آمفی تئاتر کولوسئوم روم

آمفی تئاتر کولوسئوم روم؛ متفاوت‌ترین مکان سرگرمی روم باستان

گشتی در بزرگ‌ترین و تاریخی‌ترین آمفی‌ تئاتر دنیا

فکر می‌کنید ۱۹۰۰ سال پیش سرگرمی مردم عادی روم چه بود؟ دورهمی با دوستان یا گشت‌وگذار در طبیعت؟ خیر. سرگرمی مردم روم باستان کمی خشن و هیجان‌انگیزتر از چیزی بود که تصورش را بکنید. تفریحی از جنس تماشای نبرد حیوانات و مبارزات گلادیاتورها آن هم در بزرگ‌ترین آمفی تئاتر جهان یعنی آمفی تئاتر کولوسئوم بود.

آمفی تئاتر کولوسئوم بنایی عظیم و شگفت‌انگیز است که امپراتور وسپاسیوس برای به دست آوردن دل مردم روم، دستور ساخت آن را داد و بعد از مرگ او پسرانش رسالت پدر خود را کامل کردند.

امروز در میان جاهای دیدنی ایتالیا، کولوسئوم در صدر قرار دارد و سالانه بیش از ۶ میلیون بازدیدکننده تاریخ روم را در آن تماشا می‌کنند. نبرد معروف و خونین گلادیاتورها با هم یا با حیوانات وحشی، مبارزه حیوانات و اعدام مجرمان برنامه‌هایی است که باعث شهرت کولوسئوم روم شدند.

اگر می‌خواهید شما هم تجربه‌ای منحصربه‌فرد از جاهای دیدنی رم داشته باشید، حتما به این آمفی تئاتر شگفت‌انگیز سر بزنید تا فرصتی برای نفس کشیدن در اعماق تاریخ ایتالیا داشته باشید.

کولوسئوم کجاست؟
کولوسئوم در شهر رم ایتالیا قرار دارد.
ساعت کاری کولوسئوم چه زمانی است؟
ساعت بازدید از کولوسئوم رم ایتالیا در فصل‌های مختلف تغییر می‌کند. به طور کلی از ۹ صبح باز و بسته به فصل بین ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ بعد از ظهر بسته می‌شود.
کولوسئوم چقدر قدمت دارد؟
کولوسئوم حدود ۱۹۰۰ سال قدمت دارد.
کاربری کولوسئوم چه بود؟
امپراتور رم کولوسئوم را به عنوان مکان سرگرمی برای عموم مردم رم ساخت. نمایش‌های مختلف مثل نبرد گلادیاتورها و نبرد حیوانات در آمفی تئاتر کولوسئوم برگزار می‌شد.

اصلا کولوسئوم چگونه جایی است؟

خونین‌ترین قتلگاه؟ بزرگ‌ترین آمفی تئاتر؟ شاهکار معماری امپراتوری روم؟ نمی‌دانیم کدام یک از این صفت‌ها برای معرفی کولوسئوم مناسب‌تر هستند، اما می‌دانیم همه آن‌ها درباره آمفی تئاتر کولوسئوم در شهر رم ایتالیا صدق می‌کنند.

کولوسئوم یا آمفی تئاتر فلاویان، یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین آثار روم باستان است. کولوسئوم رم نشان‌دهنده علاقه خاندان فلاویوس به مردم عادی و نشانه‌ای از قدرت امپراتوری رم و آخرین تکنیک‌های معماری در آن زمان است.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از: سایت Britannica

نام این آمفی تئاتر از ابتدا کولوسئوم (کولوسئوم به انگلیسی Colosseum) نبود و به آمفی تئاتر فلاویان شهرت داشت، اما نام یکی از مجسمه‌های معروف آن زمان که در نزدیکیش بود، روی این آمفی تئاتر نشست و برای همیشه به کولوسئوم تغییر کرد.

کولوسئوم ۱۹۰۰ساله با معماری عجیب و جذابش چشم شما را به خود خیره می‌کند. بعد از دیدن آن حتما به این فکر می‌کنید که بنایی به این عظمت را چطور بدون امکانات امروزی ساخته‌اند.

بنایی بزرگ و شگرف که با هوشمندی تمام ساخته شده و نبوغ و مهارت معماران روم باستان را نشان می‌دهد، طوری که ۵۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ تماشاگر آن، از جای‌جای آمفی تئاتر به نمایش‌ها دید کامل داشتند.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از: سایت Britannica

۸۰ ورودی طاق‌دار کولوسئوم رم ایتالیا طوری طراحی شده بودند که همه تماشاگران بتوانند در عرض ۱۵ دقیقه وارد و خارج شوند. شما هم می‌توانید از زیر این طاق‌ها رد شوید و به اکتشاف در یکی از بزرگ‌ترین آمفی تئاترهای جهان بپردازید.

در میدانی که گلادیاتورها با هم مبارزه می‌کردند قدم بزنید، روی صندلی مردمان روم بنشینید و از بین راهروهای مرموز زیرزمین کولوسئوم در ایتالیا عبور کنید تا روم باستان را زندگی کرده باشید، اما قبل از رسیدن به روم، در مجله گردشگری علی بابا با ما همراه باشید تا زیروبم کولوسئوم را به شما معرفی کنیم.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از: سایت CNN

کولوسئوم کجاست؟

کولوسئوم در شهر رم ایتالیا قرار دارد.

آدرس کولوسئوم: ایتالیا، رم، میدان کولوسئوم

لوکیشن کولوسئوم روی گوگل مپ

مسیر دسترسی به کولوسئوم

برای رسیدن به آمفی تئاتر کولوسئوم گزینه‌های مختلفی از جمله ماشین شخصی، تراموا، مترو و اتوبوس پیش رو دارید.

– ماشین شخصی

رم از معروف‌ترین شهرهای توریستی در جهان و کولوسئوم هم از مشهورترین جاهای دیدنی رم است. در نتیجه این منطقه بسیار شلوغ و مملو از توریست است. به همین خاطر استفاده از ماشین شخصی برای بازدید از آمفی تئاتر کولوسئوم را اصلاً به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

با این حال اگر مجبور شدید با ماشین شخصی به این مکان بروید، می‌توانید از پارکینگ‌‎های اطراف استفاده کنید. باید در نظر داشته باشید این پارکینگ‌ها گران هم هستند.

ماشین شخصی

عکس از: سایت Newromantimes

– مترو

اگر می‌خواهید از شر ترافیک در امان باشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با مترو از آمفی تئاتر کولوسئوم بازدید کنید. دو ایستگاه Colosseo و Fori در خط B مترو رم به کولوسئوم بسیار نزدیک هستند. به همین دلیل با یک پیاده‌روی کوتاه چنددقیقه‌ای به مقصد می‌رسید.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از: سایت Vaticantour

– اتوبوس

چند خط اتوبوس متفاوت از نزدیکی کولوسئوم عبور می‌کنند، یعنی شما از نقاط مختلف رم می‌توانید به‌راحتی سوار اتوبوس با شماره‌های ۷۵، ۸۱، ۸۷، ۱۱۷، ۱۷۵، و ۸۱۰ شوید و در نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به کولوسئوم یعنی «Colosseo» پیاده شوید.

– تراموا

اگر از اطراف شهر رم به دیدن کولوسئوم می‌روید، گزینه تراموا هم دارید. کافی است سوار ترامواهای خط ۳ یا ۸ شوید و در ایستگاه تراموا Piazza del Colosseo پیاده شوید. این ایستگاه درست بیرون کولوسئوم قرار دارد.

می‌توانید بلیط‌های تراموا خود را از دکه‌های روزنامه و دخانیات و ایستگاه‌های مترو تهیه کنید.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از: سایت Newromantimes

بهترین زمان بازدید از کولوسئوم

به طور کلی فصل تابستان شلوغ‌ترین زمان است و توریست‌های زیادی از کولوسئوم در ایتالیا دیدن می‌کنند؛ بنابراین شاید نتوانید آن طور که باید از زیبایی و تاریخ کولوسئوم لذت ببرید.

خلوت‌ترین زمان مربوط به اواخر پاییز تا اواخر زمستان است. در این دوره می‌توانید با فراغ‌بال در جای‌جای بزرگ‌ترین آمفی تئاتر جهان قدم بزنید. کولوسئوم در فصل بهار هم، میزبان گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ است؛ اما خیلی شلوغ نیست.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از: سایت Cntraveler

جالب است بدانید در روزهای مختلف هم جمعیت بازدیدکنندگان متفاوت است و هرچه از ابتدا روزهای هفته (دوشنبه) فاصله می‌گیریم و به سمت آخر هفته (شنبه و یکشنبه) می‌رویم، این جمعیت بیشتر می‌شود.

در ساعات مختلف روز هم جمعیت بازدیدکننده‌ها فرق دارد. در ابتدا و در انتها روز کولوسئوم آرام و خلوت‌تر است.

ساعت بازدید کولوسئوم

ساعت بازدید از کولوسئوم رم ایتالیا در فصل‌های مختلف تغییر می‌کند. به طور کلی این جاذبه تاریخی از ۹ صبح میزبان گردشگران است و بسته به فصل بین ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ بسته می‌شود. همچنین در ۲۵ دسامبر و ۱ ژانویه تعطیل است.

توجه داشته باشید که آخرین ساعت ورود به کولوسئوم یک ساعت قبل از تعطیل شدن آن است.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از: سایت Cntraveler

وجه تسمیه کولوسئوم

نام این آمفی تئاتر از ابتدا کولوسئوم نبود و به آن آمفی تئاتر فلاویان می‌گفتند. فلاویوس نام خانوادگی امپراتوری وسپاسیان و تیتوس، بنیان‌گذاران این بنا بود.

گمان می‌شود نام کولوسئوم از یک مجسمه برنزی بزرگ گرفته شده است. مجسمه برنزی نرون که به عنوان خدای خورشید توسط امپراتور هادریان به نزدیکی آمفی تئاتر فلاویان منتقل شد. در امپراتوری‌های بعدی شکل ظاهری این مجسمه را تغییر دادند تا به شکل یکی از خدایان رومی یعنی آپولون در بیاید.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از: سایت Colosseumrometickets

این تندیس تقریبا در قرن پنجم میلادی نابود شد، اما نام کولوسئوم تا امروز روی این آمفی تئاتر باقی ماند.

نگاهی به تاریخچه کولوسئوم

تاریخچه کولوسئوم رم ایتالیا به بخش‌های مختلف زمانی تقسیم می‌شود. از سال ۷۰ بعد از میلاد تا به امروز اتفاقات زیادی برای این بنا افتاده و در دوره‌های مختلف بازسازی و تکمیل شده است.

– پیش از ۷۰ میلادی

در این دوره خبری از کولوسئوم نبود. این محل در واقع یک دریاچه مصنوعی بود که مجسمه نرون توسط امپراتور روم، نرون، روی آن قرار داشت. نرون پس از یک آتش سوزی این منطقه را برای خودش تصرف کرده بود و مجسمه‌ها، آلاچیق و باغ‌های متعددی را در منطقه‌ای به نام Domus Aurea ساخت.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از سایت: Meisterdrucke

بعد از پایان نرون، امپراتور جدید علاقه داشت این منطقه را از مکانی شخصی به مکانی عمومی تبدیل کند. به همین خاطر دریاچه را پر کرد، مکان و شکل مجسمه را تغییر داد و آمفی تئاتر فلاویان را روی این زمین ساخت.

یکی دیگر از دلایل انتخاب این منطقه برای ساخت کولوسئوم این بود که در قلب شهر قرار داشت.

– ۷۰ تا ۸۰ میلادی

همان‌طور که گفتیم وسپاسیوس ساخت کولوسئوم را در سال ۷۰ میلادی شروع کرد. پادشاه ساخت این بنا را پس از محاصره اورشلیم آغاز کرد و بودجه ساخت این بنای عظیم را از طریق غنیمت‌های پیروزی در جنگ به‌دست آورد. اسیران جنگی را هم به عنوان نیروی کار در ساخت این بنا به کار گرفت.

تا سال ۷۹ میلادی یعنی زمان مرگ پادشاه وسپاسیوس سه طبقه از آمفی تئاتر فلاویان تکمیل شد.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از سایت: Meisterdrucke

این بنا با استفاده از سنگ آهک تراورتن ساخته شد که معمولا اطراف چشمه‌های آب گرم یافت می‌شود. همچنین مهندسان از سنگ آتشفشانی به نام توف، بتن رومی آجری، چوب، کاشی و سیمان در ساخت این سازه استفاده کردند.

– ۸۰ میلادی

بعد از مرگ وسپاسیوس در سال ۷۹ میلادی، پسر و جانشین او یعنی تیتوس ادامه راه پدرش را رفت. تیتوس توانست آخرین طبقه یعنی طبقه چهارم را کامل کند و به مناسبت تکمیل بنا جشنی در آمفی تئاتر فلاویان برای عموم مردم راه انداخت.

در دوران سلطنت تیتوس حوادث ناگواری مثل فوران آتش‌فشان وزوو رخ داد. به همین دلیل این جشن را تا ۱۰۰ روز برای خوشحالی مردمان و خدایان رومی ادامه دادند.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از سایت: Meisterdrucke

این جشن که به بازی‌های افتتاحیه هم معروف بود، شاهد نبرد با حیوانات، نبرد گلادیاتورها، شکار حیوانات، نمایش نبردهای جنایی و اعدام هم بود. به گفته مورخ رومی دیو کاسیوس، بیش از ۹۰۰۰ حیوان در طول بازی های افتتاحیه کشته شدند.

– تا قرن ۶ میلادی

در حالی که تیتوس بیشتر کار ساخت‌وساز را قبل از راه‌اندازی بازی‌های افتتاحیه تمام کرده بود، دومیتیان، پسر کوچک‌تر پادشاه وسپاسیوس و جانشین تیتوس، تونل‌های زیرزمینی را برای حیوانات و بردگان به همراه یک گالری در طبقه چهارم ساخت تا ظرفیت صندلی کولوسئوم را افزایش دهد.

در طول بازی‌های افتتاحیه، در آمفی تئاتر فلاویان فعالیت‌های مختلف از جمله مبارزه با حیوانات، بازسازی نبردهای حماسی، نبردهای گلادیاتورها و شبیه سازی نبردهای دریایی را اجرا کردند.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از سایت: Everett

جنگل‌هایی نیز توسط هنرمندان و نقاشان برای به تصویر کشیدن قسمت‌هایی از اساطیر و استفاده به عنوان پس‌زمینه نمایش‌های شکار شبیه سازی شدند.

– قرون وسطی، اواخر قرن ۶ تا قرن ۱۴ میلادی

در این زمان، نقش کولوسئوم گسترش یافت و از آن به عنوان گورستان و محلی برای سوزاندن آدم‌ها استفاده می‌شد. یک کلیسای کوچک هم در داخل کولوسئوم ساخته شد و مردم عادی روم از طاق‌های زیر قسمت‌های نشیمن به عنوان خانه و کارگاه استفاده می‌کردند.

در طول قرن دوازدهم، خانواده قدرتمند فرانگی‌پانی، کولوسئوم را تصرف و از آن به عنوان قلعه استفاده کردند. در دوران قرون وسطی بود که کولوسئوم بیشترین آسیب را به دلیل زلزله دید.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از سایت: Perfectraveller

زلزله باعث ریزش سازه شد که در نتیجه آن  سنگ‌های بنا روزبه‌روز کمتر می‌شد، چراکه از سنگ‌ها برای ساخت‌وساز در جاهای دیگر استفاده می‌کردند و سنگ مرمر این بنا را برای استخراج آهک خام می‌سوزاندند.

– قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی

در این دوره بود که نقش کولوسئوم در جهان مسیحیت پررنگ شد. در طول قرن چهاردهم، یک جامعه مذهبی به آمفی تئاتر نقل مکان کرد و تا زمانی که کلیسای روم درگیر شد، در آمفی تئاتر سکونت داشتند.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از سایت: Perfectraveller

پیشنهادهای زیادی برای تغییر کاربری کولوسئوم وجود داشت که هیچ کدام به نتیجه نرسید، از تبدیل این سازه به کارخانه پشم‌‌سازی برای ایجاد شغل برای زنان تا محلی برای گاو بازی. پاپ بندیکت چهاردهم هم می‌خواست کولوسئوم را به مکانی مقدس تبدیل کند؛ چون اعتقاد داشت مسیحیان زیادی در کولوسئوم جان خود را از دست داده‌اند.

در این دوره در مقاطع مختلف کولوسئوم را که از بلایای طبیعی آسیب دیده بود، بازسازی کردند.

 نگاهی به رویدادهای کولوسئوم

در طول سال‌ها اتفاقات و رویدادهای مختلفی در آمفی تئاتر کولوسئوم رخ می‌داد که اغلب خونین و وحشیانه بودند. از مسابقات گلادیاتورها، شکار حیوانات تا اعدام.

– پومپا یا رژه

پومپا یا رژه، صف‌هایی بود که قبل از مبارزات رسمی گلادیاتورها، جشن‌های مذهبی و مسابقات ارابه‌سواری در کولوسئوم تشکیل و معمولا توسط یک قاضی اداره می‌شد.

نجیب‌زادگان جوان، سوار بر اسب، رژه را رهبری می‌کردند و به دنبال آن پسران جوان به صورت پیاده رژه می‌رفتند. پس از آن‌ها نوبت رژه شرکت‌کنندگان، ورزشکاران و ارابه‌سواران بود. رقصنده‌ها و نوازندگان هم با لباس‌های مخصوص این رژه را تکمیل می‌کردند.

پومپا یا رژه

عکس از: سایت English.news

آخرین گروه از رژه‌‎‌دهندگان، گروه کُر و رقصندگان مسلح بودند. پایان رژه با مردانی بود که کاسه‌ها و عطرهای طلایی را حمل می‌کردند.

– نبرد حیوانات

مبارزه با حیوانات (Venationes) رویداد رایجی بود که تا قرن پنجم میلادی در کولوسئوم رخ می‌داد. نبرد با حیوانات برای اولین بار توسط ژنرال رومی مارکوس فولویوس نوبیلیور در قرن دوم پیش از میلاد به عنوان نمایش اجرا شد.

تاریخ‌شناسان می‌گویند که او از تمرین اسکندر مقدونی و مبارزه‌اش با حیوانات برای طراحی این مسابقه الهام گرفته است.

نبرد حیوانات

عکس از: سایت Softpedia

در این رقابت‌ها حیوانات در برابر حیوانات یا مردان در برابر حیوانات قرار می‌گرفتند. این رقابت بین مردم بسیار محبوب شده بود، به همین دلیل نوع و تعداد حیوانات مورد استفاده در این مبارزات را بیشتر کردند. خرس، گاو نر، شیر، کروکودیل و پلنگ تنها نمونه‌هایی از حیوانات عجیب‌وغریب این نبرد بودند.

حتی افرادی وجود داشتند که حیوانات را برای مبارزه و اجرای نمایش آموزش می‌دادند و بعضی از آن‌ها در همین راه توسط حیوانات کشته شدند.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از: سایت Wikimedia

– اعدام‌های میان روز یا Ludi Meridiani

هنگام ظهر و یک بازه زمانی بین نبرد حیوانات و مسابقات گلادیاتوری مجرمان و مسیحیان در ملاعام توسط حکومت اعدام می‌شدند.

در واقع این کار یک نمایش عمومی از سمت حکومت برای به‌رخ‌کشیدن قدرتش بود. پادشاهان روم گمان می‌کردند با این کار کنترل بیشتری روی مردم خواهند داشت و جرم و جنایات را کنترل خواهند کرد.

کولوسئوم

عکس از: سایت Expedia

رومیان برای اعدام از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کردند. یکی از بدترین آن‌ها Damnatio ad Bestias بود. در این روش فرد مجرم بدون سلاح و تقریبا برهنه به مبارزه با حیوانات وحشی در میدان فرستاده می‌شد. روش‌های دیگری مثل مبارزه محکومان با هم و اجرای نبردهای افسانه‌ای مرگ‌بار هم برای کشتن محکومان وجود داشت.

– نبرد گلادیاتورها

رومیان هیجان‌انگیزترین بخش ماجرا، یعنی نبرد گلادیاتورها را برای آخر روز می‌گذاشتند. گلادیاتورها معمولا بر اساس تجهیزات و سطح مهارت دسته‌بندی می‌شدند و به صورت جفتی می‌جنگیدند.

نبرد گلادیاتورها بیش‌تر از اینکه یک مبارزه باشد، اجرای یک نمایش طولانی احساسی و دراماتیک با یک نتیجه نامشخص بود. بیشتر گلادیاتورها اسیران جنگی بودند که در مدارس مخصوص، آموزش هنرهای رزمی و مبارزه می‌دیدند. اکثر آن‌ها هم جان خود را در این نبردها از دست دادند.

نبرد گلادیاتورها

عکس از: سایت Theromanguy

در طول زمان دسته‌بندی گلادیاتورها تکامل یافت و گلادیاتورها به چهار دسته تقسیم شدند: سامنیت‌ها، تراکی‌ها، مورمیلو و رتیاریوس. این تقسیم‌بندی بر اساس ملیت، سلاح مورد استفاده و مهارت جنگجویان انجام شد.

مسلح‌ترین آن‌ها سامینت‌ها بودند که اسم‌شان از یکی از دشمن‌های شکست‌خورده روم گرفته شد. تراکی‌ها به نام دشمن دیگر روم نام‌گذاری شده بودند و معمولا دوبه‌دو با مورمیلون‌ها می‌جنگیدند.

مورمیلون‌ها (معروف به مردان ماهی) کلاه ایمنی فلزی با ماهی روی تاج آن، زره با فلس‌های چرمی یا فلزی و شمشیری به سبک یونانی داشتند. رتیاریوس‌ها هم با سلاح‌هایی الهام گرفته شده از ابزار ماهیگیران می‌جنگیدند.

جاهای دیدنی رم

عکس از: سایت Expedia

نبرد گلادیاتورها سه بخش داشت. در بخش اول مبارزه‌ای سبک با سلاح‌های آموزشی انجام می‌دادند. در بخش دوم تیزی و بُرندگی سلاح‌ها را برای تماشاچیان به نمایش می‌گذاشتند. در آخر هم به مبارزه واقعی و خونین می‌پرداختند.

خیلی کم پیش می‌آمد که نتیجه این نبرد مساوی شود و گلادیاتورها تا نفس آخر مبارزه می‌کردند. هنگامی که یک گلادیاتور شکست می‌خورد، با پایین آوردن سلاح‌ها و بالا بردن یک انگشت به نشانه تسلیم، شکست خود را اعلام می‌کرد.

پس از این داور نبرد باید درباره مرگ یا زندگی این گلادیاتور تصمیم می‌گرفت، یا دستور مرگ گلادیاتور شکست‌خورده را صادر می‌کرد یا دستور خروج از زمین نبرد را به دو مبارز می‌داد.

کولوسئوم

عکس از: سایت Futurecdn

نگاهی به معماری کولوسئوم

کولوسئوم هنر بی‌نظیر رومیان باستان را نشان می‌‎دهد. میلیون‌ها سازنده، معمار، مهندس، هنرمند و نقاش زحمات زیادی برای ساخت این بنا کشیدند و بنایی باورنکردنی ساختند، طوری که تماشاگران را حتی پس از ۱۹۰۰ سال شگفت‌زده می‌کند.

معماران و مهندسان کولوسئوم را به سبک معماری روم باستان ساخته‌اند. ساخت این بنا حدود هفت تا هشت سال طول کشید و تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین سازه‌های باستانی در جهان شد.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از: سایت Colosseumrometickets

ستون‌های کولوسئوم با استفاده از سه سبک مختلف ساخته شدند. سبک دوریک را برای ستون‌های طبقه همکف استفاده کردند، جایی که ثروتمندترین رومی‌ها در آن می‌نشستند و رویدادها را تماشا می‌کردند.

ستون‌های ردیف دوم به سبک ایونیک (یکی از سبک‌های معماری یونانی) و ستون‌های ردیف سوم که برای مردم عادی بود، به سبک کورنتی ساخته شدند.

کولوسئوم

عکس از: سایت Wixstatic

این بنا در مجموع ۸۰ دروازه همراه با ۸۰ طاق دارد. ۷۶ دروازه برای مردم عادی، ۳ دروازه برای اشراف و دروازه شمالی برای امپراتور بود.

مهندسان برای ساخت کولوسئوم در شهر رم ایتالیا از مصالحی مثل توف، سنگ آهک تراورتن، چوب، کاشی، آجر و بلوک‌های توفا استفاده کردند. سنگ‌های مختلف این بنا را هم با گیره‌های آهنی به هم متصل کردند. پوشش مرمری آمفی تئاتر کولوسئوم بعدها برای ساخت ساختمان‌ها و سازه‌های مختلف در سرتاسر روم استفاده شد.

کولوسئوم

عکس از: سایت Nationalgeographic

کولوسئوم دو دیوار داخلی و بیرونی داشت. بخش زیادی از دیوار خارجی در زلزله به شدت آسیب دید. امروزه فقط قسمت‌هایی از دیوار بیرونی وجود دارد. نقاط ورودی متعدد باعث شد ورود و خروج به بزرگ‌ترین آمفی تئاتر جهان برای تماشاچیان راحت باشد.

شکل بیضی کولوسئوم امکان مشاهده زمین مبارزه را از همه صندلی‌ها فراهم می‌کند. دومیتیان گالری بالای طبقه چهارم را اضافه کرد، برای اینکه مطمئن شود مردم می‌توانند در حالت ایستاده هم صحنه را به وضوح ببینند.

کولوسئوم

عکس از: سایت Pilotguides

بخش‌های مختلف کولوسئوم

این بنای تاریخی بخش‌های مختلفی هم دارد که در اینجا آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

– نمای کولوسئوم

آنچه امروز از کولوسئوم مشخص است، تنها سه پنجم از چیزی هست که رومیان قدیم می‌دیدند. در واقع بخش زیادی از نمای کولوسئوم در اثر زلزله، حوادث طبیعی و استخراج سنگ برای ساخت‌وساز از بین رفت. ارتفاع دیوار بیرونی حدود ۴۸ متر و ضخامت آن حدود ۳.۵ متر است.

جاهای دیدنی ایتالیا

عکس از: سایت Nbcnews

به طور کلی شما با یک بنای بیضی‌شکل رو‌به‌رو هستید که ستون‌های منحصربه‌فرد با طاق‌های فراوان دارد. مهندسان این طاق‌ها را برای تحمل وزن سنگین بنا بین ستون‌ها طراحی کردند. شکل بیضی کولوسئوم روم به تمام تماشاگران در هر نقطه از آمفی تئاتر اجازه می‌داد تا دید کاملی به وقایع میدان نبرد داشته باشند.

معماران و طراحان سرآمد آن زمان سه سبک متفاوت برای ساخت ستون‌های کولوسئوم روم استفاده کردند. سبک دوریک در ستون‌های طبقه اول، سبک ایونیک برای ستون‌های طبقه دوم، سبک کورنتی هم برای ستون‌های طبقه سوم به کار گرفته شد.

– زیرزمین کولوسئوم

زیرزمین کولوسئوم شبکه‌ای از تونل‌ها و اتاق‌های مختلف در دو بخش متفاوت است. کاربری این زیرزمین نگهداری از گلادیاتورها و حیوانات قبل از حضور در میدان نبرد بود. این زیرزمین حداقل ۸۰ راهرو داشت. از آن تعداد امروزه ۱۴ راهرو باقی مانده است.

زیرزمین کولوسئوم

عکس از: سایت I0wp

زیرزمین کولوسئوم شهر رم در ایتالیا، بخشی از طرح اولیه وسپاسیون و پسرش تیتوس نبود و بعدها به خواست پسر کوچک‌ترش، دومیتیان اضافه شد. بعد از ساخت این زیرزمین دیگر امکان اجرای نمایش نبردهای دریایی فراهم نبود.

همچنین برای جابه‌جایی حیوانات عظیم‌الجثه مثل فیل، سکوهایی متحرک و بزرگ (آسانسور مانند) در زیرزمین ساخته بودند تا راحت آن‌ها را به میدان نبرد ببرند.

در زیرزمین تونلی اختصاصی هم برای امپراتور وجود داشت که بتواند با امنیت و خیال راحت بدون حضور جمعیت زیاد رفت‌و‌آمد کند.

– ورودی‌های کولوسئوم

از آنجایی که گنجایش کولوسئوم بسیار زیاد بود، ورودی و خروجی‌های زیادی برای این حجم از جمعیت داشت.کولوسئوم رم ۸۰ ورودی داشت که ۷۶تای آن را به مردم عادی اختصاص داده بودند. ۳ ورودی برای اشراف و مقامات و ورودی شمالی برای رفت‌و‌آمد پادشاه روم بود. هر ورودی و خروجی شماره‌گذاری شده بود.

ورودی های کولوسئوم

عکس از: سایت Darkrome

ورودی اصلی شمالی که برای امپراتور بود و سه ورودی دیگر برای اشراف، تزیینات متفاوتی داشتند و گچ‌بری شده بودند. حتی امروز می‌توانید بقایای کم جانی از این تزیینات و گچ‌بری‌ها را ببینید.

داستان راهروها این روزها متفاوت است. مسئولان این بنای تاریخی، برای ورود بازدیدکنندگان سه ورودی متفاوت در نظر گرفتند.

ورودی اصلی: ورودی اصلی با نام Sperone Valadier شناخته می‌شود که از نام یکی از معماران برجسته حاضر در پروژه بازسازی کولوسئوم گرفته شده است. ورودی اصلی برای کسانی است که از قبل بلیط ورودی کولوسئوم رم ایتالیا را تهیه کرده‌اند. اگر هم می‌خواهید با تور اختصاصی از این بنا بازدید کنید، این ورودی مختص شماست.

میانگین زمان انتظار برای ورود از طریق این ورودی ۴۵ دقیقه است و نسبت به بقیه ورودی‌ها صف طولانی‌تری دارد.

کولوسئوم

عکس از: سایت Saturdaysinrome

ورودی گروهی: از این ورودی فقط گروه‌هایی می‌توانند استفاده کنید که حداقل ۱۴ و حداکثر ۵۰ عضو باشند. همراه این گروه حتما باید راهنمای حرفه‌ای هم وجود داشته باشد و بعد از پایان تور، تمام اعضا باید مجموعه را ترک کنند.

این ورودی در ضلع شمالی ورزشگاه قرار دارد و میانگین زمان انتظار در این ورودی حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است.

ورودی استرن: این ورودی کمی اختصاصی است و گروه‌هایی مثل مدارس و آموزشگاه‌ها همراه با راهنمای تور می‌توانند از این ورودی استفاده کنند.

علاوه بر این، بلیط‌ بازدیدکنندگان باید شامل دسترسی به زیرزمین کولوسئوم، کولوسئوم آرنا باشد. کمترین زمان انتظار برای این ورودی است و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از: سایت Saturdaysinrome

– میدان نبرد کولوسئوم

تمام نمایش‌های کولوسئوم در ایتالیا، در میدان نبرد اجرا می‌شد. از شکار حیوانات و مبارزه‌های خونین گلادیاتورها تا بازسازی صحنه‌های نبرد.

میدان نبرد کولوسئوم رم ایتالیا نامش آرنا و سطحش با چوب ساخته شده بود. در نبردهای وحشیانه این میدان، خون حیوانات و آدم‌های زیادی روی زمین ریخته می‌شد، به همین دلیل کف آن را شن ریختند تا حجم زیادی خون‌ها را جذب کند.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از: سایت Rome

 

این میدان نبرد بیضی شکل، اندازه‌ای تقریباً ۸۳ متر در ۴۸ متر داشت و اطرافش دیوارهای ۵ متری بود تا از جایگاه تماشاگران جدا شود.

جایگاه تماشاچیان کولوسئوم

جایگاه تماشاچیان کولوسئوم در رم بر اساس جایگاه اجتماعی متفاوت بود. هر چه جایگاه اجتماعی بالاتر می‌رفت، صندلی‌ها به میدان نبرد نزدیک‌تر می‌شد. یعنی رعیت و مردم عادی در صندلی‌های دورتر از میدان نبرد می‌نشستند.

اما معماری آمفی تئاتر کولوسئوم آن‌قدر هوشمندانه بود که همه می‌توانستند از هر نقطه‌ای به نمایش اشراف کامل داشته باشند. درست است که ورودی آمفی تئاتر کولوسئوم برای عموم رایگان بود؛ اما همه افراد باید بلیط تهیه می‌کردند.

میدان نبرد

عکس از: سایت Romecolosseumtickets

بلیط‌ها به تماشاگران می‌گفت از کدام ورودی استفاده کنند و کجا بنشینند. هر طاق هم که یک ورودی بود، شماره‌ای داشت که تماشاچیان باید شماره بلیط خود را با آن تطابق می‌دادند.

پایین‌ترین بخش کولوسئوم جایگاه امپراتور، سفیران، خانواده‌های سلطنتی، سناتورها و خلاصه همه افراد دارای مقام و منصب بود.

کمی که از این قسمت فاصله بگیریم، به جایگاه equites می‌رسیم. در واقع طبقه equites به سواره نظام‌های ارتش روم گفته می‌شد که بعدتر به طبقات ثروتمندان و افراد مهم سیاسی اضافه شدند.

بعد از جایگاه ارتشیان، به ترتیب جایگاه مردم عادی، افراد فقیر و در طبقه چهارم جایگاه بردگان و ضعیف‌ترین افراد جامعه بود.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از: سایت Theromanguy

انواع تورهای کولوسئوم

برای بازدید از کولوسئوم چند مدل تور وجود دارد.

– تورهای روزانه کولوسئوم

تورهای زیادی برای بازدید از کولوسئوم وجود دارند. شما می‌توانید هریک را با قیمت‌ها و آپشن‌های مختلف بررسی و رزرو کنید. طبق آخرین اطلاعات از سایت tickets rome تورهای بازدید از کولوسئوم در رم با راهنمای تور حرفه‌ای از ۳۰ یورو تا ۷۰ یورو هزینه دارند.

بسته به توری که انتخاب می‌کنید، بین ۱ تا ۳ ساعت به بازدید از آمفی تئاتر کولوسئوم می‌پردازید. راهنمای تورها به زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی و فرانسوی هم مسلط هستند.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از: سایت Theromanguy

– تورهای شبانه کولوسئوم

اما کولوسئوم در شب صفای دیگری دارد. دور از شلوغی و سروصدا در تورهای شبانه آمفی تئاتر کولوسئوم می‌توانید تجربه متفاوتی داشته باشید. تجربه‌ای از جنس بازدید از میدان نبرد و تماشای بنا در نوری متفاوت.

کولوسئوم در شب با نورپردازی‌های حرفه‌ای جلوه‌ای متفاوت پیدا می‌کند و منظره‌ای رویایی برای شما رقم می‌زند. همچنین در تورهای شبانه به بخش‌هایی از کولوسئوم دسترسی خواهید داشت که معمولا در زمان‌های دیگر نمی‌توانید از آن بازدید کنید.

آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از: سایت Thumbnailer

برای مثال می‌توانید از زیرزمین و میدان نبرد از نزدیک بازدید کنید و تجربه‌ای منحصربه‌فرد داشته باشید.

جاهای دیدنی نزدیک کولوسئوم

جاهای دیدنی ایتالیا فقط به آمفی تئاتر کولوسئوم ختم نمی‌شود. بسیاری از جاهای دیدنی رم که شهره و آوازه زیادی دارند، نزدیک آمفی تئاتر کولوسئوم قرار دارند؛ بنابراین یادتان نرود در برنامه‌ریزی‌های سفر خود از آن‌ها بازدید کنید.

– بازیلیکا سن کلمنته

مگر می‌شود تا رم بروید و به یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین کلیساهای آن سر نزنید؟ آن هم کلیسایی که داستانی عجیب دارد. بازیلیکا سن کلمنته کلیسایی ۲۰۰۰ ساله است که قصه‌های مختلف پیشرفت رم را در دل خود نگه داشته و برای بازدیدکنندگان تعریف می‌کند.

بازیلیکا

عکس از: سایت Romecolosseumtickets

بازیلیکا سن کلمنته در فاصله ۳۰۰ متری از کولوسئوم در شهر رم ایتالیا قرار دارد. نکته جالب درباره کلیسا این است که تا حدود ۱۶۵ سال پیش، بخش‌های قدیمی‌تر آن که زیرِ زمین بودند، کشف نشده بود.

در سال ۱۸۵۷ کشیش پدر جوزف مولولی متوجه شد که قبلا سطح زمین کلیسا عمیق‌تر بوده و بعد از حفاری، کلیسای قدیمی را زیر کلیسا فعلی پیدا کرد. قدمت کلیسای پیدا شده به قرن چهارم میلادی برمی‌گردد. علاوه بر این کلیسا، ساختمان‌های قدیمی دیگری هم کشف کردند.

شما با بازدید از این کلیسا در لایه‌های تاریخی رم قدم می‌زنید. اگر از کلیسا امروزی با موزاییک‌های زیبا و نقاشی‌های دیواری دوره رنسانس پایین بروید، وارد کلیسا قرن چهارم می‌شوید. نقاشی‌های دیواری این کلیسا مربوط به قرن هشتم تا یازدهم میلاد است. با عبور از کلیسا قرن چهارم، به ساختمان‌های قرن یک و رم باستان می‌رسید.

فاصله کولوسئوم تا بازیلیکا سن کلمنته حدود ۵۰۰ متر است.

بازیلیکا سن کلمنته

عکس از سایت: Meisterdrucke

– تپه پالاتین

جاهای دیدنی ایتالیا آن‌قدر زیاد و جذاب هستند که در یک سفر نمی‌شود همه آنها را دید، اما به شما پیشنهاد می‌کنیم بازدید از تپه پالاتین، از معروف‌ترین جاهای دیدنی رم را از دست ندهید.

تپه پالاتین یکی از هفت تپه باستانی و معروف رم است که نمی‌شود نقش آن را در پیشرفت رم نادیده گرفت. این مکان تاریخی به کولوسئوم رم آنقدر نزدیک است که بسیاری از تورهای گردشگری، بازدید از کولوسئوم و تپه پالاتین را در یک تور پیشنهاد می‌دهند.

تپه پایین

عکس از: سایت Cntraveler

در روزگاری دور این تپه محل زندگی پادشاهان از جمله نرون، ثروتمندان و مقامات رم باستان بوده است. شما در بازدید از تپه پالاتین با بقایای کاخ‌ها و ساختمان‌های باشکوه، باغ‌های سرسبز و چشم‌نواز، تونل Nero’s Cryptoporticus و مکان‌های افسانه‌ای رم رو‌به‌رو می‌شوید.

یکی از افسانه‌های رم می‌گوید گرگی به نام لالوپا، دوقلویی به نام رومولوس و رموس را در غاری پیدا کرده و آن‌ها را بزرگ می‌کند. گفته می‌شود این غار در همین تپه معروف است.

یادتان نرود در تپه پالاتین به موزه پالاتین هم سری بزنید. موزه پالاتین از اشیای بسیار گران‌بها و باستانی رم محافظت می‌کند و به شما اجازه می‌دهد با رم باستان بیشتر آشنا شوید.

شما می‌توانید اشیایی از دوران پارینه سنگی، مجسمه‌‌های رم باستان، نقاشی‌های دیواری، موزاییک‌ها و بقایای کاخ‌های این تپه را در این موزه ببینید. فاصله کولوسئوم تا تپه پالاتین حدود ۵۰۰ متر است.

تپه پالاتین

عکس از سایت: Meisterdrucke

– طاق کنستانتین

در قرن سوم، رم توسط چهار امپراتور از جمله امپراتور کنستانتین اداره می‌شد. کنستانتین با شکست سه امپراتور دیگر، تنها امپراتور رم باستان شد و به همین مناسبت طاق کنستانتین را به عنوان نشانه پیروزی ساخت.

کتیبه‌ای بر سردر ورودی اصلی طاق کنستانتین وجود دارد که نوشته‌های آن امپراتور کنستانتین را آدمی پارسا، صالح و برحق و ماکسنتیوس را امپراتوری ظالم خطاب می‌کند. علاقه کنستانتین به گسترش مسیحیت از الفاظ الهی که در این کتیبه به کار رفته، دیده می‌شود.

طاق منستایین

عکس از: سایت CNN

از ویژگی‌های بارز طاق کنستانتین که با آن رو‌به‌رو می‌شوید، مجسمه‌های خیره‌کننده، نقش برجسته‌ها و سنگ‌های ظریف و دقیق است. طاق کنستانتین حدود ۲۱ متر طول، ۲۵ متر ارتفاع و سه گذرگاه با اندازه‌های متفاوت دارد.

فاصله کولوسئوم تا طاق کنستانتین حدود ۳۰۰ متر است.

– دوموس اریا

بعد از آتش‌سوزی ویرانگر در سال ۶۴ پس از میلاد که بخش‌های زیادی از مرکز رم را تخریب کرد، امپراتور نرون دستور ساخت دموس اریا را داد تا بتواند شکوه رم را به آن برگرداند.

امروزه دموس اریا یکی از جاهای دیدنی ایتالیا برای گردشگران است و نشانه‌هایی از روم باستان را در اختیار شما می‌گذارد. پس اگر به مکان‌های تاریخی و داستان‌های آن علاقه دارید، دموس اریا را در لیست جاهای دیدنی رم بگذارید.

دوموس اریا

عکس از: سایت Cntraveler

دموس اریا به قصر طلایی هم معروف است و تزیینات زیادی مثل سنگ‌های مرمر، نقاشی‌های دیواری، سنگ‌های قیمتی موزاییک‌های زیبا این بنا را منحصربه‌فرد می‌کردند.

فاصله کولوسئوم تا دموس اریا حدود ۶۰۰ متر است.

اقامت در نزدیکی کولوسئوم

کولوسئوم جز مناطق توریستی رم محسوب می‌شود، بنابراین گزینه‌های زیادی برای اقامت نزدیک آمفی تئاتر کولوسئوم وجود دارد. بعضی از بهترین آن‌ها را برایتان پیدا و فهرست کردیم:

هتل‌های نزدیک کولوسئوم

  • Mascagni Luxury Rooms & Suites
  • Capo D’Africa Hotel
  • Hotel Paba
  • Dharma Boutique Hotel & Spa
  • Hotel Palazzo Manfred
  • Residenza Maritti
آمفی تئاتر کولوسئوم

عکس از: سایت Travelandleisure

توصیه‌هایی برای بازدید از کولوسئوم

نکته‌هایی وجود دارد که با دانستن آنها بازدید بهتری از کولوسئوم در شهر رم ایتالیا خواهید داشت:

  • اگر نمی‌خواهید چند ساعت در صف‌های طولانی گیر بیفتید، از قبل بلیط ورود خود را آنلاین رزرو کنید.
  • برای بازدید از میدان نبرد و زیرزمین کولوسئوم باید بلیط جداگانه تهیه کنید.
  • اکثر بلیط‌های ورود به کولوسئوم شامل بازدید از تپه پالاتین و فروم رم هم هستند. پس حتما بلیط خود را چک کنید که از دیگر جاهای دیدنی رم جا نمانید.
  • با توجه با اینکه کولوسئوم در زمان‌های مختلف در ساعات متفاوت بسته می‌شود، اطلاعات ساعات ورود و خروج از کولوسئوم را چک کنید.
  • اگر از شلوغی فراری هستید، در ساعات اولیه روز یا بعد از ظهر در ساعات آخر به کولوسئوم بروید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.