000 1

روستای اوپرت سمنان؛ ییلاقی پنهان میان ابرها

جاهای دیدنی و راهنمای سفر به روستای اوپرت

روستای اوپرت یا ییلاق اوپرت، معروف به اقیانوس ابرها، حاصل پیوند جنگل و کویر است. هر چقدر از زیبایی این منطقه برایتان بگوییم کم گفته‌ایم! فقط باید بار سفر ببندید و خودتان از نزدیک این بهشت بی‌نظیر را ببینید. روستای اوپرت درست در مرز استان سمنان و مازندران قرار دارد.

اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید رنگین‌کمان را وقتی ببینید که از بین اقیانوس ابرها و خورشید خودنمایی می‌کند.

بدون شک دیدن چنین جاذبه‌های طبیعی بکر و خاصی یکی از زیباترین تجربه‌های عمرتان خواهد بود. اگر می‌خواهید همه‌چیز درباره روستای اوپرت سمنان را بدانید با مجله گردشگری علی‌بابا همراه باشید.

روستای اوپرت کجاست؟
روستای اوپرت بین مازندران و سمنان در دهستان چاشم، شهرستان مهدی‌شهر قرار دارد.
بهترین زمان بازدید از روستای اوپرت چه موقعی است؟
بهترین زمان بازدید از روستای اوپرت برای تماشای اقیانوس ابرها از اواسط فصل بهار و در ۳ ماه تابستان است.
کدام جاذبه‌های گردشگری به روستای اوپرت نزدیک است؟
چشمه اوپرت، روستای چاشم، جاهای دیدنی مهدی‌شهر و شهمیرزاد نزدیک‌ترین جاذبه های گردشگری به روستای اوپرت است؛ همچنین، در مسیر سفر می‌توانید جاده زیبای فیروزکوه، گردنه گدوک، کاروان‌سرای گدوک، پل ورسک، راه‌آهن و غار اسپهبد خورشید را ببینید.
روستای اوپرت چه امکانات رفاهی و تفریحی دارد؟
امکانات رفاهی در روستای اوپرت محدود است و باید تمام چیزهایی که نیاز دارید را از شهر بخرید؛ همچنین، امکانات تفریحی ییلاق اوپرت فقط جاذبه‌های طبیعی این منطقه است.
در بازدید از روستای اوپرت کجا اقامت کنیم؟
برای اقامت شبانه در اوپرت یا باید چادر بزنید یا در اقامتگاه بوم‌گردی اوپرت بمانید؛ همچنین، می‌توانید در اقامتگاه‌های اطراف مثل شهمیرزاد یا مهدی‌شهر بمانید.

مشخصات روستای اوپرت

چه چیزی باعث شده که این مقصد چنین طبیعت شگفت‌انگیزی داشته باشد؟ اوپرت، معروف به اقیانوس ابرها، منطقه‌ای بکر و بی‌نظیر در مرز مازندران و سمنان است. روستای اوپرت منطقه‌ای با طبیعت بکر است که با زیبایی‌های طبیعی و سبک زندگی روستایی، هوش از سر هر گردشگری می‌برد.

روستای اوپرت

عکس از: سایت Google Maps

در واقع ییلاق اوپرت جایی است که چوپانان روستا گوسفندهای خود را برای چرا به اینجا می‌آورند. جاذبه‌های این روستا همه طبیعی است. در اینجا می‌توانید چشمه‌های جوشان آب، اسب‌های وحشی، گوسفندان در حال چرا، دشت‌های سرسبز و وسیع و اقیانوسی از ابر را ببینید.

در فصل بهار و تابستان، وقتی مردم عشایر در ییلاق اوپرت چادر می‌زنند، می‌توانید از چشیدن طعم اصیل لبنیات محلی لذت ببرید. زندگی در این ییلاق از اردیبهشت تا اوایل مهر جاری است؛ اما با سردشدن هوا شرایط برای گردشگری سخت می‌شود؛ چون اوپرت در منطقه‌ای کوهستانی و در ارتفاعات است.

روستای اوپرت

عکس از: سایت Google Maps

شهرت اوپرت سمنان به ابرهای زیبا و چشم‌انداز جنگلی آن است. اوپرت به دیواره‌ای از کوه می‌گویند که به‌خاطر ارتفاع بلندش مسیر حرکت ابرها به‌سمت کویر را می‌بندد. این دیواره، بخشی از دیواره فلات مرکزی ایران است که پشت آن کویر و مقابل آن جنگل سرسبز است.

طبق آخرین آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت روستای اوپرت ۱۰ خانوار و حدود ۳۳ نفر است.

روستای اوپرت

عکس از: سایت Google Maps

اوپرت سه‌ مرحله کمپ دارد: بالا و پایین و وسط!

اینکه کدام قسمت را برای چادرزدن و اقامت شبانه انتخاب کنید، بستگی به خودتان دارد؛ البته اگر تنها سفر می‌کنید، بهتر است که شب را در اقامتگاه‌های بوم‌گردی بمانید یا پایین چادر بزنید.

روستای اوپرت کجاست؟

اولین سوالی که ممکن است در ذهن هرکدام از ما پیش بیاید، این است که اصلا روستای اوپرت کجاست؟

ییلاق اوپرت یکی از بهترین جاهای دیدنی سمنان است که حتما برای یک بار هم که شده باید زیبایی‌های آن را از نزدیک ببینید. این روستا در ۵۵کیلومتری شمال شهرستان مهدی‌شهر قرار دارد و به‌خاطر موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، مناظر طبیعی بی‌نظیری دارد.

روستای اوپرت

عکس از: سایت Google Maps

اگر برنامه سفر به ییلایق اوپرت را دارید، می‌توانید روستاهای اطراف آن را هم ببینید. روستاهای نزدیک به ییلاق اوپرت سمنان عبارت است از: هیکو، ملاده، تم، ورگو، پرور، کلیم، ییلاق سیاه کوه، کاورد، شلی یا شله، فیسک، تلاجیم و سرخدره.

لوکیشن روستای اوپرت

روستای اوپرت بین استان سمنان و استان مازندران قرار دارد. برای رفتن به ییلاق اوپرت باید به شهرستان مهدی‌شهر بروید. آدرس روستای اوپرت در فاصله ۵۵کیلومتری شمال مهدی‌شهر، در جاده فریم است.

لوکیشن روستای اوپرت روی گوگل‌مپ

روستای اوپرت

عکس از: سایت Google Maps

بهترین مسیر دسترسی به روستای اوپرت

اگر شروع سفر شما از تهران است، بهترین مسیر دسترسی به روستای اوپرت جاده فیروزکوه و خطیرکوه است. جاده فیروزکوه به این روستای رویایی زیباترین مسیر است.

بین راه می‌توانید جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیبا و ارزشمندی را ببینید؛ مثل گردنه گدوک، پل ورسک، راه‌آهن سراسری، کاروان‌سرای گدوک و غار اسپهبد خورشید.

بهترین وسیله‌نقلیه برای رفتن به ارتفاعات خودروهای آفرود است؛ اما اگر خودروی سواری معمولی دارید، بهتر است اول شرایط جاده و آب‌وهوا را بررسی کنید و بعد راهی سفر شوید.

روستای اوپرت

عکس از: سایت Google Maps

اگر جاده خشک باشد مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد. دقت کنید که خودرو از نظر فنی سالم باشد؛ چون قسمت‌هایی از اوپرت آنتن ندارد و اگر دچار مشکل شوید، نمی‌توانید درخواست کمک کنید.

به‌جز فیروزکوه، شاهرود هم یکی دیگر از مسیرهای دسترسی به روستای اوپرت سمنان است. برای رسیدن به این ییلاق بهشتی می‌توانید از شاهرود به مهدی‌شهر بروید. وقتی به مهدی‌شهر برسید.

در مسیر تابلوی منطقه حفاظت‌شده پرور را می‌بینید. مسیری که روی تابلو نشان داده، دنبال می‌کنید و بعد از ردکردن روستاهای کولیم و ملاده و سرخده به ییلاق اوپرت سمنان می‌رسید.

مهدی‌شهر که نام دیگر آن سنگ‌سر است، در ۱۵کیلومتری شمال سمنان قرار دارد. قدمت مهدی‌شهر به قبل از اسلام می‌رسد و در مسیر سفر به روستای اوپرت می‌توانید سری هم به دیدنی های مهدی‌شهر (سنگ‌سر) بزنید.

روستای اوپرت

عکس از: سایت Irna

غار دربند مهدی‌شهر، کافر قلعه، عمارت کیپور با خیل خان، موزه سنگ و فسیل، آب‌انبار تاریخی مهدی‌شهر، خانه ابراهیم خان، چشمه‌های آب و کلی جاذبه گردشگری طبیعی، تاریخی، مذهبی را می‌توانید در اینجا ببینید. حتی یک روز هم برای دیدنی‌های مهدی‌شهر کم است؛ پس اگر وقت ندارید، بهتر است بازدید از این شهر تاریخی را برای سفر بعدی بگذارید.

سومین مسیر دسترسی به ییلاق اوپرت از شهمیرزاد است. این مسیر با وجود اینکه نزدیک‌تر است؛ اما پیچ‌وخم زیادی دارد و شرایط جاده مناسب نیست. اگر می‌خواهید از سمت شهمیرزاد خودتان را به ییلاق برسانید، باید به روستای چاشم بروید. بعد از ردکردن روستاهای هیکوه، ملاده و سرخده، به اقیانوس ابرها می‌رسید.

روستای اوپرت

عکس از: سایت Irna

زمان رسیدن به این منطقه فوق‌العاده زیبا حدود بین ۴ تا ۵ ساعت طول می‌کشد؛ البته این زمان تقریبی است؛ چون ممکن است جاده ترافیک باشد یا چندین بار در مسیر برای استراحت و خوردن غذا یا بنزین توقف کنید.

به همین دلیل برای اینکه خسته نشوید، بهتر است حداقل ۲ تا ۳ روز را برای این سفر در نظر بگیرید. شما که قرار است این همه راه را بروید؛ پس چه بهتر که برای دیدن جاذبه های گردشگری سمنان و روستاهای اطراف اوپرت هم وقت داشته باشید.

روستای اوپرت

عکس از: سایت Irna

وضعیت جاده اوپرت

شرایط جاده اوپرت زیاد جالب نیست و بهتر است با ماشین آفرودی بروید. مسیر تا دوراهی ملاده سرخه آسفالت و مناسب است؛ اما بعد از دوراهی، جاده خاکی می‌شود؛ چون خاک جاده از جنس خاک رس است، در صورت بارندگی خودروهای معمولی نمی‌توانند بالا بروند.

دقت کنید وقتی مسیر جاده گِلی و خاکی خیس می‌شود، احتمال عقب رفتن ماشین و حتی چپ‌کردن زیاد است.

همچنین، توصیه نمی‌کنیم تنها به ارتفاعات بروید و کمپ کنید؛ چون اوپرت منطقه‌ای بکر است و ممکن است حیوانات وحشی مثل خرس از شما میزبانی کنند.

روستای اوپرت

عکس از: سایت Irna

امن‌ترین روش سفر به این منطقه با تور است. راهنمای تور از خطرهای احتمالی مطلع است و با مسیر آشناست؛ همچنین، وقتی تعداد زیاد باشد با خیال راحت می‌توانید چادر بزنید و شب را بمانید.

اگر با تور نمی‌خواهید سفر کنید و خودرو سواری معمولی دارید، بهتر است در فصل تابستان سفر کنید؛ البته حتی اگر فصل تابستان را برای سفر انتخاب کردید، حتما شرایط آب‌وهوایی را بررسی کنید و از‌ سلامت جاده مطمئن شوید.

شرایط جاده در آب‌وهوای بارانی و برفی برای سفر با خودروهای سواری ایرانی اصلا مساعد نیست. دید به‌خاطر مهم سنگین همیشه کم است و جاده لغزنده می‌شود.

روستای اوپرت

عکس از: سایت Irna

– فاصله سمنان تا روستای اوپرت

از سمنان تا روستای اوپرت ۹۴ کیلومتر راه است. فاصله سمنان تا روستای اوپرت با خودرو شخصی حدود ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه است.

سمنان

عکس از: سایت Wikigardi

– فاصله ساری تا روستای اوپرت

اگر از ساری می‌خواهید به روستای اوپرت بروید حدود ۳ ساعت و نیم تا ۴ ساعت باید رانندگی کنید. فاصله ساری تا روستای اوپرت تقریبا ۱۷۵ کیلومتر است.

ساری

عکس از: سایت Mizanonline

– فاصله تهران تا روستای اوپرت

اگر شروع سفر شما از تهران است، از مسیر فیروز کوه حدود ۲۴۰ کیلومتر راه دارید. با توجه بر تعداد توقف در مسیر، شرایط جاده و ترافیک ممکن است سفر شما ۴ تا ۵ ساعت طول بکشد. در مسیر رسیدن به روستای اوپرت می‌توانید جاهای دیدنی نزدیک به اوپرت مثل گردنه گدوک، راه‌ آهن سراسری ایران، پل ورسک و غار اسپهبد خورشید را ببینید.

تهران

عکس از: سایت Wikimedia

بهترین زمان بازدید از روستای اوپرت

یکی از سوالات پرتکرار مسافران این است که چه زمانی به روستای اوپرت سمنان سفر کنیم؟ در جواب این سوال باید گفت که بهترین زمان بازدید از روستای اوپرت از نظر آب‌وهوایی از اواسط بهار و ۳ ماه تابستان است.

روستای اوپرت

عکس از: سایت Irna

درست است که تابستان‌ها هوا آفتابی است؛ اما برای اقامت شبانه در چادر این فصل مناسب‌تر است؛ چون شب‌ها حتی در تابستان هم هوا سرد است و باید حتما لباس‌های گرم همراه خود داشته باشید.

در فصول بهار و تابستان عشایر در همان اطراف چادر می‌زنند و می‌توانید لبنیات محلی تازه هم از آن‌ها بخرید.

روستای اوپرت

عکس از: سایت Irna

اوایل پاییز هم بد نیست به اوپرت سفر کنید؛ ولی خب حتما از خشک بودن جاده و نبود بارندگی مطمئن شوید و بعد بار سفر ببندید؛ البته اگر دوست دارید غرق در اقیانوس ابرها شوید، باید زمانی به ییلاق اوپرت بروید که ابرهای باران‌زا زیاد باشد.

در فصل پاییز زیبایی طبیعت اوپرت با رنگ‌های زرد و نارنجی و قرمز چند برابر می‌شود. ایستادن بالای ابرها و تماشای رنگین‌کمانی که بعد از بارش باران خودنمایی می‌کند، یکی از زیباترین تجربه‌های عمرتان خواهد بود.

روستای اوپرت

عکس از: سایت Irna

پوشش گیاهی و جانوری روستای اوپرت

روستای اوپرت دشت‌های بزرگ زیادی دارد و از سمت شمالی دیواره با درختان و گیاهان متنوعی پوشیده شده است. تماشای اسب‌های وحشی و گوسفندان در حال چرا یکی از جذابیت‌هایی این منطقه است.

همان‌طور که گفتیم اوپرت شرایط جغرافیایی خاصی دارد، به همین دلیل پوشش گیاهی منحصربه‌فردی دارد.

روستای اوپرت

عکس از: سایت Irna

گیاهان دارویی متعددی در اینجا رشد می‌کنند و به همین دلیل تبدیل به یکی از مناطق مهم تولید گیاهان دارویی شده است.

بعضی از گونه‌های گیاهانی این ییلاق عبارت است از: گل گاوزبان، اورشمک، آویشن، گوگ په، سیروک، زیره، اوک چو، صعلب، کولک، گل گاو زبان، زولنگ، پاروک، مازش کو، الزی و اوجی.

جاهای دیدنی اطراف روستای اوپرت

جاهای دیدنی اطراف روستای اوپرت سمنان کم نیست. اگر وقت کافی برای گشت‌وگذار در روستاهای اطراف را دارید، بهتر است به‌خوبی برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید مهم‌ترین جاذبه های گردشگری سمنان را ببینید.

روستای اوپرت

عکس از: سایت Irna

اطراف ییلاق اوپرت می‌توانید چشمه‌های متعدد، رودخانه و آبشار، جنگل‌هایی سرسبز و حتی جاهای تاریخی را ببینید.

به‌خصوص مهدی‌شهر که از شهرهای تاریخی است، جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد. اگر زیاد وقت ندارید و نمی‌توانید برای بازدید از روستاهای اطراف وقت بگذارید، به جاهای دیدنی موجود در مسیر روستای اوپرت بروید.

بعضی از دیدنی های اطراف ییلاق اوپرت به ترتیب زیر هست:

– تنگه هیکو

یکی از جاهای دیدنی اوپرت روستای هیکو است. برای دیدن تنگه هیکو باید به دهستان چاشم بروید. دهستان چاشم در بخش شهمیرزاد قرار دارد و از سمت غرب به فیروزکوه در استان تهران، از شرق به دامغان، از سمت شمال به سوادکوه و دودانگه در استان مازندران و و از جنوب به شهرستان مهدی‌شهر می‌رسد.

تنگه هیکو

عکس از: سایت Dana

شهرستان مهدی‌شهر هم در استان سمنان است. روستای هیکو آب‌وهوای خوبی دارد و مردم آن مازنی زبان‌اند.

طبیعت بکر و چشم‌نواز، بافت روستایی و تنگه مرتفع هیکو از مهم‌ترین جاهای گردشگری این روستاست. آب‌های معدنی که از دل کوه‌ها جاری شده‌اند، رودخانه پرآب و زیبا و حیات وحش تنگه هیکو از منحصربه‌فردترین جاذبه‌‌های روستای هیکوه است.

مسیر رسیدن به روستای هیکوه کوهستانی و سخت است. به همین دلیل، بهتر است که قبل از سفر وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید. از تنگه هیکو تا روستای اوپرت حدود یک ساعت راه است.

– گردنه گدوک

وقتی اسم گردنه گدوک  را می‌شنوید، یاد چه چیزی می‌افتید؟ امکان ندارد که از سمت هراز به شمال سفر کرده باشید؛ ولی گردنه گدوک نظر شما را به خود جلب نکرده باشد!

حتی اگر اسم گردنه گدوک برایتان آشنا نباشد، مطمئن هستیم که این گردنه در بین راه نظرتان را به خود جلب کرده است. مسافران، گردنه گدوک را با مه غلیظ، هوای خیلی خنک و آش دوغ و ماست محلی می‌شناسند.

گردنه کدوک

عکس از: سایت Wikimedia

وقتی وارد جاده فیروزکوه می‌شوید، در حوزه شهرستان سوادکوه حدود ۲۰ کیلومتر از جاده را گردنه گدوک تشکیل می‌دهد.

راه‌آهن سراسری ایران از گدوک عبور می‌کند و چشم‌اندازی جالب به این منطقه داده است. دوگل و شوراب دو تا از محله‌های مهم گدوک است. در این محله‌ها می‌توانید پل سه خط طلا و آبشاری فصلی را ببینید.

کاروان‌سرای گدوک هم از جاذبه های تاریخی این منطقه است که در دوره صفویه ساخته شده است و بیش از ۳۹۸ سال عمر دارد.

گردنه کدوک

عکس از: سایت Wikimedia

گردنه کوهستانی گدوک زمستان‌ها سخت‌گذر است. به‌خصوص اگر هوا برفی باشد، سفر از این جاده اصلا توصیه نمی‌شود. همان‌طور که گفتم گردنه گدوک همیشه سرد و پر از مه است.

به همین دلیل، زمستان‌ها دید جاده خیلی کم و گاهی هم غیرممکن است. از اواسط فصل بهار و فصل تابستان بهترین زمان بازدید از گردنه گدوک است.

از گردنه گدوک تا روستای اوپرت با توجه بر شرایط آب‌‌وهوایی و حجم ترافیک در جاده حدود ۳ تا ۳ ساعت و نیم راه است.

اگر خواستید به روستای اوپرت سفر کنید، گردنه گدوک را در مسیر سفر می‌توانید ببینید. پیشنهاد می‌کنم آش‌ دوغ معروف گدوک را هم امتحان کنید که در هوای سرد و مه آلود حسابی می‌چسبد.

گردنه کدوک

عکس از: سایت Wikimedia

– پل ورسک

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی ایران پل ورسک است. حتما بارها این پل را در فیلم‌ها و عکس‌ها دیده‌اید. در مسیر سفر به اوپرت می‌توانید از دیدن پل ورسک هم لذت ببرید و عکس‌های یادگاری بگیرید.

پل ورسک حدود ۶۶ متر دهانه دارد و جالب است بدانید که در کتاب رکود گینس در بخش پل‌هایی که بیش از ۶۱ متر ارتفاع دارند، به ثبت رسیده است.

پل ورسک

عکس از: سایت Wikimedia

این پل مخصوص عبور قطار است و هنوز هم استفاده می‌شود. قطارهای تهران به ساری و گرگان از روی پل ورسک عبور می‌کنند. پل ورسک، که از آثار ملی ایران است، راه‌آهن سراسری تهران شمال را به هم متصل می‌کند و از ته دره تا پل حدود ۱۱۰ متر ارتفاع دارد.

این پل دو کوه بزرگ و سخت‌گذر عباس‌آباد را به یکدیگر متصل می‌کند. از پل ورسک تا روستای اوپرت حدود ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه تا ۳ ساعت و نیم فاصله است.

– غار اسپهبد

غار اسپهبد خورشید که یکی از جاهای تاریخی ایران است، اسم‌های مختلفی دارد. غار تاریخی اسپهبد در مسیر سوادکوه به تهران در ناحیه دوآب قرار دارد. برای دیدن غار اسپهبد خورشید باید به ۱۹کیلومتری جنوب شهر پل سفید در شهرستان سوادکوه در استان مازندران بروید. این غار در مسیر قلعه کنگلو قرار دارد.

کتاب‌های تاریخی را خوانده باشید متوجه می‌شوید که غار اسپهبد را با اسم طاق عایشه گرگیلی دژ معرفی کرده‌اند؛ ولی مردم سوادکوه به این غار لاپ‌کمر می‌گویند. مردم روستاهای اطراف هم به غار اسپهد «دیوکالی» به معنی لانه دیو می‌گویند.

غار اسپهبد

عکس از: سایت Yjc

اما چه چیزی غار اسپهبد را منحصربه‌فرد کرده است؟ قوس دهانه این غار یکی از بزرگ‌ترین دهانه‌های غار طبیعی در دنیا حساب می‌شود.

طول قوس طاق غار ۴۰ متر است و داخل غار به شکل بیضی با ۷۵ متر طول، ۲۵ متر عرض و ۱۵ متر ارتفاع است. در زمان ساسانیان داخل این غار اتاق‌هایی ساخته بودند و از آن به عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند.

جالب است بدانید که داخل غار آب آشامیدنی وجود دارد و همین موضوع باعث شده بود که افراد بتوانند مدتی طولانی در این پناهگاه دوام بیاورند. غار اسپهبد خورشید از آثار ملی ایران است و برای ثبت جهانی آن هم درخواست داده شده است.

غار اسپهبد

عکس از: سایت Yjc

اسم‌های دیگر غار اسپهبد عبارت است از: کرکیل دژ، کیجاکچال، عایشه کرکیل در، لاپ کمر، دژ طاق، غار دربند کولا، دکان داوود، طاق ونداد هرمزد، دیوکلی، طاق عایشه گرگیلی و قلعه دیو سفید.

البته پشت هریک از این اسم‌ها تاریخچه و داستان‌هایی است که تعریف همه آن‌ها در این مطلب جا نمی‌شود.

در مسیر سفر به روستای اوپرت می‌توانید سری هم به غار اسپهبد خورشید بزنید و این جاذبه طبیعی تاریخی خاص را از نزدیک ببینید. از غار اسپهبد خورشید تا روستای اوپرت که یکی از بهترین جاهای دیدنی سمنان است حدود ۲ ساعت تا ۲ ساعت و نیم راه است.

غار اسپهبد

عکس از: سایت Yjc

– عمارت ابراهیم خان ملاده

یکی از جاذبه های گردشگری سمنان عمارت ابراهیم خان است که به آن عمارت ملاده هم می‌گویند. این عمارت تاریخی در سال ۱۲۴۰ شمسی ساخته شده است و سبک معماری آن به بناهای دوره قاجار شباهت دارد. اگر به بناهای تاریخی علاقه دارید، حتما در مسیر سفر به ییلاق اوپرت، عمارت ابراهیم خان ملاده را هم ببینید.

داستان از این قرار است که ابراهیم خان سالار افخم که حاکم دودانگه (یکی از بخش‌های شهرستان ساری) و چهاردانگه در سمنان بوده، دستور ساخت کاخی در روستای ملاده را می‌دهد. روستای ملاده حدود ۷۵ کیلومتر با استان سمنان فاصله دارد و در شهرستان مهدی‌شهر، بخش شهمیرزاد قرار دارد.

عمارت ابراهیم خان ملاده

عکس از: سایت Wikimedia

این عمارت که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است در ۵۵کیلومتری شمال شهمیرزاد قرار دارد. این عمارت در باغی بزرگ و سرسبز، در دو طبقه ساخته شده است و اتاق‌های زیادی دارد. در زمان حکومت ابراهیم خان این عمارت محل زندگی او و خانواده‌اش بود.

نمای عمارت کاملا نشان می‌دهد که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. تزیینات نمای خارجی و داخل ساختمان با وجود اینکه به خوبی از بنا نگهداری نشده، هنوز هم زیباست.

نقاشی‌های نفیسی را در این عمارت می‌توانید ببینید. تابش نور خورشید بر شیشه‌های رنگی پنجره‌ها منظره زیبایی را در داخل عمارت ایجاد می‌کند.

عمارت ملاده از آجر، خشت و چوب ساخته شده است. فاصله عمارت ابراهیم خان ملاده تا ییلاق اوپرت حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت است.

عمارت ابراهیم خان ملاده

عکس از: سایت Wikimedia

امکانات تفریحی روستای اوپرت

تفر یحات روستای اوپرت بیشتر مرتبط به طبیعت‌گردی و بازدید از جاهای تاریخی است. اطراف روستای اوپرت جاذبه‌های گردشگری متعددی است که اگر به‌اندازه کافی وقت داشتید می‌توانید ببینید.

تنفس هوای پاک و دلپذیر طبیعت بکر و نوشیدن آب معدنی چشمه‌های گوارا و قدم‌زدن در دشت سرسبز از جذاب‌ترین امکانات تفریحی روستای اوپرت است.

اگر شما هم مثل من از تماشای جنگل، آسمان پر از ابر، طلوع و غروب خورشید، و در کل از طبیعت‌گردی لذت می‌برید، حتما برای سفر به ییلاق اوپرت برنامه‌ریزی کنید.

– کمپینگ

یکی از امکانات تفریحی روستای اوپرت کمپینگ است؛ البته ناگفته نماند که کمپینگ کار هر کسی نیست. اگر به اقامت در هتل‌های لوکس عادت دارید و تابه‌حال کمپینگ را تجربه نکرده‌اید، بهتر است خود را برای شرایط سخت زندگی در طبیعت و بدون امکانات آماده کنید.

از چادر گرفته تا کیسه‌خواب و مواد غذایی را باید با خود ببرید. در ارتفاعات خبری از سرویس بهداشتی نیست. دقت کنید که تنها برای اقامت شبانه به این منطقه نروید.

کمپینگ

عکس از: سایت Delgarm

حداقل ۳ تا ۴ تا ماشین شوید و باید تعدادتان زیاد باشد؛ اما بهترین کار این است که با تور و راهنمای تور باسابقه سفر کنید.

حتما لباس گرم اضافه همراه خود ببرید؛ چون حتی در فصل تابستان شب‌ها هوا سرد می‌شود. از خوبی‌های کمپینگ در اوپرت این است که فرصت تماشای غروب خورشید و طلوع خورشید را خواهید داشت.

تماشای آسمان پر از ستاره و مهتاب در ارتفاعات اوپرت خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به اقیانوس ابرها را برایتان ثبت می‌کند.

روستای اوپرت

عکس از: سایت Irna

– عکاسی

اگر مثل من عاشق عکاسی هستید، خبر خوب اینکه ییلاق اوپرت محلی عالی برای عکاسی از طبیعت است. روستای اوپرت سمنان مثل تکه‌ای از بهشت روی زمین یا مثل رویایی واقعی است.

تماشای اقیانوسی از ابر در ارتفاعات با مه و منظره‌ای سرسبز، درحالی‌که خورشید سعی دارد از بین ابرها خودنمایی کند، هر بیننده‌ای را جادو می‌کند.

عکاسی

عکس از: سایت Google Maps

بدون شک در مدت زمانی که در ییلاق اوپرت هستید دوربین از دستتان نخواهد افتاد؛ پس اگر می‌خواهید عکس‌های اینستاگرامی بیندازید از همین الان چند دست لباس آماده کنید تا عکس‌های فراموش‌نشدنی خود را با لباس‌های مختلف بیندازید.

– طبیعت‌گردی

همه ما این روزها خیلی درگیر کار و زندگی هستیم. به همین دلیل بد نیست که بعضی وقت‌ها از زندگی روزمره پر از استرس دور شویم و به دل طبیعت پناه ببریم. طبیعت‌گردی انتخابی عالی برای تخلیه انرژی‌های منفی و فرار از ترافیک و هوای آلوده شهر است.

طبیعت گردی

عکس از: سایت Google Maps

اوپرت یکی از جاهایی است که باید طبیعت‌گردی را در آنجا تجربه کنید. مناظر طبیعی منحصربه‌فرد، آسمان پر از ابر، هوای پاک، تماشای حیوانات و نوشیدن از آب چشمه‌های گوارا که از زیر زمین می‌جوشد از بهترین تفریحات طبیعت‌گردی روستای اوپرت است.

نکات مهمی که هنگام طبیعت‌گردی در اوپرت باید در نظر داشته باشید به ترتیب زیر است:

  • برای طبیعت‌گردی در اوپرت که یکی از شناخته‌شده‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی سمنان است، باید کاملا مجهز بروید.
  • لباس راحت و کفش مخصوص پیاده‌روی بپوشید.
  • کلاه و عینک آفتابی را فراموش نکنید.
  • حتما ضدآفتاب بزنید و همراه خود ببرید تا هر ۲ ساعت ضدآفتاب را تمدید کنید.
  • در کوله‌پشتی خود آب، مواد خوراکی، چراغ‌قوه، کیسه‌های زباله، لباس و هر چیزی که لازم دارید، قرار دهید.
  • اگر کودک دارید بهتر است بدانید که این منطقه مناسب سفر با کودک نیست.
  • زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنید و به طبیعت آسیب نرسانید.
  • هنگام طبیعت‌گردی هیچ ردپایی از خود جا نگذارید.
  • در ارتفاعات اوپرت خبری از پلیس و نیروی امداد نیست.
  • ممکن است در بعضی نقاط تلفن‌همراه آنتن نداشته باشد و در صورت بروز حادثه نتوانید درخواست کمک کنید. در نتیجه، تنها به طبیعت‌گردی در ییلاق اوپرت نروید.
روستای اوپرت

عکس از: سایت Irna

امکانات رفاهی روستای اوپرت

اوپرت هیچ امکاناتی ندارد و منطقه‌ای بکر به دور از زندگی شهری است. در روستای اوپرت خبری از امکانات رفاهی نیست؛ پس بهتر است خودتان را برای تجربه زندگی در طبیعت آماده کنید.

هر چیزی که نیاز دارید باید از خانه ببرید یا از روستاهای اطراف تهیه کنید؛ چون وقتی وارد ییلاق اوپرت می‌شوید، دیگر هیچ چیز به‌جز طبیعت وجود ندارد.

روستای اوپرت

عکس از: سایت Irna

همچنین، جاده شرایط خوبی ندارد و خاکی است. باتوجه‌به اینکه باید به‌سمت ازتفاعات بروید و معمولا مسیر خلوت است، بهتر است که حتما با خودروهای آفرودی و مجهز سفر کنید.

اگر خودروی آفرودی ندارید، می‌توانید تا جایی که جاده شرایط خوبی دارد با ماشین خودتان بروید و جاده اوپرت را با خودروی راهنمای محلی بالا بروید.

در صورت نیاز به درمانگاه‌رفتن یا خریدکردن باید به شهر بروید. در ارتفاعات حتی خبری از سوپرمارکت هم نیست.

روستای اوپرت

عکس از: سایت Irna

اقامت در روستای اوپرت

برای اقامت در روستای اوپرت یا باید چادر بزنید یا در اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستاهای اطراف بمانید. در شهمیرزاد اقامتگاه‌های متعددی برای شب‌ماندن وجود دارد.

اگر دوست ندارید در چادر بمانید بهتر است که در اقامتگاه‌های بوم‌گردی اوپرت بمانید و صبح زود به ارتفاعات بروید. تجربه اقامت شبانه در این اقامتگاه‌های بوم‌گردی خودش خاطره‌ای متفاوت و فراموش‌نشدنی از سفر را در ذهنتان ثبت می‌کند.

روستای اوپرت

عکس از: سایت Irna

– کمپینگ و شب‌مانی در روستای اوپرت

اقامت شبانه در طبیعت بکر و بدون هیچ امکاناتی کار هرکسی نیست. تجربه در این شرایط همیشه حرف اول را می‌زند. به همین دلیل، باید با افرادی سفر کنید که زیاد طبیعت‌گردی می‌روند و تجربه مقابله با هر شرایطی را دارند.

کمپینگ

عکس از: سایت Wikigardi

هم‌سفرهای شما باید کاملا با منطقه و خطرهای احتمالی آشنا باشند. برای کمپینگ باید حداقل ۳ تا ۴ ماشین شوید و کاملا مجهز سفر کنید. خودروی آفرود مناسب‌ترین نوع خودرو برای سفرهای این مدلی است.

شما نیاز به چند چادر، کیسه‌خواب، لباس‌های گرم و ضدآب، نورهای قوی، مواد غذایی و هیزم برای روشن‌کردن آتش هستید.

– اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستای اوپرت

اگر می‌خواهید شب را در اوپرت بمانید باید بدانید که خبری از هتل نیست. به‌جز چادر، اقامتگاه‌های بوم‌گردی اوپرت و خانه‌های روستاییان تنها انتخاب شماست؛ البته بهتر است قبل از سفر حتما از سایت‌های معتبر گردشگری، اقامتگاه را رزرو کنید.

اقامتگاه بوم گردی اپرت

عکس از: سایت Opertshahmirzad

اقامتگاه بوم‌گردی اوپرت که در روستا قرار دارد، نزدیک‌ترین جایی است که می‌توانید برای اقامت شبانه انتخاب کنید؛ همچنین، اقامتگاه‌های دیگری هم نزدیک به روستاست که در شهمیرزاد و مهدی‌شهر قرار دارد.

اگر در اقامتگاه‌های شهمیرزاد یا مهدی‌شهر ماندید، می‌توانید یک روز را به اوپرت اختصاص دهید و یک روز را برای دیدنی های سمنان در شهمیرزاد و مهدی‌شهر بگذارید. اگر بیشتر وقت کنید، هم می‌توانید روستاهای اطراف اوپرت را ببینید.

توصیه‌هایی برای سفر به‌یادماندنی در روستای اوپرت

تجربه زندگی در روستای اوپرت سمنان حتی برای یک شب هم که شده، برای ما که درگیر زندگی پرهیاهو و استرس شهری هستیم، جور دیگری دلنشین است.

  • مهم‌ترین نکته‌ای که باید هنگام رفتن به روستای اوپرت در نظر داشته باشید، این است که به طبیعت بکر آسیب نزنید.
  • زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنید. حتی زباله‌های قابل بازیافت مثل پوست میوه زمان زیادی طول می‌کشد که در طبیعت تجزیه شود.
  • سعی کنید آتش روشن نکنید. اگر مجبور به روشن‌کردن آتش شدید تا حد ممکن از آتش‌دان‌های مخصوص استفاده کنید. قبل ترک ییلاق اوپرت حتما از خاموش‌بودن آتش مطمئن شوید.
  • به‌صورت گروهی و با تور به ییلاق اوپرت سفر کنید؛ چون راهنمای تور منطقه را کامل می‌شناسد و از خطرات احتمالی آگاهی دارد.
  • اقامت شبانه و کمپ‌کردن تنها یا با یکی دو نفر به‌خصوص در روزهای خلوت امن نیست.
  • در نظر داشته باشید که خیلی جاها آنتن ندارد و اگر با مشکلی مواجه شوید، نمی‌توانید از کسی کمک بخواهید.
  • با خودروی مناسب سفر کنید که در مسیر رسیدن به ارتفاعات اوپرت به مشکلی نخورید.
  • در ارتفاعات اوپرت هیچ امکاناتی نیست؛ نه سرویس بهداشتی و نه مغازه‌ای برای خرید مواد خوراکی! پس حتما کاملا مجهز به ارتفاعات بروید.
  • دمای هوای روز و شب متفاوت است. حتی اگر تابستان سفر می‌کنید، حتما لباس گرم اضافه و کفش راحت ضدآب همراه داشته باشید.
  • بهترین زمان سفر به روستای اوپرت از اواسط بهار و فصل تابستان است.
  • تماشای طلوع خورشید و غروب خورشید اوپرت یکی از زیباترین صحنه‌هایی است که در طول عمرتان می‌توانید ببینید.
  • درست است که ارتفاعات از خانه‌های روستایی دور است؛ اما بهتر است که صدای موسیقی را بلند نکنید تا برای حیوانات و مردم روستایی مزاحمتی ایجاد نشود.
  • مردم سمنان و این منطقه مذهبی‌اند؛ پس بهتر است که به عقاید مردم احترام بگذارید تا از بروز درگیری یا هر مشکلی پیشگیری شود.
  • این منطقه بعضی وقت‌ها ایست بازرسی دارد و نیروهای گشت برای ایجاد امنیت بعضی وقت‌ها به اوپرت می‌آیند.
روستای اوپرت

عکس از: سایت Irna

ییلاق اوپرت فقط یکی از جاهای دیدنی سمنان نیست؛ بلکه مثل تکه‌ای از بهشت روی زمین است. فکرش را بکنید که فقط با چند ساعت رانندگی می‌توانید به این بهشت برسید و بالای ابرها قدم بزنید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.