عمارت دهدشتی بوشهر

عمارت دهدشتی؛ خانه‌ای باصفا در قلب بوشهر

عمارت دهدشتی یا همان عمارت روغنی بوشهر

بوشهر یکی از زیباترین شهرهای ایران است که به علت داشتن بافت قدیمی، میزبان خانه‌ها و عمارت‌هایی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال بوده و چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. جاهای دیدنی بوشهر کم نیست و می‌توانید ساعت‌ها وقت بگذارید و از زیبایی کم‌نظیر آن‌ها لذت ببرید.

عمارت دهدشتی یا همان عمارت روغنی بوشهر، یکی از همین خانه‌های قدیمی است که توسط حاج غلامحسین دهدشتی در دوره قاجاریه بنا شده و در محله کوتی در بافت قدیمی شهر قرار گرفته است.

در این مطلب می‌خواهیم شما را در سفری هیجان‌انگیز، به قلب بوشهر ببریم و در کنار هم محو تماشای بنای خارق‌العاده دهدشتی شویم. آماده‌اید؟ پس شروع کنیم!

عمارت دهدشتی بوشهر کجاست؟
اگر در خیابان انقلاب از بازار قدیم بوشهر به سمت دریا (خیابان خلیج فارس) حرکت کنید، پس از طی کردن مسافتی در حدود ۴۰۰ متر که حدودا ۷ دقیقه طول می‌کشد، به مسجد امام خمینی و کنار آن، شعبه مرکزی بانک مسکن می‌رسید. خانه دهدشتی دقیقا در پشت این بانک قرار دارد.
عمارت دهدشتی بوشهر چقدر قدمت دارد؟
این عمارت در زمان حکمرانی قاجار ساخته شده و عمر آن را در حدود ۱۵۰ سال تخمین می‌زنند.
چه زمانی می‌توان از عمارت دهدشتی بازدید کرد؟
شما می‌توانید همه روزه (به جز روزهای تعطیل) از عمارت دهدشتی بوشهر و موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس دیدن کنید. ساعات کار مجموعه هم از صبح ساعت ۸ تا ۱۳ و عصر از ساعت ۱۶ تا ۲۱ است.
جاهای دیدنی نزدیک عمارت دهدشتی بوشهر کدامند؟
کوچه رنگی ننه معصومه، خانه روشنی، موزه ادوات و سازهای موسیقی بوشهر و عمارت گلشن از جمله مکا‌ن‌های دیدنی هستند که می‌توانند لحظاتی به‌یادماندنی برای شما بسازند.

آشنایی با عمارت دهدشتی

از خیابان خلیج فارس که وارد خیابان انقلاب می‌شوید، تعداد زیادی ساندویچی و کبابی وجود دارد که می‌توانید دلی از عزا در بیاورید و برای ادامه روز آماده شوید. با حرکت به سمت شعبه مرکزی بانک مسکن در ادامه خیابان و رسیدن به محله کوتی‌ها، کم‌کم نمای یک ساختمان سفید رنگ چهار طبقه نمایان می‌شود که در زمان حکمرانی قاجارها، بلندترین بنای بوشهر بوده است.

عمارت دهدشتی بوشهر

عکس از: سایت Neshanmap

معمولا ساختمان‌های بافت قدیمی بوشهر دو یا سه طبقه بوده‌اند؛ اما خاندان دهدشتی این ساختمان را در چهار طبقه ساختند تا از بقیه بناهای آن زمان بلندتر بوده و بتواند با عبور دادن جریان باد بیشتر در فصول گرم سال، خانه را بهتر خنک کند.

این ساختمان در حال حاضر، میزبان موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس است؛ گنجینه‌ای متشکل از اشیا، اسناد، کتب و تصاویری از تاریخ ارزشمند پزشکی ایران و خلیج فارس، از تمدن اسلامی تا دوران معاصر.

عمارت دهدشتی کجاست؟ آدرس عمارت دهدشتی

عمارت دهدشتی، پشت شعبه مرکزی بانک مسکن در شهر بوشهر قرار گرفته است. برای رسیدن به آن، اول باید خودتان را به خیابان انقلاب برسانید؛ سپس به طرف مسجد امام خمینی حرکت کرده و در ضلع شمال غربی مسجد (پشت بانک مسکن)، عمارت دهدشتی و موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس را خواهید دید.

عمارت دهدشتی کجاست؟

عکس از: سایت Google Maps

لوکیشن عمارت دهدشتی روی گوگل مپ

تاریخچه عمارت دهدشتی

حاج غلامحسین دهدشتی یکی از تجار اهل شهر دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد بود که در دوران قاجار به بوشهر مهاجرت کرد و در آن جا به فعالیت پرداخت. او به تجارت روغن مشغول بود و تصمیم گرفت تا بنایی به بلندی چهار طبقه در قلب بوشهر بسازد که بعدا به عمارت روغنی بوشهر مشهور شد.

تاریخچه عمارت دهدشتی

عکس از: سایت ایکس

در آن زمان تجارت در بندر بوشهر رونق بسیار زیادی داشت و همین موضوع با پشتکار آقای دهدشتی، باعث شد تا او بتواند با کشورهایی مانند بریتانیا، هند و آلمان تجارت کند. وجود تعداد زیادی نامه و تمبر از این کشورها در این خانه، نشان‌دهنده اهمیت بالای خانه دهدشتی در زمان قاجار است.

خانه دهدشتی بوشهر پس از بازسازی و ترمیم در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۴۱۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. سپس به مکان استقرار موزه پزشکی خلیج فارس تبدیل شد و هر سال، پذیرای تعداد زیادی گردشگر ایرانی و خارجی است که از شهرهای مختلف به بوشهر می‌آیند تا این زیبایی حیرت‌انگیز را از نزدیک ببینند.

معماری عمارت دهدشتی چگونه است؟

همان‌ طور که گفتیم، حاج غلامحسین دهدشتی، تاجری موفق و ثروتمند بود و بهترین طراحان و معماران را دعوت کرد تا خانه‌ای زیبا و متفاوت برای او بسازند.

در ورودی خانه یک دیوار ساخته شده تا فضای اندرونی از بیرونی جدا باشد. همچنین، سکویی هم برای استراحت مهمانان قرار گرفته تا وقتی منتظر باز شدن در هستند، سرپا نایستند.

معماری خانه دهدشتی بوشهر

عکس از: میراث فرهنگی بوشهر

جلوتر برویم؛ هنگامی که وارد حیاط این خانه می‌شوید، فضایی نوستالژیک و پر از حس آرامش شما را در بر می‌گیرد؛ فضایی که با درختی تنومند و بلند آراسته شده و تلفیقش با درها و پنجره‌های رنگی، باعث می‌شود تا دلتان بخواهد ساعت‌ها پای همان درخت بنشینید، چشمانتان را ببندید تا ذهنتان به آرامش برسد.

استفاده سرتاسری از رنگ سفید، برای کاهش جذب نور بوده و به خنک ماندن خانه کمک می‌کند. جذاب است نه؟ پس بیایید ببینیم عمارت روغنی بوشهر از چه مصالحی ساخته شده است.

خانه دهدشتی بوشهر

عکس از: سایت Google Maps

مصالحی که این ساختمان را تشکیل داده بیشتر از گچ، آهک و سنگ‌های مرجانی است و سقف بنا هم از چوب صندل ساخته شده که این ترکیب باعث شده تا بنا مستحکم و بادوام باشد.

به داخل عمارت وارد شویم؛ جایی که هنر معماران برجسته آن زمان خودش را نشان داده و تزیینات گچ‌بری و مقرنس‌کاری شما را شیفته خودش می‌کند. در طبقه اول، مطبخ قرار گرفته و طبقات بالایی برای میهمانان در نظر گرفته شده. اما جایی که بیشتر از بقیه نظرات را به خود جلب می‌کند، شاه نشین عمارت دهدشتی است.

خانه روغنی

عکس از: سایت Google Maps

درب‌های ارسی که با گره‌های چوبی زیبا تزیین شده‌اند، باز شده و فضایی پرنور و رنگارنگ چشمان شما را خیره می‌کند. علت این اتفاق زیبا، عبور نور خورشید از شیشه‌های رنگی است که در پنجره‌های بزرگ این قسمت خانه به کار رفته‌اند.

عمارت روغنی بوشهر

عکس از: سایت ایکس

عمارت دهدشتی در بوشهر، جزو اولین خانه‌هایی در این شهر است که از هنر آیینه‌کاری در تزیین فضای داخلی آن استفاده شده و زیبایی دو چندانی با آن بخشیده است. همچنین، سقف اتاق پذیرایی نیز با الهام از سبک نقاشی اروپایی کار شده است.

اشیا قدیمی عمارت دهدشتی

در خانه دهدشتی بوشهر اشیا عتیقه و تاریخی مانند پرده، ‌پارچه، سبدهای حصیری و سایر اشیای مرتبط با آن دوران دیده می‌شود. یادتان هست که گفتیم آقای دهدشتی با خارجی‌ها معامله و تجارت می‌کرده؟ تعدادی اسناد و تمبر در این خانه برای نمایش گذاشته شده است که نشان‌دهنده نامه‌نگاری‌های دهدشتی‌ها با تجار کشورهایی همچون آلمان و انگلیس است که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

عمارت دهدشتی در بوشهر

عکس از: سایت ایکس

آشنایی با موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس

عمارت دهدشتی بوشهر در حال حاضر موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس را در خود جای داده که هر سال پذیرای تعداد زیادی گردشگر از ایران و سایر کشورهاست. این موزه یکی از جدیدترین موزه‌های ایران و شهر بوشهر بوده و به همت پروفسور نبی‌پور از چهره‌های برتر علمی استان بوشهر در سال ۱۳۹۲ تاسیس و تجهیز شده است.

موزه تاریخ پزشکی بوشهر

عکس از: سایت ایکس

موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس شامل کلکسیونی از اشیا، اسناد، کتب و تصاویر با ارزشی از آثار تاریخی مرتبط با حوزه پزشکی از دوران باستان تا دوران معاصر ایران است.

از جمله اشیای موجود در این موزه می‌توان به لوح‌های کشف شده مربوط به آیین‌های مذهبی پزشکی در زیگورات کی ری ریشا متعلق به دوران عیلامی، ظروف نگهداری دارو و ترکیبات دارویی، وسایل و ادوات و تجهیزات جراحی، وسایل پزشکی مورد استفاده در شناورهای تجاری و نظامی و داروهای ساده سنتی ساده و ترکیبی اشاره کرد.

در یکی از قسمت‌های جالب این موزه، انواع گوناگون متون دعا نگهداری می‌شود که در زمان قدیم توسط دعانویسان و جادوگران به‌منظور شفای بیماران نوشته می‌شده است.

موزه عمارت دهدشتی در بوشهر

عکس از: میراث فرهنگی بوشهر

اسناد و کتب نگهداری شده در این مجموعه:

  • اسناد مربوط به پزشکان کنسولگری‌های خارجی در بنادر خلیج فارس
  • اسناد تاسیس بیمارستان‌های منطقه خلیج فارس
  • اسناد مربوط به قرنطینه‌ها در سواحل جنوب ایران
  • اسناد مربوط به صدور پروانه به پزشکان در دوران قاجار و پهلوی
  • اسناد مربوط به واکسیناسیون‌های همگانی در منطقه خلیج فارس
  • کتب خطی پزشکی که در بنادر خلیج فارس مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند
  • کتب و نسخ خطی طبی دارالفنون، مورد استفاده اطباء بنادر خلیج فارس در دوران قاجاریه
موزه و خانه دهدشتی

عکس از: میراث فرهنگی بوشهر

جاهای دیدنی نزدیک عمارت دهدشتی

عمارت گلشن بوشهر

خانه‌ای سه طبقه متعلق به میرزا غلامحسین گلشن که ۱۷۰ سال قدمت دارد. تعدد پنجره‌ها و درها در این خانه و معماری خاص آن باعث شده تا گرمای سوزاننده بوشهر را فراموش کنید و خود را به دست خنکای بادی که بین این درها و پنجره‌ها می‌چرخد بسپارید

فاصله عمارت گلشن تا خانه دهدشتی تقریبا ۴۰۰ متر (به سمت دریا) است.

عمارت گلشن بوشهر

عکس از: علی‌بابا پلاس

عمارت کلاه فرنگی بوشهر

عمارت کلاه فرنگی یکی دیگر از عمارت‌های متعلق به زمان قاجار است که در سال ۸۶ به‌عنوان موزه دریانوردی بوشهر به ثبت ملی رسید. موزه‌ای هیجان‌انگیز که نخستین ناو جنگی ایران به نام پرسپولیس در آن نگهداری می‌شود.

عمارت کلاه فرنگی بوشهر

عکس از: سایت google map

با مراجعه به این موزه می‌توانید با تاریخ غنی دریانوردی ایران آشنا شده و تجربه بی‌نظیری داشته باشید.

فاصله عمارت کلاه فرنگی تا عمارت دهدشتی تقریبا ۱۳ کیلومتر (به سمت جنوب و پارک لیان) است.

کوی دهدشتی بوشهر

نزدیک به ۲۰۰ سال پیش، اهالی شهر دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد که اکثرا تاجر بوده و به بوشهر مهاجرت کرده بودند، در شمال این شهر شروع به ساخت محله‌ای کردند که با مرکزیت مسجد دهدشتی و خانه‌سازی‌های اطراف آن، به کوی دهدشتی شهرت یافت.

محله دهدشتی

عکس از: خبرگزاری حوزه

با قدم زدن در کوچه پس‌کوچه‌های این محله، حس باصفای نوستالژی به شما دست می‌دهد که تا مدت‌های زیادی در خاطرتان خواهد ماند. گفتنی است که مکان‌هایی مانند خانه دهدشتی، مسجد دهدشتی و مسجد جامع عطار در این محله قرار دارند.

کوچه ننه معصومه بوشهر

کوچه‌ای در دل محله‌های قدیمی بوشهر که اکنون با ذوق هنری «ننه معصومه» به یک مرکز توریستی تبدیل شده است. یکی از زیباترین مکان‌ها برای عکاسی در شهر بوشهر، کوچه رنگی ننه معصومه است که با دستان خودش روی دیوارها و پیاده‌روی این کوچه نقش و نگارهای بسیار زیبایی کشیده تا به گفته خودش «همه مردم به اینجا بیایند و عکس بگیرند و خوش باشند»

کوچه ننه معصومه بوشهر

عکس از: سایت ایکس

کوچه ننه معصومه دقیقا در پشت خانه دهدشتی قرار گرفته است.

توصیه‌هایی برای بازدید از عمارت دهدشتی

در ادامه، توصیه‌هایی برای شما داریم که قبل از رفتن به عمارت دهدشتی بوشهر باید بدانید:

  • برای بازدید از این مکان باید از ساعت ۸ تا ۱۳ یا از ساعت ۱۶ تا ۲۱ مراجعه کنید.
  • در روزهای تعطیل رسمی، این مجموعه بسته است.
  • بازدید از خانه دهدشتی و موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس رایگان است و نیازی به تهیه بلیط نیست.
  • این عمارت در طول روز و زمانی که خورشید به پنجره‌‌های رنگی آن می‌تابد، زیبایی دیگری دارد و توصیه می‌کنیم که در طول روز از این مکان بازدید کنید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه

  1. حسینی می‌گوید

    مطلب فوق العاده ای بود
    ممنون