جاهای دیدنی خوانسار

جاهای دیدنی خوانسار: صدای آب و پرنده

جاهای دیدنی خوانسار را بهتر بشناسیم

به کوچه‌کوچه محله‌هایش که پا می‌گذارید در میان صدای آب و پرنده و خنکی هوا غرق لذت می‌شوید. درختان سرسبزش بیشتر از خانه‌ها به چشم می‌آیند. اینجا نه روستاست و نه جایی در شمال. اینجا یکی از جاهای دیدنی اصفهان به نام خوانسار است. بدون آنکه بخواهم شما را معطل کنم یک‌راست می‌روم سر اصل مطلب و از جاهای دیدنی خوانسار در مجله گردشگری علی‌بابا برایتان می‌گویم.

فقط یک چیز، قبل از اینکه شروع کنید به خواندن این مقاله بگویم که در این متن فقط از دیدنی های خوانسار تعریف نکرده‌ام و اطلاعاتی را هم نوشته‌ام که برای سفر به این منطقه حتما به کارتان می‌آید.

خوانسار کجاست؟
خوانسار شهری خوش‌آب‌وهوا از استان اصفهان است که با اصفهان حدود ۱۵۵ کیلومتر فاصله دارد.
بهترین گزینه‌های طبیعت‌گردی در خوانسار کدام است؟
روستای دره‌بید، روستای دماب، غار و کوه هیکل و چشمه مرزن‌گشت بهترین گزینه‌های طبیعت‌گردی در خوانسار است.
بهترین جاهای دیدنی خوانسار کدام‌ است؟
منطقه حفاظت‌شده گلستان‌کوه، تونل سبز، کوچه‌باغ‌ها، غار دامنه و مقبره باباپیر بهترین جاهای دیدنی خوانسار است.
معروف‌ترین پارک و مرکز تفریحی خوانسار کدام است؟
دهکده گردشگری گلستان‌کوه، پارک ملی سرچشمه و قمیشلو از معروف‌ترین پارک‌های تفریحی خوانسار است.
بهترین جاهای تاریخی و دیدنی خوانسار کدام است؟
تپه آریایی‌ها، پل ساسان، خانه حبیبی‌ها، خانه ابهری، آسیاب خوانسار و مدرسه مریم‌بیگم از جاهای تاریخی و دیدنی خوانسار است.

«خوان» به معنای چشمه و «سار» پسوندی است که برای نشان‌دادن تعداد زیاد از یک چیز به کار می‌رود. با ترکیب خوان و سار به راحتی این موضوع قابل حدس است که خوانسار چشمه‌های زیادی دارد. این شهر به استان اصفهان تعلق دارد و قدمتش به زمان قبل از اسلام می‌رسد.

کوچه‌باغ‌های سرسبز و چشمه‌های پرآب درواقع همان جاهای دیدنی خوانسار هستند که مردم اینجا برای عوض‌کردن آب‌وهوایشان لازم نیست بیرون شهر بیایند؛ همین که سر کوچه‌شان بیایند می‌توانند این دیدنی های خوانسار را ببینند و لذت ببرند.

جاهای طبیعی، تفریحی و تاریخی خوانسار آن‌قدر زیبا و ارزشمند هستند که با اطمینان می‌توان گفت از جاهای دیدنی اصفهان هم به حساب می‌آیند. اردیبهشت‌ماه خوانسار با لاله‌های واژگون سرخ‌رنگ، تماشایی و خاص می‌شود مخصوصا اینکه هوایش هم خنک و مطبوع است.

جا‌های طبیعی خوانسار

تا دلتان بخواهد داخل و بیرون شهر خوانسار جا هست برای لذت‌بردن. در این قسمت با جاهای دیدنی خوانسار که در دل طبیعت هستند، آشنا می‌شوید.

– تونل سبز از جاهای دیدنی خوانسار

اگر می‌خواهید یک پیاده‌روی لذت‌بخش را میان سایه و باد خنک درختان سبز و بلند قامت چنار تجربه کنید، به خیابان امام‌خمینی از جاهای دیدنی خوانسار بروید. البته این خیابان آن‌قدر با صفا و خوش‌آب‌وهواست که حتی رانندگی‌کردن هم در اینجا کیف می‌دهد. دو طرف خیابان امام‌خمینی خوانسار را درختان بلندقد چنار محاصره کرده به همین دلیل به این خیابان تونل سبز می‌گویند.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Bornanews

آدرس کوچه باغ‌های خوانسار

خوانسار، خیابان امام‌خمینی

– کوچه باغ‌های خوانسار

در میان کوچه‌باغ‌ها از جاهای دیدنی خوانسار آرام‌آرام قدم بزنید، ریه‌هایتان را از هوای تازه پر کنید و به آواز خوش پرندگان و صدای جریان آب گوش دهید. کوچه‌باغ‌ها با درختان سرسبز و بلندقد و جویباری که از بین کوچه‌ها می‌گذرد.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

یکی از جاهای دیدنی خوانسار هستند. در کوچه‌باغ‌ها، اول درختان سبز و بعد خانه‌های کاه‌گلی و دیوارهای خشتی کوتاه‌قد را می‌بینید که پشت درختان قایم شده‌اند.

برای پیاده‌روی‌نکردن در کوچه‌باغ‌های خوانسار گرمای هوا را بهانه نکنید چون سایه درختان این کوچه‌ها نمی‌گذارد گرمای هوا اذیتتان کند.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

کوچه‌باغ‌های خوانسار در محله‌هایی به نام‌های صفائیه، چشمه آخوند، دوراه، بالا، مالگاه و پایتخت قرار گرفته‌اند.

آدرس کوچه‌باغ مالگاه

محله‎‌های صفائیه، چشمه آخوند، دوراه، بالا، مالگاه و پایتخت

لوکیشن کوچه‌باغ مالگاه در گوگل‌مپ

– منطقه حفاظت شده گلستان کوه

منطقه حفاظت‌شده گلستان‌کوه از جاهای دیدنی خوانسار در ۱۵ کیلومتری خوانسار به بزرگی ۱۷۰۰۰ هزار هکتار منطقه‌ای برای رویش گیاهان و محل زندگی جانوران است. اگر در فصل بهار به خصوص ماه‌های فروردین و اردیبهشت به این منطقه سر بزنید، این شانس را دارید که لاله‌های واژگون قرمزرنگ، یکی از شگفت‌انگیزترین دیدنی های خوانسار را ببینید. هنگامی که قطره‌های شبنم از روی این لاله‌ها به پایین می‌چکد، صحنه‌ای خارق‌العاده خلق می‌شود.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

این گل یک حالت انسانی زیبایی به خودش می‌گیرد و فکر می‌کنید قطره‌های اشک از این گل در حال جاری‌شدن هستند؛ به همین دلیل به لاله‌های واژگون اشک مریم یا گل اشک هم می‌گویند.

اگر برای تماشای لاله‌های منطقه حفاظت‌شده گلستان از جاهای دیدنی خوانسار دیر بجنبید و بعد از پایان اردیبهشت به این منطقه سفر کنید، دیگر هیچ لاله‌ای را نمی‌بینید چون این گل‌ها عمر کوتاهی دارند.

برای رفتن به منطقه حفاظت‌شده گلستان باید اول از بزرگراه تهران به سمت اصفهان بروید و بعد به طرف سه‌راهی سلفچگان، خمین و گلپایگان حرکت کنید. به خوانسار که رسیدید، ۱۵ کیلومتر را طی کنید تا به روستای دره‌بید برسید. بعد از روستای دره‌بید تا رسیدن به دشت لاله‌های واژگون و منطقه حفاظت‌شده گلستان مسیر خیلی کوتاهی پیش روی شماست.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

برای واردشدن به منطقه حفاظت‌شده گلستان باید مبلغ نه چندان زیادی را برای ورود ماشینتان پرداخت کنید. نمازخانه، سرویس بهداشتی و پارکینگ از امکانات موجود در منطقه حفاظت‌شده گلستان هستند.

اگر می‌خواهید در حوالی منطقه حفاظت‌شده گلستان یک یا چند شب بمانید، دهکده گردشگری گلستان‌کوه، هتل زاگرس و پرشین گزینه‌های مناسبی برای اقامت هستند.

در منطقه حفاظت‌شده گلستان از جاهای دیدنی خوانسار حدود ۷۰ گونه گیاهی مثل گز انگبین و علفی، ریواس، کنگر، مرزنجوش، آویشن، موسیر، پیاز کوهی و گون می‌روید. در این منطقه جانوران کم‌یابی مثل خرس سیاه، گرگ، شغال، تشی (نوعی جونده با بدن پوشیده از خار)، سمور، سنجاب، گراز وحشی، قوچ و میش هم زندگی می‌کنند.

آدرس منطقه گلستان

۱۵ کیلومتر بعد از خوانسار، بعد از روستای دره‌بید

لوکیشن منطقه حفاظت‌شده گلستان در گوگل‌مپ

– غار و کوه هیکل

غار و کوه هیکل با ویژگی‌های ظاهری و قدمتی که دارند از جاهای دیدنی خوانسار به حساب می‌آیند. غار هیکل در نزدیکی کوهی قرار گرفته که قدوقامتش شبیه به هیکل دو سرباز به نظر می‌آید به همین خاطر به این کوه و غار، هیکل می‌گویند. به زبان محلی به کوه خوانسار چاه‌های نفس‌کش زمین هم می‌گویند چون این کوه تعداد زیادی حفره و دودکش دارد.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Anyja

غار هیکل با داشتن چاهی به عمق ۱۷۰ متر دومین غار چاهی ایران و از جاذبه های گردشگری خوانسار است که عمقی به اندازه ۱۹۰ متر دارد. دمای داخل غار هیکل بین ۱۲ تا ۱۴ درجه سانتی‌گراد است و رسوبات جالبی از دندان سگ و استالاگتیت‌های کوچک در آن دیده می‌شود.

آدرس غار هیکل

۵ کیلومتری خوانسار

– غار دامنه

غار دیگری که در خوانسار می‌توانید از آن بازدید کنید غار دامنه از جاهای دیدنی خوانسار نام دارد که طولش ۳۵ متر و از درون خشک است. این غار در دره‌ها و منطقه‌ای به نام دامنه در جاده خوانسار به اصفهان قرار گرفته است.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Bornanews

آدرس غار دامنه

منطقه دامنه، جاده خوانسار به اصفهان

– چشمه مرزن گشت

چشمه مرزن‌گشت از جاهای دیدنی خوانسار به همراه تعدادی از چشمه‌ها از میان کوچه‌های شهر خوانسار به جریان می‌افتد و به همراه آب‌های شرقی، رودخانه خوانسار را به وجود می‌آورد. این چشمه در پارک ملی سرچشمه قرار دارد و یک نوع چشمه آهکی است. آب چشمه مرزن‌گشت علاوه بر زیبایی و حیاتی که به شهر خوانسار می‌دهد، برای کشاورزی و مصرف خانگی مردم هم کاربرد دارد.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

آدرس چشمه مرزن گشت

کوه‌های جنوب غربی خوانسار، پارک ملی سرچشمه

جا‌های تاریخی خوانسار

از جاهای طبیعی که بگذریم نوبت به جاهای دیدنی خوانسار از نوع تاریخیش می‌رسد که واقعا متنوع و دیدنی هستند. برای رفتن به مهم‌ترین و معروف‌ترین جاهای تاریخی خوانسار مکان‌های زیر را پیشنهاد می‌کنم.

– تپه آریایی‌ها از جاهای دیدنی خوانسار

تپه آریایی‌ها از جاهای دیدنی خوانسار در ۸۰۰۰ هزار سال پیش با داشتن ۵ طبقه جایی برای زندگی مردم، حاکمان و نظامیان به شکل یک قلعه بوده است. همه طبقات این قلعه مخصوص آدم‌ها نبودند و طبقه اول جایی برای نگهداری از حیوانات و طبقه دوم انباری آذوقه و خوراکی بوده است. از تپه آریایی‌ها چیزهای قدیمی مثل کوزه، خمره، آرد و چراغ پیدا شده است.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Irna

آدرس تپه آریایی

۳۵ کیلومتری خوانسار، روستای رحمت‌آباد

– پل ساسان

پل ساسان که محلی‌های خوانسار به آن پل ساسون می‌گویند قدمتی طولانی در حد دوره صفوی یا ساسانیان دارد اما هیچ منبع موثقی دقیقا نگفته که مربوط به کدام دوره است. پل ساسان با اینکه از جاهای دیدنی خوانسار است اما دیدنش ممکن است شما را کمی هم آزرده‌خاطر کند چون قسمت بیشتر آن آسیب دیده یا دزدیده شده است.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

آدرس پل ساسان

شمال شرق روستای تیدجان، خوانسار

– خانه حبیبی‌ها

حاج حبیب‌الله تاجر در زمان قاجار خانه حبیبی‌ها را با آجر، کاشی و چوب در دو طبقه ساخت. خانه حبیبی‌ها از جاهای دیدنی خوانسار با چشمه‌ای که از کوچه‌اش می‌گذرد و حوض زیبای حیاطش، حال‌وهوای باصفایی دارد. اولین چیزی که در برخورد با این خانه به چشمتان می‌آید یک سردر زیبا و با ابهت است و بعد از آن طرح برجسته سنگی دو شیر و ساعت در طبقه دوم این عمارت خودنمایی می‌کند.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

خانه حبیبی‌ها که در سال ۱۳۵۴ به عنوان اثر ملی به ثبت رسید حالا برای برگزاری مراسم مذهبی وقف شده و شکل حسینیه را به خود گرفته است.

آدرس خانه حبیبی‌ها

خوانسار، خیابان امام‌خمینی، کوچه حبیبی

لوکیشن خانه حبیبی‌ها در گوگل مپ

– خانه ابهری از جاهای دیدنی خوانسار

خانه ابهری از جاهای دیدنی خوانسار با قدمتی حدود ۲۲۰ سال پیش است که معماری سنتی- ایرانی را با نقاشی و تزئینات گچ‌بری به صورتی زیبا و شکیل به شما نشان می‌دهد. محمد باقر ابهری این خانه را در زمینی به بزرگی ۸۰۰ مترمربع با ۴ جبهه ساخت. برای ورود به خانه ابهری باید از جبهه غربی وارد شوید که داخل آن یک هشتی نگینی‌شکل وجود دارد. در جبهه شمالی و جنوبی خانه ابهری تالار و در جبهه جنوبی آن ایوانی تزئین‌شده با نقاشی و گچ را می‌بینید.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

خانه ابهری از جاهای دیدنی خوانسار چند سال پیش مرمت و بازسازی شد و الان به اداره میراث فرهنگی و گردشگری تبدیل شده است. از آنجا که خانه ابهری دیگر مثل قبل کاربرد ندارد و بیشتر با یک اداره فرهنگی روبه‌رو هستید تا یک بنای تاریخی؛ نمی‌توانید از همه قسمت‌های خانه بازدید کنید و باید حواستان باشد که در ساعت کاری به این خانه بروید.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

سرویس بهداشتی، آب‌نما، کافه رستوران و نیمکت چوبی جزئی از امکانات خانه ابهری هستند و بازدید از این خانه رایگان است.

آدرس خانه ابهری

خوانسار، محله قدیمی رئیسان، خیابان آیت‌الله خوانساری

لوکیشن خانه ابهری در گوگل مپ

– آسیاب خوانسار

در زمان قدیم هر جا که آب زیاد بود نمی‌گذاشتند انرژی آب هدر رود و از آن برای به حرکت ‌درآوردن چرخ‌های آسیاب استفاده می‌کردند. خوانسار هم شهری است که همیشه پر از آب و چشمه و رودخانه بوده به همین خاطر صدها سال پیش مردم خوانسار تصمیم گرفتند تا از این آب برای به حرکت ‌درآوردن دستگاه آسیاب استفاده کنند.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

از بین تمام دستگاه‌های آسیاب خوانسار حالا فقط یکی از آنها کار می‌کند و از بقیه چیزی باقی نمانده. آسیاب خوانسار در ۳۰۰ سال قبل ساخته شد و برای مدتی طولانی کار نمی‌کرد اما خوشبختانه یکی از اهالی خوانسار برای راه‌اندازی دوباره این آسیاب کمر همت بست تا همچنان این دستگاه یکی از دیدنی های خوانسار بماند و آرد نانوایی و شیرینی‌فروشی‌ها را تامین کند.

برای بازدید از آسیاب از جاهای دیدنی خوانسار باید به یکی از کوچه‌های فرعی نزدیک پارک سرچشمه بروید و مبلغی کمی را برای ورود به آن پرداخت کنید. در نزدیکی آسیاب خوانسار محوطه‌ای هست که می‌توانید در آنجا روی تخت‌هایش بنشینید و چای بنوشید.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

برای حرکت‌کردن و چرخاندن آسیاب، اول آب در یک جایی شبیه به چاه مخروطی‌شکل به نام تنوره جمع می‌شود. بعد از اینکه آب با فشار از تنوره بیرون آمد، پره‌های زیر سنگ را می‌چرخاند. این پره‌ها انرژی آب را به سنگ آسیاب منتقل می‌کنند تا دستگاه آسیاب حرکت کند و گندم آسیاب شود.

راستی یک چیز جالب درباره آسیاب از جاهای دیدنی خوانسار و به طور کلی همه آسیاب‌ها بگویم. اگر به ساختار آسیاب‌ خوانسار دقت کنید زنگی را می‌بینید که به آن وصل است و صدا می‌دهد. این زنگ به این دلیل به آسیاب وصل شده تا اگر زمانی آسیاب درست نچرخید یا کار نکرد شما با قطع صدای زنگ متوجه این موضوع شوید. جالب است واقعا مگر نه!

آدرس آسیاب خوانسار

خوانسار، نزدیک پارک سرچشمه

لوکیشن آسیاب خوانسار روی گوگل مپ

– آتشکده هیکل

هیچ سند رسمی و تاریخی وجود آتشکده هیکل را ثابت نکرده است، اما با این حال به گفته مردم در دامنه کوه هیکل بنای سنگی به شکل آتشکده وجود دارد که قبلا جایی برای عبادت زرتشتیان بوده است.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

آدرس آتشکده هیکل

جاده خوانسار- گلپایگان، دامنه کوه هیکل

– مدرسه مریم بیگم

اگر اهل دیدن و لذت‌بردن از مکان‌های قدیمی هستید مدرسه مریم‌بیگم برای شما یکی از جاهای دیدنی خوانسار است. قدیمی‌ترین مدرسه‌ای که در خوانسار می‌توانید پیدا کنید همین مدرسه مریم‌بیگم است که قدمتش به دوران صفوی برمی‌گردد. در زمان پادشاهی شاه سلیمان صفوی، فردی به نام مریم بیگم صفوی از معماران می‌خواهد که این بنا را بسازند. حالا مدرسه مریم‌بیگم کاربرد دیگری دارد و به حوزه علمیه آیت‌الله علوی تبدیل شده است.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

مدرسه مریم‌بیگم در زمینی به بزرگی ۱۵۰۰ متر مربع و به حالت هشت ضلعی با مسجد، حوض، حیاط و کتابخانه ساخته شده است. این مدرسه دو ورودی دارد و در اصلی آن در نزدیکی رودخانه خوانسار قرار گرفته است.

وقتی به مدرسه مریم‌بیگم از جاهای دیدنی خوانسار وارد می‌شوید اول به یک دالان می‌رسید، قسمت‌های وسط این دالان به کتابخانه راه دارد و آخر دالان به سکوهای سنگی می‌رسد. این مدرسه ۲۲ حجره دارد؛ حجره‌هایی که هیچ‌کدام پنجره ندارند اما سقف‌هایی با تزیینات طاق ضربی (سقف‌هایی قدیمی با اسکلت فولادی) زیبایی دارند. کلاس‌های درس در قسمت شمال شرقی و مسجد روبه‌روی مدرسه قرار گرفته است.

با اینکه مدرسه مریم‌بیگم در سال‌های ۱۳۰۶ و ۱۳۵۴ بازسازی شده اما متاسفانه بعضی از قسمت‌های آن مثل کتابخانه از بین رفته است.

آدرس مدرسه مریم بیگم

جنوب شهر خوانسار، کنار رودخانه خوانسار

جاهای مذهبی و آرامگاه‌های خوانسار

جاهای مذهبی خوانسار هم برای خودش حال‌وهوای خاصی دارد البته برای کسانی که اهل زیارت و دیدن بناهای مذهبی- تاریخی هستند.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

– مسجد جامع خوانسار

مسجد جامع از جاهای دیدنی خوانسار با قدمتی از دوران صفوی و مساحت ۳۰۰۰ متر مربع از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مسجدهای خوانسار است. این مسجد مثل خیلی از مسجدها گنبد و مناره ندارد و جذابیت معماری آن در ستون‌های چوبی، تزئینات گچ‌بری و پنجره‌های خاص مشبکش است.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Wikimedia

مسجد جامع از نظر معماری و تاریخی آن‌قدر ارزشمند بوده که در لیست آثار ملی ایران قرار بگیرد اما متاسفانه برای حفظ این اثر ملی کم‌کاری می‌شود چون در معرض آسیب نم و رطوبت قرار دارد.

آدرس مسجد جامع خوانسار

خوانسار، خیابان سپاه اول

لوکیشن مسجد جامع در گوگل مپ

– امامزاده سید صالح قصیر

امام‌زاده سید صالح قصیر از جاهای دیدنی خوانسار کسی بوده که چند پشتش به امام‌موسی‌بن‌جعفر می‌رسد. در شجره‌نامه‌ای که سال‌ها پیش پیدا شد، در آن نوشته شده بود که این امام‌زاده فردی بسیار مومن و صالح است. لقب قصیر به معنای کوتاه به قدوبالای کوتاه‌قامت این امام‌زاده برمی‌گردد. گنبد این امام‌زاده حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد و با کاشی‌کاری تزئین و زیبا شده است.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

آدرس صالح قصیر

خوانسار، بلوار باران، خیابان صالحی

– مقبره حلیمه و نرگس خاتون

مقبره حلیمه و نرگس از جاهای دیدنی خوانسار در دو کیلومتری خوانسار قرار دارد و به مقبره دختران بکر معروف است. مردم بومی نزدیک این مقبره می‌گویند اینجا احتمالا محل دفن نوادگان امام‌موسی‌بن‌جعفر است. مقبره حلیمه و نرگس‌خاتون کاملا ساده و بدون تزئین با گنبدی آجری ساخته شده و یک ضریح آهنی دارد. این مقبره در حال حاضر زیر نظر اداره اوقاف و خیریه خوانسار قرار دارد.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

آدرس مقبره حلیمه و نرگس خاتون

۲ کیلومتری خوانسار، روستای قودجان

– امامزاده سید محمود

اگر شب به امام‌زاده سید محمود بروید حال‌وهوای خاصی دارد چراکه فضای تاریک امام‌زاده با چراغ‌ها نورانی و با درختان گردو سبز شده است. این امام‌زاده با قدمتی از دوران صفوی، گنبدی ۱۲ ضلعی و مخروطی‌شکل دارد و از خیلی سال پیش آب انبار داشته است.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

آدرس امامزاده سید محمود

خوانسار، خیابان سیزده محرم

لوکیشن امام‌زاده سید محمود در گوگل مپ

– مسجد آقا اسدالله

اسدالله‌‌خان از جاهای دیدنی خوانسار یکی از دولت‌مردان زمان فتحعلی‌شاه بوده که با این شاه سرِ سازش نداشته. در یک‌ سری از متن‌ها نوشته شده فتحعلی‌شاه از سر دشمنی و کینه اسد‌الله را کور می‌کند. خب حالا که اسدالله‌خان را تا حدودی شناختید باید بگویم که این فرد مسجدی را در خوانسار ساخته که البته چندین بار خراب شده و باز بازسازی شده است.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Balad

روی سردر مسجد آقا اسدالله نوشته شده

اسدالله خان شهریار عجم / مسجدی ساخته چون خلد ارم

بعضی از اهالی خوانسار می‌گویند این شعر نوعی ادای احترام به آقا اسدالله است چون فتحعلی‌شاده در حقش نامردی کرده.

آدرس مسجد آقا اسدالله

کنار میدان مرکزی خوانسار

لوکیشن مسجد آقا اسدالله در گوگل مپ

– امامزاده سید احمد

امامزاده سید احمد از جاهای دیدنی خوانسار با گنبد طلایی و مناره‌های آبی فیروزه‌ای همان شکل و شمایلی را دارد که از یک امامزاده انتظار داریم اما یک چیزش شبیه خیلی از امامزاده‌ها نیست و همین هم خاص‌تر و جذاب‌ترش کرده. ویژگی خاص این امامزاده این است که از هزاران سال پیش تا الان در نزدیکی رودخانه اصلی شهر قرار دارد.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Balad

امامزاده سید احمد محل دفن شخصی به نام سلطان احمد است که نسبش به امام‌هادی می‌رسد. موزه، کتابخانه و ضریح از جاهای دیدنی این امامزاده هستند.

آدرس امامزاده سید احمد

کنار رودخانه اصلی خوانسار، خیابان آیت‌الله خوانساری

– مقبره باباپیر از جاهای دیدنی خوانسار

باباپیر (شیخ اباعدنان قریشی) در قدیم یک عالم دینی بزرگ بوده که مذهب شیعه جعفری را به مردم اصفهان، لرستان و خوزستان و… معرفی کرده است. این عالم آن‌قدر شخصیت علمی و دینی قوی داشته که شیخ صفی‌الدین اردبیلی (عارف و شاعر قرن هشتم هجری) به دیدارش می‌آمده تا درس معرفت را یاد بگیرد. در دوران صفوی همسر شاه‌طهماسب به خاطر احترام و ارزشی که برای باباپیر قائل بود دستور و سفارش می‌دهد مقبره باباپیر را بسازند.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

راست و دروغش خیلی معلوم نیست، اما می‌گویند این مقبره گنبدی از طلا داشته که در قرن ۱۳ آن را دزدیده‌اند. به هر حال این مقبره دو گنبد دوپوش دو متری دارد که از سنگ و آجر ساخته شده است.

آدرس مقبره باباپیر

خوانسار، خیابان شهید رجایی، سرچشمه

لوکیشن بقعه باباپیر در گوگل مپ

جاهای تفریحی خوانسار

برای تماشای جاهای دیدنی خوانسار که هم هوایی خوش و هم امکانات رفاهی مناسبی دارند، به مکان‌های تفریحی زیر سر بزنید.

– دهکده گردشگری گلستان کوه

اگر از آن مدل آدم‌هایی هستید که دوست دارید تمام امکانات رفاهی، تفریحی و ورزشی، یک‌جا جمع شده باشد، بدون شک دهکده گردشگری گلستان‌کوه یکی از جاهای دیدنی خوانسار، همان چیزی است که دنبالش هستید.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

تمیزی، برخورد مناسب کارکنان، چشم‌انداز زیبا و طبیعی و آب‌وهوایی خوش ویژگی‌هایی است که مسافران معمولا بعد از وقت‌گذرانی در دهکده گردشگری گلستان‌کوه از آن حرف می‌زنند. این دهکده دارای مکان‌ها و امکانات تفریحی-رفاهی زیر است:

  • کاروان‌سرا و سوئیت‌های اقامتی
  • زمین ورزشی
  • رستوران مدرن و سنتی
  • شربت‌خانه
  • باغ پرندگان
  • گلخانه

آدرس دهکده گردشگری گلستان کوه

خوانسار، ابتدای جاده خوانسار- اصفهان، روبه‌روی سد باغ‌کل

لوکیشن دهکده گردشگری گلستان‌کوه در گوگل مپ

– پارک ملی سرچشمه

حیف است پارک ملی سرچشمه از جاهای دیدنی خوانسار را با داشتن آن همه چشمه در لیست جاذبه های گردشگری خوانسار و حتی جاهای دیدنی اصفهان قرار نداد. توصیه مردم خوانسار برای رفتن به این پارک این است که اگر دنبال خلوتی و آرامش و جای پارک هستید دور روزهای تعطیل را خط بکشید. مرزنگوش، شترخون و پیر نام چشمه‌های جاری در پارک ملی سرچشمه خوانسار هستند.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

سرویس بهداشتی، شهربازی، آلاچیق و سوپرمارکت از امکانات دوروبر پارک ملی سرچشمه است.

آدرس پارک ملی سرچشمه

خوانسار، خیابان بهمن، خیابان سرچشمه

لوکیشن پارک ملی سرچشمه در گوگل مپ

بازار و خرید از خوانسار

متاسفانه تعدادی از بازارهای خوانسار مانند بازار بالا و پاساژ شهدا چند وقتی است که تعطیل شده‌اند اما یکی از این بازارها به نام دوراه هم‌چنان فعال و پررونق است. بازار دوراه چون در محله‌ای به نام دوراه قرار گرفته آن را به این نام می‌شناسند. دوراه یک بازار قدیمی با فروشندگان مسن است که انواع خشکبار مثل گردو، بادام و آلو را می‌فروشند.

جاهای دیدنی خوانسار

عکس از: سایت Google Maps

آدرس

خوانسار، محله دوراه

توصیه‌هایی برای تجربه سفر خاطره‌انگیز به خوانسار

اصلی‌ترین سوغاتی که می‌توانید از خوانسار بخرید، عسل و گز انگبین است. البته این شهر با وجود باغات زیاد، خشکبار خوشمزه و متنوعی از میوه‌های هلو، آلو و زردآلو هم دارد.

قاشق چوبی و گیوه و صنایع دستی نوع دیگری از سوغات در خوانسار هستند که از فروشگاه‌های صنایع دستی باید آنها را بخرید.

در هر جا از جاهای دیدنی خوانسار که لاله‌های واژگون را دیدید، با دوربینتان زیبایی این گل‌ها را ثبت کنید. اگر دیدید کسی مشغول چیدن این گل‌هاست با احترام و ادب به او بگویید که چیدن این لاله‌ها به محیط‌زیست خوانسار آسیب می‌زند و ضمن اینکه این گل‌ها بعد از چیدن از تروتازگی می‌افتند و درواقع دیگر زیبایی هم ندارند.

اگر اهل خوردن کباب هستید، کباب‌های لذیذ گلپایگان در نزدیکی خوانسار را حتما تست کنید و حسابی کیف کنید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 دیدگاه

  1. آرمان امینی می‌گوید

    فوق العاده بود ممنون بابت این همه مطالب خوب و کاربردی و لذت بخش

  2. خوانسار می‌گوید

    سلام خانم حسنی عزیز بسیارجامع وکامل احسنت همشهری عزیز خسته نباشید.منکه لذت بردم قطعآ تلاش و وقت بسیاری صرف شده (احمدرضاخیاطی )