فرودگاه دبی

فرودگاه دبی را بهتر بشناسید؛ سفری بی‌دغدغه در فرودگاه دبی

معرفی کامل فرودگاه دبی

سفر به دبی و عبور از فرودگاه بین‌المللی دبی می‌تواند دلهره‌آور باشد، به خصوص برای مسافرانی که برای اولین بار به این شهر سفر می‌کنند. اما نگران نباشید! در این مقاله از علی بابا، همراه ما باشید تا سفری کوتاه به فرودگاه بزرگ شهر دبی داشته باشیم و با قوانین و امکانات آن آشنا شویم.

فرودگاه دبی به‌عنوان پررفت‌وآمدترین فرودگاه جهان شناخته می‌شود و با داشتن جدیدترین تجهیزات و امکانات، تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای مسافران خود رقم می‌زند. باید بگوییم این فرودگاه خودش یکی از جاهای دیدنی دبی محسوب می‌شود و امکانات آن می‌تواند شما را ساعتی سرگرم‌کند.

البته این فقط گفته ما نیست؛ بسیاری از مسافران این فرودگاه را به‌عنوان یکی از بهترین فرودگاه‌های جهان از نظر امکانات و خدمات معرفی می‌کنند.

فرودگاه شهر دبی چه امکانات رفاهی دارد؟
فرودگاه دبی امکانات رفاهی کاملی چون اینترنت وای‌فای، اتاق استراحت، خدمات اسپا، کافه و رستوران، فروشگاه، نمازخانه، دستگاه خودپرداز و… دارد.
فرودگاه دبی چند ترمینال دارد؟
فرودگاه دبی دارای ۳ ترمینال مجزا است که ترمینال شماره ۱ و ۳ به یکدیگر متصل هستند.
کدام ایرلاین‌ها در کدام ترمینال‌ها فعال هستند؟
بیشتر پروازهای بین‌المللی از جمله امارات، ایر کانادا، بریتیش ایرویز، سنگاپور ایرلاینز در ترمینال شماره ۱ انجام می‌شود. پرواز فلای دبی و بیشتر پروازهای ایرانی از ترمینال شماره ۲ و از ترمینال شماره ۳ که بزرگ‌ترین ترمینال این فرودگاه است دیگر پروازهای بین‌المللی انجام می‌شود.
هزینه پارکینگ فرودگاه دبی چقدر است؟
هزینه پارکینگ در فرودگاه دبی به نوع پارکینگ و مدت زمان پارک بستگی دارد.
مسیر دسترسی به فرودگاه دبی با اتوبوس و مترو چطور است؟
برای دسترسی به فرودگاه دبی با استفاده از سیستم حمل‌ونقل می‌توان از خط قرمز مترو دبی استفاده کرد. این خط شما را به ترمینال شماره ۱ و ۳ می‌رساند. برای استفاده از اتوبوس می‌توانید از ۴، ۱۱، ۱۵، ۳۳ و ۴۴ استفاده کنید.

دبی چند فرودگاه دارد؟

در حال حاضر دبی دو فرودگاه فعال دارد که میزبان مسافران بسیاری از سراسر دنیا به این شهر مدرن و دیدنی است.

  • فرودگاه بین‌المللی دبی (DXB): این فرودگاه اصلی‌ترین فرودگاه دبی و پررفت‌وآمدترین فرودگاه جهان از نظر جابه‌جایی مسافر بین‌المللی است.
  • فرودگاه بین‌المللی آل مکنوم (DWC): این فرودگاه نسبت به فرودگاه دبی جدیدتر است و به‌عنوان مرکز اصلی حمل‌ونقل هوایی فعالیت می‌کند و خدمات مسافری کمتری ارائه می‌دهد.
فرودگاه دبی

عکس از: سایت Newarab

معرفی فرودگاه بین‌المللی دبی

فرودگاه شهر دبی با مساحتی حدود ۲۹۰۰ مترمربع، ۳ ترمینال و گنجایش جابه‌جایی ۷۵ میلیون مسافر،  قطب اصلی شرکت‌های هواپیمایی امارات و فلای دبی است و به‌عنوان فرودگاه اصلی شهر دبی و امارات شناخته می‌شود.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Aviontourism

در هر هفته، حدود هشت هزار پرواز به بیش از ۲۷۰ مقصد در سراسر دنیا از این فرودگاه انجام می‌شود. این حجم عظیم از پروازها، فرودگاه دبی را به یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان تبدیل کرده است.

این فرودگاه از نظر آماری عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه جهان، سومین فرودگاه پرتردد از نظر تعداد مسافر و ششمین فرودگاه شلوغ از نظر ترافیک باری را به خود اختصاص داده است.

فرودگاه دبی کجاست؟

فرودگاه بین‌المللی دبی در منطقه القرهود، در شرق شهر دبی واقع شده است.

لوکیشن فرودگاه دبی روی گوگل مپ

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Dubaiairports

فاصله فرودگاه دبی تا مرکز شهر

فاصله فرودگاه بین‌المللی دبی تا مرکز شهر دبی تقریباً ۵ کیلومتر است. پیمودن این مسیر با ماشین و ترافیک شهری، بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. همچنین دسترسی به فرودگاه از طریق حمل‌ونقل عمومی امکان پذیر است.

فرودگاه دبی

عکس از: ساحل Google Maps

دسترسی به فرودگاه بین‌المللی دبی

از راه‌های مختلفی می‌توانید به این فرودگاه بین‌المللی دسترسی داشته باشید. اگر انتخاب شما سیستم حمل‌ونقل عمومی است، باید بگوییم امکان جابه‌جایی با مترو، اتوبوس و تاکسی وجود دارد و این‌که کدام وسیله برای شما مناسب است به خودتان بستگی دارد.

استفاده از تاکسی ساده‌ترین روش دسترسی به فرودگاه دبی و برعکس آن از فرودگاه به سمت شهر است. این تاکسی‌ها در جلوی ترمینال‌های فرودگاه آماده خدمات‌رسانی هستند. اما باید به این نکته توجه کنید هزینه جابه‌جایی با تاکسی نسبت به اتوبوس و مترو بیشتر‌ است.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Google maps

اگر می‌خواهید از مترو برای دسترسی به فرودگاه استفاده کنید، باید از خط قرمز مترو دبی استفاده کنید. این خط شما را به ترمینال شماره ۱ و ۳ می‌رساند. برای استفاده از مترو به ساعت حرکت آن یعنی ۶ صبح تا ۲۳ توجه کنید.

گزینه بعدی استفاده از اتوبوس‌های فرودگاه است. برای استفاده از اتوبوس باید از خطوط ۴،۱۱، ۱۵، ۳۳، ۴۴ برای رسیدن به ترمینال ۱ و ۳  و از خط ۲ برای رسیدن به ترمینال ۲ استفاده کنید.

در نهایت اگر قصد ندارید از سیستم حمل‌ونقل عمومی فرودگاه دبی استفاده کنید، می‌توانید با استفاده از کرایه خودرو  مسیر فرودگاه تا شهر و برعکس را طی کنید.

اطلاعات فرودگاه دبی

فرودگاه همگانی دبی، با کد یاتا DXB و کد ایکائو OMDBبه‌عنوان پررفت‌وآمدترین فرودگاه جهان از نظر جابه‌جایی مسافران بین‌المللی شناخته می‌شود. این فرودگاه عظیم در ارتفاع ۱۹ متری از سطح دریا قرار دارد.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Rjtravelagency

برنامه پروازهای فرودگاه دبی

پروازهای متعددی از این فرودگاه به مقصد شهرهای مختلف ایران و بالعکس انجام می‌شود که در ادامه به معرفی برخی از این مسیرها و ایرلاین‌های فعال در آن‌ها می‌پردازیم:

  • هواپیمایی کاسپین: اهواز، تبریز، تهران
  • هواپیمایی امارات: مشهد، تهران
  • هواپیمایی آسمان: آبادان، بندرعباس، بندر لنگه، بوشهر، قشم، لار، مشهد، شیراز، تهران، زاهدان
  • فلای دبی: اصفهان، شیراز، تهران، تبریز
  • هواپیمایی ایران‌ایر: بندرعباس، شیراز، تهران، اصفهان
  • هواپیمایی ماهان: تهران، شیراز
  • هواپیمایی کیش ایر: قشم، کیش، تبریز، اصفهان
  • هواپیمایی قشم ایر: ساری، اصفهان
  • هواپیمایی تابان ایر: مشهد، اصفهان
فرودگاه دبی

عکس از: سایت Travelandleisureasia

همچنین ایرلاین‌های خارجی چون

  • ایر فرانس
  • سنگاپور ایرلاینز
  • ترکیش ایرلاینز
  • لوفت هانزا
  • کی‌ال‌ام

به فرودگاه بین‌المللی دبی پرواز دارند.

تاریخچه فرودگاه بین‌‌ المللی دبی

فرودگاه شهر دبی در سال ۱۹۵۹ به دستور حاکم وقت دبی ساخته و در سال ۱۹۶۰ فعالیت خود را آغاز کرد؛ اما تنها قادر به پذیرش پروازهای محدودی بود. با افزایش ترافیک هوایی و رونق تجارت و  صنعت گردشگری در دبی، در سال ۱۹۷۰ این فرودگاه بازسازی شد.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Indianexpress

در حال حاضر فرودگاه بین المللی دبی با مساحت حدود ۲۹۰۰ هکتار به‌عنوان یکی از بزرگترین و شلوغ ترین فرودگاه‌های جهان و قطب اصلی فعالیت شرکت هواپیمایی امارات شناخته شده است و نقشی حیاتی در رونق اقتصادی و گردشگری دبی ایفا می‌کند.

ترمینال های فرودگاه بین المللی دبی

همان‌طور که گفتیم فرودگاه دبی ۳ ترمینال مجزا دارد که هر کدام از این ترمینال ها به بخش ها و امکانات مختلفی  چون مراکز درمانی، رستوران، کافی شاپ، نمازخانه، اینترنت، دستگاه های ATM مجهز شده‌اند تا سفری راحت و بی‌دغدغه را برای مسافران رقم بزنند. در ادامه به معرفی کلی این ترمینال‌ها خواهیم پرداخت.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Propertyfinder

ترمینال شماره یک فرودگاه دبی

ترمینال شماره ۱ با زیربنایی حدود ۵۲۰ متر مربع و ظرفیت ۱۵ میلیون مسافر، اصلی‌ترین و مجهرترین فرودگاه دبی است که در سه طبقه ساخته شده است. این ترمینال به جز خطوط هوایی امارات متحده عربی، به اکثر خطوط هوایی بین‌المللی از جمله ماهان ایر و ایران‌ایر خدمات ارائه می دهد.

طبقات ترمینال شماره یکامکانات
طبقه ۱
(اختصاص به پروازهای خروجی)
خدمات پرواز شامل: کانتر چک این، تحویل بار و فروش بلیط

صرافی، رستوران، کافه، اینترنت وای‌فای

طبقه ۲
(اختصاص به پروازهای داخلی)
بخش مهاجرت، خدمات بار و چمدان، سالن‌های تشریفات و استراحت
طبقه ۳مخصوص ارائه خدمات ویژه، محوطه بازی کودکان، نمازخانه، اتاق مخصوص سیگار

 

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Timeoutdubai

ترمینال شماره دو فرودگاه دبی

ترمینال ۲ فرودگاه دبی در فاصله کمی از ترمینال شماره ۱ و ۳ قرار گرفته و گنجایش حدود ۱۰ میلیون مسافر در سال را دارد. ترمینال ۲ به طور خاص برای پروازهای خطوط هوایی فلای‌دبی و همچنین برخی از ایرلاین‌های ارزان‌قیمت دیگر که به جنوب آسیا و منطقه‌ی خلیج فارس پرواز می‌کنند، استفاده می‌شود. خطوط هوایی آسمان، کیش ایر، کاسپین و قشم ایر از این ترمینال استفاده می‌کنند.

طبقات ترمینال شماره دوامکانات
طبقه ۱اختصاص به پروازهای ورودی
طبقه ۲سالن انتظار، سالن تشریفات، فودکورت، کافه و رستوران
طبقه ۳کانتر چک این، بخش مهاجرت، سالت تشریفات vip
طبقه ۴اختصاص به پروازهای خروجی
فرودگاه دبی

عکس از: سایت Seattletimes

ترمینال شماره سه فرودگاه دبی

ترمینال ۳ فرودگاه بین المللی دبی، با ظرفیت ۶۵ میلیون مسافر در سال، به‌عنوان بزرگترین ترمینال فرودگاهی جهان شناخته می‌شود. در این ترمینال به صورت هفتگی حدود ۸ هزار پرواز به ۲۷۰ مقصد انجام می‌شود و همین آن را به یک مرکز حمل‌ونقل هوایی تبدیل کرده است.

همچنین باید بدانید برخلاف ترمینال شماره ۲، ترمینال شماره ۱ و ۳  به یکدیگر متصل هستند. مسافران می‌توانند از طریق مسیر اختصاصی یا پله برقی از ترمیال ۱ به ترمینال ۳ بروند.

طبقات ترمینال شماره سهامکانات
طبقه ۱
(اختصاص به پروازهای ورودی)
کانتر چک این، باجه کرایه ماشین، باجه رزرو هتل
طبقه ۲سوارشدن مسافران به هواپیما
طبقه ۳
(اختصاص به پروازهای خروجی)
ملزومات پرواز خروجی، رستوران، فودکورت، تلویزیون و بازی‌‌های ویدئویی
طبقه ۴اختصاص به پروازهای ورودی
فرودگاه دبی

عکس از: سایت Mybayutcdn

باید بگوییم امکانات فرودگاه دبی به همین‌جا ختم نمی‌شود و این تنها بخشی از خدمات این فرودگاه بین‌المللی است. یکی از جالب‌ترین بخش‌های این فرودگاه که در ترمینال شماره ۳ واقع شده، باغ ذن (Zen Garden) است.
اگر از محیط داخلی فرودگاه خسته‌شدید می‌توانید به این بخش از فرودگاه سر بزنید و با پاگذاشتن در میان گیاهان گرمسیری، بوته و درخچه‌ها حال‌وحوایتان را تغییر دهید. در این باغ برای رفاه مسافران، نیمکت‌هایی برای استراحت و بخشی برای بازی کودکان هم فراهم شده‌است.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Cnn

امکانات فرودگاه دبی

احتمالا تا اینجا متوجه شده‌اید که فرودگاه دبی فقط یک فرودگاه معمولی نیست، بلکه شبیه شهری کوچک است که در آن هر چیزی برای یک سفر راحت و خاطره‌انگیز نیاز دارید، در دسترس است. اتاق بازی کودک، خدمات درمانی و پزشکی، دستگاه خودپرداز، وای فای رایگان و… بخشی از این امکانات هستند.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Simpleway

علاوه بر این‌ها، سرویس مرحبا یکی از امکانات ویژه این فرودگاه است که فرایند استقبال از مسافرین، ترانسفر به هتل، انجام امور ویزا و… را انجام می‌دهد و در قالب سه بسته مختلف، خدمات با سطح بندی‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. به یاد داشته باشید برای استفاده از این خدمات، باید این سرویس را از قبل رزرو کنید.

اتاق‌های استراحت ساعتی

یکی از بهترین امکانات فرودگاه دبی وجود اتاق‌های استراحت برای مسافران است. این اتاق‌ها در ترمینال شماره ۱ واقع شده‌اند که مسافران می‌توانند آن‌ها را اجاره کنند و از خدمات کافی برای یک استراحت کوتاه استفاده کنند.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Dubaiairports

همچنین چند سالن استراحت در ترمینال ۱ و ۲ هم از شرکت‌های هواپیمایی مختلف وجود دارد که با پرداخت وجه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. البته اگر نیاز به اقامت طولاتی‌تر و با امکانات رفاهی بیشتر هستید، می‌توانید در هتل‌های نزدیک فرودگاه اقامت کنید.

اتاق‌های مراقبت و بازی کودکان

اگر دغدغه سفر با کودکتان را دارید باید بگوییم، فرودگاه دبی فکر این قسمت را هم کرده است. در تمامی ترمینال‌های فرودگاه دبی، اتاق‌های مادر و کودک مجهز به تخت خواب، صندلی شیردهی، اتاق بازی و… وجود دارد تا مادران بتوانند با خیال راحت استراحت و از کودکان مراقبت کنند.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Dubaiairports

خدمات پزشکی

در هر سه ترمینال فرودگاه شهر دبی، مرکز فوریت‌های پزشکی و چند داروخانه وجود دارد که در صورت نیاز می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Cloudfront

دستگاه‌های ATM

از دیگر امکانات دیگر فرودگاه وجود چندین دستگاه خودپرداز است که جاهای مختلف واقع شده تا در صورت نیاز بتوانید به‌راحتی وجه موردنظرتان را برداشت کنید.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Dubaiairports

صرافی

اگر قبل از سفر ارز موردنیازتان را تهیه نکردید، یا به وجه بیشتری نیاز دارید، می‌توانید از خدمات بانک و صرافی‌های داخل فرودگاه استفاده کنید.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Dubaiairports

کرایه خودرو

اگر نمی‌خواهید برای تردد در دبی از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید، کرایه خودرو گزینه بعدی شماست. با داشتن خودرو می‌توانید به هر نقطه از شهر دبی بروید و از جاذبه‌های دیدنی شهر لذت ببرید.

این نکته را هم بدانید برای رزرو و اجاره خودرو باید بالای ۱۸ سال سن و گواهینامه بین‌المللی داشته باشید.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Dubaiairports

وسایل حمل و نقل در فرودگاه دبی

حمل‌ونقل عمومی در فرودگاه و شهر دبی فعال است و می‌توانید از تاکسی، مترو یا اتوبوس برای تردد خود استفاده کنید. در هر سه ترمینال تاکسی‌های فرودگاه آماده جابه‌جایی مسافران هستند. اگر نسبت به هزینه تاکسی‌ها نگران هستید باید بگوییم، هزینه سفر با تاکسی بر اساس کیلومترشمار محاسبه می‌شود.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Dubaiairports

اتوبوس‌ها مثل تاکسی‌ها در هر سه ترمینال فرودگاه دبی آماده هستند. برای جابه‌جایی با اتوبوس باید از خطوط ۴۰۱ و ۴۰۲ استفاده کنید تا به به‌ایستگاه‌های السبخه و الغبیبه برسید.

در نهایت اگر انتخاب شما برای تردد در دبی از مبدا فرودگاه، مترو است، باید در ترمینال شماره یک یا سه حضور داشته باشید و از خط قرمز استفاده کنید. قطارهای مترو هر ۱۰ دقیقه یکبار حرکت می‌کنند.

بخش‌ اشیا گمشده در فرودگاه دبی

در تمامی ترمینال‌های فرودگاه بخشی تحت عنوان دفتر اشیا گمشده وجود دارد و چمدان و اشیا گمشده به این قسمت منتقل می‌شوند. اگر در طول سفر، ساک، چمدان یا سایر وسایل خود را گم کردید، کافی است به این بخش مراجعه و فرایند پیدا شدن وسیله خود را پیگیری کنید.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Dubaiairports

هتل‌ های فرودگاه دبی

شاید وجود چند هتل در فرودگاه عجیب به نظر برسد، اما باید بگوییم این هوشمندی فرودگاه دبی را برای رفاه حال مسافران به خصوص مسافرانی که پروازهای شبانه دارند یا پروازشان با تاخیر روبرو شده است، نشان می‌دهد. هتل‌های فرودگاه دبی با ارائه امکانات رفاهی کامل مثل باشگاه بدنسازی، استخر، کافه و… اقامتی کوتاه و آرام را برای مسافران فراهم می‌کنند.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Voanews

هتل ترمینال ۳؛ اقامت در هتل پنج ستاره

این هتل ۵ ستاره لوکس در ترمینال ۳ فرودگاه واقع شده و به طور مستقیم به این ترمینال متصل است. از جمله امکانات این هتل می‌توان به رستوران‌های متعدد، استخر روباز، اینترنت رایگان و… اشاره کرد. نکته مهم برای اقامت در هتل ترمینال ۳ آن است که باید اتاق خود را از قبل رزرو کنید.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Dubaiairports

هتل هالیدی این اکسپرس دبی

این هتل روبه‌روی ترمینال ۳ فرودگاه شهر دبی واقع شده و امکاناتی چون اینترنت، رستوران، صبحانه رایگان، باشگاه ورزشی و… را دراختیار مسافران قرار می‌دهد.

هتل پریمیر دبی

این هتل ۳ ستاره در نزدیکی فرودگاه دبی واقع شده و خدماتی چون اینترنت رایگان، خدمات ترانسفر رایگان، تلویزیون و… را دراختیار مهمان هتل قرار می‌دهد.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Dubaiairports

اینترنت رایگان در فرودگاه دبی

یکی از امکانات فرودگاه بین‌المللی دبی که می‌تواند مسافران را در مدت توقف در این مکان سرگرم‌ کند، دسترسی به اینترنت وای فای رایگان و نامحدود است. برای دسترسی به اینترنت رایگان فرودگاه کافی است به یکی از شبکه وای‌فای DXB Free WiFi یا DWC Free WiFi وصل شوید.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Dubaiairports

رستوران و کافی‌شاپ فرودگاه دبی

در سالن‌های فرودگاه چندین رستوران و کافه وجود دارد که هرکدام غذاهای مختلفی چون غذاهای دریایی، غذاهای عربی، غذاهای بین‌الملل، فست‌فود و… را به مسافران ارائه می‌دهند. از کافه و رستوران‌های معروف که می‌توانید سری به آن‌ها بزنید می‌توانیم به مک‌دونالد، استارباکس، برگر کینگ، Jashan و Bistro اشاره کنیم.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Dubaiairports

مرکز خرید فرودگاه شهر دبی

وقتی از مدرن و مجهز بودن فرودگاه دبی حرف می‌زنیم؛ یعنی این فرودگاه دبی فکر همه چیز را کرده و چندین فروشگاه ۲۴ ساعته برای خرید انواع محصولات چون عطر، ادکلن، محصولات آرایشی و بهداشتی، سوغاتی و لوازم ضروری در اختیار مسافران قرار داده است.

اگر در ترمینال ۳ یا ۱ باشید، می‌توانید خرید لذت بخش از فروشگاه بدون گمرکی ترمینال ۳ را تجربه کنید.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Economictimesindiatimes

پارکینگ فرودگاه دبی

در هر سه ترمینال فرودگاه، پارکینگ‌های ایمنی فراهم شده و آماده خدمات‌رسانی به مسافران هستند. این پارکینگ‌ها به دودسته پارکینگ‌های کوتاه‌مدت و پارکینگ‌های بلندمدت تقسیم می‌شوند.

پارکینگ‌های کوتاه‌مدت برای اقامت‌های کوتاه‌مدت (حدود ۵ ساعت) مناسب هستند و در نزدیکی ترمینال‌ها واقع شده‌اند. درحالی که پارکینگ‌های بلند مدت برای توقف‌های طولانی‌مدت مانند مسافرت‌های چند روزه یا تعطیلات مناسب هستند و در فاصله دورتری از ترمینال‌ها قرار گرفته‌اند.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Voanews

قوانین و مقررات فرودگاه دبی

برای سفری بدون دردسر و آسان به دبی، آشنایی با قوانین و مقررات فرودگاه این شهر و رعایت آن‌ها ضروری است. قوانین این فرودگاه نسبت به فرودگاه‌های دیگر سخت‌گیرانه‌تر است.

دارو‌های ممنوعه فرودگاه دبی

قوانین امارات متحده عربی در مورد داروهای ممنوعه، سخت‌گیرانه است و حمل برخی داروها به این کشور جرم محسوب می‌شود. به همین دلیل، آگاهی از لیست داروهای ممنوعه قبل از سفر به دبی بسیار مهم است. در ادامه لیستی از داروهای ممنوعه را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Wingsmagazine

  • حمل داروهای مخدر و روان‌گردان مثل آمفتامین، کوکائین، هروئین، متادون، اتورفین و تیوفنتانیل جرم بوده و مجازات سنگینی به همراه دارد.
  • داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور شامل آلپرازولام، برومادرآزپام، کلونازپام، دیازپام، فلورازپام، لورازپام، میدازولام، اگزازپام، تریازولام
  • داروهای ضددرد شامل ترامادول، پتیدین، کدئین (به مقدار زیاد)
  • هرگونه داروی کدئین‌دار شامل سرماخوردگی، ضد سرفه، مسکن‌ها
  • داروهای ضد سرفه مثل دکسترومتورفان

توجه داشته باشید این لیست مرتب به‌روز می‌شود. پس پیش از سفر حتماً آخرین تغییرات را از سایت رسمی فرودگاه دبی چک کنید.

فرودگاه دبی

عکس از: سایت Arabisklondon

با همه این توضیحات اگر باید داروی خاصی به همراه داشته باشید به نکات زیر توجه کنید:

  • دارو را در بسته‌بندی اصلی و همراه با نسخه پزشک خود حمل کنید.
  • نسخه پزشک ترجیحاً به زبان انگلیسی یا عربی باشد.
  • اگر دارویی در لیست بالا قرار داشت بهتر است نمونه مشابه آن تجویز شود.
  • مقدار داروی همراهتان نباید از حد مجاز بیشتر باشد.
فرودگاه دبی

عکس از: سایت Voanews

وسایل ممنوعه فرودگاه دبی

محدودیت‌های دبی فقط شامل داروها نمی‌شود. ورود برخی از اقلام به این کشور نیز ممنوع است:

  • مواد مخدر و روان‌گردان
  • هر نوع سلاح گرم، سلاح سرد بدون مجوز، مواد منفجره و مهمات
  • برخی از فرآورده‌های گیاهی و حیوانی مانند گوشت خام، خوراکی‌های دریایی، میوه و سبزی‌های تازه
  • جمله فیلم، عکس و مجله هایی که با قوانین اسلام مغایرت داشته باشند
  • انواع مواد شیمیایی و قابل‌اشتعال
  • کپسول‌های آتش‌نشانی، فشفشه و مواد آتش‌بازی
فرودگاه دبی

عکس از: سایت Dubaiairports

  • وسایل نوک‌تیز مانند چاقو، شمشیر
  • باتری‌های لیتیومی
  • سیگار الکترونیک
  • دستگاه‌های بی‌سیم
  • فندک
  • وسایل قمار
  • ارز جعلی
  • عاج و شاخ گوزن
  • تور ماهیگیری سه‌لایه
  • حیوانات زنده (به جز با مجوزهای خاص)
  • حمل نوشیدنی‌های الکلی برای مسافرین مسلمان
فرودگاه دبی

عکس از: سایت Dubaiairports

قوانین چمدان و ساک دستی استاندارد

در فرودگاه شهر دبی، مانند اکثر فرودگاه‌های بین‌المللی، قوانینی برای ابعاد و وزن چمدان‌ها و ساک‌های دستی وجود دارد:

  • در سفرهای بین‌المللی مجاز به حمل حداکثر دو چمدان با حداکثر وزن ۳۲ کیلوگرم هستید. (البته میران بار با توجه به نوع بلیط شما می‌توانید متفاوت باشد.)
  • ابعاد هر چمدان نباید از ۹۰ سانتی متر طول، ۶۰ سانتی متر عرض و ۷۵ سانتی متر ارتفاع بیشتر باشد.
  • هر مسافر می‌تواند یک ساک دستی به همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرد.
  • پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از مفقودی احتمالی، وسایل قیمتی، مدارک و… را در داخل کیف‌دستی قرار داده و با خود همراه داشته باشید.
  • مسافران می‌توانند مایعات، ژل‌ها و اسپری‌ها را در بسته‌بندی‌های ۱۰۰ میلی‌لیتری یا کمتر و در یک کیسه پلاستیکی شفاف و دربسته به ابعاد ۱ لیتر قرار دهند و در کیف دستی خود به بگذارند.
فرودگاه دبی

عکس از: سایت Aviontourism

قوانین فرودگاه دبی درباره آب و مایعات

باید بگوییم فرودگاه دبی حتی برای آب و مایعات هم قوانین وضع کرده است.

  • تنها ورود مایعات کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر مجاز است.
  • این مایعات باید در ظرف شفاف و قابل دید باشند.
  • تنها ورود حداکثر ۴ لیتر نوشیدنی الکلی برای افراد بالای ۱۸ سال و غیر مسلمان به شهر دبی مجاز است.
فرودگاه دبی

عکس از: سایت Wikimedia

قوانین فرودگاه دبی درباره حجاب

قوانین مربوط به حجاب در فرودگاه بین‌المللی دبی آن‌چنان سخت‌گیرانه نیست. بااین‌حال، مسافران باید در هنگام ورود و خروج از این فرودگاه به برخی نکات توجه داشته باشند.

  • پوشش خانم‌ها مانند شهرهای اروپایی کاملاً آزاد نیست و استفاده از لباس‌های تنگ، بدن‌نما، بدون آستین و یا تاپ‌های کوتاه ممنوع است.
  • استفاده از شال یا روسری برای پوشاندن موها الزامی نیست، اما توصیه می‌شود.
  • قوانین حجاب تنها به پوشش خانم‌ها محدود نمی‌شود و آقایان هم نباید شلوارک‌های بالای زانو، تیشرت جذب یا طرح نامناسب بپوشند.
  • رعایت حجاب در مکان‌های مذهبی الزامی است.
  • همچنین برخی از مراکز خرید و مکان‌های دبی محدودیت پوشش دارند و علائم هشداردهنده‌ای را به گردشگران نشان می‌دهند.
فرودگاه دبی

عکس از: سایت Wikimedia

قوانین فرودگاهی دبی درباره حیوانات خانگی

همان‌طور که قبلاً گفتیم ورود حیوانات خانگی تنها با شرایط خاص امکان‌پذیر است. اگر قصد دارید حیوان خانگی خود را به همراه داشته باشید باید بدانید که :

  • حیوان خانگی فقط از طریق کارگو (بار غیرهمراه مسافر) قابل‌حمل است. حمل حیوان در کابین هواپیما مجاز نیست.
  • هر مسافر می‌تواند حداکثر ۲ قلاده سگ یا گربه و یا ترکیبی از آنها را در یک سال به امارات متحده عربی وارد کند؛ مگر این که محل اقامت حیوانات دبی باشد.
  • از نکات مهم قوانین فرودگاه دبی درباره حیوانات خانگی، ثبت اطلاعات و مدارک حیوان خانگی در سامانهٔ دولتی مربوط به اخذ مجوز ورود حیوانات خانگی است. همچنین از دو روز قبل باید حمل حیوان خانگی به فرودگاه اعلام شود.
  • حیوان خانگی باید دارای میکروچیپ باشد.
  • حیوانات باید گواهی واکسیناسیون هاری داشته باشند.
  • حداقل سن مجاز برای ورود سگ و گربه از کشورهای کم‌خطر ۱۲ هفته و از کشورهای پرخطر ۱۵ هفته است.
  • ورود برخی نژادهای سگ، مانند تریر، بول تریر، هاسکی و بولداگ به امارات ممنوع است.
فرودگاه دبی

عکس از: سایت Wikimedia

قوانین جانبی فرودگاه دبی

از دیگر قوانین فرودگاه شهر دبی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برای سفر به دبی و هر یک از شهرهای امارات، به ویزا نیاز دارید.
  • اعتبار گذرنامه را فراموش نکنید. در سفر به دبی گذرنامه شما باید بیش از ۶ ماه اعتبار داشته باشد.
  • محدودیتی برای مقدار پولی که می‌توان به داخل یا خارج از کشور ببرید وجود ندارد. بااین‌حال، اگر بیش از ۱۰۰۰۰۰ درهم (یا معادل آن) حمل می کنید، باید آن را در فرم اظهارنامه گمرکی اعلام کنید.
  • مثل هر پرواز بین‌المللی دیگری، حداقل ۳ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشید.
  • این نکته را هم بدانید که مسافران در سفر به دبی نباید مالیاتی پرداخت کنند. پس اگر در طول سفر کالایی خریداری کردید، قبل از مراحل خروج از کشور این امر را به مسئولان فرودگاه اعلام کنید و به بخش TAX در فرودگاه مراجعه کنید.
فرودگاه دبی

عکس از: سایت Voanews

توصیه‌های علی بابا در سفر هوایی و بازدید از فرودگاه دبی

  • اولین و مهم‌ترین توصیه مجله علی بابا برای سفری راحت و بدون دغدغه به دبی، رعایت قوانین فرودگاه بین‌المللی دبی است. پیش از سفر از اعتبار ویزای خود مطمئن شوید و از حمل وسایل ممنوعه خودداری کنید.
  • فرودگاه دبی یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان است و در زمان تعطیلات چون کریسمس و نوروز، شلوغ‌تر از همیشه می‌شود.
  • با توجه به شلوغی فرودگاه، توصیه می‌کنیم حداقل ۳ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشید.
  • اگر قصد اقامت در هتل‌های نزدیک فرودگاه را دارید، حتما پیش از سفر، هتل موردنظر را رزرو کنید.
  • تمامی بخش‌های فرودگاه به اینترنت متصل هستند و شما می‌توانید به مدت ۱ ساعت از اینترنت رایگان استفاده کنید.

در پایان سفر خوشی را برای شما آرزو می‌کنیم.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه

  1. محمد می‌گوید

    سلام
    ممنون از توضیحات کامل
    مفید و کاربردی بود