحش آفریقا را مشاهده خواهید کرد. این پارک از ترکیب پارک ملی کالاهاری جمسباک (Kalahari Gemsbok National Park) در آفریقای جنوبی و پارک ملی جمسباک (Gemsbok National Park) در بوتسوانا ایجاد شده است.

پارک کالاهاری

عکس از:‌ سایت Brightspotcdn

پارک کالاهاری در سال ۲۰۰۰ م. تاسیس شد و حالا به‌عنوان اولین پارک فرامرزی در آفریقا محسوب می‌شود. این پارک ۳۸ هزار کیلومترمربع مساحت دارد و در آن حدود ۲۰۰ گونه پستاندار و ۵۰۰ گونه پرنده زندگی می‌کند.

بهترین زمان برای بازدید از این پارک از اواخر ماه می تا اواخر ماه سپتامبر است که هوای مطبوعی در پارک حاکم می‌شود.

لوکیشن پارک کالاهاری روی نقشه

بازدید از پرتوریا

یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی آفریقای جنوبی است که با وجود داشتن دره‌های حاصلخیز، رودخانه پرآب آپیس، رشته‌کوه ماگالیسبرگ و درختان با شکوفه‌های یاسی و ارغوانی در بهار میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیاست. به شهر پرتوریا به دلیل داشتن طبیعت زیبا «جاکاراندا» نیز گفته می‌شود. اینجا پایتخت اداری آفریقای جنوبی است و ۵۵ کیلومتر با ژوهانسبورگ فاصله دارد.

پرتوریا آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Statemag

از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تعداد زیادی موزه از جمله موزه هنر پرتوریا در آرکادیا، موزه ملی تاریخ فرهنگی دیتسانگ و موزه ملی تاریخ فرهنگی
  • باغ گیاه‌شناسی ملی پرتوریا و باغ‌‌ ملی جانورشناسی (۸۵ هکتار)
  • پارک فریدوم (Freedom)
  • پارک حیات وحش گروئنکلوف (Groenkloof)
  • پارک حیات وحش ریِتولی (Rietvlei)
  • مورلتا اسپرویت (Moreleta Spruit)

بهترین زمان برای سفر به این شهر زیبا، ماه‌های سپتامبر تا نوامبر و نیز مارس تا می است که آب‌وهوای مطبوع در شهر برقرار می‌شود.

لوکیشن شهر پرتوریا روی نقشه

شهر پورت الیزابت

یکی دیگر از زیباترین شهرهای آفریقای جنوبی است که پیش‌تر در بخش نقشه گردشگری آفریقای جنوبی به آن پرداختیم. این شهر در سال ۱۸۲۰ م. توسط مهاجرین بریتانیایی ساخته شد و حالا بیش از ۱.۳ میلیون نفر جمعیت دارد. در واقع باید گفت پورت الیزابت یکی از شهرهای بزرگ آفریقای جنوبی محسوب می‌شود که در سفر خود حتما باید از آن دیدن کنید.

پورت الیزابت یک شهر ثروتمند است که در آن بسیاری از محصولات کشاورزی، مواد شیمیایی و پتروشیمی و کالاهای سرمایه‌ای تولید می‌شود. از جمله دلایلی که باعث شهرت این شهر شده، داشتن سواحل زیبا با آفتاب گرم و طلایی و آب‌های فیروزه‌ای است که توجه هر توریستی را به خود جلب می‌کند.

شهر پورت الیزابت

عکس از: سایت Dynaimage

جاذبه‌های گردشگری شهر پورت الیزابت عبارت‌اند از:

  • پارک ملی فیل آدو در فاصله ۷۲ کیلومتری از این شهر
  • ساحل نیو برایتون و خلیج بلوواتر ماهیگیران برای موج‌سواری، قایق‌سواری، شنا و…
  • استراحتگاه The Boardwalk با دریاچه مصنوعی، رستوران، سینما و…
  • پارک بازی Kragga Kamma برای سافاری در حیات وحش
  • حفاظتگاه طبیعی کیپ ریسیف

لوکیشن شهر پورت الیزابت روی نقشه

پارک ملی کروگر

یکی دیگر از جاهای دیدنی در کشور آفریقای جنوبی، پارک ملی کروگر (Kruger National Park) نام دارد که در سال ۱۹۲۶ م. تاسیس شده است. اینجا یکی از بهترین پناهگاه‌های حیات وحش در آفریقا محسوب می‌شود و قدیمی‌ترین پارک ملی این کشور است.

توریست‌هایی که عاشق تماشای مناظر طبیعی و حیات وحش آفریقا هستند، حتما در سفر خود از این پارک دیدن می‌کنند. این پارک در نزدیکی شهر ژوهانسبورگ قرار دارد که طی ۳.۵ تا ۴.۵ ساعت می‌توانید خود را به آنجا برسانید. در این پارک ملی می‌توانید نقاشی‌های باستانی روی صخره‌ها را نیز تماشا کنید.

پارک ملی کروگر

عکس از: سایت News24

این پارک ملی حدود ۲۰ هزار کیلومترمربع مساحت دارد و در آن بیش از ۵۰۰ گونه حیوان وحشی زندگی می‌کند.  می‌توانید حین بازدید از حیات وحش، سافاری را هم تجربه کنید.

بهترین زمان بازدید از این پارک ماه سپتامبر تا اواخر ماه می است.

لوکیشن پارک ملی کروگر روی نقشه

گاردن روت

اگر قصد سفر به آفریقای جنوبی را دارید، حتما از جاده گاردن (Garden Route) دیدن کنید. این جاده زیبا در امتداد سواحل شرقی این کشور واقع شده است. به طوری که با سفر به خلیج موسل (Mossel Bay) در استان کیپ غربی می‌توانید از این جاده دیدن کنید.

در نزدیکی این جاده نیز رودخانه استرمز (Storms River) در استان کیپ شرقی قرار دارد که همزمان با عبور از گاردن روت می‌توانید از مناظر طبیعی و زیستگاه جانوری این رودخانه نیز دیدن کنید.

گاردن روت

عکس از:‌ سایت Ctfassets

از جمله مناطق توریستی که در فاصله کمی از جاده گاردن قرار دارد، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شهر نیسنا
  • کلنی فوک در پلتنبرگ‌بی
  • مزارع شترمرغ
  • پارک ملی گاردن روت

برای بازدید از این جاده توصیه می‌کنیم از ماه سپتامبر تا نوامبر یا از ماه مارس تا می را برای سفر خود انتخاب کنید که جاده به اوج زیبایی خود رسیده است.

لوکیشن روت گاردن روی نقشه

شهرک استلنبوش

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری آفریقای جنوبی شهرک زیبای استلنبوش (Stellenbosch) است. این شهر کوچک در استان کیپ غربی (Western Cape) قرار دارد و با مزارع سرسبز و درختان کهنسال بلوط پوشانده شده است.

از آنجا که ساکنان این شهرک، هلندی بوده‌اند و این شهرک را در سال ۱۶۷۹ م. ساخته‌اند، خانه‌هایی به سبک معماری هلندی در آنجا دیده می‌شود که برخی از آن‌ها مربوط به دوران استعمار هستند.

شهرک استلنبوش

عکس از: سایت Wikimedia

از جمله جاهای دیدنی در شهر استلنبوش آفریقای جنوبی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بازدید از حیات وحش یونکرس‌هوک
  • چندین موزه از جمله موزه روپرت و موزه روستای استلنبوش
  • باغ‌های زیبای انگور و مزارع سرسبز
  • باغ گیاه‌شناسی دانشگاه استلنبوش

برای لذت بردن از آب‌وهوای مطبوع، فصل بهار و پاییز و اگر به دنبال فعالیت‌های فضای باز هستید، فصل تابستان (دسامبر تا فوریه) ایدئال‌ترین زمان سفر به این شهرستان است.

لوکیشن شهرک استلنبوش روی نقشه

رشته ‌کوه رویایی دراکنزبرگ

دراکنزبرگ (Drakensberg) در زبان مردم آفریقای جنوبی به معنی کوه‌های اژدهاست. اینجا یکی از نقاط توریستی این کشور محسوب می‌شود و در استان کوازولو – ناتال قرار دارد. اگر تصویری از این رشته کوه‌ها را مشاهده کنید که چطور دور‌تادور یک دریاچه را محصور کرده‌اند، برای بازدید از آن ترغیب می‌شوید.

رشته کوه دراکنزبرگ

عکس از: سایت Nondela

این منطقه در فصل بهار درست مثل یک تابلو نقاشی می‌ماند. در این منطقه حیوانات زیادی نیز زندگی می‌کنند که در زمان بازدید حتما با آن‌ها برخورد خواهید کرد.

از جمله جاهای دیدنی در رشته‌ کوه دراکنبرگ باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پارک ملی اوخلاهلامبا-دراکِنزبرگ
  • حیات وحش کسل غول
  • داشتن رودخانه‌های پرآب و خروشان
  • دره‌ها و مرتع‌های سرسبز

صخره‌نوردی، چتربازی، رفتینگ، ماهیگیری و بالون‌سواری از جمله تفریحات و سرگرمی‌ها در این منطقه است. برای بازدید از این رشته ‌کوه‌ها و مناطق اطراف آن بهتر است اواخر سپتامبر تا آوریل (معادل بهار و پاییز) را انتخاب کنید که آب‌وهوای دلنشین‌تری دارد.

لوکیشن رشته‌ کوه دراکنزبرگ روی نقشه

خلیج ماسل

مگر می‌شود به آفریقای جنوبی سفر کنید، اما به دیدن Mossel Bay نروید؟ اینجا یکی از زیباترین سواحل دنیا قرار دارد که در بین دو شهر کیپ تاون و پورت الیزابت واقع شده است. پیشنهاد ما در راهنمای سفر به آفریقای جنوبی این است که برای بازدید از این خلیج زیبا بروید و در بین مسیر هم از تماشای مناظر باغ‌های سرسبز لذت ببرید.

در سال ۱۸۶۴ م. در خلیج ماسل یک فانوس دریایی روشن شد که آن را به یک بندرگاه تبدیل می‌کرد. حالا اینجا به‌عنوان لنگرگاهِ بسیاری از کشتی‌هایی است که از چین و هند و کشورهای اروپایی به سمت آفریقای جنوبی حرکت می‌کنند.

خلیج ماسل

عکس از: سایت Msccruises

این خلیج – بعد از هاوایی – به‌عنوان دومین منطقه خوش‌ آب‌وهوای دنیا در تمام طول سال شناخته شده است. می‌توانید از موزه انبار غله، موزه شل، موزه تاریخ فرهنگی و موزه دریایی هم بازدید کنید و در جزیره سیل‌خانه به تماشای رقص دلفین‌ها بروید.

در این خلیج تفریحات و سرگرمی‌های زیادی از جمله اسب‌سواری، شنا، موج‌سواری، اسکواش، چتربازی و غواصی فراهم است.

لوکیشن خلیج ماسل روی نقشه

دره رودخانه بلاید

دره رودخانه موتلاتسه (Motlatse River Canyon) یا دره رودخانه بلاید (Blyde River Canyon Nature Reserve) یکی دیگر از جاهای توریستی آفریقای جنوبی است. این دره بین شهر ژوهانسبورگ و پارک ملی کروگر قرار دارد. در حالی که سوار بر ماشین به مقصد پارک ملی کروگر حرکت کرده‌اید، می‌توانید از این دره خوش آب‌وهوا دیدن کنید.

دره رودخانه بلاید

عکس از: سایت Google maps

اینجا دومین دره بزرگ در آفریقای جنوبی است که به دلیل داشتن طبیعت زیبا، حیات وحش بی‌نظیر و رودخانه پرخروش مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

برای بازدید از طبیعت زیبای این دره، بهتر است اواخر سپتامبر تا اوایل ما آوریل (معادل بهار و پاییز) را انتخاب کنید که آفتاب بر بالای دره برقرار و هوای مطبوع بر منطقه حاکم است.

لوکیشن دره رودخانه بلاید روی نقشه

دیدنی های آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Google maps

بازارها و مراکز خرید آفریقای جنوبی

در سفر به کشورهای خارجی، حتما برای خرید سوغات و یا برخی وسایل شخصی وقت بگذارید. در هر یک از شهرهای آفریقای جنوبی، بازارهای زیادی وجود دارد که بتوانید وسایل مورد نیاز خود را از آنجا تهیه کنید. از جمله مراکز خرید و بازارهای این کشور که در بین توریست‌ها شناخته شده هستند، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

مرکز خرید آفریقا مال (Mall of Africa)

این بازار بزرگ در شهر ژوهانسبورگ قرار دارد و بیش از ۳۰۰ فروشگاه در آن فعالیت می‌کنند. در این مرکز خرید ۲۵ رستوران و امکانات تفریحی زیادی فراهم است.

آدرس: ژوهانسبورگ، میدرند، واترفال سیتی، ماگوا کرس

ساعت کاری: از ۹ صبح تا ۸ شب

مراکز خرید آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Google maps

مرکز خرید سندتون سیتی (Sandton City)

یکی دیگر از بازارهایی که زمان سفر به آفریقای جنوبی باید از آن دیدن کنید، سندتون سیتی نام دارد. این مرکز خرید در شهر ژوهانسبورگ قرار دارد و از سال ۱۹۷۳ م. تاکنون فعالیت داشته است. در این مرکز خرید بیش از ۳۰۰ فروشگاه انواع لوازم را – از پوشاک تا مواد غذایی – عرضه می‌کنند.

آدرس: سندتون، سندهرست، خیابان ریوونیا

ساعت کاری: از ۸ صبح تا ۱۰ شب

مرکز خرید سندتون سیتی | Sandton City

عکس از: سایت Google maps

مرکز خرید تایگر ولی (Tyger Valley Centre)

یکی دیگر از بهترین بازارهای آفریقای جنوبی است که در شهر کیپ تاون قرار دارد. این مرکز در سال ۱۹۸۵ م. تاسیس شد و تاکنون چندین‌بار هم بازسازی شده است. در مرکز خرید تایگر ولی ۲۴۳ فروشگاه فعالیت دارد و هر وسیله‌ای را که نیاز داشته باشید، می‌توانید از این بازار تهیه کنید.

آدرس: کیپ‌تاون، بلویل

ساعت کاری: از ۹ صبح تا ۷ شب

مرکز خرید تایگر ولی آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Google maps

مرکز خرید رز بانک (Rosebank shopping mall)

یکی دیگر از بازارهای ژوهانسبورگ است که در سال ۲۰۱۴ م. تاسیس شده است و حالا ۴۰۰ فروشگاه در آن فعالیت دارند. این مرکز بهترین برندهای معروف دنیا از جمله وولورث، اچ‌اندام، پیک‌اندپی و چکرز را عرضه می‌کند. همچنین اگر قصد خرید سوغاتی و صنایع دستی را دارید، مرکز خرید رز بانک بهترین گزینه پیشنهادی ماست.

آدرس: ژوهانسبورگ، رزبانک، خیابان بت

ساعت کاری: از ۹ صبح تا ۷ شب

thezoneatrosebank

عکس از: سایت The zone at Rosebank

مرکز خرید ایست گیت (Eastgate Shopping Mall)

بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مرکز خرید در آفریقای جنوبی و در شهر ژوهانسبورگ «بازار ایست گیت» نام دارد. این بازار در سال ۱۹۷۹ م. تاسیس شد و اکنون ۳۰۰ فروشگاه مدرن در آن فعالیت دارند. این مرکز خرید بیشتر به خاطر داشتن فروشگاه‌هایی که بهترین برندهای معروف دنیا را عرضه می‌کنند، در بین گردشگران و مردم آفریقای جنوبی شهرت دارد. به طوری که روزانه بیش از ۲ میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند.

آدرس: ژوهانسبورگ، بدفورد ویو، جاده برادفورد

ساعت کاری: از ۹ صبح تا ۷ شب

مرکز خرید ایست گیت

عکس از: سایت Tripadvisor

سوغات آفریقای جنوبی

طی سفر به این کشور حتما می‌خواهید قبل از بازگشت به ایران، سوغات بخرید و به‌عنوان یادگار از این سفر شگفت‌انگیز در خانه داشته باشید. همچنین شاید دلتان بخواهد غذاها و خوراکی‌های خوشمزه محلی این کشور را امتحان کنید و طعم آن‌ها را در خاطره چشایی سفرتان ذخیره کنید.

در راهنمای سفر به آفریقای جنوبی، محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سوغاتی‌های این کشور را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

  • چای قرمز رویبوس
  • بیلتونگ (نوعی خوراک خوشمزه تهیه‌شده از گوشت خشک‌شده و پخته‌شده)
  • چاکالاکا (نوعی چاشنی همه‌کاره آفریقایی)
  • ووووزلا (نوعی شیپور بزرگ قابل استفاده در استادیوم‌ها)
  • آمارولا (نوعی نوشیدنی از آب میوه مارولا)
  • صنایع دستی مهره‌کاری
سوغات آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Livingnomads

  • سکه‌های طلا
  • جواهرات ساخته‌شده از الماس
  • پارچه خوسا شوشو آفریقایی (پنبه‌ای)
  • لوازم چرمی
  • سپر زولو (سپرهای اصیل و قدیمی با طرح‌های پیچیده و رنگ‌های خاص)
  • ماسک‌های آفریقایی
  • سرامیک آرد مور
  • نقاشی یا عکس چاپ‌شده ویلیام کنتریج آفریقایی
خرید سوغات آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Livingnomads

فرهنگ مردم آفریقای جنوبی

مردم این کشور شامل دو گروه سفیدپوستان (۱۴ درصد) و سیاه‌پوستان (۸۰.۹ درصد) هستند. البته رنگین‌پوستان هم در این کشور زندگی می‌کنند که جمعیت کمتری دارند.

شهر ژوهانسبورگ نمونه‌ای تمام‌عیار از فرهنگ مردم آفریقایی را نشان می‌دهد. مردم این شهر به تجملات علاقه زیادی دارند، البته در روستاها خبری از این سبک زندگی نیست و بیشتر آن‌ها زندگی ساده‌ای دارند.

فرهنگ مردم آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Intrepidtravel

مردم آفریقای جنوبی به راحتی با توریست‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. برای آن‌ها خانواده اهمیت زیادی دارد و به رفت‌و‌آمدهای خانوادگی علاقه زیادی دارند.

آفریقایی‌ها به هدیه دادن علاقه زیادی دارند و برای تشکر از اطرافیان خود یا خوشحال کردن آن‌ها، به یکدیگر هدیه می‌دهند. پس اگر شما هم توسط یکی از مردم این کشور به مهمانی دعوت شدید، بدون هدیه نروید.

غذاهای محلی و سنتی آفریقای جنوبی

از جمله غذاهایی که در بین مردم این کشور طرفداران زیادی دارد، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • چاکالاکا (Chakalaka): یک غذای ساده که با استفاده از گوجه، لوبیا، هویج، نخود فرنگی یا فلفل تهیه می‌شود.
  • آمنگوشو (Umngqusho): این غذا با استفاده از دانه ذرت و لوبیای شیرین تهیه می‌شود (این غذای مورد علاقه نلسون ماندلا بوده است.)
  • بوبوتی (Bobotie): این غذا با استفاده از گوشت گاو یا بره ریزریز‌شده تهیه می‌شود.
غذاهای معروف آفریقای جنوبی

عکس از:‌سایت Lous kitchen corner

  • بانی چو (Bunny chow): نان پف‌کرده‌ای که با خورش پر می‌شود.
  • برای (Braai): غذایی که در جشن‌ها سرو می‌شود و برای تهیه آن از گوشت استفاده می‌کنند.
  • بورورس (Boerewors): نوعی سوسیس است که ۷۰ درصد آن از گوشت چرخ‌کرده گاو یا بره تهیه می‌شود و برای طعم‌دار کردن آن از تخم گشنیز استفاده می‌کنند.

رستوران‌های معروف آفریقای جنوبی

اگر طعم غذاهای محلی این کشور را در رستوران‌های محبوب تجربه نکنید، سفرتان به آفریقای جنوبی کامل نشده است. تعدادی از بهترین رستوران‌های این کشور عبارت‌اند از:

  • رستوران سنتی Pigalle با موسیقی زنده و غذاهای دریایی و استیک‌های متنوع در شهر کیپ تاون، گرین پوینت، خیابان سامرست ۵۷، سامرست اسکوئر
  • رستوران مزرعه استیک سون اسپور با همبرگرها و استیک‌های بسیار معروف در کیپ تاون، سی پوینت، خیابان ۱۱ آرتورز
  • رستوران ایتالیایی Ristorante La Trinita در میدراند، پارک کیالامی، بلوار کیالمی و خیابان اصلی، مرکز خرید کیالامی داونز، G1A
  • رستوران Marble در Keyes Art Mile با سرو غذاهای بین‌المللی در ژوهانسبورگ، رزبانک، خیابان کییز ۱۹، ترومپت در کییز
  • رستوران هاوانا گریل برای گیاه‌خواران در شهر دوربان، خیابان بتری بیچ
رستوران های معروف آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Intrepidtravel

در سفر به آفریقای جنوبی کجا اقامت کنیم؟

در این کشور سه نوع اقامتگاه شامل هتل‌ (از هتل‌های لوکس تا معمولی)، اقامتگاه‌های بومگردی و کلبه‌های روستایی یا کمپینگ و چادر زدن برای توریست‌ها فراهم است. در زیر به تعدادی از هر نوع اقامتگاه اشاره کرده‌ایم.

بهترین هتل‌های آفریقای جنوبی

اگر می‌خواهید سفر راحت‌تری داشته باشید و به اندازه کافی پول برای خرج کردن در سفر دارید، اقامت در هتل بهترین گزینه است. تعدادی از بهترین هتل‌های این کشور عبارت‌اند از:

  • هتل د پالاس آو لاست سیتی (The Palace of the Lost City hotel): این هتل ۵ ستاره است و در میان کوه‌ها و بقایای یک آتشفشان قرار دارد. معماری هتل لوکس و امکانات آن بی‌نظیر است.
  • هتل کسادکس (The Cascades hotel): یک هتل ۵ ستاره دیگر در آفریقای جنوبی که در میان باغ‌های گرمسیری و آبشار قرار دارد. این اقامتگاه در کنار یک رودخانه زیبا واقع شده است و مهمانان در بالکن اتاق‌های آن منظره‌ای رویایی را تماشا می‌کنند.
هتل های آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Google maps

  • هتل سوهو (soho hotel): این هتل ۴ ستاره است و در سان سیتی قرار دارد. نزدیکی به ساحل یکی از ویژگی‌های این هتل لوکس است. ضمن اینکه در محوطه هتل یک پارک آبی رایگان نیز در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. سافاری، فروشگاه و بازی‌های آبی از جمله امکانات این هتل هستند.
  • هتل کاباناس (Cabanas): این هتل ۳ ستاره است و در کنار دریاچه زیبایی قرار دارد که می‌توانید از بالکن اتاق‌ آن نظاره‌گر مناظر زیبا باشید. این اقامتگاه در فاصله ۱۵ کیلومتری پارک ملی پیلانسبرگ واقع شده است
  • هتل رادیسون بلو ژوهانسبورگ: این هتل ۵ ستاره است و تمامی امکانات رفاهی برای میزبانی از توریست‌ها را دارد.
هتل رادیسون بلو آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Google maps

اقامتگاه‌های بوم‌گردی آفریقای جنوبی

یکی دیگر از بهترین نوع اقامتگاه در این کشور آفریقایی، کلبه‌ها و خانه‌های روستایی است که در اصطلاح ما ایرانی‌ها به آن‌ها اقامتگاه‌های بومگردی می‌گوییم. هزینه اقامت در این کلبه‌ها بسیار ارزان‌تر از هتل‌هاست. از سوی دیگر می‌توانید از نزدیک با فرهنگ آفریقایی‌ها آشنا شوید.

کمپینگ

یکی دیگر از روش‌های اقامت ارزان در آفریقای جنوبی، چادر زدن (کمپینگ) است. شما می‌توانید در نزدیکی روستاها و اقامتگاه‌های بومگردی چادر بزنید و از سرویس بهداشتی و حمام‌های آنجا استفاده کنید؛ اما امکانات آن نسبت به کلبه‌ها کمتر است:

  • کمپینگ در بولونگولا
  • کمپینگ در بوکانیرز
  • کمپینگ در الوندینی
  • کمپینگ در روستای امدامبی
  • کمپینگ در آلونک‌های کافی (Coffee)
سفر به آفریقای جنوبی

عکس از: سایت Intrepidtravel

توصیه‌های علی بابا برای تجربه سفری خاطره‌انگیز به آفریقای جنوبی

اگر می‌خواهید سفر بهتری به آفریقای جنوبی داشته باشید، این توصیه‌ها را فراموش نکنید:

  • اگر با خانواده و بچه‌های خود سفر می‌کنید، مدارک هویتی آن‌ها را به همراه داشته باشید.
  • زمان ورود به این کشور یک سیم‌کارت آفریقای جنوبی بخرید تا بتوانید از اینترنت ارزان آنجا استفاده کنید.
  • قبل از سفر پول نقد به همراه داشته باشید و تومان را به رند یا دلار تبدیل کنید.
  • برای سفر به نقاط کوهستانی و پارک‌های ملی به توصیه‌های مردم بومی گوش دهید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.