موزه واتیکان

موزه واتیکان ایتالیا؛ سفری به قلب تاریخ و هنر

گشتی در دیدنی‌ترین موزه ایتالیا

اگر در سفر به ایتالیا، گذرتان به رم افتاده و از جاهای دیدنی ایتالیا مثل کاخ دوریا، کولوسئوم، چشمه تروی و… بازدید کرده‌اید، اما هنوز موزه‌ واتیکان را ندیده‌اید، انگار نیمی از سفرتان ناتمام مانده‌ است. این مجموعه بی‌نظیر، در قلب شهر رم و در کنار بنای باشکوه کلیسای سنت پیتر واقع‌ شده ‌است.

موزه‌های واتیکان (Vatican Museums) برای هر سلیقه‌ای مناسب است. فرقی نمی‌کند که به تاریخ، هنر، مذهب یا صرفا زیبایی‌شناسی علاقه داشته ‌باشید؛ در این موزه‌ها چیزی برای کشف و لذت بردن خواهید یافت. در این مطلب از مجله گردشگری علی بابا شما را با موزه واتیکان و جاهای دیدنی رم که در نزدیکی آن قرار گرفته‌اند، آشنا خواهیم‌ کرد.

موزه واتیکان در کدام کشور است؟
موزه واتیکان در کشور واتیکان قرار دارد. این کشور کوچک در قلب شهر رم ایتالیا واقع شده است.
ساعت کاری موزه واتیکان چه زمانی است؟
موزه واتیکان از دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۷ شب و روزهای شنبه و جمعه از ۸ صبح تا ۸ شب فعالیت ‌می‌کند.
معماری موزه واتیکان چگونه است؟
موزه‌های واتیکان مجموعه‌ای از بناهای مختلف با سبک‌های معماری گوناگون هستند. اما به طور کلی می‌توانید شاهد معماری رومی، باروک و رنسانس در این مجموعه باشید.

معرفی موزه واتیکان

موزه واتیکان، در قلب شهر واتیکان، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایتالیا است که سالانه میزبان بیش از ۷ میلیون بازدیدکننده از سراسر جهان است. موزه واتیکان با مساحتی بیش از ۷ هکتار شامل موزه‌های متعدد، گالری‌ها، کلیسای سیستین و باغ‌های واتیکان است.

موزه واتیکان

عکس از: سایت Ancientegyptalive

این موزه شامل ۵۴ موزه و گالری مجزاست که بیش از ۷۰ هزار اثر هنری را در دل خود جای داده ‌است؛ از مجسمه‌های باستانی روم و یونان گرفته تا نقاشی‌های دیواری رنسانس و شاهکارهای میکل ‌آنژ و رافائل. البته باید بدانید که تنها  ۲۰هزار اثر از این مجموعه عظیم به طور دائمی به نمایش گذاشته می‌شود.

موزه واتیکان کجاست؟

موزه‌ واتیکان، مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از گنجینه‌های هنری و تاریخی، در  شهر کوچک و مستقل واتیکان، در قلب شهر رم، پایتخت ایتالیا واقع شده‌‌ است.

لوکیشن موزه واتیکان روی گوگل مپ

مسیر دسترسی به موزه واتیکان

برای بازدید از موزه واتیکان رم می‌توانید از مترو یا اتوبوس استفاده‌ کنید. اگر انتخاب شما مترو است، باید خط A به سمت Battistini را سوار شوید و در یکی از ایستگاه‌ها در Ottaviano-Musei Vaticani یا Cipro پیاده‌ شوید. فاصله این دو ایستگاه تا موزه نزدیک است و تقریبا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی دارد.

مسیر دسترسی به موزه واتیکان

عکس از: سایت Arttrav

برای استفاده از اتوبوس باید از خط ۴۹ استفاده کنید. اتوبوس این خط رو‌به‌روی ورودی موزه واتیکان توقف می‌کند. همچنین می‌توانید از خطوط ۳۲، ۸۱ و ۹۸۲ که از میدان Piazza Risorgimento عبور می‌کنند نیز استفاده‌ کنید. از میدان تا موزه تقریبا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی دارد.

بهترین زمان بازدید از موزه واتیکان

ماه‌های نوامبر تا مارس (به جز ایام کریسمس و عید پاک) بهترین زمان برای بازدید از موزه واتیکان رم است. در این زمان هوا خنک و دل‌پذیر است و گردشگران کمتری در واتیکان وجود دارند و می‌توانید با خیال راحت از آثار دیدنی در موزه بازدید کنید. در مقابل در ماه‌های آوریل تا اکتبر (همزمان با تعطیلات تابستانی اروپا) گردشگران بسیاری به واتیکان سفر می‌کنند.

موزه واتیکان

عکس از: سایت Babylontours

اگر در این زمان قصد دیدن موزه را دارید باید بگوییم احتمالا شاهد صف‌های طولانی جلوی ورودی موزه خواهید‌ بود. البته بازدید شبانه از موزه واتیکان تجربه منحصربه‌فردی ‌است که می‌توانید در این زمان آن را به‌ دست‌ آورید.

از نظر روزهای هفته، روزهای چهارشنبه و شنبه، شلوغ‌ترین زمان برای بازدید از موزه است. در مقابل روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه بهترین روزها برای بازدید موزه است.

از نظر بازه زمانی، پیشنهاد می‌کنیم اول صبح بین ساعت ۸ تا ۹ خودتان را به ورودی موزه واتیکان برسانید تا با ازدحام جمعیت کمتری مواجه ‌شوید. عصرها موزه شلوغ‌تر است.

موزه واتیکان

عکس از: سایت Cdnsecureimage

ساعت کاری موزه واتیکان

ساعت کاری موزه واتیکان به صورت زیر است:

  • روزهای دوشنبه تا پنجشنبه: از ساعت ۸ صبح تا ۷ بعدازظهر (آخرین ساعت پذیرش بازدیدکنندگان: ۵ بعدازظهر)
  • روزهای جمعه و شنبه: از ساعت ۸ صبح تا ۸ بعدازظهر (آخرین ساعت پذیرش بازدیدکنندگان: ۶ بعدازظهر)
  • آخرین یکشنبه هر ماه: از ساعت ۹ صبح تا ۲ بعدازظهر (آخرین ساعت پذیرش بازدیدکنندگان: ۱۲:۳۰ بعدازظهر)
موزه واتیکان

عکس از: سایت Bordersofadventure

تاریخچه موزه واتیکان

داستان موزه واتیکان ایتالیا به قرن شانزدهم میلادی و به پاپ ژولیوس دوم برمی‌گردد. پاپ ژولیوس دوم با جمع‌آوری آثار باستانی و مجسمه‌ها و نمایش آن‌ها در حیاط هشت‌ضلعی، اولین مجموعه موزه واتیکان را در سال ۱۵۰۶ بنا کرد. در سالیان بعد، پاپ‌های مختلف با گردآوری آثار هنری و باستانی از سراسر جهان، این مجموعه را گسترش دادند.

موزه واتیکان

عکس از: سایت Cntraveler

در نهایت، در قرن هجدهم میلادی، درِ موزه‌ها برای عموم مردم باز شد. امروزه موزه‌های واتیکان به عنوان گنجینه‌ای بی‌نظیر از آثار هنری و باستانی و یکی از بزرگترین و پربازدیدترین موزه‌های جهان شناخته می‌شود. این مجموعه شامل بیش از ۷۰ هزار اثر هنری از مجسمه‌های یونان و روم باستان، نقاشی‌های بی‌نظیر استادان رنسانس تا دست‌نوشته‌های تاریخی و اشیاء مذهبی است.

معماری موزه واتیکان

موزه واتیکان رم مجموعه‌ای از ساختمان‌ها با معماری‌های مختلف است که در طول قرن‌ها توسط پاپ‌های مختلف بنا شده‌ است. به همین دلیل، شاهد نمونه‌های بارز معماری از دوره‌های مختلف، از جمله رنسانس، باروک و رومی در این موزه خواهید بود. از معروف‌ترین  معماری در موزه های واتیکان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • کلیسای سیستین از جاذبه‌های اصلی موزه واتیکان، یکی از شاهکارهای معماری رنسانس شناخته می‌شود.
  • موزه پیو نمونه‌ای از معماری رومی است و مجموعه‌ای از مجسمه‌ها و هنرهای کلاسیک را در خود جای داده‌ است.
موزه واتیکان

عکس از: سایت Vaticantickets

بخش‌های مختلف موزه واتیکان

باید بگوییم که بازدید از تمام بخش‌های موزه واتیکان در یک روز امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل در ادامه به معرفی محبوب‌ترین بخش‌های موزه واتیکان می‌پردازیم تا با توجه به سلیقه خودتان، بتوانید برای بازدید از موزه برنامه‌ریزی داشته ‌باشید.

– باغ‌های واتیکان

باغ‌های واتیکان، باغ‌ها و پارک‌های خصوصی شهری هستند که بیش از نیمی از مساحت کشور واتیکان را پوشش می‌دهند. قدمت باغ‌های واتیکان به قرون وسطی برمی‌گردد و در قرن شانزدهم، بازسازی شده‌اند.

معماری موزه واتیکان

عکس از: سایت Rome

در حال حاضر، می‌توانید فواره‌های متعدد، مجسمه‌ها، انواع گیاهان دارویی و … را در این باغ‌ها ببینید. پس از بازدید از بخش‌های مختلف موزه، این بخش بهترین محل برای استراحت در فضایی سرسبز و زیبا است.

– گالری هنرهای معاصر

این بخش از موزه در سال ۱۹۷۳ توسط پاپ پل ششم، با هدف ترویج گفتگو و نزدیکی بین کلیسا و فرهنگ معاصر تاسیس شد. در این مجموعه می‌توانید از آثار برخی از مشهورترین هنرمندان قرن ۲۰ و ۲۱ مانند ونسان ونگوک، پابلو پیکاسو و سالوادور دالی بازدید‌ کنید.

موزه واتیکان

عکس از: سایت I0wp

– پلکان مارپیچ

پلکان مارپیچ موزه واتیکان، که به نام پلکان برامانته هم شناخته می‌شود، یکی از مشهورترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های این مجموعه است. باید بگوییم در اصل دو پلکان مارپیچ وجود دارد. پلکان اصلی توسط معمار مشهور، دوناتو برامانته طراحی و توسط پاپ جولیوس دوم در اوایل قرن شانزدهم ساخته‌ شد.

موزه واتیکان

عکس از: سایت Headout

هرچند امروزه امکان بازدید از این بنا وجود ندارد، اما در سال ۱۹۳۲، پلکان دوم بر اساس طرح اصلی توسط جوزپه مومو ساخته‌ شد. این پلکان مارپیچ یکی از بهترین سوژه‌های عکاسی در موزه واتیکان رم است. همچنین ایستادن در بالای پلکان و تماشای رفت‌وآمد بازدیدکنندگان موزه، تجربه جالبی برایتان خواهد‌ بود.

– موزه پیو (Pio Clementino)

یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین بخش‌های موزه واتیکان، موزه پیو است. این موزه مجموعه بی‌نظیری از مجسمه‌های باستانی، موزاییک‌ها، تابلوهای نقاشی و آثار هنری دیگر را در خود جای داده‌ است. این موزه بخش‌های مختلفی مثل حیاط هشت‌ضلعی، گالری مجسمه‌ها، تالار موزه‌ها، تالار حیوانات، اتاق روتوندا و سالا دلا بیگا دارد. هر کدام از این مجموعه‌ها بخشی از تاریخ و فرهنگ روم و یونان باستان را نمایش ‌می‌دهند.

موزه پیو (Pio Clementino)

عکس از: سایت Visit Italy

از مشهورترین آثار در موزه پیو می‌توانیم به مجسمه آپولو بلودر و مجسمه لائوکون و پسرانش اشاره ‌کنیم.

– موزه استانزا دلا (The Stanza della segnatura)

موزه استانزا دلا، که زمانی کتابخانه پاپ ژولیوس دوم بود، یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی در موزه‌های واتیکان و بهشتی برای دوستداران هنر و تاریخ است. در این موزه می‌توانید از آثاری چون پرتره‌ای از افلاطون اثر لئوناردو داوینچی، نقاشی دیواری آتش در برگو اثر رافائل و نقاشی مدرسه آتن بازدید کنید.

استانزا دلا

عکس از: سایت Wikipedia

علاوه بر ارزش هنری، موزه استانزا دلا از نظر تاریخی هم اهمیت دارد. این مکان زمانی محل دادگاه رسمی کلیسا بود و شاهد رویدادهای مهمی در تاریخ بوده ‌است.

– موزه تاج‌وتخت

موزه تاج و تخت از بخش‌های کمتر شناخته‌شده، اما جذاب موزه واتیکان است که می‌توانید از آن بازدید کنید. سنگ مرمر قرمز در موزه تاج و تخت نقشی نمادین ایفا می‌کند. این سنگ در گذشته به عنوان نمادی از قدرت و مقام، هم برای پادشاهان و هم برای پاپ‌ها استفاده می‌شده ‌است.

موزه تاج‌وتخت

عکس از: سایت UlyssesTravel

صندلی‌های تاج‌وتخت که از سنگ مرمر قرمز ساخته شده‌اند، یادآور این قدرت و نفوذ هستند. موزاییک‌ها، نقاشی‌های دیواری و سرستون‌های حکاکی‌شده به شکل شیر از دیگر ویژگی‌های این موزه هستند.

– گالری حمل‌ونقل

اگر به دیدن وسایل حمل‌ونقل قدیمی علاقه دارید، این بخش از موزه برای شماست. در این گالری مجموعه‌ای از زین‌های دست‌دوز، کالسکه‌ها، اتومبیل و ماشین‌های کلاسیک به نمایش گذاشته ‌شده ‌است.

گالری حمل‌ونقل

عکس از: سایت Tripsavvy

– گالری نقشه‌ها

گالری نقشه‌ها یکی از طولانی‌ترین و برجسته‌ترین گالری‌های موزه واتیکان است که در ضلع غربی حیاط Belvedere واقع ‌شده ‌است. طول این گالری ۱۲۰ متر  و  شامل ۴۰ تابلو است که نقشه‌های توپوگرافی دقیق شبه‌جزیره ایتالیا و برخی از شهرهای مهم آن در قرن شانزدهم میلادی را به تصویر می‌کشد. این نقاشی‌های دیواری بر اساس نقشه‌های ایگنازیو دانتی، جغرافی‌دان مشهور، در مدت سه سال خلق ‌شدند.

گالری نقشه‌ها

عکس از: سایت Tmgrup

البته جذابیت این گالری به این نقاشی‌های دیواری محدود نمی‌شود. کافی ‌است به بالای سرتان نگاه ‌کنید تا کاملا شگفت‌زده شوید. در سقف این اتاق می‌توانید آثار باشکوه گروهی از نقاشان مانیریست را ببینید.

– کلیسای سیستین

کلیسای سیستین یکی از مشهورترین و پربازدیدترین مکان‌های مذهبی و هنری واتیکان است که بازدید از آن می‌تواند شما را سر ذوق بیاورد. این کلیسا در ابتدا به عنوان مکانی برای برگزاری مراسم مذهبی مهم، از جمله کنگره‌ها برای انتخاب پاپ جدید، مورداستفاده قرار می‌گرفته ‌است. اما اکنون به لطف نقاشی‌های دیواری مشهور یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی واتیکان محسوب‌ می‌شود.

کلیسای سیستین

عکس از: سایت Romeactually

سقف کلیسا بدون شک مشهورترین قسمت این بنا است. نقاشی‌های حیرت‌انگیز میکل ‌آنژ را مانند «آفرینش آدم» و «جدایی نور از ظلمت»، که الهام‌گرفته از داستان‌های کتاب مقدس هستند، می‌توانید روی سقف کلیسای سیستین ببینید. نقاشی دیواری «قضاوت نهایی» که دیوار محراب کلیسا را پوشانده، اثر دیگری از این هنرمند معروف ‌است.

– اتاق‌های رافائل

مجموعه چهار اتاق مجلل در کاخ‌های پاپی واتیکان که به «اتاق‌های رافائل» مشهورند، بدون شک از جذاب‌ترین بخش‌های موزه واتیکان است که نباید دیدن آن‌ها را از دست ‌دهید.

این اتاق‌ها که زمانی به عنوان آپارتمان‌های شخصی پاپ ژولیوس دوم مورداستفاده قرار می‌گرفتند، اکنون گنجینه‌ای بی‌نظیر از نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و تزئینات را در خود جای داده‌اند. دلیل نام‌گذاری این اتاق‌ها به نام رافائل، نقاش و معمار مشهور ایتالیایی دوره رنسانس، این است که همراه با شاگردانش کار تزیین و نقاشی‌های دیواری این مکان را بر عهده‌ داشته ‌است.

اتاق‌های رافائل

عکس از: سایت Rome

از مشهورترین نقاشی‌های‌ دیواری این اتاق‌ها که می‌تواند توجه شما را به خود جلب ‌کند، می‌توانیم به نقاشی‌های «مدرسه آتن» و «تثلیث مقدس» اشاره کنیم.

– موزه گریگوریان و مصر

اگر عاشق دیدن آثار باستانی هستید، موزه مصری گریگوری می‌تواند برای شما جذاب و سرگرم‌کننده‌ باشد. این موزه در سال ۱۸۳۹ توسط پاپ گریگوری شانزدهم تاسیس شد. موزه مصری ۹ اتاق دارد و مجموعه‌ای از آثار باستانی، تندیس و کتیبه‌های مصر باستان را در خود جای داده ‌است. مومیایی‌ها و مجسمه‌های فراعنه مصر مانند سر فرعون منتوهوتپ، پادشاه سلسله یازدهم، از دیدنی‌ترین آثار موزه گریگوریان و مصر هستند.

موزه گریگوریان و مصر

عکس از: سایت Thevaticanmuseums

آثار موزه واتیکان

همان‌طور که گفتیم، بیش از ۷۰ هزار اثر هنری در گالری و اتاق‌های موزه قرار گرفته‌ است. برخی از معروف‌ترین آثار موجود در موزه‌های واتیکان عبارتند از:

– نقاشی دیواری «آفرینش آدم»

نقاشی آفرینش آدم اثر میکل ‌آنژ که سقف کلیسای سیستین را تزیین کرده‌ است، بدون شک یکی از مشهورترین آثار هنری جهان در موزه واتیکان در ایتالیا است. این اثر الهام‌گرفته از یکی از داستان‌های کتاب آفرینش و  لحظه آفرینش حضرت آدم توسط خداوند را به تصویر کشیده ‌است.

آفرینش آدم

عکس از: سایت Wikimedia

ظرافت و دقت در جزئیات، ترکیب‌بندی بی‌نظیر و قدرت ‌بیان احساسات در این اثر، این نقاشی را به یکی از پربازدیدترین آثار موزه تبدیل‌ کرده‌ است.

– نقاشی دیواری «قضاوت نهایی»

نقاشی دیواری عظیم «قضاوت نهایی» روی دیوار محراب کلیسای سیستین نقش بسته و صحنه‌ای از بازگشت حضرت عیسی (ع) و همچنین داوری نهایی و ابدی توسط خداوند بر تمام بشریت مطابق با دین مسیحیت را به تصویر می‌کشد.

نقاشی دیواری «قضاوت نهایی»

عکس از: سایت Thepalladiantraveler

این اثر که سرشار از جزئیات و شخصیت‌های مختلف است، به لحاظ ابعاد، پیچیدگی و قدرت ‌بیان، شاهکاری دیگر از میکل ‌آنژ به حساب می‌آید. “قضاوت نهایی” به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار نقاشی در تاریخ هنر شناخته می‌شود و درک عمیقی از باورهای مذهبی و فلسفی میکل‌ آنژ را به نمایش می‌گذارد.

برای این‌که بتوانید متوجه داستان و شخصیت‌های این نقاشی شوید، باید بگوییم در مرکز این اثر هنری، عیسی مسیح و در کنار آن مادرش، مریم مقدس قرار گرفته‌ است. حواریون دورتادور حضرت مسیح گرد آمده‌اند. در پایین نقاشی، فرشتگانی هستند که با شیپور مردگان را بیدار می‌کنند. در پایین سمت چپ بیدارشدگان به سمت بهشت و در سمت راست، فرشتگان افراد ملعون را به سمت جهنم می‌فرستند.

 موزه واتیکان

عکس از: سایت Museos

– تندیس «داوود»

تندیس داوود، این مجسمه مرمری، یکی دیگر از شاهکارهای میکل ‌آنژ است. اگر به این مجسمه نگاه ‌کنید، می‌توانید ظرافت و مهارت سازننده آن را ببینید. جالب است بدانید که این مجسمه در ابتدا برای قرارگیری در کلیسای جامع فلورانس طراحی شده بود، اما بعدها به موزه‌های واتیکان منتقل شد. به همین دلیل بالانته مجسمه نسبت به پایین‌تنه بزرگ‌تر است تا  وقتی از پایین به آن نگاه می‌شود، متناسب به‌ نظر برسد.

موزه واتیکان

عکس از: سایت Thrillophilia

علاوه ‌بر موارد گفته‌شده، تندیس مرمری آپولو بلودر، مجسمه لائوکوئون و پسرانش، نقاشی معروف مدرسه آتن در اتاق‌های رافائل از دیگر آثار مشهور موزه واتیکان رم هستند.

جاهای دیدنی نزدیک موزه واتیکان

شهر واتیکان تنها به موزه‌هایش محدود نمی‌شود. پس از گشت‌وگذار در بخش‌های مختلف موزه، می‌توانید از دیگر مکان‌های دیدنی شهر که در نزدیکی موزه واقع شده‌اند هم بازدید کنید.

– کلیسای سنت پیتر (St. Peter’s Basilica)

کلیسای سنت پیتر که به عنوان بزرگترین کلیسای جامع جهان شناخته می‌شود، در میدان سنت پیتر و روبروی موزه‌های واتیکان قرار گرفته است که با کمی پیاده‌روی می‌توانید خودتان را به آن‌جا برسانید.

کلیسای سنت پیتر

عکس از: سایت Architecturaldigest

این بنای باشکوه که در قرن شانزدهم توسط میکل ‌آنژ طراحی شده ‌است، علاوه ‌بر این‌که از نظر مذهبی برای پیروان مذهب کاتولیک اهمیت ویژه‌ای دارد، به عنوان یکی از شاهکارهای معماری و هنری دوران رنسانس هم شناخته می‌شود. گنبد عظیم کلیسا که توسط میکل ‌آنژ طراحی شده، یکی از نمادهای بارز شهر رم و نقاط دیدنی شهر واتیکان محسوب‌ می‌شود که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

زیبایی‌های کلیسا فقط به نمای بیرونی آن محدود نمی‌شود. نمای داخلی کلیسای سنت پیتر به اندازه نمای بیرونی آن چشم‌نواز است؛ ستون‌ها، طاق‌ها و نقاشی‌های دیواری مملو از جزئیات ظریف و زیبا، این کلیسا را به موزه هنر و معماری تبدیل ‌کرده‌ است. داخل کلیسا می‌توانید شاهد آثار هنری بی‌نظیری از جمله مجسمه پیه‌تا اثر میکل‌ آنژ باشید.

کلیسا

عکس از: سایت Wikipedia

– میدان سنت پیتر (Saint Peter’s Square)

میدان سنت پیتر یا پیازا سن پیترو یکی از بزرگترین میدان‌های جهان و قلب تپنده‌ شهر واتیکان،  درست روبروی کلیسای سنت پیتر قرار گرفته‌ است و فاصله چندانی با موزه واتیکان ندارد. این میدان بیضی‌شکل توسط جان لورنزو برنینی، معمار و مجسمه‌ساز مشهور ایتالیایی، در قرن هفدهم میلادی طراحی و ساخته‌ شد.

میدان سنت پیتر (Saint Peter's Square)

عکس از: سایت Visit Rome

محوطه میدان سنت پیتر با وسعت تقریبی ۲۴ هزار مترمربع، فضایی باز و وسیعی دارد که می‌تواند جمعیتی حدود ۴۰۰ هزار نفر را در دل خود جای دهد. میدان سنت پیتر با چهار ردیف ستون به سبک دوریک احاطه شده‌ است و ۱۴۰ مجسمه از قدیسین، پاپ‌ها و شخصیت‌های مذهبی دیگر در بالای این ستون‌ها قرار گرفته‌اند. در مرکز میدان، یک ابلیسک مصری باستان به چشم می‌خورد و دو آبنمای کاملا مشابه در دو سوی آن، زیبایی میدان را دوچندان کرده‌اند.

این میدان مکانی ایدئال برای استراحت، تماشای مردم و لذت بردن از عظمت کلیسای سنت پیتر است. در این میدان، می‌توانید شاهد رویدادهای مختلفی باشید، از مراسم مذهبی باشکوه گرفته تا اجرای موسیقی‌های دلنشین.

میدان سنت پیتر (Saint Peter's Square)

عکس از: سایت Visit Rome

همچنین، رستوران‌های متعددی در این میدان وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها طعم لذیذ غذاهای ایتالیایی را بچشید. اما بی‌شک، تماشای پاپ در حال سخنرانی از بالکن کلیسای سنت پیتر، تجربه‌ای متفاوت و فراموش‌نشدنی خواهد بود که در کمتر مکانی می‌توانید آن را به دست آورید.

– تراستوره (Trastevere)

محله تراتستِوِر یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین محله‌های رم ایتالیا به شمار می‌رود. این محله در کرانه غربی رود تیبر و جنوب واتیکان واقع شده است. فاصله موزه واتیکان تا این محله قدیمی تقریبا ۳ کیلومتر است که می‌توانید با خط ۲۳ اتوبوس، خودتان را به آن‌جا برسانید.

تراستوره

عکس از: سایت Production

خیابان‌های باریک و سنگفرش‌شده تراستوره، این محله تاریخی و پر‌جنب‌وجوش، پر از مغازه‌های کوچک، رستوران‌های محلی، کافه‌های دنج، خانه‌های رنگارنگ و پوشیده از گُل و کلیساهای زیبا است. قدم زدن در این محله، حس‌وحال واقعی رم را به شما هدیه می‌دهد.

در تراتستِوِر همیشه چیزی برای دیدن و انجام دادن وجود دارد. پس هر زمان که به این محله سر بزنید، تجربه متفاوتی کسب‌ خواهید کرد. چشیدن طعم‌ واقعی غذاهای ایتالیایی، معاشرت با مردم محلی، خرید سوغاتی‌های منحصربه‌فرد، موسیقی شبانه در کافه‌ها و بازدید از کلیسای سانتا ماریا تنها بخشی از تجربه‌های هیجان‌انگیز در این محله است.

تراستوره

عکس از: سایت Production

– کاستل آنجلو (Castel Sant’Angelo)

قلعه سنت آنجلو یا قلعه فرشته مقدس، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری رم است که حوادت مختلفی را پشت سر گذاشته ‌است. کاستل آنجلو که در حال حاضر به عنوان قلعه‌ای باشکوه شناخته می‌شود، در ابتدا به نام آرامگاه هادریان معروف بود.

این آرامگاه به دستور امپراتور هادریان برای او و خانواده‌اش ساخته شد. ساخت این آرامگاه در سال ۱۳۵ میلادی آغاز شد و در سال ۱۳۹ میلادی پس از مرگ هادریان، خاکستر او در این مکان قرار داده‌ شد.

کاستل آنجلو (Castel Sant'Angelo)

عکس از: سایت Hearstapps

مدتی طول نکشید تا این آرامگاه تغییر کاربری دهد و با اضافه ‌شدن دیوارهای بلند و برج‌های متعدد، به عنوان یک دژ نظامی قدرتمند برای دفاع از شهر در برابر حملات دشمنان استفاده‌ شود. البته این همه ماجرا نبود و در سال‌های بعد از این بنا به عنوان قلعه، زندان و پناهگاه پاپ استفاده ‌می‌کردند.

نام فعلی این بنا، یعنی «کاستل سنت آنجلو» به رویدادی در سال ۵۹۰ میلادی برمی‌گردد. طبق داستان‌ها در این زمان شهر رم درگیر بیماری طاعون شده ‌بود و پاپ گرگوری کبیر در حالی که برای دعا به بالای این بنا رفته ‌بود، ناگهان فرشته‌ای را دید که شمشیر خود را غلاف کرده و به طاعون پایان ‌می‌دهد.

کاستل آنجلو (Castel Sant'Angelo)

عکس از: سایت Google Maps

از آن زمان به بعد، این بنا به قلعه فرشته مقدس تغییر نام داد و مجسمه فرشته میکائیل هم در بالای آن نصب شد. با همه این فرازونشیب‌ها، امروزه کاستل آنجلو به عنوان یک موزه و جاذبه گردشگری محبوب مورداستفاده قرار می‌گیرد.

شما می‌توانید از بخش‌های مختلف قلعه، از جمله آرامگاه هادریان، خزانه پاپ و پل‌های گذرگاه که به بخش‌های مختلف قلعه متصل هستند، بازدید کنید. همچنین از بالای بام قلعه، شاهد چشم‌اندازی پانوراما از شهر رم هستید. گنبد کلیسای سنت پیتر، رودخانه تیبر و پل‌های تاریخی رم، همگی در این منظره زیبا جای گرفته‌اند.

کاستل آنجلو (Castel Sant'Angelo)

عکس از: سایت Google Maps

فاصله موزه واتیکان در رم تا این قلعه تاریخی حدود ۲ کیلومتر است. اگر اهل پیاده‌روی هستید، رسیدن از موزه‌های واتیکان به کاستل آنجلو حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. در این مدت می‌توانید از پیاده‌روی در کنار رودخانه تیبر و دیدن مناظر دیدنی رم لذت ‌ببرید.

– کاخ حواری (Apostolic Palace)

کاخ حواری که به کاخ پاپ و کاخ واتیکان هم معروف است، محل سکونت رسمی پاپ و مرکز اداری کلیسای کاتولیک، در شهر واتیکان و در شمال شرقی کلیسای سنت پیتر واقع شده است. ساخت کاخ حواری در قرن چهاردهم میلادی آغاز شد و در طول قرن‌ها به طور مداوم گسترش یافته و بازسازی شده ‌است. معماران برجسته‌ای مانند دوناتو برامانته، رافائل و میکل ‌آنژ در طراحی و ساخت این مجموعه نقش‌ داشته‌اند.

کاخ حواری

عکس از: سایت Amazonaws

امروزه، کاخ حواری شامل بیش از هزار اتاق است که در میان آن‌ها می‌توان به آپارتمان‌های پاپ، دفاتر مقامات کلیسای کاتولیک، کلیساهای متعدد، موزه‌های واتیکان و کتابخانه واتیکان اشاره ‌کرد. نقاشی‌های دیواری حیرت‌انگیز میگل آنژ در کلیسای سیستین، نقاشی‌های دیواری و تزئینات نفیس رافائل در اتاق‌های معروف رافائل و کتابخانه واتیکان از مشهورترین بخش‌های این کاخ هستند که نباید بازدید از آن‌ها را از دست‌بدهبد.

کاخ حواری و موزه‌های واتیکان در واقع در یک مجموعه قرار دارند و به هم متصل هستند. بنابراین پس از بازدید از موزه می‌توانید با کمی پیاده‌روی خودتان را به این کاخ برسانید.

کاخ حواری

عکس از: سایت Wikipedia

اقامت در نزدیکی موزه واتیکان

موزه واتیکان در قلب شهر رم واقع ‌شده و هتل‌های لوکس و ارزان متعددی نیز در نزدیکی آن قرار گرفته ‌است. پس برای اقامت در نزدیکی موزه واتیکان در رم نگران نباشید. کافی ‌است قبل از سفر یکی از هتل‌ها را رزرو کنید.

در ادامه لیست هتل‌های نزدیک به موزه و فاصله تقریبی آن‌ها را برایتان لیست کرده‌ایم.

  • هتل اکسلسو (Eccelso Hotel): 800 متر
  • هتل Domus Terenzio: 1.1 کیلومتر
  • هتل Vanity Hotel Navona: 2.5 کیلومتر
  • هتل الیزابت: ۳ کیلومتر
  • هتل سن کالیستو: ۴ کیلومتر
  • هتل انجمن‌های امپریال رم: ۴.۵ کیلومتر
  • هتل مودیلیانی: ۴.۵ کیلومتر
اقامت در نزدیکی موزه واتیکان

عکس از: سایت Booking

توصیه‌هایی برای بازدید از موزه واتیکان

برای اینکه سفری خاطره‌انگیز و تجربه خوبی از بازدید از موزه واتیکان ایتالیا داشته ‌باشید، بهتر است به نکات زیر توجه ‌کنید:

  • بهترین زمان برای بازدید از موزه‌ واتیکان صبح‌ها بین ساعت ۸ تا ۹ است. در این بازه موزه تازه فعایت خودش را آغاز کرده و ازدحام بازدیدکنندگان کم‌تر است.
  • موزه در روزهای یکشنبه (به غیر از آخرین یکشنبه هر ماه) و روزهای عید پاک، کریسمس، روز سنت پیتر و پل، جشن استفان و جشن سیلوستر تعطیل است.
  • پیشنهاد می‌کنیم بلیط موزه را به صورت آنلاین و از قبل تهیه ‌کنید تا در صف خرید بلیط در محل موزه معطل‌ نشوید.
  • واتیکان شهری مذهبی‌ است و رعایت پوشش مناسب در آن ضروری ‌است. زانو و شانه‌ها باید پوشیده باشد. این یکی از قوانین همیشگی واتیکان برای آقایان و خانم‌ها است. همچنین از پوشیدن لباس‌های خیلی نازک، تابستانی یا لباس‌هایی که عکس یا طرح‌های نامناسب دارد، خودداری کنید. استفاده از شال یا روسری هنگام بازدید از کلیسای سیستین و کلیسای سنت پیتر الزامی ‌است.
  • بازدید از موزه واتیکان رم حداقل ۳ ساعت زمان ‌می‌برد و باید مسافت زیادی را پیاده‌روی کنید؛ پس حتما کفش‌های راحت بپوشید.
  • طبق قوانین موزه همراه‌ داشتن اشیا نوک‌تیز یا کیف‌های بزرگ ممنوع است.
  • در اکثر قسمت‌های موزه، عکاسی بدون استفاده از فلش آزاد است، اما در برخی از بخش‌ها، مانند کلیسای سیستین، عکاسی کاملا ممنوع است.
  • در پایان اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره موزه‌های واتیکان یا آثار هنری آن‌ها به دست ‌بیاورید، می‌توانید از راهنمای صوتی یا تورهای گروهی کمک ‌بگیرید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.