قنات وزوان

قنات وزوان اصفهان؛ قناتی با شهرت جهانی و سد شگفت‌انگیز

قنات فقط کندن زمین و آب جاری‌شدن نیست. یعنی این کار هست اما به نظر من معنی‌های عمیق‌تری هم دارد. حس می‌کنم هر جا که قناتی حفر شده اهالی آنجا با سخت‌کوشی می‌خواستند زندگی را بیشتر به جریان بیندازند تا نسل بعد از خودشان یک خدابیامرزی درست و حسابی به آن‌ها بگوید. چند هزار سال پیش مردم شهرستان وزوان در اصفهان یک قنات خارق‌العاده و خاص را به نام قنات وزوان از دل زمین حفر کردند. این قنات با معماری و کاربرد منحصربه‌فردش به یکی از جاهای دیدنی شاهین شهر و میمه تبدیل شده.

اگر روزی خواستید به یکی از جاهای دیدنی اصفهان سفر کنید، از دیدن قنات وزوان غافل نشوید و فرصت دیدن این قنات چند هزار ساله را از دست ندهید و قبلش هم در مجله گردشگری علی‌بابا خوب آن را بشناسید.

قنات وزوان کجاست؟
قنات وزوان در شهرستان وزوانِ استان اصفهان قرار دارد و مادر چاه این قنات در میمه شاهین‌شهر واقع شده است.
مهم‌ترین ویژگی قنات وزوان چیست؟
قنات وزوان علاوه بر قدمت تاریخی ارزشمندی که دارد، دارای یک سد زیرمینی است تا برای مشکل کم‌آبی به کمک مردم بیاید.
دیدنی‌های نزدیک به قنات وزوان کدام هستند؟
کاروان‌سرای شیخ علی خان زنگنه، حمام گرده میمه،  قنات  مزدآباد، قلعه مورچه خورت اصفهان و مجموعه تفریحی گردشگری شاهین‌شهر از جاهای دیدنی نزدیک به قنات وزوان هستند.
در چه ساعاتی می‌توان از قنات وزوان دیدن کرد؟
برای بازدید از این قنات محدودیت زمانی وجود ندارد.
قدمت قنات وزوان به چه زمانی مربوط می‌شود؟
قدمت قنات وزوان به قبل از اسلام و دوره ساسانیان در چند هزار سال پیش می‌رسد.

قنات وزوان کجاست؟

قنات وزوان در شمال استان اصفهان و شهرستان وزوان قرار دارد. اگر بخواهم آدرس این قنات را از طرف شاهین‌شهر اصفهان بدهم باید بگویم که در بخش میمه این شهرستان قرار گرفته است.

قنات وزوان

عکس از: سایت Google Maps

لوکیشن قنات وزوان روی گوگل مپ

تاریخچه قنات وزوان

برای قدمت قنات وزوان حدس و گمان‌های مختلفی وجود دارد. اهالی وزوان می‌گویند این قنات حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و باستان‌شناسان معتقدند قدمت قنات وزوان به دوره ساسانیان برمی‌گردد یعنی حداکثر ۱۷۹۴ سال عمر دارد. خیلی نباید درگیر این اعداد شد چون هر کدام از این عددها را که برای عمر قنات وزوان درست بدانیم فرقی نمی‌کند باز هم به قدمتی دورودراز می‌رسیم.

قنات وزوان

عکس از: سایت Google Maps

در زمان قدیم قنات وزوان و سد آن حفر و ایجاد شد تا مردم مشکل کم‌آبی نداشته باشند. در آن زمان به هر نفر سهم مشخصی از آب قنات وزوان را می‌دادند که این سهم نامش حبه بود. هر کس نهایتا می‌توانست ۱۰ حبه و حداقل نیم یا یک‌چهارم حبه از آب قنات را داشته باشد. درواقع سهم هر کس به اندازه زمین زیر کشتش بود. حالا هم صاحب آب این قنات مردم هستند که می‌توانند آن را بین خودشان معمامله کنند.

قنات وزوان

عکس از: سایت Google Maps

قنات وزوان با اینکه یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی اصفهان است اما به مرور زمان قسمت‌هایی از این قنات مثل شاخه‌ها و چاه‌هایش به خاطر بی‌توجهی مسئولان و ندانم‌کاری بعضی از افراد آسیب دیده است. واقعا مایه تاسف است که بعضی از آدم‌ها در قنات وزوان زباله و لاشه حیوانات را می‌ریزند.

قنات وزوان

عکس از: سایت Bornanews

ما در ایران حدود ۳۸ تا ۴۰ هزار قنات داریم که از بین این همه فقط ۱۱ تا از آنها به ثبت جهانی رسیده است. قنات وزوان با قدمت تاریخی، سد زیرزمینی و معماری خاصش جزو این ۱۱ قنات است که در لیست میراث جهانی یونسکو و آثار ملی ایران دیده می‌شود.

قنات وزوان

عکس از: سایت Shahinshahri

در مقاله‌های مختلف گردشگری نوشته شده قنات وزوان از جاهای دیدنی اصفهان است اما به نظر من این قنات با قدمت چندین هزار ساله و تامین آب مردم چیزی بیشتر از یکی از جاهای دیدنی شاهین شهر و میمه و اصفهان است. نام‌های دیگر قنات وزوان سروارچه، قنات بزرگ و قنات پاقلعه است و یک متخصص قنات می‌گوید این قنات اولین و کامل‌ترین قنات در دنیاست پس باید نامش را سد افتخار یا قنات افتخار گذاشت.

اسم قنات وزوان از کجا آمده؟

همان‌طور که گفتم قنات وزوان در شهرستان وزوان قرار گرفته و خب واضح است که نام‌گذاری این قنات هم به موقعیت مکانیش ربط دارد. اما اینکه خود کلمه وزوان به چه معنی است؛ در نوشته‌های قدیمی این کلمه با عبارت چشمه و محل آب معنی شده و هم‌چنین کتاب فرهنگ دهخدا در این‌باره نوشته که به معنای وزیدن باد است.

قنات وزوان

عکس از: سایت Tasnimnews

معماری قنات وزوان

قنات وزوان در یک لایه رسوبی- سنگی و منطقه شیب‌دار قرار گرفته و آب آن به دلیل همین سطح شیب‌دار جاری می‌شود. مشخصات هر قنات با معیارهایی مثل طول قنات، تعداد حلقه چاه و شاخه‌ها بیان می‌شود.

قنات وزوان

عکس از: سایت Google Maps

در طول زمان احتمالا از اندازه قسمت‌های مختلف قنات وزوان کم شده و حتما این اندازه‌های الان با چند قرن پیش فرق داشته است. برای مثال در چند قرن پیش طول قنات وزوان به ۳۶۰۰۰ متر هم می‌رسیده اما الان خیلی از این مقدار کمتر شده و حدود ۱۸۰۰ متر طول دارد. عمق مادر چاه این قنات یعنی عمق اولین چاه به ۱۸ متر می‌رسد.

قنات وزوان

عکس از: سایت Google Maps

ویژگی دیگر قنات وزوان این است که یک شاخه اصلی و دو شاخه فرعی و ۶۴ حلقه چاه دارد و از بین شاخه‌های این قنات فقط یکی از آنها باقی مانده است. میزان آب‌دهی این قنات همیشه ثابت نیست و گاهی خیلی زیاد است و گاهی‌کمتر. یک منبع معتبر گفته که حدود آب‌دهی این قنات بین ۲۳ تا ۵۰ لیتر در ثانیه است و اگر قنات در اوج حالت آب‌دهی خودش باشد تا ۱۰۰ لیتر در ثانیه هم آب‌دهی دارد.

ویژگی اصلی قنات وزوان

کمی آن‌طرف‌تر از دهانه یا مظهر قنات، بعد از پله‌های زیرزمینی قسمتی به نام بند قنات به چشم می‌‎خورد. در این قسمت دیوار بلند و ضخیمی را از جنس ساروج (مخلوط آهک، رس و آب) ساخته‌اند که همان سد قنات وزوان است؛ همان سدی که حلال مشکل کم‌آبی شده و معماری و کاربرد هیچ‌کدام از قنات‌های سددار ایران به گرد این سد نمی‌رسد.

قنات وزوان

عکس از: سایت Google Maps

در پشت سد قنات وزوان مخزن‌هایی دیده می‌شود که با دست آدم‌ها کنده شده‌اند و نقش مهمی برای ذخیره آب دارند. در نقطه‌ای از قنات وزوان دو شکاف به نام تنور آبی یا به زبان محلی کر وجود دارد تا آب ذخیره‌شده در پشت سد را به این مخزن‌ها منتقل کند.

قنات وزوان

عکس از: سایت Google Maps

روش استفاده و ذخیره آب در سد قنات وزوان این گونه است که در چهار ماه از سال، آب پشت سد ذخیره می‌شود. بعد در فروردین یا اردیبهشت با بازشدن دریچه‌های سد، آب ذخیره‌شده جاری می‌شود تا آن را برای کارهایی مثل کشاورزی استفاده کنند.

مسیر دسترسی به قنات وزوان

تهران تا قنات وزوان حدود ۳۵۰ کیلومتر فاصله دارد. برای رفتن از تهران یا هر جای دیگر به قنات وزوان باید اول به سمت اصفهان و بعد شاهین‌شهر حرکت کنید. بعد از اینکه میمه و مورچه خورت را رد کردید به وزوان بروید تا به قنات برسید. قطار و فرودگاه اصفهان مسیرهای ریلی و هوایی برای رسیدن به قنات وزوان هستند.

قنات وزوان

عکس از: سایت Google Maps

بهترین زمان بازدید از قنات وزوان

شهرستان وزوان در تابستان هوایی گرم و خشک دارد و در فصل زمستان هم سرد می‌شود پس اگر می‌خواهید زمانی به قنات وزوان بروید که خوش‌آب‌وهوا باشد، فصل بهار بهترین زمان است. بهتر است بعد از تعطیلات نوروز به این قنات بروید تا هم خلوت‌تر و هم هزینه‌ها پایین‌تر باشد.

قنات وزوان

عکس از: سایت Jamarannews

امکانات رفاهی قنات وزوان

قنات وزوان امکانات رفاهی خیلی خاصی ندارد و برای دسترسی به انواع امکانات پیشنهاد می‌کنم به شهرستان وزوان بروید.

جاهای دیدنی نزدیک به قنات وزوان

برای دیدن معروف‌ترین جاهای دیدنی اصفهان که به قنات وزوان نزدیک هستند، می‌توانید به مکان‌های زیر بروید:

– مجموعه تفریحی گردشگری شاهین شهر

مجموعه تفریحی گردشگری شاهین‌شهر با داشتن امکانات رفاهی مثل آلاچیق، پارکینگ، سرویس بهداشتی و ایستگاه دوچرخه‌سواری یک جای ایدئال برای اتراق‌کردن مسافران است.

قنات وزوان

عکس از: سایت Google Maps

در این مجموعه می‌توانید تجربه‌های خاصی داشته باشید مثل اینکه نان، آش و دوغ محلی بخورید و با لباس محلی عکس بگیرید. چادرزدن برای مسافران در مجموعه تفریحی گردشگری شاهین‌شهر ممنوعیتی ندارد.

آدرس مجموعه تفریحی گردشگری شاهین شهر

شرق شاهین‌شهر

لوکیشن مجموعه تفریحی گردشگری شاهین‌شهر روی گوگل‌مپ

قنات وزوان

عکس از: سایت Google Maps

– کاروان‌سرای شیخ علی خان زنگنه

قدیم‌ترها که در اصفهان هتلی نبوده، کاروان‌سرای شیخ علی خان زنگنه در روستای جهادآباد برای استراحت و اقامت مسافران ساخته شد. این کاروان‌سرا محل اقامت افراد معمولی نبود و یک کاروان‌سرای لوکس و سلطنتی بوده که خیلی از پادشاهان صفوی و مهمان‌های خارجی مثل سفیر فرانسه به اینجا می‌آمدند تا قبل از واردشدن به اصفهان نفسی تازه کنند.

Google Maps کاروانسرای شیخ علی خان زنگنه

عکس از: سایت Google Maps

کاروان‌سرای شیخ علی خان زنگنه نزدیک قنات وزوان با قدمتی که از دوران صفوی دارد و امکانات خاصش مثل حیاط مخصوص خانم‌ها، بخاری، تالار ۸ ضلعی، نانوایی و حجره واقعا این شایستگی را دارد که در لیست جاهای دیدنی شاهین شهر و میمه قرار بگیرد.

قنات وزوان

عکس از: سایت Google Maps

طبق نوشته‌های کتیبه کاروانسرای شیخ علی خان زنگنه یا چاله‌سیاه، این کاروان‌سرا به دستور یکی از وزیران صفوی به نام شیخ علی زنگنه ساخته شده و با هنر دستان معماری به اسم استاد طاهر شکل گرفته است.

در قسمت ورودی این کاروان‌سرا دو حیاط کوچک هشت‌ضلعی با حجره و ایوان‌چه را می‌بینید. می‌گویند این دو حیاط احتمالا جایی برای اتراق زنان حرم‌سرای دوران صفوی بوده است.

قنات وزوان

عکس از: سایت Google Maps

در پشت ایوان بزرگ شمالی کاروان‌سرا دو تالار جلویی و پشتی مستطیل‌شکل وجود دارد که تالار جلویی دو طبقه مجزا برای برگزاری جشن‌ مخصوص خانم‌ها و آقایان داشته و تالار پشتی محل اقامت پادشاهان بوده است.

آدرس کاروانسرای شیخ علی خان زنگنه

اصفهان، شاهین‌شهر و میمه، روستای جهادآباد

لوکیشن کاروانسرای شیخ علی خان زنگنه روی گوگل‌مپ

– قلعه مورچه خورت اصفهان

یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران قلعه خشتی مورچه خورت بوده که در وسعت سی هزار متر مربعی خود دارای برج، بارو و دو دروازه است. قدمت این قلعه خیلی دقیق معلوم نیست اما احتمالا به دوره قبل از صفویان برمی‌گردد و پیروزی نادرشاه افشار بر اشرف افغان و فرار افغان‌ها را از اصفهان دیده است.

قنات وزوان

عکس از: سایت Google Maps

در مسیر رسیدن به قلعه تاریخی مورچه خورت نزدیک قنات وزوان جاهای مختلفی مثل کوچه‌های سرپوشیده و تودرتو، امام‌زاده، مسجد، راه‌پله، بازار سنتی و حمام برای تماشاکردن و لذت‌بردن وجود دارد. قلعه مورچه خورت دیگر کاربرد قبل را به عنوان دژ نظامی ندارد و حالا کاربری مسکونی پیدا کرده است. در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ گذرها و دیوار بیرونی این قلعه بازسازی شد.

آدرس قلعه مورچه خورت اصفهان

شاهین‌شهر و میمه، مورچه‌خورت

قنات وزوان

عکس از: سایت Google Maps

– حمام گرده میمه

حمام گرده میمه از جاهای دیدنی شاهین شهر و میمه، قدمتش به دوران صفوی می‌رسد و در زبان محلی به معنای بزرگ است. این حمام مثل همه حمام‌های قدیمی گرم‌خانه، رختکن و فضایی بین رختکن و گرم‌خانه با سقف گنبدی‌شکل داشته که به شکلی چهارضلعی و با ستون‌های بلند از جنس آجر و آهک ساخته شده‌اند.

قنات وزوان

عکس از: سایت Iribnews

برای ورود به حمام گرده میمه باید بلیط تهیه کنید و چندین سال است که این حمام به موزه مردم‌شناسی و کلاس آموزش صنایع دستی تبدیل شده است. در موزه مردم‌شناسی میمه با وسایل قدیمی کشاورزی و ابزار کار و آداب و رسوم و فرهنگ مردم میمه آشنا می‌شوید.

آدرس حمام گرده میمه

اصفهان، میمه

قنات وزوان

عکس از: سایت Iribnews

– قنات مزدآباد

قنات مزدآباد از نظر قدمت چند هزار ساله، ثبت در میراث جهانی یونسکو و داشتن سد زیرزمینی به قنات وزوان شباهت زیادی دارد. این قنات از جاهای دیدنی شاهین شهر و میمه است و طول آن به ۲۳ کیلومتر می‌رسد. وقتی به قنات مزدآباد می‌روید با دیدن استلاگمیت و استالاکتیت (چکیده‌سنگ‌ها) حال‌وهوای غار برای شما تداعی می‌شود.

آدرس قنات مزدآباد

جاده قدیم اصفهان- تهران، میمه

لوکیشن قنات مزدآباد روی گوگل مپ

قنات وزوان

عکس از: سایت Google Maps

توصیه‌هایی برای بازدید از قنات وزوان

  • بازدید از قسمت‌های مختلف قنات وزوان را با یک راه‌بلد یا راهنما انجام دهید تا این مسیر را با آگاهی بیشتر و سختی کمتری طی کنید.
  • ساعت رفتن به قنات وزوان را طوری تنظیم کنید که به گرمای ظهر نخورد و از طرفی هوا خیلی تاریک نشود.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 دیدگاه

  1. امین می‌گوید

    باسلام وزوان یک شهر کوچکی است زیر مجموعه بخش میمه، و بخش میمه هم زیر مجموعه شهرستان شاهینشهرومیمه است، و کلمه شهرستان برای شهر وزوان اشتباه است، اگر به شهرستان باشه شهرستان شاهینشهرومیمه صحیح است،
    با تشکر

  2. خسرو می‌گوید

    من فقط یک گله دارم چرا شاهین شهر که یک شهر تازه تاسیس است و عمر این شهر به پنجاه سال نمیرسد اینقدر از نام او گفته میشود و این شهر مرکز گز و برخوار و میمه قرار دادند ولی گز و برخوار و میمه قدمت هزاران ساله دارند جاشون را دادند به شاهین شهر این نام شاهین آدم را حرص می دهد در جایی که مرکز برخوار باید گز باشد نه شاهین شهر من گزی نیستم اصفهانی هستم تشکر خسرو نظرم بود

  3. نوری می‌گوید

    سلام پیشنهاد میکنم حتما از این قنات دیدن کنید و از آب و هوای خوب شهر وزوان و ساکنان مهمان نواز این شهر بهره مند بشید

  4. مرتضی می‌گوید

    با سلام و تشکر خیلی خوب بود

  5. شهرامذ می‌گوید

    نویسنده این متن بدون اینکه به درستی مطلب در خصوص قنات مخروبه ای که چندین ساله آب در آن جریان ندارد و فقط در پاییز و زمستان با دبی حدود ۱۰ لیتر در ثانیه آن هم تاکید می‌کنم در مواقع پر بارش سال جاری هست و همچنین بدون اطلاع از صحت وسقم مطلب جای کوچکی که حدود ۳هزار نفر جمعیت دارد و شهر کوچک وزوان را شهرستان عنوان می‌کند مردم را تشویق به دیدن این قنات مخروبه ای می‌کند که از سال ۹۵ درب آن بسته شده لطفا مطالب را بامنبع صحیح بارگذاری فرمایید

    1. مهدی می‌گوید

      این قنات مخروبه نیست و کاملا فعال است و هر ساله زمینهای وزوان را با آب آن زیر کشت میبرند درب آن هم بسته نیست و درصورت حضور بازدید کننده باز میشود وقابلیت بازدید را دارد قدمت شهرداری وزوان نیز به سال ۱۳۴۵ یعنی ۵۷ سال پیش برمیگرده و در خصوص شهرستان وزوان هم شاید نویسنده کمی عجله کرده انشااله به زودی شهرستان وزوان و میمه را خواهیم داشت و جایگزین شهرستان میمه و شاهین شهر میگردد و به استحضار میرساند تمام مطالب کاملا صحیح و از منبع معتبر استخراج شده است.

    2. اِدموند می‌گوید

      باسلام
      جادارد از نویسنده این متن مفید و معرفی قنات شهر وزوان ک جزو آثار باستانی است ک در گینس نیز شده است با قدمت ۳۰۰۰ساله و من اطلاعی نداشتم بسیار سپاسگزاری کنم .من برای بازدید این قنات به شهر وزوان سفر واز دیدن این اثر کهن با مهندسی حساب شده قدیمی وهم صحبتی وهم نشینی با مردم خونگرم و مهمان نواز شهر وزوان واستقبال بی نظیر آنها از مسافران وگردشگران لذت برم .احسنت بر این مهندسی قدیمی احسنت بر مردمان خونگرم و مهمان نواز شهر وزوان ک سالیان سال این اثر را جاودان نگهداشته اند. در اولین فرصت مجددا به این شهر گمنام با مردمی فرهیخته سفر خواهم کرد.