ابشار آب پری

آبشار آب پری؛ نگینی در دل جنگل‌های مازندران

آبشار آب پری؛ زلال مثل افسانه‌های کودکی

در دل جنگل‌های سرسبز و انبوه شمال ایران، جایی در استان مازندران، آبشاری به نام «آب پری» نهفته است که گویی از دل افسانه‌ها بیرون آمده و به زمین نشسته است.

با شنیدن اسم «آبشار»، تصویری از صخره‌ها و کوه‌های بلند در ذهنمان نقش می‌بندد که سیل خروشانی از آب از ارتفاعات به پایین سرازیر می‌شود. اما آبشار آب‌پری مازندران، داستانی متفاوت دارد. در این منطقه، رانش زمین، صخره‌ها را در شیب تند کوه قرار داده است. در اینجا، خبری از سقوط خروشان آب از ارتفاعات نیست؛ اما رقصِ آرام و دلنشین آب در میان صخره‌ها، نغمه‌ای از صلح و آرامش را به گوش جان می‌رساند.

آبشار آب پری، به‌دلیل زیبایی منحصربه‌فرد و طبیعت بکر و دست نخورده اطرافش، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مازندران در بهار شناخته می‌شود. بازدید از آبشار آب پری، تجربه‌ای منحصربه‌فرد و خاطره‌انگیز برای شما خواهد بود. اگر به‌دنبال مکانی آرام و زیبا برای گذراندن اوقات فراغت خود هستید، آبشار آب پری و تماشای جاهای دیدنی رویان بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

آبشار آب پری کجاست؟
آبشار آب پری در استان مازندران، در نزدیکی شهر رویان و در ۵کیلومتری شهر نور واقع شده است.
بهترین زمان بازدید از آبشار آب پری چه موقعی است؟
بهترین زمان بازدید از آبشار آب پری، فصل بهار محسوب می‌شود. در این فصل‌ها، آب‌وهوا معتدل و دل‌نشین بوده و آبشار پرآب‌تر است.
کدام جاذبه‌های گردشگری به آبشار آب پری نزدیک است؟
پارک جنگلی کشپل، دریاچه الیمالات، پارک جنگلی نور، آبشار حرام‌او و کاخ تمشیان جزو جاذبه‌های گردشگری نزدیک به این آبشار است.
آبشار آب پری چه امکانات رفاهی و تفریحی دارد؟
آلاچیق برای پیک‌نیک، سرویس بهداشتی،آب آشامیدنی، وسایل بازی برای کودکان و دکه‌های فروش مواد غذایی بخشی از این امکانات است.
در بازدید از آبشار آب پری کجا اقامت کنیم؟
هتل آپارتمان نگین نور یکی از مکان‌هایی است که شما می‌توانید در آن اقامت داشته باشید.

مشخصات آبشار آب پری

آبشار آب پری چمستان در نزدیکی رویان استان مازندران قرار دارد. نوع این آبشار، صخره‌ای است و اطلاعات دقیقی هم در رابطه با قدمت آن در دسترس نیست. این مکان، حجم متوسطی از آب در خود جای داده که به‌صورت دائمی در آن جریان دارد. به‌دلیل این حجم از آب و وجود صخره‌ها، این آبشار برای شنا مناسب نیست.

آبشار آب پری نور

عکس از: سایت Google Maps

آبشار آب پری، در دل جنگل گلندرود واقع شده و مناظر طبیعی چشم‌نوازی را به نمایش می‌گذارد. یکی از جذابیت‌های این آبشار، شکل خاص آن است. آب پری، برخلاف آبشارهای متداول، از سقوط عمودی آب تشکیل نمی‌شود. در این مکان، صخره‌ها به گونه‌ای در کنار هم قرار گرفته که گویی آب را در آغوش گرفته‌اند.

منبع این آبشار،  چشمه‌ی مازنی کوه است که در فاصله ۲ کیلومتری آن واقع شده است. یکی از ویژگی‌های بارز آب پری، حضور سنگ‌های ریز و درشت بسیار در طول مسیر است که صدای آب این آبشار را چندین برابر از حد معمولی می‌کند. حسین‌آباد، علم ده، تاشکوه و شهرک سرودشت روستاهای اطراف آبشار آب پری چمستان محسوب می‌شوند.

آبشار آب پری کجاست؟

آبشار آب پری مازندران، در فاصله ۵ کیلومتری شهر نور استان مازندران و در دل جنگل‌های سرسبز شمال و در جاده‌ای پرپیچ‌وخم به نام گلندرود قرار دارد.

آدرس: جاده رویان، بلده، ۱۳ کیلومتر بعد از رویان، سمت چپ جاده

لوکیشن آبشار آب پری روی گوگل‌مپ

آبشار آب پری کجاست؟

عکس از: سایت Google Maps

بهترین مسیر دسترسی به آبشار آب پری

ابتدا خودتان را به شهر رویان رسانده و به خیابان شهدا بروید؛ پس از رسیدن به اولین چهارراه، مسیر مستقیم خود را ادامه دهید تا وارد جاده رویان به بلده شوید. بعد از پیمودن حدود ۱۳ کیلومتر، در یک مسیر پیچ‌درپیچ به اسم گلندرود و سوردار قرار می‌گیرید.

بعد به پارک جنگلی رویان می‌رسید و پس از پیمودن ۵ دقیقه پیاده روی از این پارک جنگلی، می‌توانید نظاره‌گر آبشار آب پری در طرف چپ جاده باشید.

بهترین مسیر رفتن به آبشار آب پری

عکس از: سایت Google Maps

برای رسیدن به این آبشار از تهران، از جاده چالوس به طرف نوشهر و پارک جنگلی سیسنگان بروید. این مسیر تقریبا ۵۰ کیلومتر تا شهر رویان فاصله دارد. بعد از آن باید خود را به بازار اصلی این شهر برسانید و وارد خیابان مقابل آن شوید و مانند مسیری که در بالا هم اشاره کردیم، خود را به آبشار آب پری برسانید. بهترین وسیله‌نقلیه برای بازدید از این آبشار، وسیله شخصی است.

– فاصله آمل تا آبشار آب پری

  • مسافت: حدود ۶۴ کیلومتر
  • زمان: حدود ۱ ساعت و ۱۳ دقیقه

– فاصله نوشهر تا آبشار آب پری

  • مسافت: حدود ۵۹ کیلومتر
  • زمان: حدود ۱ ساعت
فاصله نوشهر تا آبشار آب پری

عکس از: سایت Google Maps

– فاصله محمودآباد تا آبشار آب پری

  • مسافت: حدود ۴۳ کیلومتر
  • زمان: حدود ۵۴ دقیقه

– فاصله تهران تا آبشار آب پری

  • مسافت: حدود ۲۳۹ کیلومتر
  • زمان: حدود ۴ ساعت و ۱۲ دقیقه

بهترین زمان بازدید از آبشار آب پری

بهترین زمان برای بازدید از آبشار آب پری چمستان، از نظر آب‌وهوایی فصل بهار است. در این فصل‌ها هوا خنک و مطبوع است و بارندگی کمتر می‌شود. از نظر هزینه، در فصل پاییز و زمستان به‌دلیل ارزان‌تربودن قیمت‌ها مناسب‌تر است. این آبشار زیبا در تعطیلات نوروز و سایر تعطیلات رسمی، بسیار شلوغ و در روزهای هفته خلوت‌ می‌شود.

بهترین زمان رفتن به آبشار آب پری

عکس از: سایت Google Maps

اگر بخواهم از نظر طبیعت، بهترین زمان بازدید از این آبشار را به شما بگویم؛ حتما توصیه می‌کنم در فصل بهار که طبیعت این آبشار سرسبز و خرم است و گل‌های وحشی در اطراف آن می‌روید، سری به آن بزنید. در فصل تابستان، هوا گرم‌تر می‌شود و ممکن است آبشار کم‌آب‌تر باشد.

در فصل پاییز، رنگ‌های پاییزی جنگل‌های اطراف آبشار خیلی دیدنی است و گاهی در فصل زمستان، آبشار یخ می‌بندد و منظره‌ای یخی و برفی بی‌نظیری را به وجود می‌آورد.

پوشش گیاهی و جانوری آبشار آب پری

منطقه آبشار آب پری به‌خاطر رطوبت زیاد و آب فراوان، پوشش گیاهی متنوع و انبوهی دارد. در این منطقه درختان بلند و سربه‌فلک‌کشیده مثل کاج، راش، افرا، توسکا و ممرز شما را در آغوش خواهد کشید.

آبشار آب پری نور

عکس از: سایت Google Maps

جاهای دیدنی اطراف آبشار آب پری

– پارک جنگلی کشپل

این پارک جنگلی با مساحت ۷ هکتار، در شهر نور واقع شده و در ۳۷ کیلومتری آبشار آب پری قرار دارد. یکی از ویژگی‌های خاص این پارک، چشمه‌های گوارای آن است که در بین مردم محلی و گردشگران حسابی شهرت دارد.

پارک جنگلی کشپل

عکس از: سایت Google Maps

این پارک با پوشش گیاهی انبوه و همچنین وجود امکاناتی مانند آلاچیق، سرویس بهداشتی، رستوران، قهوه‌خانه سنتی، فروشگاه موادغذایی و فضای بازی کودکان مکانی مناسب برای تفریح و گذران اوقات فراغت فراهم کرده است. در این پارک می‌توانید از طبیعت‌گردی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و پیک‌نیک لذت ببرید.

آبشار آب پری در مازندران

عکس از: سایت Google Maps

– دریاچه الیمالات

دریاچه‌ الیمالات در ۸ کیلومتری جاده نور به چمستان، در جنوب ۲ راهی منتهی به روستای کاردگرکلا قرار دارد. فاصله این دریاچه تا آبشار آب پری ۳۳ کیلومتر است. آب زلال، سکوت و آرامش حاکم بر منطقه و مناظر طبیعی بکر و چشم‌نواز، این دریاچه را به مکانی ایدئال برای ریلکس‌کردن و لذت‌بردن از طبیعت تبدیل کرده‌ است.

دریاچه الیمالات

عکس از: سایت Google Maps

قرارگرفتن این دریاچه در دل جنگل، یکی از ویژگی‌های خاص این دریاچه شناخته می‌شود و همین جذابیت باعث شده تا گردشگران بسیاری به این منطقه سفر کنند. در این منطقه شما می‌توانید از قایق‌سواری، ماهیگیری و پیاده‌روی در اطراف دریاچه لذت ببرید.

– پارک جنگلی نور

این پارک جنگلی با مساحت ۳۶۰۰ هکتار، به‌عنوان بزرگ‌ترین پارک جنگلی طبیعی در خاورمیانه شناخته شده و در شرق شهر نور و در فاصله ۲۵ کیلومتری از آبشار آب پری قرار دارد. درختان بلند و سربه‌فلک‌کشیده، تنوع گیاهی و جانوری فراوان، ساحل اختصاصی و همچنین وجود امکاناتی مانند آلاچیق، رستوران، سرویس بهداشتی و فروشگاه، این پارک را به مقصدی عالی برای تفریح و گذران اوقات فراغت تبدیل کرده است.

پارک جنگلی نور

عکس از: سایت Google Maps

در این پارک شما می‌توانید از اسب‌سواری، پینت‌بال، موتور چهارچرخ‌سواری و دوچرخه‌سواری و… لذت ببرید.

– آبشار حرام‌او

این آبشار در ۲۵ کیلومتری جاده ییلاقی نور به بلده مازندران و در فاصله ۱۸ کیلومتری از آبشار آب پری چمستان قرار دارد. ارتفاع این آبشار حدود ۱۵ متر است و در کنار جاده قرار دارد. مسیر رسیدن به این آبشار کمی دشوار است؛ اما زیبایی و خنکای آب آن، سختی مسیر را جبران می‌کند.

آبشار حرام‌او

عکس از: سایت Google Maps

ویژگی خاص آبشار حرام‌او این است که با وجود کم‌بودن آبی که از آن به پایین سرازیر می‌شود، گل‌سنگ‌های زیبایی در اطراف آن روییده که جلوه بسیار زیبایی را به این آبشار هدیه داده است و این موضوع، توانسته توجه مسافران را به‌سمت خود جلب کند.

– کاخ تمشیان

این کاخ، در دوره دوم پهلوی در شهر نور به دستور اشرف‌الملوک ساخته شد. طراحی و ساخت کاخ تمشیان بسیار خاص است و هر گردشگری را در نگاه اول مجذوب خود می‌کند. این مکان در فاصله ۲۲.۸کیلومتری از آبشار آب پری قرار دارد و بازدید از آن می‌تواند تجربه جالبی برای علاقه‌مندان به تاریخ و معماری باشد.

کاخ تمشیان

عکس از: سایت Google Maps

امکانات تفریحی آبشار آب پری

آبشار آب پری چمستان علاوه بر زیبایی طبیعی، امکانات تفریحی متنوعی را برای گردشگران فراهم کرده است که در ادامه متن، به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

– کمپینگ

در حوالی آبشار آب پری، فضای مناسب برای چادرزدن و کمپینگ وجود دارد. تجربه شب‌مانی در دل طبیعت، زیر آسمان پرستاره و در کنار صدای آبشار، می‌تواند تجربه‌ای خاطره‌انگیز و لذت‌بخش برایتان باشد.

آبشار آب پری رویان

عکس از: سایت Google Maps

در هنگام کمپینگ، به نکاتی که در ادامه آمده است، توجه کنید:

  • انتخاب مکان مناسب برای چادرزدن
  • روشن‌کردن آتش در محل‌های امن
  • جمع‌آوری زباله
  • حفظ سکوت و آرامش محیط

– عکاسی

آبشار آب پری با مناظر طبیعی بکر و چشم‌نواز، بهترین سوژه برای عکاسی است. در این منطقه می‌توانید از آبشار، جنگل، درختان، گل‌ها و مناظر اطراف عکس‌های خاطره‌انگیز بگیرید. برای عکاسی بهتر، از دوربین مناسب و تجهیزات جانبی مثل سه‌پایه استفاده کنید. بی‌شک حضور در این مکان، شادی و نشاط عجیبی را به شما منتقل خواهد کرد.

آبشار آب پری نور

عکس از: سایت Google Maps

– جنگل‌نوردی

در اطراف آبشار آب پری، جنگل‌های انبوه و سرسبزی وجود دارد که امکان جنگل‌نوردی را برای علاقه‌مندان به این فعالیت فراهم می‌کند. در هنگام جنگل‌نوردی، بهتر است مواردی که در ادامه است، رعایت کنید:

  • پوشیدن لباس و کفش مناسب
  • همراه‌داشتن آب آشامیدنی
  • آگاهی از مسیر
  • آسیب نرساندن به گیاهان و جانوران
منطقه آب پری

عکس از: سایت Google Maps

جنگل‌نوردی در این منطقه، حسی پر از آرامش دارد و گردشگرانی که این فعالیت را انجام می‌دهند، تمایلی به پایان‌دادن فعالیتشان نخواهند داشت.

امکانات رفاهی آبشار آب پری

در اطراف این آبشار امکانات رفاهی مختلفی وجود دارد که در ادامه مطلب، شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم:

  • دکه‌های متعددی در مقابل آبشار آب پری وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها انواع خوراکی‌های لذیذ و محلی مانند: آش و نان محلی و چای و… را تهیه کنید و از طعم دلچسب آن‌ها در کنار طبیعت بکر لذت ببرید.
آبشار آب پری رویان

عکس از: سایت Google Maps

  • آلاچیق‌های مختلفی در نزدیکی آبشار تعبیه شده است که می‌توانید از آن‌ها برای پیک‌نیک و صرف غذای خود در کنار خانواده و دوستان استفاده کنید و از فضای دل‌نشین و آرامش‌بخش آن لذت ببرید.
  • سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی و وسایل بازی برای کودکان از دیگر امکاناتی است که در این منطقه برای رفاه حال گردشگران در نظر گرفته شده است.

با وجود این امکانات رفاهی، سفر به آبشار آب پری تجربه‌ای لذت‌بخش و خاطره‌انگیز برای شما خواهد بود.

اقامت در آبشار آب پری

گزینه‌های اقامتی مختلفی برای اقامت اطراف آبشار وجود دارد که شما می‌توانید براساس علاقه و بودجه خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید:

– کمپینگ و شب‌مانی حوالی آبشار آب پری

برای کسانی که به‌دنبال تجربه‌ای هیجان‌انگیز و نزدیک به طبیعت است، کمپینگ در حوالی آبشار آب پری گزینه‌ای ایدئال است. برای کمپینگ و شب‌مانی به تجهیزاتی مانند: چادر، کیسه خواب، زیرانداز، لباس گرم و غذای کافی نیاز دارید. برای این مدل اقامت در حوالی آبشار، باید از قبل مکانی مناسب را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که روشن‌کردن آتش در محل‌های غیرمجاز و رهاکردن زباله در طبیعت ممنوع است.

کمپینگ در آبشار آب پری

عکس از: سایت Google Maps

 – اقامت نزدیک به آبشار آب پری

هتل آپارتمان نگین نور

می‌توانید در نزدیکی آبشار آب‌پری ویلا و آپارتمان اجاره کنید و یا در هتل‌هایی مانند هتل آپارتمان نگین نور بمانید که در فاصله ۱۹ کیلومتری از آبشار آب پری قرار دارد

توصیه‌هایی برای سفر به‌یادماندنی در آبشار آب پری

توصیه‌هایی برای سفر به‌یادماندنی در آبشار آب پری چمستان وجود دارد که در ادامه مطلب، آن‌ها را با شما در میان می‌گذاریم:

  • لباس و کفش مناسب با فصل و نوع فعالیت خود انتخاب کنید.
  • آب آشامیدنی و غذای کافی به همراه داشته باشید.
  • از مسیرهای مشخص‌شده برای تردد استفاده کنید.
  • از روشن‌کردن آتش در محل‌های غیرمجاز خودداری کنید.
آبشار آب پری مازندران

عکس از: سایت Google Maps

تجهیزات لازم در این سفر

  • عینک آفتابی
  • کرم ضدآفتاب
  • کلاه
  • داروی ضدحشره
  • چراغ‌قوه
  • جعبه کمک‌های اولیه

فعالیت‌هایی که می‌توانید در این سفر انجام دهید:

  • پیاده‌روی در جنگل
  • عکاسی
  • پیک‌نیک
  • کمپینگ

فراموش نکنید که ساعات ابتدایی روز بهترین زمان برای بازدید از این مکان است. امیدواریم سفری فراموش‌نشدنی به این آبشار زیبا داشته باشید و خاطرات بسیاری را در گنجینه خاطرات خود ثبت کنید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.