آرامگاه مولانا

آرامگاه مولانا در قونیه؛ کعبه عاشقان

مولانا، شاعر و صوفی ایرانی، به قدری والامقام است که همگی او را حضرت مولانا خطاب می‌کنند. طبیعتا، آرامگاه مولانا هم یکی از ارزشمند‌ترین مکان‌ها برای علاقه‌مندان به عرفان و شعر است. موزه مولانا هم به دلیل قدمت بنا و هم آثار تاریخی‌اش از نظر گردشگری اهمیت ویژه‌ای دارد.

قونیه از شهرهای قدیمی و تاریخی ترکیه است که جاذبه‌های ارزشمند دیگری را هم در دل خود جا داده است؛ اما تماشای رقص سماع و شرکت در فستیوال سالانه آن، یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه محسوب می‌شود.اگر دوست دارید داستان مولانا و شمس تبریزی را بدانید و با جاهای دیدنی قونیه بیشتر آشنا شوید با ما در مجله گردشگری علی بابا همراه باشید.

آرامگاه مولانا کجاست؟
آرامگاه مولانا در شهر قونیه ترکیه، منطقه کاراتای، محله عزیزیه، خیابان مولانا، مسجد سلیمیه قرار دارد.
مهم‌ترین ویژگی آرامگاه مولانا چیست؟
موزه مولانا از نظر تاریخی و معنوی اهمیت زیادی دارد. این موزه آرامگاه ابدی مولانا و اعضای خانواده‌ و مریدانش است. همچنین، آثار تاریخی ارزشمند زیادی هم در موزه مولانا نگهداری می‌شوند.
مسیر آرامگاه مولانا از تهران چطور است؟
برای رفتن به آرامگاه مولانا از تهران باید بلیط هواپیما بخرید و به ترکیه سفر کنید.
آیا برای بازدید از آرامگاه مولانا باید ورودی پرداخت کرد؟
بلیط موزه مولانا رایگان است؛ اما برای شرکت در فستیوال و تماشای رقص سماع و مراسم مخصوص، باید از قبل بلیط تهیه کنید.
دیدنی‌های نزدیک آرامگاه مولانا کدام است؟
مقبره شمس تبریزی، مسجد علاءالدین، خانه موزه آتاتورک و باغ پروانه‌های قونیه از دیدنی‌های نزدیک آرامگاه مولانا هستند. 

مولانا که بود؟

«مولانا جلال الدین محمد بلخی» که به نام‌های مولانا، مولوی، رومی شاعر، ملای رومی، خداوندگار و جلال‌الدین هم معروف است، در تاریخ ۶ ربیع‌الاول سال ۶۰۴ هجری قمری مصادف با ۱۵ مهرماه سال ۵۸۶ شمسی در بلخ به دنیا آمد.

بلخ در آن دوره بخشی از خاک ایران بود و از توابع خراسان بزرگ محسوب می‌شد؛ اما امروزه مرکز استان مزار شریف افغانستان است.

آرامگاه مولوی

عکس از: سایت Onenationtravel

پدر مولوی «مولانا محمد بن حسین خطیبی» و مادرش «مومنه خاتون»، از شاهزادگان ترک خوارزمشاهی بود. پدر مولوی – ملقب به «بهاءالدین ولد» و «سلطان‌العلما» – از بزرگان عرفان و تصوف و همچنین عالمی معروف و پرطرف‌دار  بود.

مولانا جلال‌الدین محمد بلخی حدودا در سن ۱۸ یا ۱۹ سالگی با «گوهرخاتون» دختر «خواجه لالای سمرقندی» ازدواج کرد و صاحب دو فرزند پسر شد.

مولوی زندگی پربار و بسیار پرفرازونشیبی را از سر گذراند و در نهایت به دلیل بیماری و تب طولانی در تاریخ ۵ جمادی الآخر سال ۶۷۲ قمری (۱۲۷۳ میلادی) در گذشت و تمام قونیه به مدت ۴۰ شبانه‌روز برای این صوفی و عالم بزرگ جهان عزاداری کردند.

مولانا و دیدار با شمس تبریزی

مولانا تقریبا ۳۷ سال داشت که با شمس تبریزی آشنا شد. می‌گویند که در تاریخ ۲۶ جمادی‌الثانی سال ۶۴۲ قمری (۱۲۴۴ میلادی) شمس‌الدین محمد بن ملک داد تبریزی پیش مولانا رفت و از آن روز به بعد مولانا کاملا دگرگون شد. مولوی به قدری شیفته سخنان و علم شمس تبریزی شد که تدریس دین و وعظ را کنار گذاشت و به شعر و سماع روی آورد.

آرامگاه مولانا در شب

عکس از: سایت Turkishmuseums

شمس تبریزی عالمی دنیادیده بود؛ اما مریدان مولوی فکر می‌کردند او هیچ دانشی ندارد و از توجه مولوی به شمس ناراحت بودند. در نهایت به حدی شمس را آزار دادند تا بی‌خبر ناپدید شد و مولانا دیگر نتوانست او را پیدا کند. مولوی از دوری شمس تبریزی آشفته شد و روز و شب خود را با پریشانی و به سرودن اشعار و رقص سماع گذراند.

مولانا چندین بار برای پیدا کردن شمس تبریزی به کشورهای اطراف سفر کرد؛ اما پیدایش نکرد که نکرد. در نهایت فهمید که شمس تبریزی را باید در وجود خودش پیدا کند و این‌چنین شد که دوباره به زندگی عادی برگشت.

آرامگاه مولانا در قونیه

عکس از: سایت Turkishmuseums

او پس از مدتی با صلاح‌الدین زرکوب آشنا شد. با وجود اینکه صلاح الدین زرکوب از مردم عادی و بدون دانش بود، مولانا او را جانشین خود کرد و به خاطر مولانا همه به او احترام می‌گذاشتند و به حرف‌هایش گوش می‌دادند. مولوی حدود ۱۰ سال آخر زندگی‌اش را با زرکوب گذراند.

در این بین، مولانا با یکی دیگر از مریدانش به نام حسام الدین چلبی، از عارفان بزرگ و اهل ارومیه بود، آشنا شد. مولانا آثار ارزشمند مثنوی معنوی را به درخواست حسام الدین چلبی نوشته است. اگر کتاب مثنوی معنوی را خوانده باشید می‌دانید که بارها نام حسام‌الدین چلبی در آن تکرار شده است.

آرامگاه مولانا کجاست؟

آرامگاه مولانا در کشور ترکیه بر روی تپه‌ای در قدیمی‌ترین منطقه شهر قونیه قرار دارد. وجود آرامگاه مولوی در قونیه باعث شده تا سالانه گردشگران زیادی به آن سفر کنند. قونیه شهری بزرگ و پرجمعیت در حاشیه جنوب غربی فلات مرکزی آناتولی است که در فاصله ۲۲۵ کیلومتری آنکارا، پایتخت ترکیه، قرار دارد.

آرامگاه مولانا کجاست؟

عکس از: سایت Pizzatravel

آدرس آرامگاه مولانا: منطقه کاراتای، محله عزیزیه، خیابان مولانا، مسجد سلیمیه

آرامگاه مولانا روی گوگل مپ

مسیر دسترسی به آرامگاه مولانا

آرامگاه مولانا که از مهم‌ترین جاهای دیدنی قونیه ترکیه است، در محله عزیزیه قرار دارد. برای رفتن به موزه مولانا می‌توانید از تاکسی، اتوبوس و مترو استفاده کنید.

راحت‌ترین راه برای رفتن به آرامگاه مولانا، تاکسی است؛ اما فراموش نکنید که هزینه تاکسی در ترکیه بالا است.

آدرس آرامگاه مولانا

عکس از: سایت Planetware

ارزان‌ترین وسیله دسترسی به آرامگاه مولانا اتوبوس است. خطوط اتوبوس قونیه هم به‌گونه‌ای طراحی شده است که از همه مناطق می‌توانید به موزه مولانا بروید و درست مقابل مقبره مولانا پیاده شوید. متروهای روگذر هم به دلیل سرعت بالاتری که نسبت به اتوبوس دارند مناسب هستند.

از تمام شهرهای ترکیه می‌توانید به‌صورت هوایی و زمینی به قونیه سفر کنید؛ اما برای بازدید از آرامگاه مولانا، بهترین کار خرید بلیط هواپیمای استانبول است تا اول سری به جاهای دیدنی استانبول بزنید؛ بعد می‌توانید به دیدن این منطقه تاریخی ترکیه بروید. سفر از استانبول به قونیه با خودرو حدود ۸ ساعت طول می‌کشد.

همچنین، می‌توانید با هواپیما به آنکارا بروید. از آنکارا تا قونیه با خودرو حدود ۳ ساعت و با اتوبوس ۴ ساعت راه است. مدت زمان سفر از آنکارا تا قونیه با قطار هم حدود ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

آرامگاه مولانا جلال الدین بلخی

عکس از: سایت Structurae

البته اگر می‌خواهید مستقیم به قونیه بروید، می‌توانید بلیط هواپیمای تهران-قونیه را تهیه کنید. مسافت تهران تا قونیه طولانی است و ممکن است برای بعضی‌ها خسته‌کننده باشد. همچنین، قیمت بلیط هواپیمای تهران-قونیه بالا است. به همین دلیل پیشنهاد می‌دهیم اول به استانبول سفر کنید و بعد از آنجا به صورت هوایی یا زمینی به قونیه بروید.

تاریخچه آرامگاه مولانا

در حقیقت تاریخچه آرامگاه مولانا برمی‌گردد به زمانی که مولانا به دعوت پادشاه سلجوقی، «سلطان علاءالدین کیقباد» به قونیه می‌رود. پدر مولانا باغ رز خود را که «ارم باغچه» نام داشت، به مولانا ارث می‌دهد تا پدرش را در آنجا دفن کند. بعد از درگذشت مولانا او را هم در کنار پدرش دفن می‌کنند.

آرامگاه مولوی

عکس از: سایت Eskapas

قدمت آرامگاه مولانا به سال ۶۷۳ هجری مصادف با ۱۲۷۴ میلادی (یک سال پس از فوت مولانا) برمی‌گردد. ابتدا بنایی استوانه‌ای‌شکل با گنبد فیروزه‌ای به دستور و نظارت همسر امیر سلیمان سلجوقی ساخته شد که هنوز هم پابرجاست. سایر بخش‌ها بعدا به آن اضافه شده‌اند.

آرامگاه مولانا در گذشته ۶۵۰۰ متر مربع مساحت داشت؛ ولی بعد از گذشت بیش از یک قرن، به دستور بایزید دوم عثمانی در بین سال‌های ۱۴۸۱ تا ۱۵۱۲ بازسازی و گسترده‌تر شد. در حال حاضر مساحت این جاذبه چشم‌نواز ۱۸ هزار مترمربع است.

آرامگاه مولانا در قونیه

عکس از: سایت Tmgrup

در سال ۱۹۵۴ بود که این آرامگاه به‌عنوان موزه مولانا معرفی شد و سالیان سال است که گردشگران زیادی از جاهای مختلف دنیا به عشق مولانا به قونیه سفر می‌کنند. قونیه به دلیل وجود صوفی و عارف بزرگ «مولانا جلال‌الدین محمد بلخی» تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری ترکیه شده است.

معماری آرامگاه مولانا

شاخص‌ترین قسمت معماری آرامگاه مولانا در قونیه، گنبد سبز مخروطی‌شکل آن است که تبدیل به سَمبل شهر قونیه شده است. این آرامگاه در ترکیه با نام «Kubbe-i Hadra» به معنی گنبد سبز شناخته می‌شود. معماری بنا به قدری زیبا و خاص است که نظر هر بیننده‌ای را از دور به خودش جلب می‌کند.

معماری آرامگاه مولانا

عکس از: سایت Turkishmuseums

سبک معماری بنا ترکیبی از معماری عثمانی و سلجوقی است. بدرالدین تبریزی معمار حرفه‌ای و شناخته‌شده آن دوره این بنا را ساخته و ایده گنبد سبزرنگ هم متعلق به او است. این گنبد با ۲۵ متر ارتفاع روی چهار ستون بنا شده و زیر آن مقبره مولانا و فرزندش قرار دارد.

شکل گنبد از کلاه صوفیان الهام‌گرفته شده و از کنار هم گذاشتن ۱۲ تکه سفالی به نیت ۱۲ امام شیعیان تشکیل شده است. قبر فرزند مولانا «سلطان ولد» هم همان‌جا است.

فضای خارجی بنا با درختان و گیاهان تزیین شده و به محوطه طراوت و زیبایی خاصی بخشیده است. هنگام ورود به محوطه روح معنوی این جاذبه و حال‌وهوای خاص آن را کاملا حس خواهید کرد.

بخش‌های مختلف آرامگاه مولانا قونیه

آرامگاه مولانا در قونیه مساحت زیادی دارد، به همین دلیل برای دسترسی راحت‌تر بازدیدکنندگان چند ورودی برای آن در نظر گرفته شده است. پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن چشم‌انداز کلی این بنا، بزرگ‌ترین ورودی، یعنی درب اصلی موزه مولانا را انتخاب کنید.

وقتی از درب اصلی وارد می‌شوید اولین چیزی که به چشمتان می‌آید گنبد سبزرنگ و حیاط سنگ‌فرش‌شده است.

آرامگاه مولانا

عکس از: سایت Turkishmuseums

بعد از آن، سنگ قبر درویشان که مانند کلاه درویشان و به‌صورت عمودی کار گذاشته شده‌ است، نظرتان را جلب می‌کند. در مجموع ۶۵ قبر در این محل وجود دارد که قبر آقایان با عمامه و کلاه‌های مخصوصِ صوفیان از خانم‌ها متمایز شده‌ است.

حوضچه وسط حیاط که چشمه تزکیه نام دارد از جاذبه‌های قابل‌توجه آرامگاه است. همه بازدیدکنندگان از آب چشمه تزکیه استفاده می‌کنند و بر این باورند که به پاک شدن روح و جسمشان کمک می‌کند.

موزه مولانا قونیه

عکس از: سایت Planetware

آرامگاه مولوی به کعبه عاشقان معروف است و صوفیان بر این باورند هر شخصی که به این مکان مقدس می‌آید کامل می‌شود. آرامگاه مولانا قونیه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که به شرح زیر است:

ورودی و حیاط

موزه مولانا چند ورودی دارد و حیاط آن با سنگ‌فرش و سنگ‌های مرمر مزین شده است. در حیاط می‌توانید از آرامگاه‌ درویشان دیدن کنید و بعد وارد بنای تاریخی شوید.

ورودی آرامگاه مولانا

عکس از: سایت Audleytravel

اتاق آرامگاه

مهم‌ترین بخش موزه که قدمت آن به دوره سلجوقیان برمی‌گردد، اتاق آرامگاه است. در این اتاق، آرامگاه مولانا، پسرش و قبرهای مریدان مولوی قرار گرفته است. پدر مولانا، همسر و فرزندانش هم در اینجا دفن شده‌اند. این اتاق با آیاتی از قرآن و هنر منبت‌کاری و حکاکی تزیین شده است.

داخل مقبره مولانا

عکس از: سایت Turkishmuseums

در مجموع ۱۰ قبر داخل این اتاق قرار دارد. روی قبرهای آقایان، کلاه‌هایی قرار دارد که هرچه بزرگتر باشد نشان از مقام بالای آن شخص دارد. روی سنگ قبرها متن‌های جالبی نوشته شده که پیشنهاد می‌دهیم بخوانیدشان.

سنگ قبر مولانا

برای ساخت سنگ قبر مولانا و کتیبه‌های اطراف آن، زمان و توجه زیادی صرف شده است. آرامگاه مولانا از ۱۰ سنگ تشکیل شده و با پارچه‌ای طلاکوب که هدیه سلطان عبدالحمید دوم، پادشاه عثمانی، بود پوشانده شده است. این پارچه مشکی‌رنگ از جنس مخمل مرغوب و خاص است که آیه‌های قرآن روی آن نوشته‌ شده‌اند.

مقبره مولانا

عکس از: سایت Jkolsoftware

ضریح روی آرامگاه از شاهکارهای منبت دوران سلجوقیان روم باستان است که اشعاری از شاعر و صوفی بزرگ مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و آیاتی از قرآن روی آن کار شده است.

سلول دراویش

این سلول در آرامگاه مولانا قونیه، محل ریاضت، تزکیه نفس و عبادت صوفیان و مریدان مولوی بوده است. قدمت این بخش به دوره سلجوقیان در قرن ۱۶ میلادی برمی‌گردد. این مکان متشکل از ۱۷ سلول کوچک است که به بخش اداری، باجه فروش بلیط، کتابخانه و فروش سوغاتی و صنایع دستی قونیه تغییر کاربری داده است.

سلول دراویش در آرامگاه مولانا

عکس از: سایت Jkolsoftware

مطبخ

قدمت مطبخ به قرن ۱۶ میلادی برمی‌گردد که از آن به‌عنوان آشپزخانه استفاده می‌شده است. در حال حاضر بخش مطبخ به محل آموزش صوفیان و اجرای مراسم رقص سماع اختصاص داده شده است.

در مطبخ موزه، بازدیدکنندگان می‌توانند به شکل نمادین و از روی مجسمه‌هایی که لباس صوفی‌ها را بر تن دارند، درباره آداب‌ورسوم و قوانین مراسم صوفی‌ها اطلاعاتی کسب کنند.

آرامگاه مولانا

عکس از: سایت Nomadicniko

اتاق تلاوت

این اتاق مخصوص خواندن قرآن با صوت است. در اینجا می‌توانید تلاوت قرآن را با صوت زیبا و دلنشین گوش دهید. همچنین می‌توانید قرآن‌های قدیمی و کتاب‌های تاریخی ارزشمند را ببینید. اتاق تلاوت یکی از مکان‌های مقدس آرامگاه مولانا قونیه است.

اتاق تلاوت در آرامگاه مولوی

عکس سایت: Followyourhearttours

سماع خانه

این بخش در قرن ۱۶ میلادی به دستور سلطان سلیمان عثمانی تاسیس شده است و محل رقص سماع درویشان است. فضای سماع خانه با شمع‌دان‌های عثمانی، منبت‌کاری سلجوقی و خوش‌نویسی‌های چشم‌گیر مزین شده است.

کلاه و لباس‌های مولانا، شمس تبریزی و سلطان ولد (فرزند مولانا) را هم در سماع خانه به نمایش گذاشته‌اند. آلات موسیقی مورد استفاده در مراسم رقص سماع هم در این بخش نگهداری می‌شوند.

سماع در آرامگاه مولانا

عکس از: سایت Ilna

محل برگزاری مراسم

مراسم عرفانی، مثل رقص سماع در مطبخ، قسمت سنگ‌فرش و مسجد کوچک داخل حرم برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این مراسم با موسیقی و رقص مخصوص مولوی، ایجاد راهی برای درک جهان ماورای هستی از طریق مولانا است.

نمایشگاه قرآن

در نمایشگاه قرآن موزه مولانا، مجموعه‌ای از قرآن‌های قدیمی و کتاب‌های ارزشمند تاریخی را می‌توانید ببینید. مهم‌ترین اثر نمایشگاه قرآن موزه مولانا قونیه نسخه اصلی کتاب مثنوی معنوی مولانا است. همچنین، وسایل شخصی مولانا و سجاده ابریشمی مولانا در اینجا نگهداری می‌شوند.

دو دیوان حافظ که قدمت آن به قرن ۱۶ و ۱۸ میلادی می‌رسد و همچنین چند تار مو که می‌گویند متعلق به پیامبر است هم در این قسمت نگهداری می‌شوند.

نمایشگاه قرآن - آرامگاه مولانا قونیه

عکس از: سایت WhirledAway

موزه مولانا و آثار آن

آثار موزه مولانا قونیه شامل تمام مواردی است که در بالا توضیح دادیم. در آرامگاه مولانا به جز زیارت مزار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و خانواده‌اش، قبور صوفیان و مریدان او را هم می‌توانید ببینید. حضور در این فضای معنوی و تماشای رقص بی‌نظیر سماع حال‌وهوایی دارد که فقط باید از نزدیک تماشایش کنید.

موزه مولانا

عکس از: سایت Followyourhearttours

از قرآن‌های خطی، کتاب‌های مولوی و حافظ شیرازی گرفته تا منبت‌کاری و کتیبه‌های تاریخی که قدمت آن‌ها به دوره سلجوقیان رومی می‌رسد را در این جاذبه گردشگری قونیه می‌توانید ببینید. آلات موسیقی، لباس‌های مولانا و کلاه‌های او و قالیچه‌های نفیسی در موزه مولانا نگهداری می‌شوند.

بهترین زمان بازدید از آرامگاه مولانا قونیه

بهترین زمان بازدید از آرامگاه مولانا بستگی به هدف شما از سفر و علایقتان دارد. اگر با هدف شرکت در فستیوال مولانا می‌خواهید به قونیه سفر کنید، ماه دسامبر (آذرماه) بهترین زمان سفر است. از ۷ تا ۱۷ دسامبر، در شهر قونیه جشنواره ۱۰ روزه‌ای برای بزرگداشت مولانا برگزار می‌شود.

موزه مولوی

عکس از: سایت Followyourhearttours

در این فستیوال می‌توانید رقص درویشان قونیه را که از خاص‌ترین و زیباترین رویدادهای جهانی است، تماشا کنید. بهترین زمان برای بازدید از شهر تاریخی قونیه و کاوش عمیق‌تر درباره سبک زندگی و فرهنگ مردم آن هم همین زمان است؛ اما باید بدانید که گردشگران زیادی برای شرکت در این فستیوال به قونیه سفر می‌کنند و شهر شلوغ می‌شود.

امکانات رفاهی آرامگاه مولانا

آرامگاه مولانا قونیه از جاذبه‌های گردشگری مهم ترکیه است و سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیا است. به همین دلیل اطراف موزه مولانا تمام امکانات موردنیاز در دسترس هستند.

انواع هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های و هر چیز دیگری را می‌توانید در این نزدیکی پیدا کنید. پس نیازی نیست چیزی همراه خود ببرید. یکی از سلول‌های دراویش هم به خرید سوغات قونیه اختصاص داده شده است.

آرامگاه مولانا

عکس از: سایت Audleytravel

ایستگاه اتوبوس مولانا و مسجد سلطان سلیم هم از دیگر امکانات رفاهی آرامگاه مولانا قونیه هستند.

جاهای دیدنی نزدیک به آرامگاه مولانا

قونیه جاهای دیدنی تاریخی و طبیعی زیادی دارد. حتی خرید در قونیه ترکیه هم لذت‌بخش است. اگرچه قونیه به اندازه استانبول مرکز خرید ندارد، ولی اجناس باکیفیت و با قیمت مناسب می‌توانید پیدا کنید. به همین دلیل در سفر به قونیه گزینه‌های زیادی برای گردشگری دارید.

برخی از بهترین جاهای دیدنی قونیه و نزدیک به موزه مولانا به ترتیب زیر هستند:

مقبره شمس تبریزی

یکی از جاهای دیدنی نزدیک به موزه مولانا مقبره شمس تبریزی است. نام اصلی شمس تبریزی «محمد بن علی بن ملک ‌داد تبریزی» است. او از صوفیان محبوب و معروف ایرانی مسلمان در سده هفتم هجری بوده است.

حتما می‌دانید که مولوی تا قبل از آشنایی با شمس تبریزی، در مدارس علوم دینی تدریس می‌کرد و از عالمان و فقیهان بود. اما آشنایی با شمس تبریزی دگرگونی زیادی در او ایجاد کرد و باعث شد که مولوی شاعر شود و به سماع روی بیاورد.

مقبره شمس تبریزی قونیه

عکس از: سایت WhirledAway

با اینکه مقبره شمس تبریزی در قونیه ترکیه است؛ اما از طرفی در مستندات تاریخی آمده که شمس در شهرستان خوی استان آذربایجان غربی دفن شده است. به‌طورکلی، شمس تبریزی شخصی مرموز بود و تا زمان کشف مقالاتش، آن‌هم بعد از مرگ، هیچ‌کسی هیچ چیزی درباره او نمی‌دانست.

هنوز هم مشخص نیست که آیا شمس در قونیه ترکیه دفن شده یا در خوی ایران. در هر صورت اگر به قونیه سفر کردید حتما به مقبره شمس تبریزی که در نزدیکی آرامگاه مولانا است سری بزنید. فاصله مقبره مولانا تا مقبره شمس تبریزی با خودرو حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه و پیاده حدود ۱۲ تا ۱۵ دقیقه است.

آرامگاه شمس تبریزی در مسجد شمس تبریزی قرار دارد. این مسجد که بین مردم قونیه به «شمس مکامه» معروف است در پارک شمس قونیه قرار دارد. در پارک شمس قونیه می‌توانید از مسجد شرف‌الدین که از مهم‌ترین مساجد تاریخی قونیه است هم دیدن کنید. قدمت این مسجد به قرن ۱۲ میلادی می‌رسد.

جالب است بدانید که مسجد شمس تبریزی یک قرن بعد از ساخت مسجد شرف‌الدین قونیه ساخته شده است.

مسجد علاءالدین

یکی از جاهای تاریخی ترکیه که در سفر به قونیه می‌توانید ببینید مسجد علاءالدین (Alâeddin Camii) است. قدمت این مسجد به قبل از دوره امپراتوری عثمانی برمی‌گردد.

این بنا در سال ۱۲۲۳، دوره حکمرانی سلطان علاءالدین کیقباد از سلاطین سلجوقی روم، روی تپه تاریخی قونیه ساخته شد.

مسجد علاءالدین

عکس از: سایت Islamicarchitecturalheritage

به خاطر اینکه این مسجد به دستور سلطان علاالدین کیکاووس بازسازی شد نام آن را مسجد علاءالدین گذاشته‌اند. این مسجد مهم‌ترین بنای ارگ قونیه است و سال‌های زیادی توسط سلاطین سلجوقی روم به‌عنوان مسجد تاج‌و‌تخت استفاده می‌شد. این مسجد، به جز اهمیت ویژه‌ و تاریخی، مقبره پادشاهان سلسله سلجوقیان روم هم هست.

در مسجد علاءالدین، مقبره سلطان‌های سلجوقی زیر را می‌توانید ببینید:

  • مسعود یکم
  • قلج ارسلان دوم
  • سلیمان دوم
  • کیخسرو یکم
  • علاءالدین کیقباد اول
  • کیخسرو دوم
  • قلج ارسلان چهارم
  • کیخسرو سوم

فاصله مسجد علاءالدین کیقباد قونیه تا مقبره مولانا پیاده حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و با خودرو حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه است.

موزه آتاتورک

از دیگر جاهای دیدنی ترکیه که در قونیه می‌توانید ببینید موزه آتاتورک است. اگر به تاریخ معاصر علاقه دارید، بازدید از موزه آتاتورک قونیه را به شما پیشنهاد می‌دهیم. در این موزه، می‌توانید یادگاری‌هایی از وسایل شخصی آتاتورک، عکس‌ها و اسناد مربوط به قونیه در زمان جنگ استقلال را تماشا کنید.

موزه آتاتورک قونیه

عکس از: سایت Viaurbis

ساختمان موزه آتاتورک قونیه در سال ۱۹۱۲ احداث شده و در ابتدا برای مدتی عمارت فرماندار شهر بوده است. بعدها، مصطفی آتاتورک در زمان سفر به قونیه در این خانه اقامت می‌کرد. این ساختمان سال ۱۹۲۷ توسط شهرداری قونیه خریداری شد و در سال ۱۹۲۸ برای قدردانی قونیه از شخص آتاتورک به نام آتاتورک به ثبت رسید.

از آرامگاه مولانا تا موزه آتاتورک با خودرو حدود ۱۰ دقیقه و پیاده حدود ۲۵ دقیقه راه است.

باغ گیاه شناسی قونیه

یکی از جاذبه‌های گردشگری قونیه باغ گیاه‌شناسی یا باغ پروانه‌ها است. این جاذبه با آرامگاه مولانا فاصله زیادی دارد، اما برای علاقه‌مندان به گل و گیاه و پروانه‌ها تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است.

از مقبره مولانا تا باغ گیاه‌شناسی قونیه حدود ۱۲ کیلومتر راه است که با خودرو بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. اگر می‌خواهید با اتوبوس به این باغ بروید باید سوار اتوبوس خط ۴۷ شوید.

باغ گیاه شناسی قونیه

عکس از: سایت Tmgrup

این باغ از جاذبه‌های گردشگری قونیه است که سال ۲۰۱۵ افتتاح شد. باغ گیاه‌شناسی قونیه ۷۶۰۰ مترمربع مساحت دارد و بزرگ‌ترین باغِ شهر قونیه محسوب می‌شود. بد نیست برای تنفس هوای خنک و دلپذیر و لذت از تماشای پروانه‌های رنگی و گیاهان منحصربه‌فرد چند ساعتی را در این باغ به گشت‌وگذار بپردازید.

اینجا پر از سوژه‌های جذاب برای عکاسی و فیلم‌برداری است. بازدید از باغ گیاه‌شناسی قونیه از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر امکان‌پذیر است. البته به خاطر داشته باشید که این باغ دوشنبه‌ها تعطیل است.

قوانین و ساعت بازدید از موزه و آرامگاه مولانا

هر جاذبه و هر جایی قوانین خاص خودش را دارد که ما به‌عنوان گردشگر موظفیم از آن قوانین پیروی کنیم. قوانین بازدید از موزه مولانا به ترتیب زیر است:

  •  برای بازدید از رقص سماع باید ورودی بپردازید.
  • هنگام عکاسی فلش دوربینتان را خاموش کنید.
  • لباس پوشیده و مناسب بپوشید.
  • با کفش وارد نشوید.
ساعات بازدید از آرامگاه و موزه مولانا

عکس از: سایت Turkishmuseums

هزینه بازدید از آرامگاه مولانا رایگان است، اما برای شرکت در فستیوال و تماشای رقص سماع باید هزینه بپردازید. همچنین، در صورت نیاز به استفاده از راهنمای صوتی، باید هزینه پرداخت کنید. راهنمای صوتی موزه مولانا به زبان‌های مختلف از جمله فارسی قابل دسترس است.

ساعات بازدید از موزه مولانا در نیمه اول سال هر روز از ۹ صبح تا ۱۹ و در نیمه دوم سال تا ساعت ۱۷:۳۰ امکان‌پذیر است.

توصیه‌هایی برای بازدید از آرامگاه مولانا

  • به خاطر داشته باشید که آرامگاه مولانا محلی مقدس محسوب می‌شود و آداب‌ورسوم خاص خودش را دارد. فرقی نمی‌کند به کجا سفر می‌کنید یا از کجا بازدید می‌کنید، در هر صورت باید به عقاید مردم آن مقصد و بازدیدکنندگان احترام بگذارید.
  • اواسط صبح و اواسط بعدازظهر شلوغ‌ترین زمان موزه است، بنابراین بهترین زمان برای بازدید از موزه مولانا صبح اول وقت یا هنگام ناهار است.
  • بهتر است بدانید که برای شرکت در این جشنواره پرطرف‌دار حتما باید از چند ماه قبل بلیط فستیوال و حتی هتل خود را رزرو کنید.
  •  بازدید از آرامگاه حدود ۳۰ یا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.
  • هنگام رفتن به موزه مولانا لباس مناسب بپوشید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.