کلیسای جامع میلان

کلیسای جامع میلان؛ برگی از تاریخ ایتالیا

اگر به تاریخ علاقه‌مندید، کلیسای جامع میلان را از دست ندهید

کلیسای جامع میلان یا دوئومو یکی از جاهای دیدنی میلان و از شاهکارهای معماری گوتیگ است که ساخت آن بیش از شش قرن به طول انجامید. همین زمان طولانی سبب می‌شود تا در هر گوشه از آن، حکایت‌های متنوعی از تاریخ و هنر میلان را پیدا کنید.

مجسمه‌های سنگی که گویی جان گرفته‌اند، پنجره‌های رنگین که نور زیبای آفتاب را به کلیسا هدیه می‌دهند و ستون‌های بلند و قوس‌دار که به سوی آسمان کشیده شده‌اند، همگی بیننده را به سفری در اعماق تاریخ و هنر می‌برند.

در این مطلب از مجله گردشگری علی بابا قصد داریم از بنایی تاریخی دیدن کنیم که روح هر بازدیدکننده‌ای را به تسخیر خود در می‌آورد. پس اگر سفری به میلان در پیش دارید، فرصت بازدید از این شاهکار معماری را از دست ندهید.

کلیسای جامع میلان کجاست؟
کلیسای جامع میلان در شهر میلان ایتالیا قرار گرفته است.
چگونه به کلیسا جامع میلان برویم؟
با روش‌های مختلفی مانند خودروی شخصی، تاکسی و وسایل حمل‌و‌نقل عمومی می‌توانید به این کلیسا بروید. همچنین اگر در نزدیکی کلیسا هستید، با پیاده‌روی در سطح شهر هم به این مکان خواهید رسید.
ساعت کاری کلیسا جامع میلان چه زمانی است؟
همه روزه می‌توانید از ساعت ۸ صبح تا ۷ بعدازظهر از کلیسا بازدید کنید. البته ممکن است ساعات آن بسته به تعطیلی‌ها و مراسم‌های مختلف نیز تغییر کند.
معماری کلیسا جامع میلان چگونه است؟
معماری این کلیسا به سبک گوتیک است و ساخت آن ۶ قرن طول کشیده است. بنای کلیسا ۱۱۰ هزار مترمربع مساحت دارد.
آیا بازدید از کلیسای جامع میلان رایگان است
بازدید از بخش اصلی (Cathedral) رایگان است؛ اما اگر قصد بازدید از تراس، پشت‌بام، موزه و بخش‌های باستانی را دارید، باید بلیط بخرید.

معرفی کلیسای جامع میلان

کلیسای جامع میلان (Milan Cathedral) که با نام محلی دوئومو شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین کلیسای ایتالیا است. این بنای زیبا و خیره‌کننده، در میدان دل‌دوئومو واقع شده و نماد شهر میلان و یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری ایتالیاست.

کلیسای جامع میلان

عکس از: سایت Akamaized

نمای بیرونی کلیسا با مجسمه‌های سنگی، ستون‌های قوس‌دار و پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی تزیین شده است؛ آنقدر زیبا که امکان ندارد دست به دوربین نشوید و عکس یادگاری نگیرید.

معرفی کلیسای جامع میلان

عکس از: سایت Amazonaws

در داخل کلیسا هم می‌توانید آثار هنری بی‌نظیری مانند مجسمه سنگی «مادونا» اثر «جوانی آنتونیو آمادئو» و پنجره‌هایی با شیشه رنگی اثر «آگوستو برتینی» را مشاهده کنید.

کلیسای جامع میلان کجاست؟

کلیسای جامع میلان (به ایتالیایی: Duomo di Milano) در قلب شهر میلان و میدان دل‌دوئومو قرار دارد. این کلیسا به عنوان مرکز مذهبی و فرهنگیِ یکی از پر‌جنب‌و‌جوش‌ترین شهرهای ایتالیا شناخته می‌شود.

لوکیشن کلیسای جامع میلان روی گوگل مپ

مسیر دسترسی به کلیسای جامع میلان

بازدید از کلیسای دوئومو میلان به خودی خود یک ماجراجویی است و شما می‌توانید برای رسیدن به آن، مسیرها و روش‌های مختلفی را انتخاب کنید:

– خودروی شخصی

می‌توانید از لوکیشن بالا استفاده کرده و با خودروی شخصی به کلیسای جامع میلان بروید. البته پارک کردن در نزدیکی‌های کلیسا سخت است. چندین پارکینگ در اطراف مرکز شهر وجود دارد که می‌توانید ماشین را آنجا پارک کرده و سپس با کمی پیاده‌روی به دوئومو بروید.

کلیسای جامع میلان

عکس از: سایت Tickets-milan

– تاکسی

تاکسی‌ گزینه مناسبی است، به‌ویژه اگر به صورت گروهی سفر می‌کنید. حتما باید از راننده بخواهید که شما را به «پیازا دل‌دوئومو» برساند.

– اتوبوس

سیستم حمل‌ونقل عمومی میلان کارآمد است و می‌توانید از خطوط ۵۴، ۶۰، ۶۵ و ۷۳ استفاده کرده و به کلیسای دوئومو بروید.

مسیر دسترسی به کلیسای جامع میلان

عکس از: سایت Bulgarihotels

بهترین زمان بازدید از کلیسای جامع میلان

میلان در تمام فصل‌ها زیباست؛ اما فصل بهار معتدل‌ترین هوا را دارد و محیط شهر با زیبایی‌های طبیعی تزیین شده است.

به‌علاوه روزهای طولانی‌تر تابستان، فرصت بیشتری را برای کاوش در کلیسا جامع و شهر زیبای میلان در اختیارتان قرار می‌دهد؛ اما اگر تحمل شلوغی ندارید، تابستان را برای بازدید از میلان انتخاب نکنید.

بهترین زمان بازدید از کلیسای جامع میلان

عکس از: سایت Cloudinary

فصل پاییز هوای خنک‌تر است و گردشگران کمتری دارد. در زمستان هم تزیینات کریسمس، کلیسای دوئومو و شهر میلان را به فضایی جادویی تبدیل می‌کند.

بهترین زمان بازدید از کلیسای جامع میلان

عکس از: سایت Cdnwnd

ساعت کاری کلیسای دوئومو میلان

کلیسای جامع میلان همه‌روزه، از ساعت ۸ صبح تا ۷ بعدازظهر باز است. با این حال، ساعات کاری ممکن است در تعطیلات و مناسبت‌های خاص متفاوت باشد. بنابراین همیشه ایده خوبی است که قبل از بازدید، وب‌سایت رسمی کلیسا را چک کنید.

کلیسای جامع میلان

عکس از: سایت Duomomilano

تاریخچه کلیسای جامع میلان

ساخت کلیسای جامع میلان در سال ۱۳۸۶ میلادی آغاز شد و حدود شش قرن طول کشید. ساخت این کلیسا در سال ۱۹۶۵ به اتمام رسید. معماران، هنرمندان و کارگران بی‌شماری در ساخت‌وساز آن شرکت داشتند.

این کلیسای جامع شاهد ظهور و سقوط امپراتوری‌های متعدد، تغییر در سبک‌های هنری و رویدادهای تاریخی مهمی بوده که منعکس‌کننده داستان در حال تحول میلان بوده و هست.

تاریخچه کلیسای جامع میلان

عکس از: سایت Duomomilano

معماری کلیسای جامع میلان

کلیسای جامع میلان شاهکاری از معماری گوتیک است. نمای آن با مجسمه‌ها، گلدسته‌ها و کنده‌کاری‌های پیچیده تزیین شده است، در حالی که نمای داخلی دارای سقف‌های طاق‌دار سربه‌فلک‌کشیده و پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ خیره‌کننده است.

نکته برجسته در این بنا، تراس روی پشت‌بام است که مناظر پانوراما از میلان و کوه‌های آلپ را در یک روز صاف پیش چشمان شما به تصویر می‌کشد.

تراس کلیسای دوموئو میلان

عکس از: سایت Breraboutique

نمای بیرونی کلیسا با مجسمه‌های سنگی، ستون‌های قوس‌دار و پنجره‌ها تزیین شده است و دو برج اصلی آن به نام‌های «دل‌لا‌مادونا» و «دل‌لا‌روشا» به ترتیب ۱۰۹ و ۱۰۶ متر ارتفاع دارند. فضای داخلی کلیسا بسیار وسیع و باشکوه است و سقف گنبدی آن ۴۰ متر ارتفاع دارد.

محراب کلیسا در انتهای شرقی آن قرار گرفته و با سنگ مرمر و طلا تزیین شده است. در بالای محراب هم تابلویی از «مریم مقدس» اثر «تیزیانو» قرار دارد. در زیرزمین کلیسا هم موزه‌ای وجود دارد که در آن آثار هنری و مذهبی مربوط به دوئومو به نمایش گذاشته شده است.

معماری کلیسای جامع میلان

عکس از: سایت Headout

در خزانه کلیسا، اشیا قیمتی و مذهبی مثل جام، صلیب و لباس‌های مذهبی نگهداری می‌شود. از پشت بام کلیسا هم می‌توانید منظره‌ای ۳۶۰ درجه از شهر میلان را تماشا کنید.

بخش‌های مختلف کلیسای جامع میلان

در این بخش می‌خواهیم شما را با بخش‌های مختلف کلیسای جامع میلان آشنا کنیم:

– شبستان‌ها

شبستان، بخش مرکزی و اصلی کلیسا است که در آن می‌توانید بناهای سربه‌فلک‌کشیده، پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی و آثار هنری زیادی را ببینید.

شبستان‌های کلیسا جامع میلان

عکس از: سایت Headout

– بازوهای کلیسا (Transepts)

بازوهایی که از شبستان بیرون آمده و یک پلان صلیب‌شکل را ایجاد می‌کنند. آنها اغلب محراب‌ها یا نمازخانه‌ها را در خود جای می‌دهند.

– غسل تعمید

منطقه‌ای جداگانه در کلیسای جامع که در آن مراسم غسل تعمید انجام می‌شود.

بازوهای کلیسا (Transepts)

عکس از: سایت Hearstapps

– محراب و قسمت کُر کلیسا

این بخش، شرقی‌ترین بخش کلیسا است. محراب را مرتفع‌تر ساخته‌اند تا روحانیون در طول مراسم مذهبی آنجا بایستند. این بخش پنجره‌های شیشه‌ای زیبایی هم دارد.

– سرداب

در زیر کلیسای جامع، سردابی حاوی مقبره‌ها و سایر آثار تاریخی قرار دارد. سردابه مقبره سنت چارلز بورومئو یکی از این مقبره‌هاست.

سرداب کلیسای جامع میلان

عکس از: سایت Tickets-milan

– محل نگهداری ظروف مقدس کلیسا (Sacristy)

اتاقی است که جلیقه و ظروف مقدس در آن نگهداری می‌شود. این بخش معمولا برای تماشای عموم باز نیست.

محراب و قسمت کُر کلیسا

عکس از: سایت I0wp

دیدنی‌های کلیسای دوئومو میلان

همانطور که پیش از این اشاره شد، کلیسای دوئومو میلان بیشتر یک کلیسای فعال است تا موزه. معماری خیره‌کننده این بنا، شکوه و عظمت را نشان می‌دهد. پیشنهاد می‌شود تماشای موارد زیر را در آن از دست ندهید:

– پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگارنگ

دوئومو دارای بیش از ۵۵ پنجره با شیشه‌های رنگارنگ باشکوه است که قدمت برخی از آنها به قرن ۱۴ میلادی باز می‌گردد. این پنجره‌ها صحنه‌هایی از کتاب مقدس و زندگی قدیسین را به تصویر می‌کشند و نور خورشید را با طیفی رنگارنگ به داخل کلیسا منعکس می‌کنند.

پنجره های کلیسای میلان

عکس از: سایت Breraboutique

– مجسمه‌ها

نما و فضای داخلی کلیسای جامع میلان با بیش از ۳۴۰۰ مجسمه تزیین شده است. این پیکره‌های پرجزئیات شمایلی از قدیسان، شخصیت‌های کتاب مقدس، موجودات افسانه‌ای و مسجمه‌های آب‌پران (Gargoyles) را به تصویر می‌کشند.

کلیسا جامع میلان

عکس از: سایت Italyroute

– مقبره‌ها و سارکوفاگ (تابوت‌های دارای نقش‌ونگار و حکاکی)

دوئومو مقبره چندین شخصیت مهم از جمله سنت چارلز بورومئو را در خود جای داده است. این مقبره‌ها که به شیوه‌ای استادانه ساخته شده‌اند، به خودی خود آثار هنری هستند.

– شمعدان‌ها

شمعدان عظیم برنزی کلیسا که در مرکز شبستان آویزان شده است، یک کپی از نسخه اصلی است. شمعدان اصلی برای تامین مالی در زمان جنگ، ذوب شد.

کلیسا جامع میلان

عکس از: سایت Wikimedia

– خزانه

با پرداخت هزینه اضافی، می‌توانید از خزانه کلیسای جامع میلان بازدید کنید که مجموعه‌ای از مصنوعات مذهبی، یادگارها و اشیا گرانبها را در خود جای داده است.

کلیسا جامع میلان

عکس از: سایت Wikimedia

جاهای دیدنی نزدیک کلیسا جامع میلان

کلیسای جامع در قلب شهر میلان قرار گرفته و اطراف آن را گنجینه‌ای از دیدنی‌ها احاطه کرده است که نفس شما را بند می‌آورد. در ادامه برخی از جاهای دیدنی میلان را مرور کرده‌ایم:

– میدان کلیسای جامع

کلیسای جامع میلان در میدانی به همین اسم قرار دارد. این میدان وسیع و پرهیاهو، خودش یکی از جاهای دیدنی میلان است. هیاهوی گردشگران، هنرمندان خیابانی و کبوترهای میدان، فضایی پرجنب‌وجوش ایجاد می‌کنند.

وقتی در این میدان باشید، تازه متوجه ابهت این کلیسا می‌شوید.

مقبره‌ها و سارکوفاگ (تابوت‌های دارای نقش و نگار و حکاکی)

عکس از: سایت Italia

– مدونینا

مدونیا در اصل مجسمه برنزی طلاکاری‌شده‌ای از مریم مقدس است که بر فراز مرتفع‌ترین گلدسته کلیسای دوئومو قرار دار. این مجسمه را می‌شود از بسیاری از نقاط شهر میلان مشاهده کرد. اگر به پشت‌بام و تراس کلیسای جامع میلان بروید، می‌توانید نگاه دقیق‌تری به مجسمه بیندازید.

جاهای دیدنی نزدیک کلیسای جامع میلان

عکس از: سایت Breraboutique

– گالری ویتوریو امانوئل دوم

درست در گوشه‌ای از دوئومو و در فاصله ۱۰۰ متری از آن، یک پاساژ خرید مجلل است. گالری ویتوریو امانوئل دوم (Galleria Vittorio Emanuele II) با سقف‌های شیشه‌ای جذاب، موزاییک‌کاری‌های هنرمندانه و معماری جذاب غرفه‌هایش، فضای بسیار زیبایی دارد.

گالری ویتوریو امانوئل دوم

عکس از: سایت I0wp

– موزه قرن بیستم

موزه قرن بیستم (Museo del Novecento) مجموعه‌ای از هنرهای مدرن و معاصر را در خود جای داده است؛ آثار هنری استادان ایتالیایی مانند اومبرتو بوچیونی تا نام‌های بین‌المللی مانند لوسیو فونتانا در اینجا در معرض نمایش گذاشته شده است.

اگر دوست دارید نگاهی اجمالی به جنبش‌های هنری قرن بیستم داشته باشید، حدود ۲۵۰ متر از کلیسای جامع میلان دور شوید تا به این موزه برسید.

موزه قرن بیستم

عکس از: سایت Dezeen

اقامت نزدیک کلیسای دوئومو میلان

آز آنجایی که کلیسای دوئومو در قلب شهر میلان قرار دارد، گزینه‌های اقامتی بسیار زیادی پیش روی شماست. می‌توانید در هتل‌هایی مانند Hotel Indigo یا NH Milano Corso Buenos Aires بمانید که فاصله کمی با کلیسا دارند.

گزینه اقامت در هاستل‌های شهر میلان یا آپارتمان هم وجود دارد که مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

کلیسا جامع میلان

عکس از: سایت Lombardia

توصیه‌هایی برای بازدید از کلیسای جامع میلان

برای بازدید از کلیسای جامع میلان، پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • کفش‌های مناسب پیاده‌روی بپوشید تا در طول بازدید کمتر خسته شوید.
  • در صورتی که دوست دارید در سکوت و آرامش از کلیسا بازدید کنید، روزهای وسط هفته و صبح‌های زود را برای بازدید انتخاب کنید.
  • بهترین زمان بازدید از کلیسای جامع میلان، فصل بهار است. توصیه می‌کنیم در این فصل زیبا به میلان سفر کنید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.