دشت میشان

دشت میشان همدان؛ بهشتی پر از منظره‌های دیدنی

طبیعت‌گردی در دشت زیبای میشان

اگر می‌خواهید یکی از بهترین خاطرات خود را حین بازدید از جاهای دیدنی همدان بسازید، به دشت میشان سری بزنید. دشت میشان در همدان جاذبه‌ای است که می‌توانید در آن احساسات مختلفی را تجربه کنید؛ هیجان سورتمه ریلی و تله‌کابین و آرامشی که طبیعت منتقل می‌کند، فقط بخشی از تجربه‌های شما در دشت میشان است.

دشت میشان یا میدان میشان در کوهستان الوند قرار دارد و یکی از محبوب‌ترین دشت‌های همدان محسوب می‌شود. وجود تله‌کابین، سورتمه ریلی، و دیدنی‌های جذاب دشت، همه و همه باعث محبوب‌تر شدن دشت میشان شده‌اند. اگر شما هم دوست دارید با جذابیت‌های این دشت بیشتر آشنا شوید، تا آخر این مطلب، همراه مجله گردشگری علی بابا بمانید.

دشت میشان کجاست؟
دشت میشان در شهر همدان، جاده گنجنامه، میدان گنجنامه قرار دارد.
چگونه به دشت میشان برویم؟
برای رسیدن به دشت میشان همدان، کافی است از جاده گنجنامه به میدان گنجنامه بروید تا به دشت میشان برسید.
تفریحات دشت میشان چیست؟
عکاسی، طبیعت‌گردی، تله‌کابین سواری، سورتمه ریلی و کوهنوردی، از تفریحات دشت میشان هستند.
بهترین زمان سفر به دشت میشان چه زمانی است؟
فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از دشت میشان هستند.
مساحت دشت میشان چقدر است؟
دشت میشان همدان یک هکتار مساحت دارد.

آشنایی با دشت میشان

اگر به نزدیکی قله الوند در ۱۰ کیلومتری غرب شهر همدان بروید، دشتی را می‎بینید که یک هکتار وسعت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا به ۲۷۰۰ متر می‌رسد. این دشت، همان میدان میشان یا دشت میشان همدان است.

دشت میشان

عکس از: سایت Koohbist

در ارتفاعات پایین دشت، چمنزارها، چشمه‌ها، گلزارها و در ارتفاعات بالاتر برف و یخی را می‌بینید که همگی جزئی از زیبایی این منطقه هستند. جالب است بدانید بیشتر کوهنوردانی که قصد کوهنوردی در قله الوند را دارند، عاشق دشت میشان هستند؛ زیرا قسمت‌های زیادی از زمین این دشت مسطح است و محلی عالی برای کمپینگ محسوب می‌شود.

در دشت میشان دو استراحتگاه ساخته شده است. این استراحتگاه‌ها به کوهنوردان اجازه می‌دهد استراحتی کنند و چیزی بخورند. اگر حین مسیر خسته شدید می‌توانید از این استراحتگاه‌ها استفاده کنید.

دره میشان

عکس از: سایت Wikimedia

با بازدید از میدان میشان، شما می‌توانید هم کوهنوردی کنید، هم تله‌کابین سوار شوید، هم سورتمه ریلی را امتحان کنید، هم از آثار تاریخی بازدید کنید و هم منظره‌های فوق‌العاده دشت را ببینید. دشت میشان در همدان، دشتی پر از دیدنی و منظره‌های زیباست. پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به این دشت بزنید.

دشت میشان کجاست؟

دشت میشان در شهر همدان، جاده گنجنامه، میدان گنجنامه قرار گرفته است. لوکیشن دشت میشان روی گوگل مپ را بررسی کنید، مسیر همدان تا دشت میشان را هم در قسمت بعدی بخوانید تا مشکلی برای رسیدن به این مقصد گردشگری نداشته باشید.

دشت میشان کجاست؟

عکس از: سایت Neshan

برای رسیدن به دشت دو مسیر وجود دارد: هم می‌توانید کوهنوردی و پیاده‌روی کنید تا به دشت برسید، هم می‌توانید به سادگی از تله‌کابین استفاده کنید.

لوکیشن دشت میشان روی گوگل مپ

فاصله همدان تا دشت میشان

فاصله دشت میشان تا شهر همدان تقریبا ۱۴ کیلومتر است. برای رسیدن به دشت میشان باید اول به دهکده گنجنامه بروید.

می‌توانید مسیرتان را از میدان امام، خیابان دکتر شریعتی شروع کنید. از خیابان دکتر شریعتی به میدان شریعتی می‌رسید. در میدان مستقیم به سمت خیابان مهدیه بروید. در ادامه خیابان مهدیه، میدان پژوهش را خواهید دید. در این میدان وارد خیابان شهید فهمیده شوید.

فاصله همدان تا دشت میشان

عکس از: سایت Neshan

مسیرتان را تا میدان قائم ادامه دهید، در میدان قائم وارد خیابان چهارباغ کولاب شوید. با ادامه دادن چهارباغ کولاب، به میدان عباس‌آباد خواهید رسید. در این میدان وارد جاده گنجنامه شوید. این جاده را آن‌قدر ادامه دهید تا به میدان گنجنامه برسید. وقتی وارد اولین خروجی شوید، می‌توانید تابلوی دشت میشان را پیدا کنید.

از این‌جا دو مسیر دارید: یا از تله‌کابین گنجنامه استفاده کنید و یا وارد مسیر دشت میشان در سمت راست شوید.

مسیر ماشین‌رو تا خود دشت وجود ندارد و شما باید پیاده یا با تله‌کابین به دشت میشان بروید. اگر تجهیزات لازم برای کوهنوردی و پیاده‌روی بلندمدت را همراه دارید، می‌توانید پیاده بروید.

دره میشان

عکس از: سایت Neshan

آب‌وهوای دشت میشان

خوشبختانه به دلیل قرارگیری دشت در کوهپایه‌ کوه الوند، آب‌وهوای میشان در بیشتر روزهای سال مطبوع است.

در فروردین ماه ممکن است بتوانید برف و یخ‌های زمستانه را ببینید. اما در اردیبهشت و خرداد برف‌ها کم‌کم شروع به آب شدن می‌کنند و دشت میشان زیبایی خودش را نشان می‌دهد. در تابستان برف‌ها کامل آب می‌شوند و دشت رنگ و روی بیشتری می‌گیرد.

آب‌وهوای دشت میشان

عکس از: سایت Neshan

از آذر ماه بارش برف شروع می‌شود. در پاییز و زمستان معمولا در این منطقه برف می‌بارد و سرما حاکم می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر سرما خیلی اذیتتان می‌کند، در تابستان به همدان بروید تا دشت میشان را ببینید.

بهترین زمان سفر به دشت میشان

فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از دشت میشان در همدان است. در این دو فصل، منطقه بهترین آب‌وهوای خود را دارد و دشت هم تمام زیبایی‌هایش را به نمایش می‌گذارد.

بهترین زمان سفر به دشت میشان

عکس از: سایت Neshan

بیشتر گردشگران در این دو فصل به میدان میشان سری می‌زنند. به همین دلیل ممکن است دشت کمی شلوغ باشد. این شلوغی اذیتتان نخواهد کرد، اما اگر می‌خواهید زمانی سفر کنید که دشت خلوت است، از اوایل مهر تا اواسط آبان فرصت خوبی است.

پوشش گیاهی و جانوری دشت میشان

دشت میشان پوشش گیاهی و جانوری متنوعی دارد. این دشت زیستگاه گیاهان و جانوران گوناگونی است. دشت میشان به‌عنوان یکی از منطقه‌های مهم محیط زیستی شناخته می‌شود. زیرا علاوه بر اهمیت آن برای حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف، به‌خاطر وجود چشمه‌ها هم اهمیت خاصی دارد.

پوشش گیاهی و جانوری دشت میشان

عکس از: سایت Neshan

گل‌های وحشی، گل لاله، انواع گیاهان، حشرات و گونه‌های مختلف حیوانات، از نمونه پوشش گیاهی و جانوری دشت میشان محسوب می‌شوند.

جاهای دیدنی‌ دشت میشان

یکی از جذابیت‌های دشت میشان، وجود جاذبه‌ها و دیدنی‌های آن است. با بازدید از دشت میشان در همدان، این جاذبه‌ها را از نزدیک خواهید دید و خاطره‌ای به‌یادماندنی برای خود خواهید ساخت. بیایید دیدنی‌های دشت میشان را بیشتر بشناسیم.

– سنگ‌نوشته‌های باستانی گنجنامه

اول از سنگ‌نوشته‌های باستانی گنجنامه شروع می‌کنیم. اگر دوست دارید هم‌زمان کتیبه‌های تاریخی را از نزدیک ببینید و از مناظر طبیعی فوق‌العاده لذت ببرید، به دشت میشان بروید.

دو کتیبه از پادشاهان هخامنشی، داریوش اول و خشایارشا، روی یکی از صخره‌های کوهستان الوند حک شده‌‌اند. این کتیبه‌ها به سه زبان پارسی باستان، بابلی و عیلامی، در ستایش اهورا مزدا نوشته شده‌‌اند.

سنگ نوشته گنجنامه

عکس از: سایت Wikimedia

– آبشار گنجنامه

آبشار گنجنامه یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های دشت میشان محسوب می‌شود. این آبشار ۱۲ متری موردعلاقه گردشگران در تمام فصول است. در بهار و تابستان گردشگران، از زیبایی‌های آن لذت می‌برند و در پاییز و زمستان، از آب یخ‌زده‌اش.

آبشار گنجنامه

عکس از: سایت Neshan

با آمدن زمستان و یخ زدن آبشار، این محل یکی از بهترین مسیرها برای استفاده یخ‌نوردان است. اگر به یخ‌نوردی علاقه دارید، در زمستان یک‌بار این مسیر را امتحان کنید.

– کوهستان الوند

تا این‌جا زیاد اسم کوهستان الوند را آورده‌ایم. کوه الوند، به‌عنوان عروس ایران شناخته می‌شود.

الوند

عکس از: سایت Neshan

دشت‌های سرسبز، قله‌های مرتفع، چشمه‌های متعدد مانند هفت چشمه و چشمه خسرو، مناظر فوق‌العاده و انواع تفریحات منطقه، باعث شده تا کوهستان الوند به یکی از محبوب‌ترین مقاصد در همدان تبدیل شود.

– دهکده گردشگری گنجنامه

کمی قبل‌تر، از دهکده گنجنامه گفتیم. در این قسمت می‌خواهیم پیشنهاد کنیم قبل یا بعد از گشت‌وگذار در دشت میشان، سری هم به این دهکده بزنید. غار آکواریوم، سورتمه ریلی، بانجی جامپینگ، صخره‌نوردی، تله‌کابین، اقامتگاه و رستوران از نمونه امکانات و خدمات دهکده گردشگری گنجنامه است.

دهکده گنج نامه

عکس از: سایت Sarvajeh

تفریحات دشت میشان

اگر به دشت میشان بروید و این تفریحات را امتحان نکنید، انگار اصلا به این دشت نرفته‌اید. ادامه مطلب را با دقت بخوانید که مبادا این تفریحات را از دست بدهید.

– عکاسی

وقتی به دشتی پر از زیبایی و جاذبه می‌روید، عکاسی یکی از تفریحات واجب است. با عکس‌ گرفتن از مناظر مختلف، هم زیبایی‌های دشت میشان را ثبت می‌کنید، هم خاطراتتان را. منظره‌های جذابی که در حین مسیر می‌بینید، ارزش ذخیره شدن در حافظه گوشی شما را دارد.

تفریحات دشت میشان

عکس از: سایت Neshan

– طبیعت‌گردی

امکان ندارد به دشت میشان بروید و طبیعت‌گردی نکرده باشید. فرقی نمی‌کند پیاده به دشت بروید یا با تله‌کابین، در هر دو صورت می‌توانید با جسم و روحتان طبیعت را احساس کنید و از مسیر لذت ببرید.

طبیعت‌گردی

عکس از: سایت Neshan

صدای آب در چشمه‌ها و آواز پرندگان، باد خنکی که می‌وزد، مناظر فوق‌العاده دشت، چمنزارها و گل‌ها، همگی باعث می‌شوند شما تجربه دلنشین‌تری از طبیعت‌گردی در دشت میشان داشته باشید.

– تله‌کابین دشت میشان

دوست ندارید از دهکده گردشگری گنجنامه تا دشت میشان را پیاده بروید؟ دوست دارید مناظر را بدون خستگی ببینید و لذت ببرید؟ پس از تله‌کابین دشت میشان استفاده کنید.

تله کابین

عکس از: سایت Neshan

ایستگاه اول تله‌کابین میشان در دره گنجنامه و دومین ایستگاه در دشت میشان است. شما با یک سفر ۸ الی ۱۳ دقیقه‌ای از گنجنامه به دل دشت میشان خواهید رسید. در مسیر هم مناظری را از دشت می‌بینید که بعید می‌دانیم به این زودی‌ها فراموش کنید.

– سورتمه ریلی

اگر اهل هیجان هستید و می‌خواهید سریع‌ترین و طولانی‌ترین سورتمه ریلی ایران را سوار شوید، به همدان سفر کنید.

این سورتمه ۱۱۵۰ متر طول دارد و با سرعت ۴۵ کیلومتر، سریع‌ترین سورتمه کشور است. در یک سفر کوتاه ۵ دقیقه‌ای روی سورتمه ریلی دهکده گنج‌نامه، هم هیجان را تجربه خواهید کرد و هم از منظره‌های زیبای طبیعی لذت خواهید برد.

سورتمه ریلی

عکس از: سایت Ecoiran

– کوهنوردی

کوهستان الوند یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای کوهنوردی است. زمین مسطح دشت میشان برای کمپینگ، قله‌های مرتفع الوند و دیدنی‌های مسیر، از دلایل محبوبیت این منطقه محسوب می‌شوند. با کوهنوردی هم بدن سالم‌تری دارید و هم ماجراجویی‌های بیشتری در انتظار شماست. البته این تفریح به آموزش و قوای جسمانی خوبی نیاز دارد.

کوهنوردی

عکس از: سایت Neshan

در نهایت اگر اهل هیجان و ماجراجویی هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به بانجی جامپینگ میشان و غار آکواریوم بزنید. هر دو این جاذبه‌ها نزدیک دشت میشان، در گنجنامه قرار دارند.

جاهای دیدنی نزدیک دشت میشان

علاوه بر دیدنی‌های خود دشت، جاذبه‌هایی هم اطراف دشت میشان وجود دارد. می‌توانید به این جاهای دیدنی سری بزنید و خاطرات بیشتری برای خود و خانواده‌تان بسازید. در ادامه سه جاذبه نزدیک دشت را به شما معرفی می‌کنیم.

جاهای دیدنی حوالی دشت میشان

عکس از: سایت Neshan

– تخت نادر

تخت نادر، یکی دیگر از دشت‌های کوهستان الوند است که مساحت آن یک و نیم هکتار است. این دشت هم مانند دشت میشان کنار کوه الوند قرار دارد و منظره‌های جذاب زیادی در آن دیده می‌شود.

تخت نادر

عکس از: سایت Wikimedia

یکی از جذابیت‌های دشت تخت نادر، وجود صخره‌های مناسب برای سنگ‌نوردی است. اگر به سنگ‌نوردی علاقه‌مندید و تجهیزات لازم را برای این تفریح دارید، پیشنهاد می‎کنیم سری به تخت نادر بزنید. وجود مناظر دیدنی، چشمه‌های پرآب، زمین مسطح برای کمپینگ و آب‌وهوای مناسب، بعضی از دلایل محبوبیت تخت نادر هستند.

تخت نادر

عکس از: سایت Neshan

– پیست اسکی تاریک دره

اگر به اسکی علاقه‌مند هستید، خبرهای خوبی برایتان داریم. در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی جاده گنجنامه، پیست اسکی تاریک دره قرار گرفته است. این پیست بین‌المللی تجربه‌ای به یادماندنی از اسکی در ذهن شما ثبت خواهد کرد.

پیست اسکی تاریک دره

عکس از: سایت Mehrnews

برای شروع اسکی‌سواری، اول باید با بالابر به محل شروع اسکی بروید، بعد تجهیزات لازم را دریافت کرده و خودتان را برای تجربه‌ای هیجان‌انگیز آماده کنید.

– دره عباس‌ آباد

بعد از این‌که از دشت میشان بازدید کردید و به انتهای دشت رسیدید، سریع برنگردید. در انتهای دشت میشان دره‌ای قرار دارد که می‌تواند مناظر و جذابیت‌های بیشتری از همدان را به شما نشان دهد. دره عباس ‌آباد یا دره تبنابر، درست در انتهای دشت میشان در همدان قرار گرفته است. با سفر کوتاهی در این دره، می‌توانید وقت بیشتری در طبیعت صرف کنید.

تپه عباس آباد

عکس از: سایت Aryawiki

اقامت در نزدیکی دشت میشان

برای اقامت نزدیک دشت میشان چند راه مختلف پیش پای شما قرار گرفته است.

می‌توانید از هتل‌های شهر همدان استفاده کنید. با وجود این هتل‌ها به مراکز مهم شهر و باقی جاهای دیدنی همدان هم دسترسی خواهید داشت. اما این هتل‌ها به دشت میشان نزدیک نیستند. برای این‌که نزدیک دشت باشید دو راه دارید: کمپینگ یا اجاره اتاق در اقامتگاه گنجنامه. در گنجنامه اقامتگاه بومگردی وجود دارد و شما می‌توانید با رزرو اتاق، خیال خود را از بابت اقامت راحت کنید.

اقامت در دشت میشان

عکس از: سایت Mizonline

به گفته بسیاری از گردشگران، کمپینگ گزینه بهتری است؛ زیرا سطح زمین دشت میشان صاف و برای کمپینگ بسیار مناسب است.

دشت میشان دو بخش دارد: بخشی از دشت که در نزدیکی دهکده قرار دارد، به مجموعه گنجنامه تعلق دارد. وقتی از رودخانه رد شوید، به منطقه مستقل خواهید رسید. متاسفانه شما نمی‌توانید در بخش متعلق به مجموعه گنجنامه، کمپ بزنید. اما کمپینگ در سمت دیگر دشت آزاد است.

اقامت در دشت میشان

عکس از: سایت Neshan

تجهیزات موردنیاز در سفر به دشت میشان

برای رفتن به دشت میشان، باید وسایلی را حتما همراه خود داشته باشید.

کفش مخصوص پیاده‌روی یا کوه‌نوردی، لباس مناسب، لباس اضافه و لباس گرم محض احتیاط، آب و مواد غذایی، از تجهیزات ضروری هستند. اگر دوست دارید کمپ بزنید، باید وسایل کمپینگ را همراه خودتان بیاورید.

دشت میشان

عکس از: سایت Wikipedia

همراه داشتن لوازم مخصوص کوهنوردی هم برای گردشگرانی که قصد کوهنوردی دارند، واجب است.

توصیه‌هایی برای سفر به دشت میشان

اولین نکته‌ای که باید به شما یادآوری کنیم، در خصوص سلامتی شماست. اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید پیاده‌روی طولانی به دشت میشان داشته باشید، از همان اول سراغ تله‌کابین بروید و خود را به چالش نکشید. حتما همراه خود کفش مناسب پیاده‌روی و لباس اضافه همراه داشته باشید. بهتر است گروهی سفر کنید و در تیم خود راهنما هم داشته باشید.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که از جاذبه‌های دشت میشان بازدید کنید و خاطره‌های خوبی برای خودتان بسازید. اگر به دشت میشان در همدان سفر کردید، خوشحال می‌شویم تجربه ارزشمندتان را با ما علی بابایی‌ها به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.