گلاب دره

گلابدره تهران؛ تکه‌ای از بهشت روی زمین

گردشی خاطره‌انگیز در گلابدره تهران

احتمالا تا به حال در مورد گلابدره شنیده‌اید! این منطقه گردشگری در یکی از نقاط خوش آب‌وهوای شهر تهران است که در شمال شرقی پایتخت و در شهرستان شمیرانات قرار دارد.

گلابدره بین امامزاده قاسم و منطقه دربند واقع شده است. وجود درختان خوش‌بوی گل محمدی و درختان خودروی سیب گلاب اینجا را به تکه‌ای از بهشت روی زمین تبدیل کرده است.

یکی از جذابیت‌های این منطقه وجود رستوران معلق با ۳۵ متر ارتفاع است. پارک گلابدره تهران هم منطقه‌ای ییلاقی برای گردش توریست‌هاست و هم مکان مورد علاقه کوهنوردان. در ادامه با مجله علی بابا همراه باشید تا بیشتر این منطقه را برایتان توصیف کنیم.

گلابدره تهران کجاست؟
گلاب دره منطقه‌ای خوش آب‌وهوا در شمال شرق تهران است.
بهترین زمان بازدید از گلابدره تهران چه موقعی است؟
هر فصلی زیبایی‌های خودش را دارد؛ اما اگر می‌خواهید آزادانه در طبیعت قدم بزنید، فصل بهار و تابستان را برای بازدید از این بوستان پیشنهاد می‌دهیم.
کدام جاذبه‌های گردشگری به گلابدره تهران نزدیک است؟
امامزاده قاسم، گورستان ظهیرالدوله، کاخ سعدآباد، برج میلاد، بام تهران، تله کابین توچال، باغ ملک و کوه دربند (با مسیرهای متعدد کوهنوردی) به این منطقه نزدیک هستند.
پارک گلابدره تهران چه امکانات رفاهی و تفریحی دارد؟
پیست دوچرخه سواری، سورتمه سواری، سینمای پرواز، سافاری وحشت و ماشین کوبنده برقی از جمله امکانات تفریحی در این منطقه گردشگری تهران است.
در بازدید از گلابدره تهران کجا اقامت کنیم؟
تهران پر است از هتل، آپارتمان، اقامتگاه بومگردی و… که می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید. اگر می‌خواهید به گلابدره نزدیک باشید، اقامتگاه‌های محدوده تجریش و درکه را انتخاب کنید.

مشخصات گلابدره تهران

این منطقه کوهستانی به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران در جنوب کوه‌های البرز و در شمال بزرگراه شهید چمران واقع شده است. از دو راهی هتل آزادی و بزرگراه مدرس و پل آیت‌الله صدر که بگذرید و به سمت زمین‌های رودخانه درکه حرکت کنید، به محله گلابدره می‌رسید.

مسیر کوهستانی این منطقه در کنار دره عمیق آن، هر هفته میزبان کوهنوردان است. اگر در بلندترین قسمت کوهستانی گلابدره قرار بگیرید، می‌توانید به خوبی نمای پانورامای شهر تهران را به تماشا بنشینید.

گلابدره تهران

عکس از: سایت Tabnak

پارک گلابدره که به آن بوستان گلابدره هم گفته می‌شود، در یک زمین با مساحت ۲۲ هکتار در کوهپایه البرز ساخته شده که در کل روزهای سال تماشایی است.

از دهه ۴۰ به بعد ساخت‌وساز در این منطقه رونق گرفت و حالا اینجا یکی از محله‌های شمال شهر تهران محسوب می‌شود.

از جمله زیبایی‌های این منطقه باید یک رودخانه پر آب، دو قنات (سنگ دوقلو و آبک) و قله اسپیلت اشاره کرد که باعث رونق کشاورزی و باغداری در این منطقه شده‌اند. قنات سنگ دوقلو در شمال محله گلابدره قرار دارد و قنات آبک هم به امامزاده قاسم نزدیک است.

در قسمت مسکونی این منطقه که به آن «محله گلابدره» گفته می‌شود، رودخانه، درختان سر به فلک کشیده، پل و ساختمان‌هایی در کنار هم قرار گرفته‌اند. به‌طوری‌که لوکیشن‌های زیبایی را برای عکاسی پدید آورده‌اند.

گلابدره تهران کجاست؟

گلابدره در شمال شرق تهران و در اطراف محله‌های دربند و تجریش قرار دارد. قرار گرفتن آن در جنوب کوه‌های البرز باعث ایجاد آب‌وهوای ییلاقی و دلپذیر در این منطقه شده است.

لوکیشن گلابدره روی گوگل مپ

منطقه گلابدره تهران از سمت غرب به منطقه دربند، از سمت جنوب به بزرگراه شهید چمران، از غرب به رودخانه درکه و از شرق به انتهای بزرگراه ارتش می‌رسد.

بهترین مسیر دسترسی به گلابدره تهران

برای رفتن به این مکان دیدنی می‌توانید از ماشین شخصی یا تاکسی استفاده کنید.

اگر با خودروی شخصی به این منطقه می‌روید ابتدا باید به میدان تجریش بروید و سپس از آنجا راهی خیابان دربند شوید. همین که به میدان قدس رسیدید، به سمت خیابان شکیبایی حرکت کنید. از خیابان شکیبایی به سمت خیابان اسدالهی بروید. ماشین را در همان جا پارک کنید و پیاده به مسیر ادامه دهید که حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

مسیر گلابدره

عکس از: سایت Hamshahrionline

فاصله تجریش تا گلابدره تهران چقدر است؟

اگر می‌خواهید با تاکسی به این منطقه بروید، بهتر است ابتدا خود را با مترو یا اتوبوس به میدان تجریش برسانید و در آنجا ماشین‌های «خط تجریش – آبیک» را سوار شوید. تاکسی شما را در ابتدای بوستان گلابدره پیدا می‌کند.

فاصله تجریش تا گلابدره

عکس از: سایت Hamshahrionline

یک مسیر دیگر هم برای دسترسی به گلابدره تهران وجود دارد و آن سوار شدن در خط «تجریش – باغ فیض» است که شما در ورودی بوستان گلابدره پیاده می‌کند. اما باید ادامه مسیر را پیاده‌روی کنید.

دلیل نام‌گذاری گلابدره تهران

این منطقه شامل یک بوستان، آبشار و بخش کوهستانی است. در قسمت بوستان آن درختان سیب گلاب خودرو به چشم می‌خورند و علت نام‌گذاری آن به همین خاطر بوده است (دره گلاب‌ها). البته بسیاری از درختان آن در سیل سال ۱۳۶۶ تجریش از بین رفت و درختان فعلی در سال‌های اخیر روییده‌اند.

بهترین زمان بازدید از گلابدره تهران

این منطقه در هر فصلی از سال زیبا و دیدنی است و هر فصل زیبایی‌های خودش را دارد.

پارک گلابدره

عکس از: سایت Hamshahrionline

گلابدره تهران در پاییز

اگر در پاییز به دیدن این منطقه بروید درختان با برگ‌های رنگارنگ میزبان شما خواهند بود. اینجا یک لوکیشن بی‌نظیر برای عکاسی در روزهای پاییزی است.

دمای هوای این منطقه در فصل پاییز بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است.

گلابدره تهران در بهار

درختان میوه با شکوفه‌های صورتی‌شان منظره بی‌نظیری را در فصل بهار خلق می‌کنند. صدای آواز پرندگان، رودخانه و برفی که هنوز رد پای آن روی ارتفاعات گلابدره دیده می‌شود، حال‌وهوای شما را دگرگون می‌کند.

دمای هوای این منطقه در بهار بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

پارک گلاب دره

عکس از: سایت Google Maps

 گلابدره تهران در زمستان

بازدید از گلابدره در زمستان، مساوی است با تماشای برف در ارتفاعات گلابدره. اگر عاشق شیر گوسفند هستید،

دمای هوای این منطقه در زمستان بین ۰ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است.

بوستان گلابدره

عکس از: سایت Wklcdn

گلابدره تهران در تابستان

از آنجا که گلابدره تهران یک منطقه کوهستانی و ییلاقی است، در فصل تابستان هم می‌تواند میزبان خوبی برای شما باشد. در شب‌های گرم تابستان می‌توانید با به همراه داشتن وسایلی مثل چادر مسافرتی، پتو و لباس گرم شب را در این منطقه سپری کنید.

دمای هوای این منطقه در تابستان بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است و شب‌های خنکی دارد.

مسیر پیاده‌روی و جاذبه‌های گلابدره تهران

ورودی بوستان یک کوه با پیچ تند است که حتی اگر با خودروی شخصی هم رفته باشید، باید همان جا آن را پارک کنید و بعد ادامه راه را پیاده بروید. در همین ابتدای راه، دو مسیر خاکی عریض در مقابل شما قرار دارد که بعد از ۵۰۰ متر روی یک پل به همدیگر متصل می‌شوند.

دیدنی‌های گلابدره

عکس از: سایت Hamshahrionline

یکی از نقاط دیدنی منطقه گلابدره، آبشار است که برای بازدید از آن باید از سمت چپ بوستان به سمت بالا حرکت کنید. بعد از ۴۵ دقیقه پیاده‌روی در یک سربالایی تند، به آبشار می‌رسید. این آبشار وارد رودخانه زیبای گلابدره می‌شود. اگر قصد پیاده‌روی طولانی را ندارید، می‌توانید در همین‌جا بنشینید و از طبیعت چشم‌نواز لذت ببرید.

در بالای آبشار اصلی، یک آبشار کوچک دیگر هم به چشم می‌خورد که در اطراف آن فضای مسطحی برای اتراق کردن است. اگر می‌خواهید در شب‌های گرم تابستان در این منطقه بمانید، نزدیکی آبشار می‌تواند محلی مناسبی باشد.

منطقه گلابدره

عکس از: سایت Hamshahrionline

اگر بخواهید مسیر را ادامه دهید، بعد از چند ساعت پیاده‌روی به «اردوگاه کلکچال» می‌رسید. این منطقه شیب‌دار پر از درخت‌های خودرو است و در نهایت بعد از دو ساعت به «دره وزباد» می‌رسید که در شمال گلابدره قرار دارد. این منطقه در زیر دامنه‌های صخره‌ای یک قله ۳۱۰۰ متری (اسپیلت) واقع شده است و چندین چشمه در نزدیکی آن قرار دارند.

کوه‌نوردی و پرنده‌نگری

اختلاف بلندترین و عمیق‌ترین نقطه بوستان گلابدره تهران ۱۰۰ متر است؛ همین فرصتی را برای کوهنوردی فراهم می‌کند. در طی مسیر پیاده‌روی می‌توانید از دیدن آبشارهای گلابدره لذت ببرید.

به فاصله نیم ساعت پیاده‌روی از آبشارهای گلابدره به دو کافه می‌رسید که در فضای باز و زیر درختان میز و صندلی گذاشته‌اند و یک حوضچه آبنما هم در کنار آن‌ها قرار دارد. آوازخواندن پرندگان بر روی این درختان حال و هوایی دارد که شاید در هر جایی تجربه‌اش نکنید.

کوهنوردی در گلاب دره

عکس از: سایت Google Maps

این دو کافه تنها امکانات گلابدره در این نزدیکی است و اگر بخواهید از آن‌ها چشم‌پوشی کنید، باید تا پناهگاه کلکچال پیاده‌ بروید.

البته ناگفته نماند که پیاده‌روی در ادامه مسیر خیلی دشوار می‌شود. به دلیل وجود صخره‌های یکپارچه و دیوارهای سنگی، مسیر پیاده‌روی تا گردنه وزباد و جان‌پناه شروین بسیار سخت است. بعد از پناهگاه شروین هم می‌توانید با پیاده‌روی به سمت آبشار دوقلو، غار پلنگ و پناهگاه شیرپلا برسید.

پوشش گیاهی و جانوری  گلابدره تهران

میوه‌های منطقه گلابدره فقط به سیب گلاب خلاصه نمی‌شود. اینجا پر از انواع درختان میوه و درختان و بوته‌هایی مانند بید، صنوبر، چنار، نسترن وحشی، تمشک و… . در فصل بهار که درختان این منطقه شکوفه می‌دهند، مثل یک تابلوی نقاشی رنگارنگ از دور دیده می‌شوند.

حیوانات گلابدره تهران

عکس از: سایت Balad

وجود این درختان نه تنها باعث زیبایی فضای منطقه شده، بلکه به زیستگاه پرندگانی مثل سهره، بلبل خرما، کمرکولی، توکا، دارکوب و… تبدیل شده است. در بلندترین نقاط گلابدره پرندگان شکاری و کبک به چشم می‌خورند.

حیوانات دیگری مثل خرگوش، جوجه تیغی، روباه، گرگ و شغال هم در این منطقه زندگی می‌کنند. البته شما در طی مسیر پیاده‌روی فقط با حیوانات بی‌آزار برخورد می‌کنید.

جاهای دیدنی اطراف  گلابدره تهران

در نزدیکی این منطقه خوش آب‌وهوا و ییلاقی، جاهای دیدنی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. این مناطق گردشگری عبارتند از:

– باغ ملک

بوستان باغ ملک یکی از مناطق ییلاقی در شمال تهران است که در نزدیکی گلابدره قرار دارد. این منطقه قدیمی در محدوده شمیرانات است که امروزه  به پارک عمومی تبدیل شده است. برخی بوستان باغ ملک را با «باغ موزه ملک تهران» اشتباه می‌گیرند؛ اما باغ موزه ملک تهران در خیابان ۳۰ تیر قرار دارد.

باغ ملک

عکس از: سایت Google Maps

پوشش گیاهی بوستان باغ ملک و وجود درختانی مثل افرا، اقاقیا، گردو، چنار، نارون و… باعث پدیدآمدن منظره‌ای فوق‌العاده زیبا شده‌اند. اینجا محله‌‌ای مناسب برای کوهنوردی در روزهای تعطیل است که می‌توانید از رستوران‌ها و کافه‌ها در طول مسیر بگذرید و به پلنگچال دربند برسند.

مراکز خرید تندیس و قائم هم در نزدیکی باغ ملک قرار دارند و می‌توانید سری به آن‌ها بزنید.

– گورستان ظهیرالدوله

یکی دیگر از نقاط توریستی که در نزدیکی گلاب دره قرار دارد، آرامستان ظهیرالدوله است. ظهیرالدوله یکی از چهره‌های معروف در دوره قاجار بود و حالا آرامگاه او به یکی از جاذبه‌های توریستی تهران تبدیل شده است. برخی این آرامگاه را به گورستان پرلاشز فرانسه شبیه می‌دانند. سنگ قبرهایی که در گورستان به چشم می‌خورند به شکلی هنرمندانه و زیبا طراحی شده‌اند. اینجا محل دفن بسیاری از بزرگان ایران است.

گورستان ظهیرالدوله

عکس از: سایت Google Maps

گورستان ظهیرالدوله در سال ۱۳۷۸ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت رسید. وقتی وارد این منطقه می‌شوید، وجود یک باغ با درختان سر به فلک کشیده و هوای مطبوع ییلاقی شما را مجذوب خود می‌کند.

– امامزاده قاسم

سومین جاذبه گردشگری که به گلابدره تهران نزدیک است، امامزاده قاسم است که در روستای «دژ علیا» واقع شده است. گفته می‌شود محله امامزاده قاسم بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد. قرارگرفتن امامزاده قاسم در دامنه کوه سرچال، باعث پدید آمدن مناظری فوق‌العاده دیدنی و زیبا شده است.

امامزاده قاسم درست در غرب رودخانه گلابدره و در شمال میدان تجریش واقع شده است که ۱۷ کیلومتر با مرکز تهران فاصله دارد.

امامزاده قاسم

عکس از: سایت Google Maps

– پارک گلابدره تهران

بوستان گلابدره که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم در یک زمین با مساحت ۲۲ هکتار ساخته شده است. این پارک زیبا از شرق به دره «جی» و از غرب به رودخانه گلابدره می‌رسد.

ساخت بوستان در سال ۱۳۸۹ آغاز شده، اما اکنون فقط ۷ هکتار آن به بهره‌برداری رسیده است. از ویژگی‌های جذاب این بوستان باید به طبیعت زیبا، درختان سرسبز، آب‌وهوای ییلاقی و دلپذیر و امکانات تفریحی متعدد اشاره کنیم.

پارک گلابدره تهران

عکس از: سایت Hamshahrionline

این بوستان با داشتن فضایی مدرن و امروزی و طبیعتی زیبا به محلی برای تفریح و سرگرمی مردم شهر تهران تبدیل شده است. فضای پارک گلابدره تهران کوهپایه‌ای است و کوه‌های دربند در شمال و شهر تهران را در جنوب خود به نمایش می‌گذارد.

امکانات تفریحی  پارک گلابدره تهران

در این منطقه ییلاقی امکانات سرگرمی زیادی وجود دارد که بهترین آن‌ها عبارتند از:

سورتمه پارک گلابدره

این منطقه در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. می‌توانید در یک مسافت ۸۵۰ متری با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت سورتمه سواری کنید. تماشای دره و طبیعت زیبای گلابدره از روی سورتمه‌ای که در حال حرکت است، تجربه هیجان‌انگیزی برایتان می‌سازد.

سورتمه پارک گلاب دره

عکس از: سایت Google Maps

سافاری وحشت پارک گلابدره

سافاری یکی دیگر از امکانات تفریحی در گلابدره تهران است که آن را به دوستداران آدرنالین خالص پیشنهاد می‌دهیم. اگر می‌خواهید خود را در فضای فیلم‌های ترسناک ببینید، حتما سری به اینجا بزنید. البته پیشنهاد می‌دهیم برای طی کردن مسیر ترسناک و پیچ‌درپیچ دهلیزهای وحشت حتما به صورت گروهی و با دوستانتان به سافاری بیایید.

بازدید از سافاری وحشت بوستان گلابدره تهران برای افراد زیر ۱۲ و بالای ۶۰ سال مجاز نیست.

سافاری وحشت پارک گلابدره

عکس از: سایت Google Maps

سینما پرواز گلابدره

اگر عاشق دیدن سینماهای ۶ بعدی هستید، اینجا یک تجربه متفاوت است. می‌توانید بر روی کابین‌های ۴ نفره در ارتفاع ۲ متری بنشینید و با عینک های سه بعدی، مناظری مانند رعد و برق، مه غافلگیرکننده، طوفان و باران را تماشا کنید. ناگفته نماند که سینما پرواز گلابدره تهران اولین سینما پرواز در ایران است.

سینما پرواز گلابدره

عکس از: سایت Neshanmap

دوچرخه سواری

مسیری ۸۰۰ متری مخصوص دوچرخه‌سواران در بوستان گلابدره ایجاد شده است تا در حین رکاب زدن، از تماشای مناظر زیبا لذت ببرید. فقط یادتان باشد که اینجا دوچرخه‌ای برای اجاره‌ نیست و باید همراه خودتان دوچرخه بیاوردی.

امکانات رفاهی پارک گلابدره تهران

از جمله امکانات رفاهی در این بوستان باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رستوران فضای باز و رستوران معلق
  • بوفه برای تهیه خوراکی و آب معدنی
  • چایخانه سنتی برای تهیه نوشیدنی‌های گرم
  • دستگاه‌های ورزشی
  • آلاچیق‌ متعدد برای نشستن خانواده‌ها
  • محوطه سنگفرش‌شده برای قدم زدن
  • دریاچه برای آب‌تنی و ماهیگیری
  • سرویس بهداشتی
گلابدره

عکس از: سایت Balad

توصیه‌هایی برای سفر به یادماندنی در  گلابدره تهران

این منطقه در همه فصل‌های سال زیبا و دیدنی است. بااین‌حال اگر در روزهای سرد سال از گلابدره دیدن می‌کنید، حتما لباس گرم به همراه داشته باشید.

اگر به قصد کوهنوردی و پیاده‌روی به گلابدره تهران می‌روید، کفش و لباس مخصوص فراموش نشود. همچنین اگر می‌خواهید شب را در این بوستان بگذرانید، پتو، چادر و لباس گرم را هم به لیست وسایلتان اضافه کنید. با وجود فروشگاه و بوفه در بوستان، به همراه داشتن تنقلات و مواد غذایی ضروری نیست.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 دیدگاه

  1. شاهین می‌گوید

    بهشت ندیدی به اینا میگی بهشت

  2. لعلا می‌گوید

    جایی یرای ماندن در شب دارد ؟؟

  3. سارا می‌گوید

    گلابدره اصلا زیبا نیست مثل پارک معمولیه طبیعت هرچقدرم زیبا باشه ادم ها طبیعتو نابود میکنن بخصوص ایرانی های بی فرهنگ که اصلا لیاقت ندارن برن طبیعت چون بدجور بهم میریزن طبیعتو

    1. رضا می‌گوید

      متأسفانه دقیقاً همینطوره

  4. بنده خدا می‌گوید

    یعنی گذاشتن لینک لوکیشن تو مقاله اینقدر سخت و دور از ذهن نویسنده است؟

  5. Ali می‌گوید

    کاش از فرهنگ مردمان اون منطقه حرف میزدید بنده ساکن آبگ بودم ولی به دلایلی ترجیح دادم از اون منطقه برم

    1. اسدی می‌گوید

      همه جا خوب و بد داره احتمالا شما همسایه های بدی داشتین من از کودکی ساکن اینجا شدم و از شهرک نفت مینی سیتی اومدیم اینجا الانم که ازدواج کردم و از خونه پدری رفتم دور شدم خیلی غصه دارم آرزومه برگردم آبک