موزه‌ ون گوگ

موزه ون گوگ آمستردام؛ سفری به دنیای رنگ‌ها

اگر عاشق هنر هستید، موزه ون گوگ را از دست ندهید

آمستردام، پایتخت هلند، با جاذبه‌های تاریخی و تلفیق سنت و مدرنیته، قلب تپنده هلند محسوب می‌شود. در این مطلب از مجله‌ گردشگری علی‌بابا همراهمان شوید تا به این سرزمین سفر کنیم و به یکی از جاهای دیدنی هلند و جاهای دیدنی آمستردام سری بزنیم، به یکی از مشهورترین موزه‌های جهان، موزه ون گوگ هلند.

در این موزه، آثار بی‌نظیر ونسان ون گوگ، نقاش مشهور هلندی نگهداری و نمایش داده می‌شود. حالا سفرمان آغاز می‌شود، سفر به دنیای پُررمز و راز نقاشی‌های ون گوگ.

موزه‌ ون گوگ کجاست؟
موزه ون گوگ در شهر آمستردام هلند واقع شده است.
ساعت کاری موزه ون گوگ چه زمانی است؟
ساعت کاری موزه در روزها و ماه‌های مختلف سال متفاوت است، ولی به‌طور حدودی می‌توان گفت در روزهای عادی از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر و جمعه‌ها تا ساعت ۹ شب باز است.
دیدنی‌های اطراف موزه ون گوگ کدام‌اند؟
موزه ریکس، خانه موزه‌ رامبراند، بندر آمستردام و کاخ سلطنتی آمستردام بعضی از دیدنی‌های اطراف موزه‌ ون گوگ در هلند هستند.
معمار موزه‌ ون گوگ کیست؟
گرت ریتولد معمار اصلی موزه‌ ون گوگ هلند است.

معرفی موزه ون گوگ

موزه‌ی ون گوگ (The Van Gogh Museum) در سال ۱۹۷۳ در قلب آمستردام، پایتخت هلند افتتاح شد. در این موزه آثار بی‌نظیر ونسان ون گوگ (Vincent van Gogh) و هنرمندان هم‌دوره‌اش نگهداری می‌‌شود.

معرفی موزه ون گوگ

عکس از: سایت Adsttc

با داشتن بزرگ‌ترین کلکسیون از نقاشی‌ها و طرح‌های ون گوگ در دنیا، این موزه به بهشت طرفداران او تبدیل شده است.

اگر ‌دنبال شناخت عمیق‌تر ون گوگ و آثار او هستید، این موزه بهترین مکان است. در موزه ون ‌گوگ می‌توانید شاهکارهای بی‌بدیلی مانند نقاشی‌های «گل‌های آفتاب‌گردان»، «شب پُرستاره» و «سیب‌زمینی‌خورها» را از نزدیک ببینید و با دنیای ذهنی این هنرمند برجسته آشنا شوید.

معرفی موزه ون گوگ

عکس از: سایت Arcam

موزه‌ ون گوگ کجاست؟

موزه‌ ون گوگ در وطن این هنرمند یعنی هلند قرار دارد. برای بازدید از این موزه زیبا باید به آمستردام بروید. موزه ون گوک در خیابان فن بائرلسترات، خیابان پائولوس پاترسترات، میدان موزه، ۱۰۷۱ دی جی قرار دارد.

لوکیشن موزه‌ ون گوگ روی گوگل‌مپ

ون گوگ که بود؟

اگر می‌خواهید به موزه ون گوگ بروید، قبل هرچیزی باید این هنرمند را بهتر بشناسید.

دوران کودکی ونسان ون گوگ

ونسان ونگوگ در ۳۰ مارس ۱۸۵۳ در روستای زوندِرت (Zundert) در استان برابانت هلند به دنیا آمد. او اولین فرزند تئودوروس ون گوگ، کشیش پروتستان و آنا کربنتوس نبود. یک سال قبل، در همین تاریخ، آن‌ها صاحب پسر دیگری شدند که قصد داشتند نامش را ونسان بگذارند، اما نوزاد مرده به دنیا آمد.

دوران کودکی ونسان ون گوگ

عکس از: سایت Adsttc

سال بعد، پسر بعدی و فرزند اول خانواده به دنیا آمد که خوش‌بختانه سالم بود. به یاد برادرش، نام او را ونسان گذاشتند. پس از آن هم سه خواهر و دو برادر دیگر به دنیا آمدند: آنا، تئو، ویل، لیس و کور.

دوران تحصیل ونسان ون گوگ

ونسان در ۱۱ سالگی از مدرسه روستای زوندِرت به یک مدرسه‌ شبانه‌روزی در زِوِنبِرگِن (Zevenbergen) فرستاده شد. او از محیط مدرسه خوشش نمی‌آمد، اما توانست تحصیلات ابتدایی خود را به پایان برساند. ون‌ گوگ گاهی طراحی می‌کرد.

دوران تحصیل ونسان ون گوگ

عکس از: سایت Amsterdam

وقتی ۱۳ ‌ساله شد، به دبیرستانی در تیلبورگ (Tilburg) رفت، اما در نیمه‌ دوم سال تحصیلی دوم (۱۸۶۷-۱۸۶۸) به دلایل نامعلومی مدرسه را ترک کرد و دیگر هرگز به مدرسه بازنگشت.

دوران کاری و حرفه‌ای

عموی ونسان برایش شغلی پیدا کرد. در شانزده ‌سالگی، او در بنگاه هنری بین‌المللی گوپیل و سی‌آی‌ای (Goupil & Cie) مشغول به کار شد. اولین نامه‌ باقی‌مانده از ونسان به دوران کار او در گوپیل باز می‌گردد.

دوران کاری و حرفه‌ای در موزه ون گوگ

عکس از: سایت Holland

در طول اقامت خود در لندن، ونسان از موسسه‌ها و مکان‌های مشهوری مانند موزه‌ بریتانیا و نگارخانه‌ یا گالری ملی بازدید کرد، جایی که آثار محبوب او شامل آثار «نقاشان دهقان» مانند فرانسوا میله (François Millet) و ژولز برتون (Jules Breton) نگهداری می‌شد.

با وجود علاقه به هنر، ونسان از شغل خود در بنگاه هنری راضی نبود. این احساس دوطرفه بود و گوپیل در سال ۱۸۷۶ او را اخراج کرد.

بعد از اخراج از گوپیل، ونسان به انگلستان بازگشت و در آنجا به‌ عنوان دستیار معلم و بدون حقوق در مدرسه‌ شبانه‌روزی پسرانه در رامزگیت (Ramsgate) مشغول به کار شد. کمی بعد در مدرسه‌ای خصوصی که کشیشی آن را اداره می‌کرد، شغلی پیدا کرد.

موزه ون گوگ

عکس از: سایت Vangoghmuseum

در ژانویه‌ ۱۸۷۷، عمویش دوباره برایش شغلی پیدا کرد. این بار قرار بود در یک کتاب‌فروشی در دوردرخت (Dordrecht)، نزدیک روتردام، فروشندگی کند. در این شغل هم زیاد دوام نیاورد. والدینش بسیار نگران بودند، چون ونسان در آن زمان ۲۴ سال داشت، اما نمی‌دانست می‌خواهد در آینده چه ‌کار کند.

ونسان یک سال را در آمستردام و با عمویش زندگی کرد. او که کشیش بود، به ون گوگ کمک می‌کرد تا برای آزمون ورودی الهیات آماده شود؛ اما این حمایت‌ها بی‌نتیجه ماند، چون ونسان منظم نبود و خوب درس نمی‌خواند. عموی کشیشش توصیه کرد تا تحصیل را کنار بگذارد. ونسان هم پذیرفت.

موزه ون گوگ

عکس از: سایت Prismic

او آمستردام را ترک کرد تا ماموریت جدیدی را در بلژیک دنبال کند، جایی که به‌ عنوان کشیش سیار کار می‌کرد. در آن منطقه که کارگران معدن زندگی می‌کردند، به اهالی آموزش می‌داد، از بیماران عیادت می‌کرد و برایشان انجیل می‌خواند.

ونسان با معدنچیان و خانواده‌هایشان زندگی می‌کرد و در فقر آن‌ها شریک بود. او روی زمین می‌خوابید و هر چیزی داشت به بقیه می‌بخشید. فداکاری‌اش به‌حدی بود که لقب «مسیح معدن زغال‌سنگ» را به او دادند.

موزه ون گوگ

عکس از: سایت Travelandleisure

او تا ۲۷ ‌سالگی مسیر زندگی‌اش را پیدا نکرد. ونسان مشاغل مختلفی را امتحان کرد، از فروشنده‌ آثار هنری گرفته تا معلم مدرسه و کشیش. سرانجام با توصیه‌ برادر کوچک‌ترش تئو، رسالت خود را یافت.

آغاز دوران هنری

در نامه‌هایی که برای برادرش تئو می‌فرستاد، اسکچ‌های کوچکی می‌گذاشت و گاهی از چیزهایی که دیده بود، طرحی می‌کشید و همراه نامه می‌فرستاد. تئو به او توصیه کرد بیشتر روی طراحی تمرکز کند.

آغاز دوران هنری موزه ون گوگ

عکس از: سایت Sanity

ونسان متقاعد شده بود که می‌تواند به‌ عنوان یک هنرمند به خدا خدمت کند. در اکتبر ۱۸۸۰، به بروکسل نقل‌مکان کرد تا روی تکنیک طراحی کار کند. در آنجا با هنرمندان دیگری آشنا شد.

در بهار ۱۸۸۱، ونسان به خانه‌ پدر و مادرش نقل‌مکان کرد. او اغلب در فضای باز طراحی می‌کرد. در همین حال، برادرش تئو به ‌عنوان مدیر شعبه پاریس همان بنگاه هنری منصوب شده بود. او از ونسان حمایت مالی می‌کرد تا بتواند به‌ طور کامل بر هنر خود تمرکز کند.

برخلاف تئو، پدر و مادر ونسان باز اینکه پسر بزرگشان زندگی هنری را انتخاب کرده بود، ناامید شدند. از نظر آن‌ها، زندگی هنرمندها مطلوب نبود. ونسان در روز کریسمس ۱۸۸۱ از خانه والدینش رفت و خانه جدیدی در لاهه پیدا کرد.

موزه ون گوگ

عکس از: سایت Tcgcompany

در لاهه، ونسان از هنرمند مشهور آنتون ماوه (Anton Mauve) درس نقاشی گرفت. اولین سفارش را یکی از عموهایش به او داد: ۱۲ طراحی از نماهای شهر لاهه. این مجموعه به او فرصتی داد تا مهارت‌های پرسپکتیو خود را بهتر کند. ماوه اصول نقاشی با آب‌رنگ و رنگ‌روغن را به ونسان آموخت.

ونسان ون گوگ دوباره به خانه والدینش رفت و به کشیدن طراحی و نقاشی از کشاورزان، بافندگان و کارگران پرداخت.

قرار شد تئو تابلوها را در بازار هنر پاریس بفروشد، اما این نقشه به جایی نرسید. فرانسوی‌ها نقاشی‌هایی با رنگ‌های زنده را ترجیح می‌دادند و کارهای ونسان کاملا تیره‌وتار بودند.

موزه ون گوگ

عکس از: سایت Thumbnailer

کمی بعد از مرگ پدرش در اواخر مارس ۱۸۸۵، ون گوگ خانه را ترک و به کارگاه خود نقل‌مکان کرد. در همان سال او نقاشی معروفش، سیب‌زمینی‌خورها را کشید و پول زیادی را صرف خرید تجهیزات نقاشی کرد. کمی بعد تصمیم گرفت در آکادمی هنر آنتورپ (Antwerp) ثبت‌نام کند.

آنتورپ مزایای بسیاری برای ون گوگ داشت: رنگ و تجهیزات خوب برای نقاشی، کلوپ‌های طراحی با مدل و کلیساها، موزه‌ها و گالری‌های پر از آثار هنری. با این حال، مطالب آموزشی آکادمی برای او بسیار سنتی بودند.

ونسان مدت زیادی در آنتورپ نماند. او با تئو هماهنگ کرد تا به پاریس برود و در گالری فرناند کورمون (Fernand Cormon)، هنرمند محبوب دانشجویان آموزش ببیند.

موزه ون گوگ

عکس از: سایت Lux

دوران روشنایی و رنگ

در آن زمان تئو هنوز مدیر گالری هنری گوپیل در بلوار مونتمارتر پاریس بود. او برادرش را با آثار رنگارنگ هنرمندان مشهور دوران مدرن مانند کلود مونه (Claude Monet) آشنا کرد.

دوران روشنایی و رنگ

عکس از: سایت Heeswijk

در گالری فرناند کورمون، ونسان ون گوگ با نسل جدیدی از هنرمندان از جمله آنری یا هانری دو تولوز لوترک (Henri de Toulouse Lautrec) و امیل برنارد (Émile Bernard) آشنا شد. آموزش‌های جدید و آشنایی با این هنرمندان خلاق بر کارش تاثیر گذاشت. رنگ‌های تیره نقاشی‌های ونسان به‌ سرعت جای خود را به رنگ‌های روشن‌تر دادند.

آثار ونسان تحت‌تاثیر هنر مدرن در پاریس درخشان‌تر ‌شد. او از رنگ‌های روشن‌تر استفاده کرد و سبک خود را در نقاشی توسعه داد. موضوعات نقاشی‌هایش هم تغییر کرد، مثلا کارگران روستایی جای خود را به کافه‌ها و بلوارها، گل‌ها و… دادند. علاوه بر این، او موضوعات تجاری‌تر بیشتری مانند پرتره را امتحان کرد.

موزه ون گوگ

عکس از: سایت Forbes

پس از دو سال ونسان به‌ دنبال آرامش زندگی روستایی، آفتاب، نور و رنگ مناظر بود. به همین دلیل به پروانس (Provence)، در جنوب فرانسه رفت تا چنین جایی را پیدا کند. ونسان محیط زیبای روستای آرل را دوست داشت و با خوشحالی و اشتیاق مشغول به کار شد. او از باغ‌های پُرشکوفه، کارگران زمین‌های کشاورزی و قایق‌ها نقاشی می‌کشید.

ونسان چهار اتاق را در «خانه زرد» در میدان لامارتین اجاره کرد. پل گوگن (Paul Gauguin) اولین و آخرین هنرمندی بود که به او پیوست. گوگن در اواخر اکتبر ۱۸۸۸ به آنجا رسید. همکاری ون گوگ و گوگن منجر به خلق آثاری استثنایی شد. در عین حال، این دو مرد دیدگاه‌های بسیار متفاوتی درباره هنر داشتند که منجر به بحث‌های داغ می‌شد.

دوران کاری و حرفه‌ای در موزه ون گوگ

عکس از: سایت Forevervacation

دوران بیماری و گوش بریده

گوگن عمدتا از حافظه و تخیل خود کمک می‌‌گرفت، در حالی که ونسان ترجیح می‌داد از روی موضوع نقاشی واقعی کار کند. شخصیت‌های کاملا متفاوتشان باعث شد تنش بین آن‌ها مدام بیشتر شود.

وقتی گوگن او را تهدید کرد که از آنجا خواهد رفت، ون گوگ آن‌قدر پریشان شد که دوستش را با تیغ تهدید کرد. او همان شب گوش خود را برید. صبح بعد از این حادثه، ونسان به بیمارستان آرل منتقل شد. پس از این حادثه گوگن از آرل رفت.

دوران بیماری و گوش بریده

عکس از: سایت Galjema

در اوایل ژانویه‌ ۱۸۸۹، ونسان از بیمارستان مرخص شد. در ماه‌های بعد، سلامت روانش نوسان داشت. او که می‌ترسید دوباره کنترلش را از دست بدهد، داوطلبانه خود را به آسایشگاه روانی سن پل دو مازول (Saint-Paul-de-Mausole) معرفی کرد.

ونسان ون گوگ یک سال را در آسایشگاه روانی گذراند. با وجود وضعیت نامناسب روحی، همچنان نقاشی می‌کشید و در عرض یک سال حدود ۱۵۰ نقاشی، از جمله «شکوفه‌های بادام» را خلق کرد.

موزه ون گوگ

عکس از: سایت Privatetours

وقتی حالش خوب بود، اغلب در باغ محصور آنجا نقاشی می‌کرد. همچنین یک اتاق اضافی به او اختصاص داده شد تا از آن به‌ عنوان کارگاه استفاده کند، جایی که او مجموعه‌ای از زیباترین آثارش را خلق کرد. سلامت روان ونسان همچنان مخدوش بود. در یکی از حمله‌های عصبی‌اش مقداری رنگ‌روغن خورد و پس از آن مدتی اجازه نداشت نقاشی بکشد.

در آوریل ۱۸۸۹ در آمستردام، تئو با یوهانا ازدواج کرد. این زن همان کسی بود که بعدها ونسان ون گوگ را به شهرت رساند. در ژانویه‌ ۱۸۹۰، تئو و جو صاحب پسری شدند که نام او را ونسان ویلم ون گوگ گذاشتند.

موزه ون گوگ

عکس از: سایت Britannica

ونسان هم یک نقاشی ویژه از بیمارستان برای آن‌ها فرستاد: شکوفه‌های بادام. در این دوره، برخی از آثار ون گوگ در نمایشگاه‌ها به نمایش درآمد و فروخته شد.

پایان یک آغاز

در ماه مه ۱۸۹۰، ونسان آسایشگاه سن‌رمی را ترک کرد و به اوور-سور-واز (Auvers-sur-Oise) رفت، جایی که چندین هنرمند دیگر در آنجا سکونت داشتند. اوور آرامش و سکوتی را که ونسان به آن نیاز داشت، به او بخشید. علاوه بر آن، این روستا به ‌اندازه‌ کافی به پاریس نزدیک بود تا بتواند به دیدن برادرش تئو برود و تحت‌نظر پزشک باشد.

ونسان در این دوره کاملا خود را وقف نقاشی کرد و تقریبا هر روز یک اثر خلق می‌کرد. به نظر می‌رسید وضعیت سلامتی‌اش در حال بهبود است.

پایان یک آغاز موزه ون گوگ

عکس از: سایت Production

در اوایل جولای ۱۸۹۰، ونسان برای دیدار تئو و خانواده‌اش به پاریس رفت و در آنجا متوجه شد که برادرش به فکر ترک شغل خود در گالری هنری‌ است. تئو می‌خواست کسب‌وکار خودش را راه‌اندازی کند که باعث می‌شد از لحاظ مالی کمی در تنگنا باشد. ونسان نگران تامین زندگیش بود. مشکلات مالی و ترس از بازگشت حملات عصبی به ‌شدت بر سلامت روان ون گوگ اثر گذاشت.

در ۲۷ جولای ۱۸۹۰، در ۳۷ سالگی، ونسان وارد یک مزرعه‌ گندم شد و با تپانچه به سینه‌ خود شلیک کرد و مجروح به محل اقامت خود بازگشت. تئو با عجله از پاریس به اوور رفت و هنگام احتضار برادرش بر اثر جراحات وارده در ۲۹ جولای کنار او بود. گفته شده که او از عفونت ناشی از جراحت درگذشت.

موزه ون گوگ

عکس از: سایت Production

ونسان ونگوگ، هنرمندی که در زمان حیات خود به شهرت نرسید، در ۳۰ جولای ۱۸۹۰ در اوور به خاک سپرده شد. میراث او حجم عظیمی از آثار هنری بود: بیش از ۸۵۰ نقاشی و تقریبا ۱۳۰۰ اثر روی کاغذ.

آثار مهم ون گوگ

مهم‌ترین آثار ون گوگ از این قرار هستند:

شب پرستاره (The Starry Night) 

خلق‌شده در سال ۱۸۸۹، نمایش در موزه‌ هنر مدرن، نیویورک.

شب پر ستاره

عکس از: سایت Vangoghmuseum

گل‌های زنبق (Irises)

خلق‌شده در سال ۱۸۸۹، نمایش در موزه گتی، لس‌آنجلس.

گل های زنبق

عکس از: سایت Vangoghmuseum

گندمزار با کلاغ‌ها (Wheatfield with Crows)  

خلق‌شده در سال ۱۸۹۰، نمایش در موزه‌ ونگوگ آمستردام.

گندمزار با کلاغ‌ه

عکس از: سایت Itsy

تراس کافه در شب  (Café Terrace at Night)

خلق‌شده در سال ۱۸۸۸، نمایش در موزه‌‌ کرولر-مولر، هلند.

تراس کافه در شب  (Café Terrace at Night)

عکس از: سایت Itsy

خودنگاره با گوش باندپیچی‌شده (Self-Portrait with Bandaged Ear)

خلق‌شده در سال ۱۸۸۹، نمایش در موسسه هنر کورتالد، لندن.

خودنگاره با گوش باندپیچی‌شده (Self-Portrait with Bandaged Ear)

عکس از: سایت Wikipedia

سیب‌زمینی‌خورها (The Potato Eaters)

خلق‌شده در سال ۱۸۸۵، نمایش در موزه‌‌ ون گوگ در آمستردام هلند.

سیب‌زمینی‌خورها (The Potato Eaters)

عکس از: سایت Wikipedia

اتاق‌خواب آرل (Bedroom in Arles) 

خلق‌شده در سال ۱۸۸۸، نمایش‌داده‌شده در مکان‌های مختلف.

اتاق‌خواب آرل  (Bedroom in Arles) 

عکس از: سایت Wikipedia

گندمزار با درختان سرو (Wheat Field with Cypresses) 

خلق‌شده در سال ۱۸۸۹، نمایش در موزه متروپولیتن هنر، نیویورک.

گندمزار با درختان سرو  (Wheat Field with Cypresses) 

عکس از: سایت Wikipedia

خودنگاره با کلاه نمدی خاکستری (Self-Portrait with Grey Felt Hat)

خلق‌شده در سال ۱۸۸۷، نمایش در موزه‌ ون گوگ هلند.

خودنگاره با کلاه نمدی خاکستری (Self-Portrait with Grey Felt Hat)

عکس از: سایت Wikipedia

شکوفه‌‌های بادام (Almond Blossoms)

خلق‌شده در سال ۱۸۹۰، نمایش در موزه ون گوگ در آمستردام هلند.

شکوفه‌‌های بادام (Almond Blossoms)

عکس از: سایت Wikipedia

نقاشی شب پُرستاره بر فراز رُن  (Starry Night Over the Rhone)

خلق‌شده در سال ۱۸۸۸، نمایش در موزه‌ اورسی، پاریس.

نقاشی شب پُرستاره بر فراز رُن  (Starry Night Over the Rhone)

عکس از: سایت Wikipedia

بر دروازه‌ ابدیت (At Eternity’s Gate)

خلق‌شده در سال ۱۸۹۰، نمایش در موزه‌ کرولر-مولر، هلند.

بر دروازه‌ ابدیت  (At Eternity’s Gate)

عکس از: سایت Wikipedia

درختان زیتون (Olive Trees)

خلق‌شده در سال ۱۸۸۹، نمایش در موزه‌ هنر مدرن، نیویورک.

درختان زیتون  (Olive Trees)

عکس از: سایت Wikipedia

تاکستان سرخ (The Red Vineyard)

خلق‌شده در سال ۱۸۸۸، نمایش در موزه‌ پوشکین، مسکو.

تاکستان سرخ (The Red Vineyard)

عکس از: سایت Wikipedia

مزارع گندم زیر رعدوبرق (Wheatfield under Thunderclouds) 

خلق‌شده در سال ۱۸۹۰، نمایش در موزه‌ ون گوگ در هلند.

مزارع گندم زیر رعدوبرق (Wheatfield under Thunderclouds) 

عکس از: سایت Wikipedia

کافه‌ی شبانه (The Night Café)

خلق‌شده در سال ۱۸۸۸، نمایش در موزه‌ هنر دانشگاه ییل، نیوهیون.

کافه‌ی شبانه  (The Night Café)

عکس از: سایت Wikipedia

خانه‌ی زرد (The Yellow House)

خلق‌شده در سال ۱۸۸۸، نمایش در موزه‌ ون گوگ آمستردام هلند.

خانه‌ی زرد  (The Yellow House)

عکس از: سایت Wikipedia

مسیر دسترسی به موزه‌ ون گوگ

برای رفتن به موزه‌ ون گوگ در آمستردام می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی یا اتومبیل استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها برای رسیدن به موزه ایستگاه‌های «وان بارلسترات» (تراموا ۲، ۵ یا ۱۲) یا «موزه‌ پلاین» (تراموا ۳، ۵ یا ۱۲، اتوبوس: ۳۴۷ یا ۳۵۷) هستند. با خودروی شخصی هم می‌توانید به موزه‌ بروید.

مسیر دسترسی به موزه‌ ون گوگ

عکس از: سایت Wikimedia

اگر از ایستگاه مرکزی آمستردام حرکت می‌کنید، این مسیرها را در پیش بگیرید:

با تراموا: خط تراموا ۲ یا ۱۲ را سوار شوید.

با مترو: سوار خط مترو ۵۲ (مسیر شمال – جنوب) شوید تا به ایستگاه دی پج (De Pijp) برسید. سپس به تراموا ۳ به ‌سمت ساوت‌کِتزگراخت (Zoutkeetsgracht) یا تراموا ۱۲ (به‌سمت ایستگاه مرکزی) تغییر خط دهید.

با اتوبوس: سوار اتوبوس ۳۴۷ به‌سمت آیْت‌هورن (Uithoorn) یا اتوبوس ۳۵۷ به‌سمت کودْاستارت (Kudelstaart) شوید.

موزه ون گوگ

عکس از: سایت Pinimg

زمان سفر با توجه به ترافیک ممکن است متغیر باشد. برای دریافت اطلاعات به‌روز درباره‌ زمان‌بندی و مسیرهای دسترسی به موزه ون گوگ هلند، می‌توانید از وبسایت ۹۲۹۲ استفاده کنید.

اگر می‌خواهید از ایستگاه تراموای زُیدس دبلیوتی‌سی (Zuid WTC) به موزه بروید، سوار تراموای ۵ به ‌سمت یوردان (Jordaan) شوید. تراموا هر ۱۵ دقیقه یک بار حرکت می‌کند. همچنین می‌توانید پیاده از ایستگاه زُیدس به موزه‌ ون گوگ هلند بروید.

از ایستگاه آمستردام آمستل (Amstel) باید تراموا ۱۲ (به‌ سمت ایستگاه مرکزی) را سوار شوید.

از ایستگاه اسلوتردایک (Sloterdijk) آمستردام تراموا ۱۹ را سوار شوید و در لیدسپلین (Leidseplein) به تراموا ۲، ۵ یا ۱۲ تغییر خط دهید.

موزه ون گوگ

عکس از: سایت Octatube

نزدیک‌ترین پارکینگ خودرو به موزه‌ ون گوگ، پارکینگ کیو (Q-Park) است که در زیر میدان موزه (Museumplein) قرار دارد. ورودی این پارکینگ در خیابان فان بائرلسترات (Van Baerlestraat) است. لطفا توجه داشته باشید که برای پارک ‌کردن در خیابان‌های اطراف موزه باید هزینه پرداخت کنید.

بلیط‌های تراموا را می‌توانید از ایستگاه یا به‌ صورت آنلاین خریداری کنید. همچنین، برای برنامه‌ریزی سفر خود می‌توانید از وبسایت ۹۲۹۲ استفاده کنید یا با شماره‌ تلفن ۹۰۰۹۲۹۲ ۳۱ + تماس بگیرید. در برخی از این مسیرها، تاکسی یا دوچرخه نیز انتخاب مناسبی است.

موزه ون گوگ

عکس از: سایت Museum

بهترین زمان بازدید از موزه‌ ون گوگ

برای بازدید از این موزه حدود دو ساعت زمان نیاز دارید. اگر ترجیح می‌دهید فضای موزه خلوت‌تر باشد، بهتر است در ساعات پایانی روز به این موزه سر بزنید. برای درک عمیق‌تر آثار و زندگی ون گوگ، می‌توانید از راهنمای صوتی موزه استفاده کنید. این راهنما اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

موزه ون گوگ

عکس از: سایت Cntraveler

ساعت کاری موزه‌ ون گوگ

مجموعه‌ دائمی شاهکارهای ونسان ون گوگ در این موزه نگهداری می‌شود و فرصت دارید تا روند پیشرفت او را به ‌عنوان یک هنرمند دنبال کنید، با ایده‌ها و جاه‌طلبی‌هایش آشنا شوید و قدم به دنیای منحصربه‌فرد ون گوگ بگذارید. ساعات بازدید از موزه‌ ون گوگ در آمستردام در ماه‌های مختلف متفاوت و به صورت زیر است:

ماه‌های مارس تا سپتامبر:

  • همه‌ روزهای هفته از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر باز است.
  • جمعه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب، به استثنای روزهای ۲۸ ژوئن و ۲۷ سپتامبر.
ساعت کاری موزه‌ ون گوگ

عکس از: سایت CFP

ماه اکتبر:

  • ۱ تا ۶ اکتبر: از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر، جمعه‌ها تا ساعت ۹ شب.
  • ۷ تا ۱۰ اکتبر: از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر.
  • ۱۱ تا ۳۱ اکتبر: از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر، جمعه‌ها تا ساعت ۹ شب.

ماه نوامبر:

  • ۱ تا ۳ نوامبر: از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر، جمعه‌ها تا ساعت ۹ شب.
  • ۴ تا ۳۰ نوامبر: از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر، جمعه‌ها تا ساعت ۹ شب، به استثنای روز ۲۹ نوامبر.
موزه ون گوگ

عکس از: سایت Architizer

ماه دسامبر:

  • ۱ تا ۲۰ دسامبر: از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر، جمعه‌ها تا ساعت ۹ شب.
  • ۲۱ تا ۲۳ دسامبر: از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر.
  • ۲۴ تا ۲۶ دسامبر: از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر.
  • ۲۷ دسامبر: از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب.
  • ۲۸ تا ۳۰ دسامبر: از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر.
  • ۳۱ دسامبر: از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر.

خرید بلیط به‌ صورت آنلاین انجام می‌شود و شامل بلیط ورودی به نمایشگاه دائمی و نمایشگاه‌های جاری است. رزرو آنلاینِ بلیط با زمان ورود مشخص برای همه‌ بازدیدکنندگان الزامی است.

موزه ون گوگ

عکس از: سایت Newsartnet

تاریخچه‌ موزه‌ ون گوگ

پس از مرگ ونسان، آثار فروخته‌نشده‌اش به برادرش تئو به ارث رسید. شش ماه پس از مرگ ونسان، تئو درگذشت و آثار ون گوگ به همسر تئو به ارث رسید.

جو بونگر به هلند بازگشت و تلاش کرد ونسان را به ‌عنوان یک هنرمند بزرگ بشناساند. برای اینکه ونسان را در دنیای هنر به رسمیت بشناسند، جو آثار هنری را به مجموعه‌داران هنری بانفوذ یا موزه‌های معروف فروخت، اما مجموعه‌ای شخصی از آثار او باقی ماند.

موزه‌ ون گوگ

عکس از: سایت Novotelamsterdamcity

پس از مرگ جو، پسرش که هم‌نام عمویش بود، این مجموعه شخصی را به ارث برد و آثار را به موزه‌ اشتدلیک آمستردام (Stedelijk Museum Amsterdam) قرض داد. این مجموعه تا سال ۱۹۶۲ آنجا نمایش داده می‌شد، اما پس از تشکیل بنیاد دولتی ونسان ون گوگ، همه‌ آثار به آنجا انتقال یافت.

در سال ۱۹۶۳، دولت هلند موزه‌ای اختصاصی برای آثار ون گوگ ترتیب داد. پس از حدود یک دهه ساخت‌وساز، موزه‌ ون گوگ آمستردام سرانجام در سال ۱۹۷۳ افتتاح شد. ساختمان تکمیل‌شده، تجسم دیدگاه ریتولد است و یک سالن مرکزی با سقفی بلند دارد که نور طبیعی را به داخل گالری‌ها سرازیر می‌کند.

موزه‌ ون گوگ

عکس از: سایت Novotelamsterdamcity

برای گنجاندن مجموعه‌ روبه‌رشد موزه، در سال ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹، تغییرات جدیدی در آن ایجاد شد. کیشو کوروکاوا (Kisho Kurokawa) بخشی را به موزه افزود که به بال کوروکاوا مشهور است. این بخش، فضای بیشتری را برای نمایش مجموعه‌ عظیم موزه فراهم می‌کند.

در سال ۲۰۰۱ به مناسبت صدمین سالگرد مرگ ونسان ون گوگ، نمایشگاه ویژه‌ای با عنوان «ون گوگ: زندگی و کار» برگزار شد. آن نمایشگاه بزرگ‌ترین نمایشگاه انفرادی ون گوگ بود که تا آن موقع برگزار می‌شد و بیش از ۲۰۰ نقاشی، طراحی و نامه از او به نمایش گذاشته شد.

در سال ۲۰۱۲، موزه‌ ون گوگ هلند به ‌طور موقت برای بازسازی بسته شد. این بازسازی شامل نوسازی گالری‌ها، بهبود امکانات بازدیدکنندگان و ساخت یک فضای جدید آموزشی بود.

موزه‌ ون گوگ

عکس از: سایت Novotelamsterdamcity

برخی از رویدادهای مهم برگزارشده در این موزه عبارت‌اند از:

– سال ۲۰۱۳: رونمایی از نقاشی «غروب در مونت ماژور» (Sunset at Montmajour) از سال ۱۹۲۸ به بعد، این نخستین بوم کامل از آثار ونگوگ بود که پیدا شد.

– سال ۲۰۱۸: برگزاری نمایشگاه «ون گوگ و مونک» که ارتباط هنری بین این دو هنرمند مشهور را بررسی کرد. البته این نمایشگاه با همکاری موزه‌ ونگوگ آمستردام در موزه‌ مونک اسلو برگزار شد.

– سال ۲۰۲۰: به ‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، موزه نمایشگاه‌های مجازی و برنامه‌های آنلاین برگزار می‌کرد.

– سال ۲۰۲۳: برگزاری جشن ۵۰‌ سالگی موزه؛ به همین مناسبت، تعدادی نمایشگاه و رویداد ویژه برگزار شد.

موزه‌ ون گوگ

عکس از: سایت Novotelamsterdamcity

مانند هر موزه‌ دیگری، چندین مورد سرقت نیز از این موزه رخ داده است. ۱۴ آوریل ۱۹۹۱، بیست نقاشی از موزه به سرقت رفت که آثاری چون «سیب‌زمینی‌خورها» و «کافه شبانه» جزو آن‌ها بود. ۳۵ دقیقه پس از سرقت، پلیس آمستردام اطلاعاتی از یک فرد ناشناس دریافت کرد. همه‌ نقاشی‌ها را در یک ماشین رهاشده نزدیک فرودگاه شیپول (Airport Schiphol) پیدا کردند. چند اثر ون گوگ در این سرقت آسیب دیدند.

در سال ۲۰۰۲ دو نقاشی دیگر از موزه ون گوگ به سرقت رفت. دو دزد از یک نردبان برای بالا رفتن به سمت پشت‌بام و نفوذ به موزه‌ ونسان ون گوگ استفاده کردند. در چند دقیقه، دزدان دو تابلو را به سرقت بردند: منظره دریا در شونینگن (View of the Sea at Scheveningen) و خروج جماعت از کلیسای اصلاح‌شده در نیونن (Congregation Leaving the Reformed Church in Nuenen) به ارزش ۳۰ میلیون دلار. ۱۴ سال کسی از جای نقاشی‌ها خبر نداشت. در سپتامبر ۲۰۱۶، این دو اثر در ویلای یک قاچاقچی مواد مخدر پیدا شدند و به خانه‌ خود یعنی موزه‌ ون گوگ آمستردام بازگشتند.

موزه‌ ون گوگ

عکس از: سایت Novotelamsterdamcity

معماری موزه‌ ون گوگ

موزه‌ ون گوگ هلند معماری مدرن و خیره‌کننده‌ای دارد که خود اثر هنری ارزشمندی به شمار می‌آید. این موزه در چند بخش مجزا، سیر تحول هنری ون گوگ را به‌ ترتیب زمانی به نمایش می‌گذارد. موزه از دو ساختمان اصلی تشکیل شده است: ساختمان ریتولد و بال کوروکاوا.

معماری موزه‌ ون گوگ

عکس از: سایت Privatetours

بخش‌های مختلف موزه‌ ون گوگ

در ساختمان این موزه بخش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

– ساختمان ریتولد

ساختمان ریتولد در واقع ساختمان اصلی موزه است که مجموعه‌ دائمی موزه‌ در آنجا نگهداری می‌شود. ساختمان ریتولد، مستطیل‌شکل است و در چهار طبقه طراحی شده است.

ویژگی‌های ساختمان ریتولد شامل نورپردازی طبیعی، طراحی مدرن و مینیمالیستی و فضای باز و گسترده است. ساختمان ریتولد علاوه بر محیط نگهداری و نمایش آثار هنری، به‌ عنوان فضای فرهنگی مهمی شناخته می‌شود که به غنای تجربه‌ بازدیدکنندگان کمک می‌کند.

ساختمان ریتولد

عکس از: سایت Privatetours

– طبقه همکف

در طبقه‌ همکف محل ورود و پذیرش بازدیدکنندگان، فروشگاه موزه، کافه و بخش اطلاعات و معرفی موزه قرار دارد.

– ساختمان نمایشگاه‌ها

در طبقه‌ اول، آثار هنری ونسان ون گوگ به ‌ترتیب زمانی به نمایش درآمده‌اند. اگر دوست دارید یکی از مشهورترین آثار ون گوگ یعنی «گل‌های آفتاب‌گردان» را ببینید، باید به این طبقه مراجعه کنید.

طبقه‌ دوم به حفاظت و مرمت آثار هنری اختصاص دارد. این بخش به آموزش و اطلاع‌رسانی درباره‌ تلاش‌های فنی برای حفظ آثار ون گوگ می‌پردازد. در این طبقه فضایی برای برگزاری نمایشگاه‌های موقتی که موضوعات خاص یا جنبه‌های ویژه‌ای از هنر و زندگی ون گوگ یا هنرمندان دیگر را به نمایش می‌گذارد، در نظر گرفته شده است.

معماری موزه‌ ون گوگ

عکس از: سایت Privatetours

در طبقه‌ سوم، نقاشی‌ها و آثار هنرمندان هم‌عصر ون گوگ و کسانی که تحت‌تاثیر کارهای او بوده‌اند، به نمایش گذاشته شده‌اند.

این بخش به بررسی تاثیر متقابل ون گوگ و معاصرانش در هنر می‌پردازد و زمینه‌ فرهنگی و هنری دوران او را به تصویر می‌کشد. در این ساختمان ۲۰۰ نقاشی، ۴۰۰ طراحی و ۷۰۰ نامه از ون گوگ که بیشتر آن‌ها برای برادرش نوشته شده، به نمایش عمومی درمی‌آید.

آثار نگهداری‌شده در موزه‌ ون گوگ

مجموعه‌ دائمی موزه سیر تحول هنر ون گوگ را از آغاز تا زمان مرگ وی به نمایش می‌گذارد. هنگام بازدید این آثار، بینندگان شاهد تکامل سبک و تکنیک ون گوگ خواهند بود و درک عمیق‌تری از خلاقیت و نبوغ این هنرمند مشهور پیدا خواهند کرد.

آثار نگهداری‌شده در موزه‌ ون گوگ

عکس از: سایت Privatetours

دوره‌ نیونن سال‌های ۱۸۸۰ تا ۱۸۸۵

آثاری مانند «خیابان صنوبرها در پاییز» (Avenue of Poplars in Autumn) و «سیب‌زمینی‌خورها» در این بخش قرار دارند.

دوره‌ آنتورپ سال ۱۸۸۶

در این بخش، بازدیدکنندگان می‌توانند آثاری مانند «جمجمه‌ اسکلت با سیگار روشن» (Kop van een skelet met brandende sigaret) را مشاهده کنند. این اثر در زمان اقامت ونسان ون گوگ در شهر آنتورپ بلژیک نقاشی شده است.

آثار نگهداری‌شده در موزه‌ ون گوگ

عکس از: سایت Privatetours

دوره‌ پاریس سال‌های ۱۸۸۶ تا ۱۸۸۸

در این بخش آثاری مانند «آگوستینا سگاتوری در کافه تمبورین» (Agostina Segatori Sitting in the Café du Tambourin)، «گندمزار با یک چکاوک» (Wheat Field with a Lark) و «منظره‌ پاریس از اتاق ونسان ون گوگ» (Gezicht op de daken van Parijs) که او در پاریس خلق کرده است، نگهداری می‌شود.

دوره‌ آرل سال‌های ۱۸۸۸ تا ۱۸۸۹

در این بخش آثاری به نمایش گذاشته شده که ون گوگ در شهر آرل فرانسه کشیده است، آثار مشهوری مانند «اتاق‌خواب آرل»، «خانه‌ زرد» و «گل‌های آفتاب‌گردان».

آثار نگهداری‌شده در موزه‌ ون گوگ

عکس از: سایت Privatetours

دوره‌ سن‌رمی سال‌های ۱۸۸۹ تا ۱۸۹۰

آثاری مانند «شکوفه‌های بادام» که ون گوگ در آسایشگاه روانی خلق کرده است، در این قسمت حفظ می‌شود و به نمایش درمی‌آید.

دوره‌ اوور-سور-واز سال ۱۸۹۰

این بخش شامل آخرین آثار ونگوگ، از جمله «گندمزار با کلاغ‌ها» است.

آثار معاصران ونگوگ

علاوه بر آثار ون گوگ، آثار هنری چشمگیری از هنرمندان معاصر در سبک‌های امپرسیونیسم و پست‌امپرسیونیسم در موزه‌ ون گوگ در آمستردام نمایش داده می‌شود. برخی از هنرمندانی که آثار آن‌ها در این بخش نگهداری می‌شود عبارت‌اند از: ادوار مانه (Édouard Manet)، امیل برنارد، کیس فان دنگن (Kees van Dongen)، کلود مونه، اودیلون ردون (Odilon Redon)، ژرژ سورا (Georges Seurat)، پل سینیاک (Paul Signac)، پل گوگن و جان راسل (John Russell).

آثار نگهداری‌شده در موزه‌ ون گوگ

عکس از: سایت Privatetours

جاهای دیدنی نزدیک موزه‌ ون گوگ

در نزدیکی موزه چندین مکان مشهور دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

– موزه‌ ریکس

موزه ریکس یا موزه‌ ملی هلند یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین موزه‌های هنری در جهان است. در این موزه آثار هنری قرون‌ وسطا تا به امروز نگهداری می‌شود که شامل آثار هنرمندانی نظیر رامبراند (Rembrandt)، ورمیر یا فرمیر (Vermeer) و فرانس هالس (Frans Hals) است. مجموعه‌ موزه‌ ریکس شامل بیش از ۲۰۰۰ نقاشی، ۸۰۰ مجسمه و هزاران اثر دیگر است.

موزه‌ ریکس

عکس از: سایت Rijksmuseum

آدرس موزه‌ ریکس: آمستردام، خیابان موزه، شماره‌ ۱

فاصله‌ موزه ریکس از موزه‌ ونگوگ: حدود ۳۵۰ متر

– خانه موزه‌ رامبراند

خانه موزه‌‌ رامبراند (Rembrandt House Museum) در آمستردام هلند واقع شده و خانه و کارگاه نقاش مشهور هلندی رامبراند است. در این موزه مجموعه‌ای از آثار و اشیای شخصی رامبراند به نمایش گذاشته شده است.

خانه موزه‌ رامبراند

عکس از: سایت Wikimedia

او بعضی از مشهورترین نقاشی‌های خود، از جمله «گشتی شبانه یا نگهبان شب» (The Night Watch) را در این خانه نقاشی کرد. در سال ۱۹۱۱، این خانه به موزه تبدیل شد و از آن زمان تاکنون یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی آمستردام بوده است.

آدرس خانه موزه‌ رامبراند: آمستردام، خیابان جودن‌برسترات، شماره ۴

فاصله خانه موزه‌ رامبراند از موزه‌ ونگوگ: حدود ۲ کیلومتر

– بندر آمستردام

بندر آمستردام از نظر میزان بار جابه‌جاشده، چهارمین بندر پُررفت‌وآمد اروپا به شمار می‌رود. این بندر در قرن ۱۳ میلادی ساخته شده است و در قرن ۱۷ میلادی یکی از بنادر اصلی آمستردام محسوب می‌شد.

بندر آمستردام

عکس از: سایت Cruiseportamsterdam

امروزه، بندر آمستردام از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین بنادر اروپاست و نقشی حیاتی در اقتصاد هلند ایفا می‌کند.

فاصله‌ بندر آمستردام از موزه‌ ونگوگ: حدود ۹ کیلومتر

– کاخ سلطنتی آمستردام

کاخ سلطنتی آمستردام در میدان دام یکی از سه کاخ سلطنتی در هلند است و در حال حاضر برای مراسم سلطنتی از آن استفاده می‌شود. تاریخ ساخت این کاخ به قرن ۱۷ میلادی بازمی‌گردد.

این کاخ در ابتدا به ‌عنوان تالار شهر ساخته شده بود و بعدها در قرن ۱۸ میلادی به کاخ سلطنتی تبدیل شد و بناهای آن گسترش یافت. معماری کاخ سلطنتی آمستردام به سبک کلاسیک هلندی است و تالارها و اتاق‌های مجلل متعددی دارد.

کاخ سلطنتی آمستردام

عکس از: سایت Amsterdam

در تابستان، کاخ سلطنتی برای بازدید عموم باز است و بازدیدکنندگان می‌توانند از تالارها و اتاق‌های مجلل آن بازدید کنند. در زمستان، کاخ سلطنتی برای رویدادهای خصوصی مانند کنسرت‌ها و ضیافت‌ها استفاده می‌شود. کاخ سلطنتی آمستردام در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

آدرس کاخ سلطنتی آمستردام: آمستردام، ضلع غربی میدان دام

فاصله‌ کاخ سلطنتی آمستردام از موزه‌ ونگوگ: حدود ۶ کیلومتر

کاخ سلطنتی آمستردام

عکس از: سایت Amsterdam

اقامت در نزدیکی موزه ون گوگ

هتل و هاستل‌هایی در نزدیکی موزه واقع شده است که می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید. در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

هتل مکس براون (Max Brown Hotel Museum Square)

این هتل به موزه بسیار نزدیک است و کمتر از ۵ دقیقه پیاده تا هتل فاصله دارد. این هتل در آدرس آمستردام، خیابان یان لوییکِنسترات (Jan Luijkenstraat) شماره‌ ۴۰ تا ۴۶ واقع شده است.

هتل ون گوگ (Hotel Van Gogh)

هتل ون گوگ حدود ۵۵۰ متر از موزه فاصله دارد و پیاده حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد که به موزه برسید. این موزه در خیابان فان دِ وِلدِستِراَت شماره‌ ۵ واقع شده است.

هتل آلدرز (Hotel Aalders)

هتل آلدرز نیز جزو هتل‌های نزدیک به موزه است و پیاده حدود ۱۲ دقیقه طول می‌کشد که مسیر ۶۵۰ متری آن را تا موزه طی کنید. هتل آلدرز در خیابان یان لوییکِنسترات واقع شده است.

هاستل استی‌اوکی آمستردام وندل‌پارک (Stayokay Amsterdam Vondelpark)

این هاستل در کنار پارک وندل واقع شده است و حدود یک کیلومتر تا موزه‌‌ ون گوگ در آمستردام فاصله دارد و دارای خوابگاه‌ها و اتاق‌های خصوصی، رستوران و بار است.

موزه ون گوگ

عکس از: سایت Timeout

توصیه‌هایی برای بازدید از موزه‌ ون گوگ

موزه‌ ون گوگ در هلند برای همه بازدیدکنندگان خود تهمیداتی را اندیشیده است. به بازدیدکنندگانی که قادر نیستند به‌تنهایی از موزه بازدید کنند، اجازه داده می‌شود به‌صورت رایگان یک همراه با خود بیاورند. این بازدیدکنندگان می‌توانند از امکانات مختلفی مانند وسایل کمک‌حرکتی استفاده کنند.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.