دریاچه وان

دریاچه وان؛ مثلث اسرارآمیز ترکیه

دریاچه وان و یک دنیا زیبایی طبیعی دل‌انگیز

هنگام برنامه‌ریزی برای بازدید از جاهای دیدنی ترکیه، دریاچه وان را در اولویت لیست گردش خود قرار دهید. دریاچه وان در ترکیه که در شرق آناتولی واقع شده است، بزرگ‌ترین دریاچه این کشور و دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه است.

این پهنه آبی خیره‌کننده، در سرتاسر وان گسترده شده و زیبایی طبیعی دل‌انگیز و اهمیت تاریخی فراوانی دارد. دریاچه وان با سواحل چشمگیر و ویژگی‌های منحصربه‌فردش، مقصدی عالی برای گردشگران ماجراجو است. پس آماده شوید تا همراه با مجله علی بابا به دل یک ماجراجویی جدید سفر کنیم.

دریاچه وان کجاست؟
دریاچه وان در شهر وان، در قسمت شرقی محدوده آناتولی و نزدیک به مرز ایران قرار گرفته است.
عمق دریاچه وان چقدر است؟
عمق آب دریاچه وان ترکیه به‌طور متوسط ۱۷۱ متر است که در بعضی از قسمت‌ها به ۴۵۰ متر هم می‌رسد.
چه فصلی از دریاچه وان بازدید کنیم؟
بهترین فصل بازدید از دریاچه وان، فصل بهار و تابستان است که آب‌وهوای مطبوع و دلپذیرتری دارد.
مسیر دسترسی به دریاچه وان چگونه است؟
می‌توانید با هواپیما به شهر وان بروید و یا با خودروی شخصی، از مرزهای شمال غرب ایران به وان برسید. از شهر وان تا دریاچه را هم باید با خودروی شخصی یا ماشین کرایه‌ای طی کنید.

آشنایی با دریاچه وان

دریاچه مرموز وان، در هر قسمت از خود چیزی دارد که بازدیدکنندگان را شگفت‌زده می‌کند؛ از شکل مثلثی‌اش بگیرید تا عمق و لایه‌های دمایی متفاوتش.

دریاچه وان در فصل تابستان، ۳ حالت دمایی متفاوت را تجربه می‌کند. آب دریاچه در لایه‌های بالایی، گرم و در لایه‌های پایینی سرد است؛ لایه میانی هم نقش انتقال حرارتی را ایفا می‌کند.

دریاچه وان در ترکیه

عکس از: سایت Itemtravel

به دلیل ارتفاع ۱۶۴۰ متری دریاچه از سطح زمین، آب در فصل زمستان، یخ ‌زده‌ و اطراف دریاچه نیز پوشیده از برف می‌شود.

آب دریاچه وان ترکیه به‌شدت قلیایی است و تنها موجود زنده‌ای که می‌تواند در آن دوام بیاورد، نوعی ماهی کپور به نام شاه‌ ماهی مروارید یا تارک است که بهار دیده می‌شود. فکرش را بکنید یک نوع ماهی که در کل جهان تنها در این دریاچه یافت می‌شود. شگفت‌انگیز نیست؟

دریاچه وان

عکس از: سایت Tripways

طبیعی است که چنین آب شوری با درصد بالای سدیم کربناتی که دارد، اصلا مناسب آشامیدن و کشاورزی نیست. البته مانعی برای شنا وجود ندارد؛ اما فقط باید در قسمت‌های کم‌عمق دریاچه شنا کنید.

دریاچه وان کجاست؟

دریاچه وان در شرق ترکیه واقع شده است و بین استان‌های وان و بیتلیس قرار دارد. این جاذبه دیدنی طبیعی، منطقه وسیعی را پوشش می‌دهد و خطوط ساحلی‌اش در چندین شهر و روستا کشیده شده است.

دریاچه وان کجاست؟

عکس از: سایت Tripadvisor

دریاچه وان از رودخانه‌های متعددی همچون بندماهی، خوشاب، زیلان، نهرهای گوناگون و… تغذیه می‌شود و سطح آب خود را از طریق بارش باران و ذوب برف حفظ می‌کند. این دریاچه با فضایی آرام و محیطی زیبا، گوهر واقعی آناتولی شرقی به شمار می‌آید.

لوکیشن دریاچه وان روی گوگل مپ

مسیر دسترسی به دریاچه وان

اگر مبدأ شما استانبول باشد، برای سفر به دریاچه در ابتدا باید خود را به شهر وان برسانید. سریع‌ترین راه برای رسیدن از استانبول به وان، پرواز به سمت فرودگاه فرید ملن وان است. سفر با هواپیما از استانبول به وان حدود ۲ ساعت طول می‌کشد.

دریاچه وان ترکیه کجاست؟

عکس از: سایت I0wp

اگر اتوبوس را برای سفر خود انتخاب می‌کنید، باید بگوییم که راهی طولانی در پیش دارید؛ چراکه سفرتان بیش از ۲۲ ساعت طول می‌کشد.

اگر در دیاربکر یا کارس باشید و بخواهید از این دو شهر به دریاچه وان بروید، گزینه حمل‌ونقل پیش روی شما اتوبوس است. از این دو شهر حدود ۷ تا ۸ ساعت زمان می‌برد تا با اتوبوس به شهر وان برسید.

راهنمای رفتن به دریاچه وان از تهران

اگر بخواهید از شهر تهران به شهر وان برسید، طبق بودجه مدنظرتان می‌توانید یکی از گزینه‌های سفر هوایی و زمینی را انتخاب کنید.

اگر انتخاب شما سفر با هواپیما باشد، می‌توانید با پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و پس از یک یا دو توقف، در فرودگاه فرید ملن شهر وان به مقصد برسید.

مسیر رفتن به دریاچه وان

عکس از: سایت Tmgrup

اگر بخواهید با خودروی شخصی از تهران به وان برسید، باید یکی از مرزهای رازی (کاپیکوی)، سرو (اسندره) و بازرگان (گورباغ) را انتخاب کنید. کوتاه‌ترین مسیر مرزی متعلق به مرز رازی است که برای رفتن به آن باید به تبریز و سپس به خوی بروید. توجه کنید که این مرز محدودیت زمانی دارد. پس از قبل، ساعت ورود و خروج آن را چک کنید.

راه رسیدن به مرز سرو از شهر ارومیه است که محدودیت زمانی برایش مقرر نشده. مرز بازرگان نیز از دیگر مرزهای شبانه‌روزی رسیدن به وان و البته دورترین مسیر است.

دریاچه وان

عکس از: سایت Tmgrup

این نکته را به خاطر داشته باشید که از هر مرزی که بخواهید عبور کنید، باید از قبل نسبت به تبدیل پلاک و گواهینامه بین‌المللی اقدام کنید. البته راه دیگر آن است که تا مرز موردنظر را با ماشین شخصی بروید و بعد از آن با ماشین‌های مرزی، خود را به شهر وان برسانید.

تاریخچه دریاچه وان

دریاچه وان اهمیت تاریخی قابل توجهی دارد؛ چراکه در طول قرن‌ها شاهد تمدن‌ها و امپراتوری‌های مختلف بوده است. این دریاچه منطقه‌ای برجسته در دوران پادشاهی اورارتویی (تمدنی باستانی که در حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد حکومت می‌کردند)، بوده است.

تاریخچه دریاچه وان

عکس از: سایت Squarespace

بقایای قلعه‌ها و سکونتگاه‌های اورارتویی هنوز در سواحل دریاچه به چشم می‌خورد. علاوه بر این، دریاچه وان بخشی از امپراتوری عثمانی نیز بوده است و نقش استراتژیک و مهمی در تجارت و حمل‌ونقل در طول تاریخ ایفا می‌کرده است.

بهترین زمان سفر به دریاچه وان

دریاچه وان مقصدی زیبا برای بازدید در تمام طول سال است؛ اما بهترین زمان برای تماشای زیبایی‌های آن، فصل‌های بهار و تابستان است.

در طول فصل بهار، دامنه‌ تپه‌های اطراف دریاچه با گل‌های وحشی رنگارنگ تزیین می‌شود و پس‌زمینه‌ای زیبا برای عکاسی و ماجراجویی‌های شما پدید می‌آورد.

بهترین فصل رفتن به دریاچه وان

عکس از: سایت Peopleofar

فصل تابستان روزهای طولانی‌تری دارد و فرصتی جذاب برای تماشای غروب دل‌انگیز بر فراز دریاچه را برای شما به ارمغان می‌آورد.

در فصل زمستان هم همان‌طور که اشاره کردیم، آب دریاچه یخ می‌بندد، هوا سرد می‌شود و امکاناتی مانند شنا و قایق‌سواری فراهم نیست.

ویژگی‌های طبیعی دریاچه وان

همان‌طور که گفتم، دریاچه وان، دریاچه‌‌ای پر رمز و راز است. یکی از بارزترین ویژگی‌های طبیعی این دریاچه، درون‌ریز بودن آن است. یعنی در گذشته‌های دور توسط فعالیت‌های آتش‌فشانی و مواد مذاب مسدود شده و مانند یک حوضچه بسته است که این خود به جذابیت منحصر‌به‌فرد آن می‌افزاید.

ویژگی های دریاچه وان

عکس از: سایت Usda

از دیگر ویژگی‌ها طبیعی بارز این جاذبه زیبا، کوه باشکوه نمرود است. آتشفشانی خاموش و مشرف به دریاچه که مناظر پانورامایی خیره‌کننده‌ای از دریاچه وان ارائه می‌دهد.

شوری بالا و طبیعت قلیایی آب دریاچه هم یک اکوسیستم خاص ایجاد کرده است. به همین دلیل است که آب دریاچه به رنگ فیروزه‌ای چشم‌نواز دیده می‌شود.

عمق دریاچه وان

عمق آب دریاچه وان به طور متوسط ۱۷۱ متر است که در بعضی از نقاط به ۴۵۰ متر هم می‌رسد. لازم به ذکر است که این دریاچه عمیق، ۸۰ کیلومتر طول و ۱۱۹ کیلومتر عرض دارد.

عمق دریاچه وان چقدر است؟

عکس از: سایت Bianet

شنا در دریاچه وان

حالا که تا این بخش از مقاله درمورد عمق بسیار زیاد دریاچه وان اطلاعاتی کسب کردید، پس حتما باید این نکته را مدنظر قرار دهید که شما تنها در قسمت‌هایی از دریاچه مجاز به شنا هستید که عمق آب، کم باشد.

شنا در دریاچه وان

عکس از: سایت Amazonaws

ذکر این مورد هم ضروری است که به دلیل خاصیت قلیایی آب دریاچه، نمی‌توانید به مدت طولانی در آب شنا کنید. بهتر است زمانی کمتر از ۱۵ دقیقه را به شنا اختصاص دهید.

تفریحات دریاچه وان ترکیه

دریاچه وان همواره یکی از مقاصد جذاب برای گردشگران و همچنین مردم محلی بوده است. تفریحات دریاچه وان می‌تواند برای ساعاتی ذهن شما را از دغدغه‌های زندگی رهایی دهد و آرامش را به روحتان تزریق کند.

فاصله شهر وان تا دریاچه وان

عکس از: سایت Bucketlistly

از جمله تفریحات این دریاچه می‌توان به قایق‌سواری، عکاسی، گشت‌وگذار در مناطق اطراف دریاچه، ماهیگیری و شنا اشاره کرد.

جاهای دیدنی نزدیک دریاچه وان

دریاچه وان علاوه بر مواهب طبیعی و زیبایی که دارد، جاهای دیدنی و تاریخی بسیاری را نیز در اطراف خود جای داده است. اگر بعد از بازدید دریاچه وان، به سراغ بازدید از آن‌ها بروید، با یک تیر دو نشان زده‌اید. بیایید با زیباترین دیدنی‌های اطراف وان آشنا شویم:

جاهای دیدنی نزدیک دریاچه وان

عکس از: سایت Greentours

جزیره آدیر

جزیره آدیر یا جزیره لیم بزرگ‌ترین جزیره دریاچه وان است که در سمت شمال شرقی دریاچه قرار دارد. فاصله این جزیره تا ساحل دریاچه وان ۲ کیلومتر است.

جزیره آدیر

عکس از: سایت Wakayaislandresort

جزیره آدیر با کلیساها و صومعه‌های تاریخی و زیبایی طبیعی خود در صدر فهرست مکان‌های دیدنی وان قرار می‌گیرد. اگر در فصل بهار به جزیره آدیر سفر کنید، مرغان دریایی زیبایی را می‌بینید که جزیره را خانه خود کرده‌اند و منظره‌ای دلنشین پدید آورده‌اند.

جزیره آکدامار

جزیره دیدنی آکدامار در دل دریاچه وان قرار دارد. برای رسیدن به جزیره آکدامار باید به اسکله دریاچه وان بروید و از آنجا با کشتی به بافت تاریخی و طبیعت زیبای منطقه قدم بگذارید.

جزیره آکدامار

عکس از: سایت Ediblecommunities

کلیسای جامع صلیب مقدس

کلیسای معروف صلیب مقدس، کلیسایی ارمنی متعلق به قرون وسطی است که در جزیره آکدامار قرار دارد.

این کلیسا به دلیل نقش‌ونگارهای هنرمندانه‌ی دیوارهایش بسیار تماشایی است. جالب است بدانید تمام این نقش‌ونگارها از شخصیت‌ها و داستان‌های کتاب مقدس الهام گرفته شده‌اند.

کلیسای جامع صلیب مقدس

عکس از: سایت Scubadiving

از آنجایی که کلیسای جامع صلیب مقدس تنها کلیسای ارمنی باقی‌مانده از قرون وسطی است که نقاشی‌هایش هنوز پایدار مانده، از ارزش بالایی برخوردار است.

شهر تاریخی احلات

در قسمت شمالی دریاچه وان، شهری تاریخی با قدمت ۲۹۰۰ سال وجود دارد. این شهر زیبا که در دامنه تپه‌ای پوشیده از باغ‌های میوه بنا شده است، چشم‌اندازی خیره‌کننده از رنگ آبی دریاچه و قله برفی کوه صوفان ارائه می‌دهد.

شهر تاریخی احلات

عکس از: سایت Artofwayfaring

شهر تاریخی احلات، آثار باستانی زیادی از دوران سلجوقیان، اورارتو، آق‌قویونلو و عثمانی را در دل خود جای داده است. گورستان‌های این شهر، علاوه بر نمایش تاریخ قرون وسطی، سنگ قبرهای زیبا با حکاکی‌های هنرمندانه را نیز نمایش می‌دهند.

موزه، بقایای مسجد، قلعه‌های عثمانی و سلجوقی از دیدنی‌های این شهر است. اگر به تاریخ علاقه دارید، حتما به این شهر سر بزنید.

موزه احلات

یکی از موزه‌های قدیمی در نزدیکی دریاچه وان، موزه احلات است. آثار موجود در این موزه در چهار محوطه به نام‌های منطقه باستان‌شناسی، سرسرا، حیاط و حافظه شهری به نمایش گذاشته شده‌اند.

قدمت اشیای قدیمی این موزه به عصر کالکولیتیک، عصر برنز، عصر آهن، دوره هلنیستی، دوره روم، دوره روم شرقی، دوره سلجوقی و دوره عثمانی برمی‌گردد.

می‌توانید در این موزه ظروف باستانی، تندیس، سرامیک و… را مشاهده کنید که برخی از آن‌ها به ۴۰۰۰ سال قدمت دارند.

قلعه وان

قلعه وان یکی دیگر از نقاط دیدنی دریاچه وان ترکیه است که در قسمت شرق ساحل این دریاچه بنا شده است. این قلعه سنگی عظیم که در بالای یک سراشیبی ۱۰۰ متری قرار دارد، از پادشاهی باستانی اورارتو (قرن ۷-۹ پیش از میلاد مسیح) به‌جامانده است.

قایق سواری در دریاچه وان

عکس از: سایت Edgemarkets

این قلعه بزرگ، چشم‌اندازی عالی از دریاچه وان و مرکز شهر به نمایش می‌گذارد. تماشای بارقه‌های نارنجی غروب بر فراز قلعه، تجربه منحصربه‌فردی است که می‌توانید در این مکان تاریخی کسب کنید.

قلعه هوساپ

قلعه هوشاپ از از جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه وان است. این قلعه برای بسیاری از تمدن‌ها، نقش مهم و استراتژیک داشته و حکومت‌های متعددی را به خود دیده است. آنچه امروز از قلعه باشکوه هوساپ می‌بینید، در زمان حکومت عثمانی شکل گرفته است.

قلعه هوساپ

عکس از: سایت Wikimedia

قلعه هوساپ روی صخره‌ای در قسمت شمالی ساحل رودخانه هوساپ بنا شده است و به دو قلعه داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. بازدید از قلعه و عکس گرفتن با دیواره‌های بلند و برج‌های سنگی باشکوه، بی‌شک تجربه جذابی از سفر به دریاچه وان برایتان خواهد ساخت.

شهر تاریخی گواش

در جنوب دریاچه وان در ترکیه، شهری تاریخی به نام گواش وجود دارد. از برجسته‌ترین جاذبه‌های قدیمی این شهر می‌توان به گورستانی قدیمی اشاره کرد که متعلق به قرن ۱۴ تا ۱۷ میلادی است.

اگر به این گورستان بروید، احتمالا قبر حلیمه خاتون، یکی از اعضای اصلی حکومت ترکمنی قراقویونلو توجه شما را جلب می‌کند؛ قبری چندگوشه با ظاهری متفاوت.

شهر تاریخی گواش

عکس از: سایت Euronews

کلیسای آلتینساج

در قسمت غربی دریاچه وان در ترکیه، کلیسای آلتینساج خودنمایی می‌کند. این کلیسای تاریخی در قرن ۱۷ میلادی ساخته شده است و چشم‌انداز زیبایی دارد؛ چشم‌انداز دریاچه روی تپه‌ای بکر همراه با باغ‌هایی که اطراف کلیسا را احاطه کرده‌اند.

کلیسای آلتینساج

عکس از: سایت Artofwayfaring

اقامت در نزدیکی دریاچه وان

اگر قصد دارید چند روزی را به بازدید از جاهای دیدنی وان اختصاص دهید، می‌توانید در این هتل‌های شهر وان بمانید:

  • هتل کانفوریوم (Conforium)
  • هتل دابل تری بای هیلتون (Doubletree by Hilton)
  • هتل الیت ورلد (Elite World)
  • هتل رنسانس لایف (Ronesans Life)
  • هتل رامادا (Ramada)
  • هتل گرند وان (Grand)
کلیسای قدیمی دریاچه وان ترکیه

عکس از: سایت Alantatour

کمپینگ و شب‌مانی در طبیعت

اگر اهل ماجراجویی در دل طبیعت باشید، حتما کمپینگ گزینه جذابی برای شما است. حتی ساکنان منطقه هم برای کمپینگ به دریاچه وان می‌آیند.

اگر کمپینگ را انتخاب کردید، کوله‌پشتی و تجهیزاتتان را بردارید و در محیط‌های مشخص‌شده کمپ در اطراف دریاچه، یک اقامت رویایی را به خود و همسفرانتان هدیه بدهید.

دریاچه وان

عکس از: سایت Tmgrup

توصیه‌هایی برای سفر به دریاچه وان

بازدید از دریاچه وان در هر ساعتی از روز، زیبایی خاص خودش را دارد. برای تماشای دریاچه، قدم زدن در محیط اطراف آن و عکاسی نیاز به پرداخت هزینه نیست؛ اما برای استفاده از تفریحاتی مانند قایق‌سواری، باید بلیط تهیه کنید.

اگر اهل شکم‌گردی هستید هم اصلا نگران نباشید؛ چراکه در اطراف دریاچه چند رستوران وجود دارد.

بسته به فصلی که از دریاچه وان دیدن می‌کنید، کلاه، عینک آفتابی، کفش مناسب، کرم ضد آفتاب و یک دست لباس اضافه، بارانی و لباس گرم به همراه داشته باشید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.