موزه وان

موزه وان؛ سفری از دوران پارینه‌سنگی تا عثمانی

از موزه وان چه می‌دانید؟

احتمالا اسم وان را که می‌شنوید، تصویر پاساژ‌های بزرگ و طبیعت زیبای دریاچه وان به ذهن‌تان می‌آید. شاید کمتر کسی بداند که شهر توریستی وان، علاوه بر پاساژ و مراکز خرید، موزه‌ای ارزشمند نیز دارد که تمدن و تاریخ شهر را در معرض دید همگان گذاشته است.

موزه وان ترکیه، موزه‌ای بزرگ با بیش از ۲۶۰۰ اثر تاریخی از گذشته‌های دور و تمدن‌های مختلف را کنار هم جمع کرده و به شما این فرصت‌ را می‌دهد تا بین هزاران سال تاریخ و تمدن قدم بزنید.

موزه وان که در بین جاهای دیدنی وان در حقش اجحاف شده، آثار تمدن‌هایی از دوران مادها، هخامنشیان، اشکانیان، بیزانس و عثمانی را به نمایش می‌گذارد و سیر پیشرفت تمدن‌ها را در آن می‌توانید ببینید.

پس همراه مجله گردشگری علی بابا باشید تا زیروبم این موزه جذاب و گمنام را با هم بررسی کنیم.

موزه وان کجاست؟
ترکیه، شهر وان، محله یالی
در موزه وان چه آثاری نگهداری می‌شود؟
لوح‌هایی به خط میخی، ابزار ابسیدین، ابزار استخوانی، مُهر، سلاح، اشیای زندگی روزمره، ابزار کشاورزی، مجسمه، سکه، لباس‌های محلی و بسیاری آثار تاریخی دیگر در این موزه نگهداری می‌شوند.
ساعت کاری موزه وان چه زمانی است؟
همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۸ تا ۱۹.
معماری موزه وان چگونه است؟
معماری ساختمان جدید موزه مدرن و نوآورانه است.

معرفی موزه وان

موزه وان با آثار باشکوه و کم‌نظیرش نظر گردشگران و حتی داوران جشنواره موزه سال اروپا را به خود جلب کرده است و توانسته در سال ۲۰۲۱ به فینال این جشنواره راه پیدا کند.

موزه وان ترکیه با ۲۳ سالن، محوطه‌های آموزشی باستانی برای کودکان، کافه، کتابخانه، سالن نمایشگاه، مکان‌های استراحت، فروشگاه، نمایشگاه‌های موقت و امکانات کامل به یکی از بهترین‌ جاهای دیدنی شهر وان تبدیل شده است.

عکس از: سایت Google Maps

عکس از: سایت Google Maps

اما شاید برایتان سوال شود که این همه اثر تاریخی و ارزشمند موزه از کجا آمده‌اند؟ جواب خودِ شهر وان است. در طول تاریخ، شهر وان به دلیل قرارگیری در جاده ابریشم، شهری مهم و استراتژیک بوده است. به دلیل همین موقعیت استراتژیک همواره این شهر موردتوجه پادشاهان و قدرت‌طلبان قرار گرفته تا جایی که در حکومت اورارتوها، به عنوان پایتخت حکومت انتخاب شده است.

به همین خاطر این موزه به موزه اورارتوها هم معروف است، چرا که بیشتر آثار موزه وان به حکومت اورارتو تعلق دارد و داستان‌های زیادی را از این تمدن و مردمانش تعریف می‌کند. از کتیبه و نسخه‌های خطی گرفته تا ابزار زندگی روزمره و لباس مردمان دوران اورارتو در این موزه پیدا می‌شود.

عکس از: سایت Google Maps

عکس از: سایت Google Maps

علاوه بر این می‌توانید مستنداتی مثل سفال، مهر، سکه، سلاح، ابزار کشاورزی، آثار هنری، مجسمه و سنگ‌قبرهای عجیب و غریب هم در این موزه ببینید.

جالب است بدانید ساختمان قدیمی موزه در زلزله سال ۲۰۱۱ آسیب دید و آثار تاریخی به ساختمانی جدید منتقل شدند. ساختمان جدید با آثار باستانی داخلش تناسبی ندارد و کاملا به سبک مدرن ساخته شده و ظاهری نوآورانه و امروزی دارد.

عکس از: سایت Google Maps

عکس از: سایت Google Maps

موزه وان کجاست؟

آدرس موزه وان: ترکیه، شهر وان، محله یالی

موزه وان در شهر زیبا و توریستی وان در شرق ترکیه قرار دارد که در سال‌های اخیر موردتوجه بسیاری از ایرانی‌ها قرار گرفته است.

لوکیشن موزه وان روی گوگل مپ

مسیر دسترسی به موزه وان

وان شهر کوچکی است و مراکز دیدنی و گردشگری آن بسیار به هم نزدیک هستند. از این رو، برای بازدید از موزه وان خیلی به دردسر نمی‌افتید.

مسیر دسترسی به موزه وان

عکس از: سایت Google Maps

موزه وان در نزدیکی خیابان جمهوریت قرار دارد که از خیابان‌های اصلی و پرتردد شهر وان است. بنابراین به هر راننده تاکسی که بگویید، به راحتی شما را به موزه وان می‌رساند. البته از اتوبوس هم می‌توانید استفاده کنید. کافی‌ست از محلی‌ها بپرسید کدام اتوبوس از نزدیکی خیابان جمهوریت و یا کاظم کارابکر عبور می‌کند.

بهترین زمان بازدید از موزه وان

بهترین زمان بازدید از موزه وان از نظر فصلی، فصل‌های بهار و تابستان است. چرا که هوا معتدل است و در گرم‌ترین روزها به بالای ۳۰ درجه هم نمی‌رسد. همچنین در این دو فصل مناظر شهر وان بسیار تماشایی است که خودش می‌تواند جاذبه دیگری باشد.

بهترین زمان بازدید از موزه وان

عکس از: سایت Google Maps

بازدید از موزه وان را در فصل‌های پاییز و زمستان به شما توصیه نمی‌کنیم. چرا که در این دو فصل، شهر وان بسیار سرد و شاهد برف و باران‌های شدید است. همچنین بهتر است در ماه مبارک رمضان به وان سفر نکنید، به این دلیل که اکثر مغازه و رستوران‌ها بسته‌اند و به عنوان مسافر با چالش‌های مختلفی رو‌به‌رو می‌شوید.

سعی کنید در روزهای وسط هفته و در ساعات اولیه از موزه بازدید کنید تا در خلوتی و سکوت از گشت‌و‌گذار در دل تاریخ لذت ببرید.

بهترین زمان بازدید از موزه وان

عکس از: سایت Google Maps

ساعت کاری موزه وان

موزه وان همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح درهایش را به روی گردشگران باز می‌کند.

این را هم در نظر داشته باشید این موزه در فصل تابستان، در ساعت ۱۹ و در فصل زمستان در ساعت ۱۷ تعطیل می‌شود.

تاریخچه موزه وان

داستان ساخت یک موزه در شهر کوچک وان از سال ۱۹۳۲ م. با کشف لوح‌های خط میخی شروع شد. لوح‌هایی که حامل تاریخ و فرهنگ غنی و بسیار طولانی شهر وان بودند و قطعا به مکانی مناسب و درست برای نگهداری احتیاج داشتند.

تاریخچه موزه وان

عکس از: سایت Google Maps

همچنین سنگ‌قبرهای متعلق به حکومت‌های آق قویونلو و قره ‌قویونلو نیز سرگردان بودند و فضای مناسبی برای نگهداری و نمایش آن‌ها وجود نداشت. بعد از آن بود که اولین گام‌ها برای افتتاح موزه وان ترکیه برداشته شد.

البته این موزه در ابتدا بیشتر نقش یک انبار را داشت، اما بعدها، با اضافه شدن اشیای تاریخی و ارزشمند بیشتر در سال ۱۹۴۵ به دفتر موزه و در سال ۱۹۷۲ به مقام یک موزه کامل ارتقا یافت. همه این‌ها باعث شد مسئولان، ساختمان بزرگ‌تری را برای این موزه در نظر بگیرند و بنای موزه را تغییر دهند.

تاریخچه موزه وان

عکس از: سایت Google Maps

معماری موزه وان

ساختمان موزه وان در جریان زلزله سال ۲۰۱۱ آسیب دید و دیگر قابل استفاده نبود. از این رو مسئولان به دنبال فضایی جدید برای انتقال آثار باستانی گشتند و ساختمانی مدرن و امروزی را مناسب موزه وان دیدند. ساختمان جدید از سال ۲۰۱۹ به روی گردشگران باز شد تا فرصتی برای آشنایی با تاریخ ترکیه به مردم بدهد.

موزه وان

عکس از: سایت Google Maps

ساختمان جدید موزه، بنایی با معماری مدرن و معاصر است که با پیشرفت‌های تکنولوژی و طراحی‌های نوآورانه، فارغ از اقلام ارزشمندش، به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است. المان‌های معماری پایدار، فضاهای چندمنظوره و بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر همگی نشان از شوق و علاقه معماران این ساختمان به نوآوری و تکنولوژی دارد.

نمای موزه کاملا شیشه‌ای و طراحی آن ترکیبی از خطوط ساده و مدرن با مصالحی مثل فلز، بتن و شیشه است. همین نمای شیشه‌ای و استفاده از پنجره‌های بزرگ باعث شده نور طبیعی خورشید به یکی از المان‌های اصلی این موزه تبدیل شود و فضایی دلباز و روشن را درست کند.

معماری موزه وان

عکس از: سایت Google Maps

بخش‌های مختلف موزه وان

اگر می‌خواهید در این موزه گشتی بزنید، قبل آن باید بخش‌های مختلف موزه را بشناسید.

– سالن باستان‌شناسی

یکی از بخش‌های جذاب موزه وان سالن باستان‌شناسی است که آثار و اشیا باستانی کشف‌شده از محوطه‌های باستانی شهر وان و اطراف را به نمایش می‌گذارد. با قدم زدن در بین اشیای این سالن وارد دوره‌های مختلف از دوران پیش از تاریخ تا دوران اورارتو، هخامنشی، اشکانی، ساسانی، بیزانس و دوره‌های دیگر می‌‎شوید.

موزه وان

عکس از: سایت Easternturkeytour

ابزاری که در این سالن می‌بینید، شامل ابزارهای سنگی، سفالینه، مجسمه، کتیبه، آثار و تکه‌هایی از معماری باستانی است. همچنین در این سالن از طریق نمایشگاه‌‎های موضوعی با زندگی روزمره، دین، آیین، هنر و فرهنگ باستانی هم آشنا می‌شوید.

– سالن قوم‌شناسی

آن‌طرف‌تر در سالن قوم‌شناسی آثار جذاب‌تری برای بازدید وجود دارد. چرا که می‌توانید سبک زندگی کسانی را که سالیان بسیار دور در همین خاک زندگی می‌کردند، از نزدیک ببیند.

با زندگی روزمره، فرهنگ، سنت و آیین مردمان قدیم بیشتر آشنا شوید و لباس، ابزار و هنرهای دستی‌شان را از نزدیک ببینید. در سالن لباس‌های سنتی، پوشاک و البسه اقوام مختلف حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

موزه وان

عکس از: سایت Google Maps

جواهرات، فرش، هنرهای دستی، ظروف آشپزخانه، ابزارهای کشاورزی و وسایل خانگی از آثار جذاب و دیدنی سالن قوم‌شناسی است. یکی دیگر از جذابیت‌های این سالن که شما را بیشتر با فرهنگ گذشتگان آشنا می‌کند، اشیا و مستندات مربوط به برگزاری آیین‌ها و مراسم‌های مذهبی است.

– بخش شرقی

بخش شرقی موزه وان ترکیه از بخش‌های دیدنی و محبوب بین بازدیدکنندگان است. بخش شرقی در قسمت بیرونی موزه و به شکل یک باغ است که مجسمه پیروزی اورارتو و خدای اورارتو را به نمایش می‌گذارد.

موزه وان

عکس از: سایت Turkishmuseums

سنگ‌قبرهای متفاوت به شکل گوسفند و قوچ را هم می‌توانید در این بخش ببینید. قدمت این سنگ‌‌قبرها به دوران آق قویونولو‌ها و قره قویونلو‌ها برمی‌گردد.

آثار موزه وان

تاریخچه تمدن وان به زمان پارینه سنگی برمی‌گردد و در تمام طول تاریخ، به‌ویژه در تمدن اورارتویی، وان نقش کلیدی و مهمی داشته است. به همین دلیل شما می‌توانید آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف را در این موزه ببینید. بیشتر آثار تاریخی موزه وان ترکیه مربوط به تمدن اورارتویی است و آن را غنی‌ترین موزه اورارتویی جهان می‌دانند.

موزه وان

عکس از: سایت Google Maps

آثاری از دوران پارینه سنگی، نوسنگی، کالکولیتیک، اورارتویی، ایرانی، رومی، بیزانسی، اسلامی و سلجوقی، یک سفر تاریخی کامل را برای شما فراهم می‌کند. حدود ۲۶ هزار اثر تاریخی ارزشمند در این موزه دور هم جمع شده‌اند تا شما فرصت داشته باشید هر چه بهتر و بیشتر با سیر تاریخی این سرزمین آشنا شوید.

موزه وان

عکس از: سایت Google Maps

به طور کلی شما در این موزه با قطعات تاریخی مهمی مثل لوح‌هایی به خط میخی، ابزار ابسیدین، ابزار استخوانی، مُهر، سلاح‌، اشیای زندگی روزمره، ابزار کشاورزی، مجسمه، سکه، لباس‌های محلی، جواهرات، آثار هنری، لباس‌های قدیمی، فرش، مقبره و مستندات مربوط به جشن و آیین‌های تاریخی روبه‌رو می‌شوید.

موزه وان

عکس از: سایت Google Maps

جاهای دیدنی نزدیک موزه وان

اگر برای بازدید از موزه وان رفتید، حیف است جاهای دیدنی نزدیک به موزه را از قلم بیندازید.

– پارک آتاتورک کولتور (Ataturk Kultur Park)

طبیعت زیبای وان در پارک‌های این شهر کوچک کاملا نمایان است. یکی از همین پارک‌های زیبا، پارک آتاتورک کولتور با یک زمین بازی بزرگ مخصوص کودکان، کافه و رستوران، آلاچیق‌های متعدد و امکانات دیگر از بهترین مکان‌‌ها برای وقت‌گذرانی خانوادگی است.

پارک آتاتورک کولتور

عکس از: سایت Tripadvisor

برای استراحت و لذت بردن از هوای تمیز و طبیعت زیبای وان به شما پیشنهاد می‌کنیم سری به این پارک بزنید.

فاصله موزه وان تا پارک آتاتورک کولتور حدود ۵۰۰ متر (۲ دقیقه) است.

– قلعه وان (Castle Of Van)

اگر به تاریخ اورارتوها علاقه‌مند شدید، به قلعه وان بروید که یکی از یادگاری‌های این تمدن بر بلندای کوه‌های کرانه خاوری شهر وان است. اورارتوها ملتی باستانی بودند که بر بخشی از ایران، ارمنستان و ترکیه حکومت می‌کردند و شهر وان پایتخت و منطقه کلیدی آن‌ها بود.

قلعه وان

عکس از: سایت Yuix

قلعه وان در قرن هفتم تا نهم پیش از میلاد ساخته شده و با گذشت زمان زیر آب مدفون شده بود. اما غواصان دانشگاه وان یوزونکی ییل آن را کشف کردند و قطعه پازلی جدید از تاریخ اورارتوها را به مردم نشان دادند.

قلعه وان دژی بوده که برای محافظت و دیده‌بانی از آن استفاده می‌کردند و در طول تاریخ حکومت‌های مختلفی مثل مادها، هخامنشیان، اشکانیان، رومی‌ها و دیگر تمدن‌ها از آن استفاده کردند. این دژ بسیار مستحکم است و از بزرگ‌ترین قلعه‌های منطقه آناتولی محسوب می‌شود.

قلعه وان

عکس از: سایت Yuix

جالب است بدانید کتیبه‌ای از خشایارشا اول در این قلعه وجود دارد که در دل یک صخره سنگی کنده‌کاری شده است. این کتیبه که به سه زبان پارسی باستان، بابلی و ایلامی نوشته شده و خوشبختانه در طول زمان این کتیبه آسیب کمی دیده است.

پس اگر به تاریخ علاقه‌مندید، به قلعه وان سری بزنید تا با گذشته این سرزمین دیداری داشته باشید.

فاصله موزه وان تا قلعه وان حدود ۵۰۰ متر (۲ دقیقه) است.

قلعه وان

عکس از: سایت Yuix

– خانه گربه‌های وان (van cat house)

محال است گربه دوست باشید و از رفتن به خانه گربه‌های وان هیجان‌زده نشوید. در واقع اگر به وقت‌گذرانی با گربه‌ها علاقه‌مند باشید، خانه گربه‌های وان مکان ایده‌آل شما خواهد بود.

اما در این خانه قرار نیست گربه‌های معمولی ببینید، شما قرار است با گربه‌هایی معاشرت کنید که سفید و پشمالو هستند و چشم‌های تا‌به‌تا دارند. این گربه‌ها بر خلاف بقیه همنوعان خود عاشق آب‌بازی هستند و علاقه زیادی هم به خوردن میوه دارند.

خانه گربه های وان

عکس از: سایت Staticflickr

گربه‌های نژاد وان به خاطر چشم‌های متفاوت که معمولا یکی آبی و دیگری کهربایی است، در جهان شهرت دارند و به طور ویژه از آن‌ها محافظت می‌شود. مخصوصا که از سال ۱۹۹۹ م. که این نژاد در معرض انقراض قرار گرفت، دولت ترکیه، مرکزی به نام خانه گربه‌های وان برای نگهداری ویژه از این گربه‌ها راه‌اندازی کرد.

ساختمان نگهداری از این گربه‌های پشمالوی دوست‌داشتنی در یک دانشگاه در نزدیکی دریاچه وان قرار گرفته و درهایش به روی دوستداران حیوانات همیشه باز است.

خانه گربه های وان

عکس از: سایت Staticflickr

فاصله موزه وان تا خانه گربه‌های وان حدود ۱۱ کیلومتر (۲۰ دقیقه) است.

– مرکز خرید ای‌ وی‌ ام وان (Van AVM)

مرکز خریدهای وان از مشهورترین جاذبه‌های این شهر کوچک و توریستی هستند. در این بین، مرکز خرید ای وی ام از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین مراکز خرید وان محسوب می‌شود که دست خالی از آن برنمی‌گردید.

مرکز خرید ای‌ وی‌ ام وان (Van AVM)

عکس از: سایت Yuix

از پوشاک و کیف و کفش گرفته تا جواهرات و لوازم الکترونیکی از برندهای مختلف را می‌توانید در این مرکز خریدِ همه‌چیز‌تمام پیدا کنید. این مجموعه دارای امکانات رفاهی مثل کافه و رستوران، سرویس بهداشتی، مسجد، پارکینگ و زمین بازی برای کودکان است. از این جهت یکی از بهترین گزینه‌ها برای وقت‌گذرانی با خانواده محسوب می‌شود.

فاصله موزه وان تا مرکز خرید ای‌ وی‌ ام وان حدود ۵ کیلومتر (۱۴ دقیقه) است.

– پارک آبی روباز دیوان بیچ

اگر طرفدار آب‌بازی و فعالیت‌های هیجانی هستید، به هیچ وجه پارک آبی روباز دیوان بیچ را از دست ندهید. در بین پارک‌های آبی وان، دیوان بیچ یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین‌ها است.

فاصله موزه وان تا پارک آبی دیوان بیچ حدود ۹ کیلومتر (۲۵ دقیقه) است.

اقامت در نزدیکی موزه وان

از آنجایی که وان شهری توریستی و کوچک است، گزینه‌های متعددی برای اقامت دارد. شما می‌توانید با توجه به بودجه خودتان به هتل‌های لاکچری و ۵ ستاره و یا هتل‌های اقتصادی و ۳ ستاره بروید. همچنین طبیعت زیبای وان برای کمپ کردن هم گزینه فوق‌العاده‌ای است؛ البته به شرط اینکه تجربه و لوازم کافی کمپ را داشته باشید.

در ادامه بعضی از هتل‌های محبوب وان را که در نزدیکی موزه وان هستند، برایتان لیست کرده‌ایم.

هتل‌های ۵ ستاره

  • Hotel The Conforium Hotel Van
  • Hotel DoubleTree by Hilton Van
  • Hotel Elite World Van

هتل‌های ۴ ستاره

  • Hotel Haldi Hotel Van
  • Hotel Ramada by Wyndham Van Van
  • Hotel Rua World Hotel Van

هتل‌های سه ستاره

  • Hotel Sardur Otel Van
  • Hotel Yakut Hotel Van
  • Hotel Royal Palas Hotel Van

هتل‌های سه ستاره

توصیه‌هایی برای بازدید از موزه وان

موزه وان ترکیه مملو از آثار ارزشمند تاریخی است که هر کدام برای خود داستان‌های زیاد دارند، بنابراین زمانی بین ۲ تا ۳ ساعت را برای بازدید کامل از این موزه در نظر بگیرید.

کفش‌های مناسب برای یک پیاده‌روی طولانی در موزه بپوشید.

در موزه کافی‌شاپ و مغازه وجود دارد، پس لازم نیست کوله‌بار خود را سنگین کنید و از بیرون خوراکی ببرید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.