سفر به آلاچاتی

راهنمای سفر به آلاچاتی؛ تاریخچه زنده ترکیه

ترکیه همیشه یکی از مقاصد اصلی گردشگری ایرانیان است. نزدیکی راه، فرهنگ، تفریحات و سلیقه غذایی نزدیک از عواملی است که ایرانیان، کشور ترکیه را یکی از اصلی‌ترین کشورها برای سفر می‌دانند. کشور ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی و البته سیاسی که دارد، برای همه طیف گردشگر مناسب است. استانبول، آنتالیا و آنالیا تنها شهرهای دیدنی ترکیه نیستند. در این مطلب قصد داریم شما را با برنامه سفر به آلاچاتی آشنا کنیم.

شهری رویایی آلاچاتی شما را در عصر تکنولوژی و مدرنیته، به عمق تاریخ می‌برد. دیدنی‌های آلاچاتی ترکیه، دل هر گردشگری را با خود می‌برد و قطعا خودش را به مقصدی برای سفر مجدد شما تبدیل می‌کند.

شهری که روح و جان دارد و در طی سفر، قصه‌های زیادی برایتان روایت می‌کند. این مطلب راهنمای سفر به ترکیه با تمرکز بر آلاچاتی است. با مجله گردشگری علی بابا همراه باشید تا به یک سفر کوتاه و خواندنی به آلاچاتی برویم.

بهتر است چه زمانی به آلاچاتی سفر کنیم؟
هوای آلاچاتی معتدل است. نه زمستان خیلی سرد و نه تابستان خیلی گرمی دارد. هر فصل هم فستیوال‌های مختص به خودش را دارد. با این حال تراکم مسافر در فصول بهار و تابستان به علت تفریحات آبی بیشتر است.
جاهای دیدنی آلاچاتی کجاست؟
تمام شهر آلاچاتی دیدنی است، اما به صورت موردی می‌توان به بازار اصلی، قلعه، موزه، آسیاب‌های بادی و … اشاره کرد.
از مرکز آلاچاتی به کدام شهر‌ها می‌توان سفر کرد؟
از آلاچاتی تا شهر چشمه فاصله زیادی نیست. شما به راحتی می‌توانید با اتوبوس، تاکسی یا خودروی شخصی به ازمیر رفته و از آنجا به سراسر ترکیه سفر کنید.
بهترین راه دسترسی به آلاچاتی کدام است؟
بهترین راه برای رفتن به آلاچاتی این است که با هواپیما خود را به فرودگاه مندرس ازمیر برسانید و از آنجا با اجاره ماشین، تاکسی و یا اتوبوس (هاواش) به آلاچاتی بروید.

آلاچاتی کجاست؟

آلاچاتی، کتابچه تاریخی ترکیه، در استان ازمیر و در نزدیکی شهر چشمه قرار دارد. این شهر که در سواحل غربی کشور ترکیه واقع شده است تا خود شهر زیبای ازمیر حدود ۷۶ کیلومتر فاصله دارد. فاصله آلاچاتی تا شهر ساحلی چشمه نیز تنها ۱۵ دقیقه است.

قبل سفر به آلاچاتی باید بدانید این شهر به معماری خاص، تاکستان، دریا و آسیاب‌های بادی معروف است. با قدم زدن در این شهر سنتی که زمانی محل زندگی یونانی‌ها بوده است، حس‌وحال زندگی در سده‌های گذشته را تجربه خواهید کرد.

آلاچاتی

عکس از: سایت Wikimedia

شهر آلاچاتی یک شهر تاریخی و سنتی در دل ترکیه است که به دلیل زرق‌وبرق شهرهایی چون استانبول و آنتالیا کمتر موردتوجه قرار گرفته است و بیشتر افرادی که به دنبال تجربیاتی خاص مانند موج‌سواری هستند، نام آلاچاتی را شنیده‌اند. به همین دلیل آلاچاتی رویایی، کمتر به عنوان مقصد سفر توریست‌ها انتخاب می‌شود.

از همین رو قصد داریم شما را با تمام زوایای دلچسب سفر به این شهر آشنا و جاهای دیدنی آلاچاتی را به شما معرفی کنیم. کنار مکان‌های دیدنی آلاچاتی، سنت‌ها، فستیوال‌ها و خوراکی‌های این شهر هم در سفر به آلاچاتی می‌تواند برای هر کسی جذاب باشد؛ فستیوال‌هایی چون بادبادک‌ها، گیاهان دارویی، ماهی‌گیری و… .

آلاچاتی کجاست؟

عکس از: سایت Alacatiinsaat

لوکیشن آلاچاتی روی گوگل مپ

شهر آلاچاتی در کشور ترکیه، استان ازمیر و در شهر چشمه قرار دارد.

لوکیشن شهر آلاچاتی در گوگلمپ

تاریخچه آلاچاتی ترکیه

آلاچاتی، خودِ تاریخ است. قدمت این شهر به روایتی به قرن ۱۴ و به روایت دیگری به قرن ۱۵ م. بازمی‌گردد؛ یعنی در دوره عثمانی، آلاچاتی شهری بوده است که مردم در آن سکنی داشتند و رفت‌وآمد می‌کردند.

تاریخچه آلاچاتی ترکیه

عکس از: سایت Alltourstoturkey

تاریخ شنیدنی و معروف شهر آلاچاتی مثل خیلی از نقاط دیگر زمین، به جنگ و بیماری بازمی‌گردد؛ نقطه عطفی که شکل امروزی این شهر را ترسیم می‌کند. در قسمت‌های جنوبی منطقه، به دلیل وجود باتلاق‌ها، مردم درگیر بیماری مالاریا بودند. در همین زمان مردم خیوس در یونان به دلیل زلزله زندگی سختی داشتند. یکی از بزرگان آلاچاتی به نام حاجی میمیس آقا از مردم خیوس دعوت کرد که به آلاچاتی کوچ کنند.

جوانان در تاکستان‌ها و مزارع زیتون مشغول به کار شدند. زمین‌داران بزرگ منطقه هم نزدیک زمین‌های خود فضایی را برای سکونت کارگران یونانی مهیا کردند تا به کمک آن‌ها کانال‌هایی برای تخلیه باتلاق‌ها بسازند. از این رو نزدیک دریا، دهکده‌های یونانی‌ها شکل گرفت؛ همین خانه‌های سنگی دیدنی امروز، از همان دوران می‌آیند.

تاریخچه آلاچاتی ترکیه

عکس از: سایت Bizevdeyokuz

در نتیجه همین تصمیم‌گیری‌ها و مشارکت‌ها بود که در اواخر قرن نوزدهم میلادی، آلاچاتی که با جنگ و بیماری دست به گریبان بود، از آن وضعیت خارج و به یک شهر تولیدی و تجاری مهم تبدیل شد. آن سال‌ها بیشتر ساکنان این دهکده‌ها را یونانیان تشکیل می‌داند، جمعیتی بالغ ‌بر ۱۲ هزار نفر. این افراد با ساخت خانه‌هایی با معماری متفاوت، آسیاب‌های بادی و … موجب پیشرفت آلاچاتی شدند.

امروزه همان خانه‌های سنگی، آسیاب‌های بادی، دهکده‌ها و دیگر سازه‌هایی که روزگاری مامن امن پناه‌جویان بود، به جاذبه‌های اصلی این شهر بدل شده است. گویی عده‌ای در تاریخ آلاچاتی راه را برای ورود یونانیان باز کردند، به آن‌ها پناه دادند، کار و غذا دادند که یونانیان در آلاچاتی تاریخ‌ساز شوند. شهر آلاچاتی در سال ۲۰۰۵ م. به عنوان مکان تاریخی در آثار ملی ترکیه ثبت شد.

تاریخچه آلاچاتی ترکیه

عکس از: سایت Cesmehotel

آب‌‌وهوای آلاچاتی

آلاچاتی آب‌وهوای معتدل و مدیترانه‌ای دارد. به طور میانگین دمای هوا در طول سال از ۱۷ درجه بالاتر یا پایین‌تر نمی‌رود. به همین سبب، تابستان‌ها و بهارهای دلچسبی دارد. از طرف دیگر زمستان و پاییز آلاچاتی نیز چندان سرد نیست. در زمستان شب‌ها دمای هوا کمی پایین می‌آید و بارش باران بیشتر می‌شود.

آب‌‌وهوای آلاچاتی

عکس از: سایت Chasingthedonkey

بهترین زمان سفر به آلاچاتی

با توجه به موقعیت جغرافیایی آلاچاتی، این شهر آب‌و‌هوایی مدیترانه‌ای و معتدل دارد. اعتدال در آب‌وهوا به این معنا است که دمای هوای آلاچاتی به‌طور متوسط ۱۷ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. بهار و تابستان بهترین فصل برای سفر به آلاچاتی است.

آلاچاتی

عکس از: سایت Cloudinary

هوای مطبوع، امکان گشت‌زنی شبانه در شهر، تفریحات آبی و تعامل با توریست‌هایی که از سراسر دنیا آمده‌اند، انگیزه‌های مهمی برای سفر به آلاچاتی در این فصول است. البته تعطیلات عید نوروز، بهترین زمان سفر به آلاچاتی برای ایرانی‌ها است. در نظر داشته باشید که در فصل‌های تابستان و بهار، به دلیل حجم بالای مسافر، هزینه‌های شما نیز افزایش می‌یابد.

حمل‌ونقل در آلاچاتی چطور است؟

همان‌طور که در بالاتر هم اشاره شد، آلاچاتی شهری سنتی به ‌حساب می‌آید. بافت شهری آلاچاتی چندان مدرن نیست. با این حال، شما در جای‌جای شهر می‌توانید خودروهای به‌روز را ببینید. به دلیل بافت تاریخی شهر، امکان استفاده از خودرو در همه جای شهر ممکن نیست.

حمل‌ونقل در آلاچاتی چطور است؟

عکس از: سایت CNN

به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که در بیشتر مناطق آلاچاتی ورود خودرو ممنوع است. پس خود را برای پیاده‌روی آماده کنید. در آلاچاتی برای حمل‌و‌نقل عمومی صرفا اتوبوس و تاکسی وجود دارد.

محدودیت‌های سفر به آلاچاتی

بافت تاریخی شهر آلاچاتی از اهمیت بالایی برخوردار است. همین موضوع سبب شده که استفاده از خودرو در بیشتر مناطق ممنوع باشد. در نتیجه شما باید قید اجاره کردن خودرو را بزنید.

بسته به تاریخی که به این شهر سفر می‌کنید، هزینه سفر شما تغییر خواهد کرد. بی‌شک در فصل‌های پاییز و زمستان با هزینه پایین‌تری از زیبایی‌های این شهر بهره‌مند می‌شوید، اما بسیاری از تفریحات آبی و فستیوال‌ها را نیز از دست خواهید داد.

محدودیت‌های سفر به آلاچاتی

عکس از: سایت CNN

اجاره خانه‌های سنتی و بومگردی در آلاچاتی به مراتب از هتل‌ها گران‌تر خواهد بود. پس با این فرض که برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به سراغ خانه‌های بومگردی بروید، به آلاچاتی سفر نکنید.

مسیرهای دسترسی به آلاچاتی

از آنجایی که کشور ترکیه با ایران عزیزمان مرز مشترک دارد، شما برای سفر به آلاچاتی راه‌های مختلفی دارید. شما هم با پرواز، هم با خودروی شخصی، هم با اتوبوس و هم با قطار می‌توانید خود را به آلاچاتی برسانید.

– سفر به آلاچاتی با هواپیما

هواپیما یکی از امن‌ترین و راحت‌ترین راه‌های سفر است. شما می‌توانید از هر کجای ایران خود را به تهران و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی برسانید و با پرواز به ازمیر بروید. نزدیک‌ترین فرودگاه ازمیر به چشمه و آلاچاتی فرودگاه عدنان مندرس است.

سفر به آلاچاتی با هواپیما

عکس از: سایت Travelinglensphotography

از آنجایی که از ایران به ازمیر، پرواز مستقیم وجود ندارد (ترافیک کم)، شما مجبور به یک یا دو توقف در پرواز خود هستید. همین امر سبب می‌شود که مدت زمان پرواز شما بین ۷ تا ۱۳ ساعت باشد (با احتساب توقف‌ها). از ازمیر هم شما می‌توانید با ماشین یا اتوبوس‌ (هاواش) به آلاچاتی بروید. با اجاره ماشین یا تاکسی حدود ۴۰ الی ۵۰ دقیقه و با هاواش حدود ۹۰ دقیقه در راه خواهید بود.

– سفر به آلاچاتی با قطار

اگر قصد دارید خود را با قطار به آلاچاتی برسانید، لازم است بدانید که از ایران صرفا می‌توانید با قطار تا استانبول بروید. باید توجه داشت که مسیر مستقیم قطار از تهران به استانبول وجود ندارد. بلیط قطار تهران استانبول در حقیقت یک بلیط قطار دو مرحله‌ای است.

آلاچاتی

عکس از: سایت Goturkiye

مسافران می‌توانند با خرید یک بلیط قطار از تهران به وان سفر کنند؛ سپس با کشتی به  اسکله تات وان بروند و بعد با قطار به آنکارا برسند. سپس با انواع وسیله نقلیه راهی استانبول شوند. این مسیر از ایستگاه‌های کرج، قزوین، زنجان، میانه، مراغه، تبریز، رازی، وان و آنکارا می‌گذرد.

سفر به ترکیه با قطار حدود ۸۰ تا ۹۰ ساعت از شما وقت می‌گیرد. با این حال، در این مسیر شما شاهد طبیعت بی‌نظیر استان‌های شمال غربی ایران و شرق ترکیه خواهید بود. تجربه‌ای که هرگز با هواپیما نخواهید داشت.

– سفر به آلاچاتی با اتوبوس

اگر قصد دارید زمینی خود را به ترکیه برسانید و رانندگی برایتان سخت است، سفر با اتوبوس می‌تواند گزینه مناسبی باشد. شما از تهران، از پایانه بیهقی و از ترمینال مرکزی تبریز می‌توانید به استانبول رفته و از آنجا خود را به ازمیر و سپس به آلاچاتی برسانید.

آلاچاتی

عکس از: سایت Goturkiye

در نظر بگیرید که برای هر کدام باید جداگانه بلیط تهیه کنید و مدت زمانی را که در راه خواهید بود، مدنظر داشته باشید. هزینه سفر شما شامل مبلغ و زمانی است که شما صرف این سفر می‌کنید.

– سفر به آلاچاتی با خودروی شخصی

سفر جاده‌ای و با خودروی شخصی، همیشه یک گزینه امن و کم‌هزینه برای سفر است. این گزینه ممکن است همواره صحیح نباشد. اگر قصد دارید با خودروی شخصی، خود را به آلاچاتی برسانید، ادامه مطلب را با دقت بخوانید. شما به‌ طور متوسط از تهران حدود ۳۰ ساعت، از اصفهان حدود ۳۶ ساعت، از شیراز حدود ۴۰ ساعت، از مشهد حدود ۴۳ ساعت و از بندرعباس حدود ۴۵ ساعت تا آلاچاتی راه خواهید داشت.

سفر به آلاچاتی با خودروی شخصی

عکس از: سایت Goturkiye

در این سفر جاده‌ای، به‌خصوص در استان‌های شمال غربی ایران عزیز، طبیعت بکر و زیبا، توجه شما را از گذر زمان به خود جلب می‌کند. با این حال، این همه ساعت رانندگی اصلا کار ساده‌ای نیست و احتمال تصادف بر اثر خستگی و خواب‌آلودگی را بالا می‌برد.

توجه داشته باشید شما باید گواهینامه خود را بین‌المللی کرده، پلاک بین‌المللی بگیرید، عوارض خروج از کشور بپردازید و فراموش نکنید که قیمت بنزین در ترکیه بسیار گران‌تر از ایران است.

سفر به آلاچاتی

عکس از: سایت Imxtour

– سفر به آلاچاتی از تهران با خودروی شخصی

اگر از تهران با خودروی شخصی راهی ترکیه می‌شوید، باید در مورد مرزهایی که می‌توانید از آن‌ها عبور کنید و وارد خاک ترکیه شوید، اطلاعات کافی داشته باشید. شما می‌توانید از مرز بازرگان، مرز رازی و مرز سِرو وارد ترکیه شوید. در بین این سه مرز، مرز بازرگان نه تنها فاصله کمتری دارد که امکانات رفاهی بیشتری هم دارد.

سفر به آلاچاتی از تهران با خودروی شخصی

عکس از: سایت Goturkiye

سفر از مرکز آلاچاتی به شهرها و روستاهای نزدیک

آلاچاتی در مجاورت دریای اژه قرار دارد. این شهر با ازمیر ۷۵ کیلومتر فاصله دارد. ازمیر از شهرهای دیدنی ترکیه است. آسانسور تاریخی، موزه آتاتورک، مسجد حصار و چندین جای دیدنی و معروف دیگر در ازمیر وجود دارد که شما در برنامه سفر خود به آلاچاتی می‌توانید از آن‌ها هم بازدید کنید.

محدودیت‌های سفر به آلاچاتی

عکس از: سایت Exclusive

نزدیکی آلاچاتی با شهر چشمه که تنها ۱۰ کیلومتر با آن فاصله دارد، سبب شده که گردشگران علاوه‌ بر دیدنی‌های آلاچاتی، به این شهر رویایی نیز سر بزنند. کاروانسراها، کلیسا، مساجد و ساحل‌های چشمه، هر توریستی را برای بازدید وسوسه می‌کند.

جاهای دیدنی آلاچاتی

شما با یک پیاده‌روی ساده در آلاچاتی، حس قدم زدن در کتاب تاریخ را خواهید داشت. تمام کوچه‌های این شهر دیدنی هستند. از آن‌جایی که دیدنی‌های آلاچاتی بسیار زیاد است و شما در هر بازدید ممکن است ساعت‌ها مبهوت بناها و داستان‌های مختص آن شوید، بهتر است قبل از سفر حتما برنامه‌ریزی داشته باشید.

جاذبه‌های تاریخی آلاچاتی

اگر اهل گشت‌وگذار در دل تاریخ هستید، جاذبه‌های تاریخی آلاچاتی را از دست ندهید.

– آسیاب‌های بادی

آسیاب‌های بادی با سنگ‌های سفید هستند که زمانی یونانی‌ها برای آرد کردن گندم از آن‌ها استفاده می‌کردند. این آسیاب‌ها در چهار اندازه مختلف، در خیابان اصلی و در بلندی ساخته شده‌اند. منظره طلوع یا غروب خورشید در کنار این سازه‌ها، بسیار دیدنی و متفاوت خواهد بود. بازدید از آسیاب‌ها رایگان است.

سفر به آلاچاتی با هواپیما

عکس از: سایت Goturkiye

صبح هنگام، زمان طلوع خورشید خود را به آسیاب‌های بادی برسانید تا طلوع خورشید را تماشا کنید. همان‌طور که به افق خیره شده‌اید، خودتان را به سال‌های گذشته دور ببرید، زمانی که مردم صبح زود به آسیاب‌ها و زمین‌های اطراف می‌آمدند؛ البته نه برای تماشای طلوع، بلکه برای کار.

لوکیشن آسیابهای بادی روی گوگل مپ

– قلعه باستانی

شهر آلاچاتی برای هر سلیقه‌ای می‌تواند جذاب باشد. اگر به مکان‌های تاریخی علاقه دارید، حتما به قلعه ۵۰۰ ساله بروید. این قلعه در یک موقعیت استثنایی، در کرانه دریای اژه قرار دارد. برای بازدید از قلعه باید حدود یک ساعت زمان بگذارید و در نظر داشته باشید که نهایتا تا ساعت ۶ بعدازظهر می‌توانید بلیط تهیه کنید، چراکه قلعه تا ساعت ۷ بعدازظهر باز است.

قلعه باستانی

عکس از: سایت Visitizmiryonetim

قلعه باستانی چشمه، از یک سو به سمت دریا و از سمت دیگر نمای شهر زیبای آلاچاتی را دارد. نمای قلعه، آثار به‌جای‌مانده و تندیس‌ها همگی حال‌و‌هوای باستانی قلعه را برای شما تداعی می‌کنند. به شما پیشنهاد می‌کنیم خود را در ساعات پایانی کار قلعه به آنجا برسانید تا بتوانید غروب آفتاب را تماشا کنید.

این کار به شما این امکان را می‌دهد که همان غروبی را تماشا کنید که سال‌های دور، ساکنین آلاچاتی و مقیمان قلعه تماشا می‌کردند.

لوکیشن قلعه باستانی در گوگل مپ

– موزه اشیای تاریخی

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای قلعه‌ها، کارکرد نظامی و دفاعی آن‌ها بوده است. در زمان‌هایی که جنگی در جریان بوده و دشمن به شهر نزدیک می‌شده، مردم شهر به درون قلعه‌ها پناه می‌بردند. از این رو، آثار به‌جای‌مانده در قلعه‌ها اهمیت بالایی دارند. گویی روایت‌گر تاریخ و اتفاقاتی هستند که رخ داده است.

موزه اشیای تاریخی

عکس از: سایت Turkishmuseums

موزه اشیای تاریخی، موزه‌ای است که از این آثار حفاظت می‌کند. درون این موزه، اسلحه، ظروف سفالی دست‌ساز، سکه و انواع لباس‌های مرسوم آن زمان نگهداری می‌شود. بازدید از موزه اشیای تاریخی آلاچاتی ممکن است برای همه گردشگران جذاب نباشد، اما خالی از لطف نیست.

لوکیشن موزه اشیای تاریخی در گوگل مپ

جاذبه‌های طبیعی آلاچاتی

آلاچاتی یک شهر ساحلی جذاب است. اگر به تفریحات آبی علاقه‌مند هستید، آلاچاتی بهشت شماست. آلاچاتی چندین ساحل دارد که در ادامه به معرفی بهترین سواحل آن می‌پردازیم:

– ساحل Ilica

ساحل ایلیجا که در شمال شهر و در فاصله ۵ کیلومتری آلاچاتی قرار دارد، یک ساحل آرام، تمیز و دیدنی است. تمامی تفریحات آبی از جمله قایق‌سواری، موج‌سواری و … در این ساحل در دسترس شما قرار دارد.

ساحل Ilica

عکس از: سایت Expedia

بازدید از ساحل کاملا رایگان است، اما برای استفاده از تخت‌ها و سایبان‌ها باید هزینه بپردازید. برای رسیدن به این ساحل تنها کافی است در میدان آلاچاتی سوار دلموش (ون) شوید و به ساحل برسید. اطراف ساحل، پر از کافه و رستوران است و شما از نظر امکانات رفاهی هیچ دغدغه‌ای نخواهید داشت.

– ساحل Aya Yorgi

ساحل آیا یورگی در شمال‌غربی آلاچاتی و ۲۵ کیلومتری شهر چشمه واقع شده است. در این ساحل بهترین موقعیت را برای مشاهده غروب خورشید خواهید داشت. در نتیجه اگر به تفریحات آبی علاقه دارید، طوری برنامه‌ریزی کنید که قبل از غروب در ساحل باشید، به تفریحات خود برسید و هنگام غروب در یکی از کافه‌های ساحلی به تماشای غروب آفتاب بنشینید.

ساحل Aya Yorgi

عکس از: سایت Cesmetravel

بازتاب نور آفتاب در حال غروب روی آب دریای فیروزه‌ای، اعوجاج نور خورشید بر افق، نامتقارن بودن قرص خورشید و به سرخی زدن رنگ آسمان، شن‌های نرم و سفید ساحل، در لوکیشنی که شما هستید، قطعا تجربه‌ای ناب خواهد بود که با هیچ قلم و توضیحی نمی‌توان آن را وصف کرد.

– ساحل Pirlanta

ساحل پیرلانتا، در غرب و با فاصله ۲ کیلومتری شهر آلاچاتی واقع شده ‌است. ساحل پیرلانتا بهترین ساحل برای دوستداران موج‌سواری است، چرا که دریای مواجی دارد. در ساحل می‌توانید مانند سایر ساحل‌ها از امکانات رفاهی چون چترهای آفتاب‌گیر، صندلی‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها استفاده کنید.

ساحل Pirlanta

عکس از: سایت Tripadvisor

برای رسیدن به این ساحل نیز تنها کافی است در میدان آلاچاتی سوار دلموش شده و با هزینه کم خود را به ساحل برسانید. ساحلی تمیز، دریایی نیلگون و محیطی امن و آرام، قطعا یک بعدازظهر عالی را برای شما رقم می‌زند.

جاذبه‌های تفریحی آلاچاتی

تا اینجای مطلب، به ‌قدر کافی دلیل برای سفر به آلاچاتی برای شما بیان شد؛ اما این‌ها تنها جاهای دیدنی آلاچاتی نیستند. جاذبه‌های آلاچاتی را که ادامه به شما معرفی می‌کنیم، حتما در لیست گردش خود قرار دهید.

– جشنواره بادباک‌ها

کتاب بادبادک‌باز از خالد حسینی به خوبی حس‌وحال شیرین بادبادک‌بازی را به خواننده القا می‌کند. البته که این کتاب به یک سنت و تفریح آیینی در افغانستان می‌پردازد، اما افغانستان تنها کشوری نیست که این جشنواره را دارد. جشنواره بادبادک‌ها هر ساله و در بهار (اردیبهشت ماه) در آلاچاتی برگزار می‌شود.

جشنواره بادباک‌ها

عکس از: سایت Evasion

شما می‌توانید با زمان‌بندی دقیق در این ماه به آلاچاتی سفر کنید و در این جشنواره با خرید یا ساخت بادبادک شرکت کنید. اگر هم تمایل دارید که لذت بصری از این بزم رنگارنگ ببرید، می‌توانید در یک کافه بنشینید، نوشیدنی میل کنید و غرق در رنگ بادبادک‌هایی شوید که در آسمان به پرواز درآمده‌اند.

– جشنواره موج‌سواری

موج‌سواری ورزش و تفریحی است که علاقه‌مندان زیادی دارد، اما در هر گوشه از این کره خاکی نمی‌توان به آن پرداخت. آلاچاتی یکی از سه منطقه مهم و موردتوجه برای موج‌سواری است. در آلاچاتی ۱۰ مدرسه بین‌المللی موج‌سواری وجود دارد.

جشنواره موج سواری

عکس از: سایت Sportiftravel

از آن‌جایی که آلاچاتی در بیشتر سال آب‌وهوای معتدلی دارد، دوره‌های مختلفی از مسابقات قهرمانی موج‌سواری جهان در این شهر برگزار می‌شود.

– فستیوال ماهی‌گیری

سنت ماهی‌گیری در آلاچاتی، به سال‌های دوری باز می‌گردد. این سنت امروزه به یکی از جشنواره‌های مهم این منطقه تبدیل شده است. خلیج آلاچاتی، یکی از مهم‌ترین آب‌ها برای این ورزش است.

فستیوال ماهیگیری

عکس از: سایت Suesshotels

چندین سال پیش با جمع شدن چند ماهی‌گیر، مسابقات بین‌المللی ماهی‌گیری در آلاچاتی شکل گرفت که امروزه جز رویدادهای مهم دنیا محسوب می‌شود. جشنواره ماهی‌گیری آلاچاتی هر سال در فصل پاییز و ابتدای آبان ماه آغاز می‌شود.

– جشنواره گیاهان دارویی

گیاه‌درمانی و استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌ها و حتی جلوگیری از بیمار شدن، روشی سنتی است که در آسیا سابقه طولانی دارد. این سابقه آنقدر طولانی است که در زندگی هر آسیایی نقش مهمی دارد. در آلاچاتی اما این اهمیت به شیوه خاصی به دنیا نشان داده می‌شود.

جشنواره گیاهان دارویی

عکس از: سایت Evbharat

آلاچاتی هر ساله در فصل بهار که گیاهان دارویی تازه رشد می‌کنند، جشنواره‌ای با همین نام برگزار می‌کند. این جشنواره در میانه فروردین ماه برگزار می‌شود که بیش از ۱۰۰ نوع گیاه دارویی در اطراف شهر رشد می‌کنند. این جشنواره فرصت خوبی برای انتقال سبک زندگی و معرفی غذاها و نوشیدنی‌های سنتی به گردشگران است.

بازارها و مراکز خرید آلاچاتی

آلاچاتی شهر بزرگی نیست و سبک و سیاقی سنتی دارد. در این شهر خبری از پاساژهای بزرگ و مال‌های مدرن نیست. اما بازارهای محلی در آلاچاتی جایگاه ویژه‌ای دارند.

بازار آلاچاتی یا آلاچاتی چارشی یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی آلاچاتی است، یک بازار سرپوشیده سنتی در دل کوچه‌پس‌کوچه‌های این شهر. در این بازار مغازه‌های لباس‌فروشی، صنایع دستی، خوراکی و … وجود دارد. تفاوت اصلی این بازار با سایر بازارها و فروشگاه‌های ترکیه این است که توریستی بودن شهر باعث گران‌فروشی نشده است.

بازارها و مراکز خرید آلاچاتی

عکس از: سایت Tmgrup

در اطراف این بازار، کافه‌ها و رستوران‌های رنگانگی وجود دارد که برای استراحت انتخاب هوشمندانه‌ای هستند. برای رسیدن به این بازار از بلوار اصلی آلاچاتی یعنی آتاترک وارد کوچه ۱۰۵۷ شوید. بعد از یک پیاده‌روی کوتاه به بازار خواهید رسید.

از دیگر بازارهای دیدنی آلاچاتی می‌توان به شنبه‌بازار آن اشاره کرد، یک بازار هفتگی جذاب. در شنبه بازار آلاچاتی مانند بازارهای هفتگی ایران، انواع ادویه، غذاهای محلی، مرباها و محصولات خانگی، کیف و لباس‌های دست‌دوز و کالاهایی از این قبیل به فروش می‌رسد.

بازارها و مراکز خرید آلاچاتی

عکس از: سایت Tmgrup

سوغات آلاچاتی

خرید سوغات یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های سفر است. در آلاچاتی به راحتی می‌توانید سوغاتی تهیه کنید. در بازار این شهر مملو از مغازه‌هایی است که محصولات دست‌ساز مانند انواع مجسمه، لیوان، کیف و … می‌فروشند. اما غذاها و خوراکی‌های محلی این شهر به دلیل طبیعی و ارگانیک بودن، این امکان را ندارند که به عنوان سوغاتی خرید و نگهداری شوند.

سوغات آلاچاتی

عکس از: سایت Tmgrup

فرهنگ مردم آلاچاتی

فرهنگ مردم ترکیه بسیار به فرهنگ ایرانی نزدیک است. همسایگی و مسلمان بودن دو کشور، این قرابت فرهنگی را بیشتر می‌کند. شهر آلاچاتی با وجود اینکه بسیار توریست‌پذیر است، اما از شهرهایی چون آنکارا و استانبول بسیار سنتی‌تر است.

فرهنگ مردم آلاچاتی

عکس از: سایت Tripadvisor

در روز مردم شهر به کسب‌وکار مشغولند، اما حوالی عصر بیشتر مردم برای تفریح از خانه‌هاشان بیرون می‌آیند و شب‌ها را به جشن و پایکوبی سپری می‌کنند. شهر آلاچاتی به شدت سرزنده و پویا است و زیست شبانه‌ جذابی دارد.

غذاهای محلی و سنتی آلاچاتی

در این بخش به معرفی بهترین غذاهای آلاچاتی می‌پردازیم؛ اما به توصیه نویسنده، در سفر به آلاچاتی حتما قهوه ترک با باقلوا را امتحان کنید و عصرها در کافه‌های خیابانی چای بنوشید. غذاهای ترکی هم مانند غذاهای ایرانی ترکیبی از گوشت گوسفند و گاو، مرغ، انواع سبزیجات و ادویه‌ها است.

غذاهای محلی و سنتی آلاچاتی

عکس از: سایت Tmgrup

غذاهایی مانند لاماجون که مانند پیتزای گوشت است یا مانتی که یک نوع پیراشکی گوشت است که با گوشت بره و سبزیجات معطر تهیه می‌شود و به همراهش ماست می‌آورند. از دیگر غذاهای معروف می‌توان به آدانا کباب، دلمه برگ و اسکندر کباب اشاره کرد.

ترک‌ها معمولا صبحانه‌های مفصلی سرو می‌کنند. میز صبحانه در آلاچاتی شامل، انواع پنیر، زیتون، خیار، گوجه‌فرنگی و تخم‌مرغ با طبخ‌های متنوع است.

رستوران‌های معروف آلاچاتی

پیدا کردن یک رستوران عالی در سفر، دغدغه بزرگی است. به همین دلیل ۱۰ تا از بهترین رستوران‌های آلاچاتی را بر اساس نظر مسافران برای شما لیست کرده‌ایم:

  1. zeytinalti (غذاهای مدیترانه‌ای و سنتی)
  2. Enginarre (مدیترانه‌ای)
  3. Avula Alacati (غذای مدیترانه‌ای)
  4. Deniz Pide (غذای سنتی)
  5. Fava (غذای دریایی و مدیترانه‌ای)
  6. Katre Kahvalti (غذای مدیترانه‌ای و سنتی)
  7. Dem Alacati Meyhane (غذای دریای و مدیترانه‌ای)
  8. Sailors Alacati (کافه)
  9. Leblebili Meyhane (غذای سنتی و ترکی)
  10. Papazz (سنتی و مدیترانه‌ای)
غذاهای محلی و سنتی آلاچاتی

عکس از: سایت Tmgrup

در سفر به آلاچاتی کجا اقامت کنید؟

تعداد خانه‌های بومگردی، بوتیک هتل، هاستل و هتل در آلاچاتی و چشمه به اندازه‌ای هست که هیچ گردشگری مشکلی برای اقامت نداشته باشد. با این حال، همان طور که قبلا هم اشاره شد، هزینه اجاره خانه‌های سنتی در آلاچاتی ممکن است از هتل برای شما گران‌تر شود.

بهترین هتل‌های آلاچاتی

  1. Design Plus Seya Beach Hotel
  2. Beyza Kapi Boutique Hotel
  3. The Stay Alacati Warehouse
  4. Gaia Hotel
  5. Erendira Butik Hotel
بهترین هتل‌های آلاچاتی

عکس از: سایت Booking

اقامتگاه‌های بومگردی آلاچاتی

  1. Rebetiko
  2. Naz kanak
  3. Banana Alacati Wellness
  4. Derin Alacati
  5. Morisi Avlu Alacati

اجاره ویلا 

  1. Cumbali
  2. Vagoon house
  3. Voger Alacati Koyici
  4. Villa Renk Alacati
  5. Alachua House

البته لازم به ذکر است که این‌ها بخش کمی از اقامتگاه‌های شهر چشمه و آلاچاتی است. شما برای اقامت در آلاچاتی می‌توانید خانه و ویلای مستقل هم اجاره کنید.

Villa Renk Alacati

عکس از: سایت Booking

کمپینگ

در آلاچاتی شما امکان کمپ کردن نیز دارید. هم می‌توانید با خود تجهیزات کمپ ببرید، هم می‌توانید در لژهای اکوکمپ آلاچاتی اقامت داشته باشید.

–  اکوکمپ وادی

این اکوکمپ در منطقه‌ای خالی از سکنه واقع شده است که می‌توانید با وسیله حمل‌و‌نقل عمومی به آن برسید. این اکوکمپ در نزدیکی ساحل عمومی آلاچاتی است. شما می‌توانید در این اکوکمپ چادر بزنید و یا کاروان یا خانه ییلاقی اجاره کنید. در این مکان امکاناتی چون رستوران، ساحل رایگان، پارکینگ، مغازه و پریزهای برق جهت استفاده عموم وجود دارد.

شماره تماس: ۰۵۳۳۵۶۲۵۹۵+

اکوکمپ وادی

عکس از: سایت YeGez

– اردوگاه و خانه ییلاقی جِنت ولی Cennet Vally

این اردوگاه از دیگر مکان‌های کمپ تعبییه‌شده در آلاچاتی است. شما در جنت ولی هم می‌توانید چادر بزنید و هم در خانه‌های ییلاقی بمانید. برای رسیدن به این اردوگاه باید تاکسی بگیرید یا با خودروی شخصی بروید. این اردوگاه دسترسی حمل‌و‌نقل عمومی ندارد.

اردوگاه و خانه ییلاقی جِنت ولی Cennet Vally

عکس از: سایت Wikipedia

اردوگاه جنت ولی نه تنها امکان چادر زدن را فراهم کرده است، بلکه شما می‌توانید شب را در کاروان، خانه‌های ییلاقی، هاستل یا آپارتمان بمانید. از دیگر امکانات این اردوگاه می‌توان به زمین والیبال، زمین بازی، رستوران، مغازه و آشپزخانه مشترک اشاره کرد.

شماره تماس: ۹۰۵۳۲۰۵۳۳۲۶+

توصیه‌هایی برای تجربه سفری خاطره‌انگیز به آلاچاتی

برای سفر به آلاچاتی حتما یک دوربین عکاسی به همراه داشته باشید، چراکه احتمال تمام شدن شارژ و ظرفیت حافظه گوشی شما زیاد است. بیشتر هتل‌های آلاچاتی لوازم ضروری مانند حوله و شامپو را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما حتما قبل از سفر از این مورد مطمئن شوید. لوازم شخصی خود را فراموش نکنید. به همراه داشتن یک کیف کوله کوچک برای گشت‌زنی در شهر توصیه می‌شود.

آلاچاتی

عکس از: سایت Tmgrup

هوا در آلاچاتی معتدل است و اگر در تابستان یا بهار به آلاچاتی سفر می‌کنید، حتما با خود کلاه آفتابگیر و کرم ضدآفتاب ببرید. از آنجایی که در شهر امکان تردد با ماشین را ندارید و باید پیاده‌روی کنید، حتما با خود کفش مناسب پیاده‌روی به همراه داشته باشید. به همراه داشتن چند دست لباس اضافه و چند جفت کفش، حتما سفر بهتری را برای شما می‌سازد.

اگر هم قصد کمپ کردن در آلاچاتی را دارید، همان‌طور که می‌دانید باید ملزومات این سفر را به همراه داشته باشید. تجهیزاتی چون کیسه خواب مناسب فصل، چادر، ظرف غذا، لباس کافی، چراغ و … .

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 دیدگاه

  1. علیرضا نیکبخت می‌گوید

    ترک ها کلا نامردند منظورم ترکیه هست ن ترک های خودمون. شمال برید یا جنوب بهتره تا ترکیه والله همه جا پر شده از پاساژ ترکیه برا چیه

  2. ایوب می‌گوید

    لطفا در هنگام معرفی گذشته و حال کشورها و شهر ها ّفرهنگ وتاریخ کشورها درست آشا کنید یونان یکی از اشتانهای عثمانیان یا ترکیه کنونی بود که حدودا صدو خورده‌ای سال است:از ترک‌ها جداشده اند وپانصد سال قسمتی از ترکیه کنونی بود .وشما می‌گویید این شهر آلا چاتی زمانی قسمتی از یونان بود همان خود یونان قدیم زمانی مرکز زیستگاه ترک‌ها بود قبل از اینکه اروپای شرقی توسط ترک‌ها ۷۰۰ صد سال قبل توسط سلطانهای ترک فتح شدند والعان اکثر یونانیان با فامیل مثلا کارآگاهان هستند وقدمت ۱۰۰۰ ساله با همچنین فامیلها مشهور هستند واعتراف می‌کنند ترک‌ها قبل از فتح اروپا در زمان امپراتوری روم وبیزانس یعنی هزاره اول بعد میلاد در اروپا حضور داشتند در کل اروپانه فقط یونان مجارستانی ها ۹۰ درصد:ترک هستند وسایر کشورها ی اروپا