جاهای دیدنی وان

جاهای دیدنی وان؛ گردشی ماجراجویانه در شهری پرهیاهو

گشت‌وگذار در شهر زیبای ترکیه

شهر وان یکی از شهرهای دیدنی ترکیه است که از زیبایی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است. این شهر دارای تاریخی غنی است؛ تاریخی که قدمت آن به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. تمدن‌ها و پادشاهی‌های مختلفی مانند اورارتویی، ارمنی، بیزانسی، سلجوقی و عثمانی در وان حضور داشتند.

مکان ‌های دیدنی وان علاوه بر جاهای تاریخی، شامل زیبایی‌های طبیعی و تفریحات مفرح بسیاری هم می‌شود که بازدید از آن‌ها خاطره‌ای جذاب برای هر گردشگری می‌سازد.

در این مطلب از مجله گردشگری علی بابا قصد داریم تا شما را با جاهای دیدنی وان آشنا کنیم. پس همراه ما باشید.

وان کجاست؟
وان مرکز استان وان ترکیه است و در شرق این کشور واقع شده است.
بهترین گزینه‌های طبیعت‌گردی در وان کدام است؟
دریاچه وان و جزیره آختامار از بهترین گزینه‌های طبیعت‌گردی در شهر وان هستند که چشم‌اندازهای زیبایی را پیشکش نگاهتان می‌کنند.
بهترین مرکز خرید در وان کجاست؟
مرکز خرید ای‌وی‌ام‌، آیدین پریهان، کورتواز وان، اتایوس سیلور، بازار لیمون، بازار قدیمی وان، خیابان جمهوریت و…
معروف‌ترین جاذبه طبیعی وان کدام است؟
دریاچه وان معروف‌ترین جاذبه طبیعی وان با چهار جزیره است. بعد ازگشت‌وگذار در این دریاچه می‌توانید از جزیره‌های آن دیدن کنید.
بهترین جاهای تاریخی و دیدنی وان کدام است؟
قلعه وان، کلیسای صلیب مقدس، قلعه هوشاپ، کتیبه خشایارشا، موزه وان و…

جاهای دیدنی وان

شهر وان طیف گسترده‌ای از تجربیات و جاهای دیدنی را در دل خود گنجانده است. از ماجراجویی در خرابه‌های باستانی و موسسات فرهنگی بگیرید تا پیاده‎‌روی در مناظر طبیعی مسحورکننده و تماشای پوشش گیاهی و جانوری جذاب.

فرقی نمی‌کند علاقه شما چه باشد؛ چه به تاریخ علاقه‌مند باشید، چه لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی و فضای باز و حتی خرید، جاهای دیدنی شهر وان همه این‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در ادامه شما را با جاهای دیدنی شهر وان بیشتر آشنا می‌کنیم.

جاذبه‌های طبیعی وان

جزیره آختامار (Akdamar Adası)

آختامار یکی از جزیره‌های دریاچه وان است که برای رسیدن به آن باید از قایق یا کشتی استفاده کنید. جاذبه اصلی جزیره آختامار به ‌عنوان یکی از جاهای دیدنی وان، کلیسای جامع ارامنه صلیب مقدس است که قدمت آن به سال ۹۱۵ میلادی باز می‌گردد.

معماری کلیسا بسیار جذاب است، اما جذاب‌تر از آن، آثار هنری روی دیوارهای خارجی کلیسا است که صحنه‌هایی برگرفته از کتاب مقدس است.

جاهای دیدنی وان: جزیره آکدامار

عکس از: سایت Wikimedia

می‌گویند نام این جزیره برگرفته از یک داستان عاشقانه است؛ داستان مردی که عاشق دختری از اهالی جزیره بود.

او هر شب برای دیدن دختر از ساحل وان تا جزیره شنا می‌کرد. دختر نیز هر شب فانوسی روشن می‌کرد تا پسر بتواند مسیرش را در دل دریا پیدا کند. وقتی پدر دختر از این دیدارهای شبانه مطلع شد، دخترش را با دارویی به خواب عمیقی فرو برد، بعد فانوسی روشن کرد.

جزیره آکدامار

عکس از: سایت dailysabah

پسر به خیال اینکه فانوس را دختر روشن کرده، به سمت جزیره شنا کرد. ولی پدر دختر مرتبا جای فانوس رو عوض کرد. پسر که دیگر توانی برای شنا کردن نداشت، در نهایت ناامیدی نام دختر را صدا می‌زد و می‌گفت: آه تامارا! و سپس در دریا غرق شد.

آبشار مرادیه (Muradiye Şelalesi)

آبشار مرادیه یک شگفتی طبیعی خیره‌کننده در میان دیدنی های شهر وان است که در دره‌ای سرسبز و زیبا قرار دارد. این آبشار ۶ متری از دل صخره‌های سنگی به پایین می‌ریزد و در کنار طبیعت اطرافش، چشم‌اندازی زیبا دارد.

مکان های دیدنی وان: آبشار مرادیه

عکس از: سایت kentrehberi.ipekyolu

در منطقه اطراف آبشار، گونه‌های متعددی از گیاهان، پرندگان و جانوران وجود دارد. برای تماشای این جاذبه طبیعی زیبا می‌توانید از مسیرهای جنگلی عبور کنید و به آبشار برسید. لذت استنشاق هوای خنک به همراه پیاده‌روی در مسیرهای اطراف آبشار، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است.

آبشار مرادیه وان

عکس از: سایت yyu

آبشار مرادیه برای هر کسی که عاشق طبیعت، ماجراجویی و زیبایی‌های فضای باز است، می‌تواند یک پیشنهاد جذاب باشد. این آبشار در فاصله ۸۸ کیلومتری از شهر وان قرار دارد و در فصل‌های بهار و تابستان، سرسبزی و زیبایی‌اش‌ دوچندان می‌شود.

دریاچه وان

دریاچه وان، بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه با مساحت حدود ۳۷۱۳ کیلومترمربع است و در فهرست مناطق دیدنی وان قرار دارد. چهار جزیره در این دریاچه وجود دارد که عبارتند از: آختامار، آدیر، کوش آداسی و چارپاناک.

دمای آب در دریاچه وان بسته به فصول مختلف، متفاوت است؛ اما به طور کلی از ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد متغیر است.

دیدنی های وان: دریاچه وان

عکس از: سایت: wowcappadocia

کوه‌های اطراف دریاچه که انعکاسشان روی آب شفاف می‌افتد، منظره‌ای رویایی ایجاد می‌کند که موردپسند هر طبیعت‌گردی است. علاوه بر این، شما می‌توانید در سواحل اطراف دریاچه، از تفریحاتی همچون آفتاب گرفتن، پیک‌نیک و ورزش‌های آبی مانند موج‌سواری و کایاک‌سواری لذت ببرید.

جزیره آدیر (Adır Adası)

جزیره آدیر یکی از جاهای دیدنی شهر وان است که دارای طبیعتی چشم‌نواز و آثار تاریخی زیبایی است. برای رسیدن به این جزیره باید از قایق استفاده کنید. وقتی از قایق به جزیره قدم بگذارید، مسحور طبیعت زیبای این جزیره خواهید شد.

جزیره آدیر

عکس از: سایت Wikimedia

بازدید از کلیسای قدیمی سنت جرج، قلعه تاریخی آدیر، مسجد آدیر، گشت‌وگذار در طبیعت بکر و پوشیده از گیاه منطقه و شنا، از جمله فعالیت‌هایی است که می‌توانید در این جزیره تجربه کنید.

جزیره چارپاناک (Çarpanak Adası)

جزیره چارپاناک یکی از جزیره‌های دریاچه وان است. این جزیره با وجود کوچک بودنش، از جذابیت‌هایی نیز برخوردار است. جزیره چارپاناک، منطقه‌ای خالی از سکنه است. اگر به آن وارد شوید، بقایای صومعه ارامنه کتوتس را که قدمتش به قرن ۱۵ میلادی برمی‌گردد، می‌بینید.

جزیره چارپاناک

عکس از: سایت Iha

صومعه کتوتس قبلا دارای بخش‌های متعددی همچون مهمانسرا، کتابخانه و کلیساهای کوچک بود که امروزه تنها بخش‌هایی از بنای آن پابرجا مانده است. برای رسیدن به جزیره چارپاناک نیز باید از کشتی یا قایق استفاده کنید.

جاذبه های تاریخی وان

عکس از: سایت Wikimedia

دودکش جن وانادوکیا  (Vanadokya Peri Bacalari)

طبیعت همیشه پر از شگفتی و رمز‌ و راز است. یکی از شگفتی‌های طبیعت که بر اثر فرسایش باد و باران ایجاد شده است، دودکش‌های جن نام دارد؛ صخره‌هایی ستونی‌شکل با تخته‌سنگ‌های که بر فرازشان قرار گرفته است.

دودکش جن وانادوکیا

عکس از: سایت tripadvisor

جالب است بدانید این دودکش‌ها در نقاط مختلف دنیا وجود دارد که یک نمونه از آن‌ها را می‌توانید در منطقه وانادوکیای وان پیدا کنید. قدم زدن میان ۱۷ هزار دودکش جن‌وپری، مانند ورود به دنیایی اسرارآمیز است که تجربه‌ای منحصربه‌فرد در خاطرات سفرتان ثبت می‌کند.

جاهای دیدنی وان: دودکش جن وانادوکیا

عکس از: سایت tripadvisor

جاذبه‌های تاریخی وان

شهر وان یکی از شهرهایی است که تاریخی غنی در جای‌جایش ریشه دوانده است. اگر به جاذبه‌های تاریخی آن قدم بگذارید و در خرابه‌های باستانی‌اش گشت‌وگذار کنید، احتمالا محو زندگی‌هایی می‌شوید که قرن‌ها پیش جریان داشته‌ و امروزه تنها ویرانه‌هایی از آن‌ باقی مانده است.

در ادامه شما را با جاذبه‌های تاریخی شهر وان آشنا می‌کنیم.

قلعه وان (Van Kalesi)

قلعه وان یکی از مکان های دیدنی وان است. قدمت این قلعه به قرن نهم میلادی برمی‌گردد. قلعه وان بر روی تپه‌ای صخره‌ای مشرف به شهر و دریاچه وان قرار دارد.

قلعه وان

عکس از: سایت Wikimedia

این قلعه توسط تمدن اورارتویی ساخته شد و بعدها توسط پادشاهی ارمنی واسپوراکان در قرون وسطی مورد استفاده قرار گرفت. امروزه می‌توانید در خرابه‌های قلعه که شامل دیوارهای عظیم، برج‌ها و دروازه‌ها می‌شود، گشت‌وگذار کنید.

جاهای تاریخی وان: قلعه وان

عکس از: سایت kulturportali

اگر به بالای تپه بروید، شاهد مناظری خیره‌کننده خواهید بود که چشم‌اندازی بی‌نظیر از شهر و کوه‌های اطراف را پیشکش نگاهتان می‌کند.

موزه وان

اگر اهل تاریخ یا باستان‌شناسی هستید، موزه وان را از دست ندهید. موزه وان یک موسسه فرهنگی جذاب است که به حفظ و نمایش آثار تاریخی منطقه اختصاص دارد.

موزه وان

عکس از: سایت Google maps

مجموعه موزه شامل طیف گسترده‌ای از مصنوعات، آثار هنری و نمایشگاه‌هایی است که از دوران ماقبل تاریخ تا به امروز را در بر می‌گیرد و به بازدیدکنندگان یک دید کلی از توسعه و تکامل منطقه ارائه می‌دهد.

موزه های شهر وان

عکس از: سایت Google maps

نمایشگاه‌های موزه به‌ صورت موضوعی سازماندهی شده‌اند و موضوعاتی مانند باستان‌شناسی، قوم‌نگاری، هنرها و صنایع دستی، آداب‌ و رسوم و سنت‌های محلی را پوشش می‌دهند.

موزه شهر وان

عکس از: سایت Google maps

یکی از جذابیت‌های موزه، مصنوعات اورارتویی، از جمله مجسمه‌های تاریخی، کتیبه‌ها و سفال‌ها است که نگاهی اجمالی به تمدن باستانی دارد که زمانی در این منطقه شکوفا شده است.

این موزه همچنین میزبان رویدادها و فعالیت‌هایی مانند سخنرانی‌ها، کارگاه‌ها و کنسرت‌ها است که درباره فرهنگ و تاریخ منطقه برگزار می‌شود.

موزه وان

عکس از: سایت Google maps

مسجد کایا چلبی (Kaya Çelebi Camii)

این مسجد یکی از جاذبه‌های دیدنی وان است که در منطقه کایا چلبی واقع شده است. مسجد کایا چلبی در سال ۱۶۶۰ م. افتتاح شد. جالب است بدانید سلطان مراد یکم، یکی از سلطانان عثمانی، این مسجد را به شهر وان هدیه داد.

مسجد کایا چلبی

عکس از: سایت vanguzel

اگر به ساختمان مسجد نگاه کنید، بنایی مستطیل‌شکل می‌بینید که سقفی گنبدی دارد. دیوارهای مسجد از سنگ‌های قرمز و سفید پوشیده شده است که نمایی خاص و زیبا ایجاد کرده است. مسجد کایا چلبی یکی از نمادهای دینی و فرهنگی مهم شهر وان به ‌شمار می‌رود.

مسجدهای وان: مسجد کایا چلبی

عکس از: سایت nerdenerede

صومعه واراگا وانک (Yedi Kilise)

صومعه واراگا وانک، صومعه‌ ارمنی است که در دره‌ای کوهستانی و زیبا واقع شده است. ملکه ملکتسویان در قرن یازدهم میلادی این صومعه را تاسیس کرد. البته بنای صومعه واراگا وانک که از جاهای دیدنی وان است، در قرن سیزدهم بازسازی شد.

صومعه واراگا وانک

عکس از: سایت Wikimedia

این صومعه بخش‌های مختلفی دارد: بخش‌هایی مانند کلیسای اصلی، کلیسای کوچک، گورستان و چندین خاچکار. خاچکار همان سنگ‌های صلیب ارمنی با نقوش مذهبی و فرهنگی پیچیده است. اگر به صومعه وارد شوید، نقش‌های برجسته و نقاشی‌های دیواری را به سبک ارمنی می‌بینید که نشانگر صحنه‌های کتاب مقدس است.

مکان های تاریخی وان

عکس از: سایت Wikimedia

قلعه هوشاپ (Hoşap Kalesi)

قلعه هوشاپ که در سال ۱۶۴۳ م. ساخته شده است، به دو قلعه بیرونی و داخلی تقسیم می‌شود. چندین برج، از قلعه بیرونی که دارای یک مسجد و چندین خانه روستایی است، محافظت می‌کنند. البته امروزه از این برج‌ها و خانه‌ها چیزهای کمی باقی مانده است.

قلعه هوشاپ

عکس از: سایت kulturportali

از سوی دیگر، قلعه داخلی به دو طبقه تقسیم می‌شود. طبقه پایین، جایی است که خانه‌های نگهبانی، باروها و ورودی قرار دارد و در طبقه بالا برجک نگهبانی واقع شده است.

قلعه های شهر وان

عکس از: سایت kulturportali

این قلعه قرون وسطایی باشکوه در ساحل رودخانه هوساپ قرار دارد و از جاهای دیدنی وان است. در افسانه‌های محلی آمده است که دستان معمار قلعه را قطع کردند تا دیگر نتواند قلعه دیگری بسازد که رقیب هوشاپ باشد.

قلعه های وان

عکس از: سایت kulturportali

با وجود این که این جاذبه تا حدی ویران شده است، اما همچنان بازدیدکنندگان برای آشنایی با تاریخ و تماشای معماری‌اش از آن دیدن می‌کنند.

مسجد جامع وان یا مسجد جامع سلطان احمد (Sultan Ahmet Camii)

مسجد جامع وان که به مسجد کبود نیز شهرت دارد، به دلیل معماری زیبا و پیشینه تاریخی، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی وان است. قدمت این مسجد به دوران سلجوقیان برمی‌گردد.

مسجد جامع وان

عکس از: سایت kulturportali

نمای بیرونی مسجد با آجرهای زرد، سفید و آبی تزیین شده و چشم‌انداز زیبایی ایجاد کرده است. نمای داخلی مزین به طرح‌های هنری زیبا مانند گل‌ها و نقوش اسلیمی و نقاشی‌های قرینه است. اگر به بازدید از مسجدهای تاریخی علاقه‌مندید، از مسجد جامع وان در سفر خود به ترکیه دیدن کنید.

مسجد های شهر وان

عکس از: سایت kulturportali

قلعه چاووش تپه  (Çavuştepe- Sardurihinilli)

قلعه چاووش تپه یا ساردورینیلی در محله چاووش تپه قرار دارد. این قلعه در اواسط قرن هشتم قبل از میلاد توسط پادشاه اورارتویی، ساردوری دوم ساخته شد. این حکومت‌های مختلفی همچون عثمانیان و صفویان را به خود دیده است و امروزه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

قلعه چاوش تپه

عکس از: سایت Tripadviser

این قلعه که یکی از مکان های دیدنی وان است، از سه بخش قلعه اصلی، خانه‌های سنتی و دیوارهای محافظتی تشکیل شده است. قدم زدن و عکاسی در کنار بنای قرمزرنگ قلعه به همراه تماشای منظره‌های مناطق اطراف، از جمله فعالیت‌هایی است که در قلعه چاوش تپه می‌توانید انجام دهید.

دیدنی های شهر وان

عکس از: سایت Tripadviser

کلیسای صلیب مقدس (akdamar kilisesi)

کلیسای صلیب مقدس (کلیسای آختامار) در جزیره آختامار در دریاچه وان قرار دارد. این کلیسا بین سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ بعد از میلاد توسط معمار اسقف، مانوئل ساخته شد. پلان این کلیسا شبیه به برگ شبدر است که با گنبد مرکزی‌ و سنگ‌های قرمزرنگش، نمایی مسحورکننده دارد.

لوکیشن های دیدنی وان

عکس از: سایت kulturportali

اگر به این کلیسا که در فهرست جاهای دیدنی وان قرار دارد بروید، حتما روی دیوارهایش نقاشی‌هایی را مشاهده خواهید کرد.

این نقاشی‌ها برگرفته از مفاهیم و داستان‌های کتاب مقدس است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند؛ نقاشی‌هایی از یونس پیامبر و نهنگ، داستان حضرت داوود، حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل، آدم و حوا و… .

کلیسای صلیب مقدس شهر وان

عکس از: سایت kulturportali

شهر تاریخی توشپا (Tuşpa)

شهر تاریخی توشپا که یکی از جاهای دیدنی وان به‌ شمار می‌آید؛ در واقع توشپا شهر قدیمی وان است. شهر جدید وان بعدها روی این شهر ساخته شد. اورارتوها توشپا را در قرن نهم پیش از میلاد به ‌عنوان پایتخت خود انتخاب کرده بودند.

شهر تاریخی توشپا

عکس از: سایت Wikimedia

امروزه بقایی از این شهر در قسمت غرب شهر وان به چشم می‌خورد که برای تاریخ‌دوستان می‌تواند گزینه جذابی باشد.

کتیبه خشایارشا

خشایارشا یکی از قدرتمندترین پادشاهان هخامنشی و پسر داریوش بود که برای سرزمین خود بناهای بسیاری ایجاد و دستاورهای مهمی کسب کرد. او کار نیمه‌تمام پدرش درمورد ساخت کتیبه سه‌زبانه را تکمیل کرد.

دیدنی های وان

عکس از: سایت Wikimedia

اگر به قلعه بزرگ اورارتویی‌ها بروید، این کتیبه را که تنها سنگ‌نبشته هخامنشی است، مشاهده می‌کنید. این کتبیه روی شیب صخره‌ای با ارتفاع ۲۰ متر از سطح زمین قرار گرفته است و روی آن ۲۷ سطر و ۳ ستون قرار دارد.

نوشته‌های روی این کتیبه در خصوص مدح و ستایش پروردگار (اهورامزدا)، شکرگزاری و تعریف از خشایارشا است. این نوشته‌ها به سه زبان پارسی باستان، عیلامی و اکدی حک شده‌اند.

جاذبه‌های تفریحی

بسیاری از گردشگران دوست دارند علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی وان، از تفریحات این شهر نیز استفاده کنند. شهر وان تفریحات مهیج و مفرحی در اختیار افراد می‌گذارد؛ از آب‌بازی در پارک‌های آبی بگیرید تا پیاده‌روی در اسکله، خانه وارونه و…

در این قسمت از مطلب، جاذبه‌های تفریحی شهر وان را به شما معرفی می‌کنیم.

خانه گربه‌های وان (van kedi villası)

خانه گربه‌های وان، مرکز نگهداری نژاد منحصربه‌فردی از گربه‌های محبوب است که بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد. از آنجایی که نژاد این گونه خاص از گربه‌ها در حال انقراض است، مسئولان ترکیه تصمیم گرفتند چنین مرکزی را برای نگهداری و حفاظت از آن‌ها تاسیس کنند.

دیدنی های شهر وان

عکس از: سایت vankedisi

اگر به خانه گربه‌ها بروید، بی‌شک شیفته ظاهر شیرین گربه‌هایش می‌شوید؛ گربه‌هایی عشق شنا با چشم‌هایی که هر کدام رنگ خاصی دارد، خزهای ابریشمی سفید و پنجه‌هایی شیرمانند. طبیعی است که چنین مرکزی با این گربه‌های زیبا در فهرست جاهای دیدنی وان قرار بگیرد.

خانه گربه های شهر وان

عکس از: سایت X

اسکله وان (Van Iskelesi)

یکی از مناطق دیدنی وان، اسکله وان است که در نزدیکی دریاچه وان قرار گرفته است. این اسکله به‌ دلیل موقعیت و امکاناتی که دارد، بین مردم محلی و گردشگران محبوب است. تورهای قایقرانی، خوردن یک وعده غذایی در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های اطراف همراه با تماشای چشم‌انداز دریاچه، از مزیت‌های بازدید از این اسکله است.

اسکله وان

عکس از: سایت Mapio

می‌توانید در اطراف اسکله قدم بزنید و برای مدتی از افکار منفی رها شوید یا از استخر عمومی و ورزش‌های آبی استفاده کنید، شاید هم بخواهید ماهیگیری کنید یا با تورهای قایقی در اطراف دریاچه گشت بزنید. انتخابتان هر چه که باشد، لحظات خوبی را تجربه خواهید کرد.

مکان های دیدنی شهر وان

عکس از: سایت Mapio

پارک آبی وان

اگر با خانواده و فرزندانتان به وان سفر می‌کنید، سری هم به پارک آبی وان بزنید. این پارک روباز در ساحل دریاچه قرار دارد و هم بزرگسالان و هم کودکان را راضی نگه می‌دارد؛ چراکه یک استخر مخصوص بزرگسالان و یک استخر مخصوص کودکان دارد.

جاهای تفریحی وان: پارک آبی وان

عکس از: سایت Google maps

آب‌بازی در آب تمیز استخر، سر خوردن از روی سرسره‌های پارک و خوردن خوراکی و نوشیدنی در مکان‌های اطراف پارک، از جمله تفریحات این پارک آبی به‌ عنوان یکی از جاهای دیدنی شهر وان است.

پارک آبی وان

عکس از: سایت Google maps

این نکته را در نظر بگیرید که تنها در فصل‌های بهار و تابستان به ‌دلیل گرم بودن هوا می‌توانید از پارک آبی وان استفاده کنید و این پارک در فصل‌های دیگر تعطیل است.

پارک های آبی وان

پارک آبی وان

پارک آبی چاغداش (Çağdaş Aqua Park)

پارک آبی چاغداش برخلاف پارک آبی وان، مکانی سرپوشیده است. این پارک آبی یک استخر بزرگ است که امکانات پارک آبی را نیز برای افراد فراهم می‌کند.

یکی از تفاوت‌های پارک آبی چاغداش با پارک آبی وان در مختلط نبودن آن است. با خیال راحت در قسمت‌های مخصوص به خود شنا کنید و لذت ببرید.

پارک آبی چاقداش

عکس از: سایت Google maps

اگر اهل شنا هستید، می‌توانید در استخر شنا کنید، کودکانتان را به استخر مخصوص کودکان ببرید، از جکوزی استفاده کنید، از امکانات ورزشی مجموعه بهره ببرید، در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید و برای چند ساعت از دغدغه‌های روزمره خود رها شوید.

پارک آبی ساحلی دیوان

یکی دیگر از پارک‌های آبی روباز و جاذبه‌ های دیدنی وان، پارک آبی ساحلی دیوان است. این پارک ۱۰ کیلومتر از شهر فاصله دارد و در منطقه ادرمیت واقع شده است.

تفریحات ساحلی در وان

عکس از: سایت Google maps

پارک آبی ساحلی دیوان دارای تفریحاتی همچون سرسره آبی، سالن ماساژ، صندلی و چتر برای استراحت، کافی‌شاپ و رستوران است. همچنین علاوه بر استخر بزرگسالان، استخری برای کودکان نیز دارد.

پارک آبی ساحلی دیوان

عکس از: سایت Google maps

لونا پارک گولی وان (Van Gölü Luna Park)

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی اطراف دریاچه وان، لونا پارک گولی است. این پارک میان مردم محلی و گردشگرانی که به فعالیت‌های تفریحی علاقه دارند، بسیار موردتوجه قرار گرفته است. از مزیت‌های لونا پارک این است که هر فردی با هر سنی می‌تواند از تفریحات موجود در آن استفاده کند.

لونا پارک گولی

عکس از: سایت Foursquare

کانال بزرگ آبی، قایقرانی، چرخ‌دنده، پیست ماشین‌سواری، تیراندازی، سقوط آزاد به همراه بازی‌ها و تجهیزات دیگر در این پارک وجود دارد که هم آدرنالین بدنتان را بالا می‌برد و هم تجربه‌ای لذتبخش از سفر برایتان رقم می‌زند.

لونا پارک دوئو وان (Van Doğu Lunapark)

لونا پارک دوئو وان که در فهرست جاهای دیدنی وان قرار می‌گیرد، پارکی کوچک، اما مهیج است. این پارک امکانات تفریحی زیادی برای کودکان و بزرگسالان فراهم می‌کند.

پارک های شهر وان ترکیه

عکس از: سایت Bolgegazetesivan

ورود به فضای پرنشاط پارک، عبور از تاریکی با چرخ دوچرخه‌نوردی، تماشای مناظر زیبا از بالای چرخ‌دنده و تفریحات هیجان‌انگیز دیگر، از جمله تفریحات جذابی است که در این پارک می‌توانید تجربه کنید.

پارک کورتولوش (Kurtuluş Parkı)

پارک کورتولوش در نزدیکی محله هلیلاآن واقع شده است و از آن دسته پارک‌هایی است که بدون داشتن امکانات خاص، آرامش را به روحتان تزریق می‌کند.

پارک کورتولوش وان ترکیه

عکس از: سایت Google maps

اگر هنگام سفر به وان به سرتان زد پیک‌نیک بروید، پارک کورتولوش گزینه خوبی برای شما است. می‌توانید در فضای دنج آن بنشینید، قدم بزنید و عکاسی کنید. اگر هم دلتان خواست، از امکانات کافه استفاده کنید یا کودکانتان را به زمین بازی ببرید.

پارک کورتولوش

عکس از: سایت Google maps

کارتینگ وان (Çağdaş Karting)

اگر اهل هیجان و بالا رفتن آدرنالین هستید، کارتینگ وان گزینه مفرحی برای شما است. این پیست در محله زبیده خاتون واقع شده است و ۴۰۰ متر طول دارد.

جاهای تفریحی شهر وان

عکس از: سایت Google maps

تنها کافی است در آنجا یک ماشین اجاره کنید و سرعت و هیجانی وصف‌نشدنی را تجربه کنید. طراحی ماشین‌ها به گونه‌ای است که کنترل و هدایت آن‌ها سخت نیست و خطری تهدیدتان نمی‌کند. البته رعایت موارد ایمنی تحت هر شرایطی ضروری است.

ایپک پارک (İpek park)

یکی از جاهای دیدنی وان در منطقه ایپکیولوی، ایپک پارک است. این مکان برای آن دسته از افرادی که به بازدید از جاهای خلاقانه و جدید علاقه‌مندند، گزینه بسیار سرگرم‌کننده‌ای است.

ایپک پارک شهر وان ترکیه

عکس از: سایت Haber

در ایپک پارک می‌توانید به خانه وارونه بروید و همه چیز را برعکس تجربه کنید. تاحالا روی سقف قهوه خورده‌اید؟ یا ظرف‌ها را روی سینک‌های سقفی شسته‌اید؟ یا لوسترهایی را دیده‌اید که روی زمین باشند؟

جاهای دیدنی وان

عکس از: سایت Bolgegazetesivan

عکس‌هایی که در کنار تم‌های متنوع ایپک پارک ثبت می‌کنید، بی‌شک یکی از جذاب‌ترین عکس‌های عمرتان خواهد شد.

البته در کنار امکانات داخل خانه، فضای سبز، موزه اسباب‌بازی، کتابخانه کودکان، مجسمه‌های شخصیت‌های کارتونی و بخش‌های جذاب دیگری نیز وجود دارد که بازدید از آن‌ها به‌خصوص برای کودکان تجربه شیرینی است.

مکان های دیدنی شهر وان ایپک پارک

عکس از: سایت Bolgegazetesivan

مسیرهای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، زمین‌های ورزشی، مناطق تیراندازی، کافه و… از جمله امکانات دیگر ایپک پارک است.

مراکز خرید

وان، شهری است که بسیاری را برای خرید به خود جذب می‌کند. مراکز خرید متعدد با انواع برند در این شهر وجود دارد که اگر اهل خرید هستید، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. تنوع کالا در این مراکز خرید بالا است و دستتان را برای انتخاب باز می‌گذارد.

در ادامه شما را با چند مرکز خرید معروف در وان آشنا می‌کنیم.

مرکز خرید ای‌وی‌ام‌ (Van AVM)

مرکز خرید ای‌وی‌ام یکی از بزرگترین مراکز خرید وان است که کالاهای متنوع بسیاری را به افراد ارائه می‌دهد. این مرکز خرید در ۵ طبقه ساخته شده و دارای طراحی مدرن است.

مراکز خرید وان

عکس از: سایت Tripsadviser

طیف وسیعی از کالا در این مرکز خرید به فروش می‌رسد؛ از پوشاک، لوازم آرایشی و جواهرات گرفته تا لوازم منزل، دیجیتال و حتی اسباب‌بازی. به افرادی که اهل خرید کالاهای برند هستند، مژده می‌دهیم که می‌توانند در این مرکز خرید، اجناس متنوعی از انواع برندهای معتبر را نیز پیدا کنند.

بهترین بازارهای شهر وان

عکس از: سایت Google maps

فودکورت، کافه، رستوران، سینما، شهربازی و همچنین هایپرمارکت از دیگر امکانات این مرکز خرید بزرگ است.

مرکز خرید آیدین پریهان (Aydın Perihan İş Merkezi)

این مرکز خرید یکی دیگر از مراکز خرید بزرگ و همه‌چیزفروشی‌های شهر وان است. دسترسی به مرکز خرید آیدین پریهان آسان است، اما اجناس در آنجا از قیمت‌های بالایی برخوردارند. فضای داخلی این مرکز خرید، مدرن و دارای طراحی خاص و خلاقانه است.

جاهای دیدنی وان

عکس از: سایت Google maps

در مرکز خرید آیدین پریهان وان، انواع کالا مانند پوشاک، لوازم آرایشی، کفش، لوازم خانه، لوازم ورزشی، لوازم الکترونیکی، دست‌سازه و محصولات متنوع دیگر وجود دارد.

مناطق دیدنی وان

عکس از: سایت Google maps

از دیگر امکانات این مرکز خرید لاکچری می‌توانیم به رستوران، باشگاه، سینما و کافی‌شاپ اشاره کنیم. یک تراس با چشم‌اندازی از شهر، در مرکز خرید وجود دارد که برای استراحت و میل کردن یک میان‌وعده، گزینه دلنشینی است.

مرکز خرید آیدین پریهان

عکس از: سایت Google maps

مرکز تجاری تورکواز وان (turkuaz Flo)

مرکز تجاری تورکواز یا تورکوغلو، مرکز خریدی بزرگ با فروشگاه‌های متعدد است. طراحی این مرکز خرید خیلی مدرن نیست، اما برندهای اروپایی و اجناس متنوعی را ارائه می‌دهد.

مرکز تجاری تورکوز شهر وان

عکس از: سایت Google maps

در مرکز خرید تورکواز وان می‌توانید انواع اجناس اعم از پوشاک، کفش، جواهرات، آرایشی و بهداشتی، لوازم جانبی و همچنین دست‌سازه‌های ترکی را تهیه کنید.

سینما، کافه، رستوران و زمین بولینگ، از دیگر امکانات مرکز تجاری تورکواز است که می‌توانید در کنار خرید از آن‌ها بهره ببرید.

مراکز خرید وان

عکس از: سایت Google maps

مرکز تجاری اتایوس سیلور (Atayos silver avm)

مرکز خرید تجاری اتایوس سیلور یکی از مجلل‌ترین و شیک‌ترین مراکز خرید وان است. بیشتر فروشگاه‌های این مرکز خرید به جواهرات و اشیاء قیمتی اختصاص دارد؛ جواهراتی همچون گردنبد، گوشواره، جواهرات سیاه‌قلم، جواهرات دست‌ساز، عتیقه‌جات و… .

برندهای معروف لباس و همچنین شیرینی‌فروشی‌های معروفی که شیرینی‌های خوشمزه‌ای مانند باقلوا می‌فروشند، از دیگر فروشگاه‌های این مرکز خرید مدرن است.

بازار لیمون وان

یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید شهر وان، مرکز خرید لیمون وان است. در این بازار می‌توانید اجناس متنوعی با قیمت تقریبا مناسب پیدا کنید.

پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و لوازم خانه، از جمله اجناس موجود در این مرکز خرید است. بازار لیمون در بین ایرانی‌ها نیز شهرت زیادی دارد و به‌ دلیل موقعیت مکانی مناسب، دسترسی به آن راحت است.

خیابان جمهوریت

خیابان جمهوریت یکی از خیابان‌های معروف و طویل وان است که در مرکز این شهر قرار دارد. این خیابان پر است از فروشگاه، رستوران و اقامتگاه. در این خیابان ۲۷۰ فروشگاه متنوع وجود دارد.

یابان جمهوریت

عکس از: سایت Tripadvisor

با گشت‌وگذار در خیابان جمهوریت می‌توانید انواع برندهای پوشاک ترکی را در فروشگاه‌های مختلف ببینید. اگر اهل خرید سوغاتی هستید، پنیر و عسل را که دو سوغاتی معروف وان است، حتما از مغازه‌های آنجا بخرید. چند مغازه جواهرفروشی هم در این خیابان وجود دارد.

جاهای دیدنی وان

عکس از: سایت Tripadvisor

خوب است بگوییم مراکز خرید ای‌وی‌ام و آیدین پریهان که پیشتر به آن اشاره کردیم نیز در همین خیابان قرار دارد و شما با گشت‌وگذار در خیابان جمهوریت، با یک تیر دو نشان می‌زنید.

خیابان های مناسب خرید در شهر وان

عکس از: سایت Tripadvisor

مرکز خرید رانس وان

در مرکز خرید رانس وان می‌توانید کالاهایی همچون پوشاک، کیف، کفش و… را پیدا کنید. مشتریان از خدمات حمل کالای این مرکز خرید رضایت بالایی دارند. اگر خریدهای شما زیاد باشد، مرکز خرید رانس وان، خدمات حمل کالا به مقصد را به شما ارائه می‌دهد.

مرکز خرید رانس

عکس از: سایت Google maps

دقت کنید که مرکز خرید رانس، پارکینگ ندارد. پس اگر با خودروی شخصی به آنجا می‌روید، این موضوع را در نظر بگیرید.

بازار قدیمی وان

یکی از بزرگ‌ترین بازارهای شهر وان، بازار قدیمی آن است. با قدم زدن در این بازار رنگارنگ می‌توانید با فرهنگ کشور ترکیه بیشتر آشنا شوید. جالب است بدانید برندهای آمریکایی و اروپایی معتبری مانند نایک، آدیداس، ال سی واکی و… در این بازار موجود است.

بازار قدیمی وان

عکس از: سایت Google maps

در بازار قدیمی وان فروشگاه‌های بسیاری وجود دارد که اجناسی مانند پوشاک، لوازم منزل، مواد غذایی، کیف، کفش، سوغاتی و… را با کیفیت و قیمت مناسب ارائه می‌دهد.

توصیه‌های علی بابا برای تجربه سفری خاطره‌انگیز به وان

برای سفر به وان باید چند نکته را در نظر بگیرید. اگر به‌دنبال دانستن بهترین زمان برای سفر به این شهر هستید، در ابتدا باید معیار خود را مشخص کنید. آیا معیار شما آب‌وهوای خوب برای گشت‌وگذار در جاهای دیدنی وان است یا قیمت ارزان بلیط، هتل و…؟

اگر قصد دارید در آب‌وهوایی معتدل به وان سفر کنید، فصل‌های بهار و تابستان، بهترین زمان سفر برای شما است. شهر وان در فصل‌های پاییز و زمستان دارای آب‌وهوای سرد و خشک است و ممکن است این سرما کمی آزارتان دهد.

نکات بازدید از جاهای دیدنی وان

عکس از: سایت Wikimedia

اگر قصد شما برای سفر به وان استفاده از تخفیف‌های بلیط و اقامتگاه‌ها است، فصل زمستان را انتخاب کنید. همانطور که گفتیم، چون آب‌وهوا در این فصل سرد و برفی می‌شود، مسافران زیادی به آنجا سفر نمی‌کنند. پس برای سفر به وان در فصل سرد، این موضوع را جدی بگیرید.

این نکته را در نظر بگیرید که بسیاری از جاهای دیدنی شهر وان از هم دور است و شما نمی‌توانید با پای پیاده از آن مکان‌ها دیدن کنید. به این منظور می‌توانید ماشین کرایه کنید، یا تاکسی بگیرید. البته قبل از انجام هر کاری، برآورد هزینه کنید.

دیدنی های وان ترکیه

عکس از: سایت Tripways

جاذبه‌ های دیدنی وان چشم‌اندازهای زیبایی از دریاچه و کوه را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای آنکه به خوبی از آن‌ها بهره ببرید، کفش مناسب بپوشید.

اطراف بعضی از مناطق دیدنی وان، سوپرمارکت و کافه وجود ندارد؛ پس خوراکی و آب داخل کوله‌تان بگذارید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.