دشت سوسن ایذه

دشت سوسن ایذه؛ هم‌نشینی تاریخ و طبیعت در جوار کارون

دشت سوسن ایذه و جلوه‌ای از زیبایی بی‌پایان

شهر ایذه یکی از شهرهای نیمه‌کوهستانی استان خوزستان است که مانند تابلوی نقاشی، چشم هر رهگذری را به خود خیره می‌کند. به جرئت می‌توانم بگویم یکی از بکرترین و رویایی‌ترین جاهای دیدنی خوزستان، همین شهر ایذه است که در دل خود زیبایی‌های منحصربه‌فردی را جای داده است.

دشت سوسن ایذه جزو آن دسته جاذبه‌های منحصربه‌فردی است که روح طبیعت را با روح آدمی پیوند می‌دهد. ترکیب چمنزارهای خرم، گل‌های قرمز، مزارع سرسبز با رود کارون‌ و آواز پرندگان، هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. در این مطلب از مجله گردشگری علی بابا همراه ما باشید تا شما را با دنیای بهشتی دشت سوسن ایذه آشنا کنیم.

دشت سوسن کجاست؟
دشت سوسن در استان خوزستان و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی ایذه واقع شده است.
بهترین زمان سفر به دشت سوسن چه زمانی است؟
ماه‌های بهمن تا اوایل خرداد، بهترین زمان برای سفر به دشت سوسن در ایذه است.
امکانات رفاهی دشت سوسن چیست؟
داخل دشت امکانات رفاهی وجود ندارد. البته وجود مغازه‌های کوچک در روستاهای اطراف، می‌تواند پاسخگوی مایجتاج اولیه شما باشد.

آشنایی با دشت سوسن

مشابه دشت سوسن در ایذه را شاید  بتوان در کارتون‌های دوران کودکی‌مان پیدا کرد. دشتی تماشایی که رود کارون، آن را به دو نیم تقسیم کرده است؛ سوسن غربی و سوسن شرقی که هر کدام دیدنی‌های خاص خود را دارند.

دشت سوسن

عکس از: سایت Google Maps

از دیدنی‌های معروف دشت سوسن، روستاهایی با چشم‌اندازهای زیبا است؛ روستاهایی همچون ثریا که به‌ دلیل پلکانی بودنش لقب ماسوله خوزستان را از آن خود کرده است، یا روستای لولو، مهرنان، جنگه، شیمن، شیخ و فالح که از زیبایی و اصالت چیزی کم ندارند.

زیبایی‌های دشت سوسن خوزستان آن‌قدر بی‌شمار است که هرچه بگویم، کم گفته‌ام. گل‌های زیبا از جمله گل نرگس، مزارع برنج‌کاری، درختان بلوط، انجیر و انار، کوه‌ها و دره‌های چشم‌نواز، همه‌وهمه بر زیبایی این دشت افزوده است.

دشت سوسن در ایذه

عکس از: سایت Google Maps

این جاذبه سحرآمیز، جزو آن دسته دیدنی‌هایی است که طبیعت را با تاریخ پیوند زده است؛ چراکه اگر به این دشت بروید، آثار تاریخی مانند گورستان عیلامیان را نیز می‌توانید مشاهده کنید. اگر چند مجسمه شیر دیدید که کنار هم در گورستان قرار گرفته‌اند، تعجب نکنید. آن‌ها نماد جنگجویان شجاع هستند که روی قبرها بنا شده‌اند.

دشت سوسن کجاست؟

دشت سوسن در ۳۵ کیلومتری شهر ایذه در استان خوزستان و در بخش سوسن قرار دارد. بخش سوسن متشکل از دو دهستان است: سوسن غربی به مرکز ترشک و سوسن شرقی به مرکز جنگه. برای رسیدن به دشت سوسن، سه راه پیش روی شما است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنم.

دشت سوسن کجاست؟

عکس از: سایت Google Maps

در ابتدا باید به سمت استان خوزستان حرکت کنید. بعد از عبور از خروجی ایذه و گذر از روستاهای پیان و تاکوتر، به یک دوراهی می‌رسید. برای رسیدن به دشت سوسن باید دوراهی را به سمت راست بپیچید. بعد از عبور از روستای کشگلی و طی مسافت ۵ کیلومتری، به دوراهی دیگری می‌رسید که هر دو شما را به بخش‌هایی از دشت می‌رسانند.

مسیر دوم تا یک جایی مانند مسیر اول است. تنها کافی است وقتی به اولین دوراهی رسیدید، به سمت چپ بپیچید. در این حالت به سد کارون ۳ و امامزاده سلطان ابراهیم خواهید رسید. سپس باید خودروی خود را در پارکینگ امامزاده پارک کنید و از آنجا با قایق به سمت دشت راهی شوید.

آدرس دشت سوسن

عکس از: سایت Google Maps

در این مسیر نیم‌ساعته، شاهد زیبایی‌های فراوانی از طبیعت مسحورکننده خواهید بود که می‌تواند در نوع خود تجربه جالبی برای شما رقم بزند.

مسیر سوم مخصوص کسانی است که از سمت شمال (اندکا) به سمت ایذه حرکت می‌کنند. در این مسیر باید از مسیر سد کارون ۳ بگذرید و نرسیده به ایذه، وقتی به دوراهی پیان و سوسن رسیدید، به طرف دشت سوسن راهی شوید.

لوکیشن دست سوسن روی گوگل مپ

فاصله اصفهان تا دشت سوسن

اگر در شهر اصفهان باشید و بخواهید از آنجا به دشت سوسن در ایذه بروید، ۳۹۶ کیلومتر راه پیش رو دارید؛ یعنی چیزی در حدود ۴ ساعت و ۳۵ دقیقه.

فاصله اصفهان تا دشت سوسن

عکس از: سایت Google Maps

فاصله اهواز تا دشت سوسن

اگر مبدا شما اهواز باشد، ۲۴۷ کیلومتر مسافت را تا رسیدن به دشت سوسن خوزستان باید طی کنید؛ یعنی حدود ۲ ساعت و ۱۲ دقیقه.

آب‌و‌هوای دشت سوسن

دشت سوسن در هر فصل از سال، آب‌وهوای متفاوتی دارد. انتخاب بهترین زمان سفر به این دشت رویایی به شما کمک می‌کند تا خاطره‌ای خوب از گشت‌وگذار در آنجا برای خود ثبت کنید. پس همراه من باشید تا درباره آب‌وهوای هر چهار فصل به شما اطلاعاتی بدهیم.

آب و هوای دشت سوسن ایذه

عکس از: سایت Google Maps

دشت سوسن در بهار

فصل بهار، زمان مناسبی برای سفر به دشت سوسن در ایذه است؛ چراکه آب‌وهوا در این فصل رو به خنکی می‌رود و برای گشت‌وگذار عالی است. علاوه بر این، دشت سوسن در فصل بهار پوشیده می‌شود از گل‌های رنگارنگ شقایق و لاله و زیبایی‌های دل‌انگیز.

البته این نکته را باید بگویم که در این فصل امکان بارش‌های متعدد و سیلاب هم وجود دارد. پس اگر فصل بهار را برای سفر به دشت سوسن انتخاب کردید، حواستان به بارش‌ها و اطلاعات هواشناسی منطقه هم باشد.

دشت سوسن ایذه

عکس از: سایت Google Maps

اگر به ‌دنبال سرسبزی و هوای خنک هستید، فصل بهار زمان خوبی برای سفر به دشت سوسن خوزستان است، البته اگر شلوغی جمعیت را نادیده بگیریم.

دشت سوسن در تابستان

آب‌وهوای دشت سوسن در فصل تابستان رو به گرمی می‌رود و گیاهان روییده در زمین، خشک می‌شوند. بارش باران در این فصل کم می‌شود و هوای گرم و خشک جایش را می‌گیرد که ممکن است باب میل خیلی‌ها نباشد.

البته شب‌های تابستان در این دشت بسیار دیدنی است؛ چراکه آسمان پر می‌شود از ستارگانی که زیبایی فضای دشت را چندبرابر می‌کنند. اگر تحمل گرمای هوا را دارید، می‌توانید در فصل تابستان به این دشت سفر کنید.

دشت سوسن ایذه

عکس از: سایت Google Maps

دشت سوسن در پاییز

فصل پاییز، آب‌وهوای دشت سوسن را معتدل می‌کند. در این فصل مثل بسیاری از مناطق کشور، درختان لباس رنگارنگ می‌پوشند و جلوه‌ای زیبا به فضای دشت می‌دهند. باید بدانید که دشت سوسن در فصل پاییز، باران‌های پراکنده‌ای را نیز تجربه می‌کند.

دشت سوسن در ایذه

عکس از: سایت Google Maps

دشت سوسن در زمستان

آب‌وهوای دشت سوسن در فصل زمستان، سرد و مرطوب است؛ اما معمولا برف نمی‌بارد. دشت سوسن ایذه در فصل زمستان، بیشتر میزبان باران‌های پراکنده است.

دشت سوسن خوزستان

عکس از: سایت Google Maps

پوشش گیاهی و جانوری دشت سوسن

دشت سوسن در ایذه مانند تکه‌ای از بهشت است که با پوشش گیاهی و جانوری متعددی که دارد، آرامش را به روح بازدیدکنندگان تزریق می‌کند.

درختان بلوط، انار، توت، زبان گنجشک، انجیر، گل‌های لاله، شقایق، یاس بنفش، درختچه‌های پونه، آویشن، زرشک، گون و انواع و اقسام درخت‌ها و گل‌های دیگر، از جمله مواهبی است که طبیعت به آدمیان در دشت سوسن هدیه می‌دهد.

دشت سوسن در خوزستان

عکس از: سایت Google Maps

پرندگانی مانند شاهین، عقاب، قمری، لک‌لک، کبک و… که در آسمان دشت پرواز می‌کنند و جانورانی مانند خرگوش، روباه، قوچ، خرس قهوه‌ای، میش، گرگ، کل، شغال و…که دشت را زیستگاه خود کرده‌اند، بر جذابیت دشت افزوده‌اند. خزندگانی مانند مار، مارمولک، سوسمار و… نیز در دشت پیدا می‌شود.

همچنین مزارع برنجکاری هم در دشت سوسن به چشم می‌خورد که در نوع خود منظره زیبایی ایجاد می‌کند.

تفریحات دشت سوسن

مگر می‌شود به دشت سوسن بروید و از تفریحات متنوع آن بی‌نصیب بمانید؟ این دشت رویایی علاوه بر زیبایی‌هایی که دارد، تفریحاتی را نیز در خود جای داده است که خاطرات خوشی برایتان رقم می‌زند. از جمله این تفریحات عبارت‌اند از:

قایق‌سواری

همان‌طور که گفتم، رود خروشان کارون از میان دشت سوسن می‌گذرد که البته این موضوع فرصت خوبی را برای قایق‌سواری فراهم آورده است. قایق‌سواری همراه با تماشای چشم‌انداز خیره‌کننده دشت، بسیار فوق‌العاده است.

قایق سواری در دشت سوسن

عکس از: سایت Google Maps

عکاسی

دشت سوسن، به‌خصوص در فصل بهار، مانند یک تابلوی نقاشی است. چه کسی بدش می‌آید عکس‌هایی با پس‌زمینه این تابلوی زیبا داشته باشد؟ پس اگر به دشت سوسن خوزستان رفتید، حتما عکس‌هایی در کنار مناظر تماشایی‌ آن ثبت کنید.

دشت سوسن

عکس از: سایت Google maps

پیاده‌روی در طبیعت

پیاده‌روی در طبیعت دشت سوسن همراه با تماشای مناظر کوه، رود و گل‌های رنگارنگ در دل چمن‌های سبز، بهترین تراپی برای هر گردشگر و بازدیدکننده‌ای است.

پیاده روی در دشت سوسن

عکس از: سایت Google Maps

ماهیگیری

اگر به ماهیگیری علاقه دارید، در سفر به دشت سوسن حتما تجهیزات آن را با خود به همراه داشته باشید. ماهیانی همچون قزل‌آلا، سونگ و شیربت در رود کارون وجود دارد که برای یک صید خوشمزه گزینه‌های خوبی هستند.

دشت سوسن خوزستان

عکس از: سایت Google Maps

روستاگردی

روستاهایی مثل ثریا، ده حوض، دانیال، لولو، ده شیخ، ده کهنه و… در قسمت‌های سوسن غربی و سوسن شرقی وجود دارند که با بافت اصیل و مردمان خونگرمی که دارند، گزینه جذابی برای آشنایی با آداب، رسوم و فرهنگ مردمان آن منطقه است.

دشت سوسن ایذه

عکس از: سایت Google Maps

بخش‌های مختلف دشت سوسن

دشت سوسن از دو بخش سوسن غربی و سوسن شرقی تشکیل شده است که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازم.

سوسن غربی

سوسن غربی به گل‌های نرگسش مشهور است. روستای پلکانی ثریا که لقب ماسوله خوزستان را به خود اختصاص داده است هم در این بخش قرار دارد. مرکز بخش سوسن غربی، روستای ترشک است. علاوه بر ده ثریا، روستاهایی همچون مهرنان، ده شیخ و لولو از جمله روستاهای این بخش است.

دشت سوسن غربی

عکس از: سایت Google Maps

سوسن شرقی

جنگل‌های بلوط از جمله جذابیت‌های بخش سوسن شرقی به مرکزیت روستای جنگه است. طبیعت این بخش از روستا، بکر و دست‌نخورده است. در بخش سوسن شرقی نیز چند روستا به نام‌های موسوی، ممبین، شیمن، فالح، آب‌بید و… وجود دارد. البته روستای شیمن، خود یک جاذبه تماشایی است.

دشت سوسن شرقی

عکس از: سایت Google Maps

جنگل‌های بلوط، آبشارهای جاری و مزارع برنجکاری، از زیبایی‌هایی است که در دل روستای شیمن وجود دارد.

جاهای دیدنی نزدیک دشت سوسن

غار اشکفت سلمان

شهر ایذه جزو آن دسته شهرهایی است که تاریخ در بندبند وجودش زنده است. یکی از آثار تاریخی موجود در این شهر، غار اشکفت سلیمان است که در جنوب ایذه قرار دارد. این غار در دل یک صخره جا خوش کرده است و ۲۷۰۰ سال قدمت دارد.

غار اشکفت سلمان

عکس از: سایت Google Maps

عیلامی‌ها و هخامنشیان این غار را نیایشگاه خود کرده بودند و برای آن اهمیت فراوانی قائل بودند. نوشته‌هایی به خط میخی از دوران عیلامیان، سنگ‌نگاره‌های ایران باستان و نقش‌ونگارهای برجسته، از جمله آثار ارزشمند این غار قدمت‌دار است.

رود کارون

رود کارون، طولانی‌ترین رود ایران به‌ شمار می‌رود که از سال‌های خیلی دور در جریان است. این رود به ‌دلیل وجود مسیرهای کشتیرانی، استفاده کشاورزی و تامین برق از اهمیت بالایی برخوردار است. بخشی از رود کارون از دشت سوسن می‌گذرد و فضای زیبای برای عکاسی، قایق‌رانی و ماهیگیری ایجاد می‌کند.

رود کارون

عکس از: سایت Google Maps

آبشار توف اسپید

آبشار توف اسپید از جمله جاذبه‌های طبیعی استان خوزستان است که از دل صخره‌های سخت به پایین جاری می‌شود. این آبشار در منطقه حفاظت‌شده شالو و مونگشت قرار دارد و دارای دو بخش است. آب آبشار در فصل زمستان یخ می‌زند و جلوه‌ای جادویی ایجاد می‌کند.

آبشار توف اسپید

عکس از: سایت Google Maps

آبشار شیوند

آبشار شیوند یک جاذبه طبیعی بکر و چشم‌نواز است که زیبایی‌های زیادی را یک جا در کنار خود جمع کرده است. این آبشار حدودا ۹۰ متری در دل یک پوشش گیاهی زیبا و خرم قرار گرفته است که لذت بازدید را دوچندان می‌کند.

آبشار شیوند

عکس از: سایت Google Maps

تماشای عظمت آبشار در کنار درختان بلوط، گردو، انگور، انار و گیاهان و گل‌هایی همچون کتیرا، پونه، شقایق و نرگس از جذابیت‌های این آبشار زیبا است.

اقامت در نزدیکی دشت سوسن

اگر قصد دارید شب را در نزدیکی دشت سوسن خوزستان بمانید، گزینه‌های اقامتی متفاوتی پیش روی شما است. هتل‌های شهر ایذه، اقامتگاه‌های بومگردی بخش‌های اطراف و اجاره خانه در بعضی از روستاهای نزدیک، مواردی است که می‌توانید طبق بودجه سفرتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

کمپ در دشت سوسن

عکس از: سایت Google Maps

اگر اهل طبیعت‌گردی و کمپینگ هستید و دلتان می‌خواهد یک شب بکر و پر از آرامش را در دشت بگذرانید، خبر خوب این است که بعضی از مناطق دشت برای کمپینگ و برپایی چادر مناسب است که البته باید از قبل از یک راهنما درباره آن‌ها آگاهی پیدا کنید.

تجهیزات موردنیاز در سفر به دشت سوسن

برای سفر به دشت سوسن حواستان باشد که دست خالی نباشید. اگر فصل‌هایی را که احتمال بارش باران وجود دارد، برای سفر انتخاب می‌کنید، حتما چتر و بارانی همراه خود داشته باشید.

اگر انتخاب شما برای گشت‌وگذار در دشت سوسن در ایذه فصل گرما است، لباس خنک، عینک، کرم ضدآفتاب و کلاه آفتابی را از یاد نبرید.

دشت سوسن ایذه

عکس از: سایت Google Maps

اگر قصد دارید شب را در دشت یا مناطق اطراف بمانید، لباس گرم با خود به همراه داشته باشید؛ چراکه شب‌های این منطقه خنک است.

حتما کفش مناسب بپوشید که با خیال راحت بتوانید در طبیعت دشت قدم بردارید. داروهای ضروری، آب، خوراکی و کرم دفع حشرات از جمله وسایلی است که همراه داشتنشان ضروری است.

در فضای دشت، رستوران و غذاخوری وجود ندارد. نزدیک‌ترین رستوران‌ها به دشت سوسن در فاصله ۵ کیلومتری و در روستاهای اطراف قرار گرفته است. پس برای آن که گرسنه نشوید، خوراکی در کوله‌پشتی‌تان بگذارید.

دشت سوسن در ایذه

عکس از: سایت Google Maps

اگر قصد کمپینگ و شب‌مانی در دشت سوسن را دارید، تجهیزات کمپ را فراموش نکنید. یادتان نرود که فقط در مکان‌های مشخص‌شده برای کمپ چادر بزنید.

توصیه‌هایی برای سفر به دشت سوسن

برای بازدید از دشت زیبای سوسن، نیاز به تهیه بلیط نیست و شما هر زمان از شبانه‌روز که بخواهید، می‌توانید به آنجا بروید. البته قبل از رفتن به دشت حتما اطلاعات هواشناسی را چک کنید و از وضعیت آب‌وهوا مطلع شوید.

دشت سوسن ایذه

عکس از: سایت Google Maps

دشت سوسن را مانند خانه خود بدانید. از ریختن زباله در طبیعت دشت خودداری کنید. گل‌ها و گیاهان را نچینید. حتما با کمک راهنما و نقشه، مسیر دشت را پیش بگیرید. اگر قصد دارید شب را در اقامتگاه‌های اطراف بگذرانید، از قبل رزرو کنید.

تجهیزات ضروری را از یاد نبرید. حتما آب آشامیدنی با خود به همراه داشته باشید. به فصل‌های مسافرخیز دقت کنید و اگر حوصله شلوغی و ترافیک را ندارید، در فصل‌های خلوت به دشت سفر کنید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 دیدگاه

  1. فرشاد الماسی می‌گوید

    بهترین زمان برای تفریح دشت سوسن برج ۱۰به بعد هستش از برج ۱۰تااواخر برج ۲دشت سوسن یکی از بینظیر ترین جاهای خوزستان بری تفریح است

  2. فرشاد الماسی می‌گوید

    سلام عرض ادب خسته نباشی خدمت شما .. دشت سوسن یکی از بینظیر ترین جا واسه تفریح است از جمله اقامت گاهای که تو این چند سال زده شده بومگردی های که زدن تو دشت سوسن خیلی واقعآ خوب هستند.دشت سوسن از لحاظ امنیت بسیار خوب است

  3. سید رضا می‌گوید

    ما همین عید نوروز رفتیم ایذه چیزی که تو عکس هست با چیزی که میری و می بینی مثل زمین تا آسمان فرق میکند یک بیابان پر از علف هرز از هر کسی تو ایذه سوال کردیم بهشت گم شده کجاست همه به ما می خندیدن خلاصه یک خانه در یکی از روستاههای ایذه نزدیک باغ انار گرفتیم و یک شب آنجا ماندیم و روز بعد رفتیم ویلا های دزفول .

  4. ابوالفضل می‌گوید

    اونجا امنیت داره با خانواده کسی میخاد بره

  5. اهل سوسن می‌گوید

    دشت سوسن در تابستان بسیار گرم و در زمستان به ندرت برف می بارد. بهترین زمان سفر به سوسن زمستان و اوایل بهار است.

  6. Abbas می‌گوید

    سلام .دشت سوسن سالها هست که برف نباریده. کلا اگر برفی هم سالهای قبل باریده مربوط به کوهای اطراف هست نه خود سوسن

  7. مسلم محمدی می‌گوید

    سلام و عرض ادب خدمت شما
    واقعا جایی بی نظیر بود که ما عید با خانواده و اقوام از تهران رفتیم خیلی مردم خون گرم و با صفا دارد و ایذه و اطراف آن سویت و مکان عالی و قیمت مناسب و آب هوای رویای داشت شماها باید عید برید که خیلی دلچسب و دیدنی است از ایذه تا خود سوسن حدوداً یک ساعتی شد ولی مسیری زیبا و دیدنی بود ای کاش دوباره امسال بریم اونجا.

  8. ایذه ای می‌گوید

    فاصله ایذه تا اهواز دوساعت نیم. ایذه تا سوسن هم یه ساعت.

  9. بنیامین می‌گوید

    ایذه بهشت گمشده ایران کلان خاص از هر نظر

    1. جاس می‌گوید

      جاهای هست که ایذه در برابرش هیچ هست