تنگه تامرادی

تنگه تامرادی یاسوج؛ طبیعت و میدان جنگ بویراحمدی‌ها

یک روز میان طبیعت حیرت‌انگیز تنگه تامرادی

تنگه تامرادی تنها یک جاذبه طبیعی نیست، بلکه آمیزه‌ای است زیبا از تاریخ و طبیعت در دل جاهای دیدنی یاسوج. در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد، بازدید از این تنگه و آبشارهای زیبای آن را فراموش نکنید. برای اینکه برای سفرتان برنامه مشخصی داشته باشید این مقاله از مجله گردشگری علی‌بابا را بخوانید. همچنین اگر جایی این مکان را با اسم «تنگ تامرادی» دیدید، منظور همین‌جاست.

تنگه تامرادی کجاست؟

تنگه تامرادی در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله ۴۸ کیلومتری یاسوج قرار گرفته است. برای رسیدن به این تنگه می‌توانید ابتدا خود را به شهر یاسوج برسانید و سپس مسیر جاده یاسوج-بابامیدان را پیش بگیرید، بعد حدود ۲۵ کیلومتر در جاده سپیدار می‌روید تا سمت چپ به یک خروجی کوچک برسید که در نهایت پس از طی یک مسیر پرپیچ و خم به این منطقه زیبا می‌رسد.

به طور کلی شما می‌توانید از طریق هواپیما، اتوبوس و یا خودرو شخصی خود به این استان سفر کنید اما به دلیل نداشتن خطوط ریلی، امکان استفاده از قطار وجود ندارد.

لوکیشن تنگه تامرادی روی گوگل مپ

تنگه تامرادی

بهترین زمان بازدید از تنگه تامرادی

بهترین فصل برای بازدید از این جاذبه طبیعی، فصل بهار و اواخر تابستان است. سفر به این منطقه در فصل زمستان، به دلیل بارش برف، سرمای شدید و یخ‌بندان ممکن است دشوار باشد اما زیبایی خاص خود را دارد.

طبیعت تنگه تامرادی

بسیاری از گردشگرانی که دنبال جاهای دیدنی یاسوج هستند، تنگه تامرادی را بهترین تجربه سفر خود می‌دانند. این تنگه نه تنها بسیار زیباست، بلکه امکان آب‌بازی هم در آن وجود دارد و این خود بیشتر سبب لذت گردشگران می‌شود. این منطقه در گذشته بسیار بکر بود اما در حال حاضر به دلیل جاده‌هایی که احداث شده، مردم بیشتری برای بازدید از آن راهی می‌شوند. بنابراین انتظار یک محیط خلوت را نداشته باشید.

تنگه تامرادی

با این که راهی برای بالا رفتن از کوه و بازدید از قسمت‌های دیگر ایجاد شده، اما بسیاری از افراد به بخش اول و دوم آبشار کفایت می‌کنند.

اولین آبشاری که در این قسمت می‌بینید، فوق‌العاده زیباست. آب از بالا روی سنگی که به صورت عمودی قرار گرفته می‌ریزد و بعد وارد یک حوضچه فیروزه‌ای رنگ می‌شود که دل هر بیننده‌ای را می‌برد و شاید به همین دلیل، افرادی که مجذوب این قسمت شده‌اند، اقدامی به بازدید از دیگر قسمت‌های تنگه نمی‌کنند. اما سعی کنید که حتما سری به دیگر بخش‌ها هم بزنید که زیبایی و جذابیت خاص خود را دارند.

تنگه تامرادی

کمی بالاتر که بروید، آبشار دیگری خواهید دید که از آبشار اول کوتاه‌تر است اما این آبشار هم فضای جالبی دارد. هم می‌توانید از بالا آن را تماشا کنید و هم نزدیکش بروید. همین‌طور که بالا می‌روید، آبشارهای کوچک و بزرگ زیبایی می‌بینید و بعد به یک قسمت می‌رسید که دیگر فضا کاملا کوهستانی می‌شود و شما دیگر جریان آب را نمی‌بینید، درست در همین جاست که باید مسیر خود را به سمت راست کج کنید و از بین صخره‌های بزرگ، دوباره خود را به مسیر آب نزدیک کنید.

این قسمت خلوت‌تر و بکرتر از قسمت‌های پایینی است و بیشتر کسانی که می‌بینید، دره‌نوردانی هستند که از بخش‌های مختلف فرود می‌آیند. این مکان به قدر کافی زیباست و دقایقی شما را به خود مشغول می‌کند، اما اگر علاقه داشته باشید، به انتهای مسیر برسید، کافی است دقایقی به پیمایش خود ادامه دهید.

تنگه تامرادی

هم از سمت راست و هم از سمت چپ می‌توانید راه را دنبال کنید و در بعضی قسمت‌ها هم می‌توانید از داخل آب پیش بروید. در انتهای تنگه تامرادی به آبشار زیبایی می‌رسید که شاید به زیبایی آبشار اول نباشد اما آنقدر زیبا هست که چند دقیقه به تماشایش بنشینید. در هر قسمتی از این تنگه زیبا که تمایل داشته باشید، می‌توانید به استراحت و یا آب بازی بپردازید و از وقت خود لذت ببرید.

آبشار بزرگ دیگری هم در تنگه تامرادی وجود دارد که دسترسی به آن کمی دشوارتر از دیگر قسمت‌هاست اما از داخل جاده می‌توانید آن را ببینید. جریان آب هم تا فاصله زیادی ادامه پیدا می‌کند و محدود به آبشار اولی که از آن نام بردیم نمی‌شود. این قسمت در واقع در طرف دیگر جاده آسفالته قرار دارد و می‌توانید بازدیدی هم از این رودخانه داشته باشید.

همچنین در این مسیر غارهای زیبایی وجود دارند که آب از بین آن‌ها عبور می‌کند و به همین دلیل فضای مرطوبی دارند و حتی قطرات آب از سقفشان چکه می‌کند.

تنگه تامرادی

البته زیبایی این تنگه تنها به جریان آب آن محدود نمی‌شود، در این منطقه می‌توانید شاهد پرندگان شکاری و غیرشکاری مثل عقاب، کبک و پرستو باشید و جانورانی چون سنجاب و خرس را در قسمت‌هایی که بیشتر دست‌نخورده و بکر هستند، ببینید. همچنین کوه ساورز و زرآور هم کوه‌های اطراف تنگه تامرادی هستند که شاید برای بعضی از گردشگران جالب باشد.

لازم به ذکر نیست که یکی دیگر از جاذبه‌های اصلی این منطقه، جنگل‌های بلوط‌اند که از هر قسمت از جاده قابل تماشا هستند و در فصل بهار، تصویر فراموش‌نشدنی دارند.

دره نوردی در تنگه تامرادی و نکات احتیاطی

گروه‌های بسیاری هر هفته عازم این منطقه می‌شوند تا در برنامه یک‌روزه از آبشارهای تنگه تامرادی فرود بیایند و در حوضچه‌هایش شیرجه بزنند. شما می‌توانید پس از آموزش دره‌نوردی به این گروه‌ها بپیوندید و تجربه متفاوتی از تنگه تامرادی برای خود رقم بزنید. البته باید دقت کنید که گروه‌های دره‌نوردی به مسیرها و حوضچه‌ها اشراف کامل دارند و کاملا واقف هستند که باید در کدام حوضچه و از چه زاویه‌ای در آب بپرند.

تنگه تامرادی

بنابراین اگر شنا بلد نیستید و یا نمی‌دانید که کدام قسمت به قدر کافی عمق دارد و مناسب پریدن است، از هرگونه پرش خودداری کنید چرا که آب در بسیاری از قسمت‎‌ها تیره رنگ است و کف آن دیده نمی‌شود و جایی که شما تصور می‌کنید آب است، ممکن است سنگی باشد که باعث آسیب‌های شدید و جبران‌ناپذیری شود.

همچنین مراقب کودکان خود باشید که در عمق بالای حوضچه‌ها وارد آب نشوند. برخی قسمت‌ها هم ارتفاع زیادی دارد که بهتر است در این قسمت‌ها هم جوانب احتیاط را رعایت کنید.

امکانات در نزدیکی تنگه تامرادی

درست در ابتدای مسیر تنگه تامرادی، غرفه‌هایی برای پذیرایی از مسافران وجود دارد که می‌توانید انواع خوراکی‌ها را از آن‌ها تهیه کنید اما اگر به وسیله خاص و یا داروی خاصی نیاز دارید، بهتر است از قبل آن را تهیه کرده باشید.

تنگه تامرادی

تجهیزات لازم برای بازدید از تنگه تامرادی

برای بازدید از این منطقه به تجهیزات خاصی نیاز ندارید، کلاه و عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، لباس گرم، قمقمه آب، کفش مناسب طبیعت‌گردی و لباس اضافی برای کسانی که می‌خواهند آب بازی کنند، کفایت می‌کند.

اقامت در نزدیکی تنگه تامرادی

شما یا باید در طبیعت زیبای این منطقه و یا روستاهای اطراف آن کمپ کنید و یا از اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان کهگیلویه و بویراحمد و هتل‌های شهرهای مختلف استفاده کنید. برای مثال می‌توانید در هتل پارسیان آزادی یا هتل جهانگردی یاسوج اقامت داشته باشید. البته هنگام رزرو اقامتگاه یا هتل، حتما فاصله آن تا جاذبه مورد نظر را بررسی کنید.

تنگه تامرادی

تاریخچه تنگه تامرادی

تنگه تامرادی فضای بسیار جالبی است، ترکیبی از آبشار، رودخانه و حوضچه‌های آب فیروزه‌ای رنگ. اما نام این تنگه از کجا می‌آید؟ یکی از طوایف ایل بویراحمد در این منطقه زندگی می‌کنند که نامشان تامرادی است و به همین سبب این منطقه را به همین اسم گذاشته‌اند.

شاید در نگاه اول به نظر نیاید اما باید بدانید که جنگ تامرادی در سال ۱۳۰۹ در همین منطقه روی داد. جنگی که بین نیروهای دولت پهلوی و طوایف بویراحمدی شکل گرفت و به شکست نیروهای دولتی منجر شد. اما برخی از مورخان می‌گویند که جنگ میان آریوبرزن، سردار ایرانی و اسکندر مقدونی هم در همین ناحیه بوده است. حتی آثاری از دوره هخامنشیان هم در اطراف این تنگه و همچنین روستاهای اطراف آن کشف شده که نشان از ارزش و قدمت تاریخی آن دارد.

اگر به تنگه تامرادی رفتید…

طبیعت‌گردی همه جا یکسان نیست. بعضی جاها سخت‌تراند و نیاز به تجربه بیشتری دارند. اگر شما خودتان به تنگه تامرادی رفتید و تجربه یا خاطره‌ای دارید، حتما در بخش کامنت‌ها برای ما و بقیه خواننده‌ها هم تعریف کنید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.